Stellen dat Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq zaterdagavond ontgoocheld waren is zwak uitgedrukt. De twee jonge Belgen bleven na de Deutschland Rally, negende manche van het wereldkampioenschap, duidelijk op hun honger zitten. Tijdens de Panzerplatte-proef hadden ze hun ŠKODA FABIA R5 voortijdig moeten parkeren, na te zijn geraakt door een... everzwijn.

“Ik kon er absoluut niets aan doen”, stelde rijder van het SXM-team. “In volle rechte lijn kwamen er opeens drie everzwijnen uit het bos de weg opgelopen. Ik kon er twee vermijden, maar niet het derde. Ik had onmiddellijk door dat de schade te groot was om onze weg verder te zetten. Dit valt heel moeilijk te verteren.”

Ook al omdat voor het incident de vertegenwoordigers van ŠKODA België in hun derde deelname aan een WK-manche een mooie progressie hadden laten optekenen. “Vrijdag was de dag nochtans niet zo goed begonnen”, stelt Thomas. “Tijdens de eerste proef van de dag haalden we een andere deelnemer bij die net een band had gewisseld en vlak voor ons opnieuw de baan opkwam. Gedurende vijf kilometer zaten we vast achter hem. Zonder frisse lucht liepen onze remmen warm en dat kostte ons ook in de volgende proef heel wat tijd.” ......

Kasterlee is altijd een scharnierpunt in het regionale seizoen want het vormt de allereerste wedstrijd, in de vorm van een Short Rally, “buiten de provincie”.  Dit geldt voor heel wat deelnemers, in casu de West-Vlaamse rallyrijders. Het wordt typisch Kempen-weer, met temperaturen die volop zomers kunnen worden want voor zondag staan er 27 à 28 graden op het programma. En de deelnemerslijst? Die afficheert voorlopig 77 deelnemers. Er zal voor elk wat wils zijn. Liefhebbers van het zware rallygeweld kunnen zich nog eens vergapen aan een WRC wagen, met de Subaru Impreza WRC van Erik Van Loon.
 
Voor de rest staan er een aantal top R5 wagens aan de start, de Citroën DS3 R5 van Roald Leemans bijvoorbeeld en de Hyundai i20 R5 van Martin Van Iersel. Het zijn ernstige tegenstanders voor Piet Van Hoof en zijn Mitsubishi Lancer Evo, de absolute koning van Kasterlee. Maar daarmee is het verhaal nog niet afgelopen want er zijn nog wat serieuze outsiders zoals spektakelman Hans Weijs Jr. op de BMW 130i en uiteraard ook stuurkunstenaar Mats Van den Brand met de BMW M3. Mogen we hem nog eens vermelden voor de ereplaatsen? Eddy Vandevelde met de Mitsubishi Lancer Evo X. Het geluk zit niet altijd aan zijn zijde maar gegeven de juiste omstandigheden kan hij zeker voor de verrassing zorgen. 
 
Vanuit VAS kampioenschaps-standpunt zien we de gooi naar de titel van Stefaan T’Joens (Evo X) in Divisie 1-2, en bevestigen Dick Lambrecht (Opel Corsa) in Divisie 5, Matthieu Lietaer (Ford Escort MkII) en Koen Verhaeghe (Ford Escort MkI) in Divisie 4 alvast hun titelambities met deelname in Kasterlee. Ook weer van de partij, Ronny Declercq die met de gele Opel al slechte, maar ook goede tijden kende in de Kempen. .....

Drie weken voor de wedstrijd, stromen de inschrijvingen voor de 60ste editie van de ConXioNOmloop van Vlaanderen, die op 6 en 7 september verreden wordt, binnen. De inschrijvingen zijn nog een kleine week geopend, maar de kaap van 100 inschrijvingen is al net overschreden.

De laatste grote naam die werd toegevoegd aan de lijst is Kris Princen, genavigeerd door Bram Eelbode. De Limburger wil met zijn VW Polo GTI R5 van team BMA zijn overwinning van vorig jaar (met een Skoda Fabia) bevestigen om zijn leidersplaats in het JobFIXers Belgian Rally Championship te verstevigen. Hij zal ongetwijfeld rekening moeten houden met Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda Belgium. Hij gaf met de nieuwe Skoda Fabia R5 Evo een demonstratie van zijn kunnen in de Rally van Staden, op een parcours dat vergelijkbaar is met dat van de Omloop van Vlaanderen.  

Minstens één ander exemplaar van de nieuwste versie van de populaire Tsjechische wagen zal van de partij zijn, bestuurd door de recordhouder in Roeselare (8 zeges), Pieter Tsjoen. De vroegere navigator van Pieter, Steven Vergalle, maakt zijn comeback in competitie. Maar niet als copiloot. Hij zal het stuur nemen van een andere Fabia R5. De strijd belooft erg boeiend te worden voor de algemene overwinning en hetzelfde kan gezegd worden van de strijd in de Tour European Rally, want de Duitser Stefan Göttig, 2de in het voorlopige klassement op amper 7 punten van Luxemburger Steve Fernandes, gaat de uitdaging in West-Vlaanderen aan met zijn Skoda Fabia R5. Hij zal genavigeerd worden door Michaela Alexy.  .....

Grégoire Munster en Louis Louka hebben het einde van de Barum Rally niet gehaald. Na een moeilijk wedstrijdbegin doken er op de slotdag problemen met de alternator op waardoor Munster zijn officiële Opel Adam aan de kant moest zetten. Ook het debuut van de VW Polo R5 in het Keniaanse kampioenschap verliep niet meteen zoals beoogd. Vanaf donderdag neemt BMA met drie wagens deel aan de WRC wedstrijd in Duitsland.
 
Na een bemoedigend leerproces op het hoogste niveau in de rally van Finland en een dominante zege in de Opel Adam Cup in Sullingen vertrok Grégoire Munster met hoge verwachtingen naar de Barum rally. “Ons tempo op de eerste dag was niet goed. Ik was ook niet meteen tevreden over de afstelling van de wagen wat ook niet goed was voor het vertrouwen. Ik had de indruk dat ik hard reed maar dat bleek niet uit de tijden. Om hetzelfde tempo als mijn tegenstanders te rijden had ik het gevoel dat ik veel meer risico’s zou moeten nemen. In de tweede ronde ging het iets beter. Vandaag zijn we, met een andere afstelling, terug vanaf nul begonnen. Het gevoel zat meteen goed, net als onze tijden. Jammer genoeg hebben we maar drie ritten kunnen rijden tot de alternator stuk ging. Een gelijkaardig probleem kenden we ook tijdens de rally van de Azoren. Het is niet evident om op te geven door mechanische pech maar het is onlosmakelijk verbonden met een mechanische sport. Dit is niet de manier waarop we onze Europese campagne wilden beëindigen. Maar het is niet anders. Ons Europees seizoen was niet perfect maar we hebben heel wat ervaring opgedaan en die nemen ze mij niet meer af.”  .....

Het zou bijzonder worden op de Rally van Staden. Dat was vooraf duidelijk toen Sébastien Bédoret op de persconferentie werd onthuld als de “mystery driver”. Hij voegde zich bij Pieter Tsjoen, Patrick Snijers en Paul Lietaer, en daarmee hadden we een select “nationaal” groepje dat aanspraak kon maken op de top 4 van het algemeen klassement. Een vijfde positie zou dus de meest haalbare kaart worden voor de “regionalen” en alles dat hoger lag zou een bonus wezen.
 
Niels Reynvoet, een maand geleden nog winnaar van de TBR Rallysprint met de Skoda Fabia R5, mocht met nummer 1 op de deuren het parcours inleiden. Maar Niels vond op de natte baan zijn draai niet, schoot even rechtdoor en kreeg later in de ochtendlus nog een lekke band te verwerken. Pas in de namiddag, toen de wegen volledig opgedroogd waren en een heel deel deelnemers al verdwenen waren, mengde hij zich in de strijd om de top 3. Hij strandde echter aan de voet van het podium op een vierde plaats.
 
Vooraan dicteerde Sébastien Bédoret de wet. Zonder Freddy Loix in de coulissen deze keer maar wel met teambaas Fred Miclotte en met de gloednieuwe Skoda Fabia R5 EVO. Hij klaarde de klus op de best mogelijke manier. Twaalf klassementsproeven, vier passages op telkens Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke... en twaalf besttijden. Game, set en match. De anderen stonden erbij en keken ernaar. Achter hem woedde de strijd om het podium tussen Paul Lietaer, met de snelste Escort Cosworth RS ter wereld, zo lijkt wel, en Pieter Tsjoen, die steeds beter zijn draai vindt in de eigen Skoda Fabia R5. Het werd Tsjoen die de overhand haalde, tweede dus, voor Lietaer. Om de regionale rijders een hart onder de riem te steken hadden we Philip Barbier. Ondanks een schrijnend gebrek aan wedstrijdritme op de Evo X, zette hij alles op alles in de laatste lus en hij hield Chris Debyser, met de rauw klinkende Porsche 997 GT3, van het lijf. Een mooie vijfde plaats die bijna een zege waardig was!
 
Onderweg sneuvelde heel wat volk, zoals Snijers (opgave na een lekke band en versnellingsbakproblemen in de openingslus), net als Cockelaere (versnellingsbak stuk op de BMW) en Braeckevelt (motorprobleem), Stefaan Prinzie (motorproblemen op de Opel), Stefaan Stouf (koppelingsproblemen), en nog heel wat regionale rijders die punten voor ogen hadden in de kleinere klassen. Maar daardoor zagen we bijvoorbeeld ook de neefjes Boone op de zevende plaats aankomen, in hun eerste uitje met de ex-Langenakens Evo X, en met schoon wat punten voor het regionale kampioenschap in Divisie 3. .....

Voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq is de zomervakantie ten einde gekomen en staat een nieuwe start voor de deur. Door morgen deel te nemen aan de Rally van Staden, worden de twee vertegenwoordigers van ŠKODA België de eersten in ons land die mogen proeven van de gloednieuwe ŠKODA FABIA R5. Die bolide, ingezet door SXM, zal volgende week ook de dienst uitmaken tijdens de Deutschland Rally, hun tweede afspraak van het seizoen in het Wereldkampioenschap Rally.

“Na anderhalve maand pauze vormt de Rally van Staden voor ons een uitstekende gelegenheid om de tweede seizoenshelft voor te bereiden”, opent Sébastien met een glimlach. “Dit wordt onze eerste rally sinds de crash in Ieper eind juni, waardoor het een perfecte kans is om het juiste ritme terug te vinden en vertrouwen op te doen. Maar het wordt tegelijk een kennismaking met de wagen, die we zullen afstellen met het oog op de Omloop van Vlaanderen begin september en… de Deutschland Rally! Ik trappel van ongeduld om de nieuwe ŠKODA FABIA R5 te ontdekken, vooral omdat de eerste testkilometers me optimistisch hebben gestemd.”  .....

BMA, het Belgische team van Bernard Munster, is bezig aan een indrukwekkend seizoen met telkens één constante: winnen of meedoen voor de zege. Afgelopen weekend won Christian Riedemann met een VW Polo R5 de rally van Sullingen. Met Dennis Rostek (6e plaats en winnaar van de powerstage) parkeerde BMA een tweede wagen in de top 10. Ook Grégoire Munster liet in Duitsland weer van zich spreken. Hij won in Sullingen de Opel Adam Cup, reed alle snelste tijden, inclusief de powerstage die hem vijf extra punten opleverde. Na drie van de vijf manches neemt Grégoire Munster de leiding. Charles Munster eindigde vijfde in de Opel Adam Cup. Vorige week domineerden de Porsches die BMA voor het Kabras Racing Team bouwde de Top Fry Rally in Kenia. Baldev Chaver won voor Onkar Rai. De derde BMA Porsche, die van Tejveer Rai, eindigde als vierde.

Het zijn hoogdagen voor BMA. Eind juni won het team met Craig Breen de Ypres Rally. Terwijl het zomervakantie hier nog even duurt scoort BMA internationaal. Grégoire Munster en Louis Louka deden in Finland heel wat ervaring op. Vorig weekend namen ze met succes deel aan de rally van Sullingen. De overstap van een krachtige vierwiel aangedreven Skoda R5 naar de Cupversie van de Opel Adam werd moeiteloos verteerd, al is dat eerder een understatement. Grégoire Munster domineerde de wedstrijd van A tot Z. “Ik blik met grote tevredenheid terug op die wedstrijd. Alles verliep perfect. Het was alleen jammer dat mijn rechtstreekse concurrent Eerik Pietarinen niet deelnam. Met hem erbij was het een veel intensere strijd geworden. We wonnen alle klassementsritten, inclusief de powerstage. Met nog twee wedstrijden te gaan hebben we in het kampioenschap 22 punten voorsprong op Pietarinen.” Charles Munster reed in Duitsland zijn eerste rally en hij deed het voortreffelijk. Zijn progressiecurve was impressionant. Bij aanvang van de rally was Charles zo’n 3 sec per km trager dan de snelste tijden van broer Grégoire. Tegen het einde van de rally had Charles het verschil verkleind tot 1.2 sec. ......

De Rally van Staden,  gehouden op het hoogtepunt van de zomer, leidt de tweede helft in van het regionale rallyseizoen. We stevenen af op een typische, klassieke rally met veel kansen voor de regionale rijders als zij voorbij de favorieten geraken! De drie klassementsproeven, Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke, staan ongewijzigd op het programma en de deelnemerslijst oogt meer dan de moeite waard voor de Vlaamse rallyliefhebber.
 
Niels Reynvoet (Skoda Fabia R5) voert het startnummer 1, en wordt gesterkt door zijn recente zege in de TBR Rallysprint. Maar de concurrentie zal zwaar zijn want eveneens aan de start staan achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tjsoen (op de eigen Fabia R5 bijgestaan door zijn eeuwige compagnon Eddy Chevalier), Sebastien Bedoret (met het debuut van zijn gloednieuwe Fabia R5 Evo) en drie zware kanonnen op Porsche 997 GT3 met Patrick Snijers, Chris Debyser en Andy Lefevere.  Daarmee hebben we zeker de zegekandidaten opgesomd.
 
Maar vergeten we daarnaast zeker niet Paul Lietaer, aangekondigd op zijn Ford Escort Cosworth RS en we hebben al verscheidene malen gezien wat “the best in the West” daarmee vermag.
 
Dan zijn er nog de regionale toppers die er alles zullen aan doen om hun positie in het VAS kampioenschap te verstevigen met de Evo X bolides van  Steve Becaert, Philip Barbier, Kurt Boone en Stefaan Tjoens. .....

Grégoire Munster en Louis Louka (Skoda Fabia R5) zijn als 45e geëindigd in de WK rally van Finland. Het jonge duo haalt bij hun tweede deelname aan een WK rally het einde. Een beginnersfout op vrijdag maakte een goed resultaat onmogelijk maar dat was niet de doelstelling van het weekend. Ervaring opdoen op het hoogste niveau was dat wél en daar zijn Grégoire Munster en Louis Louka in geslaagd.

Een 45e plaats algemeen en een 8e plaats in WRC2 zijn de eindcijfers op het Finse rapport van Grégoire Munster. Na een goede start vrijdagochtend gleed het duo in vierde rit tegen lage snelheid van de weg. “Op zo’n 500 meter van de finish ben ik in een rechtste bocht tegen nauwelijks 40 km/u van de baan in een gracht geschoven. De wagen zat behoorlijk diep. Op het moment van mijn slipper waren er geen toeschouwers in de buurt. Ik heb geprobeerd om uit eigen kracht uit de gracht te raken, zonder succes. Na afloop van de klassementsrit werd ik geholpen door toeschouwers die richting finish stapten. In geen tijd was ik eruit. De wagen was niet beschadigd. Louis en ik zijn gewoon naar de assistentie gereden waar ze de koppeling en versnellingsbak vervangen werden.” ......

Ieder jaar organiseert het RACB National Team een Stuurwiel om een jonge en getalenteerde rijder te ontdekken en hem of haar te helpen de autosportladder te beklimmen. In de loop van de volgende weken wordt er opnieuw zo een wedstrijd georganiseerd, in drie fasen, voor Belgen die geboren zijn tussen 1 januari 1993 en 1 januari 2001. Voor maximaal 30 euro kan de laureaat in 2020 gratis een volledig seizoen in het Junior Belgian Rally Championship afwerken, aan het stuur van een zwart-geel-rode Peugeot 208 R2. 

De Belgische automobielsport beschikt in heel wat wereldkampioenschappen over enkele uitzonderlijke ambassadeurs. Daar is het RACB National Team niet vreemd aan. Iets minder dan tien jaar geleden genoot Thierry Neuville van de steun van de Belgische federatie om de eerste stappen te zetten richting het WRC, waar hij nu wedstrijden wint en om de titel strijdt. "Ieder jaar organiseert het RACB National Team een Stuurwiel om een jonge en getalenteerde rijder te ontdekke", stelt Geoffroy Theunis, directeur van het RACB National Team. "Dat maakt deel uit van ons DNA. In de loop van de volgende weken richt dit Stuurwiel zich op jongeren die het in de rallysport willen maken." 

De wedstrijd richt zich op Belgen die geboren zijn tussen 1 januari 1993 en 1 januari 2001, en die over een rijbewijs beschikken. Concreet worden er drie fasen afgewerkt: De shakedown: De simulatortests gaan door op 4 ,5 ,6, 11, 12, 13, 18, 19, 20, 25, 26, 27, 28 & 29 september in de kantoren van de RACB. Elke deelnemer wordt getimed op dezelfde simulator en zelfde chronorit. .....

Het Jobfixers Belgian Rally Championship geniet van een zomerbreak tot het eerste weekend van september, maar het Jobfixers Rally Team komt al eerder opnieuw in actie. Vader Philip en zoon Pieter-Jan Michiel Cracco komen van 22 tot 25 augustus immers aan de start van de ADAC Rallye Deutschland, beiden met een Skoda Fabia R5 ingezet door BMA. 

Voor Pieter-Jan Michiel Cracco en zijn navigator Jasper Vermeulen is het in elk geval een wedstrijd om naar uit te kijken, want zij zullen voor de eerste keer aantreden met een nieuwe Skoda Fabia R5 Evo.

"Ik heb nog niet met de Evo gereden. De wagen zal tijdig geleverd worden bij BMA, maar ik verwacht niet dat het verschil voor mij zo groot zal zijn," vertelt Pieter-Jan Michiel bescheiden. "Als piloot haal ik nog niet het maximum uit de huidige Fabia R5. Daarom zal het verschil tussen de twee versies voor mij niet zo essentieel zijn. Het zal veel belangrijker zijn om de proeven foutloos af te werken. De klassementsproeven van de Rally van Duitsland zijn ongelofelijk technisch en speciaal. Ik herinner me nog dat ik bij mijn vorige deelnames mezelf de vraag stelde hoe ik die erg speciale bochten in de wijngaarden moest beschrijven in de nota's. Het is een parcours met bochten die we hier niet kennen..." .....

Na de 4 edities van 2015, 2016, 2017 en 2018 zijn we al toe aan de 5de Memorial en kunnen wij met trots aankondigen dat we op zaterdag 31 augustus 2019 opnieuw de voormalige “Rally van Looi” ( 1977 – 1995 ) in de schijnwerpers zetten in Tessenderlo.
In de zomer van 2015 was het precies 20 jaar geleden dat in Tessenderlo en omstreken de laatste ( 19de ) editie heeft plaatsgevonden van de toenmalige "Internationale Rally van Looi", in 1976 ontstaan als "Nacht Van Looi" vanuit het Jeugdhuis Tessloo. Dit groeide uit tot een organisatie met een befaamde jaarlijkse wedstrijd die nationale en internationale bekendheid verwierf, tot er halverwege de jaren '90 abrupt een einde aan kwam...
Toch is de sfeer en de uitstraling van die jaarlijkse weekenden in de regio en ook in de Belgische autosportwereld nog lang niet vergeten. Jaren later zijn de voormalige organisatoren terug met elkaar in contact gekomen en gesteund door een nieuwe ploeg groeide het idee om terug jaarlijks “iets” te organiseren. Zo ontstond er in 2015 een nieuw bestuur en een nieuwe vzw. ......

Republiek San Marino. Iets meer dan twee en een halve maand om opgewonden te wachten voordat de 2019-editie van Rallylegend van start gaat in de gastvrije en logistiek ideale setting van de Republiek San Marino, de Rally Republiek, het evenement dat van 10 tot 13 oktober plaatsvindt.
 
Rallylegend is een wereldwijd erkend merk geworden, het evenement trekt kampioenen, teams, prachtige voertuigen, journalisten en de media aan, evenals een gepassioneerd publiek dat elk jaar vanuit elke hoek van de wereld reist. En dit is omdat de show die zich in de oudste Republiek van de wereld zal afspelen gewoon niet te missen is. Alleen hier komen de rally's van verleden en heden samen en mengen zich over vier zeer intense dagen die samen een unieke en onherhaalbare rallyviering vormen.
De eerste act in Rallylegend 2019 is het openen van inzendingen op woensdag 24 juli en het sluiten op zaterdag 14 september.
 
VEEL MANIEREN OM ER EEN GROTE EDITIE VAN TE MAKEN
De show die Rallylegend elk jaar toeschouwers aanbiedt, presenteert nieuwe en originele initiatieven, die flankeren en integreren met wat centraal staat in het evenement, de rally zelf.
Een van de nieuwe functies dit jaar is Rallylegend Heritage, een exclusieve wedstrijd gereserveerd voor originele voertuigen gebouwd vóór 1982 en behorend tot groepen 1, 2, 3, 4 en B, en compleet met vintage kleurstelling en documentatie die de geschiedenis van het voertuig bevestigen. Dertig voertuigen zullen deelnemen, waaronder een aantal rallyauto's van grote sportwaarde, nog nooit eerder gezien in Italië en San Marino. Ze zullen concurreren op een kortere afstand, en met zeven speciale etappes voor een totaal van 40 km op een totale 125 km. Een atypische regelmatigheidswedstrijd op gesloten wegen en met gemiddelde snelheden van meer dan 50 km / u over speciale etappesecties. De Rallylegend Heritage-voertuigen zullen de eerste zijn die de baan oprijden, vóór de Legend Stars-voertuigen. .....

Wie dacht dat na de Renties Ypres Rally en de Peking-Paris ‘Ypres stop’ Club SuperStage vzw mocht gaan uitrusten, heeft het fout. Naast de AAROVA short rally van Oudenaarde vervoegt ook dit jaar de Ypres Historic Regularity opnieuw de najaarskalender. En hoewel de eerste editie zich meteen ontpopte als dé Belgische regularity-afspraak willen de organisatoren op 29-30 november & 1 december 2019 nog beter doen!

“Ook op vlak van inschrijvingen loopt het, zowel qua kwaliteit als kwantiteit, als een trein. Qua aantal deelnemers evenaren we nu reeds -met nog ruim 4 maanden voor het evenement- het aantal van vorig jaar. Daarenboven wakkert de buitenlandse interesse fel aan met 1 buitenlandse equipe per 7 deelnemers!”, blikt Norbert Dumoulin, wedstrijdleider, popelend vooruit. Haast & spoed zijn dus op hun plaats om de resterende 25 startplaatsen in te nemen. Inschrijven kan nog tot 1 augustus aan verlaagd tarief. Na 1 augustus blijft inschrijven mogelijk… voor zover er nog resterende plaatsen zijn!

3 competitiedagen, 2 etappes
Het 800 km lange parcours -waarbij de deelnemers elke avond terugkeren naar het wagenpark & podium in het gezellig centrum van Ieper- wordt ook dit jaar opnieuw verdeeld over 3 wedstrijddagen & 2 etappes. De eerste etappe start op vrijdagavond 18u en eindigt pas op zaterdag… 16 uur! Een atypische timing -al wordt die etappe wel onderbroken door een korte nachtelijke pauze van een 5-tal uren waarbij de deelnemers heel even hun hotelkamer kunnen opzoeken- die de sportiviteit van het evenement benadrukt. Tijdens de derde & laatste wedstrijddag voorzien de parcoursverantwoordelijken Bjorn & Jens Vanoverschelde nog 250 kilometer, goed voor 10 regelmatigheidsproeven waarvan 1 regelmatigheidsproef (RT) van ruim 30 kilometer en een zéér hoog percentage RT versus verbinding… Een niet onbelangrijke afsluitende dag dus binnen een compact programma! .....

Niels Reynvoet en Arne Casier stonden vooraf al aangeschreven als favorieten. De hoofdreden? Omdat zij met de enige R5 van het deelnemersveld reden. De tegenstand, die zou hooguit kunnen komen van een goed draaiende Evo X of van een krachtige BMW. Maar het werd een Youngtimer die hen tot half wedstrijd zou voorgaan… Inderdaad. Paul Lietaer liet zien wat de Ford Escort Cosworth RS  in zijn mars had als de zaken goed draaien.
Een regenbuitje tijdens de eerste passage maakte het toch al glibberige asfalt van de proef in Oekene nog extra glad. Paul Lietaer, de man die elk kiezeltje en elk paaltje ten westen van de Leie persoonlijk kent, trok alle stoppen los. Dat resulteerde in een voorsprong van 11 seconden na de eerste passage op de gedoodverfde favorieten, Reynvoet en Casier in de Skoda Fabia R5. Een voorsprong die nog uitgebreid zou worden bij de tweede passage. Ondertussen ondervonden enkele kanshebbers al problemen. Peter Demeyere ontdekte dat op glad asfalt de 430 pk van de Degro Porsche GT3 meer dan een handjevol zijn om onder controle te houden en reed met ruime veiligheidsmarge. Lorenzo Bossu raakte de carterplaat van zijn Evo X kwijt. Steve Bécaert moest met zijn Evo X de Fabia R5 laten gaan maar dat deed weinig af aan zijn uiteindelijke doelstelling, plaats houden en punten verzamelen in functie van het kampioenschap.
 
Voor Paul Lietaer bleef het sprookje niet duren. De uitlaat werd nog na KP2 gerepareerd maar opnieuw zagen we geen algemene zege voor een Divisie 5 Youngtimer wagen want hij moest de Escort met kapotte remklauw aan de kant zetten tijdens de derde doortocht. De weg lag dan open voor een eerste zege van Niels Reynvoet, bijgestaan door Arne Casier op de Fabia R5. Steve Bécaert cashte zijn punten voor de Divisie 3 titelstrijd en David Campling deed wat van hem werd verwacht, de Subaru Impreza WRC S10 op het podium zetten. .....

Page 5 of 120