Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Oostkantons, een regio van kampioenen.
De voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship wordt verreden in de Oostkantons, een prachtige regio met een bijzonder rallyverleden. Tal van Belgische rallykampioenen leerden immers sturen op de glooiende wegen met natuurlijke bochten in de regio van Sankt-Vith. Denk maar aan onze huidige WK-topper Thierry Neuville, maar ook Bruno Thiry, Marc Duez en Kurt Heckters.
De 152 km tegen de chrono, verdeeld over 13 klassementsproeven, zijn een uitdaging voor mens en machine. De proeven van Büllingen, Bütgenbach, Amel, Sankt-Vith en Burg-Reuland zijn technisch, smal, maar ook erg snel. Met een slotronde in het donker, blijft de wedstrijd traditioneel spannend tot de laatste meter.
Alle R5-toppers present: Loix versus Princen, Cherain, Verschueren en Kobus
De nieuwe generatie is sterk vertegenwoordigd met zes competitieve R5's, aangevoerd door Freddy Loix die in Sankt-Vith zijn derde Belgische rallytitel wil vieren met een knalprestatie. De Skoda Fabia R5 van Freddy Loix krijgt deze keer het gezelschap van de Fabia R5 van Hermen Kobus, die afgelopen weekend nog actief was in de Hellendoorn Rally. De jonge Nederlander reed in Sankt-Vith, waar hij vorig jaar op het podium stond, al erg sterke wedstrijden, maar het vertrouwen in de nieuwe Skoda is nog niet optimaal om te schitteren.

Zoals in elke voorgaande manche van het BRC 2015, wordt ook in de East Belgian Rally veel verwacht van Kris Princen met de Peugeot 208 T16. In alle wedstrijden bewees de Limburger zijn snelheid. Maar, wanneer blijft Princen eindelijk gespaard van pech...

Net als Skoda, kan ook DS rekenen op twee toppers. Vincent Verschueren zit na zijn podiumplaats in Ieper in een positieve spiraal. In Roeselare werd zijn opmars gestopt door pech en in Oudenaarde zette Verschueren een paar kanontijden op de tabellen. De piloot van GoDrive heeft een topprestatie nodig om nog een gooi te doen naar de titel van vice-kampioen. Van Cédric Cherain weten we dat hij verschrikkelijk snel is op de proeven van de East Belgian Rally, waar hij vorig jaar enkel door Thierry Neuville met zijn fabrieks Hyundai i20 WRC van de zege werd gehouden. Maar, Cédric mist mogelijk wat competitieritme. Het is al van zijn zege in de Rally van Wallonië geleden dat de Luikenaar nog een volledige rally kon afwerken...

De zesde top R5 is de Ford Fiesta R5 van Tom Van Rompuy, die in de Omloop van Vlaanderen een erg degelijk debuut maakte met de Ford. De Antwerpenaar wil weer progressie maken.

Van Woensel voert de WRC-brigade aan
In het Belgisch kampioenschap kunnen ze reglementair minder punten scoren, maar voor de algemene overwinning kunnen de World Rally Cars natuurlijk een hoofdrol opeisen. Chris Van Woensel heeft afgelopen weekend in Oudenaarde bewezen dat zijn Mitsubishi Lancer WRC05 na een verjongingskuur helemaal klaar is voor de confrontatie, terwijl de piloot uit Schriek zich goed voelt op deze proeven. Hetzelfde mogen we verwachten van Benoît Allart, die zijn gevoel voor de ideale lijn zeker kan benutten op de vloeiende proeven met zijn Skoda Fabia WRC. Bertrand Grooten heeft op papier de snelste WRC in handen. Met zijn Citroën C4 WRC wil hij vooral vertrouwen winnen om te schitteren in de Condroz. De vierde WRC aan de start is de Toyota Corolla WRC van Sébastien Sturbois.

Lokale held Stephan Hermann met een top Fabia S2000
Alle rallyliefhebbers kijken uit naar de chrono's van lokale held Stephan Hermann. De virtuoos die met zijn Fiat Punto telkens opnieuw indruk maakt, krijgt dankzij lokale partners voor de eerste keer zijn kans met een topwagen: een Skoda Fabia S2000! Voor eigen publiek kan Hermann wel eens voor de verrassing zorgen, aangezien Loix al bewees dat de Fabia S2000 niet onder moet doen voor een R5... Zelfs blijft Stephan bescheiden. Hij mikt op een plaatsje in de top 10.

Dat is ook de ambitie van Timothy Van Parijs, die met zijn Porsche 997 GT3 weer wil knallen op de snelle proeven. Met de toppers van de M Cup, waaronder Tobi Vandenberghe, Andy Lefevere en Franky Boulat, heeft hij wel een paar speelkameraden bij de achterwielaandrijvers. Ook Anthony Martin is zeker een kanshebber voor een dichte ereplaats met zijn Mitsubishi.

Guillaume Dilley mikt op de titel van vice-kampioen
Dat Guillaume Dilley twee wedstrijden voor het einde van het seizoen nog steeds een optie heeft op de titel van vice-kampioen blijft een ongelofelijk knappe prestatie. De Brusselaar is met zijn DS 3 R3 Max dan ook de favoriet bij de voortrekkers, maar Hugo Arellano wil na zijn vroege opgave in de Omloop van Vlaanderen het duel aangaan.

Verder verwachten we een spannende strijd in R2, in het Junior BRC, in Historic en in het RACB Rally Criterium. Op alle niveaus zal de strijd weer bijzonder boeiend worden, zaterdag op de 13 klassementsproeven van de East Belgian Rally in Sankt-Vith.

Zaterdag wordt in Sankt-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, dat is de achtste van in totaal negen wedstrijden van het Belgisch kampioenschap rally. Een kampioenschap dat grotendeels gedomineerd werd door Freddy Loix en corijder Johan Gitsels. Het duo won dit seizoen al vijf wedstrijden (Spa, TAC, Sezoens, Ieper, Omloop van Vlaanderen) en heeft in de tussenstand van het kampioenschap 39 punten voorsprong op hun eerste achtervolger. Met nog 49 punten te verdelen (20 punten per wedstrijd en 9 bonuspunten om overal te starten) kan een derde opeenvolgende titel Loix haast niet meer ontglippen.

De voorbije wedstrijden heb ik nooit gerekend en heb ik altijd voor de overwinning gestreden” zegt Freddy Loix. “Aanstaande zaterdag zal ik wel in functie van het kampioenschap rijden. We staan dicht bij een nieuwe titel. Het is de bedoeling dat wij het zaterdag afmaken en ŠKODA België een tweede opeenvolgende titel schenken. Voor mij persoonlijk zou het mijn derde titel op rij zijn. Dat is toch iets om fier op te zijn. Ik zal dus een beetje tegen mijn natuur moeten rijden maar dat is heel bewust. Eerder dit seizoen zijn we met de ŠKODA Fabia S2000 succesvol de strijd aangegaan met de R5 van de concurrentie. We zijn altijd voluit gegaan en eens we zelf over de ŠKODA Fabia R5 beschikten hebben we die lijn doorgetrokken.”Freddy Loix heeft weinig ervaring met het parcours in Sankt Vith, Johan Gitsels heeft dat wel. Twee jaar geleden won hij deze wedstrijd. "In vergelijking met de rally van Ieper en de Omloop van Vlaanderen krijgen we nu een compleet ander parcours voor de wielen geschoven" zegt corijder Johan Gitsels. "Er zijn minder haakse bochten en veel snelle waaiers. Het grootste verschil met Vlaanderen zijn de steile afdalingen en beklimmingen die we te verwerken krijgen. Dat maakt het parcours specifiek en erg uniek."

Het is al van 2008 geleden dat ik nog eens aan de start stond van deze rally” herinnert Freddy Loix zich. “Ik reed toen mijn eerste wedstrijd met de Kronos Peugeot 207. In tegenstelling met toen is het parcours compleet gewijzigd. Toen werd er in de buurt van Francorchamps gereden, nu wordt de volledige wedstrijd in de Oostkantons gereden.”De East Belgian Rally start om 09.30u in Sankt Vith. De deelnemers krijgen in totaal 153 km voor de wielen geschoven verdeeld over 13 klassementsritten. De rally eindigt om 22.40u.

De jonge talenten van het Junior BRC zullen zich in de East Belgian Rally ongetwijfeld kunnen uitleven. Op de natuurlijke en glooiende proeven in de Oostkantons maakt stuurmanskunst, het rijden van de ideale lijn en lef het verschil. De 13 KP's van de East Belgian Rally zijn de ideale leerschool. Met 9 jongeren aan de start, is deze manche van het Junior BRC dan ook goed bezet.
In het Junior BRC kan Andy Dewallef relax uitkijken naar de wedstrijd in Sankt-Vith. Met zijn Renault Twingo R1 heeft Dewallef zes uitstekende resultaten behaald, zodat hij voluit kan gaan op jacht naar bonuspunten. In R1 mag hij deze keer wel weerwerk verwachten van Sébastien Bedoret, die een knap debuut maakte in Roeselare, en Anthony Dovifat, die kiest voor een DS 3. Drie snelle jongeren die er een mooie strijd van kunnen maken..
Polle Geusens, tweede in de tussenstand, heeft geen keuze. Hij moet zoveel mogelijk punten scoren met de Ford Fiesta Ecoboost R2, maar in R2 is de concurrentie nog sterker. Joachim Wagemans toonde zijn snelheid met de Peugeot 208 R2 in Ieper en won vorig jaar in Sankt-Vith de Junior Award na een knappe wedstrijd, terwijl Guillaume de Ridder zich in de kijker wil rijden na een seizoen in Frankrijk. Tot slot zijn er nog twee Ford-piloten die kiezen voor een atmosferische Fiesta R2 om hun potentieel te showen: Gert-Jan Kobus en Tobias Brüls, die voor eigen publiek wil schitteren. Romain Delhez kiest op zijn beurt voor een Opel Adam.

Na enkele maanden afwezigheid maakt Jonas Langenakens, samen met zijn vaste copiloot Kenneth Delvaux, zijn comeback in de Nederlandse GTC Rally, ook wel bekend als de 'Nacht van Achtmaal'. In Etten-Leur presenteert de jonge piloot uit Landen zijn nieuw wapen: een Mitsubishi Lancer Evo9 Groep N.
"We hebben recent de Mitsubishi Lancer Evo9 van Pevatec Racing gekocht waarmee Victorien Heuninck de Rallysprint van de Monteberg reed. Deze Lancer werd afgelopen winter volledig op punt gezet door van den Heuvel, dus de wagen moet betrouwbaar zijn. De GTC Rally is de ideale wedstrijd om de wagen te ontdekken en kilometers te maken," vertelt Jonas Langenakens.
De GTC Rally is geen onbekend terrein voor Langenakens, de vice-Kampioen van België 2011.
"Ik heb in 2011, toen ik Belgisch Gr.N-kampioen werd met een Mitsubishi Lancer EvoX, de GTC Rally gereden. Een mooie wedstrijd, maar helaas ging ik van de baan door een remprobleem. Elk jaar werd ik opnieuw gecontacteerd door de organisatie om opnieuw aan de start te komen. Dit jaar past het precies in onze planning, want zo kan ik de nieuwe wagen eens goed aan de tand voelen," vervolgt Jonas, die wel zonder druk aan de start komt.
"We hebben nog niet met onze Lancer Evo9 gereden en we weten allemaal dat de Nederlandse Evo's bijzonder hard gaan. Ons exemplaar is een echte Groep N, terwijl er nogal wat R4's aan de start komen. Op papier zijn die versies sneller. Voor ons is het belangrijkste dat we een probleemloze wedstrijd af kunnen werken."

Binnen minder dan twee maanden staat de 23ste editie van “6 uren van Kortrijk” op het programma. Ook dit jaar pakt het organiserend team, Autostal Groeninghe, uit met enkele belangrijke vernieuwingen om de rallyteams en talrijke liefhebbers nog meer te plezieren.

Opnieuw tweedaagse

Vorig jaar groeide de rally uit tot een tweedaagse. Dat concept blijft behouden en wordt zelfs uitgebreid! De grootste vernieuwing dit jaar is dat deze “6 uren” geopend wordt door een gloednieuwe klassementsproef die de naam ’t Hoge meekreeg. Het gaat om een vrij korte maar uitdagende proef op een parcours ten noorden van Bellegem.

Vorig jaar startte de rally met de nieuwe klassementsproef in Moeskroen. Dat werd een enorm succes. De piloten genoten zichtbaar van het traject en in het bijzonder van de spektakelzone op de site van Lavano. De proef kon ook rekenen op een grote publieksbelangstelling die genoot van het overzicht op de proef.

Dé publiekstrekker van 2014 vindt dus opnieuw plaats, maar ditmaal als tweede proef. Autostal Groeninghe zal er alles aandoen om de klassementsproef zo toegankelijk mogelijk te maken. De befaamde brug komt zeker terug, zodat de toeschouwers in alle veiligheid de publiekspunten kunnen bereiken.

Op zondag houdt de organisatie vast aan het beproefde recept, namelijk de klassementsproeven Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke. Die moeten drie keer worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand voor het eerst in drie jaar tot iets meer dan honderd kilometer. Het afgesloten parcours bestaat ongeveer uit 95 procent verharde wegen en 5 procent onverhard. De winnaar rijdt zaterdagavond rond vijf uur het podium over.

6 uren” blijven gratis

Autostal Groeninghe houdt eraan om dit sportieve evenement gratis te houden. De organisatie wil de “6 uren” zo laagdrempelig mogelijk houden, en iedereen betrekken in het feest.

Net zoals vorig jaar zal het historische centrum van Kortrijk het decor vormen van deze rally. De sfeer in de binnenstad zorgt voor een unieke ervaring voor de teams en de toeschouwers. Het epicentrum blijft de Grote Markt met een grote tent waar iedereen welkom is. De straten rond de markt, de Graanmarkt, het Casino- en Conservatoriumplein zullen opnieuw dienst doen als servicepark.

Sportief gezien ligt de klemtoon op zaterdagavond en zondag, maar vanaf zaterdagochtend zal er opnieuw heel wat te beleven zijn. ’s Morgens start de technische controle. Nieuw is dat de auto’s door de grote tent moeten. De technische controle biedt een unieke kans om de wagens even van dichtbij te bekijken en mee te loeren onder de motorkap. In de namiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk. Dat lokte vorig jaar een massa volk. Wanneer de laatste wagens richting Moeskroen en ’t Hoge trekken, komen de eerste wagens al terug aan in Kortrijk waar ze voor de eerste keer over het podium moeten, opnieuw aan de grote tent. De wagens genieten dan een korte servicebeurt alvorens ze in het gesloten wagenpark, op het Vandalenplein en het Schouwburgplein, worden gestald. Het Vandalenplein zal dienst doen als “slaapplaats” voor wagens uit de “Historic”-klasse.

Doorheen de dag zal er ook wat animatie voorzien zijn en zullen er unieke wagens pronken op de markt en de Doornikse Steenweg. ’s Avonds kan iedereen in de Grote Tent nog terecht voor een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel.

Constant actie

Op zondag kunnen toeschouwers uiteraard de wagens op de proeven in actie zien, maar ook in de binnenstad zal er veel te zien zijn., want constant zullen er rallywagens aanwezig zijn. Ideaal om rustig door de straten te kuieren en even op te warmen in onze publiekstent.

Met Didier Duquesne en Vincent Verschueren mocht de “6 uren van Kortrijk” twee klinkende namen bijschrijven op het historische palmares. Normaal mogen we de twee winnaars opnieuw aan de start verwachten. Verlengt Verschueren zijn titel? Is Duquesne uit op revanche? Of krijgt Autostal Groeninghe een nieuwe naam op het palmares. De “6 uren van Kortrijk” vormen onder meer het slotakkoord van het VAS-kampioenschap en de Ford Pinto Cup.

Alle informatie is te vinden op de website van de “6 uren van Kortrijk”, namelijk www.rallykortrijk.be. Vanaf 15 oktober zullen de inschrijvingsformulieren en het reglement voor de deelnemer op dit adres beschikbaar zijn. Wees er snel bij, want de plaatsen blijven beperkt tot maximaal 130 deelnemers. De 130 eerste betalers komen terecht op de startlijst.

Het weekend zelf kunnen toeschouwers alle info vinden in het programmaboekje dat in de tent wordt aangeboden voor amper vijf euro. Ook via Facebook en Twitter zullen we iedereen op de hoogte houden.

Schitterend campagnebeeld

Naar goede gewoonte besteedt de organisatie veel zorg aan een uniek campagnebeeld. Dit jaar pronkt de Subaru Legacy van Paul Lietaer op de affiche. Autostal Groeninghe kon geen betere plaats bedenken dan de Groeningebrug.

Kortrijk viert dit jaar het einde van Leiewerken, dus is het gepast om een van de mooiste verwezenlijkingen in de kijker te plaatsen.

De keuze om Lietaer op het voorplan te zetten is drieledig. Enerzijds is zijn Subaru Legacy een van de meest exotische historische wagens van het moment. Onder meer de betreurde wereldkampioen Colin Mcrae maakte van deze auto een icoon. Anderzijds is Lietaer een sterk merk. Zijn titel “The best of the West” is na een carrière die inmiddels ruim drie decennia overspant nog steeds van tel. Ten derde is een van de sponsors van Lietaer ook voor ons een belangrijke partner. Het is een stille maar welgemeende “dank u wel”.

Dankwoord

Autostal Groeninghe organiseert dit evenement niet alleen. Onze dank gaat dan ook uit naar alle partners: dat zijn onze sponsors, de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de politiezones Vlas, Grensleie, mira en Zone de Police de Mouscron en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team. En uiteraard onze vele vrijwilligers!

Ja hoor, binnen twee maanden is er alweer de Rally van de Condroz, met zijn ongeëvenaarde sfeer, zijn verraderlijke routes en…zijn vedetten! Traditioneel sluit de Rally van de Condroz het Belgische “nationale” rallyseizoen af. Buiten de gewoonlijke toppers uit onze competitie, verwelkomt de wedstrijd in Hoei ieder jaar wel enkele internationale kleppers, maar ook een groot aantal regionale teams. Maar het is nog iets te vroeg om het al te hebben over de deelnemerslijst. Weet wel dat er onderhandelingen lopen met enkele rijders van wereldniveau en dat de meeste van de Belgische toppers ook aanwezig zullen zijn in Hoei. Eén ding is zeker: de WRC’s zijn er welgekomen en zullen een startnummer krijgen dat in hun voordeel is.

Wat het parcours betreft, daar hebben de verantwoordelijken goed werk geleverd en aan het roadbook wordt de laatste hand gelegd. Iedereen zal op beide wedstrijd dagen vroeg uit de veren moeten. De deelnemer kijken aan tegen 240 km aan gechronometreerde trajecten, verdeeld in 11 verschillende klassementsproeven, die tweemaal dienen gereden te worden. Op zaterdag beginnen we de dag met een nieuwe proef: Anthisnes. Het is een klassementsproef die eigenlijk twee jaar geleden werd gereden, maar die deze keer in omgekeerde richting wordt afgelegd. De eerste helft van de zaterdag lus wordt vervolgd met Ombret-Strée, identiek aan 2014 en Tinlot-Terwagne, een proef die ietwat werd aangepast aangezien ze niet meer door Modave passeert.

Na een doortocht op het podium in Hoei vertrekken de wagens opnieuw voor de tweede helft van de lus, met drie proeven: Marchin-Perwez, met 22 km de langste en gereden in de omgekeerde richting van 2014, Forseilles, helemaal nieuw, en Wanzoul, identiek aan verleden jaar maar enkel met het stuk van de “showproef” er uit geknipt.

De overlevenden zullen op zondag achtereenvolgens Ben-Ahin en Wanze aandoen, beide proeven identiek aan het parcours van verleden jaar. De tweede helft van de lus bevat drie proeven met Lavoir, identiek, Villers-Le-Bouillet, met een onuitgegeven traject dat ophoudt net achter de befaamde “jump” en Amay-Bodegnée, gereden in de richting van de afdaling en met een gewijzigd stuk aan de start.

Om redenen van veiligheid en financiering, hebben de organisatoren een nieuw controlesysteem opgezet voor de toegang tot de klassementsproeven. Het budget dat de organisatie nodig heeft om dergelijke wedstrijd op poten te zetten, kan niet worden gerealiseerd zonder de hulp van het publiek en de toegangsgelden. Het is nu een gespecialiseerde firma die deze zaken zal waarnemen. Anders gezegd, in tegenstelling tot vroeger is de kans dat er gecontroleerd wordt op de toegang van de lange proeven, veel groter. U kan dus beter voorbereid zijn en de tickets aankopen aan voordeeltarief op de officiële website van de rally: www.condrozrally.be. Het zal makkelijker zijn, en beter … voor uw portefeuille. De prijzen zijn onveranderd gebleven. Net als in 2014 betaalt u 8€ per klassementsproef en 25€ voor een weekendpas.

De Motor Club de Huy, de organisator van deze 42ste editie van de Condroz Rally, heeft er alles aan gedaan opdat iedereen het verloop van deze wedstrijd kan volgen. Alle sociale media zullen van de partij zijn. Hierbij een kort overzicht van alle middelen die door de verantwoordelijken ter beschikking worden gesteld opdat u uw passie ten volle zou kunnen beleven: Facebook via het adres www.facebook.com/condrozrally, Twitter via www.twitter.com/condrozrally, hashtag #RCDZ, de website: www.condrozrally.be of, beter nog www.condrozrally.be/follow om alle laatste nieuwtjes te rapen die op alle sociale media worden verzameld. Dat alles kan u natuurlijk raadplegen via uw smartphone op mobile.condrozrally.be. Tenslotte is er nog een nieuwigheid tegenover 2014: er komt een Web Radio die u zal toelaten het verloop van de wedstrijd van dichtbij te volgen. Voor de pers zullen de accreditaties enkel en alleen online verzorgd worden via de site www.condrozrally.be. De aanvraagformulieren zullen vanaf het einde van deze maand ter beschikking staan…

Er werd vooraf veel over gezegd en geschreven, maar de nieuwe Aarova Superstage Rallysprint, ook wel "de rallysprint van Oudenaarde" genoemd, werd een groot succes. Het publiek kwam massaal opdagen op deze, voor centrum Oudenaarde, autoloze zondag. Een blakende nazomerzon schitterde de ganse dag over het parcours.

Over naar het sportieve stuk dan. Op de vier klassementsproeven werd het een duel tussen Vincent Verschueren (Citroen DS3 R5) en Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC05). Op het einde van de dag overwon de logica en kon Van Woensel in de krachtigere WRC de grootste beker mee naar huis nemen. Verschueren maakte in de eerste passage een kleine fout, die hem 13 seconden kostte. Van Woensel scoorde de scratch. In daaropvolgende drie passages vocht Verschueren in de DS3 R5 van GoDrive terug met opeenvolgende besttijden. Het draaide uit op een duel in delen van een seconde. Na het goedmaken van 4 seconden, dan slechts 0.3 en vervolgens 0.98 seconde moest de Zingemnaar zich bij de feiten neerleggen... Hij strandde op 7 seconden van winnaar Chris Van Woensel. Die kwam vooral zijn gereviseerde Lancer WRC uittesten voor de komende nationale wedstrijd in de East Belgian Rally. "De Lancer is van de eerste tot de laatste schroef uit elkaar geweest deze zomer en de motor werd gereviseerd. Na de eerste proef was het al bijna afgelopen, want een olieleiding was losgekomen. Gelukkig hebben we dit kunnen oplossen in de service. Voor de laatste proef was ik nog niet zeker van de zege, want Verschueren bleef pushen. Deze zege doet deugd en geeft vertrouwen voor de East Belgian Rally," vertelde Van Woensel. De derde plaats ging, na een ultieme eindsprint, naar Davy Vanneste met zijn Ford Fiesta R5+. Vermelden we nog de 4de plaats van Tim Van Parijs (Porsche 997 GT3) op 2 seconden van het podium, gevolgd door Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5), Melissa Debackere (Subaru Impreza WRC S12) en Yves Bruneel (in zijn debuut op de DS 3 R5). Steven Dolfen (Renault Clio R3 Maxi) scoorde een mooie 10de plaats en won de officieuze strijd bij de voortrekkers.

Maar de "Rallysprint van Oudenaarde" was vooral een nieuwe proef op de VAS rallykalender en binnen het regionale kampioenschap is er nog volop strijd voor de titel. De "grote jongens" van de Divisie 3 hadden uiteraard het meest te lijden onder de toestroom van de "nationale" vedetten met het zware geschut van R5 en WRC. Bijgevolg doet Steve Becaert, bijgestaan door de ervaren François Geerlandt in de Mitsubishi Lancer Evo X, hier een goede zaak met de 8ste plaats algemeen. We moeten dan al kijken naar de 19de plaats algemeen om Kris Gellinck en Mike Vanhoecke met de BMW E36 te vinden, de huidige nummers 5 uit de tussenstand. Ze worden op plaats 21 algemeen gevolgd door Kevin Vandenbussche (BMW 325i E30). Maar in afwezigheid van Chistophe Merlevede, Bert Coene, Jimmy Taveirne en Tobi Vandenberghe, doen zowel Becaert, Gellinck-Vanhoecke, en vooral Kevin Vandenbussche een goede zaak binnen het VAS kampioenschap.

Paul Lietaer liet de kans liggen om in het Divisie 3 kampioenschap een gooi naar de leiding te doen. De "Polle" schreef zich met de Escort MkII in bij de Historics en ambieerde daar een overwinning. Dat redde vooral Kevin Vandenbussche, aan de kop van de VAS tussenstand, terwijl Lietaer weinig genot had van zijn strijd in Divisie 4 (Historics). Hij diende op te geven met een motoprobleem en de winst ging naar Stefaan Prinzie (Opel Ascona), nipt een halve seconde voor Patrick Mylleville (Porsche 911) en Danny Kerckhof (BMW 323i E25). Kerckhof zette met deze podiumplaats een definitieve stap richting VAS Historics titel.

Slechts 16 inschrijvingen werden genoteerd in de lichtere klassen van de Divisie 1-2 en daar stond voor de betrokkenen een mooi zakje aan punten klaar om meegenomen te worden. Benoït Huyghe en Olivier Balcaen pakten in de Renault Clio de zege, al was er nog even een warm moment omdat ze in de vierde passage moesten tellen op een "normtijd" nadat de proef kort onderbroken werd. De zege werd veilig gesteld voor Beel-Catelin (Subaru Impreza) en Eeckhout-Dupont (Opel Corsa GSi). De gouden zaak van de dag deed het duo Gaethofs-Ceyssens (Honda Civic) want zij konden voorblijven op klassementsleider Luc Diet. Luc Diet en Marnik Jodts (Peugeot 106) lieten zich nog door Buntinx en Mertens (Citroen Saxo) naar de 6de plaats in Divisie 2 doorverwijzen, met het verlies van kostbare punten. Minne en Debruyckere tenslotte, haalden in hun Citroen Saxo de winst in de Divisie 1 binnen.

De VAS regionale rijders gaan nu terug naar hun normale habitat ttz. een kleinere regionale rally. Afspraak in Koekelare voor de 15de Hemicuda Rally op zondag 15 oktober.

Chris van Woensel en Rik Snaet hebben afgelopen weekend het palmares geopend van de Aarova Rallysprint in Oudenaarde, een nieuw evenement in Oost-Vlaanderen met een kwalitatief hoogstaand startveld. Voor de Yokohama-piloot was de wedstrijd een ideale testsessie met het oog op de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch kampioenschap die zaterdag verreden wordt in Sankt-Vith.
Voor Chris Van Woensel was de uitslag van de Aarova Rallysprint in Oudenaarde afgelopen weekend van ondergeschikt belang.
"De Mitsubishi Lancer WRC is volledig gereviseerd tijdens de zomer. De wagen is helemaal uit elkaar geweest en dan is een dergelijke rallysprint ideaal als testsessie. Na elk van de vier proeven was er bijna twee uur service, ideaal om de mechaniek volledig na te kijken nadat alles eens goed op bedrijfstemperatuur is geweest. Na de revisie rijden we ook met een iets kortere eindoverbrenging en we hebben in de loop van de dag de afstellingen verbeterd met medewerking van Fabio Lazzerini. Het was een prima test, zeker omdat we de wedstrijd ook wonnen. We hadden de proef maar twee keer verkend, zodat ik niet verrast was dat Vincent Verschueren zo hard ging voor eigen publiek, maar we hielden op de laatste proef toch stand."

De mecaniciens deden het trouwens uitstekend, want na de eerste proef werd een euvel op creatieve wijze opgelost.
"Bij de finish van de eerste proef hadden we een groot olielek. Een olieleiding was losgekomen. Gelukkig dat we deze test ingelast hadden, want op een normale rally zouden we dat niet tijdig kunnen oplossen. Ons team heeft zelf een onderdeel gemaakt om de leiding op zijn plaats te houden. Knap werk," vertelt Chris, die zelfs door een lekke band tijdens de tweede run niet van de zege gehouden werd.

Zaterdag staat de Mitsubishi aan de start van de East Belgian Rally, waarna ook de Condroz Rally nog zal volgen. In de Sezoensrally bewezen Chris en Rik dat ze klaar zijn voor een algemene overwinning in het BRC.

"Het parcours van de East Belgian Rally ligt me wel. De proeven zijn technisch en snel, met veel blinde situaties. Maar, ik verwacht dat de R5's er ook sterk voor de dag komen, want er zijn minder haakse situaties dan in West-Vlaanderen. Ik denk dat het een spannende strijd wordt. We zullen zien hoe dicht we kunnen komen, maar na de revisie bij MML in Engeland zijn we er helemaal klaar voor!"

De concurrentie is gewaarschuwd. De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC05 is in topvorm om in de East Belgian Rally te schitteren.

Zaterdag wordt de East Belgian Rally in Sankt-Vith verreden. Vincent Verschueren en Veronique Hostens trekken met vertrouwen naar de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Met drie snelste tijden op vier proeven in de Aarova Rallysprint van Oudenaarde bewees Vincent dat hij klaar is voor de strijd in de Oostkantons.
De eerste Aarova Rallysprint van Oudenaarde, waar Vincent samen met Gert Broekaert reed, was een bijzondere wedstrijd voor Vincent, geboren en getogen in Zingem.
"We werden in onze thuisrally aangemoedigd door ontelbare vrienden en kennissen. Het was heel gezellig in onze tent op het servicepark, waar vrienden van vroeger en nu een praatje kwamen maken. Het was lang geleden dat ik nog zo nerveus aan de start kwam, gewoon omdat ik iets wilde laten zien voor eigen publiek. Een kameraad uit mijn jeugd had me verteld dat hij op de jump ging kijken, dus moest ik de dodensprong wel vol gas nemen... Dat soort kleine anekdotes maakt een thuisrally heel speciaal. Ik ben blij dat ik me kon tonen."

Met drie snelste tijden op vier proeven was Vincent de man van de wedstrijd, maar een foutje op de eerste proef deed hem de das om.
"Op de eerste proef stuurde ik iets te vroeg in, waarbij we de voet van een verkeersbord raakten. We stonden een kleine 20 seconden stil. In de volgende drie ronden heb ik maximaal aangevallen en was ik telkens sneller dan de andere R5's en WRC's, maar uiteindelijk zijn we op de tweede plaats gestrand. Jammer, maar ik heb genoten van een fantastisch weekend!"

Wanneer je drie keer veruit de snelste bent van alle R5-piloten, dan mag je met vertrouwen afreizen naar Sankt-Vith voor de East Belgian Rally, waar Vincent opnieuw genavigeerd zal worden door Veronique Hostens.

"Deze prestatie geeft me natuurlijk vertrouwen, maar het is een compleet andere wedstrijd. In Oudenaarde kende ik de proef natuurlijk goed, terwijl ik op het parcours van de East Belgian Rally in het verleden minder goed uit de verf kwam. Met Kris Princen en Freddy Loix zal het niveau weer erg hoog liggen, maar we gaan het beste van onszelf geven, zoals we dat al het ganse jaar hebben gedaan."

Hopelijk blijft Vincent, die zijn derde plaats in het Belgisch kampioenschap verdedigt, deze keer van pech gespaard. Afspraak zaterdag in de Oostkantons!

De eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde was een succes op alle vlakken. Mede dankzij het mooie weer waren de fans massaal op post, zeker op de zes publiekszones langs de proef van 8,89 km, terwijl de deelnemers de spanning erin hielden tot de laatste van de vier doortochten.
Nog voor de start mocht Pieter Tsjoen al een kruis maken over zijn winstkansen. "De motor van de Focus WRC05 draait op drie cilinders door een probleem met de bobijn, maar we hebben dat onderdeel niet in reserve. We hebben contact genomen met diverse andere teams, maar niemand had het onderdeel in voorraad. Zaterdagavond stelde Bernd Casier zijn Ford Fiesta R5 ter beschikking. De mecaniciens van Tim Van Parijs hebben 's nachts nog de versnellingsbak en koppeling gemonteerd, want de Fiesta stond nog niet helemaal klaar. De Fiesta werd zelfs nog beletterd. We waren maar 5 minuten voor de start klaar, maar zonder ooit met de Fiesta gereden te hebben, zal ik niet mee kunnen strijden voor de zege."
Tsjoen zou op de vijfde plaats finishen: "Ik moest zoeken naar de rempunten en zeker tijdens de eerste passage moest ik wennen aan de Ford Fiesta R5. De wegligging beviel me wel."

Voor de overwinning werd een duel uitgevochten tussen Chris Van Woensel, die zijn Mitsubishi Lancer WRC05 kwam testen na een grondige revisie, en Vincent Verschueren, die zijn thuisrally absoluut wilde winnen met de DS 3 R5 van GoDrive. De beslissing viel, achteraf bekeken, al op de eerste proef. Chris Van Woensel opende met de snelste tijd, terwijl Vincent Verschueren een foutje maakte en 13" verspeelde. Van Woensel zou zijn leidersplaats niet meer uit handen geven. Na een reeks van tegenslagen dit seizoen, deed de overwinning zichtbaar deugd bij de Yokohama-piloot.

Geslaagde testsessie

"Wij reden deze rallysprint puur als testsessie voor de East Belgian Rally, want de Lancer is van de eerste tot de laatste schroef uit elkaar geweest deze zomer en de motor was gereviseerd. Na de eerste proef was het al bijna afgelopen, want een olieleiding was losgekomen. Gelukkig hebben we dit kunnen oplossen in de service. Voor de laatste proef was ik nog niet zeker van de zege, want Verschueren bleef pushen. Deze zege doet deugd en geeft vertrouwen voor de East Belgian Rally," vertelde Van Woensel.

Vincent Verschueren deed al het mogelijke om zijn thuisrally te winnen, maar hij strandde op 7"16 van de winnaar. "Op de eerste proef verloor ik een 20-tal seconden. Bij het snijden in de haarspeld raakte ik een verkeersbord en verloren we de bumper. Met drie snelste tijden bewees ik dat het mogelijk was om hier te winnen, maar dat foutje in de eerste ronde heeft me genekt," vertelde Vincent, die veruit de snelste R5-piloot was.

De derde plaats ging, na een ultieme eindsprint, naar Davy Vanneste met zijn Ford Fiesta R5, voorzien van de "R5+ kit". "Met meer koppel en pk's, voelt de Fiesta een stuk krachtiger aan. We hebben ons goed geamuseerd op het prachtige parcours, maar in een rallysprint zijn de pauzes lang."

Van Parijs nipt naast het podium

Tim Van Parijs strandde met zijn Porsche 997 GT3 op 2" van het podium. De kasseien bleken een hindernis voor de Porsche-piloot uit Oudenaarde, die zijn stadsgenoten Tsjoen en Miclotte het nakijken gaf: "Op zich waren de kasseien niet het probleem, maar wel de haakse bocht voor het opgaan van de kasseistrook. Die bocht lag nat en glad, waardoor we er telkens naar tractie moesten zoeken. Dat heeft ons de das omgedaan, maar ik heb een prachtig weekend beleefd!"

Pieter Tsjoen werd vijfde, 2"3 voor Melissa Debackere, die een prima comeback maakte met de Subaru Impreza WRC S12. Yves Bruneel, die voor de eerste keer een DS 3 R5 bestuurde, werd 7de voor Steve Becaert, de winnaar in Gr.N en Claudie Tanghe, die met 9"7 voorsprong op Steven Dolfen de strijd bij de voortrekkers won.

Mooi weer, een gezellige sfeer, enthousiaste piloten die genoten van het uitdagende parcours en een onberispelijke veiligheid. De eerste editie van de Aarova Rallysprint was een succes. De toekomst van de enige rallywedstrijd in Oost-Vlaanderen lijkt verzekerd.

In Historic ging de zege naar Stefaan Prinzie, 0"5 voor Patrick Mylleville en Danny Kerckhof. Paul Lietaer moest door een motorprobleem opgeven.

Uitslagen op www.arsrally.com

Robin Maes heeft reeds mooie ereplaatsen behaald op circuit en is sedert vorig jaar actief in de rallysport. Tijdens de Ypres Historic Rally 2015 stond Robin voor het eerst aan de start en kon dit direct verzilveren met een mooie podiumplaats.

Door dit succes ging Robin op zoek naar een wagen in eigen beheer voor het seizoen 2016 en vond een BMW M3 E30.  Momenteel is Mcar Tech volop bezig met de opbouw van deze BMW M3 E30. De wagen werd volledig gedemonteerd en is reeds klaar voor de spuitcabine. De bedoeling is om in Kortrijk te starten maar zullen eerst Koekelare nog rijden met de Kadett van KB Racing.

Van zodra de wagen volledig klaar is zal Vincent Verschueren de afstellingen voor zijn rekening nemen zodanig dat Robin Maes zich ten volle kan concentreren op de wedstrijd in Kortrijk .

De vroeger eigenaar van de BMW M3 E30 was Francesco Gutierrez die de wagen vroeger inzette in het Spaans kampioenschap . Ook op de Canarische eilanden was de wagen te zien in talrijke wedstrijden. Zowel Bassas als José Maria Ponce waren de gekende piloten die aan het stuur zaten van deze wagen . De BMW M3 E30 werd door Baporo volledig opgebouwd volgens de prodrive specificaties. De wagen zal net zoals vroeger in de originele gele Camel kleuren aan de start komen. Nostalgie van de bovenste plank.

In 2016 is het de bedoeling dat Robin aan de start komt in het Belgisch kampioenschap aangevuld met een paar mooie VAS wedstrijden.

De eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde, een organisatie van VZW Superstage, kan zondag rekenen op een schitterend startveld met nationale allures. Pieter Tsjoen maakt er een erezaak van om in zijn thuisbasis Oudenaarde de overwinning binnen te halen met zijn Ford Focus WRC, maar de 8-voudige Kampioen van België krijgt de zege niet cadeau. De concurrentie is goed gewapend.
Van Woensel en Melissa
Van Woensel komt naar Oudenaarde om zijn Mitsubishi Lancer WRC05 in te rijden na een grondige revisie. Met een frisse motor zal Van Woensel, die eerder dit jaar op weg leek naar de zege in de Sezoensrally, zeker garant staan voor snelle tijden. De rallyfans zullen ook met veel plezier Melissa Debackere weer in actie zien met een topwagen, een Subaru Impreza WRC S12. De Subaru is de derde topwagen van de vorige generatie aan de start. Met hun vermogen zijn de WRC's favoriet op de snelle proeven, maar laten we Tim Van Parijs niet uit het oog verliezen. Bij droog weer zal hij ongetwijfeld tot het uiterste gaan voor de zege op de proef van 8,89 km die op een boogscheut van zijn bedrijf gelegen is.
Maar, de nieuwe generatie rallywagens is ook goed vertegenwoordigd, te beginnen met de DS 3 R5 van Vincent Verschueren, die in eigen streek een topresultaat wil realiseren. Verschueren heeft het voordeel dat hij in het ritme van het BRC zit. Yves Bruneel kiest voor een gelijkaardige DS 3 R5.
De Franse machines krijgen weerwerk van twee Ford Fiesta's R5. Davy Vanneste, recent nog in de top 10 in de Europese Kenotek Ypres Rally, wil zich graag meten met Verschueren. Bruno Parmentier, die de Fiesta R5 van het Renties Racing Team zal besturen, wil in de eerste plaats genieten van zijn debuut met deze topwagen.
Miclotte als piloot
Bij de voortrekkers ruilt Fred Miclotte de nota's voor het stuur van een Ford Fiesta R2, maar het zal voor de teambaas van J-Motorsport niet eenvoudig zijn om de zege in Oudenaarde te houden. Dat is natuurlijk ook niet zijn ambitie. Net zoals bij Karel Casier, de papa van Bernd, staat de fun-factor op de eerste plaats, al wil Fred graag het duel aangaan met zijn maatje Geoffrey Vander Schelden in een Fiesta R200. Claudie Tanghe, die de Fiesta R2 EcoBoost komt testen, is vooraf de favoriet bij de voortrekkers.
Ook in Historic zal de strijd erg boeiend worden. Paul Lietaer zal het spektakel verzorgen met zijn Ford Escort, maar we zijn benieuwd naar de chrono's van de Ford Sierra van Dirk Vermeirsch, Danny Kerckhof (BMW), Stefaan Prinzie (Opel), Wim Soenens (Ford) en Patrick Mylleville (Porsche).
De eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde-Kruishoutem is niet te missen. Wees erbij zondag!

Op 19 en 20 september organiseert VZW Superstage de eerste editie van de Aarova Rally Sprint in Oudenaarde. Na meer dan 50 jaar Ypres Rally en 40 jaar Rallysprint van de Monteberg, brengt Superstage de rallysport weer naar Oost-Vlaanderen, meer bepaald naar de prachtige Vlaamse Ardennen.
"Voor onze vereniging is dit een nieuwe uitdaging. Deze streek is de thuisbasis van veel grote rallypiloten en toch was er geen enkel rally-evenement in Oost-Vlaanderen. De Aarova Rally Sprint wordt in elk geval enorm warm onthaald in de regio. Dat is alvast veelbelovend voor de toekomst," vertelde Jan Huyghe, Marketing Manager van Superstage.
Uitdagend parcours van 8,89 km
De klassementsproef van 8,89 km wordt verreden op grondgebied Oudenaarde en Kruishoutem. Beide burgemeesters kijken enthousiast uit naar de "eerste" editie op 20 september."We spreken van een "eerste" editie, dus hopen we dat er nog meer zullen volgen," vertelde Joop Verzele, de burgervader van Kruishoutem.
"Het is onze eerste kennismaking met de rallysport, dus was het voor ons als gemeente enorm belangrijk en waardevol dat we konden samenwerken met VZW Superstage, een organisator met een enorme ervaring die de veiligheid ook op de eerste plaats zet," verklaarde Marnic De Meulemeester, burgemeester van Oudenaarde.
Het rallycentrum wordt gehuisvest in de gebouwen van Aarova op industrieterrein de Bruwaan, waar ook het servicepark gelegen zal zijn. De klassementsproef is een juweeltje met enkele fraaie publiekspunten, zoals de haarspeld rechts kort na de start, een jump aan hoge snelheid en tot slot een lange, bolle kasseistrook met een paar snelle waaiers die nog gebruikt werd in de Ronde van Vlaanderen.
Drie kleppers uit Oudenaarde, allemaal geïnspireerd door Frank Broekaert wiens zoon Jean-Baptiste zondag ook aan de start komt, maken zich op voor hun thuisrally, terwijl ook Vincent Verschueren uit Zingem ook wil schitteren.
Toppers aan de start
Pieter Tsjoen: "Ik had nooit gedacht dat het zou lukken om in Oudenaarde een nieuwe rallysprint te lanceren, maar Superstage is er toch in geslaagd, met steun van een aantal lokale contactpersonen en ondernemers. Heel knap! Natuurlijk wil ik zelf graag het palmares openen. Ik start met de Ford Focus WRC en als navigator rijdt mijn schoonbroer mee. Ik denk dat ik hier niet veel nota's nodig zal hebben..."
Tim Van Parijs: "Ik ken die kasseistrook heel goed van dagelijkse woon-werkverplaatsingen. Ik ben Pieter al een tijdje aan het uitdagen, want ik wil natuurlijk ook winnen. Met Chris Van Woensel heb ik alvast voor een speelkameraad voor Pieter gezorgd die hem het leven nog wat zuur kan maken. Als het droog blijft, kan ik misschien wel in de buurt van de zege komen..."
Vincent Verschueren: "Het is tof dat we eens in eigen streek kunnen rijden. Heel wat kameraden en vrienden zullen ons komen aanmoedigen. We gaan met onze R5 maximaal aanvallen, ook op die fameuze jump!"
Fred Miclotte: "Ik ga deze keer eens zelf rijden, met Justine Demeestere als copilote. Het is geweldig om in onze geboortestad een rally te kunnen rijden."
De Aarova Rally Sprint belooft een groot feest te worden, want nog heel wat andere tenoren komen aan de start zoals Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC), Davy Vanneste (Ford Fiesta R5), Yves Bruneel (DS 3 R5), Melissa Debackere (BMW M3) en Paul Lietaer (Ford Escort). De nieuwe Porsche 997 GT3 van Jochen Claerhout zal bovendien het parcours openen.
Afspraak op 19 en 20 september in Oudenaarde!

Op 4 en 5 september stond het FABORY Rallyteam met hun bekende blauwwitte Evo IX aan de start van de Omloop van Vlaanderen. Rondom Roeselare legden rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen 18 uitdagende proeven af. Hoewel een lekke band hen terugwierp in het klassement, werden zij toch nog 13e algemeen en beste buitenlandse equipe.

Vrijdagavond vormde klassementsproef De Ruiter de aftrap van de 56ste editie van de Omloop van Vlaanderen. Een snelle maar ook technische proef die dit jaar volledig anders was dan voorgaande jaren. Faes en Van der Rijsen begonnen goed en noteerden de elfde tijd algemeen. Proef 2, Koolskamp, werd dit jaar andersom verreden en was dan ook weer ‘nieuw’ voor de deelnemers. Hier noteerde de equipe een mooie zevende tijd. De laatste van de avond, opnieuw De Ruiter, leverde een elfde tijd op, waardoor het team de auto met een voorlopige elfde plek algemeen in het nachtpark kon plaatsen.

De resterende 15 proeven werden op zaterdag gereden. Door op de eerste, eveneens volledige vernieuwde, klassementsproef - Passendale - als tiende te eindigen, sprongen Faes en Van der Rijsen meteen naar de negende plek in het algemeen klassement. De equipe bleef constante tijden draaien, negende en tiende tijden algemeen, tot ze op proef 9 een lekke band kregen. Dit wierp ze terug van positie 10 naar positie 26 in het algemeen klassement. Faes blikt terug: “Ik had me zo ontzettend voorgenomen om niet lek te rijden, omdat ik weet dat je dan niet meer meedoet voor het eindklassement. Toch raakte ik een steen in de binnenbocht, waardoor er een stuk uit de velg knalde en de band leegliep. Vervolgens verloren we veel tijd door op de proef te moeten wisselen.” De equipe liet zich echter niet kennen, en vocht dapper terug. Ze draaiden vervolgens weer mooie constante tijden in de top tien, met zelfs een prachtig resultaat op de proef Houthulst: een derde tijd algemeen, voor een aantal R5’s, Porsches en een WRC. “We hebben genoten van de strijd met Filip Pyck die met zijn Evo X toch net even wat harder gaat dan wij in onze Evo IX. We konden hem gemiddeld genomen niet volgen, maar zaten vaak dicht in de buurt en soms waren we net een beetje sneller. We hebben na de lekke band gereden voor wat we waard waren om alsnog in de top 10 te eindigen, maar kwamen 25 seconden te kort. De helft van die seconden heb ik zelf veroorzaakt door rechtdoor te schieten op de industrieproef Zoning. We stonden op regenbanden terwijl het droog was en ik remde te laat. De banden hielden het niet en ik moest steken om weer terug op het parcours te komen. Helaas, maar we hebben enorm genoten en mooie tijden laten zien. Uiteindelijk kregen we met onze dertiende plaats algemeen ook nog een beker voor de beste buitenlandse equipe,” aldus een tevreden Faes.

De volgende wedstrijd voor het FABORY Rallyteam is de GTC Rally in en rond Etten-Leur. Daarover later meer!

Robby Moers vertelt : "We waren zeer gelukkig, om heel wat volk te kunnen begroeten, tijdens onze voorstelling van de nieuwe wagen de Porsche 996 GT3.

In 1981 begon ik met autosport ,eerst werden er sprintwedstrijden gereden om dan over te gaan naar Circuit wedstrijden waaronder 3 deelnames aan de 24H dit tot 1990.
In 1991 heb ik een Kadett GSI 16V klaargemaakt voor het Nationaal Kampioenschap op Circuit "Pro Car" .
1996,1997,1998 en 2004 Co Piloot aan de zijde van Robert Droogmans in de Historic Porsche 911 met 3 overwinningen in de Rally van Ieper.
2011 zelf een Porsche 911 2.7 Rallywagen klaar gemaakt voor Belgische Historic Rally Championship 16 keer gestart waarvan 15 gefinishte met als beste resultaat 3de Historic in Wallonie 2013.
Nu de 996 GT3 waar dit seizoen nog Jean-Louis Dumont en Rally Van Zuid Limburg nog willen mee rijden om de wagen onder de knie te krijgen.
2016 plannen we om een 6 tal Nationale Rally's te rijden ,beetje a la carte."

Bij deze willen we nogmaals onze partners bedanken voor de steun, want zonder sponsoring is rally rijden gewoon onmogelijk.

Dikke merci aan onze gastvrouwen van de catering ,mijn echtgenote Katty en vriendin Martine !