De Renties Ypres Rally 2019 heeft de eer de gloednieuwe Ford Fiesta R5 in wereldpremière te kunnen voorstellen aan het Belgische publiek. Precies 6 jaar nadat Thierry Neuville de huidige Ford Fiesta R5 presenteerde als openingswagen in Ieper, krijgt Eric Camilli de eer om de nieuwe versie van de Ford Fiesta R5 van M-Sport voor te stellen als openingswagen. 

De Fransman is trots dat hij het nieuwe wapen van M-Sport mag presenteren in Ieper.

“Ik ben vereerd dat ik de gloednieuwe Ford Fiesta R5 mag besturen in de Renties Ypres Rally. Ik herinner me dat Thierry Neuville de originele versie bestuurde in 2013. Het is tof dat ik zes jaar later dezelfde kans krijg met de nieuwe en verbeterde wagen!
Ik was nauw betrokken bij de ontwikkeling en het testen van de nieuwe wagen. Ik moet zeggen dat de mensen  van M-Sport fantastisch werk hebben geleverd. Aan het stuur voel je meteen de verbeteringen. De ontwerpers en de ingenieurs hebben de wagen op elk vlak beter gemaakt!"
Het wordt de eerste kennismaking van Eric Camilli met de befaamde klassementsproeven van de Renties Ypres Rally. 
“Ik heb nog nooit in Ieper gereden, maar elke rallyrijder weet dat de proeven hier prachtig en heel specifiek zijn. Ik kijk ernaar uit om te bewijzen tot wat de fonkelnieuwe Fiesta R5 in staat is op deze snelle proeven," reageert hij enthousiast. .....

De ORC Canal Rally had spanning en spektakel beloofd, en dat kregen fans en toeschouwers dan ook. Melissa Debackere, altijd een graag geziene gaste op de rally’s in West-Vlaanderen, kon voor de vijfde maal de rally op haar naam schijven. Maar dat was minder makkelijk dan het klinkt! Sommige hadden PJ Maeyaert verwacht, in de Ford Escort met de krachtige Millington motor en de sequentiële versnellingsbak. Maar de populaire rijder uit Oekene kon nooit een vuist maken en moest al in de derde KP naar de kant met technische problemen. De tegenstand voor de Skoda Fabia R5 van Melissa Debackere en Cindy Cockelaere kwam van een andere Escort nl. het exemplaar van Paul Lietaer. De Ford Escort Cosworth in Groep A uitvoering is een “historic” wagen, dat klopt. Maar het is er eentje van de Youngtimer generatie van de jaren negentig en dus meer dan krachtig genoeg en met bovendien “the best in the west” aan het stuur. Lietaer opende met een besttijd op de eerste proef, maar daarna liet Melissa Debackere het jonge en moderne geweld spreken met zes besttijden. Een gat dat ook “De Polle” ondanks vier scratches niet meer kreeg dichtgereden.
 
Twee proeven werden geannuleerd wegens de vele incidenten. Met Debackere, die aan de finish zei slechts de ORC en Kortrijk op het programma te hebben staan, en Paul Lietaer, van wie geweten is dat hij geen regionale titel meer nastreeft, was het de vraag wie nu in het VAS Regionale rallykampioenschap de beste zaak deed… Dat werd Steve Bécaert, die met zijn Evo X een derde plaats algemeen behaalde. Hij moest het aanstormende talent Bjorn Syx (BMW M3 Gr.A) van het lijf houden. Bécaert pakte met zijn derde plaats heel wat punten voor het VAS regionale kampioenschap en bevestigde opnieuw te willen gaan voor de regionale VAS titel. Een vierde plaats was er dan voor Bjorn Syx, de jongeman uit Dikkebus die gerenommeerde namen als Stouf, Barbier, Prinzie en Cockelaere achter zich hield. Dit zijn bepaald geen debutanten en zijn allen voorzien van krachtig materiaal.
 
In divisie 1-2 was er Stefaan T’Joens en… de rest! T’Joens pakte met zijn Evo X, wel uitgerust met een beperkende bride, alle besttijden binnen zijn klasse. Achtervolgers Vitse en Goudeseune konden op de Opel Astra alleen maar toekijken en moesten vanaf de helft van de wedstrijd ook afrekenen met het Vandewalle duo op een andere Opel Astra. Die haalden uiteindelijk de tweede plaats binnen voor Vitse, die derde werd. De resultatenpagina van de organisatie maakte geen onderscheid tussen de Divisie 4 Oldtimers en Divisie 5 Youngtimers, die allen onder “Historic” zaten gegroepeerd. Bij de Divisie 5 was het een duidelijke zaak met een zege voor Lietaer (Escort), gevolgd door Syx (BMW) en Stouf (Sierra Cosworth). Stefaan Prinzie (Opel Ascona) werd vierde bij de Historics en winnaar bij de Oldtimers Maes (Opel Ascona) en Van Coillie (Opel Kadett GT/E) vervolledigden er het podium. .....

Drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally, met een Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. 

De doorbraak

Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan. 

"In 1995 werd ik vierde in Ieper met de Opel Astra Gsi, voor heel wat rijders met een krachtige 4x4, zoals Andrea Aghini, die vijfde werd met een Mitsubishi Lancer Evo," vertelt Freddy. "We reden toen echt met het mes tussen de tanden. Een jaar later, in 1996, zat datzelfde mes tussen mijn tanden, alleen reden we toen met een veel snellere topwagen. In Spa was ik al dicht bij de zege geweest met de Toyota Celica GT-Four, maar daar maakte ik een klein foutje en omdat de achteruitversnelling niet werkte, verloren we teveel tijd. In Ieper reden we aan het tempo van een jaar eerder. Blijkbaar heel snel, want we klopten onze teamgenoot Armin Schwarz met 2'44"!"

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde.Maar, echt verpletterend was zijn overwicht met de Skoda Fabia's vanaf 2010. Maar liefst 6 keer was Loix ongenaakbaar met een Tsjechische machine. Een van zijn meest emotionele momenten in zijn loopbaan beleefde Freddy Loix in de aanloop naar zijn deelname... en overwinning in 2013. ......

Met de 13de editie van de ORC Canal Rally worden de eerste voorbereidingen richting Ieperse Grote Markt aangevat. Dat geldt vooral voor de vele lokale West-Vlaamse deelnemers en ook voor enkele Britten die hun rally-heil komen zoeken in de Westerse gouw.
 
Viervoudig winnares Melissa Debackere zal opnieuw aantreden in haar Skoda Fabia R5 en ook Philip Eggermont neemt opnieuw deel met een R5 machine van het Tsjechische merk. Voeg daarbij een vloot aan Mitsubishi’s EVO, een handvol Subaru’s en een armada aan BMW’s en dan kunnen we garanderen dat er aan spanning en spektakel zeker geen gebrek zal zijn, in en rond Oostrozebeke. Wie er vooral op gebrand zal zijn een goede eindpositie te verwerven is Steve Bécaert, die met de Evo X voorlopig het klassement aanvoert voor de Escort “Millington” van Pieter-Jan Maeyaert. De vreemde eend in de bijt is misschien wel de Evo VI van Kurt en Fries Boone, die voorlopig heel wat gerenommeerd volk achter zich houden.
 
Ook in het historic gedeelte zal er volop spektakel zijn want “the best of the west”, Paul Lietaer, neemt het met zijn Escort Cosworth op tegen de Sierra Cosworth van Stefaan Stouf. Het zou ons niet verbazen als deze beiden ook een rol gaan spelen in het algemene klassement... Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400), Bert Cornelis (Opel Monza), Alain Vermeulen (BMW E21) en Bjorn Syx (BMW M3) zullen de stoorzenders zijn als de favorieten in de problemen komen. .....

De Renties Ypres Rally zal in het laatste weekend van juni eens te meer zijn status van internationale topwedstrijd waarmaken. Naast de tenoren van het Belgisch en het Brits kampioenschap, komt immers ook voormalig WRC-fabrieksrijder Craig Breen aan de start. De Ier kiest voor een Volkswagen Polo R5 van BMA, het team van Bernard Munster, om een gooi te doen naar de overwinning.

De 29-jarige vice-Europese kampioen van 2015 heeft drie seizoenen gereden als fabrieksrijder voor Citroën in het Wereldkampioenschap. Dit jaar heeft hij een gemengd programma samengesteld, naast een campagne in het Iers kampioenschap. 

"Dit seizoen kan ik van diverse zaken proeven. Zo heb ik al getest met een Supercar in Rallycross, maar rally blijft mijn prioriteit. In het Iers kampioenschap gaat het uitstekend. We zijn nog ongeslagen met onze Ford Fiesta R5, nog steeds de meest competitieve wagen op het hobbelige Ierse asfalt. Daarnaast reed ik ook twee wedstrijden van het Italiaans kampioenschap met een Skoda Fabia R5, met onder andere een overwinning in Sanremo. Het is mijn ambitie om zo snel mogelijk terug te keren in het Wereldkampioenschap en daarom zoek ik bewust wedstrijden met een sterk startveld op. Op dat vlak worden we in Ieper altijd verwend. De Renties Ypres Rally is niet alleen een van de mooiste, maar ook sterkst bezette asfaltrally's in Europa."

Craig Breen is erg populair in België, onder andere door zijn overwinning in de Condroz Rally, maar zeker ook door zijn drie deelnames aan de Ypres Rally. Na een derde plaats in 2013 met de Peugeot 207 Super 2000, volgden twee opgaves in 2014 en 2015, telkens door mechanische problemen. .....

BMA kan terugblikken op een bijzonder sterke Sezoensrally. Kris Princen loodste zijn VW Polo R5 voor de 3e keer in 4 rally’s naar de zege. Grégoire Munster was voor de 4e keer dit seizoen beste Junior. Broer Charly Munster eindigde als 4e Junior. Pieter-Jan Michiel finishte als 7e. In zijn 2e wedstrijd met de VW Polo R5 pakte Henri Schmelcher net naast de top 10. Patrick Patrick Snijers is de enige rijder van BMA die de finish niet haalde. Hij verloor een 5e plaats toen een aandrijfas het begaf.

Voor aanvang van de Sezoensrally zat Princen met vragen over hoe zijn VW Polo R5 zich zou gedragen op de maaskiezel. Na afloop van de eerste ronde van 5 klassementsritten waren alle vragen beantwoord. Kris Princen won 5 ritten op rij en won uiteindelijk op overtuigde manier de Sezoensrally. “We hebben de perfecte wedstrijd gereden. Vanaf het begin hebben we een mooie voorsprong kunnen uitbouwen waarna we konden beginnen te controleren en onze wedstrijd afstemmen op onze tegenstanders. In de laatste ronde was het uitkijken om de slechte koorden te vermijden. De VW Polo gedroeg zich perfect op het onverhard. Ik had meteen een goed gevoel, heb de ganse dag met de wagen kunnen spelen en deed echt ermee wat ik wou. We gaan nu op zoek naar een extra budget om proberen de rally van Ieper te rijden.”

“De Skoda liet zich zeer goed sturen over het Limburgse onverhard” zegt Pieter-Jan Michiel Cracco die een zeer constante wedstrijd met een 7e plaats bekroonde. “Ik ben voorzichtig begonnen om dan het ritme een beetje proberen op te drijven. Op een paar kleine foutjes na hebben we een goede wedstrijd gereden. We nemen binnenkort deel aan de rally van Wervik als voorbereiding op de Ypres Rally.” ......

Bij zijn debuut met de Skoda Fabia R5 van BMA klokte Pieter-Jan Michiel Cracco al een aantal sterke tijden. Die goede indruk werd bevestigd in de 43ste Sezoensrally die zaterdag verreden werd in het Noord-Limburgse Bocholt. De 23-jarige Skoda-rijder maakte heel wat progressie voor de grote afspraak in Ieper eind juni.

Voor Pieter-Jan Michiel Cracco was het zijn derde deelname aan de Sezoensrally, een wedstrijd waarvan het parcours voor een kwart bestaat uit onverhard. Zijn tweede deelname met een R5, nadat hij vorig seizoen achtste werd met een Ford Fiesta R5. Pieter-Jan Michiel ging van start om de Skoda Fabia R5 nog beter onder de knie te krijgen, maar van bij de start zat hij vlot in het tempo.

"De start was uitstekend. Twee keer reden we een zesde tijd, terwijl alle tenoren nog maximaal aan het aanvallen waren. Maar, nog belangrijker dan de positie is het verschil in tijd. In de Rally van Wallonië zaten we op 0"5 / km van Cédric Cherain. Deze keer is het verschil kleiner," lachte Pieter-Jan Michiel, die zich amuseerde. 

De achtste plaats van vorig jaar werd verbeterd naar een zevende plaats, maar de progressie is veel groter. .....

Het was lang geleden, maar bij de finish van de 43ste Sezoensrally straalden Vincent Verschueren en Gert Broekaert. Na een waanzinnig spannende finale, waarin op en over de limiet werd aangevallen op de maaskiezel, behaalde het duo van GoDrive de tweede plaats, als eerste Skoda-team. Een prestatie die deugd deed, na een reeks tegenslagen in de vorige wedstrijden dit seizoen.

Na de eerste lus van vijf klassementsproeven, stond Vincent Verschueren op de vierde plaats, op 28"7 van leider Kris Princen.  "Ik ben wel tevreden. We zijn in strijd met de andere Skoda-rijders, Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret. Dat de Polo's sneller zijn, dat hadden we verwacht," vertelde Vincent, die in Gerdingen wel even rechtdoor was gegaan in een remzone. "Op de eerste proeven heb ik wat tijd laten liggen omdat we voor de "21" van Michelin hadden gekozen. Dat is de band met een harde compound en onder de bomen lag het asfalt er nog nat bij. Misschien was ik iets te voorzichtig. En in Gerdingen was ik op weg naar een toptijd, maar ik miste een rempunt. Daar kunnen we nog wat winnen, want ik heb de indruk dat ik niet laat genoeg kan remmen. De auto is niet stabiel genoeg." ......

Voor de start van de Sezoens Rally mikten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq op een vierde podium in vier wedstrijden voor het Belgische rallykampioenschap. Zaterdagavond hadden ze bij het overschrijden van het finishpodium met een derde plaats hun opdracht helemaal vervuld. Toch konden ze niet verstoppen dat ze licht ontgoocheld waren.

“Tot in de laatste klassementsproef waren we met Vincent Verschueren aan het strijden om de tweede plaats”, legt de 23-jarige rijder uit. “Ondanks mijn gebrek aan ervaring in deze rally, ik stond hier pas voor de tweede keer aan de start, hadden we de hele dag een stevig tempo kunnen aanhouden en lieten we ook twee snelste tijden optekenen. In die laatste proef waren we echt goed vertrokken, en het duel met Vincent beloofde tot de laatste meter spannend te blijven. Maar bij het overschrijden van een jump reed ik lek. Nochtans had ik mijn rijlijn al wat aangepast, om een steeds dieper wordende put te vermijden. Ik wist onmiddellijk dat de tweede plaats verloren was, maar we zijn toch zo snel mogelijk blijven gaan om de derde positie te behouden. Uiteraard is zo een wedstrijdslot wat ontgoochelend, maar toch zijn we heel blij. Voor de start hadden we met beide handen voor zo een uitslag getekend!”   Aan het stuur van de Skoda Fabia R5 #5 van SXM bevestigden Sébastien en Thomas de stijgende lijn in hun prestaties. ......

In de vijfde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, verreden in het kader van de Sezoensrally, werd de logica gerespecteerd. Met zijn vierwielaangedreven Ford Sierra Cosworth maakte Dirk Deveux zijn favorietenrol waar, hoe hard Guino Kenis ook trapte in zijn BMW M3. 

Even leek het nog spannend te worden, toen de Ford-rijder lek reed, maar Guino Kenis kon de kloof nooit dichten. "Er was die lekke band en de temperatuur van de motor liep ook redelijk hoog op, maar voor het overige kenden we geen problemen. Ik begin de Sierra steeds beter te kennen. Het deed deugd om eens veel kilometers te kunnen maken op een droog parcours, want zowel in Spa als in de Wallonie was het overwegend nat en in Tielt reden we met een kapotte versnellingsbak," vertelde Dirk Deveux, die ook veel lof had voor Guino Kenis. De BMW-rijder strandde met zijn M3 op 47" van de winnaar. "Met onze achterwielaandrijving waren we op het onverhard kansloos tegen de Sierra," vertelde Guino. "Maar, ik hou van het rijden op onverhard. Het ging heel hard, soms misschien over de limiet, en ik kon aardig in de buurt blijven, maar meer zat er echt niet in. Deze ochtend hebben we zelfs de versnellingsbak uit voorzorg nog gewisseld na de derde proef." ......

10 punten als winnaar bij de Juniors, een zege in de klasse RC4 en alle snelste tijden in het Pirelli Junior BRC, goed voor nog eens 13 bijkomende bonuspunten. Het is duidelijk dat Grégoire Munster de sterkste was in het jongerenklassement tijdens de Sezoensrally in Bocholt.  De regerende Junior-kampioen scoorde daarmee de maximale 23 punten voor het Pirelli Junior BRC.

Voor de start leek het nog een boeiend duel te worden tussen Grégoire Munster, de vertegenwoordiger van Opel Motorsport en Opel Belgium, en Timo Van der Marel, de rijder van Opel Nederland. Maar, op de maaskiezel was de 20-jarige Munster, die dit jaar het Europees kampioenschap rijdt, telkens sneller.  "Ik denk dat we een perfecte rally hebben gereden," lachte Grégoire. "We stonden van start tot finish op de eerste plaats. Dit geeft me vertrouwen voor onze volgende wedstrijd in het Europees kampioenschap, de Liepaja Rally in Letland. Maandag stappen we op het vliegtuig voor onze volgende internationale afspraak," besloot Munster, die dit seizoen al een tiental rally's heeft gereden, wat hem natuurlijk een pak ervaring en ritme oplevert.

Ondanks een straftijd van een minuut wegens een foutje bij het inklonken, ging de tweede plaats bij de jongeren naar Gilles Pyck, die het rijden op maaskiezel ontdekte in zijn Peugeot 208 R2. "In het begin moest ik wennen aan het zwevende gevoel op de kiezel, maar het begon na enkele proeven aardig te lukken. Ik had de onboards van vorig jaar ook goed bekeken, zodat ik niet verrast was dat het parcours op sommige plaatsen in de slotronde heel erg uitgereden was. Met de tweede plaats hebben we het maximum eruit gehaald, want Grégoire Munster is een klasse apart dit seizoen," vertelde de piloot uit Poperinge. ......

Patrick Snijers en Davy Thierie hebben met hun VW Polo R5 van BMA het einde van de Sezoensrally niet gehaald. Op de 12de proef begaf de centrale aandrijfas van de VW Polo waardoor Patrick Snijers zijn wagen na een sterke wedstrijd aan de kant moest zetten. Een ontgoocheling die de Limburger positief benadert. Hij kon enkele toptijden rijden, zodat het leerproces definitief afgerond lijkt. 

Na vier asfaltrally’s kregen de deelnemers aan de Sezoensrally een serieuze portie maaskiezel voor de wielen geschoven. Na vier klassementsrproeven keek Patrick Snijers al tegen een achterstand van 43 seconden aan. Vanaf de vijfde proef had hij het goede ritme beet, mengde hij zich volop in de debatten en reed hij in de achtste proef de snelste tijd. Ook in de daaropvolgende proeven was Patrick goed mee. Jammer genoeg haalden ze het einde van de wedstrijd niet. “Op de twaalfde proef moest ik de wagen aan de kant zetten” zegt Patrick Snijers. “De centrale aandrijfas begaf het op drie ritten van het einde.Op dit soort parcours met enkel voorwielaandrijving rijden had geen enkele zin. Het is jammer want ik had net de handleiding hoe je een VW Polo R5 bestuurt gevonden. Mijn start deze ochtend was niet al te best en op de eerste vier proeven verloren we wat tijd. Nadien ging het beter, reden we in de achtste proef de snelste tijd en waren onze tijden zeer goed. Ik hoop dat we ons leerproces hebben afgerond, we hebben daar genoeg over gezeurd en gezaagd, en vanaf nu kunnen focussen op een goed resultaat. Mijn vader zegt dat ik dit jaar maar één rally hoef te winnen en dat is Ieper (lacht).”  ......

De 43ste editie van de Sezoensrally in Bocholt was van een bijzonder hoog niveau. De voltallige top van het Belgisch rallykampioenschap kwam aan de start van deze vijfde manche van het seizoen en de tenoren gaven elkaar geen duimbreed toe op de prachtige klassementsproeven in Noord-Limburg. Op de stroken maaskiezel werd ongelofelijk hard aangevallen. Maar, één duo was toch een fractie sterker dan de rest van het veld. Kris Princen en navigator Bram Eelbode domineerden de wedstrijd van start tot finish met hun Volkswagen Polo R5 ingezet door BMA. Meteen de derde zege van de Belgische kampioen in Bocholt en zijn derde overwinning in het Belgisch kampioenschap. 

Kris Princen reed een perfecte openingsronde en vervolgens controleerde hij zijn voorsprong, al bleef de voorsprong beperkt. Eerst werd hij opgejaagd door merkgenoot Cédric Cherain, tot de Luikenaar lek reed. Vervolgens pikte Sébastien Bedoret aan, maar ook die reed lek op dezelfde plaats in Gerdingen op de allerlaatste proef. Zo eindigde Vincent Verschueren op een erg knappe 2de plaats op amper 12" van winnaar Princen.

"Deze ochtend lag het parcours er heel verraderlijk bij, want onder de bomen lag het asfalt nog nat. Ik had gekozen voor een zachte slick en dat was de juiste keuze. Ik kon een beetje afstand nemen. In de namiddag bleef het hard gaan, maar de auto voelde perfect aan. Het nieuwe differentieel maakte de Polo R5, een gloednieuw exemplaar dat deze week geleverd werd, een stuk minder nerveus. Dit is een heel mooie zege. Mijn derde zege van het seizoen. Hopelijk krijgen we het budget nog rond om in Ieper te rijden en onze leidersplaats in het kampioenschap te verdedigen," aldus Kris Princen. ......

HAYDEN PADDON EN KEN BLOK AAN DE START!
 
NIEUWE FUNCTIES INCLUSIEF "RALLYLEGEND ERFGOED" EN DE "LEGEND SHOW"
Republiek San Marino. Met nog vijf maanden te gaan voor het meest langverwachte evenement op de rallykalender, blijft Rallylegend 2019 vorm krijgen. Nu in zijn 17e editie, zal het evenement plaatsvinden van 10 tot 13 oktober, in de gastvrije en suggestieve Republiek San Marino. En het eerste nieuws bevestigt al dat deze nieuwste editie niet te missen is ...
 
EEN WRC PLUS EN EEN GROTE NAAM UIT DE RALLYWERELD AAN DE START.
In de komende weken, zodra de details zijn afgerond, zullen drives en teams worden onthuld, maar voor nu, om de fans te laten smaken, is een WRC Plus al bevestigd, ingesteld om te worden gereden op Rallylegend door een van de toonaangevende World Rally-coureurs. Nogmaals, het populaire en aantrekkelijke San Marino-evenement zal als een belangrijke etalage fungeren en de aanwezige internationale fans een echte traktatie bieden.
 
HAIDEN PADDON KEERT TERUG NAAR RALLYLEGEND. OOK EERSTE KEER VOOR KEN BLOK.
Dezelfde geest heeft de Nieuw-Zeelandse rijder Hayden Paddon, een fabrieksrijder in de fabriek in de afgelopen seizoenen, aangemoedigd en nog steeds erg druk in zowel zijn thuisland als met internationale evenementen, met de Hyundai-auto's van zijn team. Paddon genoot enorm van het deelnemen aan de 2015 en 2016 edities van Rallylegend en aarzelde daarom niet om het evenement van dit jaar toe te voegen aan zijn internationale kalender van 2019. Hij zal een Hyundai i20 WRC besturen aangeboden door team HMI.
 
De aanwezigheid van Ken Block, die al enkele weken geleden werd aangekondigd, wordt bevestigd, de bestuurder heeft zijn plannen onthuld om Rallylegend bij te wonen tijdens een videopresentatie van de "Cossie" World Tour 2019. De Amerikaanse coureur, een media-fenomeen dankzij zijn spectaculaire shows en ook een World Rally-deelnemer, gaat met een ‘ingepakte’ Ford Escort Cosworth uit de jaren 90 aan de start en wordt vergezeld door navigator Alex Gelsomino.  .....

Met de Sezoensrally is het Belgian Jobfixers Championship halfweg. Twee van de vier gereden wedstrijden werden gewonnen door Kris Princen aan het stuur van de BMA VW Polo R5. Met Kris Princen en Patrick Snijers beschikt BMA over twee rijders die in het verleden deze wedstrijd al wisten te winnen. Kris Princen in 2014 en 2017 en Patrick Snijers in 2002 en 2009. Grégoire Munster kan bij een goed resultaat de titel bij de Junioren al ruiken. Pieter-Jan Michiel Cracco zet zijn leerproces verder aan het stuur van zijn competitieve Skoda. Charles Munster is opnieuw van de partij met zijn Opel Adam Cup versie en Henri Schmelcher komt opnieuw aan de start met een VW Polo R5.

Voor Grégoire Munster staat het kampioenschap centraal in de Sezoensrally. In de tussenstand heeft hij een voorsprong van twee straten oftewel 49 punten op eerste achtervolger Tobias Brüls. “Omdat ik moet passen voor de Ypres Rally moet ik hier wel aan het kampioenschap denken. Ik ga tactisch rijden, geen risico’s nemen en proberen het klassement bij de Junioren te winnen. Bocholt is een leuke, compacte rally met veel onverhard. Het enige nadeel is dat de wagen er niet voor afgesteld is omdat het grootste deel van de rally verhard is.”

Pieter-Jan Michiel Cracco toonde in de Rally van Wallonië zijn kwaliteiten. Vorig jaar eindigde hij achtste in de Sezoensrally. “Mijn opdracht in de Sezoensrally is simpel: ik moet kilometers maken om de wagen nog beter te leren kennen. Ik begrijp de wagen al een beetje en moet me nog wat aanpassen maar het belangrijkste is rijden, rijden en nog eens rijden. De Sezoensrally vraagt een specifieke rijstijl. Je moet op gevoel rijden en niet teveel nadenken.” .....

Page 3 of 116