OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Wat een finale van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2024! Drie piloten kwamen met titelambities aan de start van de 10de editie van de Spa Rally. Niels Reynvoet, winnaar van drie wedstrijden eerder dit seizoen, had de leiding in handen met éé puntje voorsprong op Maxime Potty, de titelverdediger. Cédric Cherain hinkte wat verder achterop, maar hij had de beste progressiemarge, want zijn slechtste resultaat om te schrappen was een magere 4 punten, terwijl Maxime Potty een tweede plaats (18 punten moest verbeteren). De zenuwen waren voor de start flink gespannen.
Cédric Cherain deelde een eerste mentale tik uit op vrijdag, toen hij de snelste tijd klokte op de Qualifying Stage, waar hij sneller was dan Verstappen. De Hyundai-rijder koos om als eerste van start te gaan. Op zaterdagochtend lagen de proeven er bijzonder verraderlijk bij, want de nachtvorst had zijn werk gedaan. Vooral in Bruyères lagen een aantal verraderlijke ijsplekken te wachten. Maxime Potty liet zich verrassen. Hij raakte aan de binnenkant een paaltje in een haag, waardoor de voortrein van zijn Citroën C3 beschadigd werd. "Mijn fout. Ik arriveerde te snel en kon onmogelijk de rechtse bocht nog halen op het ijs. Ik gooide mijn wagen aan de binnenkant in de haag om ons af te remmen, maar ik had het paaltje helaas niet gezien. Als bij wonder kon Potty verder met een geplooide stuurinrichting, wat hem uiteindelijk een kleine minuut zou kosten. Zijn titelkansen leken verkeken op dat moment. ......

We hebben het er al weken over. Plannen worden gesmeed, voorspellingen gelanceerd, maar we kijken er vooral naar uit om er bij te zijn! Het wachten is helemaal over: vanaf vrijdag 29 november gaat de tiende editie van de Spa Rally van start, eens te meer als een vijf sterren-finale van het Belgian Rally Championship! 
Vooraleer op zaterdagochtend de start van de eerste chronorit wordt gegeven kunnen de deelnemers op vrijdag gebruik maken van de shakedown om alles nog een laatste keer te controleren en zich voor te bereiden op het eerste hoogtepunt, de Qualifying Stage op vrijdagavond. Die is voorbehouden voor wagens uit de klassen RC2, RC3 en RGT. 

Tussen 18 en 20 uur werkt elke rijder twee passages af op een parcours dat lijkt op dat van de shakedown, met een start in Winamplanche. De beste van de twee tijden wordt weerhouden en de tien snelsten mogen nadien een eerste keer over het podium om hun startpositie vast te leggen! De fans mogen dit eerste hoogtepunt op de Place Royale niet missen, zeker omdat de belangrijkste teams er aanwezig zullen zijn en de wagens in ‘Parc Fermé’-modus aan de voet van het podium zullen worden geparkeerd. Een uitstekende gelegenheid om selfies, handtekeningen en andere souvenirs te verzamelen! .....

Volgend werkend wordt met de Spa Rally de laatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2024 verreden. In het Junior BRC heeft Jonas Dewilde zijn tweede opeenvolgende Belgische Junior-titel al op zak, maar het belooft toch een erg spannende prestigestrijd te worden in Spa, want in de merkencups zijn de titels nog niet verdeeld. 
De top 4 van het Junior BRC neemt in Spa deel in het kader van de Stellantis Motorsport Rally Cup. Daarin heeft Tom Heindrichs zijn zinnen op de eindzege gezet, zeker na de prima zaak die hij in Sankt-Vith deed dankzij het inzetten van zijn joker. In het Junior BRC kan Tom Heindrichs, die vorig weekend niet naar de Rally van Japan reisde om zijn halfbroer wereldkampioen te zien worden, want Heindrichs moest de Spa Rally voorbereiden. Aan gedrevenheid dus geen gebrek bij de Opel-piloot die nog vice-kampioen kan worden. "Onze doelstelling in Spa is duidelijk. We mikken op de titel in de Stellantis Cup. Ik ga dezelfde strategie hanteren als vorig jaar. We gaan in het begin ons eigen ritme rijden en naarmate de wedstrijd vordert, zie ik wel of we op de slotdag nog extra in de aanval moeten gaan," aldus Tom Heindrichs, die volgend jaar internationale plannen heeft. "Er is nog niets definitief beslist, maar wellicht ga ik de Opel Cup in Duitsland rijden met de elektrische Opel Corsa, want de winnaar van die Cup krijgt een seizoen in het Junior ERC als officieel piloot van Opel. Daarnaast probeer ik de Italiaanse Cup met de Lancia Ypsilon Rally4 te rijden, want de winnaar daarvan krijgt ook een officieel zitje als fabriekspiloot van Lancia. Het zijn twee competities die toekomstmogelijkheden bieden." .....

Afgezien van een technische kopzorgen voor Kurt Deklerck en Aswin Pyck, kende de slotdag van de 6de Ypres Historic Regularity een rustig verloop. Het klassement vooraan wijzigde niet meer, al was het voor Kurt Deklerck nog even spannend toen de motor sputterde. Yves Deflandre en Yves Noelanders behaalden hun derde overwinning op zes edities. We polsten hen naar hun geheim.
"Er is geen geheim, maar omdat we al veel samen hebben gereden, zijn we op elkaar ingespeeld en allebei zijn we tijdens de ganse wedstrijd heel geconcentreerd. Dat is niet evident met lange RT's van meer dan 40 km. Verder was onze Porsche ook weer betrouwbaar en kennen we ondertussen de manier van denken en het type valstrikken van Bjorn en Jens Vanoverschelde, die het parcours uitstippelen. Vrijdagochtend waren we allebei niet fris door een griep, maar met de juiste medicatie konden we zaterdag de aanval inzetten en de leidersplaats terug overnemen. Wat een mooi weekend," aldus Yves Deflandre, die op het podium onze twee Wereldkampioenen Rally, Thiery Neuville en Marijn Wydaeghe uitdrukkelijk feliciteerde.
Michel Decremer, vrijdagavond nog tweede op 1"1, eindigde met zijn Opel Ascona 400, samen met Jennifer Hugo, op de tweede plaats. "Zat er meer in? Ach, door die straftijd vielen we een beetje terug, maar ik moet Yves feliciteren want ze hebben erg sterk gereden. Ik ben heel tevreden met deze 2de plaats, mijn beste score in Ieper. Jennifer, mijn copilote, heeft het perfect gedaan. En felicitaties aan de organisatie. Wij rijden een 15-tal wedstrijden van dit genre per jaar in binnen- en buitenland en Ieper staat zeker in de top 3 van de mooiste en  best georganiseerde wedstrijden," aldus Michel Decremer, die terloops ook Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe feliciteerde. Ze leerden elkaar kennen tijdens een diner na hun respectievelijke overwinningen in Monte-Carlo. .....

Eén week. Dat is alles wat ons nog scheidt van de langverwachte finale van het Belgian Rally Championship 2024. Gedurende de door DG Sport georganiseerde Spa Rally zal de strijd tussen titelkandidaten Niels Reynvoet (Citroën C3 Rally2), Maxime Potty (Citroën C3 Rally2) en Cédric Cherain (Hyundai i20 N Rally2) volop woeden. Het trio snijdt de laatste wedstrijd van het jaar ook in die volgorde aan. Maar omdat enkel de zes beste resultaten meetellen voor de eindstand kan er op de proeven in en rond Spa nog heel wat veranderen.

Reynvoet, Potty en Cherain mogen dan wel als groot favoriet aan de start staan, ze zullen terdege rekening moeten houden met de duivelse Jos Verstappen (Skoda Fabia RS Rally2). Samen met Renaud Jamoul heeft de vader van de toekomstige viervoudige wereldkampioen F1 voorlopig twee zeges achter zijn naam staan: de Rally van Zuid-Limburg en de Rallye des Crêtes. Aan het stuur van zijn voortaan rode bolide wordt ‘Jos the Boss’ dus zeker de scherprechter in de titelstrijd. Dat belooft!

In het kielzog van dit vlammende kwartet zijn er nog enkele rijders die gebrand zijn op – minstens! – een podiumplaats om het seizoen af te sluiten! Dan denken we aan John Wartique (Skoda Fabia RS Rally2), Bastien Rouard (Hyundai i20 N Rally2), Charles Munster (Hyundai i20 N Rally2), Roger Hodenius (Skoda Fabia RS Rally2), Thibaud Mazuin (Skoda Fabia RS Rally2), of zelfs Enzo Ide (Toyota GR Yaris Rally2), die in Spa zijn rallyleerschool komt verder zetten. Verder ook nog de Nederlander Bernhard Ten Brinke (Skoda Fabia RS Rally2), of ook de Luxemburger Steve Fernandes (Hyundai i20 N Rally2). .......

Terwijl alle Belgische rallyfans dit weekend dromen van een eerste Belgische wereldtitel voor Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe, presenteerde DG Sport vanavond in Hotel Van der Valk in Spa het startveld van de 10de editie van de Spa Rally. Het moet gezegd, met 16 Rally2's en 2 GT's, oogt de affiche schitterend, want de drie titelkandidaten mogen zich aan stevige concurrentie verwachten.
Natuurlijk zal op zaterdag 30 november en zondag 1 december de meeste aandacht naar de drie titelkandidaten gaan. Er zijn tal van scenario's mogelijk en de powerstage in Trois-Ponts zou wel eens beslissend kunnen zijn. Om het simpel te houden: wie wint is kampioen. Zowel leider Niels Reynvoet (Citroën), Maxime Potty (Citroën) als Cédric Cherain (Hyundai) hebben de kaarten zelf in handen.
Niels Reynvoet stapt terug over naar de C3 Rally2 waarmee hij drie zeges behaalde eerder dit seizoen, terwijl Maxime Potty ook wel met een Citroën start. Cédric Cherain verdedigt de kleuren van Hyundai en BMA. Hij krijgt steun van zijn teamgenoten Bastien Rouard, terug na een lange break, en Charles Munster, beiden in een Hyundai i20 N Rally2. Luxemburger Steve Fernandes kiest ook voor een Hyundai i20 N Rally2 van zijn team FS Sport. ......

Over twee weken valt tijdens de Spa Rally het doek over het Belgian Rally Championship 2024. Het belooft een spannende en intense kampioenschapsfinale te worden, ook in de twee promocups die er van de partij zijn: de Stellantis Motorsport Rally Cup Belux en de Clio Trophy Belgium. 

Bij de Opel Corsa’s Rally4 en Peugeots 208 Rally4 die in de Stellantis Motorsport Rally Cup Belux de dienst uitmaken heeft de East Belgian Rally van enkele weken geleden de situatie wat veranderd: in zijn thuisrace wist Tom Heindrichs de overwinning te veroveren, wat hem meteen ook de leidersplaats in de tussenstand opleverde. Ex-leider Pierre-Manuel Brasseur kreeg immers te kampen met de elektronica van zijn bolide. In Spa heeft de zoon van Félix-Marie Brasseur geen keuze: hij zal moeten aanvallen om de titel te veroveren! En omdat Heindrichs vast van plan is om op zijn elan door te gaan hoeft u niet verwonderd op te kijken als de beste Rally4-wagens zich in het spoor van de Rally2’s nestelen. Als ze er al niet enkele achter zich laten…..

Vrijdagavond gaat de 6de editie van de Ypres Historic Regularity timed by Momento van start vanaf het Sint-Maartensplein in het historische centrum van Ieper. De internationaal hoog aangeschreven regelmatigheidswedstrijd kan ook dit jaar weer rekenen op een sterk deelnemersveld. 64 teams komen aan de start, waaronder de grootste specialisten in deze discipline.

Het veld wordt aangevoerd door de Fransman Christophe Baillet, de winnaar van vorig jaar, die deze keer genavigeerd zal worden door Patrick Lienne, zelf in 2019 al winnaar als navigator van Michel Decremer. De Ford-bemanning zal worden gevolgd door zes Porsche-duo's, aangevoerd door vader en zoon Geert en Cédric De Jaeger, Daniel Reuter en Robert Vandevorst en Yves Deflandre en Yves Noelanders, het duo dat de wedstrijd al twee keer op zijn naam schreef (2018 en 2022). Kurt Declerck en Aswin Pyck zijn van de partij met hun wendbare Porsche 914/4, gevolgd door de 924 van de Duitsers Jörg Pöhlmann en Marc Stoll, die vorig jaar verrassend sterk waren. Mirko Savic en Christophe Pelckmans volgen met hun Porsche 911, voor Johnny Delhez en Baptiste Gengoux in hun gekende Ford Escort Mk2, Michel Decremer en Jennifer Hugo in de Opel Ascona 400 en Willy Lux en Stéphane Heymans in de mooie Lancia Fulvia HF.

Zoals steeds is er een prachtige variatie aan historische rallywagens te bewonderen, gaan de van de gekende Apal Coupé van Patrick Van Remoortel, de oudste wagen van het veld uit bouwjaar 1961, tot de Lancia Delta Integrale uit 1990 van Freddy Gevers. ......

Het is de allerlaatste dag van het Belgian Rally Championship 2024! De dag waarop overwinningen en titels worden verdeeld, om zo een einde te maken aan de spanning. De laatste dag van de Spa Rally 2024 telt dan wel twee verschillende klassementsproeven, in het totaal worden er vijf chronoritten verreden. En wat voor een proeven! Met Trois-Ponts en Chevron staan twee klassiekers op het programma, goed voor een totaal van 70,84 kilometer tegen de klok. 

Met een lengte van 14,50 kilometer begint Trois-Ponts met een lus waarbij de wagens opnieuw dicht bij de start langskomen, met uiteraard de ’S des Poubelles’ in Basse-Bodeux als blikvanger. Deze proef wordt drie keer afgewerkt, en is om 15u34 ook de Power Stage. Het finale verdict valt dus in Trois-Ponts! 

De 13,67 kilometer lange proef van Chevron is identiek aan de versies die in het verleden werden verreden en wordt twee keer afgewerkt. Het hoogtepunt van de rally, met een start in Chevron, een plateau dat naar Chession, de Vallée de la Lienne en Rahier leidt, maar ook met de haarspelden van Xhierformont, op het grondgebied van Stoumont. Een proef die simpelweg niet te missen valt, met een nauw en vuil parcours in het begin, waarna het ritme verhoogt. .....

Zoals de traditie het wil wordt ook de Spa Rally 2024 op zaterdag 30 november en zondag 1 december over twee dagen verreden. Met elf klassementsproeven tussen de doortocht op het startpodium om 8u05 en de terugkeer twaalf uur later mogen de deelnemers zich op de openingsdag aan een stevige brok actie verwachten!

Vier verschillende proeven staan er op zaterdag op het programma: Renouprez, Bruyères en Fays Show worden drie keer afgewerkt, met twee passages op Wanne. Goed voor een totaal van 122,65 kilometer tegen de klok! En een laatste lus die volledig in het donker zal worden afgewerkt.

Met zijn 11,93 kilometer heeft Renouprez nogal wat gemeen met de oude proef van Charneux, hoewel ze in omgekeerde richting wordt afgewerkt en de dorpskernen vermijdt. Met een parcours langs  Aubel, Thimister en Herve is de proef typisch voor de streek. Omdat er nogal wat toegangswegen zijn kunnen de toeschouwers er volop van genieten.

Bruyères is 9,88 kilometer lang en tegelijk snel en technisch. De proef loopt langs het beroemde Bois de Herve, rond het centrum van Bruyères, dat uiteraard toegankelijk blijft. Vlakbij het viaduct van Herve loopt het parcours dicht bij de E40 autosnelweg. ......

In 2025 zal het Kroon-Oil Belgian Rally Championship zeven manches tellen. Drie daarvan worden in West-Vlaanderen verreden, terwijl de resterende vier manches in Wallonië worden georganiseerd. De drie West-Vlaamse organisatoren, de Tieltse Automobiel Club (TAC Rally), Club Superstage (Ardeca Ypres Rally D2) en de Koninklijke Automobielclub Midden-Vlaanderen (A&D Omloop van Vlaanderen), slaan de handen in elkaar om hun Divisie 2-manches te promoten en zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor (streek)piloten.

"We bieden een interessante korting voor piloten die deelnemen aan de drie  West-Vlaamse Divisie 2-wedstrijden. We betalen die piloten drie keer de kostprijs van een daglicentie terug, wat neerkomt op een korting van 3 x 90 euro of 270 euro. De voorwaarde is wel dat ze deelnemen aan alledrie de Vlaamse Divisie 2-wedstrijden. Op die manier bieden we iedereen de mogelijkheid om kennis te maken met onze BRC-wedstrijden aan bijzonder interessante voorwaarden," vertelt Yves Olivier, voorzitter van KAMV, organisator van de A&D Omloop van Vlaanderen, waar de D2-wedstrijd tijdens de tweede wedstrijddag wordt verreden. "Er circuleren veel onwaarheden over een deelname aan een D2-wedstrijd. Met deze actie zorgen we ervoor dat er geen excuses meer zijn om niet eens te proeven van een BK-wedstrijd." .......

De Spa Rally is niet alleen de traditionele finale van het Belgian Rally Championship, de wedstrijd wordt ook gekenmerkt door een 100% natuurlijk parcours, dat alle eigenschappen van de schitterende streek rond het kuuroord volledig benut. De editie 2024, op zaterdag 30 november en zondag 1 december, ontsnapt niet aan die regel. Organisator DG Sport heeft er trouwens een erezaak van gemaakt om alles aan te passen in functie van de opmerkingen die in het verleden werden gemaakt.

Dat levert twee etappes voor een totaal van 721 kilometer op, waarvan 194 tegen de klok. Er worden zes verschillende klassementsproeven gebruikt, verdeeld over de twee wedstrijddagen. ......

Terwijl de ontknoping van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2024 nog op zich laat wachten en pas in december wordt beslist, richten wij onze blik alvast op het aankomende seizoen van 2025. De promotor van het Belgisch Rallykampioenschap maakte vorige week de nieuwe kalender voor het seizoen 2025 bekend. We zijn verheugd dat de 65ste editie van de A&D Omloop van Vlaanderen opnieuw een vaste waarde is in Divisie 1 van het kampioenschap. Daarnaast werd onze wedstrijd ook toegevoegd aan de kalender van Divisie 2.

De beslissing van de BRC promotor om de A&D Omloop van Vlaanderen opnieuw in de hoogste divisie op te nemen, is een prachtige erkenning voor de succesvolle organisatie van onze 64ste editie. Deze geslaagde editie was alleen mogelijk dankzij een aantal belangrijke factoren die bijdragen aan het succes van onze wedstrijd:

De goede relatie met onze trouwe partners: Onze partners hebben wederom een essentiële bijdrage geleverd door de financiële middelen te voorzien die nodig waren. Zonder hun vertrouwen en steun zouden we dit evenement niet op het hoogste niveau kunnen organiseren. ......

Nog exact 1 maand en dan sluit Club Superstage hun evenementenkalender af met de 6de editie van de Ypres Historic Regularity, een niet te missen afspraak voor de tenoren van regelmatigheidsrally's. Nu al staat vast dat er op 22, 23 en 24 november heel wat kanshebbers aan de start zullen staan van de Ypres Historic Regularity, waaronder een aantal gereputeerde buitenlandse teams.

In combinatie met de Ypres Revival, een toertocht op zaterdag 23 november, stevenen we af op een overvol deelnemersveld van maar liefst 130 teams! Inschrijven voor zowel de Ypres Historic Regularity als de Ypres Revival kan nog tot 31 oktober, maar haast je, want de plaatsen worden schaars.

De route werd de afgelopen dagen gefinaliseerd en ziet er dit jaar -meer dan ooit- veelbelovend uit. “We durven zelfs stellen dat het parcours van deze editie de meest gevarieerde en de beste versie van de afgelopen edities zal zijn!," vervolgen Bjorn en Jens Vanoverschelde, de sportverantwoordelijken. “Club Superstage heeft bijzondere inspanningen geleverd om terug te keren naar enkele originele locaties, zoals het wagenpark en podium op het Sint-Maartensplein en de winterbar op dezelfde sfeervolle locatie als bij de eerste editie. Ook op sportief vlak werden extra inspanningen geleverd om het programma nog aantrekkelijker te maken. In totaal staan 30 regelmatigheidsproeven op het menu, waarvan 6 closed road stages. Wie aanspraak wil maken op de overwinning, zal van alle markten thuis moeten zijn, want er is veel variatie. Regelmatigheidsproeven in de duisternis, uitdagende Closed Road Stages, modderige RT’s in Henegouwen en zelfs regelmatigheidsproeven van 30 km en… 45 km!”

Op vrijdagavond gaat de Ypres Historic Regularity van start met een avondetappe, goed voor 8 regelmatigheidsproeven in de duisternis. Starten doen we met de Closed Road Stage van Boezinge gevolgd door een ‘remote service’ in het centrum van Boezinge. Een passage door het pittoreske rallydorp die garant staat voor een grote publieke opkomst. De rallysfeer van weleer is vanaf de eerste meters verzekerd. De meest uitdagende regelmatigheidsproef zal de ‘marathon RT’ worden van maar liefst 45 km. Na deze regelmatigheidsproef keren de deelnemers terug richting Boezinge om er een tweede doortocht op de Closed Road Stage af te werken, dit keer gevolgd door een stempelcontrole (met live commentaar & interviews!) in het centrum van Boezinge. ......

Het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2024 nadert zijn ontknoping tijdens de Spa Rally, die in het eerste weekend van december wordt verreden. Ondertussen werd door RACB Sport, de BRC Promotor en de organisatoren hard gewerkt aan de plannen voor 2025. Er werd daarbij gekozen voor continuïteit.

De kalender voor het BRC 2025 telt 10 wedstrijden, waarvan 7 in Divisie 1 en 7 in Divisie 2 (4 nevenwedstrijden van D1-manches), waaronder één nieuwkomer, de Boucles Chevrotines in D2.
Op technisch vlak zijn alle nationaal gekeurde wagens toegelaten in alle wedstrijden, zowel in Divisie 1 als Divisie 2. Net zoals dit seizoen, scoren in Divisie 1 enkel wagens van de klassen RC2, RC3, RC4, RC5 en RGT punten. In Divisie 2 scoren de RC2's en RGT's geen punten. De RC1's moeten geen FIA-brandstoftank meer hebben. Het Groep M-paspoort is evenmin vereist voor wagens in NCM. Bovendien blijft het systeem van de daglicenties behouden. .....

Page 1 of 161