ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rallysport is me met de paplepel ingegeven, daar mijn vader vroeger ook rally gereden heeft.De spreekwoordelijke appel valt dus niet ver van de boom.

Na een seizoen als co-piloot het rechter zitje bekleed te hebben, is de tijd rijp om zelf het stuur in handen te nemen. Hiervoor zijn we in zee gegaan met XLT uit Pittem. Zij zullen de Citroën C2 waar Jelle Vermeire mee aantreedt in het BK Criterium, klaarstomen voor de Shortrally van Kasterlee en tevens de service ve rzorgen.

Jelle Vermeire zal trouwens het rechter zitje bemannen, deze combinatie zorgt voor een perfect team.

Wat we mogen verwachten in Kasterlee is nog even een vraagteken.

Voor het 10-jarig bestaan van deze shortrally heeft R.T. Titanic extra inspanningen geleverd en schotelen ze ons niet minder dan 64km klassementsproef voor, verspreid over 4 x 3 proeven. De organisatie gaf al te melden dat er 30% onverhard zal aanwezig zijn.

Hopelijk kunnen we onze ervaring op onverhard uitspelen en een mooi resultaat neerzetten.

Al is het resultaat minder belangrijk. Finishen, een hoop ervaring opdoen en er de nodige fun aan beleven des te meer.

Op naar 30 en 31 augustus in Kasterlee.

Het West‐Vlaamse Koekelare wordt op 11 en 12 oktober opnieuw het centrum van de Hemicuda Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Vlaams Rallykampioenschap 2014. "De veertiende editie dient zich in elk geval veelbelovend aan," vertelt Jan Verschaeve, wedstrijdleider. "De rally wordt de langste die we ooit georganiseerd hebben, met niet minder dan 118 kilometer klassementsproef. Nochtans doen we dit in slechts drie ronden, van telkens vier klassementsproeven. Naast de twee proeven in Koekelare, waar opnieuw zij‐aan‐zij gestart wordt voor de KP's De Mokker en Hovaeremolen, zijn het vooral de vernieuwde KP's in Kortemark (14,2 km) en Houthulst (14,3 km) die de doorslag geven.

Het feit dat we vier proeven kunnen rijden, laat ons toe om wat meer ademruimte in de wedstrijd te brengen. Zo starten we pas om 8 uur 's ochtends, en wordt de eerste wagen toch alweer op het podium verwacht tegen 17 uur. Bovendien zijn we van plan om net als in de internationale rally's de prijsuitreiking meteen na aankomst op het podium te houden, dat naar traditie staat opgesteld in het Servicepark bij Bouwmaterialen Willaert."

Na de bijzonder snelle klassementsproef te Houthulst is er een Regroup‐controle aan Taverne De Kippe in Merkem. Dit staminee zal bij heel wat rallyliefhebbers mooie herinneringen oproepen, gezien haar rijke geschiedenis in de provinciale rallysport. In de aanloop naar de rally zullen piloten en copiloten trouwens een administratieve pre‐controle kunnen doen in Taverne De Kippe, waar ze ook al hun roadbook zullen kunnen afhalen.

Naast het VAS rallykampioenschap voor moderne en historic wagens, telt de Hemicuda Rally ook mee voor de Ford Pinto Cup, de Opel Historic Cup en de Flanders Rally Challenge. Die laatste brengt met zich mee dat ook piloten met een nationale licentie kunnen starten in de Hemicuda Rally.

De Hemicuda Rally is een organisatie van Autostal Hemicuda uit Lauwe en Autostal Atlantic uit Koekelare. Het reglement van de 14e Hemicuda Rally wordt op 1 augustus gepubliceerd op www.hemicuda.be .

Als aanvulling op de wedstrijden tellende voor het BRC, koos het team van Jonas ervoor om bijkomende ervaring en wedstrijdritme op te gaan doen tijdens de Rallye Luxembourg. In een bloedheet Clervaux stuurde Jonas Langenakens zijn Evo VIII Gr A afgelopen weekend naar een podiumpositie. Op vrijdagavond bekleedde hij zelfs een tweede plaats na de Fabia S2000 van Gilles Schammel. Op zaterdagmorgen kreeg Jonas echter een betwistbare tijdstraf van 10 seconden aangesmeerd wegens een jumpstart. De combinatie van deze tijdstraf en de sterk presterende Jourdan Serderidis, onderweg met nieuwe evoluties op zijn Fiesta R5, zorgde ervoor dat Jonas zijn tweede stek moest prijsgeven. De Landenaar klampte goed aan maar meer dan een plaats op de laagste trede van het podium zat er helaas niet meer in.

Toch kijkt hij tevreden terug op deze ervaring: “Het was pas de tweede keer dat we in het buitenland van start gingen, ook al was dit net over de Belgische grens. Ongetwijfeld was dit de moeilijkste rally die ik ooit reed. Luxemburg heeft een prachtig parcours met gevarieerde stroken afwisselend snel en supertechnisch. De ene blinde waaier en top na de andere. Je mocht echt geen fractie van een seconde de concentratie verliezen. De warmte in de wagen maakte het nog moeilijker. We hebben getracht een hoog ritme aan te houden. We verloren over de ganse wedstrijd gemiddeld 0.52 seconden per kilometer op de Fabia van Gilles Schammel, toch een wagen die duidelijk beter geschikt is voor dergelijke proeven. Ik had toch graag de tweede positie van de eerste wedstrijddag behouden. Deze waren we jammer genoeg snel weer kwijt toen we die 10 seconden tijdstraf kregen. Volgens de starter op de tweede proef van de dag zijn we bij het aftellen net iets te vroeg vertrokken wat volgens ons niet het geval was. Jammer genoeg hadden we geen camera aan boord om ons gelijk te halen. We zijn nog verhaal gaan halen bij de organisatie maar er was niets meer aan te doen. Jourdan Serderidis boekt blijkbaar veel vooruitgang in zijn snelle Fiesta R5 en we konden niet anders dan hem voorlaten. Naar het einde van de wedstrijd toe moesten we de rol lossen en genoegen nemen met de derde plaats. Toch zijn we zeker tevreden met deze prestatie.”

Ook copiloot Kenneth Delvaux keert met een goed gevoel terug naar Landen: “We kwamen om ervaring op te doen en geloof me, dit is het soort rally’s waar je iets bijleert! Omdat het onze eerste deelname was in Luxemburg met zulk moeilijk parcours en de beperkte verkenningsmogelijkheden, werd de samenwerking tussen Jonas en mezelf nog belangrijker dan in de Belgische wedstrijden die we ondertussen beter kennen. Het is nu wel duidelijk dat ons notasysteem op punt staat. We hebben het ganse weekend alles gegeven wat binnen onze mogelijkheden lag. De wagen draaide dankzij de goede zorgen van Colsoul Rallysport en Motoren Smets wederom als een klok. Het vele werk levert duidelijk zijn vruchten af: de betrouwbaarheid is er! Helaas is zo’n Evo in zulk bochtig parcours nu eenmaal te zwaar en iets te log om de strijd aan te gaan tegen volbloed racewagens zoals de R5 en S2000 bolides. We hebben de afgelopen weken getracht onze wagen iets lichter te maken waar we ook zeker zijn in geslaagd. Maar we moeten ons natuurlijk houden aan een streng technisch reglement waardoor de mogelijkheden toch eerder beperkt zijn. We zijn dus zeker blij om nog eens op een podium te staan! Wie weet keren we hier nog wel eens terug om beter te doen…”

Na een welverdiende zomervakantie zien we de Lancer Evo VIII Gr. A terug aan het werk tijdens de Omloop van Vlaanderen in en rond Roeselare.

Tijdens de Omloop van Vlaanderen vieren Ford en Teamfloral het 15 jarig bestaan van de Ford Trophy in België.
Naar aanleiding hiervan zal een BV een Ford Fiesta rallywagen besturen.
Bekijk hieronder de tips en raad wie zij is en win een co-drive in een Ford Fiesta R2.

Mail je antwoord voor 3 augustus naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Winnaars zullen bekend gemaakt worden op www.fordracing.be .

Dit weekend wordt in het groothertogdom Luxemburg de gelijknamige rally verreden. Ideaal testterrein voor Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux om enkele nieuwe afstellingen uit te proberen op de Lancer Evo VIII en om internationaal wat bijkomende ervaring op te doen. “We gaan deze zomer nog niet op het strand liggen,” zegt de Landenaar. “Mijn laatste wedstrijd was de Sezoensrally waar we overigens een mooi resultaat wisten te behalen. De volgende manche van het BRC is pas met de Omloop van Vlaanderen in september. We zochten dus naar een gepaste gelegenheid om wat in het ritme te blijven. We hebben ook weer enkele aanpassingen gedaan aan de wagen en dat kunnen we natuurlijk het beste in echte wedstrijdomstandigheden uittesten. Graag hadden we gestart in de Nederlandse GTC Rally, waar ik ooit eerder deelnam, maar ik kon me door het werk hiervoor niet vrijmaken. Daarom trekken we nu iets zuidelijker en gaan we, kort over de grens, van start in Luxemburg. De Belgische rally’s kennen we ondertussen vrij goed. In het buitenland hebben we nagenoeg geen enkele ervaring, buiten dat ene korte optreden in de GTC Rally. We starten dus nu vooral om bij te leren. De organisatie heeft de onboards van de proeven op Youtube geplaatst. Het lijken me vrij moeilijke en technische proeven met veel blinde toppen en waaiers. De samenwerking tussen piloot en co is hier van groot belang, nog meer dan in andere, meer vertrouwde, wedstrijden. Uiteraard gaan we een beetje kijken naar de wagens rondom ons want we zouden natuurlijk ook graag een goede uitslag behalen!”

Op donderdagavond kunnen de laatste afstellingen worden gezocht tijdens een shakedown. Na enkele magere edities, wint deze moeilijke rally jaar na jaar aan populariteit. 71 deelnemers stuurden hun inschrijving door en nemen op vrijdagnamiddag de start om er twee maal twee proeven af te werken. Op zaterdag staat de hoofdmoot op het programma met vier verschillende proeven die ook elk twee keer worden verreden. Zaterdag omstreeks 18u rijdt de winnaar over het finishpodium in Clervaux. Jonas en Kenneth kregen van de organisatie het startnummer 4 toebedeeld. Kunnen zij deze startpositie in de eindstand evenaren of behoort een podiumplaats tot de mogelijkheden? Antwoord zaterdagavond!

Na twee jaar achtereen er dicht bij te hebben gezeten, sleepte Bob de Jong afgelopen weekend samen met navigator Kees Hagman eindelijk de winst van de GTC Rally binnen. De equipe reed een gecontroleerde wedstrijd met de Mitsubishi Lancer WRC en finishte uiteindelijk met een voorsprong van bijna 5 minuten op nummer twee in het eindklassement, Arjen de Koning.

Zestien uitdagende klassementsproeven telde de GTC Rally dit jaar. De eerste acht werden op vrijdag 4 juli gedurende de avond en nacht verreden, de overige acht op zaterdag 5 juli. Met startnummer 1 op de deuren gingen De Jong en Hagman vrijdagavond van start met maar een doel voor ogen: de algemene overwinning. “We besloten gelijk vol gas van start te gaan. Het begon met de proef Rijsbergen, waar we vorig jaar ook al erg snel waren. Het liep voor mijn gevoel niet zo lekker. Ik had weinig grip en door het klamme weer leek de motor van de Lancer WRC niet zo hard te lopen als anders. Toch hadden we een scratch. Achteraf hoorden we van de andere teams dat zij ook last hadden van weinig grip. Ook op de tweede proef, tevens de laatste die in daglicht werd verreden, gingen we er goed voor zitten. We wilden een kleine voorsprong opbouwen, om gedurende de nacht geen overbodige risico’s te hoeven nemen. Die strategie werkte. Helaas kreeg de enige andere deelnemer met een WRC, Edwin Schilt, na zes proeven problemen met de dynamo van zijn Subaru S14 WRC. Hierdoor hadden wij al snel een ruime voorsprong en hebben we de vrijdag behouden uitgereden.” Na acht proeven parkeerden de mannen hun Lancer rond 03.00 uur ’s morgens in het wachtpark met een voorsprong van 3m11s op de nummer twee van dat moment, Piet van Hoof (Lancer Evo X).

Op zaterdag stonden de resterende acht klassementsproeven op het programma. Een rondkoers en drie mooie buitenproeven, die allemaal tweemaal verreden werden. “De zaterdag begon nat en we zijn dan ook voorzichtig gestart. Toen het later opdroogde zijn we nog even gaan zitten voor de prachtige buitenproeven, om het af te maken op de laatste proef: de rondkoers in Etten-Leur. We zijn echt superblij met onze eerste – echte – overwinning in mijn thuisrally. Deze stond echt heel hoog op mijn verlanglijstje.”

De mannen finishten uiteindelijk met een voorsprong van bijna 5 minuten op nummer 2 in het klassement, Arjen de Koning (Evo X R4). “Bedankt aan het complete team en de sponsors voor hun inspanningen en het vlekkeloze verloop van de rally. De auto was perfect. Ook veel dank aan de organisatie en vrijwilligers voor het neerzetten van een prachtig evenement, inclusief een ouderwets lange ‘Nacht van Achtmaal’,” besluit een tevreden Bob de Jong.

Einduitslag GTC Rally 2014

  1. Bob de Jong/Kees Hagman – Mitsubishi Lancer WRC

  2. Arjen de Koning/Sander van Barschot – Mitsubishi Lancer Evo X R4 - +4:56.1

  3. Piet van Hoof/Max Jacobs – Mitsubishi Lancer Evo X - +5:32.9

  4. Timothy van Parijs/Kurt Heyndrickx – Porsche 997 GT3 +6:52.3

  5. Antoine van Ballegooien/Johan Findhammer – Mitsubishi Lancer Evo X - +6:56.3

  6. Johan Faes/Christiaan van der Rijsen – Mitsubishi Lancer Evo IX - +7:45.7

  7. Edwin Schilt/Lisette Bakker – Subaru S14 WRC - +10:45.7

  8. Adwin Hoondert/Ruud Koole – Mitsubishi Lancer Evo X - +11:20.0

Een uiterst sterke wedstrijd voor KTF-rallytalent Leo van der Eijk op 4 en 5 juli. In de Fiesta R2 van Vacansoleil Rally Sport pakte Van der Eijk in eerste instantie de leiding, viel door een technisch probleem terug naar plaats vijf, maar vocht zich terug naar een sterke derde plaats in zijn klasse en de Fiesta Sport Trophy.
De GTC Rally rond het Brabantse Etten-Leur vormt traditioneel één van de hoogtepunten op de Nederlandse rallykalender. De Nacht van Achtmaal, de beruchte klassementsproef ‘De Hel’ en de vele kilometers in het donker, maken deze rallyklassieker niet alleen tot een van de mooiste, maar ook een van de zwaarste van Nederland.
Leo van der Eijk kende een uitstekende GTC Rally ook al had deze wat ‘ups’ en ‘downs’. Na een sterk begin nam Van der Eijk met de Fiesta R2 van Vacansoleil Rally Sport zelfs de leiding in de Fiesta Sport Trophy. Pech op klassementsproef vijf wierp het 22-jarige rallytalent uit Nieuwerkerk aan den IJssel terug naar plek vijf. Genavigeerd door Jac Gilles revancheerde Van der Eijk zich uitstekend met een super tijd op klassementsproef zeven, goed voor een negende tijd algemeen. Uiteindelijk wist de KTF-rijder vier proeven op zijn naam te schrijven en op te klimmen naar de derde plaats in zijn klasse en de Fiesta Sport Trophy. “De doelstelling was om, nu we met andere banden reden, de aansluiting met de kop te vinden. Eigenlijk was dat bij proef één al geslaagd. Helaas kregen we op proef vijf een probleem met, naar achteraf bleek, de dynamo. Hierdoor moesten we een heel stuk zonder verlichting rijden en verloren daardoor veel tijd. Toen dat bij de service gerepareerd was, ging het in het donker op de proef daarna, mede door de goede samenwerking met Jac, super! Op zaterdag was het meteen knallen met weer een snelste tijd in onze klasse. Op proef twaalf ging echter de derde versnelling kapot en hebben we verder op uitrijden gemikt en ons bezig gehouden met het verfijnen van de afstelling van de auto. Daar plukken we bij volgende rally’s dan weer de vruchten van. Ik ben echt dik tevreden met de snelheid die we nu hebben laten zien. Dat is goed voor het zelfvertrouwen. Verder hebben we heel veel geleerd, zowel van kleine foutjes die we gemaakt hebben, als ook over het rijden met de Fiesta zelf”, blikte Van der Eijk op zijn rally terug. Jac voegt hierna nog toe: “Het was weer ontzettend gaaf om naast Leo in te stappen. In het begin even wennen, maar dat kwam al snel goed. De snelheid zit er goed in en dat is waar ik nou echt op kick. We gaan nu goed evalueren wat beter kan en komen zo de volgende keer sterker terug.”
Gerard Grouve, KNAF Talent First-bondscoach voor de rally: “Leo reed voor het eerst met andere banden. Maar toch zat Leo voortdurend in de top van zijn klasse en was een gewaagde tegenstander voor de overige rijders”.
Jac en Leo willen tot slot graag MCC Sport bedanken voor de uitstekende service ondanks de pech daarnaast willen ze ook Vacansoleil, KNAF Talent First, ETEC grondverzetmachines, A. Rietveld Transport, de Populier Autorecycling, Rensco Auto Reclame, Autobedrijf Neleman, alle andere sponsors en de Club van 100 bedanken voor hun steun!

Afgelopen weekend stond voor menig rallyfan geheel in het teken van de GTC Rally. De rally, verreden rondom Etten-Leur, is volgens velen een van de mooiste wedstrijden van het jaar. Het FABORY Rallyteam, met rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen, stond met de Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start om te strijden voor de podiumposities in de standaardklasse, groep N. Na zestien proeven reed het team als zesde algemeen en derde groep N over het finishpodium.

Op vrijdag 4 en zaterdag 5 juli stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de GTC Rally, een van de favoriete wedstrijden van de equipe. Dit jaar was er weer een echte “Nacht van Achtmaal”, waarin de eerste deelnemer pas rond 03.00 uur op zaterdagochtend finishte. Dit concept is uniek voor Nederland en geeft de wedstrijd voor de deelnemers een extra dimensie. Faes blikt terug: “De organisatie had weer een prachtig evenement neergezet, met aansprekende proeven en een mooi tijdschema. Vroeger was er ook een Nacht van Achtmaal en voor mij is dit toch wel rally zoals het bedoeld is.”

Vrijdagavond tegen 19.00 uur ging de equipe van start voor de acht proeven die voor de avond en nacht op het programma stonden. “Het ging wel redelijk. We reden de hele avond en nacht tijden in de top tien en eindigden de eerste etappe met een zevende plaats algemeen en derde plaats in de groep N, achter Piet van Hoof en Antoine van Ballegooien met hun snellere Lancers Evo X. Helaas was ik de hele week al niet topfit, waardoor ik niet helemaal op de limiet kon rijden. Het is vooral bij een dergelijk evenement erg belangrijk om in een hele goede conditie te verkeren, maar dat mocht helaas niet zo zijn.”

Op zaterdag werden de resterende acht klassementsproeven verreden. “We hadden de hele wedstrijd een goed tempo en op sommige proeven ging het echt hard. Vanwege mijn fysieke gesteldheid was het lastig om de hele dag te blijven pieken maar toch zijn we erg tevreden met het uiteindelijke resultaat.” Faes en van der Rijsen reden ook op zaterdag steeds tijden in de top tien. Ze noteerden op de twaalfde proef zelfs een vierde tijd algemeen, achter twee WRC’s en een dikke groep A. “Die proef 12 was een proef met heel veel onverhard en daar kun je met een wat oudere Evo IX blijkbaar toch het verschil nog maken.”

Uiteindelijk reed de equipe als zesde algemeen en derde groep N over het finishpodium. “Het was weer een echt avontuur. We hebben heel veel meegemaakt en de condities waren zeer wisselend. Nu weet ik weer waarom het rijden van rally’s zoveel mooier is dan op het circuit racen. Ik wil ook mijn complimenten kwijt aan de organisatie. De proeven waren geweldig en alles was strak georganiseerd. Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij!” zo besluit Faes.

Einduitslag GTC Rally 2014

  1. Bob de Jong/Kees Hagman – Mitsubishi Lancer WRC

  2. Arjen de Koning/Sander van Barschot – Mitsubishi Lancer Evo X R4

  3. Piet van Hoof/Max Jacobs – Mitsubishi Lancer Evo X (1e groep N)

  4. Timothy van Parijs/Kurt Heyndrickx – Porsche 997 GT3

  5. Antoine van Ballegooien/Johan Findhammer – Mitsubishi Lancer Evo X (2de groep N)

  6. Johan Faes/Christiaan van der Rijsen – Mitsubishi Lancer Evo IX (3de groep N)

  7. Edwin Schilt/Lisette Bakker – Subaru Impreza WRC S14

  8. Adwin Hoondert/Ruud Koole – Mitsubishi Lancer Evo X

  9. Wim Muilwijk/Saskia Bleijenberg – BMW

  10. Michiel Becx/Edwin Kuijpers – Citroen DS3 R3

De GTC Rally – in de volksmond nog steeds de Nacht van Achtmaal genoemd – bracht met 15 mooie klassementsproeven in de omgeving van Etten-Leur volop hoogte- en dieptepunten voor de 53 deelnemende equipes. Al meteen op de eerste klassementsproef bij Rijsbergen vonden twee equipes hun Waterloo. Claude Bal crashte zwaar met zijn Mitsubishi, maar ook Nissan 350Z Rally Challenge deelnemer Roy Clijnk moest na een heftige crash de strijd staken – beide equipes kwamen er gelukkig zonder persoonlijk letsel van af. De GTC Rally eindigde opnieuw in een zege voor Bob de Jong (Mitsubishi), terwijl de overwinning in de Nissan 350Z Rally Challenge verrassend bij de sterk rijdende Roel van der Zanden terecht kwam.

Vrijdagavond ging onder ‘dreigende’ weersomstandigheden de GTC Rally van start. Toch bleef het vrijwel de gehele rally droog. Direct vanaf het vertrek zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Kees Hagman onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong realiseerde 11 keer de snelste tijd op de 15 klassementsproeven; Edwin Schilt (Subaru Impreza) schreef de overige 4 op zijn naam, maar kwam niet verder dan de 7e plaats, door problemen op vrijdagavond. De tweede plaats in het eindklassement ging daardoor naar Arjen de Koning/Sander van Barschot (Mitsubishi Lancer Evo 10), die bijna 5 minuten moest toegeven op De Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge

Vrijdagavond stonden niet minder dan 10 Nissans 350Z aan de start van de GTC Rally. Hoewel een aantal van hen niet ingeschreven staat voor de 350Z Rally Challenge toont het wel aan dat de Nissan een zeer geschikte auto is om voor relatief lage kosten op hoog niveau en met veel plezier deel te kunnen nemen aan de rallysport.

Direct na de start was het Antoine Biesheuvel die de toon zette. Op de proef Rijsbergen troefde hij Dirk Garvelink, Erwin Klippel en titelpretendent Matthias Boon af en herhaalde dat op de volgende twee proeven, zodat hij zich met een voorsprong van ruim 10 seconden op Dirk Garvelink bij de eerste service in Etten-Leur meldde. Toen was de onfortuinlijke equipe Clijnk/Kion dus al van het strijdtoneel verdwenen door hun heftige crash. Gelukkig konden zij op de service in Etten-Leur in levenden lijve de andere 350Z Challenge deelnemers hun verhaal doen.

Bij Dirk Garvelink werd op die eerste service al een koelvloeistoflekkage geconstateerd; toch realiseerde Garvelink de tweede tijd op proef vier, maar daarna was het toch over en uit: met een kapotte koppakking moest hij de strijd staken. Daarna ging het hard met de favorieten: want op proef 5 werd Matthias Boon verrast door de chicane in Achtmaal en vloog hij van de weg en direct na de laatste proef van de eerste dag viel ook Antoine Biesheuvel uit met een kapotte koppakking. Boon kon de volgende dag de rally vervolgen, maar kreeg uiteraard ‘normtijden’ voor de niet verreden proeven op dag 1 en was daarmee kansloos voor een van de podiumplaatsen, maar zorgde er wel voor dat hij de nodige punten verzamelde in de titelstrijd.

De tweede dag ontspon zich een interessante strijd tussen Arjan Heijstek (snelste op KP9), Diter Toprek en Roel van der Zanden. Van der Zanden reed met een nieuwe navigator en hun samenwerking begon al snel vruchten af te werpen. Hoewel Klippel, Van den Berg (beiden buiten mededinging) en Boon steeds voorin te vinden waren, ging de echte strijd tussen Van der Zanden, Heijstek en Toprek. In die volgorde kwamen zij dan ook uiterst gelukkig over de finish. “Ik ben echt super tevreden – met mijn nieuwe navigator Renaldo Lier heb ik het ‘omslagpunt’ gevonden,” juichte winnaar Van der Zanden aan de finish. Arjan Heijstek klom door zijn sterke optreden op naar de tweede plaats in de tussenstand na 4 rally’s in de Nissan 350Z Rally Challenge.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 5/6 september plaats, de 55e Omloop van Vlaanderen in en rond Roeselaere.

Uitslag GTC Rally

1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 46 min 56,4 sec

2. Arjen de Koning/Sander van Barschot (NL), Mitsubishi Lancer EvoX, op 4 min 56,1 sec

3. Piet van Hoof/Max Jacobs (NL), Mitsubishi Lancer EvoX, op 5 min 32,9 sec

12. Erwin Klippel/Jouri Dockx (NL), Nissan 350Z, op 13 min 11,0 sec

15. Theo van den Berg/Etienne Struijs (NL), Nissan 350Z, op 16 min 00,6 sec

21. Roel van der Zanden/Renaldo Lier (NL), Nissan 350Z, op 21 min 03,1 sec

22. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 22 min 10,0 sec

25. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 23 min 58,0 sec

29. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 34 min 05,8 sec

In totaal gingen er 53 equipes van start en kwamen er 38 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 4 wedstrijden)

 

#

Rijder

Tank S

TAC

ELE

GTC

OvV

Hell.

TOTAAL

1.

Matthias Boon

25

30

25

18

 

 

98

2.

Arjan Heijstek

18

18

-

25

 

 

61

3.

Dirk Garvelink

30

-

30

-

 

 

60

4.

Diter Toprek

14

-

18

21

 

 

53

5.

Mike Veldhuisen

21

21

-

-

 

 

42

6.

Roy Clijnk

16

-

21

-

 

 

37

7.

Roel van der Zanden

-

-

-

30

 

 

30

8.

Antoine Biesheuvel

-

25

-

-

 

 

25

Deelnemers

De deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de GTC Rally in Etten-Leur aan de start stonden kwamen aan het woord (op klassement):

Roel van der Zanden / Renaldo Lier (1e)

Na alle tegenslag eerder dit seizoen (3 keer uitgevallen) viel alles dit keer op zijn plaats voor Roel van der Zanden. Hij besloot samen met zijn goede vriend en navigator Paul Geerts dat het beter zou zijn om met een andere navigator verder te gaan – een dapper en verstandig besluit. En dat pakte al meteen bij de eerste rally goed uit: “Natuurlijk moesten we vrijdag wennen aan elkaar en ook aan de nieuwe pace notes, maar we hebben duidelijk een ‘click’ en ik krijg meteen meer zelfvertrouwen vooral in de snelle bochtencombinaties,” was het enthousiaste commentaar van Roel van der Zanden aan de finish. “Nu moeten we verder groeien. Maar wat was dit super, geweldig gewoon.”

Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (2e)

“We begonnen niet echt lekker vrijdagavond; ik had het gevoel dat de motor niet goed liep, maar we konden eigenlijk niet vinden wat er aan de hand was,” aldus Arjan Heijstek. “Maar gaandeweg de rally kwamen we beter in ons ritme en kon ik beter omgaan met de auto. En zaterdagmiddag kwam ons ‘moment of glory’ toen wij op slicks op de opdrogende proef in Etten-Leur de snelste tijd van alle Nissans op de klokken zetten!” Natuurlijk was Heijstek ook teleurgesteld dat hij geen strijd kon voeren met de vroeg uitgevallen Roy Clijnk. “Hopelijk kan onze onderlinge strijd worden vervolgd in ‘Vlaanderen’, maar nu koester ik even die geweldige tweede plaats in de titelstrijd.”

Diter Toprek / Dennis Lippens (3e)

Diter Toprek was ‘euforisch’ over zijn derde plaats in de GTC Rally in de Nissan 350Z Rally Challenge: “Wat geweldig; ik viel al drie keer uit door een crash in de GTC Rally en nu dan dit resultaat – geweldig. We hebben genoten – vooral ook op de proef Etten-Leur – en we hebben leuke strijd kunnen leveren.” Toch startte de equipe Toprek/Lippens niet zonder problemen: “In de eerste ‘boucle’ hadden we een brandstofpomp probleem, een kapotte fusee en maakte ik wat slordigheidsfoutjes. Maar in de ‘Nacht van Achtmaal’ begon het al beter te lopen en had ik veel profijt van mijn super-lichtbak!”

Matthias Boon / Davy Thierie (4e)

“Het is een wonder dat we hier aan de finish staan en het is vooral de verdienste van de studenten van het Deltion College en niet van mij,” was de analyse van Matthias Boon. “We begonnen niet erg goed aan de rally want we hadden de auto iets hoger gezet voor het onverhard, maar dat pakte hier niet goed uit. Dus dat pasten we aan na KP3 en toen leek ik meer controle te hebben, totdat ik te laat remde op KP5 voor de chicane in Achtmaal. Met een uitstapje en veel schade tot gevolg.” De studenten van het Deltion College waren echter super gemotiveerd om het afgebroken wiel en de blikschade te repareren en werkten de hele nacht in ‘ploegendienst’ door. “Knap werk en wij konden de tweede dag gewoon weer meerijden! Sinds juni 2011 had ik niet meer zo’n schade gehad en het hoort wel bij de rallysport, dus we mogen niet klagen,” aldus Matthias Boon, die zijn lesje ‘fitness’ had geleerd in de nachtelijke ELE Rally: “We hebben nu meer rust voor de rally genomen en tijdens de rally meer gegeten en gedronken – daardoor doorstonden we deze rally beter.”

Erwin Klippel / Jouri Dockx (buiten mededinging)

Zijn rentree bij de Nissan 350Z Rally Challenge verliep uitstekend: Erwin Klippel, die eerder dit jaar vader werd, kwam in de GTC Rally terug bij de Challenge, maar staat niet ingeschreven voor de titelstrijd en rijdt dus feitelijk buiten mededinging mee. Maar toch ging hij samen met navigator Jouri Dockx met veel enthousiasme de strijd aan met de collega coureurs uit de Challenge en aan het einde van de rit bleek de rally in zijn achtertuin hem gunstig gezind; hij was de snelste van de Nissan equipes en klasseerde zich zelfs op een heel nette 12e plaats in de algemene rangschikking. “Alleen vrijdagavond hadden we nog een kapotte brandstofpomp, maar toen we die hadden vervangen op de eerste service was er geen vuiltje meer aan de lucht.”

Theo van den Berg / Etienne Struijs (buiten mededinging)

Ook Theo van den Berg en Etienne Struijs staan niet ingeschreven voor de Challenge, maar zijn trouwe supporters en deelnemers binnen het door Biesheuvel Autosport georganiseerde kampioenschap. Ook dit keer reed Theo van den Berg met de Yokohama banden om een goede test te doen om deze banden eventueel volgend seizoen voor alle deelnemers aan de Nissan 350Z Rally Challenge voor te schrijven. Van den Berg kweet zich goed van zijn taak en snelde met zijn 350Z naar de 15e plaats in het algemeen klassement en was daarmee de tweede Nissan aan de finish.

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)

Het is het jaar van de pechduivel voor Antoine Biesheuvel: “Het is met geen pen te beschrijven dit seizoen,” was dan ook de reactie van Antoine Biesheuvel na zijn derde opgave in 4 rally’s. “We zijn gewoon steeds het snelst van alle Nissan equipes, maar kunnen het niet omzetten in resultaten, omdat er steeds wat anders misgaat.” Biesheuvel startte in de GTC Rally met drie snelste tijden: “Het ging prima en we hadden het gewoon onder controle; we namen zelfs iets gas terug, maar zagen toen wel dat Klippel gebrand was om ons in te halen.” Bij de start van KP8 was de temperatuur van de motor iets te hoog en kwam er ‘damp’ uit de uitlaat: “Dat is meestal geen goed teken,” wist Antoine Biesheuvel en net als Dirk Garvelink moest hij de strijd staken met een kapotte koppakking.

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (uitgevallen)

Na twee zeges uit twee deelnames (Tank S en ELE) had Dirk Garvelink ook zijn zinnen gezet op de GTC Rally. Maar zijn optreden in en rond Etten-Leur was van korte duur. “Bij de finish van KP4 was de temperatuur te hoog en bleek al snel dat de koppakking lekte. Dan heeft verder rijden geen zin en dus moesten we helaas in derde positie de strijd staken,” aldus Garvelink, die nu vooral op zoek moet naar de oorzaak van dit probleem, dat hem al eerder parten speelde en nu ook bij Antoine Biesheuvel de reden van uitvallen was.

Roy Clijnk / Marlous Kion (uitgevallen)

Na het succes in de ELE Rally, waar Roy Clijnk en Marlous Kion hun eerste beker mee naar huis mochten nemen vanwege hun welverdiende 3e plaats was de sympathieke equipe in opperbeste stemming om ook in de GTC Rally de strijd aan te gaan. Maar het contrast had niet groter kunnen zijn: al op de allereerste klassementsproef (Rijsbergen) ging het mis: “In een snelle linkerbocht verloor ik de controle en klapten we met hoge snelheid op een dikke boom,” aldus Roy Clijnk. Een geluk bij een ongeluk was dat de wilg niet diep was geworteld en door de klap omviel, waardoor de Nissan 350Z van Clijnk niet meteen alle snelheid verloor. Toch was de impact groot en de schade enorm. “Maar we zijn zelf ongedeerd!” Ongetwijfeld hebben Clijnk en Kion wel wat stijve spieren en blauwe plekken de komende dagen en is de rest van het seizoen nu ongewis. “Eerst de schrik te boven komen en de schade opnemen,” meende Roy Clijnk nog geschrokken bij terugkeer in het servicepark.

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culina

We startten met een mooie overwinning in de Pinto Cup tijdens de Rallysprint van Moorslede maar sindsdien bleven we zonder punten achter. De tijden op de tabellen waren goed maar verschillende kleine technische problemen deden ons steeds de das om.
Voor de Ypres Historic Rally werd gekozen voor een compromis en kwam Kurt met dezelfde wagen aan de start dan in 2013 en voor de gelegenheid nam Tom Fieuw nog eens de nota’s voor zijn rekening.
De verkenning voor de rally verliep vlot maar tijdens de testritten op woensdag brak de versnellingsbak van de Escort. We waren van plan de reservebak te monteren maar kregen toen spontaan een competitieve versnellingsbak aangeboden door Nico Wyffels. Ons team deed het nodige en de wagen stond op vrijdag klaar om deze lange en zware rally aan te vatten.
Kurt en Tom hebben samen reeds een 10-tal deelnames in Ieper op hun palmares waardoor er met gezonde ambitie gestart werd. Net zoals in 2013 zouden we proberen de ganse rally foutloos te blijven en aan een correct tempo de proeven af te werken. Vorig jaar konden we het gebrek aan vermogen t.o.v. de snelste wagens compenseren met onze wendbare Escort op de soms vettige wegen maar de zonnige omstandigheden voor deze editie waren opnieuw in het voordeel van de wagens met dikkere motoren.
We startten op vrijdag met respectievelijk een 13de en 14de tijd op 47 deelnemers en eindigden daarmee na de eerste lus op een 12de plaats.
Zaterdag stond het grootste deel van de proeven op de agenda met naast het gekende werk de gloednieuwe proef Vleteren. We reden constant tijden net buiten de top 10 en gezien de omstandigheden waren we daar meer dan tevreden mee. Ook de samenwerking in de wagen liep goed. Het was niet te merken dat het duo al 8 maanden geleden hun laatste rally samen reed en het was genieten voor piloot en co-piloot! Na goed ¾ wedstrijd kwamen we als 12de binnen in Boezinge voor de laatste service en konden we vertrekken voor de laatste drie proeven. Op Vleteren moest Eric Devos aan de kant en aan de start van de laatste KP Watou moest Piet Declercq ook de handdoek in de ring gooien. Op die manier kwamen we alsnog op een 10de plaats algemeen terecht en we sloten af met een 9de tijd algemeen op de KP zelf. Met deze 10de plaats herhalen we onze prestatie van 2013! We eindigden ook tweede in de klasse en waren “officieus” eerste Pinto.

Hij was machtig mooi, de vijftigste ELE Rally. Ook voor mij, Bjorn en de andere mannen van Imex Racing. Prachtig weer, lekkere proeven en heel veel rallygekke fans langs het lint. Kortom: ik heb genoten van onze eerste Nederlandse rally van 2014.
Met het resultaat ben ik ook tevreden. Ik moet Bob (de Jong, red.) een groot compliment maken: hij was dit keer voor ons niet bij te houden. En we hebben het absoluut geprobeerd. Op tweede dag kropen we steeds dichterbij, want halverwege bedroeg het gat nog maar 9 tellen.
Zaterdagmiddag verraste een links 2 op de klassementsproef Sint Oedenrode ons. In die bocht bleek meer zand te liggen dan gedacht, we spinden bijna, moesten de C4 WRC opnieuw starten en verloren zomaar 15 tellen. En dan weet je dat de strijd is gestreden. Best balen, want we rijden altijd om te winnen.

Knallen én genieten
Op de resterende proeven zijn we doorgegaan waar we toch al mee bezig waren: knallen en genieten van de magnifieke Citroën C4 WRC. Wát is het geweldig om met zo’n ex-fabriekswagen te mogen rijden. De C4 heeft geen klap verkeerd gegeven en dat geeft je als rijder heel veel vertrouwen.
Dit zegt iets over het niveau van werken van Hans Weijs Motorsport. Opnieuw was helemaal niets aan het toeval overgelaten. Ik ben inmiddels dikke maatjes met de C4 en dat heb ik samen met Bjorn gevierd op de publieksproef op industrieterrein Ekkersrijt. Harder kon gewoon niet. Voor mij de proef van de wedstrijd!

Bevoorrecht mens
Het is geweldig om weer terug te zijn op de rallypaden. Ik voel me een bevoorrecht mens met zo’n team en zulke geweldige sponsoren achter me: Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean en Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport. Zij maken het allemaal mogelijk!
Imex Racing slaat dit jaar de GTC Rally over. We kiezen ervoor om een aantal uitdagende Belgische wedstrijden te rijden. Met welke auto weten we nog niet precies. De Citroën C4 WRC is een serieuze kandidaat, maar we zijn ook de kansen voor de verdere toekomst aan het bekijken.
Ikzelf ben zeer benieuwd naar de nieuwe generatie R5 rallywagens, zoals de Ford Fiesta R5. Zodra ik meer nieuws heb, weten jullie het ook. No risk, no fun! Tot snel!

Dat een ŠKODA Fabia Super2000 in Ieper wint, dat is geen nieuws meer. Het gebeurde immers voor de vijfde opeenvolgende keer. Voor de 50ste editie van de klassieker in de Westhoek, de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap (ERC), kreeg BMA, het team van Bernard Munster, het vertrouwen om de wagen van Freddy Loix, achtvoudig winnaar in de Kattenstad, te prepareren en bij te staan. Door de aanwezigheid van een aantal fabriekswagens, zoals de Peugeots van Breen en Abbring, maar ook de ŠKODA’s van Esapekka Lappi en Sepp Wiegand, naast de privé-Fabia van Luca Rossetti, voormalig winnaar in Ieper, beloofde het een spannende strijd te worden.

Het talrijk opgekomen publiek kreeg waar voor zijn geld ! Freddy Loix en Johan Gitsels waren op achtervolgen aangewezen bij de start van de tweede etappe. Ze stonden een twintigtal seconden achter de leider in de wedstrijd, maar de snelheid en betrouwbaarheid van de BMA Fabia S2000 zou het verschil maken. ‘Fast Freddy’ won voor de negende keer in Ieper ! Magisch…

« Dit was ongetwijfeld de moeilijkste van mijn negen overwinningen, vertelde Freddy. Met Kevin Abbring, Esapekka Lappi en Luca Rossetti was de concurrentie erg sterk ! Het belangrijkste was niet nerveus te worden en te beseffen dat de tweede dag nog lang zou zijn. We kennen het resultaat. Champagne ! »

De champagne vloeide zaterdagavond rijkelijk bij Bernard Munster Autosport… « Ik ben bijzonder trots op mijn team, vertelt de teambaas. Iedereen weet wat hij moet doen, wat hij van de anderen mag verwachten en we werken met zijn allen in dezelfde richting. Freddy en Johan hebben niet het minste foutje gemaakt op dit parcours waarop elk foutje afgestraft wordt. Dit jaar liet Abbring in Ieper grootse dingen zien, maar in de autosport moet je kunnen rekenen op een feilloze mechaniek, zoals die van onze wagen. Ons seizoen 2014 met Loix en Gitsels is gewoon perfect. Dit is fantastisch. We gingen terecht de uitdaging van het Kampioenschap van België aan met Freddy, Johan en ŠKODA Belgium. We weten dat Loix een heel veeleisende piloot is die het niveau van iedereen opkrikt. Die drang om altijd beter te doen past perfect bij de filosofie van BMA… »

Ook bij ŠKODA Belgium was de tevredenheid groot… « Ieper blijft een erg belangrijke wedstrijd en de tot van het Europees kampioenschap stond hier aan de start, vertelt Vincent Struye, woordvoerder van de Belgische invoerder. De Fabia S2000 heeft nog maar eens zijn betrouwbaarheid bewezen in vergelijking met de wagens van de nieuwe generatie. Freddy en Johan hebben uitzonderlijk sterk gereden. Ze hebben niets laten liggen ! Geen lekke band op twee dagen wedstrijd op de limiet, dat is meesterlijk ! Dit weekend heeft ŠKODA Belgium en het ganse team een groots moment beleefd ! »

Met deze overwinning hebben Freddy Loix, Johan Gitsels en het team een belangrijke stap naar de Belgische titel gezet, terwijl het seizoen net over de helft is. « We kunnen inderdaad al serieus aan de titel denken, lacht Bernard Munster. Maar, we zitten niet stil. Dit weekend komen we weer in actie in het Kampioenschap van Frankrijk Rally’s op Onverhard. De Fransman Alain Deveza zal de Terre de Langres rijden met de Subaru Impreza Gr.A van BMA. Het avontuur gaat verder… »

Het event van het jaar zit erop en hoe! Voor de Ypres Historic rally kregen we nummer 1 toebedeeld, dus blijkbaar werd wel iets verwacht van ons. Voor mezelf was Ieper ook een grote uitdaging, want de pers was al sinds de Wallonie bezig over “rijden in de achtertuin”… komt daarbij dat er ook een nieuwe co-piloot werd aangetrokken om zijn debuut te maken aan mijn zijde vanaf Ieper. Er stond dus veel op het spel.
Groot was dan ook de verlossing toen we op vrijdagavond konden afsluiten op een 2de plaats. Op zaterdag werd beslist om alle registers open te trekken en niet af te wachten op eventuele achtervolgers. Vol gas werden alle proeven feilloos afgewerkt zodat we op het einde van de dag mochten plaatsvatten op het podium, terwijl terloops ook de leiding in het Belgisch Kampioenschap genomen werd. Met nog 3 wedstrijden te gaan beloofd het alvast een spannend na-zomer kampioenschap te worden !

Ondanks zijn beperkte ervaring in de Rally van Ieper, behaalde Adrian Fernémont een prachtige overwinning in de tweede manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2014. De piloot uit Namen nam revanche op Thibault Radoux, die de Rally van Walloniê won. In het klassement staan Adrian en Thibault perfect gelijk, want ze pakten elk op hun beurt de bonus voor de beste performer.

De Rally van Ieper is een wedstrijd die alle piloten willen winnen, want het is al jaren een van de topwedstrijden in het Europees kampioenschap en de wedstrijd geniet tot ver buiten onze grenzen aanzien. Het parcours is erg specifiek en de valstrikken zijn berucht. Zeker Thibault Radoux had zijn zinnen gezet op de overwinning, want de vorige twee jaren werd hij telkens tweede in de Westhoek.
Voor de piloot uit Houffalize begon de wedstrijd goed, want na de eerste avond keerde hij vrijdag als leider bij de Ford Fiesta's R2 van de Trophy terug naar Ieper. Maar, zijn voorsprong op Adrian Fernémont bedroeg slechts 5 tienden van een seconde. Jamie Brown, die ook sterk startte en volop in strijd was met de twee leiders, ging in de fout op de zesde proef in Wijtschate.

Zaterdagochtend ging het duel verder. Adrian Fernémont opende de aanval en nam de leiding over. Thibault Radoux verloor bijna vijftien seconden op vier proeven tijd:
"Ik maakte een fout door op zachte banden van start te gaan. Ik had niet gedacht dat het al zo warm zou zijn. Daardoor bewoog onze Fiesta teveel. Bovendien gedraagt de wagen zich al niet zo stabiel als gewoonlijk door de banden die de FIA verplicht in het Europees kampioenschap. Die vergen een iets andere afstelling van de ophanging om ze op temperatuur te krijgen."

Achter het leidende duo, werden een aantal deelnemers verrast door het moeilijke parcours. Arthur Tanghe en Max Vatanen reden gewoon lek, maar Grégoire Vankemmel ging van de baan. Nikias Priem moest opgeven door een mechanisch defect toen hij op de derde plaats stond in de Trophy. Hij vervoegde op de opgavelijst Christian South.

Thibault Radoux moest, omdat hij kampte met een probleem van de steun van de versnellingsbak, zijn tweede plaats veilig stellen. Het is al voor de derde keer op drie jaar tijd dat hij tweede werd, waardoor hij de Poulidor van Ieper is. Adrian Fernémont behaalde een verdiende eerste overwinning: "Ik had weinig ervaring in Ieper, maar dit parcours ligt me wel met veel snelle waaiers. In die waaiers voel ik me beter in mijn sas dan op de haakse kruispunten. Ik heb me geconcentreerd op zo zuiver mogelijk te rijden om zo min mogelijk tijd te verliezen bij de hernemingen. Dat heeft perfect gefunctioneerd! Ik ben heel gelukkig met deze overwinning, zeker omdat ik ook de 3 bonuspunten pak als beste performer, waardoor ik op gelijke hoogte kom van Thibault Radoux in het kampioenschap. Het wordt nog een spannend seizoen!"

Ferdi Perneel, terug in de Trophy, behaalde een mooie derde plaats voor Joachim Wagemans, die lang op de derde plaats stond tot hij helaas lek reed in Hollebeke. Verder volgden Arthur Tanghe, Max Vatanen en Wim Carton. Dankzij zijn goede score in de Rally van Wallonië, staat Wim op de derde plaats in de tussenstand achter Radoux en Fernémont, die elk 41 punten hebben!
De deelnemers van de Ford Fiesta SportTrophy nemen nu enkele weken vakantie. De derde manche staat op het programma in het eerste weekend van september: de Omloop van Vlaanderen. In Roeselare krijgen we ongetwijfeld een vervolg van het boeiende duel tussen Thibault Radoux en Adrian Fernémont. Maar er kan zich nog een derde piloot mengen in de titelstrijd...

Klassement : 1. T. Radoux & A. Fernémont 41 pts; 3. W. Carton 25; 4. F. Perneel & J. Brown 16; 6. M. Vandenberghe & J. Wagemans; 8. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 10. M. Vatanen 13; 11. C. South 12; etc..

Tijdens het weekend van 30 en 31 augustus is het feest in Kasterlee! Renstal R.T. Titanic organiseert er immers de 10de editie van de Short Rally van Kasterlee. Speciaal voor deze gelegenheid wilde de organisatie de deelnemers een onuitgegeven en langer parcours voorschotelen dan men de voorgaande jaren gewend was tijdens de enige rally in de provincie Antwerpen. Nu de werken aan de Kempische noord-zuidverbinding zijn beëindigd, trekken we terug naar het gehucht Goor voor de kortste proef van net geen 6 kilometer waarvan goed 30% uit een onverhard wegdek bestaat.
Ongetwijfeld zal dit het nodige spektakel opleveren! De langere proef van Retiesheike telt dik 12 kilometer waarbij een rondje wordt gedraaid in De Hese om dan in lijn richting Retiesheike te rijden.
De omgekeerde beweging tegenover de voorgaande edities zeg maar. Het wedstrijdcentrum en servicezone bevinden zich nog steeds in Straaleind waarbij de grote tent een weide opschuift zodat toeschouwers en servicemensen van hieruit gemakkelijk twee leuke spektakelpunten op de langste kp kunnen bereiken. In totaal werken de deelnemers zeven klassementsproeven af met vier passages op Retiesheike en eentje minder op Goor.
Zoals steeds zullen de historische rallywagens de moderne bolides voorafgaan. Maar openen doen we traditiegetrouw met de deelnemers aan de 7de Regularity van Kasterlee waarbij een opgelegde gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk moet worden benaderd, de ene deelnemer met al wat meer gevoel voor spektakel dan de andere…
Het wedstrijdreglement en een online inschrijvingsformulier vinden de deelnemers op de website van de organisatie www.titanic.be . Meer info over de ingeschreven deelnemers evenals de timing komen later nog online. Met zeven zeges op de teller is de snelle Nederlander Piet Van Hoof heer en meester in de Belgische Kempen wat hem inmiddels de toepasselijke bijnaam “Mister Kasterlee” opleverde. Slechts twee keer wisten enerzijds Jasper Van den Heuvel en anderzijds Paradigit-patron Arjen De Koning , alweer twee snelle noorderburen, hun landgenoot de loef af te steken. Gaat Piet met nummer acht aan de haal of komt er een uitdager uit eigen land? Misschien komt een andere Nederlander wel stokken in de wielen steken? Antwoord op 31 augustus!