Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Zoals verteld in de voorbeschouwing konden we deze keer onze tenten opslaan op de site van de Expo Hallen te Roeselare voor de 5de Manche van het Belgium Ford Pinto Cup Kampioenschap.Deze keer kwamen er door verschillende professionele omstandigheden slechts 6 wagens aan de start. Maar was het toch uitkijken naar de terugkeer van Catteeuw Rudy die na de ORC & Wervik zijn 2 schrapwedstrijden had opgebruikt en zo vol voor de overwinning kwam rijden in de achtertuin van Olivier Kurt.
Ook was er terug een verwelkoming van een nieuwe Pinto rijder. Soenens Wim kwam hier in Roeselare de rangen vervoegen. Maar al op KP1 had het duo Soenens Wim – De Waele Koen af te rekenen met een lekke band met een verlies van 3 min op de sterk startende Olivier Kurt die met een scratch, een 14-tal sec. nam op concurrent Catteeuw Rudy. Nemegheer Tom nam een mooie 3de tijd. Maar de grootste verrassing kwam van Verhaeghe Koen die met de ervaren Co Piloot Breyne Jeannick aan de start verscheen. Dit resulteerde in zeer scherpe tijden van de rode bolide. Warnez Sam wou verder ervaring opdoen in deze rally en begon de 1ste kp met een 5de tijd.
Op Kp2 ging Olivier Kurt rond en verloor daardoor 17 sec. Hij zag zijn opgebouwde voorsprong veranderen in een achterstand van 3 sec. op zijn dichtste belager Catteeuw Rudy. Maar het was Soenens Wim die de snelste tijd noteerde op KP Koolskamp. Verhaeghe K. noteerde een mooie 3de tijd en was zo zeer goed mee met de trein vooraan en dit moet hem wel eens echt deugd hebben gedaan na al zijn pech die hem dit jaar al achtervolgde. Nemegheer Tom klokte de 4de tijd gevolgd door Warnez Sam. Na 2 kp’s verreden op vrijdag kwamen de piloten richting service. Na een check-up mochten de rijders een kp in het donker rijden. Daar was Warnez Sam duidelijk in zijn sas en noteerde hij een mooie 3de tijd. De terug leider geworden Kurt Olivier was Rudy Catteeuw te snel af in het donker en zo werd dag 1 afgesloten met een close battle voor de 1ste plaats. Ook voor plaats drie, vier & vijf was de strijd groot met voorlopige 3de plaats voor Verhaeghe Koen.
Dag 2 kon beginnen en er werd opnieuw regen voorspeld. Dit zou wel eens een spelbreker kunnen zijn in Roeselare. Maar nog voor de regen roet in het eten kon gooien, waren we al 2 piloten kwijt. Warnez Sam & Soenens Wim moesten beide met problemen opgeven. Zo waren we nog maar met 4. Olivier K. die op zijn elan van vrijdag verder reed, noteerde opnieuw de besttijd. En vergrootte zo zijn voorsprong op Catteeuw R.. Hetzelfde deed Verhaeghe K. die opnieuw de meerdere was van Nemegheer T. en zo sec met sec zijn voorsprong kon uitbouwen tot een kleine 10 sec. op Tom. Tot op KP6 Tom een versnelling hoger trapte en begon aan de tijd te knabbelen van Verhaeghe. Het leek wel kat & muis spel tussen die 2 terwijl Olivier Kurt naar de overwinning aan het cruisen was. Iedereen dacht dat zonder pech niemand Olivier K. van zijn thuisoverwinning kon weerhouden. Net toen sloeg bij hem het noodlot toe! Onherstelbare schade aan de motor leidde tot een opgave als gevolg. En zou hierdoor in afwezigheid van zijn concurrent Van Wanseele Jeroen niet optimaal profiteren. Wie wel een gouden zaak doet en zich terug volledig in het kampioenschap kon mengen nadat op het einde 2 schrapresultaten in rekening worden gebracht is Catteeuw Rudy. Zijn enige opdracht was nog de wagen heelhuids thuis brengen en zo het max scoren en dat deed hij uiteindelijk ook. Maar voor plaats 2 & 3 was er nog niks beslist Nemegheer T. zette op kp8 alles op alles. Hij nam een besttijd voor zijn rekening en naderde tot op 4 sec van Verhaeghe K. De rode bolide voelde de hete adem van Nemegheer in zijn zog op de zoning waar de regen met bakken uit de lucht viel. Maar niet de regen was het probleem voor Nemegheer T. wel het vermogen die plots weg viel en zo moest ook hij met mechanische pech de wedstrijd verlaten. Zo bleven we welgeteld nog met 2 piloten over.

De plaatsen lagen zo goed als vast en Catteeuw R. nam geen risico meer na het uitvallen van Olivier K. en ook Verhaeghe K. kon cruisen naar de eindstreep.

Zo kunnen we concluderen dat:

Soenens Wim : al vroegtijdig te veel tijd verloor door een lekke band maar met zijn besttijd op kp2 kunnen we nog mooie dingen zien tijdens de laatste wedstrijd op de kalender, waar hij opnieuw zal deelnemen.

Warnez Sam : nog niet het geluk heeft gehad om de wagen thuis te brengen en zo zijn wedstrijdkilometers niet kan volmaken al is de potentie wel aanwezig en zal dit later wel naar boven komen.

Nemegheer Tom : de strijd vroegtijdig moest staken na het mooie duel met Verhaeghe Koen

Olivier Kurt : een zo goed als zege binnen had, maar moest toezien dat dit ook een mechanische sport is die het resultaat mee bepaald.

Verhaeghe Koen : reed een uitstekende Omloop Van Vlaanderen en werd daarmee beloond met een prachtige 2de plaats proficiat Koen !!!

Catteeuw Rudy : mengt zich terug volledig in het kampioenschap na het behalen van de 1ste plaat.

Antwerpenaar Tom Van Rompuy heeft de Omloop van Vlaanderen, zijn eerste rally aan het stuur van een Ford Fiesta R5, bekroond met een zevende plaats. “Het was een goede leerschool waarin we enorm veel bijgeleerd hebben”, aldus Van Rompuy.

De 56ste editie van de Omloop van Vlaanderen liet zich kenmerken door wisselende weersomstandigheden, maar op de openingsdag, met drie klassementsproeven op het programma, bleef het droog. “We waren toch blij dat we konden starten op droge wegen”, opent Van Rompuy. “Het verliep allemaal redelijk goed.” Dat bleek ook aan de tijden. Op de eerste proef werd een vijftiende tijd geklokt, maar op de derde proef noteerde het team al een tijd in de top tien.

Op zaterdag moesten nog vijftien klassementsproeven worden afgewerkt. De eerste helft verliep droog. Het team zette de progressie duidelijk verder met enkele knappe tijden. Van Rompuy vond steeds meer aansluiting bij de snelste deelnemers en was lang in strijd voor een plek in de top vijf. Op de Zoning klokte Van Rompuy zelfs twee keer een tweede tijd, voor eindwinnaar Freddy Loix en net achter de krachtige WRC van Jourdan Serderidis. “Ik kon mijn circuitervaring optimaal benutten om ons eens te tonen”, lacht Van Rompuy.

Maar ‘s middags gingen de hemelsluizen open. “Zo erg vond ik dat niet, want het was de ideale manier om de wagen ook in natte omstandigheden aan de tand te voelen”, aldus Van Rompuy. “Vooral in die moeilijke omstandigheden zag je dat we wat ritme en zelfvertrouwen missen.”

Uiteindelijk parkeerde Van Rompuy de Ford Fiesta R5 op een mooie zevende stek. “Daar zijn we best tevreden mee. We hebben de wagen heelhuids aan de finish gebracht en we hebben enorm veel opgestoken. Ook de samenwerking met mijn co-rijder Bert Feys verliep uitermate goed. Ook voor Bert was dit avontuur helemaal nieuw, maar hij pakt alles heel professioneel aan, zowel in de voorbereiding als tijdens de wedstrijd. En over de ondersteuning van Floral ben ik ook heel tevreden. Ik kende de renstal al van toen ik met de Fiesta R2 reed. Mijn goed gevoel van toen, werd nog maar eens bevestigd.”

Van Rompuy en Feys willen hun progressie zo snel mogelijk verder zetten. “We zijn in gesprek om te kunnen starten in de East Belgian Rally te Sankt-Vith. Dat is de voorlaatste manche van het Belgisch Kampioenschap. We willen hier opnieuw de Ford Fiesta R5 inzetten. Bedoeling is om nog meer vertrouwen te winnen en die laatste seconden te gaan zoeken. We willen aanklampen en dichter bij de toprijders komen”, besluit Van Rompuy.

De Antwerpenaar houdt eraan om iedereen te bedanken voor de inzet en het vertrouwen.

Imex Racing is volgend weekeinde van de partij tijdens het jaarlijkse rallyfeest in Twente. En wel in een heel bijzondere setting. Niet Jeroen Swaanen maar Hans Weijs junior zal ons vertegenwoordigen in de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally 2015. In een top geprepareerde Ford Fiesta R5 en genavigeerd door de ervaren Belg Kris Botson zal Hans op jacht gaan naar de winst in de R5-categorie.
“Ik ga in Hellendoorn lekker een weekendje rally kijken. En Hans aanmoedigen natuurlijk”, vertelt Jeroen Swaanen, dit jaar nog winnend onderweg in de ELE Rally. “Hans had al een tijdje de ambitie om de Hellendoorn Rally te rijden met een competitieve auto. Nou daar helpen Imex Racing, onze sponsors en ik graag aan mee. Ik denk dat het een geweldige aanwinst is voor iedereen: een spectaculaire rijder in een dikke auto.”
Het ‘project Hellendoorn’ kwam in een stroomversnelling toen Hans Weijs de kans kreeg om de competitieve Ford Fiesta R5 van Michiel Becx aan de vloot van Hans Weijs Motorsport toe te voegen. Tel hierbij op het groeiend aantal snelle R5-rallywagens in Nederland en het begon Hans nog harder te kriebelen. “De Hellendoorn Rally is een prachtige wedstrijd om te rijden. De proeven zijn geweldig en in de streek leeft de rallysport als geen ander”, meldt de 28-jarige ex-fabriekscoureur van Volkswagen enthousiast, die in zijn carrière twee keer in Hellendoorn startte.
In de Twentse rallyklassieker komen bovendien sportieve en zakelijke ambities samen. Hans Weijs is tegenwoordig actief als preparateur en verhuurder van rallywagens. “Ik wil in Hellendoorn Rally ook graag laten zien hoe competitief onze Fiesta R5 is. Het is mijn plan om een visitekaartje af te geven voor Hans Weijs Motorsport.” Komend weekeinde zal de concurrentie onder meer komen van Bob de Jong in een Citroën DS3 R5 en Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia R5.
“Ik ben niet anders dan Jeroen: ik rijd voor het maximale resultaat. Op het podium eindigen zal met minimaal drie WRC’s aan de start lastig worden, maar ik wil daar wel kort achter zitten”, meldt Hans Weijs die tijdens zijn missie wordt gesteund door de partners van Imex: Aspiris BV, Profclean, Metaalhandel Pruymboom, Duurzaamgroep Eindhoven BV, Capi Europe, Van Vliet Transport, Piet Hoevenaars beletteringen, Power to the people en Imex, en zijn eigen sponsoren Cobra Suspension, Australian homemade en Unica Schutte ICT. “De vrijdagavond wil ik gebruiken om in het ritme te komen, op zaterdag was ik niet van plan veel scratches weg te geven.”

Het Belgian Rally Championship 2015 maakte zijn traditionele rentree afgelopen weekend in West-Vlaanderen. Voor de vijfde keer dit seizoen wonnen Freddy Loix en Johan Gitsels met de ŠKODA Fabia geprepareerd in de ateliers van BMA. Maar, dat wil niet zeggen dat het makkelijk was voor het team en de bemanning. Integendeel, want vrijdagavond bleek meteen dat Kris Princen en Vincent Verschueren serieuze concurrenten zouden worden. Ze moesten helaas te vroeg tijdens de tweede wedstrijddag het peloton verlaten.
« Ik verloor mijn speelkameraden veel te vroeg, betreurde Freddy, op weg naar een derde nationale titel. Toen Vincent en Kris verdwenen waren, heb ik natuurlijk de wedstrijd gecontroleerd en de zege veilig gesteld. Wat de titel betreft moeten we nog wachten tot de East Belgian Rally in Sankt-Vith, waar we mikken op een zesde overwinning, deze keer met de titel als bonus... »
Bij BMA is men natuurlijk bijzonder blij met de indrukwekkende zegereeks, maar de balans van de Omloop van Vlaanderen blijft nochtans matig... « Natuurlijk hebben we gewonnen, en dat is het belangrijkste, vertelt Bernard Munster. Maar de Fabia R5 staat nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling. Er is nog werk om de wagen perfect aan te passen aan de Belgische wegen, die vaak weinig grip bieden. De Omloop was daar een perfect voorbeeld van. Freddy moest rijden met een wagen die teveel onderstuur had, wat hem hinderde. ŠKODA Motorsport heeft erg veel getest op asfalt, maar in een land waar het asfalt veel grip levert. Het is nu aan ons om de auto aan te passen aan de Belgische omstandigheden en de rijstijl van Freddy. We zetten de ontwikkeling verder. In elk geval is de East Belgian Rally op dat vlak minder veeleisend. Het parcours in de regio van Sankt-Vith biedt veel meer grip... »
Toen ze met meer dan twee minuten voorsprong aan de leiding stonden, hebben Loix en Gitsels bepaalde zaken getest, al kan je in een rally niet spreken van een echte testsessie. « Het is heel moeilijk omdat alles te maken heeft met het differentieel, vervolgt Bernard Munster. En dat is in een R5 minder toegankelijk dan in een Super 2000. Om de afstellingen te veranderen moeten we heel wat demonteren. Dat is niet evident tijdens een servicebeurt. Maar, we hebben ook nooit de pretentie gehad dat we de wagen perfect zouden krijgen op zo een korte tijd... »
De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het BRC 2015, staat in het weekend van 25 en 26 september op het programma, maar ondertussen is het al erg druk in de ateliers van BMA in Petit-Rechain, waar de laatste hand gelegd wordt aan de vier Porsches 911 Safari. Zij zullen eind deze maand naar Kenia verscheept worden in containers voor de East African Safari Classic 2015 in november. De race tegen de klok is begonnen voor Bernard Munster en zijn medewerkers...

De stralende gezichten bij het voltallige Renties Racing Team na afloop van de Omloop van Vlaanderen spraken boekdelen. In de sterk bezette 7de manche van het Belgian Rally Championship behaalden Didier Duquesne en Filip Cuvelier met hun Ford Fiesta R5 een schitterende tweede plaats achter tweevoudig Belgisch kampioen Freddy Loix. Het beste resultaat ooit van Didier Duquesne in het nationaal kampioenschap na een feilloze wedstrijd.
Dicht bij het podium finishen, dat was de doelstelling van Didier Duquesne voor deze Omloop van Vlaanderen en vrijdagavond bewees hij meteen in het goede ritme te zitten met een voorlopige 4de plaats na de eerste drie proeven. Toen zaterdag plots twee van de toppers, Kris Princen en Vincent Verschueren, moesten afhaken met technische problemen, schoof de Renties Fiesta R5 op naar de tweede plaats.

"Het ritme lag in het begin verschroeiend hoog, maar we konden goed aansluiten," vertelde Didier zaterdagmiddag. "We zijn vanochtend even lek gereden, wat ons een 20-tal seconden heeft gekost, maar onze positie kwam niet in gevaar. Na een paar proeven deze ochtend heb ik trouwens beslist om mijn rijstijl te veranderen. Met een R5 moet je normaal heel strak en zuiver rijden, maar dat ligt me niet. Ik ben 45 jaar en dan moet je niet meer proberen om alles te veranderen, want ik amuseerde me niet. Ik heb op de Zilverberg terug gereden zoals vroeger met mijn Celica: agressief, met hier en daar een dwarse doortocht. Ik wil me amuseren en door zo ontspannen te rijden waren onze tijden ook beter."

In de late namiddag kreeg de wedstrijd een hevige regenvlaag te verwerken. Alle teams stonden op banden voor droog weer, zodat het overleven was voor Didier en Filip, maar hun tweede plaats kwam nooit in gevaar... tot op de voorlaatste proef.

"Toen het regende was ik wel tevreden dat we een mooie marge van anderhalve minuut hadden op Filip Pyck, want ik had nog geen meter met de Fiesta R5 in de regen gereden en al helemaal niet met het bandentype dat we moeten gebruiken op deze wagen. We namen niet teveel risico's, maar op de Zilverberg ging het bijna nog fout. In een heel snelle rechtse, aan 160 km/h in vijfde versnelling, sneed ik een beetje dieper in de koord. Blijkbaar moet daar iets gelegen hebben. De klap op het voorwiel was enorm en we gingen aan hoge snelheid op twee wielen... Gelukkig kon ik hem op de baan houden, maar Filip en ik moesten toch wel even naar adem happen," lachte Didier, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde.

Het Renties Racing Team gaf de tweede plaats niet meer uit handen. De groene Ford werd met champagne gedoopt op het podium. Het Renties Racing Team is klaar voor de volgende afspraak in Kortrijk!

Als leider in de tussenstand van de M-Cup mochten we in de Omloop van Vlaanderen met startnummer 34 als eerste wagen van de M-Cup van start gaan. Vrijdagavond startte de rally met 3 proeven. Omwille van ziekte moest de vast co-piloot Rob Van Tichelen helaas op het laatste moment forfait geven. Pedro Houthoofd kon zich gelukkig vrij maken en plaats nemen in de rechterstoel om voor deze gelegenheid de nota’s door te geven. Dankzij de gedreveneid en motivatie van Pedro verliep de aanpassing zeer vlot en Pedro heeft gans het weekend een perfecte foutloze job afgeleverd in toch wel moeilijke omstandigheden.

Vanaf vrijdagavond nam Tobi Vandenberghe met de supersnelle 1-serie de leiding in handen in de M-cup om deze nooit meer af te geven. Kurt Braeckevelt had reeds vanaf de openingsproef te kampen met een slippende koppeling en hij moest zaterdag morgen definitief de wagen aan de kant zetten. Door deze opgave van Kurt kregen we de 2de plaats in handen met een mooie voorsprong op de naaste achtervolgers. Gans de dag hebben we deze positie kunnen behouden zonder grote problemen. In functie van het kampioenschap werd er beslist om niet nodeloos verder aan te vallen maar de posities te bevriezen en voor de punten te gaan. Met enkele fikse regenbuien zaterdag middag toen we op slicks stonden werd het toch nog even opletten maar de Champion Lubes M3 heeft zonder enig probleem de fnish vlag gehaald op een 2de plaats in de M-cup en een mooie 17de plaats algemeen.

Voor het RACB M-Cup Kampioenschap is dit een zeer mooie zaak. We staan met nog één rally te gaan nog steeds aan de leiding met 5 punten voorsprong. Ook co-piloot Rob Van Tichelen staat ondanks het gedwongen forfait nog steeds aan de leiding bij de co-piloten. Indien we er in slagen om een top-3 klassering te veroveren in de East Belgian Rally, zou dit moeten volstaan om de eerste RACB M-Cup kampioen te worden.

De Champion Lubes M3 zal zoals gewoonlijk grondig nagekeken worden de volgende weken door het team om wederom in topvorm te staan voor deze laatste manche in St.Vith. Afspraak alvast eind september op zaterdag 26 september voor de East Belgian Rally, waar de eerste M-Cup kampioen zal bekroond worden!

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben met hun ŠKODA Fabia R5 de oudste wedstrijd van het BK Rally gewonnen, de Omloop van Vlaanderen. Voor het duo was het de vijfde zege dit seizoen. Dankzij de winst staat Loix op een zucht van zijn derde titel op rij.

De strijd op vrijdagavond tussen Princen en Loix liet het beste verhopen voor deze wedstrijd en toen Verschueren zich op zaterdagochtend ook nog eens in de debatten kwam mengen zat menig rallyfan reikhalzend uit te kijken naar de ritten van zaterdagmiddag. Helaas, driewerf helaas moesten de concurrenten van Loix één voor één naar de kant waardoor Freddy Loix en Johan Gitsels al heel snel de wedstrijd onder controle hielden.

Bij aankomst in Roeselare had het duo een ruime voorsprong op hun eerste achtervolger in het kampioenschap. De jonge Guillaume Dilley eindigde op de vijfde plaats en volgt nu op 40 punten van Freddy Loix en Johan Gitsels. Mathematisch is de titel nog geen feit maar dat die er komt in de East Belgian Rally eind deze maand in Sankt Vith is een feit.

Vrijdagavond was echt fantastisch met een intense strijd tussen Princen en mezelf” blikt Freddy Loix terug op zijn wedstrijd. “Zaterdagochtend kwam er met Verschueren nog een concurrent bij. Hij verkleinde met rasse schreden zijn achterstand en deed helemaal mee. Jammer genoeg verloor ik veel te vlug mijn speelkameraden waardoor ik me vanaf dat moment moest beperken tot controleren en de wedstrijd tot een goed einde brengen. Een vijfde zege dit seizoen doet deugd maar de titel is nog niet binnen. In Sankt Vith eind deze maand moeten we het daar afmaken. Daar gaan we voluit voor de dubbel, zege en titel.”

Het was een beetje een bizarre wedstrijd, eentje met twee gezichten” begint co-rijder Johan Gitsels zijn uitleg. “Vrijdag was de wagen niet 100%. We voelden dat er nog werk was aan de afstelling en sukkelden ook met onderstuur. Stelstelmatig verbeterden we de wagen en waren we helemaal klaar om voluit de strijd aan te gaan met Princen en Verschueren. Alleen is die strijd er nooit gekomen want beide heren moesten in dezelfde rit de handdoek gooien. We hebben nadien nog wat gewerkt aan de wagen maar om dat tijdens een wedstrijd te doen is niet ideaal. Je moet je eerst en vooral focussen om niet in de fout te gaan, alles onder controle te houden en gewoon finishen. Opperste concentratie kreeg de voorkeur op de ŠKODA Fabia R5 verder af te stellen.”

De deelnemers aan het Historic BRC verzorgden het spektakel in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na de opgave van Paul Lietaer, werd de wedstrijd gedomineerd door Stefaan Stouf, die zijn leidersplaats in het Historic BRC verstevigt. Maar, het is niet zeker of hij zijn titelkansen ook zal verdedigen...
De openingsavond van de Omloop van Vlaanderen werd gekleurd door de ronkende Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die na 3 proeven op een ongelofelijke 6de plaats algemeen stond, tussen de moderne R5's. "Dit is mijn parcours," lachte Paul, die echter kopzorgen had omdat de koppeling begon te slippen. Toen hij zaterdagochtend opnieuw uit het servicepark vertrok, bleek de koppeling er geen zin meer in te hebben. De Subaru verdween nog voor de start van de tweede dag uit de wedstrijd.
Stefaan Stouf nam het commando over en zou de leiding niet meer uit handen geven. De piloot uit Nieuwpoort stuurde zijn Porsche naar een prachtige 10de plaats.
"Na twee proeven had Paul ons al op een halve minuut gereden. Dan kan je niet zeggen dat je de snelste was," vertelde Stefaan. "Maar, misschien wel de snelste van de 'echte' historics. In de regen was het even bijzonder moeilijk, maar we werden nooit echt bedreigd. Om kampioen te worden, moet ik wellicht nog een van de laatste twee wedstrijden rijden, maar professioneel kan ik me moeilijk vrijmaken," aldus de vishandelaar.

Op een erg spectaculaire wijze stuurde Pieter-Jan Maeyaert zijn Escort naar de tweede plaats. Copilote Vicky genoot duidelijk van de aanvallende en dwarse rijstijl van Pieter-Jan. "Op de Zoning hadden we wel een momentje," lachte Pieter-Jan. "Tobi Vandenberghe was me aan het opjagen en ik keek iets te lang in mijn spiegels. De containers kwamen iets te dicht..."

Christophe Merlevede begon ongelukkig aan de wedstrijd. Een gebroken gaskabel zorgde meteen voor quasi twee minuten tijdverlies, maar de BMW-piloot knokte zich, met een aantal toptijden, terug naar een prima derde plaats. Die derde plaats had Wouter Lievens lange tijd in handen, maar de Porsche-piloot had pech in de regen.
"De start werd een tijdje uitgesteld, waardoor we veel meer in de regen moesten rijden dan Christophe. Maar, we kregen ook een minuut straftijd door een misverstand bij het inklokken en in Oekene, nochtans mijn thuisproef, ging ik zelf in de fout. We hebben wel onze snelheid getoond," aldus Wouter.

De vierde plaats ging naar de opmerkelijke Vauxhall Firenza van Jimmy McRae, die Geert Vandoorne en Jens Maes voor wist te blijven. Jens Maes schuift wel op naar de tweede plaats in de tussenstand en de Opel-piloot wil zijn titelkansen wel verdedigen in de East Belgian Rally...

Vier jongeren namen dit weekend deel aan de 7de manche van het Junior Belgian Rally Championship in het kader van de ConXion Omloop van Vlaanderen. Aangezien er in dit kampioenschap enkel rekening wordt gehouden met de beste zes resultaten, kon het rekenen beginnen. Polle Geusens was opnieuw, voor de vierde keer op rij, de snelste, maar Andy Dewallef zette een belangrijke stap richting titel door zijn zesde resultaat te boeken. De jonge Renault-piloot blijft comfortabel aan de leiding van het Junior BRC.
Polle Geusens stond voor de eerste keer aan de start met een Ford Fiesta EcoBoost R2, aangedreven door de opmerkelijke 1.0 turbo. Geusens was de ganse wedstrijd overtuigend de snelste bij de Juniors en hij klokte onderweg 3 snelste tijden in de sterk bezette categorie R2.

"De EcoBoost heeft een fantastisch chassis. In het begin van de wedstrijd voelde ik dat de limiet van de Fiesta verder lag dan ik dacht, maar al snel zaten we in de tijden van Fernémont en Heuninck. Door een probleem met de ontsteking verloren we zaterdagnamiddag nogal wat tijd, maar de zege bij de Juniors kwam niet in gevaar. Ik kijk al uit naar de East Belgian Rally, waar we weer met deze Fiesta willen rijden," vertelde Polle.

Jelle Vermeire stuurde zijn Citroën C2-R2 naar de tweede plaats: "Met een "step 1" ophanging, was de Citroën bijzonder nerveus achteraan. Door een schakelprobleem moest ik zaterdag een proef in eerste versnelling afwerken en er brak ook een steun af, maar het belangrijkste voor mij is de ervaring die ik kon opdoen voor volgend seizoen."

In RC5, de categorie voor R1's, maakte Sébastien Bedoret een opgemerkt nationaal debuut. Op het voor hem onbekende parcours reed de 19-jarige piloot die uit karting komt een sterke wedstrijd. Met 8 snelste tijden stuurde hij zijn Twingo R1 naar de zege in de klasse voor Andy Dewallef, die wel leider blijft in de tussenstand van het Junior BRC. Dewallef lijkt quasi zeker van de titel met een voorsprong van virtueel 29 punten... tenzij Polle Geusens plots over zou stappen naar een R1.

"Voor ons was het belangrijk om een goed 6de resultaat te scoren. Daarom zijn we blijven strijden voor de bonuspunten. We draaiden uiteindelijk 10 keer de snelste tijd en zo pakken we evenveel punten als Polle in deze wedstrijd. De tweestrijd met Sébastien Bedoret in R1 was heel boeiend, al nam ik niet alle risico's in functie van de titelstrijd," vertelde Andy.

Stand Junior BRC na 7 wedstrijden (beste 6 resultaten tellen, tussen haakjes te schrappen punten): 1. A. Dewallef 155 punten; 2. P. Geusens 142 (15); 3. J. Vermeire 81; 4. Gino Büx 51, 5. A. Molle 34; 6. G-J. Kobus 30; 7. S. Bedoret 24; 8. S. Pacolet 22, 9. J. Wagemans 1

De stralende gezichten bij het voltallige Renties Racing Team na afloop van de Omloop van Vlaanderen spraken boekdelen. In de sterk bezette 7de manche van het Belgian Rally Championship behaalden Didier Duquesne en Filip Cuvelier met hun Ford Fiesta R5 een schitterende tweede plaats achter tweevoudig Belgisch kampioen Freddy Loix. Het beste resultaat ooit van Didier Duquesne in het nationaal kampioenschap na een feilloze wedstrijd.

Dicht bij het podium finishen, dat was de doelstelling van Didier Duquesne voor deze Omloop van Vlaanderen en vrijdagavond bewees hij meteen in het goede ritme te zitten met een voorlopige 4de plaats na de eerste drie proeven. Toen zaterdag plots twee van de toppers, Kris Princen en Vincent Verschueren, moesten afhaken met technische problemen, schoof de Renties Fiesta R5 op naar de tweede plaats.

"Het ritme lag in het begin verschroeiend hoog, maar we konden goed aansluiten," vertelde Didier zaterdagmiddag. "We zijn vanochtend even lek gereden, wat ons een 20-tal seconden heeft gekost, maar onze positie kwam niet in gevaar. Na een paar proeven deze ochtend heb ik trouwens beslist om mijn rijstijl te veranderen. Met een R5 moet je normaal heel strak en zuiver rijden, maar dat ligt me niet. Ik ben 45 jaar en dan moet je niet meer proberen om alles te veranderen, want ik amuseerde me niet. Ik heb op de Zilverberg terug gereden zoals vroeger met mijn Celica: agressief, met hier en daar een dwarse doortocht. Ik wil me amuseren en door zo ontspannen te rijden waren onze tijden ook beter."

In de late namiddag kreeg de wedstrijd een hevige regenvlaag te verwerken. Alle teams stonden op banden voor droog weer, zodat het overleven was voor Didier en Filip, maar hun tweede plaats kwam nooit in gevaar... tot op de voorlaatste proef.

"Toen het regende was ik wel tevreden dat we een mooie marge van anderhalve minuut hadden op Filip Pyck, want ik had nog geen meter met de Fiesta R5 in de regen gereden en al helemaal niet met het bandentype dat we moeten gebruiken op deze wagen. We namen niet teveel risico's, maar op de Zilverberg ging het bijna nog fout. In een heel snelle rechtse, aan 160 km/h in vijfde versnelling, sneed ik een beetje dieper in de koord. Blijkbaar moet daar iets gelegen hebben. De klap op het voorwiel was enorm en we gingen aan hoge snelheid op twee wielen... Gelukkig kon ik hem op de baan houden, maar Filip en ik moesten toch wel even naar adem happen," lachte Didier, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde.

Het Renties Racing Team gaf de tweede plaats niet meer uit handen. De groene Ford werd met champagne gedoopt op het podium. Het Renties Racing Team is klaar voor de volgende afspraak in Kortrijk!

Vorig seizoen stelde Freddy Loix zijn tweede opeenvolgende Belgische rallytitel veilig in Roeselare, maar deze keer zal hij nog een paar weken moeten wachten om mathematisch zeker te zijn van zijn derde titel. Na het uitvallen van zijn belangrijkste belagers Kris Princen en Vincent Verschueren, reed de titelverdediger onbedreigd naar de zege in de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgian Rally Championship.
De overwinning van de Skoda Fabia R5 was nochtans verre van zeker zaterdagmiddag, halfweg de wedstrijd. Kris Princen was op dat moment immers de snelste met zijn Peugeot 208 T16, op enkele tellen gevolgd door Loix en Vincent Verschueren met zijn DS 3 R5. Het drietal maakte er een fantastisch spektakel van, maar de pechduivel sloeg zaterdagmiddag toe. Kris Princen moest de strijd staken door problemen met de benzinedruk, terwijl Vincent Verschueren de oliedruk weg zag vallen. Freddy Loix kon vanaf dan rustig controleren en de zege in de ConXion Omloop van Vlaanderen veilig stellen.

"Het was bijzonder jammer dat Kris en Vincent moesten opgeven, want elke rallyrijder gaat liefst voluit. De strijd was fantastisch. maar na hun opgave heb ik het tempo logischerwijze laten zakken. De nieuwe Skoda Fabia R5 heeft nog een progressiemarge, zeker in de T-situaties, maar twee zeges in de eerste twee rally's, dat kan niet beter," vertelde Freddy Loix, die de East Belgian Rally ook zal rijden.

De tweede plaats ging verrassend naar Didier Duquesne, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde met de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team. "Dit is een geweldig resultaat voor ons team. We hadden in de slotfase nog een heel warm momentje toen we even op twee wielen gingen aan hoge snelheid, maar gelukkig ging het net goed," lachte Didier.

De derde plaats ging naar Jourdan Serderidis, die met drie snelste tijden op de Zoning bewees dat zijn DS 3 WRC de krachtigste wagen van het veld was. Voor de Griekse Belg was het een unieke ervaring om eens te proeven van een WRC.

Filip Pyck was de snelste in de standaardklasse, maar hij strandde na een sterke wedstrijd op de 4de plaats, amper 6"1 van het podium. De strijd bij de voortrekkers was het ganse weekend ongemeen spannend tussen regerend Junior-kampioen Guillaume Dilley en Kevin Demaerschalk. De Brusselaar moest zaterdagochtend Demaerschalk even voor zich dulden, maar in de slotfase pakte Dilley toch de vijfde plaats. Met zijn vijfde plaats blijft Guillaume Dilley bovendien tweede in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap en is hij de enige die Freddy Loix nog van de titel kan houden, al is die kans eerder mathematisch dan realistisch.

Tom Van Rompuy bekroonde zijn debuut met een Fiesta R5 met de 7de plaats, amper 0"4 achter Demaerschalk, maar voor Bert Coene en Tobi Vandenberghe, de winnaar van de BMW M Cup.

In het Junior BRC ging de overwinning naar Polle Geusens. Sébastien Bedoret bekroonde zijn nationaal debuut met de zege in R1 Junior, waarvoor hij beloond werd met de Junior Award.

In Historic nam Paul Lietaer een fantastische start, waarbij hij op de 6de plaats algemeen stond, maar na een gebroken koppeling moest Lietaer opgeven. Stefaan Stouf domineerde de rest van de wedstrijd met zijn Porsche.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens waren op de afspraak in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Het duo van GoDrive zat meteen goed in het ritme. Vrijdagavond hielden ze voeling met de koplopers Kris Princen en Freddy Loix en zaterdag leken ze een aanval in te zetten op de tweede plaats, tot de motor van de DS 3 R5 het voor bekeken hield.
Ondanks het gebrek aan competitie tijdens de zomer, zat Vincent meteen in het goede ritme.
"Op de eerste proef was het even schrikken, want het eerste deel van die proef is bloedsnel. Het was een serieuze wake-up call! We draaiden correcte tijden en stonden op 17" van leider Princen na de eerste drie proeven vrijdagavond," vertelde Vincent.
Zaterdag in de openingsronde van 4 klassementsproeven werd het zelfs nog beter. Zowel in Oekene als op de Zilverberg was de GoDrive DS 3 R5 de snelste van het volledige veld! Zowel Freddy Loix als Kris Princen beten in het stof. Vincent en Veronique verkleinden de kloof tot 15"6 op leider Freddy Loix en 5"9 op Kris Princen.
"We hebben vrijdag een ander differentieel achteraan gemonteerd en dat past beter bij mijn rijstijl. Ik kan wat agressiever rijden en heb minder last van onderstuur bij het ingaan van de bochten. In plaats van zuiver op de voortrein in te sturen in de korte bochten, gebruik ik nu de handrem en dat blijkt gewoon sneller te zijn. Het is natuurlijk ook veel plezanter," lachte Vincent, die al uit keek naar de Zoning, zijn lievelingsproef als ex-motoracer.

Helaas kon hij die proef niet meer afwerken. Na een 2de tijd in Passendale, moest hij de DS 3 R5 kort na de start in Houthulst definitief aan de kant zetten.
"Meteen na de start kreeg ik een alarm op het dashboard dat de oliedruk gevaarlijk daalde. Om de motor niet stuk te rijden, heb ik de wagen onmiddellijk aan de kant gezet. Een oliedruksensor ging stuk, waardoor de motor alle olie verloor. Het is bijzonder jammer dat ik me niet heb kunnen meten met Freddy op de Zoning...," aldus een zwaar ontgoochelde Vincent Verschueren, die duidelijk een tandje bij had gestoken voor zijn opgave.

In de ConXioN Omloop van Vlaanderen stond Polle Geusens aan de start met een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, het nieuwe wapen van Ford voor jongeren. De kennismaking met de kleine 1.0 turbo werd een meevaller. Samen met Justine Demeestere behaalde Polle zijn vierde overwinning in het Junior-kampioenschap, terwijl hij in RC4 tweede werd,
Vrijdagavond koos Polle voor een voorzichtige aanpak bij de kennismaking met de knalrode Ford Fiesta 1.0 EcoBoost R2.
"Ik heb gemerkt dat de limiet van de auto nog verder ligt dan ik had verwacht. Ik heb overal nog marge, dus er zit zeker nog meer snelheid in. Maar, ik bouw het liever stelselmatig op, want ik weet wat het is om hier in een gracht te eindigen. Een klein foutje wordt meestal afgestraft."

Zaterdagochtend ging het tempo al een stuk de hoogte in. Na de eerste drie proeven van de dag stonden Polle en Justine op enkele tellen van Adrian Fernémont, die in Ieper al ervaring op kon doen met de nieuwe Fiesta. Maar, net op het moment dat de aanval ingezet werd, werd Polle gehinderd door mechanische problemen.

"Op de Zilverberg viel het vermogen plots weg. Blijkbaar een probleem met de turbo en dan voel je plots dat je met een 1.0 liter aan het rijden bent. Na 2 km op de Zilverberg ging het echt niet meer vooruit. We verloren een halve minuut," vertelde Polle.

In het servicepark werd de Fiesta door de mecaniciens weer op punt gezet. De strijd in R2 werd beslist door een flinke regenbui.

"We werden allemaal verrast door een felle regenbui op het einde van de tweede ronde. Op slicks was het gewoon overleven en trachten geen foutjes te maken. Victorien Heuninck, de leider in R2, had twee intermediates gemonteerd op de verbinding en daardoor kon hij zijn voorsprong meteen uitbouwen, terwijl Adrian Fernémont in de fout ging. Zonder onze speelkameraad, hebben we daarna onze tweede plaats in R2, voor Steven Dolfen met zijn Peugeot, veilig gesteld."

In klasse RC4 lijkt Polle met deze 2de plaats een beslissende stap richting Belgische titel te hebben gezet. De volgende afspraak volgt eind deze maand al in Sankt-Vith met de East Belgian Rally.

Met de ConXion Omloop van Vlaanderen stond dit weekend de 7de wedstrijd van het Belgian Rally Championship op de kalender. Ook in de tweedaagse klassieker in Roeselare reden een aantal jonge talenten zich in de kijker. Zoals na elke wedstrijd, werd een van hen extra in de kijker gezet met de Junior Award voor zijn sterke prestatie. Deze keer werd de beloning, een gratis inschrijving voor de East Belgian Rally, toegekend aan Sébastien Bedoret, die met zijn Renault Twingo R1 de categorie RC5 won.
Sébastien Bedoret volgde, zoals veel autosporters, de weg van karting om zijn eerste sporen te verdienen. In 2010 werd hij Belgisch kampioen in zijn categorie, waarna hij in 2014 4de werd in het Europees kampioenschap X30 Senior. Dit weekend maakte de 19-jarige piloot zijn nationaal debuut als rallypiloot en meteen koos hij voor een verre verplaatsing op een onbekend terrein in Roeselare. Toch domineerde hij de Klasse RC5, voor de leider in het Junior BRC, Andy Dewallef.
"Dit is een prachtig en onverhoopt resultaat," vertelde Sébastien, die de laatste drie manches van het Belgisch kampioenschap 2015 wil rijden om zich voor te bereiden op 2016. "Het was nochtans een wedstrijd waarin we geconfronteerd werden met alle moeilijkheden. Vooral het trotseren van een enorme regenbui op slicks was een speciale ervaring! Het doet deugd om meteen erkenning te krijgen voor onze prestatie en we zullen in de East Belgian Rally trachten deze prestatie te bevestigen."