Naast de 55ste editie van de Renties Ypres Rally, wordt volgend weekend ook de eerste Ypres Rally Masters verreden. Dit is een nieuwe nevenwedstrijd in het leven geroepen door Superstage om Youngtimers die nog niet terecht kunnen in Historic, zoals de imposante Ford Escort Cosworth van Paul Lietaer, een kans te geven zich in de kijker te rijden. Speciaal voor de duizenden rallyfans nodigde Superstage ook onze nationale trots uit. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, viervoudig vice-Wereldkampioenen Rally en de winnaars van de vorige editie van de Renties Ypres Rally, zullen voor de eerste keer op Belgische bodem rijden met hun officiële Hyundai i20 Coupé WRC. Ze werken de 12 klassementsproeven elk één keer af, 5 proeven vrijdagavond en 7 zaterdag.

Want, wie de Ypres Rally Masters aan het werk wil zien, moet gewoon een twintigtal minuten eerder naar de klassementsproeven vertrekken. De Masters rijden enkel de tweede ronde en daarin starten ze op 11 van de 12 proeven vlak voor de toppers van de Renties Ypres Rally. In de Masters wordt trouwens in omgekeerde volgorde gestart, zodat Thierry Neuville kort voor de "0"-wagen zal passeren met zijn Hyundai i20 Coupé WRC. 

En, Thierry Neuville, die deze week genoot van enkele dagen vakantie en die ondertussen ook zijn LifeLive Cross Car voorstelde aan de pers, kijkt uit naar de Renties Ypres Rally.  
"De Renties Ypres Rally zal een uitdaging worden. We gaan voor de eerste keer op snelheid met onze WRC over de smalle baantjes scheuren. Ik wil onze Belgische fans een mooie demonstratie geven. Het is altijd gezellig met al die fans op de Markt in Ieper," vertelde Thierry, die natuurlijk vooral uitkijkt naar de komst van zijn eerste kindje. .....

De 55ste editie van de Renties Ypres Rally kan uitpakken met een droomaffiche. De Belgische en Britse rallytop staat aan de start en om hen het leven moeilijk te maken, nemen drie rasechte "Ieper" specialisten de handschoen op, net als een internationaal rallytalent met een veelbelovende toekomst voor  zich.

De recordhouder van het aantal overwinningen in Ieper, elfvoudig winnaar Freddy Loix, de snelste man van de voorbije jaren en de winnaar van 2017, Kevin Abbring, en de morele winnaar van de editie 2015 en tevens een crack op asfalt, Craig Breen. Wie een shortlist zou moeten maken van specialisten die in Ieper wat extra kunnen brengen, die zou deze drie kleppers zeker op zijn lijstje zetten, samen met Bryan Bouffier en Thierry Neuville. Die laatste twee zijn ook van de partij, maar met een WRC in de Rally Masters.

Freddy Loix zegt zelf niet te gaan voor winst met de Skoda van Pieter Tsjoen Racing. Dat kan niet gezegd worden van Craig Breen. De Ier, die dit weekend nog actief is in het Iers kampioenschap met een Ford Fiesta RS WRC, mikt voluit op de zege in Ieper: "De vorige keer, ondertussen 4 jaar geleden, was ik ook sneller dan Freddy Loix, maar toen kenden we pech. Ik kom naar Ieper om me in de kijker te rijden, om ritme op te doen, maar vooral om... te winnen!" Daarvoor kan hij rekenen op een topwagen, een VW Polo R5 uit de ateliers van BMA.

Ook Kevin Abbring, die voor de gelegenheid genavigeerd wordt door Veronique Hostens, de vroegere copiloten van Vincent Verschueren, zal een Volkswagen Polo R5 besturen. De VW zal vertrouwd aanvoelen, want de jonge Nederlander verdedigde jarenlang de kleuren van Volkswagen in het WRC. Abbring wil met een goed resultaat nieuwe kansen op internationaal rallyniveau afdwingen. .....

Al jaren aan een stuk hebben de Belgen de heerschappij in zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, meetellend voor het Europees kampioenschap, als de Sas Pils Classics Ypresrally.

Het feit dat Paul Lietaer dit jaar met de Ford Escort Cosworth opteert voor de Masters, legt een nog zwaardere druk op de schouders van de overige landgenoten, zoals Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe. Beide rijders trekken de hen toebedeelde favorietenrol in twijfel. Stouf blijft kampen met een nukkige Ford Sierra Cosworth, terwijl Vanwijnsberghe afgelopen weekend pas in de VAS-rally van Wervik zijn eerste meters van het seizoen reed met de Toyota Celica. Didier won weliswaar het Historic-gedeelte, maar gaf eerlijk toe dat hij in droge weersomstandigheden flink wat weerwerk zal krijgen. 

Nu de volledige top uit het Europees kampioenschap eind juni aan de start komt in Ieper, zullen onze landgenoten zich van hun sterkste kant moeten tonen. Naast vaste klanten zoals Danny Kerckhof en Christophe Merlevede, kan ook die andere BMW M3-rijder Bjorn Syx wel eens voor de verrassing zorgen. Zowel in de Rally van de Monteberg als de ORC-rally werkte hij zich op tot revelatie. Het valt natuurlijk af te wachten hoe de Ieperse garagist zijn internationaal debuut zal ervaren. Guino Kenis, in laatste instantie ook van de partij, wil ook een gooi doen naar eremetaal met zijn M3 E30. Wim Soenens zal in zijn M3 eerder voor het spektakel kiezen. .....

Vincent Verschueren, die op de valreep de zege uit zijn handen laat glippen. Het zal het beeld zijn dat iedereen bij zal blijven van de Rally van Wervik. Sébastien Bédoret werd de uiteindelijke winnaar en Freddy Loix maakte er een volledig “nationaal” en ook een volledig Skoda Fabia R5 podium van. Het was trouwens helemaal de dag van Vincent Verschueren. Hij pakte met de GoDrive Fabia R5 de leiding van bij aanvang. Hij bleef op de baan terwijl alles en iedereen rondom hem her en der in het landschap verdween. Hij hield zijn voorsprong stabiel onder de dreiging van het jonge geweld van Sébastien Bédoret en zijn mentor Freddy Loix.
 
Maar één momentje was genoeg. Verschueren ging even rond op de allerlaatste KP, Bédoret glipte naar de leiding. Bedoret, Verschueren, Loix en Tsjoen, PJM Cracco, Demaerschalk,  Mccormack, Van Den Heuvel, Van Parijs, Cole, Vanden Abeele… Allemaal rijders uit de nationale en internationale scene. En dat maakt deze rally van Wervik moeilijk om te lezen in het kader waar hij eigenlijk van belang zou moeten zijn: het VAS regionale rally kampioenschap. Een poging? PJ Maeyaert, Yves Dewulf en de eigenzinnige Ford Escort Millington kwamen binnen op de 15de plaats algemeen en deden de beste zaak in het regionale kampioenschap waar ze nu met 192 punten naderen op de afwezige Steve Bécaert (198 punten). .....

Terwijl alle blikken op dit moment gericht zijn op de topwedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, de Renties Ypres Rally, werkt het team van de Koninklijk Automobielclub Midden Vlaanderen (KAMV) hard aan de voorbereiding van de volgende manche van het kampioenschap, de ConXioNOmloop van Vlaanderen, die op 6 en 7 september verreden wordt. De Roeselaarse club heeft de ambitie zijn wedstrijd naar een hoger niveau te tillen en te behoren tot een van de drie grote rally's in België.

De oudste wegwedstrijd van het land, de ConXioNOmloop van Vlaanderen, zal de enige manche van het BRC zijn die meetelt voor de prestigieuze Europese competitie die de TER (Tour European Rally) is. En voor de nieuwe variant voor oldtimers, de TER Historic. De TER opende dit seizoen op 18 en 19 mei in de Rally van Antibes. Het werd een spannend duel tussen de Citroëns C3 R5 van de Fransen Yoann Bonato en Yohan Rossel. De eerste liet de zege aan de tweede omdat hij een fout maakte op de allerlaatste proef. Hun landgenoot Sylvain Michel was de beste van de deelnemers die ingeschreven waren in de TER, voor de andere Fransen Bruno Riberi en Romain Haut-Labourdette, de Luxemburger Steve Fernandes (genavigeerd door de Belg Olivier Beck) en de Duitser Stefan Gottig, allemaal met Skoda Fabia's R5. Naast Yoann Bonato gingen nog twee serieuze titelkandidaten al vroeg van de baan: de Fransman Nicolas Ciamin (Skoda Fabia R5) en onze landgenoot Jaochim Wagemans (Peugeot 208 T16). De TER Historic, waarvan de kalender deels gelijk loopt met die van de TER, begon al vroeger. Er zijn ondertussen al drie wedstrijden gereden. Ze werden achtereenvolgens gewonnen door de Zweed Anders Johnsen (Porsche 911), de Italiaan 'Zippo' (Audi Quattro) en de Duitser Heinz-Walter Schewe (Porsche 911). Samen met onze landgenoot Frank Blondeel, was deze laatste de enige die drie keer kon scoren. Hij staat dan ook aan de leiding in het klassement, voor de twee eerder genoemde rijders en de Ier Timothy Metcalfe. .....

De Historic Rally Ypres start dit jaar op de markt en dit zullen we zeker en vast geweten hebben want de belangrijkste tenoren van het Europees kampioenschap staan aan de start. Deze piloten gaan het opnemen tegen de streekpiloten die maar al te graag pronken op het podium na de finish. De parkoerkennis van de lokale rijders zal zeker en vast doorwegen t.o.v. de buitenlanders , maar we weten allemaal dat het parkoer rond Ieper een slijtageslag kan zijn en diegene die de finish halen altijd eeuwige roem krijgen. 

Op dit moment staat de teller op 36 FIA piloten en 21 nationale piloten. Bovendien hebben we nog een late inschrijving kunnen constateren van Ville Silvasti die een Lancia 037 aan de start brengt. 

In categorie 4 kan Daniel Alonso zich zeker op het voorplan werken. De motivatie is duidelijk aanwezig bij de Spaanse Ford Sierra Cosworth-rijder, na onder andere de tweede plaats in Asturië. Wat de concurrentie betreft, wordt het voor Alonso vooral uitkijken naar zijn landgenoot Antonio Sainz (Subaru Legacy), tweede in de tussenstand, en voor de Lancia Delta Integrale van "Lucky", genavigeerd door Fabrizia Pons, destijds copilote van Michèle Mouton in het Wereldkampioenschap. Er is ook nog die andere Cosworth'er Tim Jones(GB). Valter Jensen kan van zijn kant belangrijke punten scoren voor het kampioenschap aan het stuur van zijn vertrouwde BMW M3, waarmee hij vorig jaar de titel veroverde. Carlo Fiorito wil punten scoren met zijn BMW 2002 Ti. .....

De ideale voorbereiding op Ieper. Het is de slogan waarmee de Rally van Wervik, normalerwijze een van de kleinere broertjes in de regionale rallywereld, zijn deelnemers wil lokken. In het verleden konden zij steeds rekenen op goedgevulde startvelden door de FIRC, het Flanders International Rally Challenge. Maar dit seizoen staan ze ook op de kalender van het Protyre Britse rallykampioenschap en dat weerspiegelt zich duidelijk in de deelnemerslijsten.

Maximaal 150 teams zullen worden toegelaten, staat er in het wedstrijdreglement. Maar de deelnemerslijst, die loopt al door tot nummer…157. Het zal voor Filiep Forrest en zijn detachement van Scuderia Vervica een meer dan goedgevulde agenda worden! Meerdere filmploegen, rallyradio, live facebook pagina… Wervik heeft het allemaal.

Voor de fans niets dan voordeel uiteraard. De tickets schelen meer dan een slok op de borrel met het Ieperse programma en voor die democratische prijs zien zij toch een aantal toppers aan het werk zoals Paul Lietaer op zijn Ford Escort Cosworth RS, Sébastien Bédoret op de Skoda Fabia R5, Philip Cracco en PJM Cracco, elk op hun eigen Ford Fiesta R5, Vincent Verschueren met de GoDrive Fabia R5 en natuurlijk ook Freddy Loix en Pieter Tsjoen op hun eigen PTS Racing Skoda Fabia R5.

Het publiek zal ongetwijfeld ook de lokale helden aanmoedigen en dan denken we in de eerste plaats aan Steven Dolfen in de Opel Adam R2 en Davy Vaneste met de VW Polo GTi R5! Vul dat nog aan met Tim Van Parijs op zijn iconische Porsche 997 GT3 en met een aantal buitenlandse vedetten als een Jim Van den Heuvel (Fiesta R5) en Martin McCormick (Fabia R5), een Fiesta R5 voor Tuur Vanden Abeele, een Fabia R5 voor Bjorn Renier, wat Britse WRC wagens en nog zo veel meer. .....

Met nog 2 dagen te gaan vooraleer de inschrijvingen definitief worden afgesloten hebben we een beter zicht wie er allemaal zal deelnemen aan de Renties Ypres Rally. Vandaag staan er immers in totaal 74 teams ingeschreven waarvan 25 R5 wagens.

Ziehier alle namen met R5 die zich reeds geregistreerd hebben voor de 55ste editie van de Renties Ypres rally 2019.

- Ole Christian Veiby (Hyundai i20 R5)  

- Craig Breen (Polo R5)

- Freddy Loix (Fabia R5)  

- Rhys Yates (Fabia R5)

- Vincent Verschueren (Fabia R5)

- Kris Princen (Polo R5)

- Kevin Demaerschalk (C3 R5)

- Filip Pyck (Fiesta R5)
- Bjorn Renier (Fabia R5)
- Bruno Parmentier (Fabia R5)
- Alex Laffey (Fiesta R5)
- Joachim Wagemans (Peugeot 208 T16 R5)
- Pieter-Jan Michiel Cracco (Fabia R5)
- Davy Vanneste (Polo R5)
- Tuur Vanden Abeele (Fiesta R5)
- Marty McCormack (Fabia R5)
- Tom Cave (Hyundai i20 R5)
- Darren Gass (Fabia R5)
- Philip Cracco (Fiesta R5)
- Sebastien Bedoret (Fabia R5)
- Kevin Van Deijne ( Fabia R5)
- Bert Coene (Fiesta R5 )
- Matt Edwards (Fiesta R5 )
- Vincent Prégardien (Fabia R5 )
- Kurt Dujardyn ( Fabia R5 )
 
Na de koninginneklasse met de R5 wagens zullen we opnieuw het mooie geluid van de Porsches GT3 kunnen horen in en rond de stad Ieper. ( nl. Tim Van Parijs , Claudie Tanghe en Chris Van Woensel )
 
Verder zien we ook nog de Evo's staan van Steve Bécaert (Evo X), Kurt Boone (Evo 6), John Morrison ( Evo 9 ) en Damon Noyelle (Evo 7). In de RC4 klasse zien we echter wat piloten ontbreken van het Belgisch kampioenschap maar zien we toch enkele bekende namen verschijnen zoals Steven Dolfen (Opel Adam R2), Timo Van Der Marel (Opel Adam R2) en enkele andere streekpiloten zoals Freek Vanbeveren, Gilles Pyck en Manuel Merlevede die alle 3 deelnemen met een Peugeot 208 R2. 
 
In dezelfde klasse komen er naar jaarlijkse gewoonte enkele Engelsen en Ieren naar de kattestad met name Niall William Creighton , Marty Gallagher , James Wilson , Josh MC Erlean en James Williams. .....

2 dagen voor het einde van inschrijvingen nog een topper bijgekomen met name Christian Veiby.

Op zijn 23ste is Ole Christian Veiby een van de meest ervaren jonge talenten in het Wereldkampioenschap. De Noor is dit seizoen actief in WRC2 met een Volkswagen Polo R5, maar in Ieper komt hij aan de start met een Hyundai i20 R5. Een ideale kans voor Ole Christian om eens te proeven van een andere R5, nadat hij vorig jaar met een Skoda Fabia R5 en een Citroën C3 R5 actief was. Maar, het is ook een mooie kans om de parcourskennis die hij vorig jaar heeft opgedaan om te zetten in een mooi resultaat in een van de mooiste asfaltrally's van Europa.

“Ik heb echt van de Ypres Rally genoten vorig jaar. Het is een heel speciale wedstrijd met een unieke sfeer en je hebt er ervaring nodig. Het is ongelofelijk," vertelt Ole Christian, die zich vorig jaar vrijdagavond liet verrassen. Zijn 21ste plaats weerspiegelde niet zijn prestatie, want de Noor deed zaterdagochtend beroep op Rally2 om zijn wedstrijd te vervolgen, met de nodige straftijd. Het parcours zal hij zeker niet onderschatten. ....

Achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen zal de nota's lezen voor Freddy Loix in de Skoda Fabia R5 ingezet door PTR, het nieuwe team Pieter Tsjoen Racing. De teambaas, Pieter Tsjoen, won zelf de Ypres Rally in 2001, samen met zijn oom Steven Vergalle in een Toyota Corolla WRC. Het bleef bij die ene overwinning als piloot.

"Vanaf 2003 mochten we in Ieper niet meer rijden met een WRC, dus moest ik voor die wedstrijd altijd een andere wagen huren en me aanpassen," vertelt de Oost-Vlaamse zakenman. "Vooral de periode met de Super 1600's was moeilijk, want ik was een WRC gewend met zijn turbomotor, terwijl ik in Ieper plots met een opgevoerde S1600 moest rijden met enkel voorwielaandrijving. Ik stond wel een paar keer op het podium, maar uiteindelijk was Freddy Loix toch een maatje te sterk. Ik heb altijd bewondering gehad voor Freddy. Nu is Thierry Neuville de beste rallyrijder die België ooit gekend heeft, maar ik keek als jonge rijder op naar Freddy Loix, die knap presteerde in het Wereldkampioenschap. Ik heb 8 Belgische titels veroverd, maar Freddy was toch nog van een ander niveau. Dat heeft hij in Ieper wel bewezen."

De band met Freddy Loix is altijd speciaal geweest, want in 2007 zette Pieter Tsjoen in Ieper tijdelijk een punt achter zijn carrière en hij gaf Freddy Loix de kans om hem te vervangen in de Abarth Grande Punto S2000. Het was het begin van de tweede carrière van Freddy Loix. 

"Ik herinner me dat nog goed. Pieter belde me om eens te praten. We spraken af in Café Het Vervolg op de Markt en daar kondigde hij aan te stoppen. Ik kreeg de kans zijn programma met de Abarth S2000 over te nemen. Echt een uniek gebaar," aldus Freddy Loix. .....

De Renties Ypres Rally 2019 heeft de eer de gloednieuwe Ford Fiesta R5 in wereldpremière te kunnen voorstellen aan het Belgische publiek. Precies 6 jaar nadat Thierry Neuville de huidige Ford Fiesta R5 presenteerde als openingswagen in Ieper, krijgt Eric Camilli de eer om de nieuwe versie van de Ford Fiesta R5 van M-Sport voor te stellen als openingswagen. 

De Fransman is trots dat hij het nieuwe wapen van M-Sport mag presenteren in Ieper.

“Ik ben vereerd dat ik de gloednieuwe Ford Fiesta R5 mag besturen in de Renties Ypres Rally. Ik herinner me dat Thierry Neuville de originele versie bestuurde in 2013. Het is tof dat ik zes jaar later dezelfde kans krijg met de nieuwe en verbeterde wagen!
Ik was nauw betrokken bij de ontwikkeling en het testen van de nieuwe wagen. Ik moet zeggen dat de mensen  van M-Sport fantastisch werk hebben geleverd. Aan het stuur voel je meteen de verbeteringen. De ontwerpers en de ingenieurs hebben de wagen op elk vlak beter gemaakt!"
Het wordt de eerste kennismaking van Eric Camilli met de befaamde klassementsproeven van de Renties Ypres Rally. 
“Ik heb nog nooit in Ieper gereden, maar elke rallyrijder weet dat de proeven hier prachtig en heel specifiek zijn. Ik kijk ernaar uit om te bewijzen tot wat de fonkelnieuwe Fiesta R5 in staat is op deze snelle proeven," reageert hij enthousiast. .....

De ORC Canal Rally had spanning en spektakel beloofd, en dat kregen fans en toeschouwers dan ook. Melissa Debackere, altijd een graag geziene gaste op de rally’s in West-Vlaanderen, kon voor de vijfde maal de rally op haar naam schijven. Maar dat was minder makkelijk dan het klinkt! Sommige hadden PJ Maeyaert verwacht, in de Ford Escort met de krachtige Millington motor en de sequentiële versnellingsbak. Maar de populaire rijder uit Oekene kon nooit een vuist maken en moest al in de derde KP naar de kant met technische problemen. De tegenstand voor de Skoda Fabia R5 van Melissa Debackere en Cindy Cockelaere kwam van een andere Escort nl. het exemplaar van Paul Lietaer. De Ford Escort Cosworth in Groep A uitvoering is een “historic” wagen, dat klopt. Maar het is er eentje van de Youngtimer generatie van de jaren negentig en dus meer dan krachtig genoeg en met bovendien “the best in the west” aan het stuur. Lietaer opende met een besttijd op de eerste proef, maar daarna liet Melissa Debackere het jonge en moderne geweld spreken met zes besttijden. Een gat dat ook “De Polle” ondanks vier scratches niet meer kreeg dichtgereden.
 
Twee proeven werden geannuleerd wegens de vele incidenten. Met Debackere, die aan de finish zei slechts de ORC en Kortrijk op het programma te hebben staan, en Paul Lietaer, van wie geweten is dat hij geen regionale titel meer nastreeft, was het de vraag wie nu in het VAS Regionale rallykampioenschap de beste zaak deed… Dat werd Steve Bécaert, die met zijn Evo X een derde plaats algemeen behaalde. Hij moest het aanstormende talent Bjorn Syx (BMW M3 Gr.A) van het lijf houden. Bécaert pakte met zijn derde plaats heel wat punten voor het VAS regionale kampioenschap en bevestigde opnieuw te willen gaan voor de regionale VAS titel. Een vierde plaats was er dan voor Bjorn Syx, de jongeman uit Dikkebus die gerenommeerde namen als Stouf, Barbier, Prinzie en Cockelaere achter zich hield. Dit zijn bepaald geen debutanten en zijn allen voorzien van krachtig materiaal.
 
In divisie 1-2 was er Stefaan T’Joens en… de rest! T’Joens pakte met zijn Evo X, wel uitgerust met een beperkende bride, alle besttijden binnen zijn klasse. Achtervolgers Vitse en Goudeseune konden op de Opel Astra alleen maar toekijken en moesten vanaf de helft van de wedstrijd ook afrekenen met het Vandewalle duo op een andere Opel Astra. Die haalden uiteindelijk de tweede plaats binnen voor Vitse, die derde werd. De resultatenpagina van de organisatie maakte geen onderscheid tussen de Divisie 4 Oldtimers en Divisie 5 Youngtimers, die allen onder “Historic” zaten gegroepeerd. Bij de Divisie 5 was het een duidelijke zaak met een zege voor Lietaer (Escort), gevolgd door Syx (BMW) en Stouf (Sierra Cosworth). Stefaan Prinzie (Opel Ascona) werd vierde bij de Historics en winnaar bij de Oldtimers Maes (Opel Ascona) en Van Coillie (Opel Kadett GT/E) vervolledigden er het podium. .....

Drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally, met een Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. 

De doorbraak

Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan. 

"In 1995 werd ik vierde in Ieper met de Opel Astra Gsi, voor heel wat rijders met een krachtige 4x4, zoals Andrea Aghini, die vijfde werd met een Mitsubishi Lancer Evo," vertelt Freddy. "We reden toen echt met het mes tussen de tanden. Een jaar later, in 1996, zat datzelfde mes tussen mijn tanden, alleen reden we toen met een veel snellere topwagen. In Spa was ik al dicht bij de zege geweest met de Toyota Celica GT-Four, maar daar maakte ik een klein foutje en omdat de achteruitversnelling niet werkte, verloren we teveel tijd. In Ieper reden we aan het tempo van een jaar eerder. Blijkbaar heel snel, want we klopten onze teamgenoot Armin Schwarz met 2'44"!"

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde.Maar, echt verpletterend was zijn overwicht met de Skoda Fabia's vanaf 2010. Maar liefst 6 keer was Loix ongenaakbaar met een Tsjechische machine. Een van zijn meest emotionele momenten in zijn loopbaan beleefde Freddy Loix in de aanloop naar zijn deelname... en overwinning in 2013. ......

Met de 13de editie van de ORC Canal Rally worden de eerste voorbereidingen richting Ieperse Grote Markt aangevat. Dat geldt vooral voor de vele lokale West-Vlaamse deelnemers en ook voor enkele Britten die hun rally-heil komen zoeken in de Westerse gouw.
 
Viervoudig winnares Melissa Debackere zal opnieuw aantreden in haar Skoda Fabia R5 en ook Philip Eggermont neemt opnieuw deel met een R5 machine van het Tsjechische merk. Voeg daarbij een vloot aan Mitsubishi’s EVO, een handvol Subaru’s en een armada aan BMW’s en dan kunnen we garanderen dat er aan spanning en spektakel zeker geen gebrek zal zijn, in en rond Oostrozebeke. Wie er vooral op gebrand zal zijn een goede eindpositie te verwerven is Steve Bécaert, die met de Evo X voorlopig het klassement aanvoert voor de Escort “Millington” van Pieter-Jan Maeyaert. De vreemde eend in de bijt is misschien wel de Evo VI van Kurt en Fries Boone, die voorlopig heel wat gerenommeerd volk achter zich houden.
 
Ook in het historic gedeelte zal er volop spektakel zijn want “the best of the west”, Paul Lietaer, neemt het met zijn Escort Cosworth op tegen de Sierra Cosworth van Stefaan Stouf. Het zou ons niet verbazen als deze beiden ook een rol gaan spelen in het algemene klassement... Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400), Bert Cornelis (Opel Monza), Alain Vermeulen (BMW E21) en Bjorn Syx (BMW M3) zullen de stoorzenders zijn als de favorieten in de problemen komen. .....

Page 1 of 115