In het Pirelli Junior BRC werd een open strijd verwacht in de ConXioN Omloop van Vlaanderen, maar dat was. buiten Gilles Pyck gerekend. De Peugeot-rijder uit Poperinge domineerde de wedstrijd bij de jongeren en hij ging voluit het duel aan met Timo van der Marel, een referentie van formaat in R2, bij afwezigheid van de titelverdediger Grégoire Munster.

Al na de openingsproef was het voor iedereen duidelijk dat Gilles Pyck de snelste van het veld was bij de Juniors. Pyck reed Mazuin (+12") en Brüls (13") op ruime afstand. Uiteindelijk zou hij de wedstrijd winnen met 3'36" voorsprong op zijn dichtste achtervolger. Maar, Pyck het systeem van de bonuspunten daagde Gilles uit om te blijven pushen, want een bonuspunt moet je verdienen door algemeen de snelste te zijn in R2. Daarvoor moest hij dus snellere tijden rijden dan Timo van der Marel, als officieel rijder van Opel Nederland een serieuze referentie. Het systeem van de bonuspunten zorgt ervoor dat de Junior-kampioen niet op zijn lauweren kan rusten. Het zorgt ervoor dat niet de regelmatigste, maar de snelste rijder Junior-kampioen kan worden. 

Pyck begon zaterdag te jagen op van der Marel en hij naderde ook in de stand tot op 14", maar een lekke band in Passendale maakte een einde aan het duel. Uiteindelijk klokte Pyck toch 9 snelste tijden. .....

Het Historic Belgian Rally Championship heeft er een nieuwe publiekslieveling bij. Na zijn klinkende overwinning voor eigen publiek in Ieper, heeft Bjorn Syx zijn stuurmanskunst geshowd in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Hoewel Paul Lietaer tot het uiterste ging, moest de snor zijn meerdere erkennen in de snelle BMW-rijder. 

Na het forfait van Guino Kenis, die moest afhaken omdat de motor van zijn M3 niet tijdig klaar was, werd de openingsavond geteisterd door een felle regenbui in de slotfase. Ideaal voor de Sierra Cosworth 4x4 van Stefaan Stouf, die een geweldige 7de tijd algemeen reed op de Zoning. Stouf was er zelfs sneller dan leider Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret, de latere winnaar. Dankzij die kanontijd kon de Nieuwpoortse vishandelaar als leider de openingsavond afsluiten met 13"9 voorsprong op Bjorn Syx. Maar, zaterdagochtend liet de betrouwbaarheid van de krachtige Ford Sierra Cosworth het nog eens afweten. Deze keer moest Stouf de handdoek in de ring werpen door remproblemen, kort nadat Glenn Janssens zijn Porsche aan de kant zette, eveneens met technische problemen.

Bjorn Syx nam het commando over, maar Paul Lietaer gaf zich nog niet gewonnen. De Snor bleef druk zetten en even leek Syx te bezwijken in Rumbeke, waar hij 31" liet liggen door een foutje. Toen hij nog eens een halve minuut liet liggen in Passendale, kwam Lietaer terug tot op 18". Toch hield Bjorn Syx het hoofd koel om zijn tweede grote zege op rij veilig te stellen in zijn BMW M3 E30 gebouwd door Mats van den Brand. .....

De 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaandere, de oudste wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gewonnen door de 23-jarige Sébastien Bedoret, die zijn eerste nationale overwinning behaalde. Het jonge talent uit Donstiennes hield in een spannende slotfase het hoofd koel om Kevin Demaerschalk achter zich te houden. Vincent Verschueren vervolledigde het podium. 

Dat de slotfase zo spannend was, had niemand verwacht. Vrijdagavond nam Adrian Fernémont immers de wedstrijd in handen en de Skoda-rijder domineerde en controleerde het gebeuren in Roeselare. Ondanks de wisselvallige omstandigheden ging hij met 22" voorsprong de slotronde in, maar plots brak de transmissie van de Skoda op de verbindingsroute. De morele winnaar viel uit en daardoor kwam Sébastien Bedoret plots aan de leiding. De Skoda-jongere had 14"8 voorsprong op zijn dichtste achtervolger Kevin Demaerschalk, die natuurlijk plots zijn kans rook. De Ford-rijder naderde tot op 4"6 met nog twee klassementsproeven te rijden, maar dan maakte hij een foutje en besliste hij geen onzinnige risico's meer te nemen. Sébastien Bedoret en zijn navigator Thomas Walbrecq boekten zo hun allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap. Een bekroning voor het project van Skoda België en Freddy Loix om een jongere op te leiden.

"Opdracht volbracht, want we kwamen naar Roeselare om te winnen," lachte Sébastien Bedoret. "Maar, ik voel me niet de winnaar, want Adrian Fernémont was dit weekend gewoon de sterkste. Tot zijn opgave was de tweede plaats het hoogst haalbare, want ik maakte gisteren een foutje in het donker. We misten ons herkenningspunt in het donker en gingen daardoor veel te laat in de remmen. Het kostte ons een kleine 15". Na die schuiver dacht ik niet meer aan de zege. En toch is het nog gelukt! Dit parcours brengt me gewoon geluk. Vorig jaar draaide ik hier mijn eerste snelste tijd en nu pak ik de zege!" .....

Patrick Snijers en Grégoire Munster (Porsche 997 GT3) hebben vrijdagavond in de tweede klassementsproef van de ConXioN Omloop van Vlaanderen moeten opgeven. Problemen met de ophanging lagen aan de basis. Een herstart zat er zaterdagochtend niet in omwille van de niet beschikbaarheid van de juiste wisselstukken.    

Patrick Snijers en Grégoire Munster hadden echt uitgekeken naar de start van de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. Snijers omdat hij bijzonder veel goesting had om zijn Porsche opnieuw de sporen te geven, Munster omdat hij klaar was om Snijers over de West-Vlaamse wegen te gidsen. Helaas was hun samenwerking een kort leven beschoren.   

“We begonnen eerder op een rustige manier, zonder forceren aan de wedstrijd en reden op de eerste proef de 11de tijd en waren beste GT,” zegt Patrick Snijers. “Op de tweede proef vertrokken we iets feller. Met slicks in de regen was het niet makkelijk maar alles verliep vlot tot op een kilometer of drie van de finish. Eerst dacht ik dat we lek waren gereden maar dat bleek niet zo te zijn. In de assistentiezone werd duidelijk dat er iets was afgebroken aan de ophanging. Er is een balk die onder de motor doorgaat, een centrale steun zeg maar, waar de motor gedeeltelijk op rust. Dat frame is ook het aanhechtingspunt voor de armen die naar de wielen gaan om die op de juiste plaats te houden. .....

Met de Omloop van Vlaanderen die vrijdag en zaterdag in Roeselare en omstreken georganiseerd wordt is het Jobfixers Belgian Rally Championship toe aan de 7e van in totaal 9 wedstrijden. BK leider Kris Princen (Skoda Fabia R5) neemt bij een nieuwe zege in Roeselare een optie op een tweede opeenvolgende titel. Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) start met zijn vertrouwde Porsche 997 GT3 en krijgt voor de gelegenheid Grégoire Munster naast zich als corijder. Broer Charles Munster start met een Opel Adam Cupversie. Voor Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) blijft 2019 een leerjaar. In zijn thuiswedstrijd is de ambitie de finish halen.

Even terug naar vorig weekend waar BMA in Frankrijk met drie wagens aan de start stond in de onverhard rally Terre de Lozère. Bernard Munster kreeg Charles Munster naast zich als corijder. Het werd geen onverdeeld succes. Vader en zoon stuurden de BMA Skoda naar de 8e plaats algemeen en een 3e in de R5 categorie. Alexandre Venazza eindigde met de VW Polo R5 als 26e. Philippe Dubaere reed in Frankrijk zijn allereerste rally ooit. In de Historic wedstrijd eindigde hij met de Porsche als 16e.

Dit weekend ligt de focus op het Jobfixers Belgian Rallychampionship. Kris Princen won dit jaar al 3 wedstrijden (Haspengouw, TAC, Sezoens) en eindigde in de rally van Ieper als tweede. In het kampioenschap heeft hij 16 punten voorsprong op Cédric Cherain die in Roeselare niet aan de start komt. “Uiteraard wil ik voor de zege gaan maar eigenlijk is het aan de andere rijders om mij aan te vallen” zegt Kris Princen. “Als zij in het kampioenschap terrein willen goedmaken ligt het initiatief bij hun. De titel is het hoofddoel dit seizoen. Het zou een prachtige bekroning zijn voor de partners die het mogelijk maken om het BK te rijden. Het ziet er mooi uit maar de buit is nog lang niet binnen.” Princen won deze wedstrijd drie keer. Vorig jaar met de BMA Skoda Fabia R5. In 2014 met een Subaru Impreza WRC en in 1999 met de Renault Maxi Mégane. .....

Patrick Snijers neemt vrijdag en zaterdag deel aan de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers BRC. Snijers ruilt zijn VW Polo R5 in voor zijn vertrouwde geel-zwarte Porsche 997 GT3 uit de ateliers van BMA. Behalve een andere wagen neemt er dit weekend ook een andere corijder plaats in de Porsche. Omwille van professionele redenen kan Davy Thierie, de vaste corijder van Patrick Snijers, niet deelnemen aan de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Zijn plaats wordt ingenomen door Grégoire Munster, titelverdediger en huidig leider in het BRC. 

Begin dit jaar begonnen Patrick Snijers en Davy Thierie, in samenspraak met hoofdpartner Yves Maes, aan een nieuw uitdaging. Na het behalen van de titel in GT3 koos de ervaren Snijers voor de nieuwste rallywagen van dat moment, een VW Polo R5. “Onze trouwe sponsor MAES Containers wou ons de kans geven om met een topwagen mee te strijden voor de eindzege” zegt Patrick Snijers. “Davy en ikzelf zijn Yves Maes daar nog steeds dankbaar voor. De VW Polo R5 is een fantastische wagen, met heel veel potentieel. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je er heel veel moet mee rijden om die wagen volledig onder de knie te krijgen. Het is dan ook absoluut niet verkeerd om achteraf te durven concluderen dat het project niet gebracht heeft wat we ervan verwacht hadden en dat we daarom teruggrijpen naar de vertrouwde Porsche.” .....

Na de zomerpauze en de uitstap naar de Deutschland Rally maken Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq dit weekend opnieuw hun opwachting in het Belgische rallykampioenschap. De – goede – leerlingen van Skoda België konden na de eerste seizoenshelft een eerder positief rapport voorleggen. Op vijf wedstrijden behaalden ze vier keer een podiumplaats, met een tweede plek in de TAC Rally als beste prestatie. Maar wie “terug naar school” denkt, denkt ook aan nieuwe ambities! 

“Er resten ons drie manches van het Belgische kampioenschap en het zijn drie wedstrijden waar ik ontzettend dol op ben”, stelt Sébastien. “In de Omloop van Vlaanderen kwamen we altijd goed voor de dag. In 2015 wist ik er bij mijn allereerste wedstrijd op nationaal niveau de R1-categorie te winnen. In 2017 was ik de beste bij de Juniors en vorig jaar veroverde ik er mijn allereerste scratch in een wedstrijd voor het BK Rally. Ik hoop dus op dat elan door te kunnen gaan en vanaf vrijdag om de zege te kunnen strijden.”   

De fans van het Belgian Rally Championship krijgen voor het eerst de gelegenheid om de nieuwe Fabia R5 Evo in actie te zien, de wagen die in de catalogus van Skoda Motorsport de auto met het mooiste palmares uit de R5-categorie vervangt. “Ik hoop deze Fabia R5 Evo zo snel mogelijk een eerste nationale zege te kunnen bezorgen”, glimlacht de 23-jarige rijder. “Ik heb al bewezen snel te kunnen gaan, maar ik moet de laatste horde nog overschrijden. Ik besef terdege hoe zwaar die opdracht is: om in een hoogstaand kampioenschap als dit te kunnen winnen, moet je van start tot finish in het juiste ritme zitten, maar ook elke fout weten te vermijden. Verloren tijd maak je niet meer goed, ik moet dus nog wat aan mijn regelmaat denken en tegelijk aanvallen en nauwkeurig rijden. Ik steek het dan ook niet onder stoelen of banken dat ik tijdens de laatste drie wedstrijden van het seizoen mijn concentratie en constant presteren wil verbeteren om van de eerste tot de laatste meter helemaal alles te kunnen geven.”   .....

Twee maanden voor de 46e editie van de Rally van de Condroz is het voltallige team van de Royal Motor Club van Huy volop in de weer om de laatste hand te leggen aan de voorbereidingen van dit evenement in Huy, dat traditioneel gezien de apotheose vormt van het Belgisch Kampioenschap Rally (Jobfixers BRC).

Dit jaar maakt de Rally van de Condroz ook deel uit van de European Rally Trophy (ERT), een kampioenschap dat 36 rally's omvat in 21 verschillende landen. Aan het parcours wordt momenteel de laatste hand gelegd en er zijn wat nieuwigheden. De belangrijkste is dat de voorverkoop van de tickets vanaf nu geopend is via de website www.condrozrally.be.

Voor de deelnemers is het van belang te weten dat de inschrijvingen en reservaties van de assistentieplaatsen beschikbaar zijn aan een voordelig tarief tot 2 oktober middernacht. De vrije testsessie is voorzien op vrijdag 1 november van 9u00 tot 17u00. De toegang tot deze klassementsproef-testsessie is gratis voor de toeschouwers die in het bezit zijn van een "weekend pass", en kost 5 € voor de anderen. Er wordt ook steeds een show voorzien bij "La Cabane" tijdens de klassementsproef van Ben-Ahin. .....

De Historic-deelnemers nemen in de ConXioN Omloop van Vlaanderen bijna 40% van het startveld in de nationale wedstrijd voor hun rekening. De Britten zijn immers weer talrijk op post, vooral om de 60ste verjaardag van de legendarische Mini te vieren, samen met de 60ste verjaardag van de oudste rally van het Belgisch rallykampioenschap. Vooraan belooft het een erg boeiende strijd te worden op verschillende niveaus. 

In het Historic BRC komt Arthur Kerkhove als kersvers Belgisch kampioen in de klasse PTN niet aan de start. Na een erg knappe eerste seizoenshelft waarin de jonge piloot uit Ronse als enige in elke wedstrijd punten scoorde met zijn Ford Escort, heeft hij al zes resultaten op zijn naam. Arthur Kerkhove kan de druk bij zijn achtervolgers leggen die de achterstand eerst nog goed moeten maken. 

Voor de overwinning wordt een strijd tussen de Youngtimers verwacht. De West-Vlaamse klassieker kan zelfs rekenen op een topaffiche, want alle tenoren zijn van de partij. Zo komt Paul Lietaer aan de start met de Opel Manta 400 waarmee hij vorig jaar kampioen werd. De snor heeft nog wat goed te maken in Roeselare, waar hij vorig jaar zijn Manta zwaar toetakelde bij een ongelukkige crash op de Zoning. .....

Met de 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen begint het Jobfixers Belgian Rally Championship vrijdag in Roeselare aan het tweede deel van het seizoen 2019. Vincent Verschueren en Stéphane Prévot mikken met de GoDrive Skoda Fabia R5 op het podium in de wedstrijd die Vincent in 2017 won. 

De zomervakantie heeft lang geduurd voor Vincent Verschueren, die geen voorbereidingswedstrijd heeft gereden. "Vorig jaar reed ik de Rally van Staden, maar deze keer zullen we enkel de shakedown rijden. De honger om terug het stuur van de Skoda Fabia R5 te nemen is heel groot. Die twee maanden hebben lang genoeg geduurd," lacht Vincent Verschueren, die als toeschouwer de Rally van Duitsland volgde. "Mijn concurrenten zullen meer ritme hebben. Pieter Tsjoen had een goed ritme in Staden en in Duitsland, terwijl Sébastien Bedoret ongetwijfeld een belangrijke stap heeft gezet. Hij heeft Staden gewonnen, draaide sterke tijden in Duitsland en hij start met de nieuwe Fabia R5 Evo. De Evo zal zeker beter zijn op het vlak van tractie en motorvermogen."

In de Renties Ypres Rally klokte Vincent Verschueren sterke tijden, wat vertrouwen geeft voor de klassieker in West-Vlaanderen. "In Ieper was mijn doelstelling als eerste niet-Volkswagen te finishen en we waren goed op weg om dat te realiseren. Tot een onderdeel in de versnellingsbak brak. In Roeselare start ik met dezelfde doelstelling. En dan zijn er nog Adrian Fernémont, Ghislain de Mevius en Kevin Demaerschalk. Het zal een mooie strijd worden," vertelt Vincent. "Ik verwacht trouwens een moeilijke editie. Als het weer wisselvallig is, dan wordt het veel moeilijker. Ik herinner me de felle regenbui in 2017, toen ik vol in strijd was met Andy Lefevere voor de overwinning." ....

Na twee maanden zomervakantie herneemt het JobFIXers Belgian Rally Championship op 6 en 7 september in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De West-Vlaamse klassieker viert zijn 60ste verjaardag en het belooft een bijzonder boeiende wedstrijd te worden. Het startveld wordt aangevoerd door Kris Princen met zijn VW Polo R5, maar de concurrentie zal de regerende Belgische kampioen de zege zeker niet cadeau doen. Integendeel, want het is quasi hun laatste kans om de Limburger, vorig jaar winnaar in Roeselare, van een derde Belgische titel te houden. 

De ConXioN Omloop van Vlaanderen is de 7de manche van het Jobfixers BRC. Aangezien enkel de zes beste resultaten meetellen, is de titelstrijd zeker nog niet beslist. Kris Princen heeft met drie maximale scores alvast de beste papieren in handen, maar zelfs een zege in Roeselare zal hem mathematisch nog geen zekerheid geven, al komt een verlenging van zijn titel dan wel heel dichtbij. Na zijn ongelukkig forfait voor de Rally van Duitsland, is Kris Princen er zeker op gebrand om goed te scoren in Roeselare.

Door het forfait van Cédric Cherain, zijn dichtste achtervolger, hypothekeert de Luikenaar wel zijn titelkansen. Mathematisch kan hij nog aan 6 resultaten komen, maar hij mist wel de kans om zijn minst goede score (8 punten in de Sezoensrally) te verbeteren. Adrian Fernémont, de winnaar van de Rally van Wallonië, blijft wel geloven in zijn titelkansen met zijn Skoda Fabia R5, al bedraagt de kloof al 18 punten. Ook Sébastien Bedoret, 4de in de tussenstand, mikt hoog in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na zijn zege in de Rally van Staden en het knappe optreden in de Rally van Duitsland, doet de officiële Skoda-rijder een gooi naar een eerste algemene overwinning in het Jobfixers BRC. Bedoret heeft in het verleden altijd sterk gepresteerd in de "Omloop". Ook Ghislain de Mevius, erg regelmatig in de eerste seizoenshelft, is er weer bij in Roeselare. Hij wil deze keer een gooi doen naar het podium. .....

Op zondag 15 september wordt de 6deeditie verreden van de Aarova Shortrally, die dit jaar uitgroeit naar een heuse Shortrally met twee verschillende klassementsproeven. Naast de gekende klassementsproef "De Bruwaan" in Oudenaarde, wordt een nieuwe proef verreden op grondgebied Kruisem. En het grote rallyfeest begint deze keer al op zaterdag 14 september met een ceremoniële start op de Markt van Oudenaarde.
 
Ceremoniële start op de Markt
Het rallyfeest op zaterdagavond opent al om 18h met een Apero-avond in samenwerking met Horeca Oudenaarde en een DJ-set. Vanaf 19h30 worden alle teams voorgesteld op het podium, waarna ze hun bolides parkeren in het gesloten wagenpark op de Markt, waar de fans de glimmende rallywagens kunnen bewonderen. Omstreeks 20h30 volgt een signeersessie en een "meet & greet" met de fans. Vanaf 18h kunnen in de tent de tickets in voorverkoop ingeruild worden voor toegangsbandjes.
Voor de eerste keer staan de rallyteams in de spotlights op de Markt van Oudenaarde. 
"Dat is fantastisch. Als rallypiloot droom je er altijd van om in je eigen stad op de Markt te kunnen starten. Dat zal dit jaar gebeuren. Ik kan je verzekeren dat de lokale rijders hiervan zullen genieten," vertelt Fred Miclotte, die een Skoda Fabia R5 van zijn team SXM zal besturen. ......

“Ik kan niet wachten om de rallycross Kia Rio RX van mijn GRXX-team voor de eerste keer naar de speciale rally te brengen. Ik beloof een show, de sleutel is "maximale glijden". Ik weet zeker dat we veel plezier zullen hebben, allemaal samen, zowel publiek als chauffeurs ”. De Kia Rio RX is een 1300 kg, 600 pk beest dat in 1,9 seconden van 0 naar 100 km / u gaat en waarmee Gigi Galli momenteel het Italiaanse Rallycrosskampioenschap 2019 domineert. En het is met deze auto dat hij zich bij de sterren van Rallylegend 2019 zal voegen.
 
Op donderdag 10 oktober zal Galli een van de grote namen zijn die deelnemen aan de "Legend Show", een echte adrenaline-aangedreven uitdaging voorbehouden aan twintig elite-coureurs en hun auto's, die het uitvechten rond twee rotondes, gelegen op slechts een korte afstand van het Rallylegend Village en verbonden door een rechte lijn van 350 meter. Het spreekt voor zich dat de meest langverwachte strijd Ken Block en zijn Ford Escort Cosworth zal betreffen, voor een werkelijk geweldige show. In de daaropvolgende dagen neemt Gigi Galli ook deel aan de speciale etappes met zijn Kia Rio RX en vermaakt hij de fans met zijn acrobatische rijgedrag. De Italiaanse kampioen is al enthousiast.
 
Nadat hij gekozen had voor de rallysport, was hij een officiële Mitsubishi-coureur in het World Rally Championship in 2004 en 2005, en een semi-officiële coureur met de Ford Focus WRC Stobart, waarmee hij een derde plaats behaalde in Zweden en een vierde plaats in Sardinië in 2008. “Een paar jaar geleden vond ik mezelf opnieuw uit als constructeur - legt Gigi Galli uit - versterkt vanaf mijn vroege dagen als monteur en om een ​​passie te bevredigen die ik altijd heb gehad. Bijgestaan ​​door enkele getalenteerde ingenieursvrienden van mij, heb ik samen met mijn GGRX-team de rallycross Kia Rio RX gemaakt en ben ik begonnen met een lege pagina. ......

Piet Van Hoof won de Short Rally van Kasterlee. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden en net als de vorige jaren speelden de Nederlanders een prominente rol. De spanning voor de deelnemers aan de VAS regionale competitie moest worden gezocht binnen de divisies en de klasses. Zinderend heet werd het in de Kempen.
 
Voor bepaalde mensen, zoals de ijscoman, betekende dit een recordomzet. Voor de rallydeelnemers gemengde gevoelens. Er was niet alleen de hitte, maar ook het feit dat het parcours kurkdroog en stoffig lag en dat veel droge aarde en zand vanuit de coupures op de baan terecht kwam. Het maakte het allemaal zeer verraderlijk. En dat zouden sommigen geweten hebben, zoals de broers Brulez, die de SEAT Ibiza afschreven na een klap tegen een boom. “Einde seizoen”, liet Lieven Brulez weten via zijn facebook, “maar we zijn al blij dat we dit nog kunnen navertellen…”. Later op de dag zou ook Craenenbroeckx zijn Evo X, na een kwalijk uitziende crash, in de kant boren. Ook daar kwam men met de schrik vrij.
 
Voor Piet Van Hoof was het business-as-usual. De Nederlander reed met zijn Evo IV naar een voorsprong van drie seconden op de eerste proef. Daarna begon hij zijn vermenigvuldigingsdans: vijf seconden, dan tien, dan elf… tot hij op de laatste proef uitbolde en met  36 seconden verschil over de streep ging. Achter hem wisselden de achtervolgers af met Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Erik Van Loon (Subaru Impreza WRC)  Van Iersel klampte nog even aan op de derde plaats maar toen hij met de Hyundai i20 R5 uit de wedstrijd verdween lag de weg naar het podium open voor respectievelijk Van Loon, tweede, en Leemans, derde. Een Nederlands podium dus. Tegenstand moest er komen van een peloton aan BMW’s maar de achterwielaangedreven wagens hadden op het droge  zanderige parcours geen verhaal tegen de vierwielaangedreven bolides. Tom Ceuppens plaatste zijn BMW 130i op de vierde plaats. Serge Vervondel (Lancer Evo VI), zesde, en Kjell Vandenberghe (BMW E36 M3), zevende, volgden om de Belgische eer te redden. .....

Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is in de rally van Duitsland als 25e geëindigd. De jonge West-Vlaming kan terugblikken op een foutloze wedstrijd. Minder goed verging het de Fransmans Stéphane Lefebvre (VW Polo R5). De Fransman reed zaterdagochtend aan de leiding in WRC 2 maar moest na een foutje opgeven. Eerder had ook al de Duitser Sebastian Schwinn (VW Polo R5) de strijd moeten staken.

Pieter-Jan Michiel Cracco stond donderdagavond voor de derde keer aan de start van de rally van Duitsland. Bij zijn twee vorige deelnames in 2013 en 2014 moest de 24 jarige West-Vlaming telkens opgeven. Daar wou Cracco nu verandering in brengen. De ambitie was om uit te rijden en ervaring op te doen. Pieter-Jan Michiel Cracco slaagde met glans in zijn opzet. “Dit was de mooiste maar ook meteen moeilijkste wedstrijd uit mijn carrière. De klassementsritten waren pareltjes, de sfeer fantastisch. Het opzet was om te finishen en ervaring op te doen. Opdracht volbracht! Ik ben heel tevreden. Omdat we maar twee keer mochten verkennen moest ik volledig op nota’s rijden. Dat was een heel goede leerschool. Tijdens een lange klassementsrit zoals die van Panzerplatte komt het erop aan om de focus te houden en alert te blijven. Mijn corijder Jasper moedigde mij aan en voor je het weet sta je aan de finish. Onze volgende wedstrijd komt er snel aan. Over twee weken rijden wij de Omloop van Vlaanderen.” .....

Page 4 of 120