Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Terwijl de meeste piloten en teams in deze periode van het jaar naarstig op zoek zijn naar partners om hun plannen te kunnen realiseren, is het programma van het Renties Racing Team voor 2016 al uitgestippeld. Claudie Tanghe zal de Ford Fiesta R5, geprepareerd door TeamFloral, samen met Filip Cuvelier bemannen. Samen hebben ze gekozen voor een gevarieerd en uitdagend nationaal en internationaal programma.

"Door onze krachten te bundelen en partners samen te brengen, kunnen we een heel mooi programma voorstellen," vertelt Filip Cuvelier, die een half jaar geleden mee aan de wieg stond van het Renties Racing Team. "De samenwerking met Claudie Tanghe is op de best mogelijke wijze van start gegaan met onze zege in de 6 Uren van Kortrijk, waar Claudie nog maar eens bewezen heeft een uitstekend piloot te zijn. Ik ken Claudie al vele jaren. Destijds waren we nog concurrenten, in de tijd toen ik Frank Mesure navigeerde."
Na de kennismaking met de Ford Fiesta R5 in Kortrijk, kreeg Claudie Tanghe het voorstel om de Renties Fiesta te besturen in 2016. Het programma oogt in elk geval aantrekkelijk.
"We zijn tot een heel mooi compromis gekomen," vertelt de drukker uit Komen. "Voor Renties zijn vooral de proeven in de buurt van de Kortrijkse hoofdzetel belangrijk. Vandaar dat we de TAC Rally, Ieper, de Omloop van Vlaanderen en de 6 Uren van Kortrijk zullen rijden. Ons seizoen zal beginnen in Frankrijk met de Rally van Le Touquet, een wedstrijd die ik al jaren op mijn programma heb staan. Verder had ik Antibes hoog op mijn verlanglijstje staan. Dat wordt onze tweede afspraak in Frankrijk. Aangezien we toch het ERC-inschrijvingsgeld betalen om in Ieper een goed startnummer te hebben, hebben we beslist nog een tweede manche van het Europees kampioenschap te rijden. Dat wordt de Barum Rally. En, mocht het budget nog mogelijkheden bieden in het slot van het seizoen, dan kan er nog een Belgische wedstrijd aan onze kalender worden toegevoegd."

Technisch staat TeamFloral in voor de service en preparatie van de Ford Fiesta R5. Die zal in de loop van het seizoen voorzien worden van de nieuwe motorevolutie.

"Na Antibes gaat de motor terug naar M-Sport, zodat we voor de Kenotek Ypres Rally zeker de nieuwe update van de motor hebben," besluit Filip Cuvelier.

Het is duidelijk dat het Renties Racing Team ook in 2016 van zich doen spreken!

De kalender 2016 van het Renties Racing Team

17-19/3 Rallye du Touquet (Kamp. van Frankrijk)
9/4 TAC Tielt (BRC)
19-22/5 Rallye d’Antibes (Kamp. van Frankrijk)
23-25/6 Kenotek Ypres Rally (ERC)
26-28/8 Barum Czech Rally (ERC)
2-3/9 Omloop van Vlaanderen Roeselare (BRC)
27-28/11 6 Uren van Kortrijk (VAS)

Het enthousiasme van de organisatoren van de Legend Boucles is aanstekelijk.  Op de vooravond van Kerstmis, terwijl de voorbereidingen op het terrein volop aan de gang zijn, komen de inschrijvingen voor 2016 aan een hoog tempo binnen. Op amper twee maanden van de wedstrijd,  gepland voor 20 en 21 februari, zijn al  230 inschrijvingen genoteerd of het aantal dat in 2015 de start nam.

Het  is ongelofelijk”, aldus topman Pierre Delettre.  “We bereiken weer de cijfers van 2010 en 2011, de gouden jaren. Op deze manier zitten we na Nieuwjaar vol.”

Het record zal evenwel niet geklopt worden, want de nieuwe vorm van het evenement - met twee dagen, waarvan de tweede dag volledig op onverhard en met Demo, Classic en Legend na elkaar -, laat niet toe om meer dan 300 deelnemers te aanvaarden.  “Dat betekent dat op anderhalve maand van het afsluiten van de inschrijvingen, er nog amper 70 plaatsen vrij zijn. We zullen werken met een wachtlijst zoals in de mooie jaren van de RAC.”  De RAC daar wordt eigenlijk regelmatig naar verwezen. “Ik heb recent de proeven van zondag nog eens gereden en het doet echt denken aan Wales of Schotland”, lacht Pierre Delettre.  “Het decor voor de toeschouwers en deelnemers is  gewoonweg prachtig. Iedereen zal genieten, of het nu sneeuwt of niet.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat enkele bekende specialisten van over het Kanaal naar de Ardennen afzakken. Bovendien is er de ontgoocheling van het recente annuleren van de laatste Roger Albert Clark (de erfgenaam van de RAC). Onder hen vinden we Griffiths, 3de van de RAC in 2009 en de runner-up in 2013. Gezien hij een Belgische teamgenoot krijgt, zal de spectaculaire rijder van de Ford Escort Gr.4  zeker tot  de outsiders  behoren en favoriet zijn voor de Onverhard Challenge van de tweede dag, die  dus volledig op onverhard wordt verreden.  De cijfers  laten zien dat het aantal deelnemers voor de tweede editie in de regio van Bastenaken, zowel in Classic als Legend dus stevig de hoogte in gaat. We zien ook enkele wagens die we nooit eerder in de wedstrijd zagen zoals de Toyota Celica Twin Cam Turbo in fabriekskleuren, een Mazda 323 4WD  of een Subaru Legacy Groep A van de Fransman Eric Douart.

En uiteraard hebben we nog enkele verrassingen in petto voor u. Bovendien bereidt de zeer dynamische stad Bastogne een mooi rallyfeest op vrijdagavond voor.

U hebt het begrepen, de liefhebbers van rally vieren Kerst in februari. Maar uiteraard wensen wij u nu al het allerbeste voor het komende jaar! En op naar 2016 met driehonderd deelnemers!

In afwachting van de publicatie van het sportreglement voor het Belgian Rally Championship 2016, kan de promotor van het BRC, in samenspraak met RACB Sport, al een aantal nieuwigheden bevestigen om te vermijden dat geruchten als waarheid worden aangenomen.
In elke sporttak is spanning en een gelijkwaardige strijd essentieel om het publiek en de media te boeien. In 2015 zagen we in de meeste manches van het Belgian Rally Championship een spannende strijd vooraan. Om die sportieve strijd veilig te stellen in 2016, werd beslist dat de 1.6T WRC's nog welkom zijn, maar enkel met een restrictor van 30 mm (restrictor configuratie RRC). Daarmee zullen ze de R5's, RRC's en Super 2000's kunnen vervoegen in RC2 om mee te strijden voor de titel.

De WRC's met een tweeliter onder de motorkap blijven natuurlijk van harte welkom, al zal er een restrictie ingevoerd worden voor piloten op basis van hun eerdere prestaties.

Voor de jongeren is er goed nieuws. Net zoals in het Wereldkampioenschap, wordt de leeftijdsgrens opgetrokken. Wie geboren is op of na 1/1/1988 mag deelnemen aan het Junior BRC.

Een heel belangrijke ingreep om de sportieve strijd te garanderen is de aankoop van een nieuw controlesysteem met scanners en barcodes. Het aantal controles op de banden en de pop-off valves zal daarmee toenemen, wat de sportiviteit enkel ten goede kan komen.

Kortom, alles wordt in het werk gesteld om in 2016 opnieuw te kunnen genieten van een spannend en sportief Belgian Rally Championship.

Kenotek Ypres Rally als locomotief voor de  Historic Ypres Rally, de Rallysprint van de Monteberg en de Aarova Rallysprint

Ook volgend jaar zal Club Superstage zich niet beperken tot de Kenotek Ypres Rally, de Europese klassieker die dit jaar zijn 52ste verjaardag viert. Mooi gespreid over het jaar, organiseert de dynamische club vier topwedstrijden, stuk voor stuk met een eigen karakter, maar telkens met het kwaliteitslabel van Superstage: "the most exciting and safe rally XP".
Rallysprint van de Monteberg - 24 april 2016
Om warm te draaien voor de Europese topweek eind juni, organiseert Club Superstage op 24 april al voor de 44ste keer de Rallysprint van de Monteberg, een wedstrijd die elk jaar een aantal buitenlandse deelnemers aan de start krijgt. Dranouter en natuurlijk de legendarische Monteberg, zijn het zenuwcentrum van deze voorjaarsklassieker. Andy Lefevere was dit seizoen ongenaakbaar in Dranouter.
Kenotek Ypres Rally - 23-25 juni 2016
Het uithangbord van Club Superstage blijft een van de steunpilaren van het FIA European Rally Championship. Eind juni nemen de tenoren van het ERC het op tegen de toppers van het BRC. Wie houdt Freddy Loix van een... 11de zege?
Ypres Historic Rally  - 23-25 juni 2016
Boezinge, het pittoreske dorpje is uitgegroeid tot een begrip bij deelnemers aan het Europees kampioenschap Historic Rally (officieel FIA European Historic Sporting Rally Championship). Boezinge is al even vermaard als het rallycentrum in Sanremo, de Acropolis en Costa Brava! De Historic-versie van de Ypres Rally, traditioneel met een Europees en een Belgisch luik, is in 2016 al toe aan zijn 24ste editie.
Aarova Rallysprint Oudenaarde - 11 september 2016
De jongste creatie van Club Superstage, de Aarova Rallysprint, werd dit jaar voor de eerste keer georganiseerd. Superstage zette daarmee de rallysport weer op de kaart in Oost-Vlaanderen. De Vlaamse Ardennen zijn een absolute aanwinst voor de sport. Gelet op de hartelijke ontvangst door de overheden en lokale partners en het enthousiasme van de deelnemers, heeft de Aarova Rallysprint het potentieel om uit te groeien tot een begrip, net zoals de andere organisaties van Club Superstage.

Na de finales van de verschillende rallykampioenschappen in ons land, was het moment ook aangebroken voor Future Stars om de laureaat van dit seizoen bekend te maken. Natuurlijk staat de opleiding tot rallypiloot en copiloot centraal bij Future Stars, maar elk jaar worden de jongeren die de meeste progressie maakten in de loop van het jaar extra beloond met een mooie prijs.
Dit jaar waren de coaches onder de indruk van de leergierigheid, motivatie en progressie van de jongste deelnemer. Achiel Boxoen, inderdaad de zoon van Joost, mag als laureaat begin 2016 een rallystage op ijs volgen in Scandinavië. Twee weken na zijn allereerste rally met een bescheiden Skoda Fabia in Slovakije, mocht Achiel Boxoen de hoofdprijs in ontvangst nemen in Oudenaarde, in het kader van de prijsuitreiking van Duindistel.

"Het was voor mij ook een verrassing, want er waren verschillende heel gedreven jongeren die dit jaar het programma van Future Stars volgden. Het is natuurlijk een prachtig begin van mijn carrière," lacht Achiel, met zijn 18 jaar de benjamin van deze lichting. "De opleiding was trouwens bijzonder leerrijk. Zowel het pure rallywerk, zoals het maken van nota's, maar ook de workshop over sponsoring, gegeven door Alain Penasse, was enorm boeiend. Je maakt kennis met alle facetten van de sport en het is ook een uitstekende manier om contacten te leggen en kennis te maken met persoonlijkheden uit de rallywereld."

Voor Achiel start het grote werk... in het buitenland. "Ik wil inderdaad eerst in de anonimiteit en zonder enige druk de knepen van het vak leren," vertelt Boxoen Jr. "In 2016 zal ik minstens 12 kleine rally's rijden in Slovakije en Tsjechië, samen met mijn Belgische copiloot Jasper Vermeulen. Het is de bedoeling om in de loop van het seizoen, afhankelijk van mijn progressie, over te stappen naar een R2. Als de tijd rijp is, dan kom ik zeker in België aan de start."

Naast winnaar Achiel Boxoen, werden nog drie Future Stars beloond voor hun inspanningen en gedrevenheid. Freek Vanbeveren, een neofiet zonder enige ervaring als piloot, werd opgemerkt door de coaches voor zijn stuurmanskunst en car control. Hij werd tweede en krijgt volgend seizoen een gratis inschrijving voor de RS van Oudenaarde en de rally van Wervik.

De derde plaats, goed voor een gratis inschrijving voor de Aarova Rallysprint van Oudenaarde, ging naar Jo Muylle en Stefan Hanoulle.

In elk geval gaat Future Stars verder in 2016. Het programma, met dezelfde coaches, wordt alvast uitgebreid met een bijkomende workshop, waarover meer later.

Na het jubileum van de 50ste editie van de Ypres Rally, zette CID LINES, een succesvol Iepers bedrijf met internationale uitstraling, mee zijn schouders onder de toekomst van de Europese topwedstrijd in de Westhoek. Met het huismerk voor innovatieve producten voor Vehicle Care, Kenotek, werd CID LINES naamsponsor van de Kenotek Ypres Rally. De samenwerking was succesvol, zodat Ieper en omstreken van 23 tot 25 juni weer in het teken zullen staan van de Kenotek by CID LINES Ypres Rally.
"Kenotek is een state of the art gamma aan innovatieve producten ontwikkeld voor de verzorging en het onderhoud van voertuigen," vertelt Helena Brutsaert van Kenotek by CID LINES. "In België zijn we marktleider met een gamma gericht op alle bedrijven die op een of andere manier betrokken zijn bij Vehicle Care, zoals car washes, truck washes, garages en andere workshops voor voertuigen en machines. Zoals al onze innovatieve producten, werden deze producten in house ontwikkeld door onze chemici en ingenieurs, die voortdurend streven naar het allerbeste. CID LINES exporteert zijn producten naar meer dan 90 landen. Het partnership met de hoogtechnologische Kenotek Ypres Rally, waarin fonkelende topwagens op hoog, internationaal niveau strijden, is een perfecte match."

"De innovatieve kracht van Kenotek by CID LINES en het streven naar het allerbeste op internationaal niveau, past perfect bij de uitstraling van de Kenotek Ypres Rally. In het European Rally Championship behoort de Kenotek Ypres Rally tot de topwedstrijden, wat elk jaar opnieuw erkend wordt door de FIA in het rapport van hun waarnemer. We zijn dan ook bijzonder tevreden met het vertrouwen dat Kenotek by CID LINES heeft bevestigd voor de komende jaren," aldus Jan Huyghe, Marketing Director van Club Superstage, organisator van de Kenotek Ypres Rally.

Om de hernieuwde samenwerking met Kenotek by CID LINES extra in de verf te zetten, lanceert de Club Superstage een nieuw logo voor de Kenotek Ypres Rally. Een modern logo, gekenmerkt door een trendy Y (van Ypres) als achtergrond, in dezelfde stijl als de logo's van de overige evenementen van Club Superstage: de Rallysprint van de Monteberg, de Ypres Historic Rally en de Aarova Rallysprint van Oudenaarde. De unieke en homogene huisstijl versterkt de identiteit van het merk.

Kortom, de voorbereiding van de 52ste Kenotek Ypres Rally 2016, verreden van 23 tot 25 juni, is al volop aan de gang.

Terwijl de deelnemerslijst voor de Legend Boucles 2016 in Bastenaken flirt met de kaap van de... 200 teams, zorgt de categorie ‘Classic’ voor een van de belangrijkste nieuwsitems van de week. Luikenaar Yves Deflandre, vorig jaar uitstekend elfde algemeen in ‘Legend’, zal opnieuw van de partij zijn met zijn prachtige Porsche 911, maar dan wel in de categorie ‘Classic’ (60 km/u). Een terugkeer naar de bron die veel zegt over de verdienste van de recente aanpassingen die de organisatie heeft doorgevoerd om de wedstrijd weer belangrijk te maken voor de experten van de regelmaat.

“Ik moet toegeven dat ik me in februari bijzonder goed geamuseerd heb tijdens mijn eerste snelheidsrally. Die elfde plaats in de einduitslag was een heel verdienstelijk resultaat tegen meer ervaren concurrenten,” legt Yves Deflandre uit. “Ik had toen niet gekozen voor de categorie ‘Classic’, omdat er toen te veel controles waren die de echte specialisten belemmerden om zich uit te leven. Toen Pierre Delettre en zijn collega’s aankondigden dat ze dit jaar het ‘Blunik’-systeem zouden invoeren aan 60 km/u, heb ik niet lang getwijfeld. Ik ben vertrouwd met dat systeem, dat onder meer gebruikt wordt in Portugal, en ik weet dat het aspect van de regelmaat daardoor in de verf kan gezet worden. De knoop werd doorgehakt en ik moest me alleen nog inschrijven. Missie geslaagd...”

Naast Yves Deflandre zien we aan boord van de oranje Porsche 911 een andere specialist van het Blunik-systeem, met name Patrick Lienne... “We hebben in het verleden al een team gevormd. Naast zijn kwaliteiten als corijder in wedstrijden van dit kaliber, is Patrick een heel aangenaam persoon,” gaat Yves Deflandre verder. “Met welke ambitie staan we aan de start? Ik besef dat we door de aard van het parcours best bescheiden en nederig blijven, maar toch durf ik te stellen dat de top 5 haalbaar is, misschien zelfs meer... Om heel eerlijk te zijn, als ik me inschrijf voor een rally, dan is dat altijd om te winnen. In regularity is geen enkele rally gewonnen op voorhand, maar is het geen tijd om België de zege terug te geven na het Franse succes van vorig jaar?”

Yves Deflandre maakt deel uit van de deelnemers die meteen overschakelden naar de versie ‘Bastenaken’ van de Legend Boucles, en kan niet wachten om aan de start te staan komende zaterdag 20 februari... “Het parcours was al uitzonderlijk in 2015, maar de komst van de proeven in de wouden op zondag zal ons nog meer plezier bezorgen! Maar dat is niet alles. In regularity is samenhorigheid een essentieel gegeven, en weten dat ik zaterdagavond een lekker biertje kan drinken terwijl ik heel wat mensen terugzie, is gewoon perfect!”

Naar het voorbeeld van de categorie ‘Legend’ moeten enkele protagonisten uit de regularity hun deelname nog officieel bevestigen. De tandem Deflandre-Lienne weet wel al dat de concurrentie niet van de poes zal zijn in februari. Brajkovic- Beyers (Mercedes 450 SL), Dransard-Morel (VW Golf GTI), Dufrasne-Dogné (VW Golf GTI), Chaballe- Jérôme (Volvo 122 S), Deplancke-Deplancke (Porsche 911), Ninane-Simon (Opel Kadett C), Gengou- Gathy (Volvo 142 S), Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6), Cavalheiro-Caldeira (Ford Escort MK2), Verhelle-Thirionet (Ford Escort MK2), Hennes-Wilputte (BMW 320i), M’Body-D’Alleine (Ford Escort MK1), Graeven-Remion (Porsche 924) en Herman-Herman (BMW 323i) zijn maar enkele van de ronkende namen aan de start. We kunnen ons dus, zowel in ‘Classic’ als ‘Legend’, opmaken voor een spetterende strijd om de Ardennen.

Dit was ongetwijfeld de zwaarste rally uit mijn carrière! » Die paar woorden zijn de perfecte samenvatting van het avontuur dat team BMA eind november in Kenia beleefde tijdens de East African Safari Rally Classic 2015. Een buitengewoon evenement, gespreid over een dikke week, met meer dan 4000 km te rijden, waarvan de helft tegen de chrono, en dat allemaal op wegen open voor het verkeer! Toch nog even preciseren: de bolides zijn historische rallyauto's, natuurlijk speciaal geprepareerd voor dit werk, maar ze hebben toch al meer dan 40 jaar op de teller staan!
In dat opzicht is de tevredenheid van het team uit Petit-Rechain goed te begrijpen: podium voor Grégoire de Mevius en Nicolas Gilsoul, top 5 voor Bernard Munster en Johan Gitsels en een finish voor Kurt Dujardyn en Filip Deplancke. « In de strijd voor de overwinning ging alles heel snel, want Grégoire verloor de eerste twee dagen tijd. Zo zat hij op een bepaald moment vast in een modderpoel van... 300 meter lang!» vertelt Bernard Munster. « Twee maanden hevige regenval hadden de wegen in Kenia zwaar toegetakeld. Op bepaalde plaatsen bestonden sommige stroken weg niet meer! Stig Blomqvist, die een pak ervaring heeft op Afrikaanse bodem, had al snel een voorsprong van een tiental minuten en hij heeft die voorsprong gecontroleerd, zonder grote fouten te maken… »
« Ik was geflatteerd door het gebaar van de organisator om me nummer 2 te geven, vervolgt Grégoire de Mevius. Blomqvist en Marcy gingen na mij van start, hoewel ze twee jaar geleden voor mij eindigden. Ian Duncan, de vorige winnaar, had nr. 1 gekregen, maar hij gaf uiteindelijk forfait. Daardoor moest ik de weg openen, wat in deze wedstrijd niet zo comfortabel is. Wanneer je het parcours opent, moet je uitkijken voor het verkeer op de baan. Zeker in de buurt van Mombasa kan het druk zijn. We arriveerden als eersten bij die fameuze modderpoel. Samen met Nicolas, maakte ik de keuze om zoveel mogelijk in het midden van de weg te blijven. Een verkeerde gok, want op die plaats was de laag modder het diepst. Blomqvist arriveerde enkele minuten na ons. Hij zag dat we vastgereden waren en hij probeerde er langs de linkerkant door te geraken. Dat bleek de juiste keuze. Vanaf dat moment was ons doel het behouden van de 3de plaats algemeen achter Blomqvist en Göransson... »
Net als in rallyraids, waren er onderweg tal van anekdotes en incidenten. Op de voorlaatste dag dreigden de Mevius en Gilsoul alles nog te verliezen! Plots werden ze geconfronteerd met een lokale autobestuurder die... in tegenovergestelde richting over de proef reed. De BMA Safari Porsche 911 kon maar nipt een frontale aanrijding ontwijken, maar raakte toch de tegenligger. Resultaat: de cardan uit zijn behuizing links achteraan. Onmogelijk verder te rijden! Drie minuten later dook Bernard Munster op. Hij stopte, haalde de sleepkabel boven en besliste de Mevius de laatste 17 km van de proef naar de finish te slepen... « We stonden zeker niet stil, want ik was nog in strijd voor de 4de plaats, lacht Bernard. We hebben Grégoire gedepanneerd aan... 80 km/h gemiddeld. Mijn wagen gooide enorm veel keien op de voorruit van Grégoire! We haalden niet alleen de finish van de proef, maar reden ook nog de 15de en 22ste tijd algemeen. Grégoire verloor slechts een tiental minuten, waardoor hij zijn podiumplaats behield. Dat soort zaken kunnen je enkel overkomen in de Safari... »
« Wanneer Bernard een depannage doet, dan gaat het heel snel, lacht Grégoire de Mevius. Het voorval illustreert perfect het uitzonderlijke menselijke avontuur dat deze wedstrijd is. De BMA Porsches waren weer ongelofelijk robuust en betrouwbaar in deze wedstrijd. Maar, dat je dan nog eens kunt rekenen op een teamgenoot, bovendien de teambaas himself, om je te helpen wanneer je toch in de problemen komt, dat is gewoon magisch. Alleen al het feit dat deze wedstrijd op wegen open voor het verkeer wordt verreden, verbaast me elke keer opnieuw. Het is echt een buitengewoon evenement... »
Grégoire de Mevius en Nicolas Gilsoul reden voortdurend in de top 3 algemeen. Voor Munster en Gitsels werd het al snel een moeilijk verhaal... « Net zoals de meeste andere deelnemers, verloren we tijd in de modderpoel tijdens de tweede dag. De cockpit liep helemaal onder en ook de motor kreeg water binnen. Toen we weer verder konden, haperde de motor. Samen met de mecaniciens concentreerden we ons op het elektrische circuit, dat natuurlijk aangetast was. Maar, het sputteren werd veroorzaakt door een kapotte tuimelaar. Dat ontdekten we pas nadat we de volledige derde etappe op 5 cilinders hadden afgewerkt. Maar, we keerden snel terug in de top 5. Door de toegekende en weer ingetrokken straftijden, eindigden we uiteindelijk op de 5de plaats. We reden ook nog eens vast op de langste proef van de rally (188 kilometer!), waarbij we een dertigtal minuten verloren... »
De andere Porsches 911 Safari van BMA hadden wisselend succes. Kurt Dujardyn en Filip Deplancke haalden de finish. Ze hadden beter kunnen eindigen, maar een elektrische panne kostte hen veel tijd. In het slot van de wedstrijd maakte de bemanning er een erezaak van om andere deelnemers te helpen. Tal van collega's werden uit mudholes, diepe modderpoelen, bevrijd. Het zegt veel over de sportiviteit en de ambiance aan boord. « Een piloot als Kurt Dujardyn in je team hebben, dat is een grote troef, vertelt Bernard Munster. Hij is voortdurend positief en optimistisch. Dat heeft een gunstige invloed op de sfeer in het team. Waarvoor dank! »
François Kicq en André Leyh hadden minder geluk. Hun Porsche werd al beschadigd tijdens de tweede dag, waarna de wagen zwaar van de baan ging in het slot van de laatste proef, op een strook weg... waar het asfalt helemaal verdwenen was! De piloot werd voor een check-up overgebracht naar het hospitaal in Nairobi, maar gelukkig bleek hij ongedeerd en kon hij al terugkeren naar België.
« Uiteindelijk kan het ganse team tevreden zijn met de prestatie die gerealiseerd werd in Kenia, analyseert Bernard Munster. Deze wedstrijd is ongelofelijk veeleisend voor de mechaniek, nog meer dan voor de piloten. Finishen is al een exploot. Het Britse team van Tuthill heeft er vele jaren over gedaan voor ze wonnen, maar ik ben ervan overtuigd dat BMA niet zo lang zal moeten wachten. In de Safari is alles een kwestie van ervaring. Een scratch rijden is niet het moeilijkste, maar dat betekent wel dat de wagen enorm af ziet. Het geheim om succes te hebben is het juist doseren van de inspanningen. Niet te hard aanvallen, maar ook niet te rustig rijden. En altijd met een bepaalde marge rijden. We zijn uit Kenia vertrokken met een schat aan informatie en ervaring voor de volgende editie binnen twee jaar. Onze Porsches zijn bijzonder efficiënt, veruit de snelste wagens op technische stroken, maar dat soort stroken vormt maar... 20% van het parcours! De rest is het vooral een kwestie van zwaar offroad en hindernissen overwinnen. De weg goed lezen maakt het verschil. We zullen onze Porsches verder in die zin laten evolueren, zodat we voluit mee kunnen strijden voor de overwinning. De Argentijn Luis Perez-Companc, die twee keer de Dakar reed met een Mini All4Racing, vertelde dat de East African Safari Rally Classic wel... 10 keer slopender was dan de bekendste rallyraid! Daarmee is alles gezegd. Er rest me niets anders dan alle leden van het team enorm te bedanken. Drie wagens aan de finish, waarvan twee in de top 5, dat is een overwinning waard. Leve de volgende editie in 2017 ! »

Nu de historic Tour de Belgique (net) is afgerond, maakt het team van DG Sport zich op om de Spa Rally 2016, voorzien op 18 en 19 maart, voor te bereiden. “Niet alleen hebben we nu meer tijd dan vorig jaar, we weten nu ook beter wat er precies moet gebeuren, dankzij onze ervaring die we tijdens de eerste editie hebben opgedaan”, benadrukt Christian Jupsin, directeur van DG Sport.

De inschrijvingen voor deze tweede manche van het Belgian Rally Championship (BRC) zijn ondertussen geopend. Dankzij de steun van nieuwe sponsors is het de organisator nu mogelijk om de deelnemers een heel aantrekkelijk aan te bieden, voor zij die zich voor 15 februari 2016 inschrijven.

Dit zijn de tarieven:

Voor de moderne wagens:

  • BRC: 1.100 € (1.300 € indien betaald na 15/02) // zonder reclame: + 1.000 €.

Voor de historic wagens:

  • VHC : 1.100 € (1.300 € indien betaald na 15/02) // zonder reclame: + 1.000 €.
  • VHRS : 950 € (1.150 € indien betaald na 15/02) // zonder reclame: + 1.000 €.
  • DEMO : 500 € (700 € indien betaald na 15/02), twintig plaatsen beschikbaar (eigen selectie).

Net zoals in 2015 hoopt DG Sport heel wat regionale teams te kunnen ontvangen, teams die zich anders zouden beperken tot provinciale rally’s. Om ze te helpen het nationale rallyniveau te leren kennen is de organisator van de Spa Rally nog op zoek naar een formule om zijn speciale tarieven te kunnen aanbieden.

Hoewel het precieze parcours – dat al een tijdje vastligt – pas over enkele weken zal worden onthuld kunnen we nu al aankondigen dat er 185 km. tegen de klok zullen moeten worden afgewerkt. Op vrijdagavond staan er vijf proeven op het programma, het hoofdgerecht volgt op zaterdag, met zestien klassementsritten. De finish is voorzien rond 20 uur… en wordt gevolgd door een stevige fiesta, in navolging van het feestje dat de Spa Rally 2015 en de recente Tour de Belgique afsloot…

Tenslotte nog meegeven dat het project om een chronorit live op televisie te brengen goed vordert… U merkt het, de Spa Rally 2016 staat op de sporen en DG Sport heeft nog een paar andere mooie verrassingen in petto!

Ondertussen boden zich voor de Legend Boucles al 175 deelnemende teams aan en vermits de limiet op 300 staat zullen de overige 125 snel moeten zijn. Maar de organisatie stuurt nu ook een extraatje de wereld in want zowel voor de Legend als de Classic komt er een Challenge onverhard, een apart klassement van de 6 kp’s op zondag.

Zoals u ondertussen al weet is één van de grote attracties van de Legend Boucles 2016 het feit dat er niet één maar twee echte rallydagen zijn, met op zondag een heuse etappe op onverhard in de wouden. Dat is voor ons land een echte première.

Om het evenement nog meer uitstraling te geven en de liefhebbers van het betere glijwerk te motiveren is er naast het algemene klassement ook een klassement met enkel de zes RT's van zondag. De eerste drie van de Legend en Classic krijgen tijdens de prijsuitreiking een Trophy uit de Challenge Onverhard.  Bovendien laat het toe voor eventuele pechvogels van de eerste dag om zich toch nog te onderscheiden. Herhalen we dat de RT's van zondag allemaal gelden als Power Stages met dubbele punten. Dat maakt dat de rijders met heel wat ervaring op onverhard (zoals enkele buitenlanders) zeker hun kans hebben.

U hebt het begrepen, wat er ook tijdens de eerste dag gebeurt, de grote beslissingen vallen zeker tijdens de spectaculaire tweede dag van de Legend Boucles.

In de 2e editie van de Belgium Ford  Pinto Cup waren er voor de slotwedstrijd in Kortrijk nog 3 kandidaten om de felbegeerde titel op zak te steken.  Rudy Catteeuw (120 punten), Jeroen Van Wanseele (118 punten) en Kurt Olivier (115 punten) stonden in het puntenklassement nek aan nek.

Tijdens de openingsproef ’t Hoge werd al snel duidelijk dat we elkaar geen duimbreed gingen toegeven aldus Jeroen.  We draaiden een tijd van 3 minuten rond, Kurt Olivier volgde op 1 seconde en Rudy Catteeuw op 9 seconden.  Op de tweede proef in Moeskroen konden we al een kloofje slaan, de weersomstandigheden zorgden ervoor dat de proef spekglad was, we deden het iets rustiger aan om geen foutjes te maken.  Onze 2 concurrenten volgden na KP Moeskroen op ruim 40 seconden na een paar kleine uitschuivers.  Zo konden we als 5e historic in het algemene klassement met een goed gevoel gaan slapen en als leider starten in de cup op zondag.

Het weer bleek alle piloten nogmaals parten te spelen op zondag.  De hemelsluizen gingen open en de wegen hadden plots meer weg van een parcours dat niet zou misstaan in het BK veldrijden.  Vooral de stroken onverhard lagen er zeer slecht bij.  Rudy Catteeuw moest na 2e proef op zondag de strijd opgeven na een sortie .  Maar ook voor ons liep het mis op KP 5, Tombroek.  We misten een rempunt en gingen een paar meter rechtdoor door een afsluiting.  De wagen zat vast in een weide en tot overmaat van ramp zat er een betonnen paaltje geklemd onder de Escort.  Gelukkig waren de mannen van “de koorde” in de buurt en konden ze de auto vrijmaken na het betere trek- en sleurwerk.  Ik wil die mannen nogmaals uitdrukkelijk bedanken om ons daar uit te sleuren.

Laten we meteen met het goede nieuws beginnen. Ook in 2016 zullen alle wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally op de openbare omroep in het ganse land in beeld gebracht worden. Chris Courteyn, promotor van het BRC, bevestigt dat de akkoorden voor 2016 verlengd werden.
Het Belgian Rally Championship kon ook dit jaar weer rekenen op prima kijkcijfers op de nationale zenders. Natuurlijk noteren we de grootste kijkcijfers voor de korte nieuwsflitsen in het Journaal, goed voor gemiddeld 900.000 kijkers.

Hoge kijkcijfers

Maar, het zijn vooral de samenvattingen van elke wedstrijd op Sporza die goed scoren. Zo werd de samenvatting van de TAC Rally door meer dan 550.000 kijkers gevolgd. Een cijfer waar zelfs programma's in prime time op de commerciële zenders 2BE, Vier of Vijf enkel van kunnen dromen. Naast Ieper, met ruim 400.000 kijkers, scoren de overige wedstrijden met gemiddeld 250.000 kijkers ook telkens bij de 10 tot 15 best bekeken programma's.

RTBF blijft niet achter. De speciale reportages in Weekend Sportif halen gemiddeld een kleine 300.000 kijkers, terwijl de vaste samenvattingen in Auto Mobile goed zijn voor een vast publiek van ruim 100.000 kijkers. Bovendien zijn van bepaalde wedstrijden (Ieper, Wallonie, Condroz) reportages van 26 minuten te zien op RTBF.

Sinds 1994 continu op VRT/RTBF

Als promotor van het BRC, produceert en levert Chris Courteyn sinds 5 jaar exclusief de beelden van het Belgian Rally Championship aan alle zenders, met gegarandeerde samenvattingen van 6 tot 7 minuten op Sporza. De lengte van de reportages is meestal echter 10 tot 15 minuten. Sinds 1994 werkt Chris Courteyn al nauw samen met VRT/RTBF, zodat het Belgian Rally Championship een van de sporten is die al het langst en continu te bekijken is op onze nationale zenders.

"We werken al sinds 1994 samen met VRT en RTBF. Toen leverden we beelden voor Champion's en de journaals. Eind jaren '90 werden beelden van het BK Rally getoond in alle journaals tijdens het weekend. Vanaf 2000 werden uitgebreidere samenvattingen uitgezonden van bepaalde rally's en vanaf 2007 worden reportages van een 10-tal minuten uitgezonden op zondagnamiddag op Sporza. Kortom, sinds 1994 zijn onze beelden van het Belgisch rallykampioenschap onafgebroken te bekijken op onze nationale zenders," vertelt Chris Courteyn, de drijvende kracht achter de promotie van het BRC op televisie.

Verder is het BRC ook op tal van andere zenders te volgen, zelfs quasi in elke uithoek van de wereld, Kortom, cijfers waar weinig andere Belgische kampioenschappen op kunnen rekenen...

De 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk kreeg met Claudie Tanghe een verrassende winnaar. Didier Duquesne leek soeverein naar winst te rijden tot er in de slotfase een wiel afbrak. De wedstrijd werd voortijdig gestaakt door vele, kleine incidentjes die samen zorgden voor te veel vertraging. Het weer speelde deze 6 uren parten, zowel op sportief vlak als op vlak van toeschouwersaantallen, maar er heerst toch algemene tevredenheid bij organisator Autostal Groeninghe. Op sportief vlak zorgde de slotfase voor verrassingen.
Didier Duquesne die op de openingsdag een harde klap toediende aan de concurrentie op KP Moeskroen, leek lang op weg naar zijn tweede winst in Kortrijk, maar op de laatste doortocht van KP Kooigem ging het mis voor de Aalbekenaar en moest hij zijn Ford Fiesta WRC op kant zetten. Claudie Tanghe die tot dan beheerst tweede stond in zijn Ford Fiesta R5, mocht zo de bloemen in ontvangst nemen.
Bernd Casier leek ook lang op weg naar een podiumstek maar hij plantte zijn Ford Fiesta R5 in een zompig veld in Aalbeke. Daardoor mocht Andy Lefevere in zijn Mitsubishi Lancer Evo X naar huis met de 2de plaats. Hij strandde op 21 seconden die vooral verloren gingen in het donker op zaterdagavond. Melissa Debackere schoof mee het podium op met haar Subaru WRC S12. Debackere werkte een regelmatige wedstrijd af en eindigde op 31 seconden van de winnaar. Verder in de top 10 vinden we Yves Bruneel (DS3 R5), Fransman Laurent Bayard (Toyota Corolla WRC), Geoffrey Vander Schelden (Ford Fiesta R5), Bert Cornelis die debuteerde met de Polo s2000 en een sterk opgeklommen Davy Vanneste (Ford Fiesta R5) terug. Vincent Verschueren eindigde op een negende stek en grijpt de zege bij de historics. Hij was autoritair in zijn Opel Ascona en zette runner-up Tom Tytgat in een Opel Kadett op 1’42. Belgisch kampioen Pieter–Jan Maeyaert duwde in zijn Ford Escort MKII merkgenoot Thomas Vauterin in extremis nog van het podium.
Het werd een bewogen editie. Door het weer en de daarmee gepaard gaande opgaves, was het moeilijk om de timing te respecteren. Uiteindelijk werd toch beslist om vroegtijdig te stoppen, na een nieuwe reeks opgaves. De openingsdag werd vooral een sportief feest, met honderden geïnteresseerden op de technische controle en misschien zelfs duizenden toeschouwers langs de proeven. Op zaterdag werden er ongeveer 2.000 toeschouwers langs de proeven geteld, op zondag was dat een veelvoud. Grote incidenten waren er niet, enkel blikschade. Dankzij een goede samenwerking met de baanposten, de medische teams, de takelwagens, de politiezones en de stadsbesturen bleef de averij tot een minimum beperkt.
Ook het VAS regionale kampioenschap kende met deze 6 uur van Kortrijk zijn slot voor 2015. Danny Kerckhof (BMW E21) onderlijnde met een eervolle 25ste plaats algemeen zijn titel bij de Historics. Gaethofs en Ceyssens waren al zeker van de titel in Divisie 1-2 sedert de wedstrijd Zuid-Limburg in Gingelom. Maar ze tekenden present in Kortrijk en vierden met een 63ste plaats definitief hun verworven titel. De meeste strijd werd geleverd in de Divisie 3, waar de “grote jongens” de klasseringen en punten wegsnoepten. Steve Bécaert (Mitsubishi Evo X) moest Kris Gellinck (BMW E36) afhouden en lukte daar goed in met een mooie 11de plaats algemeen. Gellinck, met de BMW ten prooi aan de zeer lastige weers- en wegomstandigheden, kon niet beter dan een 23ste algemene positie en de klassewinst in 3H. Maar dat bleek onvoldoende om Bécaert (9de in klasse 3I) van de titel te houden. Hij is de nieuwe Divisie 3 kampioen.
Met Danny Kerckhof, Patrick Gaethofs en Kris Gellinck kennen we drie volwaardige VAS regionale rallykampioenen. Zij werden bijgestaan door hun trouwe copiloten Kristof Dejonghe, Marc Ceyssens en Mike Vanhoecke, die zeker in hun succes delen. De rallyrijders doen het nu ook enkele maanden rustig aan maar worden nog verwacht op de diverse prijsuitreikingen binnen de clubs, de provinciale autosportkringen en natuurlijk ook op de VAS Victory viering in januari, waar ze hun bekers en prijzen in ontvangst kunnen nemen.

Zoals eerder bevestigd, telt de kalender van het BRC 2016 opnieuw 9 wedstrijden. In de eindafrekening tellen slechts de 7 beste resultaten behaald in maximaal 8 wedstrijden. Elke deelnemer heeft dus recht op 1 schrapresultaat. Wie 9 manches rijdt, zal "transparant" blijven in de wedstrijd die hij niet genomineerd heeft.

Hierbij alvast, officieus in afwachting van het Sportreglement van het BRC 2016, de kalender :

27/2                Rally van Haspengouw

18-19/3          Spa Rally

9/4                  TAC Rally

29/4-1/5         Rallye de Wallonie

21/5                Sezoensrally

24-25/6          Kenotek Ypres Rally

2-3/9               ConXioN Omloop van Vlaanderen

24/9                East Belgian Rally

5-6/11             Condroz Rally