TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Short Rally TBR, in de buurt van Roeselare, tekent voor het vervolg van het VAS Regionale rallykampioenschap. Op de kalender na de Ieperse hoogmis van de rally, is dit de wedstrijd bij uitstek waarin lokale helden en teams met regionale ambities kunnen schitteren.
Na een zwerftocht van enkele jaren doorheen de kalender, met wedstrijden in de herfst en de lente, heeft de TBR zijn stek gevonden met een tijdstip in het begin van juli. Een standvastigheid die ook leidde tot uitbreiding, want de rallysprint werd Short Rally en dat bood dan weer meer mogelijkheden. Heel wat teams en rijders maken na de wedstrijd in Ieper een balans op van hun voorjaar.
Diegenen die hun heil zien in een regionale campagne, of nationale rijders die overgaan naar een “à la carte” menu voor de rest van het seizoen, of zij die een welbepaalde wedstrijd (zeggen we maar... de Omloop?) willen voorbereiden, die hebben zeker baat bij een deelname aan de TBR. Het palmares van de wedstrijd is nu niet bepaald bleekjes, met winnaars als Paul Lietaer, Andy Lefevere, Sebastien Bedoret, Niels Reynvoet, Steve Bécaert of Pieter-Jan Maeyaert, verkeert men in goed gezelschap! Maar het is ook de wedstrijd waar cruciale VAS punten kunnen worden gescoord, waar lokale en regionale sponsors een zege in klasse of divisie kan worden aangeboden, of waar voor sommigen de éénmalige glorie kan worden gezocht. Wie mogen we dan deze editie verwachten? .......

De 59ste Ardeca Ypres Rally, de zesde manche van het Belgisch rallykampioenschap, bleef tot de absolute slotfase spannend. Vooraan lag het tempo bijzonder hoog, wat voor heel wat schuivers en foutjes zorgde. Zelfs de winnaar bleef niet foutloos. Toch was Stéphane Lefebvre duidelijk de snelste. De 32-jarige Nordist, die als kind gefascineerd als toeschouwer naar de rallywagens stond te kijken in Ieper, won met 40"46 voorsprong op Maxime Potty, terwijl Cédric Cherain derde werd.
"Deze overwinning, daar heb ik jaren van gedroomd. Ik heb hier in WRC2 al gewonnen tegen de wereldtop in die categorie, maar dat is niet hetzelfde als een algemene overwinning. Ik heb mijn naam op het palmares kunnen zetten. Het was ook een van de moeilijkste edities van Ieper. Dat zag je vanochtend in Dikkebus, waar ik zelf ook verrast werd in een remzone. Gelukkig was er plaats in het veld rechtdoor en verloor ik maar een paar seconden," lachte Stéphane Lefebvre, die zijn eerste wedstrijd met een Hyundai i20 N Rally2 met succes kon afronden.
Lefebvre zette de eerste drie snelste tijden van de wedstrijd op de tabellen. Vrijdagavond werd hij eerst belaagd door Jos Verstappen, tot de Nederlander zijn snelle start bekocht met een lekke band in Zonnebeke. Zondagochtend ging Verstappen, die aanvallend van start ging, hard van de baan in het bos op de Kemmelberg. Niels Reynvoet, die vrijdagavond een snelste tijd klokte op KP 4, ging op de vijfde proef, in Vleteren, van de baan. Hij stuurde te vroeg in, raakte een muurtje en brak de ophanging vooraan. De leider in het BRC moest meteen opgeven. ......

Met de Ardeca Ypres Rally die op vrijdag 21 en zaterdag 22 juni verreden wordt, is het Belgisch rallykampioenschap toe aan zijn vierde manche in Divisie 1. De 59ste editie van de Ieperse klassieker kan rekenen op een erg aantrekkelijk startveld, met maar liefst 93 deelnemers in Divisie 1 en nog 47 in Divisie 2, een wedstrijd die enkel op zaterdag verreden wordt.
De voltallige Belgische top staat vrijdag om 15h aan de start in Ieper. Tijdens de openingsavond worden twee lussen van 4 proeven afgewerkt (Vleteren, Westouter, Mesen-Wijtschate, Zonnebeke), waarna op zaterdag nog 10 proeven volgen (3x Kemmelberg, Dikkebus en 2x Watou, Zillebeke), samen goed voor 222 km op snelheid. 
Na drie overwinningen op rij, start Niels Reynvoet als leider in het kampioenschap met een pak vertrouwen. Maxime Potty, de 24-jarige titelverdediger, staat tweede in de tussenstand, al greep hij telkens nipt naast de zege. In Ieper gaat Maxime Potty de uitdaging met de Toyota Yaris GR Rally2 van LifeLive aan. Benieuwd of hij de driecilinder meteen kan temmen. Met 11-voudig Ieper-winnaar Freddy Loix, eveneens in een Toyota Yaris GR Rally2, heeft hij de ideale referentie. De aanwezigheid van Freddy Loix zorgt voor een extra uitdaging voor de jongeren die mikken op de titel. Met Stéphane Lefebvre, de Belgische kampioen van 2022, komt een tweede referentie aan de start. Bovendien is de Fransman ingeschreven in het BRC. Hij kan punten scoren en zo eventueel Cédric Cherain een handje helpen. Deze keer start Stéphane Lefebvre immers in een Hyundai i20 N Rally2. Een derde "outsider" die de troepen komt vervoegen is Bernd Casier die met een fonkelnieuwe Skoda Fabia RS van PTR Racing aan de start komt. ......

In de geschiedenis van de Ypres Rally, is enkel Pieter Tsjoen erin geslaagd om de wedstrijd te winnen als piloot en als copiloot. Dit jaar zou hij daar een zege als teambaas aan toe kunnen voegen, want samen met Freddy Loix verdedigt hij de kleuren van PTR Racing, het team dat hij na zijn actieve carrière heeft opgericht. Het record van Pieter Tsjoen kan in theorie dit weekend geëvenaard worden, want Fred Miclotte staat voor de eerste keer als piloot aan de start in Ieper. In het verleden won hij drie keer in Ieper als copiloot van Freddy Loix. En, hij heeft al langer zijn eigen team, SXM. Kortom, Frederic Miclotte is van alle markten thuis. 

"Iemand die veel petjes draagt," zo omschrijft Frederic Miclotte zichzelf. Want is hij nu de piloot die regelmatig navigeert, of een copiloot die soms eens zelf wil rijden? Of is hij de tuner/verhuurder die zijn eigen rallywagens op een unieke manier promoot?

“Ik was al heel mijn leven copiloot, maakte zowat alles mee en had het in feite wat gezien. Enkel bij Jourdan Serderidis stap ik nog eens in het rechterzitje, want het blijft ook plezant als navigator. Vooral omdat ik met Jourdan meestal actief ben op onverhard, wat speciaal blijft." ......

Morgen begint de zogenaamde "Heilige Week" van de Ardeca Ypres Rally 2024. De 59ste editie van de topwedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, kan rekenen op een sterk startveld met 93 teams in Divisie 1 en maar liefst 46 inschrijvingen in de Divisie2-wedstrijd die enkel op zaterdag, over de eerste acht klassementsproeven, goed voor 102 km tegen de tijd, verreden wordt. 

De Ardeca Ypres Rally opent vrijdag met een signeersessie om 12h op de Grote Markt, gevolgd door de ceremoniële start op het podium om 15h05. Om 15h56 gaat de openingsproef van start, de 11,97 km lange proef van Vleteren. Daarna volgen Westouter (7,32 km), Menen-Wijtschate (15,12 km) en Zonnebeke (10,18 km). Na twee lussen van deze vier proeven, arriveert de eerste auto rond 22h terug op het podium in Ieper. Op zaterdag staan nog 10 proeven op het programma. Twee ronden van vier proeven met Kemmelberg (13,72 km), Dikkebus (13,65 km), Watou (13,17 km) en Zillebeke (12,47 km). In de slotronde worden de proeven Kemmelberg en Dikkebus nog een derde keer afgewerkt. De proef van Dikkebus zal dus de BRC Powerstage zijn. 

Enkele toppers hebben gisteren al ritme opgedaan en getest in Wervik. Een geslaagde test voor Jos Verstappen, die de snelste was met zijn Skoda Fabia RS. Het zal de Nederlander vertrouwen geven. Teamgenoot Roger Hodenius had te veel kleine problemen. Met twee lekke banden beseft hij alvast dat hij heel precies zal moeten sturen om een leegloper te vermijden in Ieper. ........

Zaterdag 15 juni is er alweer de Rally van Wervik, of beter gezegd, de 12 Uren van Wervik. Deze organisatie van Autoclub Scuderia Vervica vzw vormt het vervolg voor het VAS regionale rallykampioenschap. Maar er is meer aan de hand, want met de iconische wedstrijd in Ieper, die steeds nader voor de deur staat, zullen diverse nationale en internationale vedetten er ook hun kunnen op het West-Vlaamse asfalt komen aanscherpen.
De Rally van Wervik wordt verreden over een lengte van 210 km en in deze wedstrijd, die de “open” status heeft, zijn 140 daarvan tegen de chrono. De wedstrijd wordt verdeeld in vier lussen van drie klassementsproeven.
De “open” status betekent dat ook rijders met nationale en internationale vergunningen kunnen deelnemen. Wie kunnen we verwachten? Wel, vooreerst is er Jos Verstappen, die met de Skoda Fabia Rally2 zijn revanche komt zoeken. Hij kan zich verwachten aan stevige tegenstand want op de inschrijvinglijst staan er maar liefst tien andere Rally2 wagens. We spreken dan over Bernd Casier, Kurt Boone, Bert Coene en Jelle Segers, allen op Ford Fiesta Rally 2. De Skoda Fabia armada telt naast Verstappen ook nog Roger Hodenius, Nederlander Richard Pex en John Wartique. ........

Regerend Belgisch kampioen Maxime Potty en zijn navigator Renaud Herman zorgen voor een verrassing van formaat. Voor de Ardeca Ypres Rally wordt de Citroën C3 Rally2 ingezet door PH Sport vervangen door de Toyota Yaris GR Rally2 van LifeLive.

Gisteren werkte de 24-jarige Belgische kampioen een testsessie af met de Yaris, waarbij ook een vergelijkende test met zijn vertrouwde Citroën op het programma stond. De kampioen gaat de uitdaging aan om met de Toyota aan te treden, net als Freddy Loix, die een nieuw exemplaar van PTR zal besturen.
En dan is er nog Stéphane Lefebvre, de Belgische kampioen van 2022. De Nordist zou eveneens aan de start komen met een Toyota Yaris GR, maar uiteindelijk heeft hij gekozen voor een Hyundai i20 N Rally2. Ook Cherian heeft zich in extremis nog ingeschreven met de Hyundai i20N Rally 2.

Dus deze 3 toppers nog toegevoegd aan de deelnmerslijst , nl.:

- Lefebvre / Portier (Hyundai i20N Rally2)
- Cherain / Withers (Hyundai i20N Rally2)
- Wartique / Andernack (Skoda Fabia RS Rally2)

Volgende week staat de Ardeca Ypres Rally op de kalender. Bernd Casier en Pieter Vyncke komen er aan de start met een fonkelnieuwe Skoda Fabia RS Rally2 van PTR Racing. De service wordt verzorgd door het eigen team, Casier Sports Team, gerund door Roeland Verschaeve, samen met enkele monteurs van PTR Racing. Met de Skoda Fabia RS Rally2 wil Bernd Casier dichter aansluiten bij de top in Ieper, maar eerst zal er zaterdag getest worden in de Rally van Wervik.

De deelname van Bernd Casier aan de Ardeca Ypres Rally stond al vanaf het begin van het seizoen vast, maar de keuze voor de Skoda is een verrassing. De verklaring voor die keuze is de koprol op de shakedown van de Rally van Antibes begin mei. "We stonden een uur te wachten en begonnen aan de shakedown met koude banden. Ik had een harde compound gekozen. Dan duurt het even voor de banden op temperatuur zijn, maar je weet nooit goed hoe hard je kan pushen bergop. In de eerste remzone brak de wagen door de koude banden bruusk uit. We raakten iets aan de binnenkant van de bocht en gingen over de kop. Na die crash kreeg ik een berichtje van Pieter Tsjoen. Hij vond dat we maar eens voor een "echte" topauto, een Skoda Fabia RS, moesten kiezen voor Ieper. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Door te kiezen voor de Skoda, heeft het team de tijd om de Fiesta helemaal te strippen en als nieuw terug op te bouwen. We hebben de Skoda dus niet gekocht," vertelt Bernd Casier, die zaterdag zijn eerste meters zal rijden met de Skoda Fabia RS Rally2. .......

Dit jaar opent de rallyweek van de Ardeca Ypres Rally een dag vroeger. Na de verkenningen komen de deelnemers een eerste keer in actie op de Noël Franklin Shakedown in Boezinge. Het pittoreske dorpje zal op woensdagavond 19 juni weer helemaal in het teken van de rally staan. Dit jaar zijn alle deelnemers aan de Ardeca Ypres Rally welkom om deze laatste testsessie af te werken, ongeacht of ze ingeschreven zijn in Divisie 1 of Divisie 2. Ruim 85 van de ingeschreven deelnemers hebben aangegeven de Noël Franklin Shakedown te rijden. De rallyfans zullen ongetwijfeld weer voor een geweldig rallyfeest zorgen in het centrum van Boezinge, waar de organisatie een startpodium en feesttent voorziet. 

Acte de présence
Speciaal voor hun fans, zullen ook Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe op uitnodiging van Noël Franklin vanaf 19h te gast zijn in Boezinge. De leider in het FIA World Rally Championship komt zijn fans begroeten en zijn collega's aanmoedigen. Hij zal zeker de nodige aandacht hebben voor de Hyundai i20 N Rally2 in de kleuren van SKT, de wagen die tijdens de wedstrijd als 0-wagen zal fungeren met Bart Dhulster aan het stuur. Op woensdagavond wordt die Hyundai bestuurd door Charles Munster, de jongere broer van WRC-fabrieksrijder Grégoire. Charles Munster zal woensdagavond in Boezinge een aantal gasten meenemen voor de rit van hun leven aan boord van een top rallywagen. .......

Met (bijna) 18 lentes op de teller is Thomas ‘The Ginger One’ Martens nu ook officieel Belgisch rallyrijder én groot opkomend talent. Woensdag gaf hij in het gezelschap van bijna 400 aanwezigen het plechtige startschot van zijn carrière, met eind juni de eerste deelname aan de BRC (Belgian Rally Championship) Rally van Ieper. In juli start hij in de WRC van Letland als jongste Belg ooit. Martens wil niet alleen wereldkampioen worden, maar hoopt met zijn ‘Love For Rally. Rally For Love’ nog meer harten te veroveren voor de rallysport. In eigen land én wereldwijd.

DEBUUT IEPER

Hoe voel je je, nu het grote moment (rijbewijs, Ieper 1e rally in België) nadert?

Ik ben super enthousiast. Die eerste rally in België rijden, in Ieper bovendien, daar kijk ik al zo lang naar uit. Voor mijn rijexamen is het erop of eronder. Want geen rijbewijs is geen rally. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het van de eerste keer lukt.

Wat verwacht je van Ieper? Meteen het podium op of gaat het om de ervaring an sich? ​

Ik wil in Ieper vooral plezier hebben en bijleren op het asfalt. Al blijft het ultieme doel natuurlijk winnen.

EVOLUTIE

Wat heb je in de manches van het Fins Kampioenschap vooral bijgeleerd: autotechnisch, mentaal en/of fysiek?

Het afgelopen jaar heb ik enorm veel bijgeleerd. Mijn rijtechniek is intussen heel goed. Het gaat nu om de kleinste details. Ik zie ook een verbetering in de nota’s. Die waren al heel goed, maar worden elke rally nog een stukje beter. .......

Op dit ogenblik staan er reeds 97 wagens op de voorlopige deelnemerslijst van de Rally van Wervik die plaatsvind op 15 juni.
Deze wedstrijd is exact 1 week voor de Ardeca Ypres Rally zodat het in Wervik ideaal is om de juiste afstellingen te vinden voor de wagen. Dit is iets waar o.a. Fast Freddy met de nieuwe Toyota Yaris zeker goed gebruik van zal maken met het oog op Ieper. Na de ORC rally is de 12u van Wervik de volgende wedstrijd voor het VAS kampioenschap.
 
Op de lijst zien we reeds een mooi lijstje met toppers bij de Rally 2, Rally 3, Rally 4 wagens en de Porsches in de GT klasse. 
 
Rally2 :
Freddy Loix - Pieter Tsjoen / Toyota Yaris 
Verstappen Jos - Jamoul Renaud / Skoda Fabia
John Wartique - Maxime Andernack / Skoda Fabia 
Bernd Casier - Pieter Vyncke / Ford Fiesta 
Davy Vanneste - Denis Squedin / Hyundai i20 
Kurt Boone - Deroo Kenny / Ford Fiesta 
Richard Pex - Thijs Ozeel / Skoda Fabia 
Bert Coene - Petra De Duytsche / Ford Fiesta 
Roger Hodenius - Robin Buysmans / Skoda Fabia 
Jelle Segers - Vergote Dries / Ford Fiesta Mk1
 
GT klasse:
Glenn Janssens - Stephane Prévot / Porsche GT3
Monnens Gunther - Despriet Sharon / Porsche GT3
Melissa Debackere - Marlon Krieger / Porsche 997 GT3
Tim Van Parijs - Kurt Heyndrickx / Porsche 997 GT3
 
Rally 3:
Decoene Olivier - Geerlandt Francois / Renault Clio
Bruyneel Dominique - Hanssens Ward / Ford Fiesta
Vanhoutte Jeroen - Verhaeghe Eliene / Renault Clio
 
Rally 4:
Bauwens Kim - Pauwels Kurt / Ford Fiesta
 
Online tickets verkrijgbaar via deze link :
https://tickets.scuderiavervica.be

De affiche van de 59ste Ardeca Ypres Rally krijgt stilaan vorm. Het startveld oogt erg sterk. De voltallige Belgische top komt aan de start op 21 en 22 juni in Ieper, waar het zegerecord met 11 overwinningen nog altijd op naam staat van Freddy Loix. Dit jaar zorgt de recordhouder voor een primeur, want samen met navigator en teambaas Pieter Tsjoen zal Fast Freddy de Toyota Yaris GR Rally2 aan het Belgische publiek presenteren. Het was trouwens met een Toyota, toen een Celica, dat Freddy in 1996 voor de eerste keer de Ypres Rally won. Het begin van een erg mooie carrière.
"Het idee om met de Toyota Yaris GR te rijden, komt van Pieter Tsjoen. Via Jari-Matti Latvala hadden we de kans om de Yaris GR te testen op asfalt in Kroatië, in het kader van de WRC-wedstrijd. We hebben een volledige dag als enige team getest met de Toyota, omdat zij ook wel interesse hadden in mijn bevindingen en feedback. Op het einde van de dag hebben we beslist om Ieper met de Yaris te rijden. Vooral de uitdaging om de Toyota beter te maken, eerst in Wervik en daarna in Ieper, spreekt me enorm aan. Ik heb in mijn carrière heel wat werk als testrijder verricht, dus ik kan die ervaring wel benutten," vertelt Freddy Loix........

De ORC Canal Rally in en om Oostrozebeke werd een dominante zege voor Melissa Debackere en Koen Dewaele met hun Renties Skoda Fabia R5.
Met het forfait van Bert Coene en Petra De Duytsche (wisselstukken voor de versnellingsbak op hun Fiesta R5 liepen vertraging op) viel alvast een geroutineerde podiumkandidaat weg. Melissa Debackere liet er echter geen twijfel over bestaan wat de ambitie was want zij ging van bij de eerste proef in de aanval en reeg de snelste tijden aan elkaar.
Liefst tien van de veertien klassementsproeven schreef de West-Vlaamse amazone op haar naam en daarmee waren de zaken duidelijk. Debackere en De Waele reden met de Skoda naar de zege. Enkel Patrick Snijers bleef met de Porsche nog aanklampen. “De Lange” verzamelde tweede en derde plaatsen op de proeven en kon zijn scratch meepikken tegen het einde van de wedstrijd. Meer dan een tweede eindplaats kon hij echter niet verhopen. Opvallend, de GT’s deden het goed. Ook Pieter-Jan Michiel Cracco zat voor de gelegenheid op een Porsche GT3 en greep met een scratch op de afsluitende proef definitief de derde podiumplaats. Hij diende over het geheel van de wedstrijd echter wel af te rekenen met een uitstekend rijdende Beel op de Evo X, die net naast het podium viel. .......

Zondag 26 mei is er de 16de editie van de ORC Canal Rally, in en om Oostrozebeke. Het is een organisatie van Rally Events vzw en het is de derde manche op de kalender van het VAS regionale rallykampioenschap.
De gezelligste rally, zo wordt gezegd. De ORC Canal Rally heeft inderdaad zijn eigen aanpak. Een mooie regionale rally, op maat gesneden voor de lokale rijders, een startvolgorde die wordt bepaald door... een avondje karting! Het zijn allemaal aardigheden die er voor zorgden dat op moment van schrijven er al 117 wagens op de inschrijvingslijst staan. En de vraag blijft nog, of er na afloop van de Sezoensrally er nog enkele BK-rijders interesse zouden betonen...
Woensdag 22 mei 2023 worden er om 20u00 in de Worldkarts in Kortrijk de startnummers toegewezen en wordt het parkoers voorgesteld. De 16de ORC – Canalrally kent passages op het grondgebied van Wielsbeke, Oostrozebeke, Harelbeke en Meulebeke, voor een totaal van 262,55 kilometer, in vier lussen van drie proeven. Het rallycentrum is gelegen in Oostrozebeke. Wie R5 machines wil zien, die zal het voorlopig moeten doen met de Ford Fiesta van Bert Coene en de Skoda Fabia van Melissa Debackere, die zo ook de topfavoriete wordt van deze wedstrijd. Het spektakel zal in deze proef ook liggen bij de prestaties van het Porsche GT3 contingent. Voorop Patrick Snijers in de Stock-Depot Porsche 997 GT3. Hij zal het opnemen tegen de examplaren van Pieter Jan Michiel Cracco en Brecht Lavaert. Voor het overige zien we een indrukwekkend peloton aan BMW-machines en een mooi gestoffeerd Historic veld, met Paul Lietaer en de Ford Escort als favorieten.
Afspraak dus in Oostrozebeke voor een gedegen regionale rally, die traditioneel de autosportzomer inluidt!
Eén jaar geleden: Fred Miclotte, heer en meester.
In 2023 werd de ORC Canal Rally een demonstratierit voor Fred Miclotte, die met de SXM VW Polo er zijn eerste zege pakte. Miclotte ging vroeg in de aanval en zag de concurrentie over de loop van de dag in de fout gaan. ......

De 47ste editie van de Sezoensrally kende opnieuw een bijzonder spannend verloop. De uiteindelijke beslissing viel zelfs pas enige tijd na de finish. Voor de start van de allerlaatste klassementsproef, de powerstage in Veldhoven, stonden leider Maxime Potty en dichtste achtervolger Niels Reynvoet op amper 1"7 van elkaar.

Op de allerlaatste proef klokte Niels Reynvoet de snelste tijd, 0"3 sneller dan Maxime Potty, die de wedstrijd leek te winnen, maar er hing nog elektriciteit in de lucht. Niels Reynvoet was immers niet akkoord met de chrono die hem was toegekend op klassementsproef Brueghel (KP 10), waar hij volgens zijn eigen data een betere chrono had gerealiseerd. Na het bekijken van de aangeleverde bewijzen en data, besliste de Commissie van Sportcommissarissen om Niels Reynvoet op KP 10 dezelfde chrono toe te kennen als zijn concurrent Maxime Potty. Een tijd die 5" sneller was, zodat Niels Reynvoet en Kris D'Alleine uiteindelijk met 3"6 voorsprong de Sezoensrally winnen, voor Maxime Potty. Het is meteen de derde overwinning op rij voor Niels Reynvoet die leider blijft in het kampioenschap.
"Het waren vandaag extreem moeilijke weersomstandigheden, maar we hebben vanaf de eerste proef ons eigen tempo opgelegd. We reden snel, maar gecontroleerd. Op de eerste proeven konden we wat afstand nemen van de rest van het veld. Het duel met Maxime was spannend. Toen het zaterdag bij het begin van de slotronde begon te regenen, werd het even spannend omdat we slicks en regenbanden gekruist moesten monteren, maar Maxime had dezelfde bandenkeuze gemaakt. Het bleef spannend tot de laatste proef, maar we wisten al dat onze tijd niet correct was. We waren zeker dat we de wedstrijd gewonnen hadden, ook al viel de uiteindelijke beslissing pas later. We doen in elk geval een schitterende zaak voor het kampioenschap," aldus Niels Reynvoet.
Maxime Potty legde zich neer bij de tweede plaats, al had hij zijn bedenkingen. "Weet je, we zijn op de allerlaatste proef nog voluit gegaan om onze leidersplaats vast te houden. Wanneer dan nadien de uitgangspositie niet correct blijkt, hadden we misschien minder risico's genomen... Ach, we vochten een mooi duel uit," aldus Maxime Potty, de titelverdediger die voor de vierde keer dit jaar tweede werd. .....

Page 1 of 159