ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Condroz Rally 2014 werd verreden in uitzonderlijk mooie weersomstandigheden. De fans waren massaal op post en genoten onder een aangenaam zonnetje van het spektakel. Helaas kende het Marc VDS Racing Team geen geluk. De beide Citroëns moesten opgeven. Na Petter Solberg zaterdag wegens een mechanisch probleem, moest Yves Matton zondagochtend de handdoek in de ring werpen na een sortie.
Petter Solberg, die vanaf de start de wedstrijd resoluut in handen nam met zijn C4 WRC, moest opgeven door een hydraulische panne op zijn C4 WRC. Zondag was hij terug van de partij in Hoei om te genieten van de ambiance in het servicepark, waarbij hij altijd beschikbaar was voor de ontelbare fans: « Ik vind het echt spijtig dat ik de finish van deze moeilijke wedstrijd niet heb gehaald. De publieke belangstelling en de sfeer is ongelofelijk. Ik had echt niet gedacht zoveel toeschouwers te zien langs de proeven en in het servicepark! Nog eens bedankt aan Marc Van der Straten voor het mogelijk maken van dit project. »
Na problemen met de transmissie zaterdag, bewees Yves Matton zijn motivatie door zondagochtend meteen de snelste tijd te rijden op de proef van Engis, waarbij hij slechts een tiende verspeelde op de DS3 R5 van Kris Meeke, op dat moment in gevecht voor de zege. Op de volgende proef liet de streekpiloot zich echter verrassen: « We waren de dag voordien op dezelfde plaats gepasseerd. Het was een valstrik die ik perfect kende, maar de weg was nog gladder dan zaterdag. Toen ik het rempedaal aan raakte, besefte ik dat we een probleem hadden. We knalden frontaal op een betonnen paal. Afgezien van een pijnlijke rug gedurende enkele dagen, zijn Daniel en ik er ongeschonden uit gekomen. Het bewijs dat een Citroën stevig is (lacht). »
Kris Meeke, smaakmaker van de wedstrijd tot de laatste proef, behaalde een schitterende tweede plaats achter een veel krachtigere WRC. Meeke overklaste de categorie RC2 met zijn DS3 R5, een wagen die eens te meer zijn competitiviteit bewees op de verraderlijke proeven van de Condroz Rally.

De Condroz Rally is de lievelingswedstrijd van Vincent Verschueren, maar deze keer had de piloot uit Zingem het geluk niet aan zijn zijde. Op de allereerste proef zaterdagochtend sloeg de pechduivel al toe, waardoor Vincent met de DS3 R5 de ganse rally moest achtervolgen, wat hem uiteindelijk een 12de plaats opleverde.
"We gingen zaterdagochtend vol goede moed van start, maar halfweg de eerste proef in Amay ging het differentieel achteraan stuk. Met enkel voorwielaandrijving was de DS3 R5 amper te besturen op de gladde proeven. We hebben twee en een halve proef op die manier afgewerkt, waardoor we op de 35ste plaats, op 3 minuten, het eerste servicepark bereikten," vertelde Vincent zaterdagmiddag. De rest van de dag verliep uitstekend, tot het team bij het begin van de slotronde even in de fout ging... op de verbinding.

"We misten een afslag en klokten daardoor ettelijke minuten te laat in. Op de laatste proef van de dag werden we, zoals alle andere piloten, compleet verrast door een strook modder in een remzone. Ik gooide de wagen links het veld in, want aan de buitenkant van de bocht stond een rij bomen."
Zondag rukte Vincent Verschueren nog op naar de twaalfde plaats in het klassement.
"Niet wat ik ervan verwacht had, maar de verloren tijd konden we natuurlijk niet meer inhalen. Ik voel de wagen al beter aan, maar in de gladde, vettige situaties voel ik de reacties niet goed aan. De snelle, droge proeven waren wel goed. Kortom, we zijn nog te onregelmatig met de R5, maar dit was in elk geval weer een leerzame wedstrijd met het oog op volgend seizoen."

Op 2 weken voor de Rally van Sint-Truiden en de Trudo Regularity zitten we aan 35 inschrijvingen voor de rally en 9 inschrijvingen voor de regularity.
Om een (short) rally niet verlieslatend te maken zijn er minimum 60 deelnemers nodig, een aantal dat wij zeker nog hopen te bereiken en liefst nog veel meer.

We willen de zaken niet dramatiseren maar na het financieel debacle van de Short Rally van Linter (49 deelnemers in totaal) kunnen wij ons geen tweede verlieslatende wedstrijd op rij veroorloven. Indien dit toch het geval zou zijn zullen wij genoodzaakt zijn om het organiseren van regionale rally's in Limburg en Vlaams-Brabant voor bekeken te houden.
Aangezien wij momenteel nog de enige inrichter zijn van regionale rally's in deze 2 provincies zou dit het einde betekenen voor de regionale rally's in Limburg en Vlaams-Brabant. Dit zou voor de regionale rallysport en de talrijke streekpiloten in deze 2 provincies een heel kwalijke zaak zijn.
Wij hopen dan ook om toch nog de nodige deelnemers aan te trekken om de Rally van Sint-Truiden en de Trudo Regularity tenminste niet verlieslatend te maken, zodat er ook in 2015 en daarna nog regionale rally's ingericht worden in Limburg en Vlaams-Brabant.
Er is ook nog positief nieuws te melden: 2 weken voor de proef hebben er zich reeds voldoende baanposten en stewards gemeld.
Ik wil hierbij ook nog mee geven dat we met enkele andere projecten bezig zijn om in de toekomst bijkomende regionale rally's in Limburg en Vlaams-Brabant te organiseren. Hopelijk zijn het werk en de inspanningen die we hiervoor al geleverd hebben niet voor niets geweest.

De winst is binnen voor Kris Princen. Hij won voor de tweede keer de rally van de Condroz en was de beste voor Kris Meeke.

Kris Princen won al eens in 2006 en schreef nu de rally van de Condroz voor de tweede keer op zijn naam. Hij startte op zondagmorgen met een minieme voorsprong - minder dan 7 seconden - op Kris Meeke. De rijder uit St-Truiden ging perfect om met de druk en won in de Subaru Impreza WRC met 38"7 voorsprong op de Citroën DS3 R5 van Kris Meeke. De 3de plaats kwam toe aan Freddy Loix (Skoda Fabia S2000) voor Eric Cunin (Skoda Fabia WRC) en Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5).

In het nog officieuze klassement zien we vervolgens David Bonjean (Citroën Xsara WRC), Xavier Baugnet (Ford Fiesta R5), Jean-Pierre Vandewauwer (Porsche 997), Davy Vanneste (Ford Fiesta R5) en Neil Simpson (Skoda Fabia S2000).

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) starten aanstaande zaterdag in de Condroz rally, de slotwedstrijd van het Belgisch kampioenschap. Het is de eerste wedstrijd sinds het duo de titel won in de Omloop van Vlaanderen begin september.

Ik ben blij dat we hier kunnen starten” zegt Freddy Loix. “Na de Omloop van Vlaanderen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en bleek dat het budget voor een groot stuk op geconsumeerd was. ‘With a little help of our friends’, iedereen heeft een extra inspanning gedaan, kunnen we nu toch starten in deze wedstrijd. De Condroz rally is een fantastische wedstrijd met een zeer enthousiast publiek. Er heerst altijd een fantastische sfeer en na de wedstrijd begint het verlof” knipoogt Freddy Loix die vorig jaar deze wedstrijd aan zich moest laten voorbijgaan. “Enkele weken voor de Condroz brandde mijn rallywagen, die toen verhuurd was aan een andere rijder, helemaal uit. Omdat ik toen in zo’n korte tijdspanne geen evenwaardig alternatief kon vinden besloot ik toen om niet te starten.”

Net zoals dat in de rally’s van Ieper, Wallonië en Haspengouw het geval is heeft ook deze wedstrijd een eigen, typisch parcours. “Er zijn nog prachtige passages in deze wedstrijd maar toch vind ik dat de Condroz beetje bij beetje zijn eigen identiteit verliest en dat betreur ik enorm” zegt Johan Gitsels. “Eén van de moeilijkheden van deze wedstrijd is het verschil in ondergrond. Beton, aarde, kasseien en asfalt wisselen elkaar af. En in asfalt heb je nog verschillende gradaties. Het slechte, versleten asfalt is niet meer terug te vinden in het parcours. Enerzijds omdat het hersteld werd, anderzijds omdat de klassementsritten zodanig aangepast zijn dat die stukken er niet meer in zitten. In de klassementsrit van Wanze is er een brede weg van bijna één kilometer met een flauwe bocht. Dat speelt in ons nadeel maar dat haalt ook de moeilijkheidsgraad naar beneden en dat vind ik bijzonder jammer.”

De titel is op zak voor Loix en Gitsels maar dat neemt niet weg dat het duo bijzonder gemotiveerd aan de start zal komen. “Mijn ambitie is om als eerste Super 2000 en R5 te eindigen” aldus Freddy Loix. “Dat lijkt me al een hele opdracht want de R5 wagens zijn bijzonder snel. In eerste instantie kijk ik uit naar Cedric Cherain die aan een knap seizoen bezig is. Op het snelle parcours wordt hij de referentie. En dan is er ook nog Kris Meeke die zijn WRC inruilt voor een R5. In 2009 waren we teamgenoten en was er het intense duel in de rally van Ieper. Toen trok ik aan het kortste eind, nu wil ik de rollen omdraaien.”

Het wordt geen gemakkelijke klus. Ik weet niet of het podium haalbaar is” zegt Johan Gitsels. “De organisatie is erin geslaagd om een sterk deelnemersveld samen te stellen en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ex-wereldkampioen Petter Solberg, ex-IRC kampioen en huidig WK rijder Kris Meeke zijn maar enkele namen. Daarnaast zijn er ook nog Kris Princen, Cedric Cherain en nog enkele meer. Het wordt knokken en dat is fijn.”

Het weer speelt altijd een cruciale rol in de Condroz rally. Bij regenweer liggen de landbouwwegen er vaak spekglad bij. De weergoden voorspellen echter geen herfstweer maar warme temperaturen. “Dat is een nadeel voor ons want de Condroz rally wordt gereden op een snel parcours” zegt Freddy Loix. “Regen en modder zijn in ons voordeel want dan kunnen we het gebrek aan kracht compenseren met onze ervaring. We zijn misschien iets minder snel maar onze ŠKODA Fabia S2000 is bijzonder betrouwbaar. De rally van Ieper is ook een snelle wedstrijd en toch hebben we daar ook dit jaar gewonnen. De prijzen worden aan de meet uitgedeeld.”

Adrian Fernémont en Thibault Radoux staan perfect gelijk in de tussenstand voor ze zaterdagochtend aan de 22 klassementsproeven en de 243 km van deze Condroz Rally beginnen. Dit jaar zal er tijdens de grote finale van de Ford Fiesta SportTrophy 2014 niet gerekend moeten worden of een schrapresultaat in het achterhoofd gehouden moeten worden: wie voor de andere eindigt is kampioen…

De promotieformule van Ford bestaat al vijftien jaar. De naam van de eindwinnaar was meestal nog niet gekend voor de slotwedstrijd, maar zelden was de strijd zo spannend als dit jaar in de Ford Fiesta SportTrophy. In de Condroz Rally zullen de twee titelkandidaten voluit moeten gaan, want de inzet is groot: een wedstrijd naar keuze in het Wereldkampioenschap Rally met een Ford Fiesta R2.

Met elk twee overwinningen en een tweede plaats, maar ook elk een opgave, moeten Thibault Radoux en Adrian Fernémont niet rekenen langs de Maas: de winnaar wordt kampioen. Na overwinningen in Ieper en Roeselare gaat Adrian Fernémont misschien met een klein voordeel van start. De piloot uit Namen eindigde vorig jaar immers tweede in de Trophy in Hoei achter Timo Van der Marel, maar in de East Belgian Rally moest hij opgeven.

Thibault Radoux weet wat hem te doen staat in de Condroz. Vorig jaar was hij niet van de partij in Hoei, maar hij was altijd snel in de finale van het Kampioenschap van België. In 2012 stond hij aan de leiding toen hij moest opgeven. De piloot uit Houffalize komt met vertrouwen aan de start na zijn overtuigende zege in de FFST in St-Vith, maar in de Omloop van Vlaanderen viel hij vroegtijdig uit.

Jamie Brown, momenteel vierde in de Trophy, is uitgeteld voor de titel, maar met zijn terreinkennis kan hij wel een gooi doen naar een podiumplaats in de FFST 2014. De jonge Brit neemt het onder andere op tegen Geoffrey Collard, de vijftiende piloot die dit seizoen deelneemt aan de Trophy.

Andere Fiesta’s R2 die buiten de Trophy rijden mikken op een topresultaat in categorie RC4, terwijl Harry Hérion aan de start komt met een Ford Fiesta R200. Alle volgers en de verantwoordelijken van de Ford Fiesta Sport Trophy zullen natuurlijk de prestaties van Xavier Baugnet op de voet volgen. De tweevoudige winnaar van de Trophy, in 2008 en 2012, maakt zijn debuut met een vierwielaandrijver aan het stuur van de Ford Fiesta R5 van TeamFloral, een wagen waarmee Jean-Philippe Radoux, de vader van Thibault, afgelopen weekend knap 10de werd in de Rallye du Valais in het Europees kampioenschap.

Klassement FFST 2014:

1. A. Fernémont & T. Radoux 64 pts; 2. W. Carton 41; 3. J. Brown 34; 4. B. Deruyter 18; 5. F. Perneel 16; 6. M. Vandenberghe & J. Wagemans 15; 9. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 11. M. Vatanen 13; 12. C. South 12; etc.

Gladde klassementsproeven, snelle afwisselingen, dorpjes, donkerproeven: de Condroz Rallye komend weekend bevat alle elementen om het tot een fantastische wedstrijd te maken. Het FABORY Rallyteam, met rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen, staat er voor het eerst aan de start. Doel: de wedstrijd leren kennen en de Mitsubishi Lancer Evo 9 heelhuids naar de finish brengen.

De Condroz Rally wordt op 1 en 2 november rondom Huy verreden en is een van mooiste rally’s van België. Deze wedstrijd stond al lang op het verlanglijstje van Johan Faes: “Ik heb er nog nooit gereden, maar ben er al wel eens als toeschouwer geweest. Het is een schitterend evenement. De Condroz staat bekend als een wedstrijd waar je bij je eerste deelname vooral moet zorgen dat je op de weg blijft en de proeven beter leert kennen. Een hoog resultaat is dan erg moeilijk te behalen, hier heb je veel ervaring en wedstrijdkennis nodig.” Het team heeft afgelopen weekend al kunnen verkennen en genoten van de speciale klassementsproeven: “De proeven zijn zeer afwisselend. Het ene moment erg kort en technisch, het volgende moment weer erg snel. Het is bovendien, ook door de tijd van het jaar, behoorlijk glad. Deze rally is niet te vergelijken met één specifieke andere wedstrijd. Elke proef heeft wel iets van een andere rally. Een geweldige mix dus.” Over zijn doelstelling vooraf is Faes duidelijk: “Ik heb hier geen enkele ambitie. We willen de wedstrijd leren kennen. Echt hard gaan is iets voor de volgende edities. Mocht het allemaal meezitten, dan zal ik niet schromen om door te rijden. Maar niet ten koste van alles.”

Zaterdag 1 november om 08.30 uur rijdt de eerste deelnemer over het startpodium in Huy. Met startnummer 64 op de deuren van de blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 volgen Faes en Van der Rijsen een dik uur later. Die dag worden er veertien klassementsproeven verreden, waarvan de laatste vier in het donker. Rond 21.30 uur parkeert de eerste deelnemer zijn auto in het nachtpark. Zondag volgen de resterende acht proeven. De eerste equipe start opnieuw om 08.30 uur en rond 16.00 uur weten we wie de wedstrijd op zijn naam heeft gezet. “Dit is een erg speciaal evenement. Het feit dat er 149 deelnemers aan de start staan, waaronder grote namen als Petter Solberg en Kris Meeke, zegt al genoeg. We kijken er enorm naar uit om ons prachtige seizoen in stijl in België af te sluiten. Het wordt sowieso genieten,” besluit Van der Rijsen.

Kijk voor meer informatie op www.condrozrally.be. Tijdens de wedstrijd vindt u daar eveneens een live streaming!

Dit weekend wordt in Hoei het Belgian Rally Championship 2014 afgesloten met de Condroz Rally. Het startveld oogt indrukwekkend, met onder andere Petter Solberg en Kris Meeke aan de start. Hermen Kobus en Erik de Wild maken hun debuut in de Condroz Rally. Ze staan voor de start op de derde plaats in het Kampioenschap van België, maar ze zullen hun kansen op de titel van vice-kampioen niet verdedigen met hun snelle Ford Fiesta Super 2000. Dit weekend komt Hermen aan de start met de Ford Fiesta... R2 die zijn broer Gert-Jan bestuurde in de East Belgian Rally.

"We hebben de Fiesta Super 2000 verkocht en we willen niet het risico nemen de wagen stuk te rijden in de Condroz. Maar, ik wil wel aan de start komen, want ik heb de Condroz Rally nog nooit gereden en de ervaring kan zeker nuttig zijn in de toekomst. Daarom gaan we rijden met de Fiesta R2. Misschien kan ik door punten in de klasse alsnog kans maken op de tweede plaats in het kampioenschap, zoals Cédric Cherain ook punten scoorde in de Sezoensrally. In elk geval is het beter om met de R2 te rijden dan helemaal niet van start te gaan," vertelt Hermen.

Wat de toekomst brengt, daar kan Hermen nog geen uitsluitsel over geven. "Natuurlijk willen we overstappen naar een R5. Met onze Fiesta S2000 konden we dit jaar niet meer opboksen tegen de R5's. We moesten echt elke meter op en over de limiet aanvallen om in de buurt te blijven. Een R5 is de toekomst, maar we gaan eerst de markt analyseren voor we een keuze maken. Het zou voorlopig wel eens mijn laatste wedstrijd in het BRC kunnen zijn, maar ik kan je wel vertellen dat ik enorm heb genoten van de fantastische sfeer tussen de piloten en met de fans in het Belgisch kampioenschap. Van Freddy Loix heb ik veel geleerd en tips gekregen, terwijl het altijd een spannende strijd was in onze categorie met Cherain, Verschueren, Melissa, Vanneste... Aan competitie geen gebrek!"

Dit weekend zal Hermen niet alleen het parcours van de Condroz ontdekken, maar ook de Fiesta R2. "De proeven lijken me erg verraderlijk. Het is een combinatie van Haspengouw, de Wallonie en de East Belgian Rally. Heel gevarieerd, maar vooral superglad. Met 11 verschillende proeven, hadden we heel wat te verwerken tijdens de verkenningen. Rijden met een voortrekker is enige tijd geleden, maar ervaring heb ik wel. Ik ben destijds begonnen in een Mitsubishi Colt en ik werd Nederlands F2-kampioen met de Renault Clio, waarmee ik ook enkele mooie resultaten behaalde in België, maar de Fiesta R2 is toch een stuk minder snel dan de Clio. Ik weet echt niet wat ik kan verwachten, want ik start ook op Pirelli's omdat Kumho geen 16"-banden ter beschikking heeft. Er zijn dus heel wat onbekende elementen, zodat ik rustig van start zal gaan. Toch wil ik me graag meten met de snelste jongens in R2."

Of ze nu rijden in de categorie RC2, RC3 of NCM, de 'voorwieltrekkers' maken deel uit van de show in deze 41ste Rally van de Condroz, zeker als ze in de handen zijn van een groepje heethoofden die allemaal vastbesloten zijn om te winnen! Het zal er hevig aan toe gaan!
Peugeot 208, Citroën DS3, Ford Fiesta, Fiat Punto, Renault Clio, Twingo en Skoda Fabia. Het aandeel van voorwielaangedreven wagens in ons nationaal rallylandschap is groot. Dat zal in de Condroz niet anders zijn en er kondigt zich een hevige strijd aan.

Toegegeven, ze komen niet allemaal uit binnen dezelfde categorie en ze behoren niet allemaal automatisch tot dezelfde generatie… Maar de Peugeot 208 R2, Renault Clio en Twingo R1 en R2, Ford Fiesta R2, Citroën DS3 R3 en C2-R2, Skoda Fabia R2, Opel Adam of nog de Fiat Punto en Honda Civic hebben in alle geval minsten twee zaken gemeen: het zijn voorwielaangedreven wagens en ze zijn in handen van een bende rally-gekke rijders die verbazende evenwichtskunstenaars zijn. De jongsten onder hen azen daarenboven nog op de titel binnen de Juniors, en de bezitters van een Peugeot strijden nog om de roem in de Trophy die is voorbehouden aan de 208 R2. De Peugeot 208 R2,onder andere die toevertrouwd aan Guillaume Dilley, lijkt het gedoodverfde wapen om de nationale  titel bij de Juniors te veroveren. Maar ook RACB National Team rijder Gino Bux,  Guillaume de Mévius, David Croes en Stephen Wright beschikken over deze machine. In de klasse R2 houdt iedereen argwanend de lokale held Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo) in het oog, maar ook de vedetten van de Ford Fiesta SportTrophy, Adrian Fernemont, Thibault Radoux en Jamie Brown, evenals de vrijbuiters die voor de Skoda Fabia kozen, zoals de kampioen van de Federatie Brussel-Wallonië, Julien Delleuse. En dan is er nog de Opel Adam van Romain Delhez.

De rijders op de Citroën DS3 R3 zitten dikwijls eenzaam in hun klasse, maar zullen deze keer wel gezelschap krijgen. Kevin Demaerschalk (terug op de Citroën) en Armand Fumal zullen inderdaad weerwerk bieden aan Cédric De Cecco, Ghislain de Mévius en Manu Canal-Robles, die allen met de nieuwe Renault Clio R3T aantreden. Die Clio R3T toonde al zijn enorm potentieel bij zijn eerste verschijningen zowel in België als in het buitenland. Scheidsrechters binnen deze strijd worden Didier Bosseloir (Honda Civic Type-R) en Etienne Monfort (Renault Clio Maxi). Stijn Pacolet en Amaury Molle (Renault Twingo) zullen onder elkaar uitmaken wie er wint in de klasse R1 en wie er met de zilveren medaille naar huis gaat in het Junior kampioenschap.

En we vergeten zeker niet de vele oudere, maar nog steeds krachtige wagens die zich zonder twijfel zullen komen tonen in de voorste gelederen. We denken dan aan de Citroën Saxo kitcar van Jérémy Princen, de Skoda Felicia kitcar van Frédéric Jamoulle en natuurlijk die duivelse Fiat Punto van Stephan Hermann. Eén ding is zeker: om de titel van “koning van de voorwieltrekkers” zal fel worden gestreden op de klassementsproeven van de Condroz

Tussen de laatst binnengelopen inschrijvingsformulieren bij de MC Huy, vinden we die van Xavier Baugnet op een... Ford Fiesta R5 en die van Kris Princen en Chris Van Woensel op hun vertrouwde Subaru Impreza’s.
De aangename verrassing is Xavier Baugnet in de Condroz Rally op een Ford Fiesta R5. Trouwens, Kris Princen en Chris Van Woensel bevestigden hun deelname op hun Subaru Impreza WRC’s, de wagens die ze al heel het seizoen hebben ingezet.

De klasse RC2 kondigt zich steeds meer aan als de klasse van de toekomst voor de Belgische wedstrijden. In de Condroz krijgen we daarin een bijkomende deelnemer. Xavier Baugnet heeft zich daadwerkelijk ingeschreven aan het stuur van een Ford Fiesta R5! Hij zal zich eerst moeten vertrouwd maken met de gebruiksaanwijzing van de wagen, dat is zeker, maar de lokale rijder toonde in het verleden al bij diverse gelegenheden dat hij zich zeer goed kan aanpassen. Zijn terreinkennis zal een belangrijke troef vormen. We kijken er in alle geval naar uit om hem in actie te zien tegen een Freddy Loix (Skoda Fabia S2000), Cédric Cherain (ook op Ford Fiesta R5), Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5) en Vincent Verschueren (Citroën DS3 R5), allen referenties in deze klasse RC2 in volle expansie. Het is tevens de klasse, herhalen we het nogmaals, die in de Condroz een zekere Kris Meeke ontvangt, wiens Citroën DS3 R5 hoog zou moeten eindigen in het algemene klassement. En tenslotte willen we nog vermelden dat er in allerlaatste instantie nog een bijkomende R5 zou kunnen ingeschreven worden, “wait and see” zegt men dan...

Trouwens,  de MC Huy ontving van Kris Princen (Subaru Impreza WRC S12B) en Chris Van Woensel (Subaru Impreza S5), twee vaste waarden in het kampioenschap,  hun deelname. We herinneren er u graag aan dat de eerstgenoemde vier overwinningen behaalde dit seizoen en dat hij er van droomt in schoonheid af te sluiten aan de oevers van de Maas. Maar zijn taak zal niet gemakkelijk worden, dat is het minste dat we kunnen zeggen, want er neemt ook een Noor deel die vastbesloten is hard toe te slaan voor zijn eerste deelname aan een Belgische rally.

Zondagmorgen 12 oktober, de datum dat er terug een wedstrijd was voor de al ondertussen 6de manche van het FORD PINTO Cup kampioenschap.

Nog voor de start van KP1 was de mist al zo goed als opgetrokken en konden de piloten zich opmaken voor wat alweer een zeer spannende wedstrijd zou worden, want met nog 2 rally’s voor de boeg konden nog 3 piloten het kampioenschap winnen. Catteeuw trok meteen alle registers open en klokte een besttijd van 9m18s. 18sec voorsprong op Van Wanseele die er opnieuw bij was hier in Koekelare, ook Roelens was terug van de partij met een 3de tijd gevolgd door de andere titel kandidaat Nemegheer die al 20 sec moest toegeven op Catteeuw, Verhaeghe kwam als 5de over de streep.

Met deze tijden konden de piloten naar proef 2, die van Houthulst. Op deze KP behaalde Roelens de besttijd van 8m 8sec. gevolgd door Nemegheer. Catteeuw kon de proef niet afwerken door een sortie van een deelnemer die voor hem startte en kreeg hier een normtijd, de KP werd overigens geannuleerd en voor de rest van de rally ingekort.

Op Kp3 kon iedereen terug op snelheid de finish halen en was het opnieuw Roelens met een besttijd voor Nemegheer, op die manier probeerden de 2 piloten van Andes Motorsport stillaan de achterstand op Catteeuw terug goed te maken. Catteeuw liet overigens de 3de tijd noteren en Van Wanseele probeerde in het zog te blijven van de 3 kemphanen en liet op een paar sec. na een heel mooie 4de tijd noteren, Verhaeghe liet een 5de tijd noteren maar kon toch terug een goede zaak doen voor het kampioenschap, want bij een 5de plaats (goed voor 21 Punten) en een goede Powerstage kon hij een slechter resultaat (20Punten) van de ORC Rally wissen.

Aan hetzelfde tempo werd ook KP 4 verreden en werd de voorsprong van 18 sec die Catteeuw had genomen op KP1 gereduceerd naar 6 sec. Nemegheer volgde op 17 sec. Van Wanseele op 26sec en Verhaeghe K op 1m.49sec.

De Piloten konden allen zonder noemenswaardige problemen de service bereiken en zich klaarmaken voor ronde 2.

Catteeuw nam die proef voor zijn rekening voor Roelens. Nemegheer gaf hier 10 sec prijs op Catteeuw en volgde op 27 sec van de leider maar Nemegheer gaf zich nog niet gewonnen. Van Wanseele klokte opnieuw af op plaats 4 en Verhaeghe op plaats 5.

Terug richting Houthulst nu voor een ingekorte versie en daar klokte Van Wanseele samen met Nemegheer de besttijd. Roelens klokte 2 sec later af maar de meeste verrassing kwam van Catteeuw, hij moest hier 15 sec prijs geven en liet zo niet alleen Roelens de nieuwe leider worden maar ook titel kandidaat Nemegheer kwam terug op 14 sec. en was alles terug mogelijk halfweg deze wedstrijd.

Op KP De Mokker bleek ook hier terug dat Roelens meer wilde en klokte nog maar eens een besttijd, Nemegheer wou terug aansluiting voelen met Catteeuw en klokt een 2de tijd ook Van Wanseele zat in het goede ritme met een zeer verdienstelijke 3de tijd maar het was opnieuw Catteeuw die wat aansluiting verloor. Voor Verhaeghe was al lang duidelijk dat de wagen hier veilig thuis brengen de opdracht was. Stiekem hoopte Verhaeghe dat Roelens de overwinning voor zijn rekening zou nemen, want zoals eerder hierboven vermeld bij winst of 2de plaats van één van de ondertussen duellerende Catteeuw – Nemegheer kwamen deze 2 heren volledig terug in aanmerking kampioenschap.

Ook KP8 was te snel voor Catteeuw die opnieuw genoegen mocht nemen met een 4 de tijd. Roelens reed een kanontijd van 2m50sec. Nemegheer gaf 3 sec prijs en Van Wanseele volgde op 5 sec.

Roelens mocht zo na de service met een voorsprong van 18 sec op Catteeuw aan de laatste ronde beginnen. Nemegheer kwam terug tot 4 sec van Catteeuw. Van Wanseele volgde op 14 sec en Verhaeghe op plaats 5.

Met deze voorsprong wou Roelens na zijn zege in de ORC nog eens bevestigen maar het noodlot sloeg toe met opgave tot gevolg, zo kwam Catteeuw terug aan de leiding maar met de scratch van Nemegheer had hij zijn achterstand van op KP1 zo goed als volledig weggewerkt. Catteeuw wou zich niet zomaar gewonnen geven maar meer dan een 2de tijd zat er niet in. Van Wanseele bleef doorgaan op zijn tempo van ronde 2, door de opgave van Roelens schoof iedereen dus een plaatsje op.

De donkere wolken kwamen stilaan dichterbij maar alles bleef droog. Op KP Houthulst gaat ook hier de besttijd terug naar Nemegheer en met nog 2 korte proeven in het verschiet in Koekelare neemt hij een bonus van 3 sec.

De 2de tijd gaat naar Van Wanseele, samen met Catteeuw geven ze 4 sec toe.

Alle ogen waren nu gericht naar boven want er begon regen te vallen over Koekelare. Een rempunt missen was het laatste wat de heren wilden. Nemegheer liet zich niet van de wijs brengen en deed wat hij moest doen met een besttijd gevolgd door Van Wanseele op 5 sec en Catteeuw geeft 1 sec prijs op een 3de plaats.

Met nog enkel de Powerstage voor de boeg gaat Van Wanseele als 1ste van start en kan hij hier onrechtstreeks roet in het eten gooien voor de 3 over gebleven titel kandidaten om de eventuele extra punten af te snoepen die toegekend worden op deze proef, maar niets is minder waar en het is Verhaeghe die hier nog een bonus puntje neemt met het noteren van een 3de tijd. Het was volop kijken naar de tijden van Nemegheer & Catteeuw, maar het is team Nemegheer – Van Den Berghe die het rechterpedaal iets dieper duwde en zo de overwinning voor hun rekening namen met 14 sec voorsprong op het team Catteeuw – Liefooghe, de 3de podiumplaats is voor Van Wanseele - Baekelandt en de 4de plaats gaat naar Verhaeghe – Vanhoecke.

Na deze opnieuw zeer spannende Rally is er nog altijd geen zekerheid wie de titel zal behalen. De Rally van Kortrijk zal meer duidelijkheid brengen. Door een nieuwe overwinning van Nemegheer en een 2de plaats van Catteeuw komen beide piloten nu wel plotseling heel dicht bij de voorlopige leider Verhaeghe.

In Kortrijk starten alle teams uit de Cup, 9 wagens, dus bij deze zou ik jullie allen aanraden zeker de FORD PINTO Cup te komen aanmoedigen en de nieuwe Kampioen te ontdekken.

Het zal er terug hard aan toe gaan!! Spektakel, niets anders dan spektakel!!!

Allen op post in en rond Kortrijk op 22&23 november 2014!!

De Engelsman Neil Simpson zien we wel meer in de Europese wedstrijden en hij zal in Hoei ook de start nemen van de Rally van de Condroz aan het stuur van zijn eigen Skoda Fabia Super 2000. Hij wil van de gelegenheid gebruik maken om meer ervaring op te doen op asfalt.
Naast de exemplaren in handen van Freddy Loix en François Kicq, zal een derde Skoda Fabia S2000 aan de start staan van de 41ste Rally van de Condroz. De Engelsman Neil Simpson zet immers zijn eigen wagen in langs de oevers van de Maas.

In Lancashire is Neil Simpson zelf verdeler van het Tsjechische merk en hij steekt dan ook geregeld het Kanaal over om deel te nemen aan Europese wedstrijden van hoog niveau. Hij wilde inschrijven in de Rally van Valais maar een sterfgeval in de familie gooide zijn plannen overhoop. Hij besloot daarom deel te nemen aan de laatste manche van het Belgische kampioenschap. Hij wil ook van de gelegenheid profiteren om meer ervaring op asfalt op te doen en om de samenwerking met een nieuwe copiloot in te zetten: "Ik zal voor de eerste keer bijgestaan worden door Elliot Edmondson, een jonge kerel van 20 jaar die als één van de meest veelbelovende talenten wordt gezien. Ik ben echt blij dat hij beslist heeft om aan mijn zijde te staan in deze wedstrijd in Hoei...die ik samen met hem zal ontdekken."

De Motor Club van Huy, organisator van de 41ste editie van de Condroz Rally, heeft geen moeite gespaard om er voor te zorgen dat iedereen op de best mogelijke manier het verloop van deze wedstrijd kan volgen.

Alle sociale netwerken zullen worden gebruikt. Hieronder volgt een kort overzicht van de middelen die ter beschikking worden gesteld om u uw passie van dichtbij te laten volgen:

Hoe? Ga via uw smartphone, tablet of laptop naar http://condrozrally.be en volg daarna de handleiding

Ter plaatse, in Hoei, staan er meerdere schermen in het servicepark en de grote tent die u eveneens zullen toelaten het verloop van de rally te volgen.

Voor het overige zal de RTBF, een nieuwe partner van de rally, uitzendingen verzorgen langs radio (Classic 21) en televisie. Meer details daarover volgen binnenkort in een mededeling.

Op 15 en 16 november 2014 organiseren wij de Rally van Sint-Truiden.
Het wedstrijdcentrum bevindt zich in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat te Velm.
De wedstrijd bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, goed voor 100 km KP en 87 km verbinding.
Het parkoers is 100 % verhard en identiek aan 2013.
De Rally van Sint-Truiden is een Open wedstrijd waardoor het mogelijk is om deel te nemen met een nationale RACB vergunning of een buitenlandse vergunning. Hou er wel rekening mee dat je dan 60 euro administratief recht aan de aangestelde VAS sportcommissaris dient te betalen aan de inschrijvingstafel tijdens de administratieve controle.
Het reglement en inschrijvingsformulier zijn te vinden op onze website: www.tienseveiligheidsclub.be
Je kan ook terecht op onze Facebook pagina: Rally van Sint-Truiden.
Voor info en/of vragen kan je steeds contacteren via mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.