Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BRC 2015 : Voorstelling parcours Rally Van Wallonie.

De 32ste editie van de Naamse klassieker die zal doorgaan van 1 tot 3 mei, biedt de deelnemers van het Belgisch rally kampioenschap 250 km tegen de chrono aan, of zo’n 20% meer dan tijdens de vijf vorige edities!

Met 250 kilometer tegen de chrono, 11 verschillende klassementsproeven, waaronder twee passages (vrijdagavond) op de Citadel en nog steeds drie etappes in totaal, biedt de Rally Van Wallonië de deelnemers tijdens het lange weekend van 1 mei maximaal rendement voor hun inschrijvingsgeld. Een opportuniteit die de Automobielclub van Namen niet wou missen: “Omdat de feestdag van 1 mei deze keer op een vrijdag valt, kunnen we opnieuw 2 klassementsproeven op de Citadel organiseren” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de organiserende club. “Een goede zaak voor zowel de toeschouwers maar zeker voor de deelnemers want nu is er ook een iets langere onderbreking na de TAC Rally die de vorige jaren telkens slechts 15 dagen voor onze wedstrijd gereden werd. Voor wat betreft onze concurrentie met WEC in Spa verrast het ons dat we niets gelezen of gehoord hebben over vergelijkbare situaties zoals de rallycross van Mettet die tegelijk met de Sezoensrally geprogrammeerd staat of de Duitse WRC-manche die in hetzelfde weekend als de F1 in Francorchamps zal doorgaan… Toegegeven, eigenlijk is het maar “halvelings” een probleem, want omdat WEC doorgaat op zaterdag, kunnen wij tevreden zijn dat we de media en de toeschouwers alvast op zondag in Namen kunnen begroeten.”

Op dat moment staan er trouwens nog 10 kp’s en meer dan 100 km tegen de chrono op het programma. “Ons streefdoel was immers om in Namen steeds het vaste schema en het parkoers van onze proef te behouden en te verzorgen. Trouwens Daniel Roquet, die vorig jaar vlak na de vorige editie overleed en erg gehecht was aan die traditie, verdiende dit eerbetoon. Voor het eerst sedert 2009 bieden we meer dan 250 km aan, of 20% meer dan vorig jaar (211 km) en zelfs 30% meer dan in 2011 (196 km). Om terug te komen op het zondagsgedeelte (2 ronden), staan er net zoals op zaterdag (3 ronden) 5 kp’s op het programma. Daarbij ook de proef van Naninne die haar comeback maakt en die van Crupet, weliswaar in omgekeerde richting, Malonne, Arbre en Bois-de-Villers daarentegen wijzigen niet.” Zaterdag maakt de mythische proef van Haltinne haar terugkeer, bovendien in een onuitgegeven versie, terwijl Natoye een stuk langer zal zijn. Voor Mohiville, Wartet en Vedrin verandert er niets.

Een andere wijziging is er op gebied van het Criterium, waarvoor de Rally Van Wallonië sedert 2006 en de oprichting van dat nevenkampioenschap telkens een manche organiseerde. Dit jaar krijgt dat verhaal echter geen vervolg. “Tot in 2008 hadden we tot 67 teams en in 2012 kwamen er ook nog altijd meer dan 50. Maar omdat de gevoelige daling in 2013 zich vorig jaar verder zette en er toen slechts 27 teams aan de start kwamen, volgde over dit gedeelte van de rally een lange bezinning. Enerzijds was er de reglementaire onmogelijkheid om de deelnemers het parkoers aan te beiden wat wij wilden. Verder waren er ook het plaatsgebrek in het centrum van Jambes en het totale gebrek aan promotie voor deze competitie die tot deze beslissing geleid hebben. Toch zullen we de regionale piloten niet vergeten, want het was dankzij hun dat ons evenement in de jaren ’90 kon overleven. Als ze investeren in een Nationale licentie dan kunnen ze trouwens ook o.a. de Condroz rijden en… krijgen alle plaatselijke piloten een korting voor hun deelname aan de rally van Wallonië. Kortom zeker met het programma van dit jaar, de kans om eindelijk deze rally eens in zijn totaliteit te rijden.”

Een ander leuk nieuwsje is tot slot dat de tarieven ongewijzigd blijven ! Een algemene inkomkaart kost 25 €, verder betaal je 15 € voor de toegang tot de Citadel op vrijdagavond, terwijl je per kp slechts 5 € betaalt (8 € voor de showkp) Ook de prijs voor het programmaboekje blijft behouden op 5€.