Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Condroz rally 2014 : we zullen onze titel vieren in Hoei.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) starten aanstaande zaterdag in de Condroz rally, de slotwedstrijd van het Belgisch kampioenschap. Het is de eerste wedstrijd sinds het duo de titel won in de Omloop van Vlaanderen begin september.

Ik ben blij dat we hier kunnen starten” zegt Freddy Loix. “Na de Omloop van Vlaanderen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en bleek dat het budget voor een groot stuk op geconsumeerd was. ‘With a little help of our friends’, iedereen heeft een extra inspanning gedaan, kunnen we nu toch starten in deze wedstrijd. De Condroz rally is een fantastische wedstrijd met een zeer enthousiast publiek. Er heerst altijd een fantastische sfeer en na de wedstrijd begint het verlof” knipoogt Freddy Loix die vorig jaar deze wedstrijd aan zich moest laten voorbijgaan. “Enkele weken voor de Condroz brandde mijn rallywagen, die toen verhuurd was aan een andere rijder, helemaal uit. Omdat ik toen in zo’n korte tijdspanne geen evenwaardig alternatief kon vinden besloot ik toen om niet te starten.”

Net zoals dat in de rally’s van Ieper, Wallonië en Haspengouw het geval is heeft ook deze wedstrijd een eigen, typisch parcours. “Er zijn nog prachtige passages in deze wedstrijd maar toch vind ik dat de Condroz beetje bij beetje zijn eigen identiteit verliest en dat betreur ik enorm” zegt Johan Gitsels. “Eén van de moeilijkheden van deze wedstrijd is het verschil in ondergrond. Beton, aarde, kasseien en asfalt wisselen elkaar af. En in asfalt heb je nog verschillende gradaties. Het slechte, versleten asfalt is niet meer terug te vinden in het parcours. Enerzijds omdat het hersteld werd, anderzijds omdat de klassementsritten zodanig aangepast zijn dat die stukken er niet meer in zitten. In de klassementsrit van Wanze is er een brede weg van bijna één kilometer met een flauwe bocht. Dat speelt in ons nadeel maar dat haalt ook de moeilijkheidsgraad naar beneden en dat vind ik bijzonder jammer.”

De titel is op zak voor Loix en Gitsels maar dat neemt niet weg dat het duo bijzonder gemotiveerd aan de start zal komen. “Mijn ambitie is om als eerste Super 2000 en R5 te eindigen” aldus Freddy Loix. “Dat lijkt me al een hele opdracht want de R5 wagens zijn bijzonder snel. In eerste instantie kijk ik uit naar Cedric Cherain die aan een knap seizoen bezig is. Op het snelle parcours wordt hij de referentie. En dan is er ook nog Kris Meeke die zijn WRC inruilt voor een R5. In 2009 waren we teamgenoten en was er het intense duel in de rally van Ieper. Toen trok ik aan het kortste eind, nu wil ik de rollen omdraaien.”

Het wordt geen gemakkelijke klus. Ik weet niet of het podium haalbaar is” zegt Johan Gitsels. “De organisatie is erin geslaagd om een sterk deelnemersveld samen te stellen en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ex-wereldkampioen Petter Solberg, ex-IRC kampioen en huidig WK rijder Kris Meeke zijn maar enkele namen. Daarnaast zijn er ook nog Kris Princen, Cedric Cherain en nog enkele meer. Het wordt knokken en dat is fijn.”

Het weer speelt altijd een cruciale rol in de Condroz rally. Bij regenweer liggen de landbouwwegen er vaak spekglad bij. De weergoden voorspellen echter geen herfstweer maar warme temperaturen. “Dat is een nadeel voor ons want de Condroz rally wordt gereden op een snel parcours” zegt Freddy Loix. “Regen en modder zijn in ons voordeel want dan kunnen we het gebrek aan kracht compenseren met onze ervaring. We zijn misschien iets minder snel maar onze ŠKODA Fabia S2000 is bijzonder betrouwbaar. De rally van Ieper is ook een snelle wedstrijd en toch hebben we daar ook dit jaar gewonnen. De prijzen worden aan de meet uitgedeeld.”