ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De provincie Antwerpen kent nog welgeteld één rallywedstrijd. De Short Rally van Kasterlee, een organisatie van Nationale Renstal Titanic, zal voor de 18de keer zijn tenten opslaan in Kasterlee.

Dat mag u dan gerust letterlijk nemen want het zenuwcentrum voor deze Short Rally Kasterlee, met service, catering en publieksparking, zal voor de toeschouwers weer zijn gehuisvest in de niet te missen grote tent op Straaleind. Er wordt vastgehouden aan het beproefde format van vier lussen met twee klassementsproeven, Looiend en De Hese. Voor het 2de jaar op rij wordt er dus gestart in buurgemeente Retie.
Voor de toeschouwers zijn er drie publiekspunten ingericht met parking, catering en sanitair waar de actie in alle comfort en veiligheid kan worden aanschouwd nl. aan het voetbalterrein in Looiend, aan de tent bij Straaleind en in De Hese. .....

In de 8ste editie van de Aarova Oudenaarde Rally, de 9de wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, heeft Freddy Loix zijn favorietenrol ingelost. Samen met navigator Pieter Tsjoen, geboren en getogen in Oudenaarde en voor de derde keer aan het feest in zijn thuisbasis, won "Fast Freddy" voor de tweede keer op rij in Oost-Vlaanderen. Maar makkelijk was het zeker niet, want drie proeven voor het einde leek Niels Reynvoet nog zeker van de overwinning, tot hij van de baan ging in een snelle bochtencombinatie.
Na het forfait van kampioenschapsleider Maxime Potty en Citroën-collega John Wartique (NvdR: hun motoren werden niet tijdig geleverd na een revisie), opende Niels Reynvoet het parcours. Na een foutje bij de finish van de eerste proef, schakelde Reynvoet een versnelling hoger. De Orfys-piloot nam de wedstrijd stevig in handen en leek zegezeker toen Freddy Loix lek reed bij de tweede doortocht op de proef van Anvaing.
"Het ziet er goed uit. Ik heb hard moeten pushen om Freddy achter me te houden, maar na zijn lekke band kunnen we controleren, al verwacht ik nog wel een reactie van Loix. Hij is altijd snel in het slot van een wedstrijd," vertelde Niels Reynvoet halfweg de wedstrijd. 
Enkele proeven verder, bij de derde en laatste doortocht van de proef in Anvaing, ging de leider, die 39" in handen had, echter van de baan. Zo kon Freddy Loix naar zijn tweede opeenvolgende zege rijden in de Aarova Oudenaarde Rally. .....

Na een verdiende vakantie gaat het Kroon-Oil Belgian Rally Championship dit weekend verder met de 9de manche, de Aarova Oudenaarde Rally, de enige wedstrijd die deels in Oost-Vlaanderen en deels in Henegouwen wordt verreden. Het decor van de Vlaamse Ardennen en het Pays des Collines oogt fantastisch. 40 teams hebben zich ingeschreven voor de 8ste editie van de Aarova Oudenaarde Rally. Aan kwaliteit ontbreekt het in elk geval niet vooraan in het peloton. 
Maxime Potty, de leider in het Belgisch kampioenschap, voert het veld aan. Hij kan zich in Oudenaarde volledig concentreren op het ontdekken van de nieuwe proeven en vooral op het gevecht voor de dagzege, want aan de punten voor het kampioenschap moet hij niet denken. Hij heeft al het maximum behaald in Cup-wedstrijden. Het siert de leider in de tussenstand dat hij zoveel mogelijk wedstrijden op zijn programma heeft gezet en een zege in Oudenaarde zou zijn eventuele titel alleen maar meer glans geven. Want, de Aarova Rally winnen is niet zo makkelijk...

Zowel Andy Lefevere als Paul Lietaer konden de Rally van Staden, in al zijn verschijningsvormen, voor de vijfde keer op hun naam schrijven, in een wedstrijd die wisselende omstandigheden kende.

Nochtans begon het allemaal niet zo goed voor Paul Lietaer en de Ascona 400. Hij zag eerst Cedriek Merlevede met de BMW M3 aan de leiding gaan, waarna ook Nick Toorré alvast zijn KP winst pakte met de Sierra Cosworth in de tweede proef. We verloren echter snel een van de smaakmakers met Merlevede, wegens een gebroken gasklep. Hij zou in de tweede ronde herstarten maar zag een mooi resultaat aan zich voorbijgaan. Vanaf KP3 manifesteerden zich remproblemen bij Lietaer en het leidde tot een achterstand van meer de 50 seconden voor “de Polle” na de eerste lus.Maar vanaf de herneming ging “the best of the west” er weer volop tegenaan, pakte in enkele proeven meer dan 25 seconden op Toorré, en kon zich daarna de luxe veroorloven de wedstrijd te controleren. Het werd dus uiteindelijk toch een vijfde zege voor Paul Lietaer onder de kerktoren in Staden. ........

De tragedie die zich voordeed tijdens de laatste editie van de Condroz-Huy rally gaf aanleiding tot tal van debatten die de motorsport in zijn geheel beïnvloeden.

De Royal Motor Club de Huy heeft altijd absolute prioriteit gegeven aan de veiligheid van deelnemers en toeschouwers. We wilden de discussies niet uit de weg gaan en zijn enkele maanden geleden begonnen met een herziening van het evenement.

Tegelijkertijd is er hard gewerkt aan de voorbereiding van de editie van 2023 en zijn alle vergunningen verleend door RACB Sport en de lokale autoriteiten. Toch willen we verder gaan dan de vereisten vooraf.

Helaas is tot op heden niet aan alle voorwaarden voor het organiseren van een dergelijk evenement voldaan.

Daarom hebben we in overleg met RACB Sport besloten om de 49e editie van de Rally Condroz-Huy in november 2023 niet te organiseren.

Samen met al onze leden zullen we het werk van de afgelopen maanden voortzetten om een gerenommeerd evenement in Huy te ontwikkelen.

Met nog drie weken te gaan zitten we in de laatste rechte lijn voor de 63ste A&D Omloop van Vlaanderen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Nu de meeste teams de vakantieperiode achter de rug hebben stromen de inschrijvingen binnen.

Niet verwonderlijk. Zoals al eerder gemeld wordt deze editie compacter dan de vorige edities. De shakedown is immers verhuisd van woensdag naar donderdag. Het maakt dat de belevenis nog intenser wordt. Neem daarbij nog de nieuwe proef op vrijdag en een parkoers waarbij slechts 1 proef identiek is aan de editie van 2022 en je begrijpt waarom.

Twijfel niet langer, schrijf je nu in en profiteer nog vlug van het voordeeltarief dat afloopt op 15 augustus. De inschrijvingen worden definitief afgesloten op 20 augustus.

Inschrijven kan via onze handige inschrijvingstool. De link naar deze tool vind je terug op onze website https://www.omloopvanvlaanderen.be

Anderhalve week voor de Aarova Oudenaarde Rally presenteert organisator Club Superstage een deelnemerslijst die nog niet definitief is. Aangezien veel mensen nog genieten van een deugddoende vakantie, werd beslist om de inschrijvingen te verlengen tot en met 15 augustus. Voorlopig hebben een kleine 40 teams zich ingeschreven voor de 9de manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Aan kwaliteit ontbreekt het echter niet in de wedstrijd die verreden wordt in de prachtige Vlaamse Ardennen. 
Het veld wordt aangevoerd door Maxime Potty, de huidige leider in het Belgisch kampioenschap. Op zijn 23ste is Maxime goed op weg naar een eerste Belgische titel, zeker na de mentale mokerslag die hij op de laatste proef van de Ypres Rally uitdeelde aan zijn concurrent Cédric Cherain, die hij klopte met amper 0"2 verschil. In Oudenaarde kan Maxime Potty relax aan de start komen, want... hij kan zijn puntentotaal in het kampioenschap niet verbeteren. De Citroën-rijder heeft immers al twee maximale scores in een Cup-wedstrijd en dat is het maximum dat hij kan inbrengen in de eindstand. 
John Wartique, vierde in de tussenstand, kan zijn score wel verbeteren. Logisch, want het is zijn eerste volledige campagne in het Belgisch kampioenschap. Wartique komt steeds beter in het ritme, wat hij bewees met twee podiumplaatsen in de Wallonie en in Bertrix. Toch verwachten we meer weerwerk voor Potty van een andere Citroën-rijder, meer bepaald streekpiloot Niels Reynvoet, 6de in de tussenstand van het BRC. Voor Niels Reynvoet is de Aarova Oudenaarde Rally een thuiswedstrijd en in 2020, toen de Aarova Rally een eerste keer meetelde voor het Belgisch kampioenschap, was de Orfys-piloot al eens derde, terwijl hij vorig jaar zelfs tweede was. .....

De rally van Staden is een organisatie van de Automobielclub Staden vzw en komt in aanmerking voor het Vlaams Regionaal Kampioenschap Rally en Rallysprint.
De proef heeft ook een “open” status en dus is er ook de mogelijkheid voor rijders met een nationale en een internationale vergunning om zich in te schrijven. “Na een tijdje een voorbereidingsrally te zijn geweest voor de WRC wedstrijd in Ieper, vallen we nu terug op onze identiteit, een echte regionale rally”, vertelde voorzitter Janot Vangeenberghe tijdens de persconferentie op donderdag. Daarmee vat hij perfect de Rally van Staden samen. Of er alsnog nationale of zelfs internationale vedetten zullen opduiken blijft nog even een open vraag. De eerste deelnemerslijst ziet er, regionaal gezien, alvast veelbelovend uit. Blikvanger en torenhoog favoriet wordt wellicht Andy Lefevere op de door SXM ingezette VW Polo R5. De viervoudige winnaar kan weerwerk verwachten van Chris Van Woensel, die nog eens de Mitsubishi Lancer WRC05 uit de garage haalt. ......

Terwijl we in eigen land een typisch Belgische zomer beleven, zijn de rallyfans al aan het aftellen naar de 9de manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 augustus organiseert Club Superstage immers de Aarova Oudenaarde Rally, die opnieuw deels in de Vlaamse Ardennen rond Oudenaarde en deels in het Pays des Collines in Henegouwen verreden zal worden. Binnen precies een week, op maandag 7 augustus, zullen de inschrijvingen afgesloten worden. 

De Aarova Oudenaarde Rally opent vrijdagavond met een ceremoniële start op de schitterende Markt van Oudenaarde, waar de teams voorgesteld zullen worden op het startpodium. De wedstrijd zelf gaat zaterdag van start en de deelnemers trekken deze keer meteen de taalgrens over voor de twee proeven in Frasnes-lez-Anvaing, meer bepaald de nieuwe proef Anvaing (10,87 km) en Pays des Collines (10,38 km). Na een hergroepering in Saint-Sauveur, een pleintje met heel wat rallyhistorie, volgen de proeven De Bruwaan (9,19 km), die langs de befaamde VIP-tent passeert, en Kruisem (10,07 km), klassiekers van de Aarova Oudenaarde Rally. Na drie lussen van deze vier proeven, goed voor 121 km tegen de klok, wordt de winnaar op het finishpodium gehuldigd in het centrum van Kruisem. .......

Een week na de Sezoensrally kregen alle piloten en copiloten een online enquête toegestuurd. Voor de organisatie was het een zeer geslaagde editie, maar Racing Team Moustache wilde ook graag weten wat de deelnemers vonden van de 46ste editie. Het resultaat is erg positief: maar liefst 92% van de bevraagden wil volgend jaar opnieuw aan de start staan in Bocholt.
Alle piloten en copiloten die mee reden in het BRC kregen de bevraging per mail. Er kwamen 79 antwoorden binnen. De reacties kwamen voor 49,4% van piloten en voor 50,6% van copiloten. Globaal gezien heeft dus minstens één teamlid de enquête ingevuld, wat zeker een mooie respons is.
Quotering per KP
Met een waarde-oordeel - variërend van hated it - didn’t like it - no opinion - liked it - loved it - werd gepolst wat de deelnemers vonden van de vijf verreden KP’s. Gerdingen en nieuwkomer Brueghel kleurden het felst bij loved it. Ook klassieker Goolder scoorde goed. De volledig verharde KP Steenberg kwam als minst geliefde uit de poll. Misschien komt dat omdat die geen Maaskiezel - toch het unique selling point van de Sezoensrally - bevat.
Sfeer, gezelligheid en onverhard als voornaamste troeven
De bevraging bij de piloten bevatte ook de open vraag om een sterkte en zwakte van de Sezoensrally te benoemen. Bij de zwaktes was “geen” het meest voorkomende antwoord. De sterktes leverden weinig verrassingen op: (1) sfeer & gezelligheid, (2) onverhard / Maaskiezel / top parcours en (3) professionele organisatie van compacte rally waren samengevat de top antwoorden. .......

De 21e editie van Rallylegend zal opnieuw iets ongelooflijks brengen: de reünie van de iconische en onvergetelijke Subaru Impreza 555 auto's af fabriek geproduceerd door Prodrive die alle grootste kampioenen van de jaren 90 aan het stuur zagen.

In 2023 viert de autosportwereld de 30e verjaardag van het debuut van de Subaru Impreza 555 in het World Rally Championship, dat plaatsvond in Mille Laghi in 1993. Nu de combinatie Best en Rallylegend in 2022 een uniek evenement had opgeleverd, waarbij Hollie McRae een prijs uitreikte aan Kalle Rovanpera omdat hij de jongste wereldkampioen rally was geworden, een record dat tot dan toe werd vastgehouden door de onvergetelijke Colin, vroeg iedereen wat er nog meer kon klaar zijn.
En zo komt het dat de 21e editie van Rallylegend opnieuw iets ongelooflijks zal brengen: de reünie van de iconische en onvergetelijke Subaru Impreza 555's af fabriek geproduceerd door Prodrive, die alle grootste kampioenen van de jaren 90 aan het stuur zagen.
Er staan ​​al meer dan vijftien voertuigen op de deelnemerslijst, waaronder de legendarische L555BAT van de McRae-familie, evenals die van de grote namen Carlos Sainz, Piero Liatti, Richard Burns, Miki Biasion en Simon Jean-Joseph, om er maar een paar te noemen. .....

De vijfde editie van de Ypres Historic Regularity zal dit jaar georganiseerd worden in het weekend van 1-3 december, een week later dan aanvankelijk gepland om een samenloop met de Spa Rally te vermijden. Zo kan iedereen ten volle genieten van de seizoensafsluiter van Club Superstage.

Naast de International Ypres Historic Regularity, de volwaardige driedaagse wedstrijd, wordt er voor de eerste keer een tweedaagse "National" Ypres Historic Regularity georganiseerd. Die is eerder bedoeld voor lokale rijders die eens kennis willen maken met de discipline. De vijfde editie van de Ypres Historic Regularity zal dus toegankelijker zijn dan ooit tevoren.
Early Bird van 37 km!
De International Ypres Historic Regularity blijft trouw aan het concept van de voorbije edities met vrijdagavond een openingslus in het donker, goed voor 200 km. Op zaterdag volgt een lange etappe met 80% gloednieuwe regularity stages en 2 proeven van ongeveer 20 km lang. Een serieuze sportieve uitdaging voor de deelnemers. Zoals vorig jaar bewezen werd, is het zaak om zondagochtend goed wakker te zijn. De slotetappe begint met een "Early Bird" stage van maar liefst 37 km! De wedstrijd zal rond de middag finishen in Ieper. De Ypres Historic Regularity zal teruggrijpen naar het concept van de eerste edities, met een combinatie van klassieke regelmatigheidsproeven en een 5-tal 'closed road stages' zoals in de beginjaren. ......

Het sportseizoen 2023 gaat verder voor de 'historische' Porsche 911's van de BMA-werkplaatsen! Na de overwinningen van Alain Deveza in de Rallye du Maroc Historique en de Aleria Historic Rally op Corsica, trok Bernard Munster naar Langres om deel te nemen aan de beroemde Rallye Terre de Langres in de categorie VHC. Het belangrijkste doel was om technische oplossingen te testen in de aanloop naar de East African Safari Classic Rally, die gepland staat van 9 tot 18 december. 
Het duo Munster-Geerlandt moest ook opboksen tegen de Subaru Legacy RS van de Fransman Jean-Manuel Beuzelin, wiens vierwielaandrijving wonderen deed op zo'n ondergrond. Aan het einde van de eerste etappe had de Porsche 911 BMA 8,6 seconden achterstand op de Japanse auto. Maar op SS6, de tweede passage door Saints-Geomes - Vieux-Moulins, besloten we harder aan te vallen," vervolgt Bernard Munster. Het resultaat was een scratchoverwinning met een voorsprong van 9'0 op Beuzelin! Dus alles is nog mogelijk met de drie passages door de 13,82 km van zondag...".

Het Italiaanse bedrijf, een wereldleider op het gebied van race-uitrusting en sportkleding, zal opnieuw dienen als technische partner van Rallylegend en al het materiaal voor het personeel en de verkoopartikelen voor de fans leveren tijdens het vierdaagse evenement in San Marino, dat van 12 tot 15 oktober zal plaatsvinden.
Nu voor het vierde achtereenvolgende jaar profiteert de samenwerking tussen Sparco en Rallylegend van een uitbreiding van het assortiment, terwijl tegelijkertijd nieuwe lijnen worden toegevoegd aan de Sparco Sportswear en Martini Racing catalogus. Voor het vierde achtereenvolgende jaar vernieuwen Sparco en Rallylegend een technische samenwerking waarmee het Italiaanse bedrijf opnieuw een van de belangrijkste rallyevenementen in Europa ondersteunt. 

Zonder BK toppers of internationale vedetten aan de start, kon men in de TBR Short Rally zich nog eens verwachten aan een echte regionale wedstrijd. Niemand echter had kunnen vermoeden dat in een zelden geziene strijd tussen de Historic toppers en het moderne materiaal, het uiteindelijk de levende legende Paul Lietaer zou zijn die van deze wedstrijd een unicum maakte.
Als in een kleinere lokale wedstrijd er modern topmateriaal aan de start staat, zoals R5 rallywagens, dan horen die sowieso tot de favorieten. Maar al voor de aanvang van de rally werd er gewaarschuwd om de pk-rijke wagens uit diverse klassen, of GT’s of...de top historic wagens niet uit te sluiten. Het specifieke parcours in en om Oekene, nabij Roeselare, is traditioneel heel snel en heel verraderlijk, met een zeer eigen asfaltbedekking op de kleine wegen. De efficiëntie van de moderne R5 wagens speelde zich in die omstandigheden duidelijk uit.
Steve Bécaert, op de Ford Fiesta R5, nam zoals verwacht de kop en werd gevolgd door de Skoda Fabia R5 van Jelle Segers. Spektakelman Brecht Hoorne (BMW) en legende Patrick Snijers (Fiesta R2) gingen beiden van de baan. Brecht werd voor onderzoek afgevoerd maar bleek het goed te stellen. Vanaf de middag trok de hemel dreigend dicht... maar de rally ontsnapte aan regen en onweer en behoudens enkele verwaaide druppels bleef het weer uitstekend, en warm. .......

Page 3 of 157