ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september staat het FABORY Rallyteam voor de tweede maal aan de start van de Omloop van Vlaanderen, rondom het Belgische Roeselare. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen willen met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 vooral genieten van deze mooie wedstrijd. Daarnaast gaat de equipe er alles aan doen om zich te meten met de lokale rijders in de standaardklasse, groep N.

Na een korte zomerstop is het FABORY Rallyteam helemaal klaar om weer in actie te komen. De laatst verreden wedstrijd was de GTC Rally begin juli. Faes: “We kijken er enorm naar uit, het is alweer veel te lang geleden. Ik had vorig jaar in Roeselare een halve rally nodig om door te krijgen hoe hard ik over de proeven van de Omloop kan. Vervolgens heb ik met volle teugen genoten. Dit is zoals een rally hoort te zijn: diep snijden, wisselende ondergronden, mooie proeven. Prachtig!” Over zijn verwachtingen is Faes duidelijk: “Terreinkennis is hier heel belangrijk. Er zijn veel echt gladde stukken en je moet weten waar je kunt snijden en waar niet. Vorig jaar hebben we een keer lek gereden, waarbij de band van de velg kwam, en drie velgen kapotgereden. Oppassen geblazen dus! Ik denk niet dat we de lokale groep N-rijders bij kunnen houden, maar we gaan het wel proberen. Een aantal van die mannen rijdt elke dag over deze wegen in verband met woon-werkverkeer. Als dat al niet het geval is, kennen ze deze proeven van een van de vele andere rally’s die in deze omgeving georganiseerd worden. Hoe dan ook gaan wij genieten en voelen we in ieder geval geen druk van een kampioenschap.” Vorig jaar eindigde Faes als 17de algemeen en 3de in de klasse, groep N.

Net als vorig jaar organiseert het team op de service (Diksmuidsesteenweg 400, Roeselare) een dag voor de sponsors. “Er zit een FABORY shop in Roeselare. Voor ons dus een mooie gelegenheid om onze sponsor en zijn gasten extra in het zonnetje te zetten. De ambiance is sowieso erg goed in Roeselare, dus dat komt helemaal goed!”

De Omloop van Vlaanderen bestaat uit 18 klassementsproeven. Op vrijdagavond gaat de eerste deelnemer om 18.00 uur over het podium op de service om te beginnen met de drie klassementsproeven van die avond. Zaterdag worden de resterende 15 proeven verreden. Zaterdagavond om 21.00 uur rijdt de eerste deelnemer over het finishpodium, hij heeft er dan ruim 175 kilometer op snelheid opzitten. Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op www.omloopvanvlaanderen.be.

Ive Van Der Aa maakte dit weekend zijn debuut in de Short Rally van Kasterlee. Dit is hem dan ook zeer goed bevallen met een podiumplaats in de klasse als beloning.

Ive vertelt: “de intentie van deze rally was vooral om te finishen en zeker niet naar het klassement te kijken. Tijdens de verkenningen op zaterdag viel het ons op dat de Citroën C2 het zwaar te verduren ging krijgen op het onverhard.
Zondagmorgen werd al snel duidelijk dat dit geen droge editie zou worden. Dreigende wolken hingen boven Kasterlee. Een groot dilemma voor de bandenkeuze. Het viel Ive dan ook snel op dat hij noch de ervaring, noch het vertrouwen had in de wagen in regentoestand. Ive: “mijn rempunten lagen veel te vroeg en we hadden 1 warm momentje vanwege een beginnersfout. Maar mijn co-piloot Jelle Vermeire stelde me direct gerust en gaf me al snel wat meer vertrouwen.”

De 2de boucles ging alles een stuk vlotter, waardoor er steeds meer vertrouwen werd gekweekt en de rempunten steeds later werden gelegd. Vanaf toen begon het duo het tempo wat op te drijven. Tussen elke ronde door werd de wagen grondig gecheckt wat nodig was met de vele, soms zware coupures en scherpe randen van de betonbanen. Hun vermoeden werd bevestigd dat KP Goor niet echt iets was voor de Citroën C2. Het was voor velen een zaak van overleven op de proeven.
Ive: “we konden elke ronde opnieuw een betere tijd neerzetten en dat was toch 1 van onze doelstellingen. Maar dat bewees ook wel dat het tempo steeds meer omhoog ging. We werden dan ook beloond met een mooie 3de plaats in de klasse 3F en 43e algemeen. wat mij enorm goed doet! Ik bedankt vooral mij co Jelle Vermeire om mij door deze dag te loodsen. Hij kende de wagen en zorgde voor het vertrouwen en de goede nota’s.”.

Hierbij wil Ive team XLT bedanken voor de perfecte service en een wagen hebben afgeleverd die geen krimp gegeven heeft. Men zorgde voor een goede start van mijn debuut in optimale omstandigheden zonder stress en natuurlijk ook een sfeervol weekend. Ook wil hij iedereen bedanken voor de steun en de nodige aandacht die dit alles mogelijk maakt.

Na een uitstekende start van het seizoen met drie opeenvolgende overwinningen, leek Guillaume Dilley op de Junior-titel af te stevenen, maar ondertussen liet de Brusselaar twee blanco scores noteren. In de Sezoensrally bleef Guillaume afwezig omdat hij op dat moment in de Rally van de Azoren actief was, terwijl de Peugeot-piloot zich in Ieper liet verrassen. Toch staat Dilley nog steeds aan de leiding in het Junior BRC, al bedraagt zijn voorsprong nog amper 2 puntjes. Met zes resultaten die in rekening worden gebracht, heeft de Brusselaar zijn jokers al gebruikt en kan hij zich geen foutje meer veroorloven. Daarom werd Lara Vanneste, opgegroeid in Roeselare, aangetrokken als copilote.
In het kampioenschap wordt Dilley op de voet gevolgd door Stijn Pacolet, die in Ieper ook pech had, en Amaury Molle. De 4de en 5de plaats zijn in handen van Guillaume de Mevius en Stephen Wright, twee concurrenten van Dilley in de Peugeot 208 Rally Trophy.
Naast Rino Beernaert met een Peugeot 208 R2, zal de zwaarste concurrentie voor de R2-piloten komen uit de Ford Fiesta Sport Trophy, die in Roeselare het 15-jarig bestaan van de Ford promotieformule viert, onder andere met een optreden van Miss België 2002 Joke Van de Velde aan het stuur van een Ford Fiesta als openingswagen. Vooraan bij de Fiesta's verwachten we Adrian Fernémont en Thibault Radoux, maar ze moeten uitkijken voor Kevin Van Deijne, want de jonge Nederlander zit na de WK-manches in Finland en Duitsland goed in het ritme. De Belgische Ford-piloten zijn alvast een goede referentie voor Gert-Jan Kobus, de jongere broer van Hermen, die voor de eerste keer in ons land aan de start komt met een Fiesta R2.

De 55ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen introduceert twee nieuwe klassementsproeven. De eerste nieuwkomer is Koolskamp, een proef van 6,2 km die vrijdagavond een keer verreden wordt.
"De inwoners van Koolskamp hebben zelf gekozen voor een passage op vrijdagavond. Deze proef in Ardooie heeft een ander karakter dan de overige proeven. Het is een proef met weinig grachten langs de baan, waardoor bij regenweer de modder van de velden op de weg stroomt. Kortom, een proef met verraderlijk gladde situaties," vertelt Christof Seynaeve, ondervoorzitter van de KAMV.
De tweede nieuwe proef is die van Houthulst, 11,35 km lang. "De gemeente heeft gevraagd om de verbinding door Poelkapelle te laten passeren, zodat er voor de bewoners een extra attractie is tijdens de plaatselijke kermis. Het geeft aan dat we meer dan welkom zijn in deze gemeente. De KP van Houthulst bevat stroken die vroeger nog gebruikt werden in de Rally van Ieper. Vooral het hobbelige einde van de proef zal verraderlijk zijn."
Ook dit jaar vernieuwt de ConXioN Omloop van Vlaanderen zijn parcours, wat de uitdaging voor de piloten interessanter maakt. Afspraak vrijdagavond op de proef van Koolskamp!

Bruno Vandeput : "De voorbereidingen voor de Rally en Regularity van Linter zijn in volle gang, hopelijk worden onze inspanningen om toch te organiseren beloond met een degelijk deelnemersveld en voldoende baanposten. Er worden 3 KP's elk 5 maal verreden, 15 KP's dus die goed zijn voor 110 km KP en 70 km verbindingstraject.
Naast de gebruikelijke trofeeën wordt er ook een aparte trofee uitgereikt voor de spectaculairste piloot, het snelste team (of deelnemer) uit Linter, Landen of Zoutleeuw en de deelnemer die het verst van Linter woont. De wedstrijd staat ook open voor buitenlandse en nationale vergunninghouders.
Onze website is intussen ook vernieuwd, neem een kijkje op www.tienseveiligheidsclub.be voor een stand van zaken.
Info via facebook of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Wij doen hierbij ook een oproep naar baanposten, om de proeven veilig te kunnen bemannen hebben wij in totaal 40 baanposten nodig. Hopelijk kunnen wij hier ook voldoende medewerkers vinden."

Na de ELE Rally hebben team, sponsoren en Hans Weijs de koppen bij elkaar gestoken om een plan te smeden voor de toekomst. We zijn tot de conclusie gekomen dat het tijd is om een nieuwe weg in te slaan.
Na twee Open Nederlandse titels, vele overwinningen en podiumplaatsen heeft Imex Racing besloten om de 2-liter World Rally Car vaarwel te zeggen. Voor mij persoonlijk best een lastige beslissing, want na bijna elk merk en type WRC te hebben gereden, ben ik een liefhebber geworden van deze kanonnen.
R5, de toekomst:
Echter: wat hier voor in de plaats komt, is gerust uniek te noemen. In de East Belgian Rally (26 en 27 september) komen we aan de start met een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5, powered by Hans Weijs Motorsport. De rallywagens in R5-specificatie lijken de nieuwe toekomst in de rallysport, gezien de vele fabrikanten die zo’n type leveren of aan het ontwikkelen zijn. Op de proeven rondom Sankt Vith gaan we kijken of ik en Bjorn met zo’n machine overweg kunnen.
Waarom geen Hellendoorn Rally en wel de East Belgian Rally? Het antwoord is simpel: pure nieuwsgierigheid. Deze karakteristieke wedstrijd stond bij ons op de verlanglijst en nu gaan we hem afstrepen. Prettige bijkomstigheid is dat er ongetwijfeld volop competitie zal zijn en daar houden we bij Imex Racing wel van.
Achter de keuze voor een R5 in plaats van een 1.6 WRC zit ook een gedachte. Als het klikt met de Fiesta, dan overweegt Imex Racing voor 2015 een kalender samen te stellen met verschillende ERC-wedstrijden. Je moet daarbij denken aan de Barum Rally in Tsjechië en natuurlijk de meeste competitieve EK-ronde van het seizoen: de Ypres Rally. Het lijkt me een geweldig avontuur om te kijken waar ik sta tussen de ERC-fabrieksrijders.
Rallycross?
Definitief is er echter nog niets. We kijken ook nog steeds serieus naar RX, het nieuw opgezette wereldkampioenschap rallycross. Het bezoek aan de Belgische ronde in Mettet heeft onze ogen geopend, en ook die van onze sponsoren. Rallycross lijkt momenteel verder dan de rallysport wat betreft media-aandacht en hospitality. Kortom: alle opties voor 2015 zijn nog open.

Maar eerst: de East Belgian Rally. Dit Belgische avontuur gaat niet zonder de steun van onze partners Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean en Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport. Ik kijk uit naar de 156 bloedsnelle kilometers over 5 voor mij compleet nieuwe proeven. Imex Racing, Bjorn en ik gaan ervoor! No risk, no fun!

De Short Rally van Kasterlee mag in het weekend van 30 en 31 augustus reeds 10 kaarsjes op de verjaardagstaart uitblazen. Tien jaar is het inmiddels geleden dat organisatie R.T. Titanic haar gekende Rallysprint omvormde tot een Short Rally bestaande uit twee verschillende klassementsproeven. Ook voor de editie van dit jaar houdt de organisatie vast aan het beproefde concept met twee verschillende proeven. Het parcours wordt echter opnieuw sterk gewijzigd waarbij de deelnemers heel wat meer wedstrijdkilometers te verwerken zullen krijgen. Nu de werken aan de Kempische Noord-Zuidverbinding zijn beëindigd, keren de rallywagens terug naar Goor om daar drie maal de kortste van twee proeven af te werken. KP Goor wordt voor maar liefst 30% op een onverharde ondergrond verreden. Ongetwijfeld zal dit het nodige spektakel opleveren! De langste proef is deze van De Hese. De piloten werken eerst twee lokale rondjes af in het gelijknamige gehucht om dan in lijn richting het Retiesheike te trekken waar de finish gelegen is. Deze 12km lange proef wordt vier keer verreden. Het wedstrijdcentrum met servicepark bevindt zich wederom in Straaleind waarbij de proef van De Hese op wandelafstand is gelegen.

Het is duidelijk dat de deelnemers “trek” hebben in een nieuwe en verlengde wedstrijd want bij het afsluiten van de inschrijvingen, is de deelnemerslijst voor de Short Rally nagenoeg volledig volzet! 88 deelnemers zullen zich op zaterdagmiddag aanmelden aan de inschrijvingstafel. Ook de Regularity van Kasterlee, een regelmatigheidswedstrijd voor historische wagens, die de eigenlijke rally voorafgaat, kent met 24 deelnemers een volle deelnemerslijst.

Als we de deelnemers bekijken, kunnen we uiteraard niet om de Nederlandse Mitsubishi Lancer-armada heen. Veelvoudig winnaar Piet Van Hoof zal naar gewoonte weer een aanval doen op de algemene overwinning. Hij zal wel moeten opletten voor neef Sander en Paradigit-patron Arjen De Koning die de voorgaande jaren bewezen zeer snel te zijn op de Kastelse veldwegen. Nog uit Nederland zullen Hein Jonkers, Ronald Leemans en Martin Van Iersel een podiumpositie trachten te bemachtigen. De strijd voor snelste Belg zal ook dit jaar in het BMW-kamp moeten worden gezocht. Gelenaar Franky Boulat zal dit jaar als veiligheidswagen de wedstrijd openen en zal dus alvast niet met de prijzen kunnen gaan lopen. Dit is misschien wel weggelegd voor de piloten van het M3-onderonsje: Johny Louis, Erik Vleminckx of Wim Lootens. Bij regenweer zullen ze in ieder geval moeten oppassen voor Stefaan Tjoens in zijn vierwielaangedreven Subaru Impreza. Bij de historics is het uitkijken naar een strijd tussen Patrick Mylleville en zijn imposante Escort MKII BDA en Geert Glorieux met de BMW E21. Op zaterdagnamiddag worden de rallybolides technisch gekeurd en mogen de deelnemers de vrije verkenningen afwerken. Op zondagmorgen om 9u02 verlaat de eerste Historic rallywagen het wagenpark op de voet gevolgd door de moderne rallywagens. De deelnemers aan de Regularity van Kasterlee die een vooraf opgelegde gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk dienen te benaderen, gaan de eigenlijke rallywagens vooraf. Rond 16u30 weten we wie de tiende editie van deze Short Rally van Kasterlee op zijn naam schrijft!

De inkom bedraagt nog steeds 10 euro, waarvan ook dit jaar een gedeelte geschonken wordt aan een Kastels goed doel. De organisatie hoopt op droog weer zodat we u allen weer massaal langs het parcours mogen verwelkomen!

Organisatiecomité R.T. Titanic wenst alvast alle medewerkers, deelnemers, buurtbewoners en het gemeentebestuur van Kasterlee te bedanken voor hun medewerking en inzet om er opnieuw een succesvolle editie van te maken.

Meer info: www.titanic.be

Net als vorig gaan Hans Depla en Rob Swann weer samen team vormen gedurende de Omloop van Vlaanderen.

Peter Verpoort, zaakvoerder van MAGIC CLEAN, heeft beslist om dit jaar opnieuw een extra inspanning te doen. “ Vorig jaar hebben mijn beide piloten de bijna perfecte rally gereden. Zowel Hans als Rob verloren op één klassementsproef een tiental minuten en moesten alle hoop op een goed klassement opbergen. De rest van de rally verliep echter feilloos voor beiden en Hans was constant de snelste in zijn klasse terwijl Rob voortdurend in de top 5 meedraaide. Zaterdagavond haalden beiden het podium met het besef dat het goed was geweest maar dat er uiteraard veel meer in zat. Ik kan dan ook niet anders dan mijn vertrouwen in beiden bevestigen. Indien Hans en Rob van die kleine tegenslag gespaard blijven dan zullen beiden heel hoog eindigen.”

Hans Depla is ondertussen al aan zijn achttiende deelname toe. “Vorig jaar hebben we op de voorlaatste proef een tiental minuten verloren toen we weggleden op een laag grind en zachtjes in de gracht belandden. Een bijna zekere klasse-zege ging zo verloren. Dit jaar willen we opnieuw een gooi doen naar de zege in de klasse R3C5. In de periode 1995-2005 behaalden we met onze Nissan Sunny tal van klasse-zeges tegen de veel snellere Renault Clio’s en de fabrieks-Peugeots zodat onze doelstelling nog niet veranderd is. We hebben dit seizoen opnieuw geopteerd voor de Renault Clio van Pevatec. De recent behaalde top-10 plaats in de Rally van Staden zorgt voor de nodige boost bij gans het team. We komen met vertrouwen aan de start en hopen nu alleen nog op droog weer. Dit is zowel voor mij als mijn sponsor een thuiswedstrijd en dus een zeer belangrijke afspraak.”

Rob Swann is dit jaar aan zijn vijfde deelname toe. De 45-jarige ondernemer kwam vorig jaar voor het eerst aan de start met een prachtige Subaru WRC S11. “Dit was mijn vuurdoop met deze wagen en ik moet bekennen dat de Subaru goed past op dit erg snelle parkoers. Een kapotte aandrijfas rechts achter op de KP Zilverberg ontnam ons alle hoop op een goed klassement maar we beslisten om verder te doen voor de sponsor en de sympathieke organisator. Sindsdien is de Subaru grondig vernieuwd en kreeg hij een nieuw kleurtje. We wonnen de Tempest Rally op onverhard en de Premier Rally, behaalden een vierde plaats in de Tour of Epynt waar we een heleboel nieuwe onderdelen kwamen testen en enkele maanden terug werden we tweede in de Barbados Rally waar toch tien WRC’s aan de start stonden. Ik hoor dat er verschillende piloten geïnvesteerd hebben in wagens van de nieuwe R5 categorie en dat er een paar nieuwe klassementsproeven zijn. Dat maakt de wedstrijd zeker aantrekkelijker.”

 

Afgelopen zaterdag is rallyrijder Jos Hermans op 51-jarige leeftijd plots overleden. De piloot uit Zutendaal begon zijn carriere in de autosport op het nabijgelegen Rallycross-circuit in Maasmechelen. De laatste 8 jaar legde Hermans zich toe op de rallysport met een Mitsubishi Lancer.

Bij deze wensen wij zijn familie en vrienden veel sterkte toe in deze zwarte periode van rouw .

Het werd nu officieel bevestigd door Boudewijn Baertsoen op de fandag van Thierry Neuville in Sankt-Vith . Vicewereldkampioen WRC van 2013 zal op 27 sept deelnemen aan de East Belgian Rally met de officiële Hyundai i 20 WRC.

“Ik ben blij met mijn deelname aan de East Belgian Rally aan te kondigen. Het is de eerste keer dat de Hyundai i20WRC op Belgisch grondgebied zal te zien zijn. Een emotioneel moment voor de fans en mezelf! De WK Rally Van Duitsland beschouw ik als mijn thuisrally, maar rijden in mijn geboortestreek betekent natuurlijk veel meer voor mij. Deze rally biedt mij de kans om nog eens op asfalt te rijden na mijn terugkeer uit Australië. Extra kilometers met de Hyundai i20WRC die me moeten helpen in voorbereiding op de WK Rally Van Frankrijk, want de klassementsproeven vertonen een aantal gelijkenissen,” aldus Thierry Neuville.

Na de vakantie-stop hervat het regionale VAS kampioenschap op vrijdag 15 augustus met de Rally van Staden . De organisatie kan weer rekenen op grote namen doordat dit de ideale voorbereiding is op de Omloop Van Vlaanderen van begin september . De AMC organisatie moet dit jaar niet werken met een wachtlijst maar heeft wel een indrukwekkend deelnemersveld .
We krijgen net zoals vorig jaar 4 WRC’s aan de start ; nl. Paul Lietaer , Bert Cornelis en Chris Van Woensel brengen hun Subaru WRC’s aan de start , terwijl Bart Maes zijn vertrouwde Skoda Octavia WRC meebrengt naar Staden . Vincent Verschueren komt voor de derde keer dit jaar aan de start met zijn Citroën DS3 R5 van GoDrive . Hij zal ongetwijfeld proberen om de 4 WRC’s te volgen en wie weet zelfs voor te blijven ...
Claude Bal en Bert Coene zullen ongetwijfeld ook klaar staan om de eventuele fouten van de WR'C af te straffen en hoger te klimmen in het klassement .
Er zijn nog andere piloten waar rekening moet worden gehouden met o.a. Dirk Vermeirsch ( Ford Sierra Cosworth ) , Lorenzo Bossu ( Mitsu ) , Jimmy Taveirne ( Mitsu ) en Philip Cracco ( Ford Fiesta R5 ) , Bart Pyck ( Clio V6 ) .
Bij het achterwielaangedreven geweld zal Patrick Snijers de BMW 130i van Schmid Racing rijden . Andere blikvangers bij de achtertrekkers zijn Timothy Van Parijs met zijn Porsche 997 GT3 , Christophe Merlevede ( BMW E30 M3 ) , Thierry Cokelaere ( M3 ) , Brecht Hoorne ( E30 ) , Didier Spillebeen ( BMW 327i ) , Chris Dobbelaere ( Opel Kadett ) en Philip Eggermont ( BMW M1 ).
Bij de voortrekkers zal het zeker ook de moeite zijn met Parn Sandern die komt testrijden met de Fiesta R2 . Vervolgens zullen streekpiloten Hans Depla en Jeoffrey Lerminez waarschijnlijk met hun clio R3 onderling een mooi duel leveren .
De regionale piloten zoals Nico Denys ( Renault clio ) , Michael Lynneel ( Renault Megane ) , PJM Cracco ( Ford Fiesta ) , Marc Deblieck ( Ford Fiesta ) en Bjorn Deruyter ( Citroen Saxo ) zullen hun vel proberen duur te verkopen en zullen zeker vooraan terug te vinden zijn in hun klasses .

De historics zijn opnieuw goed vertegenwoordigd in Staden met meer dan 30 auto's . De lijst is mooi en de mogelijke winnaar kan van overal komen hoor want ze zijn echt elkaar waard . Enkele smaakmakers : Stefaan Stouf ( Ford Escort ) , Delplace Fredericq ( Porsche 911 ) , Wim Decock ( Porsche 911 ) , Wouter Lievens ( Porsche 911SC ) , Patrick Lievens ( Manta B ) , Geert Glorieux ( BMW E21 ) , Tobi Vandenberghe ( Kadett GTE ) , Christof Anckaert ( Escort MK2 ) , Thomas Vauterin ( Escort MK2 ) , Tom Nemegheer ( Escort MK2 ) , Geert Rogiers ( Kadett C ) en Ronny Declerck ( Ascona B ) . Deze spektakelmannen zullen we dus zien na de Moderne wagens .

Timing en parcours :

De Rally Van Staden blijft de 4 x 3 kp’s hanteren , maar het parcours werd grondig gewijzigd . De deelnemers beginnen vrijdagmorgen om 7.44 . De finish van de rally is voorzien om 16 u op het podium . Onboardbeelden van de Kp's zijn te bekijken op de facebook pagina van AMC Staden.

Het rallycentrum is zoals gewoonlijk in zaal ‘t Blommenhof nabij de kerk in Staden. De technische keuring is op donderdag 14 augustus vanaf 15u bij Carrosserie Hoirelbeke te Staden .

LH Historic Team komt in de rally van Staden terug met beide wagens aan de start.

Wegens zijn recente vaderschap en drukke professionele bezigheden komt Wouter voor de eerste keer dit jaar terug in actie. Met vast co Nico en de vertrouwde 911 worden ze door menigen reeds als te duchten podiumkandidaten gezien (waarvoor onze dank), maar een gebrek aan wedstrijdritme zal dit zeker niet bespoedigen. Zelf zien we het eerder als een goede voorbereiding op de OVV waar we deze maal wel bij het Criterium zullen plaatsnemen, dit met de Manta B.

Patrick heeft het ritme daarentegen wel na deelnames in Tielt, TBR, Wervik en Ieper, maar ook voor hem is de voorbereiding op de OVV belangrijker dan het resultaat. Deze maal start hij met de Opel Manta, dit met co Benny.

Nu maar hopen dat de weergoden de druppels bij zich houden.

Wat al enige tijd de ronde deed is nu een feit: Na 15 jaar wordt het rallyteam Coene – Maveau komende vrijdag herboren in de rally van Staden.

“We blikken terug op het jaar 2000 waar Bert Coene zijn eerste meters op de Vlaamse rallywegen reed en dit met mezelf als copiloot,” blikt gewezen corijder Freddy Maveau terug. “Met mijn ervaring probeerde ik Bert wegwijs te maken in het rallywereldje ( want alles was nieuw voor hem ) en ook in het notasysteem en alles wat erbij hoort. We reden 2 jaar lang samen met veel ups en ook één grote down: de zware sortie in de Omloop van Vlaanderen anno het jaar 2000. We hadden een prachtige tijd samen en na die 2 jaar achtte ik het tijd om plaats te maken voor een andere copiloot. In de jaren die volgden reed Bert heel wat titels, ereplaatsen en zelfs enkele overwinningen (oa Rally van Komen , winnaar Ford Fiesta Trophy ….. ) bij elkaar.

Nu in 2014 gaat mijn zoon Kjell Maveau plaatsnemen in de rechterstoel. Dit wordt zijn competitiedebuut na zijn deelname als copiloot van de nulwagen in de rallysprint van Moorslede 2013 aan de zijde van Kevin Abbring. Ze gaan er van start met het nummer 8 en hopen alvast op een mooie ereplaats.”

In Roeselare, in het kader van de Omloop van Vlaanderen, vieren Ford en TeamFloral de 15-jarige ononderbroken aanwezigheid van het merk van de blauwe ovaal met zijn promotieformule in het Kampioenschap van België Rally. Om dit jubileum te vieren, wordt een van de Ford Fiesta's van de Trophy toevertrouwd aan Joke van de Velde, Miss België in 2000 en een bekende mediafiguur.

Toen Ford in 1999 de allereerste editie van de Ka Cup, een erg betaalbare promotiecup waarin heel wat jonge talenten werden ontdekt, lanceerde, koesterde Joke van de Velde de droom die heel wat jonge meisjes hebben: ooit Miss België worden. Enkele maanden later ging die droom in vervulling. "Wat had ik te verliezen? Wie niet waagt, niet wint...," lacht de mooie Gentse, die verkozen werd tot Miss België 2000. Dankzij die titel kreeg ze als Miss België de kans ons land te vertegenwoordigen op de verkiezing van Miss World en Miss Universe.

Toen Ford en TeamFloral haar voorstelden om de uitdaging aan te gaan deel te nemen aan de Omloop van Vlaanderen met een Ford Fiesta in het kader van de FFST, aarzelde Joke geen moment: "Ik hou van avontuur en uitdagingen. Dat is trouwens ook de reden waarom ik heb deelgenomen aan het programma 'Expeditie Robinson'. Ik zal natuurlijk alles moeten ontdekken, want ik heb nog nooit met een rallywagen gereden!"

In haar professionele carrière heeft Joke van de Velde heel wat verschillende ervaringen opgedaan als mannequin, styliste, comédienne en presentatrice. Ze prijkte vaak op de covers van magazines als Ché, Menzo, Maxim en P-Magazine, maar werkte ook mee bij Flair, Story en Maxim. Joke van de Velde is natuurlijk ook bekend van diverse televisieprogramma's en haar stem is bekend van de radio, want elke woensdag van 14 tot 18h presenteert ze samen met Wim Oosterlinck een programma op Q Music.

Voor ze op 5 en 6 september het beste van zichzelf zal geven op de proeven van de Omloop van Vlaanderen, waar ze genavigeerd zal worden door Nele Demeyer, zal Joke van de Velde een dag testen met haar Ford Fiesta R1 op het terrein van de Lommel Proving Ground van Ford. Naast haar passie voor yoga en jogging zal ze vanaf dat moment ook rallyrijden bij op dat lijstje kunnen zetten...