Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Wat een werk en emoties de voorbije dagen bij team BMA van Bernard Munster ! Het team uit Petit-Rechain moest de deelname van Freddy Loix en Johan Gitsels aan de East Belgian Rally met de nieuwe ŠKODA Fabia R5 voorbereiden, maar tegelijkertijd de preparatie van de vier Safari Porsches 911 afwerken voor de East African Safari Classic in Kenia. De wedstrijd wordt in november verreden, maar de wagens en het materiaal moesten enkele dagen geleden in containers verscheept worden richting Afrika. Een eerste missie die binnen de tijd werd volbracht.
Wat de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship 2015 in de buurt van Sankt-Vith betreft, overheersen uiteindelijk gemengde gevoelens. Zoals verwacht grepen Freddy Loix, Johan Gitsels, ŠKODA en BMA een tweede nationale titel, nadat ze vorig jaar al kampioen werden met de Fabia Super2000. Maar, het resultaat in de East Belgian Rally was minder positief, want Freddy en Johan moesten hun strijd voor de zege staken door een technisch probleem. « Bij team BMA willen we altijd meer en het allerbeste. Daarom waren we afgelopen weekend zo ontgoocheld, vertelt Bernard Munster. Het gebeurt niet vaak, maar de mechaniek liet ons in de steek. Na vijf overwinningen op acht wedstrijden, waaronder de zege in de Rally van Ieper in het Europees kampioenschap, moesten we nu noodgedwongen de strijd voor het podium verlaten. Frustrerend, natuurlijk, maar voor onze partners is het belangrijk dat we onthouden dat ons hoofddoel voor het seizoen werd bereikt: weer kampioen worden en winnen in Ieper. Dat is gelukt. »
De East Belgian Rally was razend spannend tot de allerlaatste proef. Uiteindelijk ging de zege naar een ŠKODA Fabia R5, die van de Nederlander Hermen Kobus, maar voor hetzelfde geld hadden Loix en Gitsels gewonnen. « Op de eerste twee proeven hadden we het een beetje moeilijk, maar daarna waren de tijden weer uitstekend, vertelt Freddy Loix. We klokten nog in de eerste ronde onze eerste snelste tijd. Toen de versnellingsbak tekenen van zwakte begon te vertonen, waren er nog twee proeven te rijden voor de volgende service. In samenspraak met Johan besliste ik de wagen aan de kant te zetten, om de schade niet groter te maken. Natuurlijk is het jammer, maar, zoals Johan in de auto zei, rally blijft een mechanische sport. We hebben geen reden tot klagen! In het jaar dat we de overstap maakten van de ŠKODA Fabia S2000 naar de R5-versie, pakten we vijf keer de overwinning en zijn we kampioen! Bedankt aan ŠKODA België, aan al onze partners en aan het ganse team van BMA, dat perfect werk heeft geleverd. We kijken al uit naar volgend seizoen. Geen twee zonder drie... »
In Sankt-Vith maakte de Belgische invoerder van het Tsjechische merk duidelijk dat ze er alles aan zullen doen om deze titel te verdedigen in 2016. Het doel: samen de derde titel veroveren! Het tussenseizoen zal niet te lang zijn om een nieuw programma op poten te zetten. BMA wil er natuurlijk weer bij zijn. In elk geval is de prijzenkast van Bernard Munster en zijn troepen weer aangevuld met een extra titel, die het team een boost zal geven voor de laatste opdrachten van 2015. Te beginnen met de East African Safari Classic, waarover heel binnenkort meer...

Amper drie maanden na zijn eerste meters op asfalt in Ieper, heeft de nieuwe Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2 zaterdag zijn eerste klassezege behaald in België. Naast een schitterende 10de plaats algemeen, won Adrian Fernémont de uitermate sterk bezette Klasse RC4.

Polle Geusens, eveneens aan de start met een Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2, begon heel sterk aan de wedstrijd. Polle wilde zijn kansen in het Junior Kampioenschap verdedigen. Na een snelste tijd in de categorie ging de jonge Limburger helaas in de fout op de derde proef. "In de Omloop van Vlaanderen, waar we de wagen ontdekten, wonnen we het Junior-klassement. Maar, we vonden ook een aantal kleine zaken op het vlak van de afstellingen die verbeterd konden worden," vertelde Polle, die al zeker is van de titel in Klasse RC4. "Na een goede testsessie voor de rally, kwam ik met vertrouwen aan de start. Ik voelde meteen dat de nieuwe set-up de wagen nog efficiënter maakte. Vooral omdat ik vroeger op het gas kon bij het uitkomen van de bochten. Ik ging in de aanval om zoveel mogelijk snelste tijden in R2 te klokken, maar we gingen helaas van de baan op de proef van Amel. De klap in de bomen was hard. Maar, Justine en ik bleven ongedeerd. Het bewijst nog eens dat deze auto heel stevig is. We zullen wel wat carrosseriewerk hebben. Hopelijk kunnen we toch starten in de Condroz."
Adrian Fernémont reed voor de derde keer met de wagen die hij mocht presenteren in de Westhoek. Adrian nam de fakkel over en streed mee in de kopgroep bij de R2's in Sankt-Vith. De piloot uit Namen bleef kort in het spoor van de leider in RC4 en kreeg de zege op een presenteerblaadje met de finish in zicht. "Deze zege doet ons veel plezier," jubelde Adrian. "Zeker omdat we voelen dat de wagen heel snel progressie maakt. Team Floral reageert snel en telkens wanneer we met de nieuwe Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2 rijden is hij een beetje sneller en efficiënter. Dat bewijst deze overwinning, want de concurrentie was sterk."
Adrian, die in de Rally van Ieper de finish haalde maar in Roeselare moest opgeven na een kleine sortie, zette het ontwikkelingswerk op de proeven van de East Belgian Rally verder. "We wisten in Ieper al dat deze wagen potentieel heeft. De EcoBoost heeft een chassis dat nog efficiënter is dan het onderstel van de atmosferische R2, die op dat vlak al een referentie was. De motor is ook goed geëvolueerd en is nu makkelijker te exploiteren. Het genereuze koppel van de driecilinder turbo is soms moeilijk aan de grond te brengen. Op dat vlak moeten we nog progressie maken. Maar, ik heb er vertrouwen in. Het is gewoon een kwestie van tijd en van het vinden van de juiste afstellingen. Voor de Condroz Rally, een wedstrijd waar tractie heel belangrijk is, zullen we nog een goede testsessie afwerken met Floral, specifiek om te werken aan dat punt. De wagen is goed ontwikkeld. Dat bewijst deze overwinning in de categorie. We gaan nu even genieten van deze zege in RC4. Ik hoop dat het de eerste overwinning van een lange reeks is met de nieuwe Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2 !"

De afgelopen East Belgian Rally in St. Vith was de laatste wedstrijd van de RACB M-Cup. Het werd een ware thriller met een spannende apotheose waarbij het wachten was tot de laatste KP om te weten wie de eerste M-Cup kampioen zou worden.

De concurrentie had voor deze wedstrijd nog ‘back-up versterking’ van formaat ingeroepen. Niemand minder dan Andy Lefevere en Steve Van Bellingen stonden aan de start met de andere snelle 1-series uit de ateliers van Schmidt. Beiden hebben speciaal voor deze éénmalige wedstrijd nog ‘last minute’ ingeschreven in de M-Cup zodat ook zij punten konden behalen. Theoretisch hadden we na de Omloop een mooie uitgangssituatie voor het kampioenschap omdat een 3de plaats in St. Vith voldoende was om kampioen te worden. Met deze extra versterking naast Toby en de andere snelle M-Cup piloten zoals Kurt Braeckevelt, Marc Maertens, … werd een top-3 klassering voor ons plots minder evident en een hele uitdaging.

Toby en Andy waren beiden super snel en deelden de besttijden onder elkaar. Na een fout van Kurt Braeckevelt stonden we op de 3de plaats in de M Cup. De 2 tenoren voor ons konden we onmogelijk op regelmaat inhalen en de wagens achter ons konden we op regelmaat voor blijven. Deze positie was voldoende om kampioen te worden. Toen Lefevere ook de strijd noodgedwongen moest staken, schoven we bovendien op naar de 2de plaats in de M-cup.

Dit was een luxe positie en we begonnen reeds te dromen van de titel ….. tot op KP5 waar de gaskabel brak en de wagen stilviel op de proef. De noodreparatie op de proef zelf kostte ons effectief minstens 5 minuten waardoor we zeer ver terugvielen in het klassement naar een 6de plaats in de M-Cup. De titel leek een verloren zaak …. dit verlies inhalen bijna ‘mission impossible’ was. Toch bleven we ervoor vechten en aanvallen was onze enige optie. Voor de laatste lus van 3 nachtelijke proeven stonden we 5de. Op de 11e proef passeerden we Sjef Meersschaert en Gerry Heusdens. Op de laatste proef konden we ook nog Marc Maertens achter ons laten en zo vochten we ons terug naar de derde plaats – net voldoende om met 1 puntje voorsprong de eindstand van het M-Cup kampioenschap te winnen!

Ik wens speciaal co Rob Van Tichelen te bedanken die na bijna 10 jaar in de rechterstoel te hebben gezeten beslist heeft de helm aan de haak te hangen. Rob heeft gedurende die 10 jaar de Champion Lubes M3 altijd intact naar de finish begeleid door telkens perfecte nota’s op het goede moment. Ook het service team met Filip, Gunther, Jordy, Joren, Jerre en Poko verdienen een pluim door alle problemen op service telkens tijdig op te lossen! Een kampioenschap winnen is enkel mogelijk dankzij de goede samenwerking en inzet van het ganse team !

In het Historic BRC is de strijd nog niet gestreden. Stefaan Stouf reisde af naar de East Belgian Rally om de titel veilig te stellen, maar het tegendeel gebeurde. Met Pieter-Jan Maeyaert heeft hij er voor de slotwedstrijd in de Condroz nog een titelrivaal bij. Het technische parcours van de East Belgian Rally maakte zijn reputatie in elk geval weer waar.
Voor de start van de East Belgian Rally had Stefaan Stouf 15 punten voorsprong op Jens Maes in de tussenstand van het kampioenschap. De Porsche-piloot kon de titel veilig stellen, maar op de eerste proef in Büllingen ging het mis. De Porsche schoof in een linkse van de baan en knalde op de 00-wagen die op die plaats al in de gracht was geschoven. Op KP 3 moest Jens Maes op zijn beurt opgeven, zodat de twee titelkandidaten zonder punten terug naar huis moesten. Stefaan Prinzie kon niet profiteren. De Stesha-piloot moest opgeven met een defect differentieel. Frank Baert, die zijn Opel Manta 400 nog eens van stal haalde om dat Andy Lefevere met zijn BMW 130i reed, stapte door aanhoudende technische problemen uit de wedstrijd.

Na de opgave van Stefaan Stouf stond er geen maat op Rainer Hermann, die de wedstrijd domineerde met zijn Opel Ascona 400. De voorbije twee edities liet hij de zege liggen door een foutje bij het inklokken en een sortie, maar dit jaar hield de lokale specialist zich niet op een foutje betrappen. Hermann werd zelfs knap 14de algemeen.

De tweede plaats bij de Historic-deelnemers ging naar Pieter-Jan Maeyaert, die voor de eerste keer aan de start stond in de Oostkantons. Met deze tweede plaats komt Maeyaert meteen in de running voor de titel, want de Escort-piloot komt op gelijke hoogte van Jens Maes op de tweede plaats.
"Ik heb me geweldig geamuseerd op deze prachtige proeven, maar Hermann was gewoon te snel. Zijn Ascona heeft 70 pk meer en hij kent het parcours als geen ander," vertelde Pieter-Jan.

Op de allerlaatste proef rukte Guino Kenis, terug van de partij met zijn BMW 2002, op naar de derde plaats. De BMW-dealer, genavigeerd door Robin Buysmans, amuseerde zich op het mooie parcours: "Vrijdagavond was ik om 20h nog in Munchen bij BMW. Ik ben om 22h geland en zonder veel voorbereiding zijn we gestart om ons te amuseren. De problemen met de aandrijfassen van de 2002 zijn definitief van de baan. Dit smaakt natuurlijk naar meer..."

Maurice Bergsteijn reed weer een knappe wedstrijd met zijn Opel Kadett. De Nederlander werd vierde, voor de Ford Escorts van Tom Nemegheer en Jochen Platton.

De East Belgian Rally is een van de mooiste wedstrijden van het Belgisch rallykampioenschap, maar de selectieve proeven vergen lef, stuurmanskunst en ervaring. Het is dan ook geen verrassing dat heel wat jongeren zich lieten verrassen. De overwinning in Sankt-Vith ging naar Gert-Jan Kobus, die het feestje bij de familie compleet maakte, maar Andy Dewallef kon zich na zijn opgave ook troosten met de titel.
Na een sterke opening van Polle Geusens, was de titelstrijd beslist na 3 KP's in Sankt-Vith. Geusens ging van de baan in Amel, waardoor Andy Dewallef meteen Junior Kampioen van België was. Dewallef leek trouwens op weg naar de zege in RC5, maar de Renault Twingo R1 liet hem 4 km voor de finish in de steek.
"We titel in het Junior BRC was bij aanvang van het seizoen zeker niet ons doel, maar vanaf Ieper begonnen we erin te geloven," vertelt Andy, die een prima eerste rallyseizoen afwerkte op nationaal niveau. "We hebben heel het seizoen regelmatig gereden. Ik reed vooral om ervaring op te doen in functie van de toekomst. Helaas liet de versnellingsbak ons in de steek op 4 km van de finish van de laatste proef. De titel was al binnen en we hebben nog 10 punten gescoord door onze snelste tijden, maar het is toch zuur dat je die titel niet op het podium kunt vieren. Emotioneel is het een vervelende opgave, al zal Freddy Loix dat ook wel gevonden hebben, maar bovendien missen we hierdoor ook de premie van de Renault Trophy en mogelijk een tweede Junior Award...," vertelde de kersverse kampioen na de finish.
In RC5 haalde uiteindelijk geen van de Juniors de finish. Sébastien Bedoret werd uit koers genomen na een snelheidsovertreding, terwijl Anthony Dovifat na twee snelste tijden een wiel van zijn DS 3 R1 reed.
Ook in RC4 lieten een paar jongeren zich verrassen. Guillaume De Ridder was aan een sterke wedstrijd bezig met de ex-Dolfen Peugeot 208 R2. De Ridder liet zich als leider in de tussenstand verrassen in Amel. "In een snelle linkse die iedereen vol gas neemt, brak de achtertrein zonder verwittiging uit. We schoven achterwaarts hard op een boom," vertelde Kurt Declerck.
Joachim Wagemans, die na een verkeerde bandenkeuze 's ochtends aan een opmars begonnen was, nam de leiding over. De Peugeot-piloot nam afstand van Adrian Fernémont en leek op weg naar de zege in RC4, maar op de verbinding naar de laatste proef braken plots vier wielbouten af. Zo kreeg Gert-Jan Kobus de zege bij de Juniors alsnog in de schoot geworpen. De 21-jarige Nederlander pakte zijn eerste zege in het Junior BRC, wat hem eveneens de Junior Award opleverde.

Tobias Brüls stuurde zijn Fiesta R2 naar de tweede plaats voor eigen publiek. Romain Delhez viel al vroeg uit door een transmissieprobleem op zijn Opel Adam R2.

Eindelijk! Hermen Kobus heeft zijn eerste grote internationale overwinning te pakken. In de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap, stuurde Hermen zijn Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon Oil en op Kumho's naar de overwinning. De volledige Belgische top werd geklopt in een superspannende finale.

Na de ontgoocheling van de Hellendoorn Rally was Hermen Kobus voorzichtig in zijn voorspelling voor de East Belgian Rally, zijn lievelingswedstrijd van het Belgisch kampioenschap waar hij al twee keer op het podium stond. Maar, na de verkenning van het parcours was het vertrouwen al toegenomen.

"Dit parcours is ongelofelijk mooi en ik ga zeker proberen om in de buurt te blijven van Freddy Loix. Ondertussen ben ik ook verlost van de griep die me hinderde in Hellendoorn, dus ik ben er klaar voor," lachte Hermen vrijdag voor de start.

Met een eerste snelste tijd op de vijfde proef bewezen Hermen en zijn vaste copiloot Erik de Wild dat ze vooraan mee konden strijden voor de overwinning.

"We hebben vandaag bijstand van een ingenieur van Skoda, die ook werkt voor Freddy Loix. Dat maakt een serieus verschil, want hij kan de mapping van de motor aanpassen, waardoor we dichter tegen de maximale turboboost kunnen rijden. Ik probeer de aansluiting te houden met Freddy en Kris Princen, om hen dan vanavond, in het donker, te verrassen..."

Nadat Belgisch kampioen Freddy Loix moest opgeven met een defect differentieel, gingen drie piloten met een miniem verschil de slotronde in. Verschueren stond aan de leiding met 2"2 voorsprong op Hermen Kobus en 2"3 op Kris Princen. Er waren nog drie proeven te rijden... in het donker. Op de eerste was Princen de snelste, maar hij pakte maar 0"3 op Hermen, terwijl Verschueren 4"2 liet liggen. De Peugeot-piloot nam de leiding over, maar Hermen volgde op 0"2. Op de voorlaatste proef was Kobus 1" sneller dan Princen, waardoor de man uit Lichtenvoorde met 0"8 voorsprong aan de slotproef kon beginnen. En, op die slotproef was hij nog eens 1"5 sneller dan de voormalige Belgische kampioen. De zege was binnen voor Hermen Kobus en Erik de Wild! De ontlading was enorm.

"Eindelijk! De eerste is binnen en het is een prachtige zege, want alle toppers stonden hier aan de start en de East Belgian is volgens alle piloten een van de moeilijkste en mooiste wedstrijden van België. Het tempo lag de ganse dag enorm hoog. Op de laatste proef dacht ik zelfs dat we het niet zouden halen, want mijn eerste remzone was niet perfect. Ik moet Freddy Loix ook bedanken, want we mochten zijn "side pods" gebruiken in het donker, want die hadden we stuk gereden in Hellendoorn," lachte Hermen, die zijn pa Gerrit bij de finish meteen in de feestvreugde betrok. "Deze zege bewijst ook dat we met de Skoda Fabia R5 een auto hebben die kan winnen. Wat een ongelofelijk spannende finale!"

Ook bij Erik de Wild was de voldoening enorm: "Voor de laatste drie proeven werd al verteld dat we wel zouden winnen, omdat Hermen hier al twee keer in het donker erg snelle tijden reed. Maar, daardoor verhoogde de druk nog meer, want we mochten zelf zeker niet denken dat het wel zou lukken. We moesten de focus houden en maximaal aanvallen, want Princen is een absolute topper en hij rijdt met de auto van Peugeot België. Ik heb nog nooit zo een spannende wedstrijd gereden. De ganse dag streden we voor tienden van een seconde, met een vijftal piloten..."

Het feestje bij de familie Kobus was compleet, want ook de 21-jarige broer van Hermen, Gert-Jan, reed een sterke wedstrijd. Met zijn Ford Fiesta R2 eindigde Gert-Jan op de 12de plaats algemeen en won hij de strijd in de sterk bezette categorie RC4. Als snelste jongere won hij de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de volgende manche van het BRC, de Condroz Rally.

De East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap, kende een razend spannend verloop. De tenoren reden van start tot finish op de limiet, maar geen van hen kon een beslissende kloof slaan. Vincent Verschueren en Veronique Hostens realiseerden twee snelste tijden met de DS 3 R5 van GoDrive en ze namen drie keer de leiding over. Uiteindelijk eindigden ze op de derde plaats op amper 5"3 van de zege...
Vincent Verschueren reed zijn eerste snelste tijd op de derde proef in Amel, maar op dat moment had het al afgelopen kunnen zijn. Bij de finish van de eerste chronorit in Büllingen werd zijn DS 3 R5 immers aangereden door de DS van Cédric Cherain, die niet begrepen had dat de finish van de klassementsproef dit jaar 400 meter vroeger lag.

"Cédric kwam op volle snelheid de bocht uit. In een reflex probeerde ik nog te vertrekken, maar ik liet de motor afslaan. Gelukkig bleven we staan, want we hebben met onze wagen de klap opgevangen en de omstaanders beschermd," vertelde Vincent. "Wat de tijden betreft, ben ik aangenaam verrast dat we zo goed mee zijn. Het gaat wel erg hard vooraan."

Het tempo bleef bijzonder hoog liggen en Vincent zou nog twee keer de leiding overnemen. Bij het ingaan van de slotronde van drie proeven in het donker had de Oost-Vlaming de leiding in handen, maar met amper 2"2 voorsprong op Hermen Kobus en 2"3 op Kris Princen. In het donker waren zijn rivalen net een fractie sneller, zodat Vincent op de derde plaats eindigde. Na 152 km tegen de chrono op amper 5"3...

"Ik ben ontgoocheld, want we waren er heel dicht bij, maar ik heb alles gegeven. We draaiden bijna dezelfde tijden als overdag, maar Hermen en Kris deden nog beter. Ik ben trots dat we constant met Kris Princen en Freddy Loix konden concurreren. Sinds Ieper voel ik me uitstekend in de DS 3 R5. De wagen staat nu naar mijn hand en ik kan mijn vertrouwde, agressieve rijstijl hanteren. Wanneer ik me goed voel, dan kan ik aanvallen en dan volgen de chrono's wel. natuurlijk wilde ik winnen, ik denk wel dat ik getoond heb dat ik vooraan mee kan doen..."

Copilote Veronique Hostens vond dat Vincent vooral niet ontgoocheld mocht zijn. De ganse dag hadden ze op de limiet gestreden en bleven ze foutloos.

"Kijk, dat is precies de reden waarom ik zo graag met Vincent rijd," vertelde Veronique. "Vincent is een piloot die aanvalt wanneer hij vertrouwen heeft in de auto. Als dat vertrouwen er niet is, dan zal hij geen onnodige risico's nemen. Als copilote heb ik dan ook het volste vertrouwen in mijn piloot. Vandaag namen we meer risico's, maar dan weet ik ook dat het lukt."

De volgende wedstrijd, de Condroz Rally, wordt verreden op het lievelingsparcours van Vincent Verschueren. Dat belooft!

Het mag blijkbaar niet zijn voor Chris Van Woensel en Rik Snaet met hun Mitsubishi Lancer WRC05. Na een prachtige start in de East Belgian Rally, met een voorlopige leidersplaats na drie klassementsproeven, werd het Yokohama-team opnieuw geveld door mechanische problemen. Ondanks een volledige revisie en een optimale voorbereiding in Oudenaarde, moest Chris weer vroegtijdig de strijd staken. Om moedeloos van te worden...
"En toch is het een fantastische machine, deze Mitsubishi Lancer WRC05," vertelt Chris. "Als het goed gaat, is het een fenomenale wagen om mee te rijden. We draaiden in Sankt-Vith een snelste tijden en stonden na drie proeven aan de leiding, maar ik heb niet het gevoel dat ik al het maximum uit de Lancer heb gehaald. Alleen ging het weer mis. Op de vierde proef, Sankt-Vith, schakelde de motor plots over naar zijn veiligheidsmodus. Dat betekende minder power en in de road modus kan je ook niet meer schakelen met de paddles aan het stuur. Op de volgende proef hadden we weer hetzelfde probleem. Af en toe ging de motor in zijn noodstand, terwijl het vermogen even later weer terug kwam..."

Tijdens de service kon het probleem niet verholpen worden. Omdat de Mitsubishi ook in Büllingen weer haperde, besloot het team de handdoek in de ring te gooien.

"We verloren een 20-tal seconden per proef en dan heeft het geen zin om verder te rijden. We hebben contact gehad met MML in Engeland en mogelijk ligt de oorzaak bij de Power Box, die zorgt voor de elektronische aansturing. Er waren wel meer zaken die wezen op een elektronisch probleem. Op een bepaald moment ging mijn ruit niet meer elektrisch naar beneden, wanneer ik stil stond gaf de display aan dat we 16 km/h reden, tijdens het rijden gaf de display aan dat we in achteruit stonden, de brandstofmeter werkte niet meer... Er zat duidelijk een storing in de elektronica..."

Weer een enorme ontgoocheling voor Chris en Rik, die in de East Belgian Rally mee streden voor de algemene overwinning. Het is moeilijk om telkens opnieuw de batterijen op te laden wanneer de pech blijft aanhouden...

"Op dit moment zit de moed even in onze schoenen, maar als we eens een wedstrijd zonder problemen af kunnen werken, dan zit er veel potentieel in onze Mitsubishi. Hopelijk lukt het in de Condroz Rally wel..."

In de East Belgian Rally stonden Polle Geusens en Justine Demeestere voor de tweede keer aan de start met de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost R2. Deze keer hadden Polle en zijn broer Door de wagen voor de wedstrijd helemaal afgesteld op maat van Polle en het resultaat was meteen te zien van bij de start: twee toptijden, waaronder een scratch in R2. De ambitie om in Sankt-Vith de eerste zege van het seizoen in R2 te veroveren werd daarmee benadrukt, maar op de derde proef, in Amel, ging het fout.
"We hadden voor de wedstrijd een aantal aanpassingen gedaan aan de Fiesta Ecoboost, een nieuw exemplaar dat we in de Omloop van Vlaanderen nog moesten inrijden, om de wagen efficiënter te maken bij het uitkomen van de bochten. Met die nieuwe set-up kon ik veel vroeger op het gas bij het uitkomen van de bochten en werd het vermogen ook progressiever op de voorwielen gezet. Kortom, de wagen gaf me veel meer vertrouwen en vanaf de shakedown voelde ik dat een goed resultaat haalbaar was," vertelde Polle.
Maar, na twee prima tijden, ging het fout in een snelle linkse op onverhard...
"Bij het insturen in die linkse had ik wat onderstuur. Ik gaf een tikje aan de handrem om het onderstuur tegen te gaan, maar de achtertrein brak heel brutaal uit. Aan hoge snelheid gingen we helemaal dwars, ik kon hem terughalen, maar toen raakten we met het linkerachterwiel iets in de grasberm waardoor de wagen plots rechts in de bomen vloog..."
De impact zorgde voor heel wat averij aan de Fiesta. Polle en zijn broers zullen er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te schitteren met de Ford Fiesta Ecoboost, hopelijk dit jaar nog in de Condroz Rally.

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben dit weekend, ondanks een opgave in de East Belgian Rally, hun titel in het BK rally verlengd. In de komende weken zal duidelijk worden of deze rally de laatste van het seizoen was en of er nog een vervolg aan gebreid wordt in de Condroz begin november.

Een derde opeenvolgende titel en een tiende eindzege in ‘zijn’ Ieper. Dat waren de duidelijke doelstellingen van Freddy Loix bij aanvang van het seizoen. 8 maanden later kan de Limburger zeggen dat hij, samen met het voltallige BMA-Autosportteam en zijn corijder Johan Gitsels de verwachtingen ingelost heeft. Voor Freddy Loix is het zijn derde titel op rij. Voor corijder Johan Gitsels, BMA-Autosport en ŠKODA België is het de tweede opeenvolgende titel.

Johan, het team, de mensen van ŠKODA België en ikzelf hadden de titel liever al strijdend gewonnen maar het heeft niet mogen zijn” zegt Freddy Loix. “Het gebeurt heel zelden dat de o zo bedrijfszekere ŠKODA Fabia R5 ons in de steek laat. Als je het hele seizoen bekijkt dan kan je niet anders dan vaststellen dat we bijzonder sterk gepresteerd hebben en dat we de titel dubbel en dik verdienen. We winnen vijf van de acht wedstrijden waarin we starten en we voldoen aan de vooropgestelde doelstellingen. De resultaten spreken voor zich. Ik ben zeer tevreden. Opdracht volbracht!”

De opgave is doodjammer maar om er maar een cliché tegen aan te smijten, het hoort bij mechanische sport” zegt Johan Gitsels. “De eerste twee ritten hadden we het moeilijk maar nadien groeiden we in de wedstrijd en reden we onze eerste scratch van de rally waardoor we toch weer onze klasse toonden. Tussen de finish van de zesde rit en de start van de zevende rit hoorden we plots een vreemd en alarmerend geluid in de versnellingsbak of in het differentieel. We wisten meteen dat het niet goed was. Omdat er nog twee klassementsritten te rijden waren en om verdere schade te voorkomen besloten we om de strijd te staken. Heel jammer maar het was de beste beslissing. We hadden ons wat graag gemengd in de fantastische strijd voor de zege maar het heeft niet mogen zijn. Ik had liever de titel op een andere manier gewonnen maar als we het volledige seizoen bekijken mogen we niet mopperen. We winnen vijf wedstrijden en hebben telkens meegestreden voor de eindzege. We mogen fier zijn op ons seizoen en deze titel. We zijn tevreden over het team, we zijn tevreden over de wagen en we zijn trots dat we onze sponsors deze titel kunnen schenken. Op naar volgend jaar.”

De komende weken moet duidelijk worden of Freddy Loix nog aan de start verschijnt van de Condroz rally begin november. “Ik ga daar nu nog geen uitspraken over doen en wil vanavond mijn titel vieren. Enerzijds wil ik zoveel mogelijk rally’s rijden, anderzijds is het ook niet slecht om nu al het seizoen 2016 beginnen voor te bereiden” zegt Freddy Loix. “Volgend jaar is het de bedoeling om opnieuw Ieper te winnen, onze titel te verlengen met dezelfde corijder, hetzelfde team en dezelfde wagen. Never change a winning team!”

Het is absoluut de bedoeling om ook volgend jaar in dezelfde configuratie verder te werken” beaamt Vincent Struye, marketingmanager van ŠKODA België. “De tweede opeenvolgende titel is heel plezant net als de ŠKODA Fabia die hier wint, ook al is het niet de wagen van Freddy. Het is en blijft een ŠKODA. Over de doelstellingen van volgend jaar kan en wil ik me vanavond nog niet uitspreken. Uiteraard is en blijft Ieper altijd een speciale wedstrijd en uiteraard willen we als constructeur graag een derde titel winnen. Maar alles op zijn tijd. Eerst gaan we met volle teugen genieten van deze titel.”

Voor het tweede jaar op rij heeft het BMA-Autosportteam van Bernard Munster schitterend werk afgeleverd maar toch is teammanager Bernard Munster niet echt helemaal tevreden. “Uiteraard doet de titel deugd net als het feit dat we voor het tweede jaar op rij erin slagen om de vooropgestelde doelstellingen van ŠKODA België te halen. Maar toch kan ik vandaag niet voluit tevreden zijn omdat we deze wedstrijd niet tot een goed einde gebracht hebben. Er mankeert vandaag iets en dat heeft alles te maken met de opgave. Het is vooral jammer omdat de rally zo’n apotheose kent en de strijd om de zege pas in de allerlaatste klassementsrit beslecht wordt. Het zou zo mooi geweest zijn als we voluit hadden kunnen meestrijden met de andere drie rijders. Maar bon, het heeft niet mogen zijn. De titel is fantastisch en het feest is mooi maar je wil altijd meer, vandaar toch een beetje teleurstelling. Dat is de aard van het beestje. Volgend jaar hebben alle partijen de intentie om verder te doen maar makkelijk zal het niet worden. De concurrentie zal ook in 2016 groot zijn maar wij zijn enorm gemotiveerd en kijken er nu al naar uit.”

Wat een thriller! De finale van de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship, kende een ongelofelijk spannende ontknoping. Uiteindelijk viel de beslissing pas op de allerlaatste klassementsproef in Amel, waar Hermen Kobus zijn voorsprong van 0"8 op Kris Princen met succes verdedigde. De jonge Nederlander behaalde zijn eerste grote internationale overwinning met 2"3 voorsprong op Kris Princen en 5"3 op Vincent Verschueren.
"Wat een waanzinnig spannende finale," juichte Hermen na de finish. "Ik wist dat er in het donker mogelijkheden waren, maar Kris Princen heeft ook ongelofelijk hard gereden. Ik heb echt het maximum uit de Skoda Fabia R5 moeten halen. Dit is mijn eerste grote overwinning en waar kon ik die beter behalen dan in deze East Belgian Rally! Het startveld was ongelofelijk sterk bezet, met alle Belgische toppers. Dat maakt deze eerste overwinning met de Skoda nog mooier!"

De tweede plaats ging naar Kris Princen met de officiële Peugeot 208 T16, die zich helemaal niet ontgoocheld toonde: "Dit was een fantastische wedstrijd. Vanaf de eerste tot de laatste proef reden we allemaal voluit en de verschillen bleven klein. Ik heb in het donker het maximum gegeven. Het was een paar keer op het nippertje, maar dat zal bij Hermen ook wel geweest zijn. We verliezen de wedstrijd op de 10de proef, waar onze bandenkeuze niet ideaal was. De kleine schuiver daar kost ons uiteindelijk de zege."

Vincent Verschueren ging als leider de slotronde in, maar in het donker kon hij niet standhouden. De GoDrive-piloot was ontgoocheld: "Ik wist dat het moeilijk zou worden in het donker. Ik heb het geprobeerd, maar Hermen en Kris waren sneller. Ik kon mijn tijden van overdag evenaren, maar zij waren in het donker zelfs sneller. Er is ongelofelijk hard gereden. We waren er dicht bij..."

Twee andere kleppers moesten vroegtijdig afhaken. Chris Van Woensel, de eerste leider in de wedstrijd, haakte na de eerste ronde af door motorproblemen met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Freddy Loix, eveneens volop in strijd voor de overwinning, moest halfweg de wedstrijd de strijd staken met een defect differentieel. Ondanks die opgave mocht Skoda-piloot Freddy Loix zijn derde opeenvolgende Belgische titel vieren in Sankt-Vith.

Omdat Cédric Cherain na de eerste proef, waar hij op de DS 3 R5 van Verschueren knalde na de finish, een minuut straftijd kreeg, eindigde de Luikenaar op de vijfde plaats, achter Bertrand Grooten, de eerste van de WRC-piloten nadat Benoît Allart, die mee in strijd was voor het podium, de stuurinrichting brak bij een stuurfoutje in het donker.

Timothy Van Parijs stuurde zijn Porsche naar een knappe 6de plaats, voor de Mitsubishi van Anthony Martin en de DS 3 R3T van Guillaume Dilley, die tweede blijft in het Belgisch kampioenschap.

Bij de Juniors gaven Polle Geusens (sortie), Guillaume De Ridder (sortie) en Joachim Wagemans (wiel afgebroken) achtereenvolgens op, waardoor de zege naar Gert-Jan Kobus, de 21-jarige broer van Hermen, ging. In Historic stond er geen maat op Rainer Hermann, die kon profiteren van de opgaves van Stefaan Stouf (sortie), Stefaan Prinzie (mechanisch) en Jens Maes (aandrijfas). Pieter-Jan Maeyaert eindigde op de tweede plaats.

Met 14 teams aan de start, zijn de deelnemers aan het Belgisch kampioenschap Historic goed vertegenwoordigd in de East Belgian Rally. Op het snelle en natuurlijke parcours in de Oostkantons valt zaterdag mogelijk de beslissing in het kampioenschap. Stefaan Stouf heeft met 15 punten voorsprong op Jens Maes al een optie genomen op de titel, maar in de rallysport verkoop je het vel van de beer best niet voor hij geschoten is.
Stefaan Stouf is wel de laatste die dat zou doen. Als geen ander weet de Porsche-piloot hoe hard de rallysport kan zijn: In 2005 was hij op weg naar de Belgische Historic-titel, maar 1 kilometer voor de finish brak de transmissie. Weg titel.

Stouf gaat natuurlijk van start als favoriet met zijn snelle Porsche, maar Rainer Hermann heeft de voobije jaren telkens geschitterd voor eigen publiek met zijn Opel Ascona 400. Hermann is de belangrijkste opponent van Stouf, al zien we ook Pieter-Jan Maeyaert weer een hoofdrol spelen met zijn Ford Escort. Op een technisch parcours aan de andere kant van het land kunnen we meteen het echte potentieel van de revelatie inschatten.

Nog een outsider is Stefaan Prinzie, afgelopen weekend nog winnaar in Oudenaarde met zijn Opel Ascona. Een ideale referentie voor Jens Maes, de enige die Stouf nog van de titel kan houden. Guino Kenis heeft nog niet veel geluk gehad met zijn BMW 2002, maar als de mechaniek hem niet in de steek laat, zit er zeker een mooi resultaat in.

Frank Baert vertrouwt deze keer zijn BMW 130i toe aan Andy Lefevere. Zelf komt hij aan de start met zijn Manta 400. Met de Escorts van Nemegheer, Platton, Hoens en Van de Ven, de fraaie Porsche van De Bargigli , de Opel Kadett van Luc Caprasse en vooral de Volvo 122S van Olaf Pothoven, is het startveld in Historic weer erg gevarieerd in Sankt-Vith, waar zaterdag 13 klassementsproeven op het menu staan.

Een week na hun 7de plaats in de Hellendoorn Rally in eigen land, reizen Hermen Kobus en Erik de Wild af naar de East Belgian Rally. Op zijn lievelingsparcours in de Oostkantons, waar hij de voorbije twee jaar op het podium stond, wil Hermen weer een stap vooruit zetten in zijn leerproces met de Skoda Fabia R5. Vooral de rechtstreekse confrontatie met Freddy Loix in een gelijkaardige Fabia R5 wordt boeiend.

Hermen Kobus beleefde een moeilijk weekend in de Hellendoorn Rally. Met koorts en griep kon hij onmogelijk zijn kansen optimaal verdedigen, maar Hermen wil die mindere vorm niet als excuus gebruiken.

"Het was gewoon niet goed genoeg," vertelt Hermen eerlijk. "Vrijdagavond gingen we in de fout op een modderige strook onverhard. De wagen brak uit, ik stuurde tegen, maar de wagen ging plots heel brutaal de andere kant op. We hadden geluk dat we een boom konden ontwijken. Na die schuiver liet ik op de onverharde stroken enorm veel tijd liggen, want het vertrouwen was helemaal zoek. Piet van Hoof pakte 40" op twee passages op de proef van Notter. Dan kan je een goed resultaat wel vergeten."

De aanpassing aan de Skoda Fabia R5 is ook moeilijker dan voorzien. Na jaren met atmosferische motoren te hebben gereden, heeft Hermen logischerwijze een leerperiode nodig.

"Met de Fiesta S2000 kon ik heel vroeg vol op het gas gaan bij het uitkomen van de bochten, waarbij de motor progressief het vermogen leverde. Met de turbo en de ALS, reageert deze Fabia R5 veel brutaler in het korte werk. Als ik vol op het gas ga, dan zet de voortrein bruusk een paar meter opzij. Ik moet meer doseren. We hebben ook de juiste settings nog niet gevonden voor de schokdempers van Sachs. Ik heb contact gehad met Freddy Loix, die de Fabia R5 heeft ontwikkeld voor Skoda Motorsport, en hij heeft dezelfde problemen. Het is ook duidelijk dat er een aanzienlijk verschil is tussen de fabriekswagens die Lappi en Kopecky in WRC-2 besturen en de klantenversies. De mapping is voorzichtiger, maar wanneer je maar 1,3 bar turbodruk hebt, tegenover 1,6 voor de fabrieksauto's, dan heb je gewoon 40 pk minder. Dat is gewoon teveel en het verklaart ook waarom we de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel niet konden volgen op de rechte stukken. Het was al een tijdje geleden dat ik nog in Hellendoorn had gereden en ik moet zeggen dat ik met veel plezier uitkijk naar de East Belgian Rally. Rechte stukken van 700 meter en geen mogelijkheid om te snijden in de bochten omdat er paaltjes in de koorden gezet worden... Ik moest plots heel vreemde lijnen rijden..."

In de East Belgian Rally, een rally met een fantastisch mooi parcours met vijf snelle en technische proeven, voelt Hermen zich traditioneel in zijn sas. Zowel in 2013 als in 2014 stond hij op het podium. Deze keer tempert de piloot uit Lichtenvoorde de verwachtingen.

"Normaal durf ik mijn ambitie wel uit te spreken, maar nu trek ik met minder vertrouwen naar de East Belgian Rally. Ik wil gewoon beter doen en vooral het potentieel van de Skoda Fabia R5 beter benutten. Met enkele WRC's aan de start, waaronder Chris Van Woensel die ik twee jaar op rij kon verslaan op de laatste proeven in het donker, en nog vijf andere R5's, zal het niveau heel hoog liggen. Ik kijk vooral uit naar de tijden van Freddy Loix met dezelfde Skoda Fabia R5. Hij heeft duizenden kilometers getest om de Fabia R5 te ontwikkelen. Als mijn tijden in zijn buurt komen, dan hebben we een flinke stap vooruit gezet."

Met de East Belgian Rally staat zaterdag de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship op het programma. Polle Geusens en Justine Demeestere komen met de Ford Fiesta Ecoboost R2 aan de start. De jonge Limburger wil zijn titel in RC4, de sterk bezette categorie voor R2's, glans geven met een topprestatie.
Donderdagavond was Polle Geusens al aan het werk in de Oostkantons. Op de shakedown van de East Belgian Rally werden de afstellingen van de Ford Fiesta Ecoboost R2 verfijnd.
"We hadden in de Omloop van Vlaanderen nog niet de optimale afstelling van de achtertrein. Die was nog een beetje te nerveus, maar na 4 passages op de shakedown is de verbetering al merkbaar. We hebben ook eens in het donker gereden, omdat zaterdag toch drie klassementsproeven in het donker worden afgewerkt. Voor mij mogen het best meer proeven zijn 's avonds, want rijden in het donker, dat ligt me wel."
Na 7 feilloze optredens in de categorie R2, traditioneel een sterk bezette categorie, is Polle Geusens al zeker van de Belgische titel in RC4, maar ook dit weekend zal hij weer voluit gaan voor de zege.
"Ik krijg steeds meer vertrouwen in de Fiesta Ecoboost R2. Het zal een mooi gevecht worden met de Peugeots van De Ridder en Wagemans in onze klasse, waarin we voluit kunnen gaan omdat we al zeker zijn van de titel na de opgave van Adrian Fernémont in Roeselare. Ook Adrian zal weer een serieuze klant worden. Ik kijk in elk geval uit naar de East Belgian Rally, want het parcours is fantastisch. Ik hou van de snelle proeven met mooie vloeiende bochtencombinaties. Vorig jaar kwam ik hier niet aan de start, maar de proeven zijn niet teveel gewijzigd. Natuurlijk ga ik proberen een aantal snelste tijden te rijden met het oog op het Junior-kampioenschap."
Polle en Justine zijn in elk geval vastbesloten om opnieuw te knallen op de fraaie proeven van de East Belgian Rally.