ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Volgend weekend wordt de voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship verreden. De Condroz Rally is tevens het toneel van de voorlaatste manche van het Junior Belgian Rally Championship. Het titelduel tussen Gilles Pyck en Tom Rensonnet gaat de slotfase in, waarbij de piloot van het RACB National Team geen foutmarge heeft op de klassementsproeven in Hoei.

Het startveld in het Junior BRC is goed gevuld in de Condroz Rally, maar enkele toppers zijn afwezig. Jonas de Wilde, derde in de tussenstand, is niet van de partij, terwijl Charles Munster, de titelverdediger die op de vijfde plaats staat in het kampioenschap, de overstap maakt naar een Rally2. 

Het is in deze Condroz Rally vooral uitkijken naar het titelduel tussen leider Gilles Pyck en achtervolger Tom Rensonnet, beiden met een Renault Clio Rally4. Het blijft razend spannend, want Rensonnet heeft een achterstand van 29 punten, maar hij kan nog twee resultaten volledig inbrengen, terwijl Gilles Pyck nog maar één score volledig kan inbrengen. Dat betekent dat de West-Vlaming nog een joker heeft, terwijl Rensonnet twee keer punten moet scoren. De RACB-piloot, die domineerde in de East Belgian Rally, heeft bovendien heel wat ritme opgedaan in de FIA Motorsport Games. .......

Over vijf dagen leeft de regio van Hoei op het ritme van de 48ste editie van de Rallye du Condroz-Huy. Om de voortgang van de coureurs te volgen, vergeet niet om uw tickets online te bestellen op www.condrozrally.be. Als het nog niet klaar is, kan je deze dinsdag ook terecht in onze trailer die geïnstalleerd is op de parking van RFC Huy, rue Albert Legrand in Tihange. Daar kun je tickets en programma's kopen. Betaling alleen met kaart. Op talrijke verzoeken zal het ook mogelijk zijn om “special by special” tickets te kopen aan een eenheidsprijs van € 10. Deze verkoop zal enkel plaatsvinden bij de toegangswegen tot de klassementsproeven. Let op, de controles zullen systematisch zijn!  

Het is tijd om u kennis te laten maken met deze speciale evenementen. Vandaag de eerste drie getimede etappes van zaterdag: Héron, Villers-le-Bouillet en Ombret-Strée. Om de dag op zaterdag te beginnen, laat Héron iedereen direct "duiken" in de "Condroz"-sfeer... vooral als het weer wisselvallig is. Het is een licht herwerkte versie van deze route om de zeer verslechterde weg van vorig jaar, aan het begin van het evenement, te vermijden. Voor de rest volgt de route de klassiekers van wat vroeger Forseilles of Lavoir heette. Maar de ingrediënten zijn er nog: smalle cementweggetjes vaak vol met valkuilen waarop je moet weten te anticiperen. Het zeer delicate remmen bij de drie hobbels voor de rechter T na de Sarte, voordat hij bij de N643 komt, is bekend. Dank u voor het nauwgezet respecteren van de voor het publiek afgebakende zones. De juiste T bij Bollette waar de remzone erg glad is, is ook leuk. Eindelijk een gegarandeerde show in het dorpje Lavoir, net voor de finish. Houd er rekening mee dat de laatste paar honderd meter voor het publiek zijn afgesloten. .......

Het is een traditie die alleen positieve kanten heeft. Op iets meer dan drie maanden van de volgende editie van de Legend Boucles @ Bastogne, hebben de mensen van de Royal Automobile Club de Spa de media en partners in La Roche-en-Ardenne verzameld en dat voor een stand van zaken. Pierre Delettre en zijn team blikten vooruit op een editie 2023 die eindelijk weer naar de Place McAuliffe, in het hart van Bastogne terugkeert…
Na de gekende gezondheidscrisis, die maakte dat de Legend Boucles @ Bastogne naar de overdekte markt buiten het centrum van Bastogne diende te verhuizen, knoopt de editie 2023 weer met een klassiek decor aan. “De editie 2023 gaat inderdaad weer naar de tent van de Place McAuliffe”, vertelt Pierre Delettre. “En we starten weer op vrijdagavond met de grote parade van alle deelnemers en dat op de voornaamste verkeersader in het centrum van de stad. Uiteraard is er ook weer de populaire handtekeningensessie met de bekendste deelnemers. We knopen inderdaad weer aan met de traditie en dat gaan én het publiek én de handelaars erg waarderen.” ......

Enkele weken na de aankondiging van de 13 manches die op de kalender staan van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023 en nog voor de ontknoping van het seizoen 2022 in de Condroz Rally en de Spa Rally, is er uitstekend nieuws voor het Belgian Rally Championship. Kroon-Oil, sinds 2021 naamsponsor van het kampioenschap, heeft de samenwerking met drie jaar verlengd. De toekomst en de promotie van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship is daarmee van 2023 tot 2025 verzekerd. 

Kroon-Oil B.V., gevestigd in het Nederlandse Almelo, begon in 1906 als een familiebedrijf. Ondertussen voert Kroon-Oil zijn gespecialiseerde en hoogwaardige olieproducten, geproduceerd in het eigen blending-bedrijf, uit naar meer dan 80 landen. Hierbij bepaalt kwaliteit en service het DNA. Al sinds de jaren 70 is het merk goed gekend in de autosport. Sinds 2021 is de olieproducent naamsponsor van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship en die samenwerking wordt nu met drie seizoenen verlengd. ......

Na twee uitzonderlijke edities in het FIA World Rally Championship, keert de Ardeca Ypres Rally in 2023 terug naar zijn traditionele datum eind juni, meer bepaald op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni. De wedstrijd telt niet alleen mee voor het Belgisch rallykampioenschap, maar ook voor het British Rally Championship. 

Door de wereldwijde gezondheidscrisis en de kwaliteit van de organisatie, had Club Superstage de voorbije twee seizoenen de eer om een manche van het FIA World Rally Championship te organiseren. Zoals verwacht, staat de Ardeca Ypres Rally 2023 niet meer op de kalender van het Wereldkampioenschap. De gevraagde fee is financieel voor de organisatie onbetaalbaar zonder overheidssteun. 

Toch zal de Ardeca Ypres Rally op 23 en 24 juni weer een unieke affiche presenteren. ......

Het succes van de Condroz-Huy Rally is onmiskenbaar. Met 104 ingeschreven equipes (en de sluitingsdatum is aanstaande maandag om middernacht...) mag de Royal Motor Club of Huy zich gelukkig prijzen met het aantrekken van het grootste deelnemersveld van het Belgian Rally Championship (BRC).

Vooral omdat de koninginnencategorie, RC2 Rally 2, sterk is met drieëntwintig auto's: Skoda Fabia, Citroën C3 en DS3, maar ook Ford Fiesta en VW Polo GTI.

De leider in het kampioenschap, Stéphane Lefèbvre (Citroën C3), driemaal winnaar van het evenement, staat uiteraard aan de start. Mathematisch gezien hoeft hij zaterdagochtend alleen maar op het podium te eindigen om zeker te zijn van zijn Belgische kampioenstitel. Maar de Franse rijder, gesteund door Xavier Portier, zal erop gebrand zijn om zijn titel eer aan te doen door een vierde overwinning op rij te behalen in Condroz. Tegenover hem lijkt Adrian Fernémont (Skoda Fabia) het best gewapend. De renner van San Mazuin heeft al bewezen dat hij zeer snel is in de Condroz en zijn gevecht van vorig jaar met Stéphane Lefèbvre was episch. Met Samuel Maillen als ploegmaat zou een overwinning in Hoei hem bijzonder goed uitkomen. Nikolay Gryazin (Skoda Fabia), die we al genoemd hebben, zal ook aanwezig zijn. Zijn ervaring in het wereldkampioenschap zal zijn gebrek aan terreinkennis ruimschoots compenseren. En dan vechten Gino Bux en Nicolas Gilsoul (Skoda Fabia) nog steeds voor de leiding van de race sinds het begin van het seizoen. En in de Condroz zullen ze op hun best zijn. Vincent Verschueren (VW Polo GTI), die niet onder stoelen of banken steekt dat de race in 's Huy zijn favoriet is, zal zich ook in de strijd willen mengen en dat kan hij heel goed, zoals hij in het verleden heeft bewezen. ......

De belangrijkste kandidaten voor de overwinning, Stéphane Lefèbvre, Adrian Fernémont en Gino Bux, zullen op hun hoede moeten zijn voor een internationale ster in de persoon van Nikolay Gryazin, die negen podiumplaatsen heeft behaald in het WRC2 na te hebben uitgeblonken in het ERC.

Nikolay Gryazin, geboren in een familie van rallyrijders, trainde op het circuit voordat hij zich toelegde op de rallysport, eerst in Oost-Europa en vervolgens in het ERC, waar hij vier overwinningen behaalde en in 2018 werd gekroond tot Europees Junior Kampioen (onder 28 jaar). Nikolay Gryazin, 25 jaar oud, heeft een solide ervaring in de rallysport, opgedaan in het ERC en vervolgens in het WRC, waar hij in 2019 zijn debuut zal maken. In 2020 wordt hij overgenomen door Hyundai om de kleuren van de Koreaanse fabrikant te verdedigen in het WRC2. Vorig jaar stapte Gryazin achtereenvolgens over van de VW Polo naar de Ford Fiesta om uiteindelijk te kiezen voor de Skoda Fabia Evo1 Rally 2. ......

Na de Portugal Historico, die gewonnen werd door Yves Deflandre voor Christophe Berteloot, twee toppers die al op het podium stonden in Ieper, is de Ypres Historic Regularity de volgende belangrijke Europese afspraak op de kalender. Zoals beloofd, zal de Ypres Historic Regularity van 25 tot 27 november in Ieper een gespierd parcours presenteren voor zowel rijder als navigator.  

Zoals eerder aangekondigd, zal de wedstrijd nog sportiever zijn dit jaar, dankzij een nieuw concept. "“Naast de klassieke regelmatigheidsproeven op de openbare weg met een aangepaste gemiddelde snelheid, voegen we dit jaar 5 afgesloten regelmatigheidsproeven toe met een gemiddelde lengte van 10 km per proef. Deze proeven worden afgewerkt aan een hogere gemiddelde snelheid (tot 65 km/u). Het principe dat we kennen van uit VHRS regelmatigheidsrally’s, maar de combinatie tussen afgesloten proeven van een aanzienlijke afstand met de openbare weg regularity stages is in België ongezien en zal garant staan voor een gespierd sportief programma!," vertelt Bjorn Vanoverschelde. ......

De 48e editie van de Condroz-Huy Rally staat op de rails. Het hele team van de Royal Motor Club of Huy is bezig met de laatste details van de organisatie.

Wat de route betreft, is rekening gehouden met de wensen van de RACB, maar ook met die van de concurrenten. Zo zijn de "zeer aangetaste" delen van Heron en Wanzoul verdwenen. Er staan twee kleine gravelsecties op het programma, in Ben-Ahin en Ouffet. Het totale aantal kilometers van het evenement is gestegen ten opzichte van 2021, met 201 km aan getimede secties tegen 187 vorig jaar. Zoals gebruikelijk in de Condroz-Huy Rally is 30% van het parcours elk jaar anders.Op elk van de speciale etappes zijn slechts twee passages gepland. Sommige klassementsproeven worden snel na elkaar gereden, zoals Ouffet-Terwagne en Ramelot (minder dan 2 km) of Marchin-Perwez en Solières (4 km), genoeg om het tempo erin te houden.......

“Ze vertelden me dat Rallylegend een mooi en vermakelijk evenement was. Nu kan ik zeggen dat het veel mooier en vermakelijker is dan ik me had voorgesteld. De sfeer, het fantastische publiek, de prachtige auto's, de grote passie voor rally's ... Ik ben nog nooit naar zo'n geweldig evenement geweest".

Blij en een beetje versuft door vier dagen volledige onderdompeling in Rallylegend, Kalle Rovanpera, vanaf de aankomstfase, begroet de menigte die hem hartelijk toejuicht naast de gele Toyota Celica ST 185 van 1991 uit de Latvala "collectie". Ook Juha Kankkunen en Miki Biasion hebben een grote glimlach op hun gezicht terwijl ze hem omhelzen (zeven wereldtitels bij elkaar) , samen met Vito Piarulli en Paolo Valli die moe maar ook heel blij zijn aan het einde van de mooiste Rallylegende ooit. Geweldig feest ook voor Jari-Matti Latvala, de Toyota Gazoo Racing WRT-teambaas, die deelnam in de categorie Classic. En "Hij won natuurlijk. Heel blij met de fles mousserende wijn, want een echte kampioen probeert altijd te winnen, zelfs als de race niet officieel is, maar gewoon voor de lol. Toen ik tien jaar geleden naar Rallylegend kwam, dacht ik dat ik was in een unieke en originele laatste evenement. Vandaag is ook een groot rallyfeest geworden en ik ben blij dat ik hier weer ben geweest”, verklaarde Latvala aan het einde.

De categorie Classic werd gewonnen door Jari-Matti Latvala met Janne Ferm in een Toyota Celica ST 165 uit 1967, die de aanvalspogingen van "Zippo" tegenhield met Denis Piceno en de 1996 Subaru Impreza, die op de tweede plaats eindigde met de Subaru Impreza van het Best Impreza-project. Simone Romagna en Cristina Caldart (Lancia Delta Integrale uit 1990) op de derde plaats van het podium. Marco Bianchini is de vierde en eerste coureur van de San Marino met Giulia Paganoni (Lancia Delta 16V 1988), een paar seconden voor Rui Madeira met Silva (Subaru Impreza) en Gustavo Trelles met Del Buono (Subaru Legacy)......

De situatie aan de top van de verschillende categorieën Rallylegend-auto's bleef in wezen ongewijzigd, wanneer er nog twee tests over zijn aan het einde van de tweede etappe van de race, die vanmiddag plaatsvond. In de categorie Classic blijft Jari-Matti Latvala, met Janne Ferm in een Toyota Celica ST 165 uit 1967, de aanvalspogingen van de "Zippo" tegenhouden, met Denis Piceno en de Subaru Impreza uit 1996, die naar de tweede plaats gaan, met Simone Romagna en Cristina Caldart (Lancia Delta Integrale uit 1990) om het podium af te sluiten.

In de categorie Historisch bevestigde Simone Brusori met Enzo Zafferani (Porsche 911 RS uit 1981) zijn leiderschap met een grote voorsprong op de Franse Valliccioni-Raffaelli met de BMW M3 uit 1986 en de Bonfè-Bizzocchi uit San Marino met de Ford Escort uit 1978. RS. In de WRC-categorie loopt Luca Pedersoli, met Anna Tomasi in de Citroën DS3 uit 2011, altijd aan de leiding voor de Ford Fiesta WRC Plus 2017 van de Zwitserse "Il Valli" -Cirillo, terwijl de andere Zwitserse bemanning Puricelli-Medici (2011 Citroën DS3) staat nog steeds derde. In de Heritage-categorie won Mauro Argenti met Roberta Amorosa (Porsche 911 S uit 1969) de regelmatigheidsrace, voor Sandro Giacomelli's 1977 Fiat 131 Abarth, met Zancanella. Gebruikelijke, geweldige show van de protagonisten van de Legend Stars en CK Legend categorie, alleen show, zonder timing: niet gespaard, inclusief Kalle Rovanpera, Markku Alen, Miki Biasion. ........

Een enorme menigte toeschouwers vormt het decor voor de show van de eerste etappe van Rallylegend, die traditioneel 's nachts plaatsvindt. Vier speciale etappes gepland: "I Laghi" en "San Marino" worden herhaald, met de spectaculaire hergroepering in het historische centrum van San Marino tussen de twee. In de categorie Classic is Jari-Matti Latvala met Janne Ferm in een Toyota Celica ST 165 uit 1967 de eerste leider, met twee gedeeltelijke overwinningen en een voorsprong van 5 ”7 op de tweede Simone Romagna met Cristina Caldart (Lancia Delta Integrale del 1990).

In de laatste positie op het podium "Zippo", met Denis Piceno en de Subaru Impreza van 1996, 9 "8 achter, terwijl iets verder weg de San Marino Marco Bianchini met Giulia Paganoni (Lancia Delta Integrale van 1988) op de voet wordt gevolgd van Rui Madeira, met Silva (Subaru Impreza uit 1995) en Gustavo Trelles, met Del Buono (Subaru Legacy uit 1991) In de categorie Historic leidt Simone Brusori met Enzo Zafferani (Porsche 911 RS uit 1981) de race met een 11 "voordeel ten opzichte van Sergio Galletti's andere Porsche 911 RSR uit 1975 met Gabrielli en 29" boven de Franse Valliccioni-Raffaelli in een BMW M3 uit 1986. In de WRC-categorie is de deskundige en altijd snelle Luca Pedersoli met Anna Tomasi in de Citroën DS3 uit 2011 de tijdelijke leider, na de presterende Ford Fiesta WRC Plus 2017 van de Zwitserse "Il Valli" -Cirillo te hebben ingehaald, met een achterstand van slechts 2"5, terwijl het andere Zwitserse team Puricelli-Medici (2011 Citroën DS3) volgt op 3" 8. In de Erfgoedcategorie, een hevig gevecht tussen Mauro Ar genti, met Roberta Amorosa (Porsche 911 S van 1969) en Sandro Giacomelli's 1977 Fiat 131 Abarth, met Zancanella. Zoals gewoonlijk een geweldige show gehouden door de hoofdrolspelers van de Legend Stars en CK Legend categorie. Het was gewoon een show, zonder timing. Tussen de hoofdrolspelers hebben Kalle Rovanpera, Markku Alen en Miki Biasion kosten noch moeite gespaard. .......

Wat een avond met een overvol en vrolijk publiek, Alle 185 bemanningen stonden aan de start: de eerste editie van "Eberhard Time Challenge", De nieuwigheid waarmee Rallylegend 2022 werd geopend, was opnieuw een groot succes. Het bestaat uit een speciale etappe van drie kilometer die de eerste drie coureurs van elke klasse Eberhard & Co-prijzen en een bonus van seconden opleverde vanaf het moment van de echte rally.

Een viering van passie die de toewijding van de bemanning naar een hoog niveau van adrenaline stuwt. In het absolute eindklassement reed Alessandro Furci, "een ondernemer bij keuze en een coureur uit liefde", zoals hij zichzelf omschrijft, geflankeerd door de waardevolle coureur hier als navigator Andrea Nucita, zijn Skoda Fabia R5 2020 van BS Sport naar de eerste plaats , voorafgaand aan een zeer snelle coureur als Luca Pedersoli, met Anna Tomasi, met de 2011 Citroën DS3 WRC en de 2017 Skoda Fabia R5 van Riccardo Lopes en Stefano Bruzzese. Het hoogste deel van het absolute klassement is ingenomen door de modernste en snelste WRC- en R5-auto's, waar de elfde overall (en eerste van zijn klasse) van Simone Romagna en Cristina Caldart met hun Lancia Delta Integrale uit 1990 opvalt. De San Marino-coureur Marcello Colombini, geflankeerd door Selva, plaatste zijn BMW M3 naar de 14e plaats direct voor de Citroën C3 R5 van Rachele Somaschini en Daiana Darderi, de enige vrouwelijke bemanning aan de start. Jari-Matti Latvala, teambaas Toyota Gazoo Racing WRT, geflankeerd door Ferm, duwde ook zijn Toyota Celica ST 165 uit 1987 op een geweldige positie (19e algemeen). .......

Met 13 wedstrijden op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023, biedt het kampioenschap heel wat mogelijkheden om een programma op maat uit te werken, naast de "Championship Events" waarin de tenoren de confrontatie met elkaar aan zullen moeten gaan. 
Met maximum 7 resultaten die meetellen, hetzelfde aantal als dit seizoen, blijft het aantal wedstrijden die men moet rijden om mee te doen voor de titel gelijk. Dit seizoen zien we dat bijna niemand de 10 wedstrijden zal rijden. Met 13 wedstrijden op de kalender zal dat niet veranderen.
Na een rondvraag bij de teams bleek vooral dat ze vernieuwingen willen, nieuwe uitdagingen. Met drie nieuwe wedstrijden op de kalender, speelt de promotor  in op die vraag. Naast de rechtstreekse confrontatie tussen alle tenoren in de 6 Championship Events, biedt deze formule teams meer mogelijkheden om wedstrijden te kiezen "op maat", in functie van de regio, belangen van partners of voorkeur van de piloot.
Alle organisatoren behouden ook hun nationale status, waardoor ze kunnen genieten van de uitgebreide promotie, zowel op televisie als online. Ook de Cup-wedstrijden zullen een vergelijkbare promotie genieten. .......

Met 13 wedstrijden op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023, biedt het kampioenschap heel wat mogelijkheden om een programma op maat uit te werken, naast de "Championship Events" waarin de tenoren de confrontatie met elkaar aan zullen moeten gaan. 
Met maximum 7 resultaten die meetellen, hetzelfde aantal als dit seizoen, blijft het aantal wedstrijden die men moet rijden om mee te doen voor de titel gelijk. Dit seizoen zien we dat bijna niemand de 10 wedstrijden zal rijden. Met 13 wedstrijden op de kalender zal dat niet veranderen.

Na een rondvraag bij de teams bleek vooral dat ze vernieuwingen willen, nieuwe uitdagingen. Met drie nieuwe wedstrijden op de kalender, speelt de promotor  in op die vraag. Naast de rechtstreekse confrontatie tussen alle tenoren in de 6 Championship Events, biedt deze formule teams meer mogelijkheden om wedstrijden te kiezen "op maat", in functie van de regio, belangen van partners of voorkeur van de piloot. ......