De 45ste editie van de Condroz Rally, de slotwedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gewonnen door Stéphane Lefebvre. De 26-jarige Fransman bekroonde een sterke wedstrijd waarin hij voortdurend onder druk gezet werd door een armada Skoda-rijders, aangevoerd door Adrian Fernémont, Cédric Cherain en Vincent Verschueren. Maar, deze editie zal een wedstrijd met een gitzwarte rand blijven, want copiloot Rik Vanlessen, een 52-jarige Limburgse zakenman die pas vorig jaar de rallysport ontdekte, kwam tragisch om het leven toen de Skoda Fabia nr. 7 zaterdagmiddag in Ben-Ahin van de baan ging en aan hoge snelheid tegen een elektriciteitspaal schoof. 

De wedstrijd werd niet gestaakt, maar uit respect stapten team BMA, Belgisch kampioen en teamgenoot Kris Princen, die een vriend verloor, en Junior-kampioen Grégoire Munster uit de wedstrijd, net als Melissa Debackere.

Sportief bleven de tenoren vooraan voluit aanvallen. Nadat Adrian Fernémont op de eerste proef de snelste tijd realiseerde, nam Stéphane Lefebvre de fakkel over met de Citroën C3 R5. De 26-jarige Fransman moest wel voluit blijven aanvallen, want Adrian Fernémont bleef hem het vuur aan de schenen leggen. Ook na de vroege opgave van WK-topper Kris Meeke, die zaterdag de motor van zijn Skoda Fabia R5 brak, bleef het spannend. Fernémont sloot de eerste dag af op amper 14" van Lefebvre, terwijl Vincent Verschueren en Cédric Cherain op een halve minuut stonden. .....

Het is al jaren een vaste traditie en ook dit jaar wordt die traditie gerespecteerd: het Belgisch rallykampioenschap wordt op feestelijke wijze afgesloten in Hoei, waar de Condroz Rally steevast een prachtige affiche met enkele internationale toppers presenteert. Ook dit jaar oogt het startveld indrukwekkend, met enkele wereldtoppers die de ideale referentie zullen zijn voor onze landgenoten op de 20 klassementsproeven van de 45ste editie van de Condroz Rally. 

Met maar liefst 25 R5's op de inschrijvingslijst, oogt de affiche ronduit schitterend. Met 18 Fabia's R5 is Skoda in de meerderheid, maar wat internationale namen betreft, staat Citroën op gelijke voet. Kris Meeke, 39 ondertussen, is al jaren een gevestigde waarde in het Wereldkampioenschap. Na een ongelukkige eerste seizoenshelft bij Citroën, werd hij even op non-actief gezet, maar in 2019 zal de Brit de kleuren verdedigen van Toyota in het WRC. Het parcours van de Condroz Rally is geen onbekend terrein voor Kris Meeke, die in 2006 een eerste keer aan de start stond met een Citroën C2-R2, waarna hij in 2014 knap 2de werd met een Citroën DS3 R5 achter de ongenaakbare Subaru Impreza WRC van Kris Princen. Kris Meeke mogen we zeker tot de favorieten rekenen, net als Stéphane Lefebvre, het speerpunt van Citroën in Hoei. De Fransman heeft de Citroën C3 R5 mee ontwikkeld en hij heeft zijn talent al meermaals getoond, zowel in ons land als in het Wereldkampioenschap. Zowel in 2016 als in 2015 strandde de Nordist op de tweede plaats in Hoei. .....

Ze keren terug naar de oevers van de Maas! Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette lieten vorig jaar de Condroz Rally aan zich voorbijgaan. Maar op enkele dagen van het officiële startschot van de editie 2018 verzamelen zij de pers in het Hotel Verviers, in het hart van de gelijknamige stad, om er hun project voor te stellen. ‘Vande’ en ‘Riquet’, fervente aanhangers van bolides die spektakel leveren, zijn maar wat fier dat ze opnieuw de “alternatieve” kaart kunnen trekken met de inschrijving van de Abarth 124 Rally RGT die het eigendom is van Luc Caprasse uit Bastogne en die in de goede technische handen is van Motorsport International, de structuur van Willy en Nicolas Plas. 

“Ik heb altijd veel van Italiaanse wagens gehouden”, zegt Jean-Pierre met de glimlach op de lippen. “Herinner u dat ik in 2009 me liet opvallen aan het stuur van een Abarth 500… met naast mij een copiloot die heel wat sexyer was dan Eric! Om nu te kunnen terugkeren met een Abarth, en deze keer een wagen die ontwikkeld werd voor de competitie, onder de vleugels van M.I., dat was een gelegenheid die ik niet kon laten voorbijgaan. De familie Plas, dat zijn voor mij herinneringen die terug gaan naar de periode van de Ford Sierra Cosworth Gr.A. Ik ken en waardeer hen al dertig jaar…”   .....

De 9de en laatste wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship 2018 zal de beslissing moeten brengen in de titelstrijd. Net zoals vorig jaar, toen Guillaume de Mevius in Hoei nog van de titel gehouden kon worden door Sébastien Bedoret, heeft Grégoire Munster deze keer alle troeven in handen, maar Tobias Brüls is mathematisch nog niet uitgeteld. 

Met zijn overwinning in de East Belgian Rally, heeft de Peugeot-rijder de ontknoping van het Pirelli Junior BRC uitgesteld tot de laatste wedstrijd. Aangezien Jean Dilley, de dichtste achtervolger van Grégoire Munster in de tussenstand, forfait geeft, is de Duitstalige rijder de enige die het puntentotaal van Munster nog kan overtreffen. Er zijn maximaal 30 punten te verdienen en Brüls heeft een achterstand van 26 punten. Enkel een quasi perfecte wedstrijd kan hem de titel opleveren... Voor Grégoire Munster liggen de kaarten eenvoudiger: met drie snelste tijden is hij zeker van de Belgische Junior-titel. Het zou een prachtige bekroning zijn voor het  sterke seizoen van de zoon van Bernard Munster. ....

In het Historic Belgian Rally Championship mocht Paul Lietaer in de East Belgian Rally zijn titel al vieren. Lietaer maakt komend weekend de verplaatsing niet naar de Condroz Rally, zodat het een erg open strijd belooft te worden voor de overwinning in Hoei. Op de snelle proeven van de Condroz Rally lijken de youngtimers in het voordeel, maar onderschat het talent van Gino Bux niet.

Door de afwezigheid van Lietaer, krijgt Tom Van Rompuy, tweede in de tussenstand van het kampioenschap met zijn snelle BMW M3, een uitgelezen kans om het seizoen te bekronen met een overwinning. Maar, dat zal verre van eenvoudig zijn, want Didier Vanwijnsberghe brengt zijn snelle Toyota Celica aan de start en Gino Bux, de voormalige RACB National Team piloot, bewees in Sankt-Vith al dat hij geen schrik heeft van het pk-geweld van de youngtimers. Met zijn Escort Mk1 gaf hij iedereen het nakijken in de Oostkantons. Alleen zullen de pk's in de Condroz wel belangrijker zijn. .....

In de Hemicuda Rally zat het opnieuw volop mee want alles wat een organisator kon wensen was aanwezig: een gezonde interesse in de wedstrijd, een stralende nazomerzon en last-minute nog wat vedetten. Uiteindelijk was er een sympathieke winnaar met Jonas Langenakens, die de beker mocht meenemen naar het Brabantse Landen.
Langenakens en de Evo X werd vooraf getipt als kanshebber op de zege door de lokale West-Vlaamse rijders,  maar toch verwachtte iedereen een beetje de Porsche van Fredericq Delplace. Een pk-rijke wagen in handen van een rijder die vorig jaar deze wedstrijd won, warm weer, droge wegen… ideale omstandigheden voor de krachtige Duitse mechaniek. Maar bij de administratieve keuring op zaterdag mochten alle pronostieken naar de vuilbak want Xavier Lannoo van garage XLT (nog maar kortgeleden geteisterd door een dramatische brand), kwam onverwacht aanzetten met zijn Peugeot 208T16 R5 en… Guillaume Dilley.
Een nieuwe favoriet was geboren. Jonas Langenakens liet het zich niet aan zijn hart komen. Meteen van bij de eerste proef legde de Brabander er het gas op. “Inderdaad”, verduidelijkte hij. “Je moet in deze rally’s altijd goed wakker zijn.
Als je wacht met aanvallen tot de vierde of vijfde proef, dan is het al te laat.” Maar mirakels kon Langenakens ook niet creëren en uiteraard kwam Dilley aanzetten met de op papier betere en krachtigere R5. .....
 

Op een tweetal weken van de 45ste editie van de Rally van de Condroz zijn nog niet alle kaarten verdeeld, maar de strijd voor de overwinning ziet er nu al grandioos uit. Niet alle tenoren hebben hun inschrijfformulier ingediend, op minder dan drie weken van het startschot van de wedstrijd.

Die vaststelling geldt onder meer voor de nieuwe Belgisch kampioen Kris Princen, maar ook voor Guillaume de Mevius. De andere hoofdrolspelers van het kampioenschap zijn wel al bevestigd, naar het voorbeeld van Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), die voor de gelegenheid wordt bijgestaan door een zekere… Stéphane Prévot, officieel Skoda-rijder Sébastien Bedoret, voormalig winnaar Cédric Cherain (Skoda Fabia R5) maar ook Adrian Fernémont (Ford Fiesta) en verschillende andere Skoda Fabia R5-rijders: Ghislain de Mevius, Cédric de Cecco, Bertrand Grooten en Olivier Collard. Al die Belgische rijders… en andere landgenoten van wie we nog op een bevestiging wachten, zullen het opnemen tegen twee solide kandidaten: Kris Meeke, Toyota WRC-rijder vanaf 2019, maakt zijn terugkeer naar Hoei, ditmaal aan boord van een Skoda Fabia R5, terwijl Stéphane Lefebvre, die blijft doorwerken om de Citroën C3 R5 op punt te stellen, een vaste waarde is geworden… Yves Matton, kersvers verantwoordelijke voor de rallysport bij de FIA, zal er ook bij zijn, maar dan aan het stuur van de nulwagen, een Citroën DS3 WRC… Net als ieder jaar zullen talloze regionale rijders hun beste beentje voorzetten en zich inschrijven met interessante bolides. Zo zullen we met veel aandacht de verschillende Porsche volgen, onder meer die van Patrick Snijers. .....

De herfst. Het is de ideale rallytijd en heel wat gerenommeerde proeven worden in deze periode van het jaar gereden. Zo ook de Hemicuda Rally. Hoewel pas op dinsdagavond de traditionele persconferentie wordt gehouden, kunnen we u alvast de volgende zaken meegeven.
Zondag 21 oktober is het weer de beurt aan Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic om hun jaarlijks rallyfeest te houden in en om Koekelare. Samengevat kunnen we zeggen dat het parcours nagenoeg ongewijzigd bleef. Alleen op de proef van Kortemark werd de start verlegd en wordt er afgezien van een bijkomend rondje. Hier wordt de rally met een kleine tien kilometer ingekort. Met Kortemark, Houthulst en Koekelare krijgen de deelnemers driemaal drie proeven voor de voeten geschoven.
Het VAS regionale rallykampioenschap treedt in zijn eindfase. Voor sommigen staat het verdere verloop van het seizoen al vast en soms zijn de titels al quasi zeker in de handen van de pretendenten. Maar anderen zullen nog proberen hun eindpositie te verbeteren en nog anderen, die rijden het populaire “à la carte” en streven een goed persoonlijk resultaat na. .....

Op een bepaald moment was er sprake van dat de Herock Spa Rally zou toetreden tot het Europees kampioenschap en zou verhuizen naar het najaar om het Belgisch kampioenschap af te sluiten, maar uiteindelijk zal de wedstrijd opnieuw in het voorjaar verreden worden. "De onderhandelingen waren constructief, maar de tijdspanne was te kort om dit project te realiseren. Uitstel is echter geen afstel," verklaart Christian Jupsin, CEO van DG Sport.

De Herock Spa Rally behoudt zijn gebruikelijke datum in maart en wordt de tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap. Er staan wel verschillende nieuwigheden op het programma: eerst en vooral op het vlak van het parcours, dat uitgestippeld wordt door Bernard Herman, de nieuwe sportverantwoordelijke van het evenement. Het parcours zal 100% op asfalt verreden worden, zodat er geen "slopende " stroken meer zullen zijn. Het servicepark wordt opnieuw opgetrokken in Francorchamps, maar deze keer in de paddock, waar de teams in alle comfort kunnen werken. "Er zal slechts één proef op het terrein van het circuit verreden worden, maar niet op het circuit zelf. De paddock zal voor iedereen toegankelijk zijn. Het is de bedoeling om er een gezellige paddock van te maken, waar een toffe sfeer hangt, zowel voor de deelnemers, hun entourage als voor de fans." .....

Twee podia op de Markt eind juni , de 55ste editie van de Renties Ypres Rally zal verreden worden tijdens het laatste weekend van juni. Op donderdag 27 juni zal de shakedown verreden worden, waarna de eigenlijke wedstrijd op vrijdag 28 en zaterdag 29 juni op het programma staat. De topwedstrijd van het Belgisch en het Brits rallykampioenschap verhuist opnieuw naar zijn vertrouwde datum in het laatste weekend van juni.

Ook in 2019 blijft vzw Superstage vernieuwen. Het is natuurlijk nog te vroeg om veel details te onthullen, maar een tip van de sluier kunnen we al lichten. In binnen- en buitenland is de Renties Ypres Rally geliefd voor de unieke sfeer en de gezelligheid op de Markt. Dit jaar zal het nog gezelliger worden op de Markt. Vorig jaar verhuisde de Historic-wedstrijd van Boezinge naar Ieper. Dit jaar gaan we nog een stapje verder. Het podium van de Las Vegas FIA Ypres Historic Rally en de Sas Pils Ypres Classic Rally verhuist naar… de Markt. ......

Alvorens het over de deelnemers te hebben, zijn het parcours en het definitieve tijdschema alvast goedgekeurd. De voorbereidingen voor deze 45ste editie van de Rally van de Condroz (2-3-4 november 2018) lopen met andere woorden als gesmeerd.
Het is dus nog wat vroeg om het sportieve aspect van de wedstrijd, die nog altijd over de loop van twee dagen –zaterdag en zondag – wordt betwist, uit de doeken te doen.Het parcours leunt erg dicht aan bij dat van de editie 2017, weliswaar met de terugkeer van een etappe tegen de chrono in Engis en een totaal van tien verschillende proeven, in plaats van negen vorig jaar (222 gechronometreerde kilometers).

Naar de animaties dan, waar we kunnen melden dat de rally opnieuw verslagen wordt op een FM- en webradio (met DAB) en dat de handtekeningensessie wordt georganiseerd op vrijdag, na de formaliteiten van de technische controle en de ‘testproef’. De technische controle vindt plaats in de Peugeot-garage Schyns in Hoei. .....

Na de Belgische titel die ze vorig jaar veroverde als copilote van Vincent Verschueren, werd Veronique Hostens dit seizoen opnieuw vice-kampioen bij de navagatoren. Maar, vandaag heeft ze een beslissing genomen die de rallywereld verrast, al hing de beslissing al langer in de lucht. Veronique Hostens stopt als copilote om heel persoonlijke en begrijpelijke redenen, zoals ze verklaarde in onderstaande mededeling op Facebook: 

"Met spijt in het hart heb ik de beslissing genomen om een punt te zetten achter mijn carrière als copilote. Ik heb vijf jaar lang een geweldige kans gekregen als navigatrice van Vincent Verschueren. In 2013 maakte ik voor de fun mijn rallydebuut aan de zijde van Pieter Tsjoen en de daaropvolgende seizoenen kreeg ik een geweldige kans van GoDrive om Vincent Verschueren te navigeren in het Belgisch kampioenschap. Met als bekroning die fantastische Belgische titel vorig jaar. .....

Mikko Hirvonen en Craig Breen als spektakelmakers, Kris Meeke bij de Legend Stars, Miki Biasion, Juha Kankkunen, Markku Alen, Andrea Aghini, Franco Cunico, Riccardo Patrese en Emanuele Pirro nemen deel aan de Martini Racing Celebration ; alle grote kampioenen die de onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben van Rallylegend.
Toch bevat de lange en prestigieuze introductielijst van het San Marino-evenement ; met honderdvijftig droomauto's en net zo veel gepassioneerde teams uit heel Europa en de rest van de wereld ; ook veel chauffeurs en navigators met belangrijke titels, waarvan ook veel gescoord in hun eigen land en voor wie Rallylegend een kans is om achter het stuur plezier te hebben.

DE HISTORISCHE KONINGINNEN VAN RALLYLEGEND.

De echte koninginnen van Rallylegend zijn natuurlijk de historische voertuigen. Stand-outs zijn de 'oudste', de Steyr Puch van de Oostenrijkse Moessler en de Ford Lotus Cortina van Nothdurfter, beide uit 1965. Toen kwam de Renault 4GTL, waarmee de Portugese coureur Pinto Dos Santos jaren geleden aan de start kwam in World Rally. San Marino-coureurs Davide Cesarini (Ford Escort Rs) en Stefano Rosati (Talbot Lotus) behoren tot de favorieten, maar ook klaar om bewonderd te worden zijn Lancia 037 van Claudio Covini, de Audi Quattro die behoort tot Letland Velars Velme, de absolute ster van historische rally's in zijn eigen land, maar ook Bazzocchi en Bertelli's Fiat 124 Abarths, ongewone Ladas en de altijd aantrekkelijke Ford Escort RS. ......

Stilstaan is achteruitgaan en dat weten ook de mensen achter de Legend Boucles @ Bastogne, een organisatie van de Royal Automobile Club de Spa. Op dinsdag 2 oktober, hebben de organisatoren voor hun partners in Bertrix en de pers hun project 2019 Legend Boucles, van 1, 2 en 3 februari voorgesteld.

Een nieuw team

De harde kern van de organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne is behoorlijk veranderd. Jean Caro laat, zoals aangekondigd, zijn plaats als verantwoordelijke voor het  parcours over aan Eric Chapa. Hij is een bekende naam in het milieu van de proeven voor oudere wagen en combineert enthousiasme met sereniteit.

De zoon van Pierre Delettre, Pierre-Louis Delettre - ‘Pilou’ voor de vrienden – werkt nu ook in de burelen van de Royal Automobile Club de Spa en dat voltijds sinds augustus. Hij is verantwoordelijk voor de dagdagelijkse organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne en voor de marketing. De familie Delettre is dus aan een derde generatie toe en hoe…

De communicatie is nu volledig in handen van Vincent Franssen, die de berichtgeving over elke categorie op dezelfde, uniforme manier zal doen. In een tijdperk van sociale media en snel nieuws, passen ook wij ons ritme aan. Alleen de echt hele grote items zullen pas tijdens de persconferentie in Bastogne, goed tien dagen voor de start, meegegeven worden. Maar daar krijgt u nog eens alles in een oogopslag ......

Toen hij naar de buurt van Sankt-Vith vertrok om er deel te nemen aan de East Belgian Rally, wist Kris Princen dat hij alle spanning uit de strijd voor de titel van Kampioen van België Rally 2018 kon halen. Om kampioen te worden moest de piloot van de BMA Skoda Fabia R5 de wedstrijd winnen. Daarvoor moest hij wel zijn laatste concurrent voor de titel, Vincent Verschueren, kloppen. Die was heel snel in de eerste lus, maar na een derde van de wedstrijd nam het duo Princen-Eelbode de wedstrijd in handen. Ze domineerden de zwarte Fabia R5… zonder ook maar een seconde het tempo te laten zakken. Adrian Fernémont, voortaan met Michelins op zijn Skoda, bleek immers een heel taaie concurrent die bleef aanklampen tot de finish…
 
"Op de voorlaatste proef reed Fernémont nog een uitstekende chrono," vertelt Kris Princen. "Op de proef van Sankt-Vith was hij 4"5 sneller, waardoor hij kon naderen tot op 6"4. Maar, ik was niet ongerust. Ik had op die proef een beetje het voetje gelicht. Ik wist dat ik met 5 seconden voorsprong voldoende voorsprong had voor de laatste proef. Het was toch een erg spannende wedstrijd. Net als de andere wedstrijden dit seizoen. En dan te weten dat ik in het begin van het seizoen zelfs niet dacht aan de Belgische titel. Ik had gewoon niet het budget om mee te strijden voor de titel. Maar, in de loop van het seizoen hebben onze partners bijkomende inspanningen gedaan, zodat we vandaag toch kampioen konden worden. Ik zal trouwens ook de Condroz Rally nog rijden om het seizoen in schoonheid af te sluiten." ......

Page 7 of 113