Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Esplanade de L’Europe was het decor voor onze eerste ervaring op Waals grondgebied. Anckaert Christof zorgde voor het nodige spectakel bij onze Waalse vrienden als H0 wagen , maar voor onze andere piloten moest er terug gereden worden tegen de klok. Het was er een frisse zondagmorgen, het was droog en later op de dag kwam zelfs de zon tevoorschijn dus waren dit eigenlijk de ideale condities om Rallye de Tournai te starten. Een rally die zou bepalen wie met de beste uitgangspositie richting Kortrijk zou afreizen.
En het was Catteeuw Rudy die meteen alle registers open trok en met 1 sec voorsprong op Van Wanseele Jeroen de leiding nam, 3de tijd was voor onze nieuwe debutant in de Cup Desmet Robbert die zich redelijk vlug kon aanpassen aan de Ford. Olivier Kurt kon na Kp1 al opnieuw de schade opmeten na het afbreken van een bout
zou hij al meteen 30sec prijs moeten geven op zijn grootste concurrenten Jeroen & Rudy. Maar Kurt kennende geeft nooit op en ook nu zou hij blijven strijden met de middelen die hij heeft.
Verhaeghe Koen wou ook terug het goeie ritme vinden en startte met een mooie 5de tijd. Warnez Sam was ook in Doornik van de partij en wou koste wat kost de eindstreep behalen, hij opende de dag met een 6de tijd net voor Platton Jochen.
Op naar KP2 en het was opnieuw Catteeuw R. die er de snelste tijd voor zijn rekening nam. Van Wanseele J. had zich namelijk een situatie misrekend die hij bijna zeer duur betaalde, maar kon met wat blikschade de wedstrijd toch verder rijden. Warnez S. zette een prachtige 3de tijd neer en toont zo opnieuw dat ook hij progressie maakt. Desmet R. & Verhaeghe K. deelden plaats 4 en 5. Platton J nam plaatsje 6 maar het grootste tijdsverlies was er terug voor Olivier K. na zijn afgebroken bout kon hij niet op koers snelheid KP2 afwerken en gaf meer dan 1m30 toe op de leiders. Nadat de teams de nodige check up konden doen, stond voor de piloten de veelbelovende KP3 van welgeteld 27 km voor de boeg maar helaas was er een voorgaande deelnemer die na een sortie voor een neutralisatie had gezorgd zodat iedereen een normtijd kreeg.
Op naar ronde 2 en na de nodige service kon Olivier K. terug vol aan zijn inhaalbeweging starten en nam er meteen een besttijd. Opvallend was dat Desmet Robbert zijn vorige tijd met 30sec verbeterde en zo steeds beter in het ritme kwam. Ook Warnez S liet een goeie indruk achter en liet er mooie dingen zien samen met Platton J. en Verhaeghe Koen maar voor hun was de strijd vooraan iets te snel en zouden de heren onderling strijden voor plaats 5.
Op Kp5 was het terug Olivier K. die de snelste tijd reed maar Catteeuw gaf het meeste tijd prijs ( kreeg motor niet terug aan de praat ) zodat Van Wanseele J. de leiding overnam met 1 sec. Warnez S. bleef goede tijden draaien en probeerde op die manier in het zoch van Desmet R. te blijven. Olivier K. was mede door zijn besttijd al opgeschoven naar plaats 5 en wou graag terug het podium betreden om als leider Doornik te verlaten.
Hij zette zich schrap om opnieuw tijd goed te maken op de 27km lange Kp, maar door de eerdere neutralisatie werd deze met meer dan ¼ ingekort, toch was hij 21 sec. sneller dan Catteeuw R. en zo was hij terug virtueel 3de.
Catteeuw R. kon zo met z’n 2de tijd terug de leiding van Van Wanseele J. met een kleine 5 sec. overnemen, waardoor er terug een thriller van jewelste zat aan te komen te Doornik.
Maar het was toch Catteeuw Rudy die er opnieuw een besttijd nam voor de verrassende sterke presterende Desmet Robbert die zich echt in z’n sas begon te voelen en zo de 3de plaats terug overnam van Olivier K. die opnieuw problemen kende. Van Wanseele J. zag de bui al hangen en wist als hij niet voor Catteeuw R. zou eindigen hij niet als leider Doornik kon verlaten, mede doordat ook hij 2 schrapresultaten in rekening moet brengen.
Zo stond de piloten er enkel nog de befaamde powerstage te wachten en was het uitkijken of daar nog iets verrassends kon gebeuren? En het mocht opnieuw niet zijn voor Warnez Sam hij viel op 200m van de finish stil en moest definitief de wedstrijd staken met mechanische pech, het zit het team van Coudron echt niet mee dit jaar al zullen ze wel terug present zijn te Kortrijk!!
Platton Jochen kon na een mooie wedstrijd als 6de finish bereiken net achter Olivier K. het ging voor hem terug van kwaad naar erger met problemen aan de versnellingsbak verloor hij op die manier nog zijn 4de plaats aan Verhaeghe Koen.
3de plaats gaat naar Desmet Robbert die een mooi podium resultaat behaalt bij zijn debuut in de Cup.
2de plaats gaat naar Van Wanseele Jeroen die nu op 2 puntjes staat van de nieuwe leider Catteeuw Rudy.
Zo staat de top 3 dicht bij elkaar en zal de ontknoping net zoals vorig jaar vallen tijdens de 6 uren van Kortrijk.
Catteeuw Rudy kan zo naar zijn thuisrally als leider vertrekken maar kan zich geen uitschuiver veroorloven. Van Wanseele Jeroen heeft er namelijk nog een schrapresultaat van 23 punten achter de hand en kan bij een niet finish toch mooie punten scoren iets wat niet kan gezegd worden van de leider Catteeuw Rudy en de nr3 Olivier Kurt.
Hopelijk wordt de titel niet beslist door mechanische pech bij onze piloten en kan er onderling worden uitgemaakt wie er met de fel beheerde titel vandoor mag gaan!

Met de stevige concurrentie van de GTC rally en de Rally van Doornik, eventjes verderop, kan de vijftiende editie van de Hemicuda Rally met 93 teams, gerust spreken van een groot succes. We kregen als kers op de taart nog een unieke winnaar want Bert Coene mocht eindelijk zijn zo gegeerde West-Vlaamse rally winnen.
Vijfvoudig winnaar Andy Lefevere had de krachtigste BMW 130i uit de Schmid stal en ging als topfavoriet er dan ook onmiddellijk tegenaan. Maar een klein uitstapje rechtdoor op KP1 betekende al onmiddellijk dat hij de leiding in handen zag van de Mitsu-bishi Evo X van Bert Coene, die deze keer afstand nam van zijn traditioneel imago van “traag op gang komende diesel”.
Pas op de tweede klassementsproef kon Lefevere de voorsprong uitdiepen voor Coene, terwijl Tobi Vandenberghe, worstelend met de afstellingen van zijn BMW130i, als derde volgde. De tweede lus zorgde voor een ommekeer in het klassement. Andy Lefevere, autoritair leider, ging op Kortemark in de fout en beschadigde een draagarm van de ophanging. De opgave was onvermijdelijk en zo werd Bert Coene de nieuwe leider. Hij kreeg nu wel af te rekenen met een opzittende Vandenberghe, die ondertussen zijn afstellingen had kunnen fijn stellen. De voorsprong was echter te groot en Tobi Vandenberghe moest vrede nemen met de tweede plaats, achter winnaar Bert Coene. “Het werd nog opletten tot de laatste meter”, zei Bert Coene achteraf. De man uit Moorslede aast al jaren op een West-Vlaamse overwinning en zag deze keer zijn droom uitkomen. “Eindelijk”, zuchtte Bert Coene “we zijn er al dikwijls zeer dichtbij geweest maar telkens ontbrak dat tikkeltje geluk. Dit is de bekroning voor de vele inspanningen van gans het team.” Voor Coene betekent het ook in de VAS tussenstand een sprong naar voren. Het podium werd vervolledigd door Steven Bécaert (Mitsubishi Evo X) die hiermee opnieuw aansluit met, de top van het VAS kampioenschap. Maar vergeten we niet dat ook Kevin Vandenbussche (BMW E30) een leuke puntenoogst vergaarde met zijn 20ste plaats algemeen!
Het betekende immers een 3de plaats binnen de klasse 3H.
Bij de Historics ging Robin Maes met de Opel Kadett City, van bij de aanvang autoritair aan de leiding. Achter zich moest hij zich vooral zorgen maken om vader en zoon Calcoen met de Ford Escort MkI. Zij klokten echter te vroeg in en betaalden met één minuut straftijd. De derde plaats was hun deel. Patrick Mylleville met de Porsche 911 leek een belangrijke uitdager te worden maar hij viel ten prooi aan een gebroken aandrijfas. Dat betekende dat het duo Degeytere-Michael, in een ex-Paul Lietaer Escort 1800RS, op de tweede plaats eindigde.
Het duo Gaethofs-Ceyssens (Honda Civic) deden met een overwinning in Divisie 1-2 een goede zaak in de tussenstand van het kampioenschap van deze divisie. Ze finishten met 7 seconden voorsprong op Mitch Vanoplynes en Benny Aeck in de Peugeot 106. De leiders in de tussenstand voor Koekelare, Luc Diet en Marnicq Jodts, plaatsten hun Peugeot 106 dan weer op de derde podiumtrede en bevestigden dat de strijd om de divisie 1-2 titel dit jaar wel eens zeer spannend zou kunnen worden...
“Ik wil nog wel eens benadrukken dat deze rally een samenwerking is tussen Hemicuda en Autostal Atlantic”, zegt Hemicuda voorzitter Jan Verschaeve. “De rijders van beide clubs beschouwen het een beetje als ‘hun’ wedstrijd. Onze focus ligt op de inzet, jaar na jaar, van betrouwbare mensen. We willen de zaken goed doen. Dat wordt gewaardeerd, getuige daarvan is de aanwezigheid van het voltallige schepencollege op onze persvoorstelling! Ik geloof niet dat enige andere organisatie dit kan voorleggen. Het aantal inschrijvingen stemt ons tevreden en we merken dat er een toenemende belangstelling is van buitenlandse teams. Misschien breiden we in de toekomst het aantal buitenlandse inschrijvingen verder uit.”

De GTC Rally van afgelopen weekend was geen gemakkelijk evenement voor het FABORY Rallyteam. Op bijna alle zestien klassementsproeven kampten Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met tegenslagen. Desondanks kon de equipe hun Mitsubishi Lancer Evo IX met een zevende plek algemeen op zak over het finishpodium in Etten-Leur sturen.

Op vrijdagavond 9 oktober vormde de befaamde ‘Nacht van Achtmaal’ de aftrap van de GTC Rally. Die avond stonden zes klassementsproeven op het programma, die allemaal in het donker verreden werden.  Faes blikt terug:  “We begonnen goed,  maar daarna begon de technische malheur. Halverwege de eerste proef voelde de auto opeens erg vreemd aan. Het was alsof de schokbrekers ineens heel erg zacht stonden, of dat ik twee lekke achterbanden had. Het bleek de stuurbekrachtiging te zijn. Ik heb wel vaker een probleem met de stuurbekrachtiging gehad, maar toen werd het sturen heel erg zwaar. Nu was het precies andersom en ging het heel erg licht. Ik voelde totaal geen weerstand meer in het stuur. Als ik er een tikje tegenaan gaf, draaide het stuur vanzelf drie keer rond. Ik had de eerste die proeven dus helemaal geen gevoel met de auto. Toch hebben we nog redelijke tijden kunnen rijden. Aan het eind van de derde proef begon de stuurbekrachtiging het helemaal te begeven. Toen werd het nog gekker: in de rechterbochten had ik een heel licht stuur, in de linkerbochten juist een heel zwaar stuur. Niet te doen en bovendien erg gevaarlijk.” Na die eerste drie proeven kon de equipe gelukkig weer naar de service in Etten-Leur en de auto door het serviceteam laten repareren. Daarna stonden de laatste drie proeven van die avond op het programma. “De eerste boucle vergde veel van mij, dat wreekte zich in de tweede boucle. De stress en inspanning hadden hun tol geëist, waardoor de toch al zware proeven in het donker nog zwaarder werden. Ik was blij dat we de auto ’s nachts heelhuids in het parc ferme konden zetten.”

Na een goede nachtrust gingen Faes en Van der Rijsen de volgende dag vol goede moed op pad voor de resterende tien klassementsproeven. Echter, nu bleek de auto ineens stevig naar rechts te trekken. De monteurs hadden de Evo steeds opnieuw uitgelijnd, maar konden de oorzaak niet vinden. Faes: “Het viel niet mee.  Ook op de proef en tijdens het remmen trok de auto sterk naar rechts. Dit was ook de oorzaak dat ik een rempunt op een klinkerweggetje niet meer kon halen. De auto trok naar rechts en ik zag aankomen dat we de ‘big bags’, die in de bocht stonden, met de zijkant zouden gaan raken. Door aan de handrem te trekken zorgde ik ervoor dat we die zakken niet van opzij, maar met de achterkant raakten. We hadden behoorlijk wat schade, maar konden wel doorrijden. Later bleek dat we een hele snelle tijd op die proef aan het neerzetten waren: de tweede keer dat we die proef reden waren we maar 5 seconden sneller dan de eerste keer met crash. Later op de dag maakte ik ook nog een verkeerde bandenkeuze (veel te hard), waardoor ik eigenlijk de hele wedstrijd niet ontspannen heb gereden. Pas tijdens de laatste boucle begon het ergens op te lijken. Toen hadden we de oorzaak van het naar rechts trekken gevonden en reed ik met de juiste afstelling en banden.” Uiteindelijk reed de equipe als zevende algemeen en vierde groep N over het podium. “Ik was graag voor Jonas Langenakens (eveneens in een Evo IX, groep N) geëindigd, maar dat mocht deze keer niet zo zijn. Van Ballegooijen en Van den Heuvel (Evo X, groep N’s) waren niet bij te houden en ook van Iersel (R4) reed sterk. Gezien alle problemen die we hebben gehad ben ik toch nog wel blij met de 7de plaats algemeen,” besluit Faes.

Het volgende evenement voor het FABORY Rallyteam is de Condroz Rally, van 6 tot en met 8 november rondom het Belgische Huy. Later meer!

Republiek San Marino. " Ik ben content want ik won met een Lancia Stratos. De overwinning van een legende in de rally legende." Eric Comas is een geweldige kampioen op de baan en in de rallysport, maar bovenal is hij volledig verliefd op zijn 1974 Lancia Stratos.
Hij blijft trouw aan zijn originele wagen dat tot in de kleinste details is bewaard. Hij heeft samen met Marco Sormano de overwinning behaald bij de historics tijdens de 13de editie van Rallylegend. Deze rally die bewezen heeft dat het een echte en veeleisende competitie is , extra bemoeilijkt door het slechte weer van de tweede dag van de spektakel. Comas is geslaagd in zijn opzet want de poging van "Pedro", drie keer Europees kampioen bij de historics, werd uiteindelijk tweede met zijn Lancia 037 van 1985, met  als bijrijder Fabio Fedele. De bestuurder uit Brescia was blij en kon beginnen met de viering van de recente titel en dit in een ongelooflijk en uniek kader van passie in San Marino.
Er was tevens een mooie strijd voor de derde plaats, uiteindelijk gedomineerd door San Marino driver David Cesarini, gekoppeld aan Mirco Gabrielli, wederom op het podium met de Ford Escort Rs 1600 uit 1973. Dan is er de uitstekende prestaties van de piloot Riccardo Canzian  met een passie voor historics en weinig ervaring met racen . Hij was lange tijd derde met de Opel Kadett Gte groep 4 van 1977 voordat hij werd ingehaald door Cesarini en 13 seconden te kort kwam
In de 1ste legende Hankook Trophy werd Tony Cairoli de grote blikvanger. Tienvoudig motorcrosskampioen die zich nu voelt als een geweldig rallyrijder. Voor de motocross piloot uit Palermo was dit de eerste echte ervaring in een rally, en was nog moelijker door het slechte weer.
Vele maatregelen werden genomen om de Lancia Delta Hf uit 1992 te besturen. Hij werd bijgestaan door de deskundige Matteo Romano.  Cairoli ging sterk van start en van zodra de leider van dag 1 Juha Kankkunen uitviel en Simone Romagna rondreed met dynamo problemenkon hij een mooi resultaat neerzetten.
Hij koos om terug te keren naar de rally bij Rallylegend na zijn ernstige ongeluk in de Sanremo Rally. "Lucky" Battistolli, keerde volledig fit terug tesamen met Luigi Cazzaro. Hij haalde alles uit zijn Lancia Delta Hf van 1990. Het is dezelfde wagen die hij gebruikt in het Europese kampioenschap en het Italiaanse kampioenschap.
Ter onderstreping bij de vierde plaats van San Marino rijder Marcello Colombini met zijn BMW M3 bijgestaan door Selva Hij staat altijd klaar met de tweewielaangedreven versie van de Beierse coupe. Een stuurbekrachtiging probleem voor Miki Biasion's Lancia Delta Hf, samen met Gigi Pirollo, bleven het publiek vermaken langs alle Kp’s.
Onder de Hankook Rallylegend Wrc/Kit Trophy, kon de San Marino piloot Denis Colombini met Michele Ferrara op de bovenste trede van het podium plaatsnemen na drie dagen intensief racen en waarin hij tevens liet zien dat zijn rijvaardigheden 1 van de beste zijn. Met Michele Ferrara als bijrijder, kon de San Marino rijder met de tweewielaangedreven Peugeot 306 Maxi Kit van 1995 er net in slagen zijn voorsprong op de World Rally Cars te behouden. De eerste WRC die uiteindelijk tweede eindigde was de Belgische Philippe Olczyk en Eric De Bolle met de Peugeot 206 WRC uit 2003.
Het was tenslotte een geweldige show bij de Legend Stars, entertainment zonder grenzen, waar Markku Alen en Kivimaki overal applaus kregen bij de doortochten met de Lancia S4. "Tony" en "Rudy", gaven ook tal van spektakel met de prachtige Lancia Stratos Pirelli, Harri Toivonen en Francesco Buffi acrobatische passages met de Audi Quattro ( door Balletti ) en Marc Duez met Pierre Sibille met de BMW M3. Tevredenheid voor organisatoren Vito Piarulli en Paolo Valli die er weer een geslaagde editie hebben van gemaakt.

Voor het eerst zegevierde een R5 auto in een Nederlandse rally. Die eer viel Hans Weijs jr. ten beurt in de GTC Rally. Weijs won met zijn Fiesta R5 nadat hij op negen van de 16 klassementsproeven de snelste tijd liet noteren. En er was nog een primeur: Bob de Jong stuurde zijn DS3 R5 op de tweede klassementsproef van de rally naar de snelste tijd. Dat was een vroege beloning voor zijn enorme inzet die hij ook in de GTC Rally liet zien en de eerste zege van de DS3 in Nederland. De Jong scoorde verder vrijwel alleen top-3 tijden in zijn thuisrally. De goede resultaten van Weijs en De Jong tonen aan dat de R5 klasse de toekomst heeft en hopelijk volgen andere equipes hun voorbeeld om volgend seizoen ook met een dergelijke auto aan de start te staan, waardoor het Nederlandse Rallykampioenschap nog meer strijd te zien zal geven.

Hoewel Bob de Jong vorig jaar de GTC Rally op zijn naam wist te schrijven ging hij er dit jaar niet van uit dat hij tot de topfavorieten zou behoren: “Wij moeten nog veel kilometers maken met de DS3 voordat we echt competitief zullen zijn,” was de verwachting van De Jong vooraf. Toch begon Bob de Jong met zijn navigator Kees Hagman voortvarend met een derde tijd op de openingsproef; op de daaropvolgende klassementsproef (Wernhout) snelde de DS3 equipe zelfs al naar de snelste tijd: “Dat was ook voor ons zelf een enorme verrassing, maar wel een leuke!” Hoewel het vrijdagavond niet alleen donker maar vooral ook mistig was lag het tempo meteen hoog. Hans Weijs jr., Jasper van den Heuvel en Bob de Jong maakten er een mooie strijd van en na 5 proeven lag dit drietal al ver voor op de concurrentie. Helaas kon Bob de Jong de eerste dag (na 6 proeven) niet goed afsluiten: “Direct na de start van de laatste proef vrijdagnacht in Achtmaal liet ik mij verrassen door een zogenaamde ‘varkensrug’ (stopper voor vrachtauto’s) en reden we lek. En ik wist dat die daar lag, dus dat is gewoon mijn eigen fout.” Omdat de proef 20 km lang is moesten De Jong en Hagman de band wel wisselen: “Tsja, en dat hadden we niet goed genoeg geoefend. En dan in het donker… Dat kostte meteen ruim 5 minuten en weg klassement,” wist ook navigator Kees Hagman.Zaterdag ging Bob de Jong de strijd zeker niet uit de weg en scoorde nog een paar mooie tijden; in totaal was de DS3 coureur een keer 1e, twee keer 2e, elf keer 3e, een keer 4e en een keer 31e (KP6). “We hebben dus echt een fijne en goede wedstrijd gereden. De 8e plaats is niet wat we hadden gehoopt, maar de tijden op de proeven zijn zeer bemoedigend. Er zit ook zeker nog meer in. De DS3 is gewoon een fantastische auto en we leren elke proef weer beter hoe we er mee om moeten gaan.” De basissnelheid is er: “Nu gaan we de puntjes op de i zetten – in Twente zullen we zeker weer meer bij leren en dan hebben we de hele winter om volgend seizoen vol in de aanval te kunnen gaan,” aldus een strijdvaardige De Jong.

De volgende rally voor Bob de Jong is de CONRAD Twente Rally op zondag 1 november; dat is de laatste rally van het Nederlands Rallykampioenschap.

De GTC Rally 2015, de zesde manche van het Nederlands rallykampioenschap, kende een uitermate boeiend verloop. Pas in de slotfase nam topfavoriet Hans Weijs Jr afstand van zijn belangrijkste belager, Jasper van den Heuvel. De troostprijs was echter niet mis, want de piloot uit Barneveld werd voor de eerste keer Nederlands rallykampioen.
Van bij de start werd het een strijd met drie voor de overwinning, tot Bob de Jong een boordsteen raakte op het showrondje in Achtmaal. Het kostte de winnaar van vorig jaar 5'17" en alle hoop op het podium. "Een klein foutje. Dom, want al jaren rijd ik mooi rond die blokken, maar deze keer tikte ik een betonblok aan. Over de wedstrijd zelf ben ik heel tevreden. We hebben hard gereden en de DS 3 R5 deed het perfect, al reden we hier met de "low boost" om te vermijden dat de pop-off open zou gaan."
Jasper van den Heuvel sloot de eerste avond als leider af, maar het was wachten tot Hans Weijs de aanval in zou zetten met zijn Fiesta R5. Dat gebeurde deze namiddag. "Ik heb me nooit zorgen gemaakt, want ik wist dat ik met deze auto het verschil kon maken. Met de jaren heb ik ook wel geleerd dat je niet op elke proef het snelste moet zijn om een rally te winnen. Je moet geen 2 minuten voorsprong hebben," lachte Weijs, die toch flink moest trappen om de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel af te houden. "Op de laatste proef hadden we nog een "narrow escape" in een bocht die we vol namen," bekende copiloot Bjorn Degandt.
Jasper van den Heuvel eindigde op amper 17"5 met zijn Lancer EvoX Gr.N. Voldoende voor zijn eerste Nederlandse rallytitel, maar er zat misschien zelfs meer in: "Ik moest finishen, dus kon ik niet zoveel risico's nemen. Maar, de wedstrijd werd beslist toen ik deze namiddag een foute bandenkeuze maakte. Ik had voor een zachtere compound gekozen, maar die banden werden te heet op de showproef in Etten-Leur, waardoor ze minder efficiënt waren in Rucphen. Daar heeft Hans het verschil gemaakt."
De derde plaats ging, na een spannende eindsprint, naar Antoine van Ballegooijen, die in de slotronde definitief afstand nam van Joachim Wagemans. De 21-jarige Belg was de verrassing van de wedstrijd met de Lancer EvoX R4 van Han Hoendervangers: "Na 2 km had ik al spijt van mijn keuze. Ik schrok van de power, van de snelheid en moest wennen aan het remmen met rechts. Maar, de tijden waren verrassend goed. Toen Antoine op de rondkoers 4" pakte, heb ik het voetje gelicht. Ik wilde de auto aan de finish brengen en ik had vooraf zeker getekend voor een 4de plaats."
Met een motor die op zijn laatste benen liep, eindigde Matthias Boon op de vijfde plaats met de Deltion Mitsubishi, voor Martin van Iersel en Jonas Langenakens, die zijn Lancer Evo9 ontdekte. Johan Faes sloot de wedstrijd af met een flink ingedeukte koffer op zijn Evo9: "Vrijdagavond hadden we problemen met het stuurhuis en zaterdag trok de wagen voortdurend naar rechts. In Rucphen, in een remzone, brak de auto uit en heb ik hem op de handrem rond gegooid, zodat we met de achterkant op de big bag schoven."
Bij de voortrekkers ging de zege naar Timo van der Marel met zijn snelle Opel Adam R2, terwijl de zege in de Nissan 350Z Challenge naar Erwin Klippel ging, nadat Antoine Biesheuvel met technische problemen moest afhaken.
In Historic ging de zege naar Anton Moree, voor de Brit Tim Pearcey en de Zweed Stig Andervang. De Legend Rally werd gewonnen door Götz Pfauder.

Door de verschuiving van de GTC Rally van de zomer naar het weekend van 9 en 10 oktober, is de kans groot dat Etten-Leur zaterdagavond het toneel wordt van het titelfeest van de kersverse Kampioen van Nederland. Indien Jasper Van den Heuvel zijn voorsprong op Timo Van der Marel nog iets verder kan uitbouwen, dan is de eerste algemene Nederlandse titel van Heuvel Jr een feit.
De GTC Rally is de 6de en voorlaatste wedstrijd op de kalender van het Nederlands kampioenschap. De Euregio Rally zal begin november het seizoen afsluiten, maar zonder schrapresultaten is de kans groot dat de titelstrijd al beslist wordt in Etten-Leur. Met 37 punten voorsprong op Timo Van der Marel en maximaal 44 punten te verdienen per wedstrijd, kan Jasper Van den Heuvel de champagne al koud zetten. De Mitsubishi-piloot begon uitstekend aan het kampioenschap met overwinningen in de TankS Rally en de Rally van Putten, waarna hij nog belangrijke punten pakte met een tweede plaats in de Rally van Putten. Timo Van der Marel volgt voorlopig op de tweede plaats met zijn snelle Opel Adam R2, mede dankzij de bijzondere puntentelling in het kampioenschap. Er zijn immers niet enkel punten te verdienen in het algemeen klassement, maar ook in de klasse.

Arjen de Koning staat met 125 punten op de tweede plaats, maar de Paradigit-kopman geeft forfait voor de GTC Rally, zodat Erwin Klippel (122 punten) in zijn thuisrally een gooi kan doen naar de derde plaats in het kampioenschap. Ook Piet Van Hoof (108), de kampioen van 2014, is niet van de partij, wat Kevin Van Deijne (105) kansen biedt om op te klimmen in het klassement.

De GTC Rally telt 184 km tegen de chrono, waarvan 8,7 km op onverhard. Vrijdag 9 oktober staan 6 proeven op het programma (Rijsbergen, Wernhout, De Hel), met de klassieker "De Hel" (20 km) in Achtmaal. De twee lussen zijn al goed voor 80 km op snelheid... in het donker. Zaterdag volgen nog 10 klassementsproeven. 2 keer Wouwse Plantage en Roosendaal, gevolgd door twee lussen met Etten-Leur, de befaamde rondkoers in de stad, Rucphen en Klein-Zundert.

De finish is voorzien om 20h14 in Etten-Leur, met mogelijk de nieuwe Kampioen van Nederland op het podium.

Op een persconferentie, die opnieuw op veel belangstelling kon rekenen, kondigde maandag 5 oktober Autostal Hemicuda, in samenwerking met Autostal Atlantic, de 15de editie aan van hun Hemicuda Rally. Zoals we ondertussen van de organisatie gewoon zijn geworden, verliep dat middels een professioneel zeer afgewerkte informatiesessie, inclusief filmpjes en een rijderspanel waaraan Tobi Vandenberghe, Andy Lefevere, Tom Calcoen en Filip Barbier deelnamen.
Ondanks de concurrentie met twee andere evenementen, kreeg de Hemicuda 95 inschrijvingen binnen. Alle toppers uit de Vlaamse regionale competitie tekenen aanwezig. Een succes dat de organisatoren enkel maar gunstig kan stemmen. “Bovendien wordt de populariteit in het buitenland steeds groter. Twintig buitenlandse teams, van 4 verschillende nationaliteiten, zullen aan de start verschijnen”, liet Hemicuda voorzitter Jan Verschaeve weten. “Het wordt tevens de langste Hemicuda die we ooit hebben georganiseerd: 300 kilometer, 112 kilometer tegen de chrono in slechts vier rondes. Naast de parallelproeven in Koekelare, dat zijn de gekende Hovaeremolen en De Mokker, zullen vooral de lange proef van 14 kilometer in Kortemark en de snelle, herziene proef in Houthulst het verschil maken.”
Dat de Hemicuda Rally een breed draagvlak heeft werd duidelijk met de aanwezigheid van het voltallige schepencollege van de gemeente. “Wij steunen al jaren deze rally in Koekelare”, verklaarde eerste schepen, en schepen van sport, Dirk Ampoorte. “Het is de enige gemotoriseerde sport die is overgebleven, nadat de wetgeving een einde maakte aan de motorcross. Maar deze rally wordt door de wetgeving mogelijk gemaakt. We moeten dit dus levendig houden want het is mijn taak om de sport in zijn totaliteit te ondersteunen. De Hemicuda krijgt telkens onze steun, zeker als ze zo goed bezig zijn!”
Andy Lefevere zal opnieuw aantreden met de krachtigste Schmid BMW, gekend onder de bijnaam “The Beast”, zijn Mitsubishi is immers nog niet hersteld. De keizer van Koekelare zal op zoek gaan naar een 6de winst in deze West-Vlaamse wedstrijd. Hij zal deze keer rekening moeten houden met Tobi Vandenberghe, die zal aantreden met de andere 130i. “Andy heeft een krachtigere wagen, maar dat wil nog niets zeggen!” aldus een zelfverzekerde Tobi. Filip Barbier zal trachten zijn nieuw verworven Evo X op punt te stellen. Als dat lukt, is hij absoluut een podiumkandidaat maar er zijn nog andere kapers op de kust! Vergeten we zeker Jimmy Taveirne niet die steeds meer op zijn gemak lijkt met de Evo 9, of Steve Becaert (Evo X) die het VAS kampioenschap speelt of één van de vele deelnemers uit de “Engelse” FIRC vertegenwoordiging. Bij de Historics wil vooral Patrick Mylleville met de Porsche 911 zijn kans wagen, al kijkt hij argwanend naar Robin Maes en de krachtige Opel Kadett City, die hem in Ieper nog een podiumplaats afsnoepte. Ook vader en zoon Calcoen, met de ex-Lietaer Escort zijn ernstige kandidaten voor de Historics zege.
Als toetje hebben de organisatoren in samenwerking met de Baja Keverclub uit Aartrijke nog het evenement VW’s@hemicuda voorzien. Daarbij houden VW Kever eigenaars met de oudjes een eigen rondrit, met passage over het rallypodium en een eigen fotoshoot. Het rallycentrum is opnieuw gelegen op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert, een trouwe partner van de organisatie die nu al jaren zijn bedrijfsterreinen ter beschikking stelt van het evenement. Zondag 11 oktober rijdt de eerste wagen om 8u20 over het startpodium, de aankomst wordt voorzien omstreeks 17u. Om 18u30 zal overgegaan worden tot de prijsuitreiking. Thuis en onderweg hoeft u niets te missen want er komt een Rally Radio met een eigen frequentie (92.1 FM).

Voor het eerst zal de Cup zijn tenten opslaan bij onze Waalse collega’s in de Rallye de Tournai. Niet alleen de locatie is speciaal ook moet er een KP van 27km tegen de chrono verreden worden. De 3 grootste titel favorieten Van Wanseele Jeroen, Olivier Kurt & Catteeuw Rudy tekenen present voor deze wedstrijd en gaan onderling uitmaken wie er met de beste uitgangspositie de Rallye de Tournai zal verlaten!
Ook terug present is Verhaeghe Koen die na zijn uitstekende wedstrijd in Roeselare terug zal proberen op dit elan verder te doen. Warnez Sam zien we eveneens terug aan de start en hoopt deze keer een rally zonder pech te kunnen voltooien. We kunnen ook Platton Jochen terug verwelkomen alsook een nieuwe naam die in de Cup zal starten Desmet Robbert. We wensen hem dan ook alle succes toe bij zijn debuut in de Cup.
Anckaert Christof zal in Rallye deTournai niet deelnemen aan de Cup maar start als H0.

In zijn eerste rallyseizoen, in 2013, stond Joachim Wagemans meteen aan de start van de GTC Rally. Dat hoeft niet te verbazen, want de 21-jarige rallypiloot woont in Kapellen, net over de grens.
"De GTC Rally is mijn thuiswedstrijd. Ik woon in Kapellen, maar 's avonds run ik Sportza, een sportcafé in Bergen op Zoom, waar mijn vader een vestiging van McDonalds exploiteert. Daarom wil ik heel graag aan de start komen in Etten-Leur.
De eerste keer reed ik met een Ford Fiesta R2, vorig jaar met een Ford Fiesta R5 en dit jaar krijg ik de kans om met de Mitsubishi Lancer EvoX R4 van Han Hoendervangers te rijden. Het is pas mijn tweede rally met een 4x4, dus de verwachtingen zijn bescheiden. We komen aan de start om ons te amuseren. Natuurlijk wil ik Han bedanken voor het vertrouwen!," vertelt Joachim.
Joachim werkt hard aan zijn carrière als rallyrijder. Het doel is een internationale carrière en daarom kiest Wagemans vooral voor wedstrijden in het buitenland. Niet de makkelijkste weg voor een jonge piloot. In de Rally van Ieper bewees Wagemans dat hij snel leert, want vrijdagavond was hij de enige die het tempo van de jonge Opel-fabriekspiloten Bergkvist en Griebel kon volgen. Ook in de Barum Rally reed hij een sterke wedstrijd met zijn Peugeot 208 R2. Maar, de GTC Rally van 2014 zal Joachim ook niet snel vergeten.
"Het was een droom die in vervulling ging. Ik reed vorig jaar met een absolute topwagen, de Ford Fiesta R5. Ik had geen meter gereden met de R5 voor de start, dus moesten we het tempo opbouwen. We kwamen niet aan de start om meteen toptijden te rijden, maar wel om de wagen te leren kennen en de wedstrijd uit te rijden voor onze partners. De R5 was een droom om te besturen. Je moet zuiver rijden en dan de wagen het werk laten doen bij het uitkomen van de bochten. Je hebt geen gevoel van snelheid want de motor huilt niet en het chassis is bijzonder efficiënt. Ik was opgerukt naar de 6de plaats, slechts 20" achter Van Parijs, toen zaterdagmiddag de uitlaatcollector scheurde en we turbodruk verloren. Omdat het risico op een brand te groot was, moesten we opgeven. Ik heb de finish van de GTC Rally nog niet gezien. Hopelijk lukt het dit jaar wel..."

Na een quasi unaniem goed onthaalde eerste editie – zowel bij de deelnemers als toeschouwers –  in de regio van Bastenaken, hebben de organisatoren van de Legend Boucles hun editie 2016 al klaar. De 11de editie vindt plaats op 20 en 21 februari of net een weekend na de carnaval vakantie. Zowel het parcours als de timing kennen een belangrijke wijziging:

“We hebben heel wat positieve feedback ontvangen na de laatste editie van de wedstrijd, wat ons heel wat plezier doet”, aldus organisator Pierre Delettre. “We willen echter nog beter doen. We hebben de kritische noten gebundeld, waarna een debriefing volgde met een twaalftal rijders en corijders, profs en amateurs, uit zowel de Legend als de Classic, en het merendeel van hen vond de zaterdag te lang. De finish was te laat, de mensen waren moe en als gevolg daarvan was er bijzonder weinig sfeer na de finish.” Op die basis hebben de organisatoren beslist om hun timing te wijzigen en voor de eerste maal sinds de laatste moderne editie in 2004, zal de rally over twee dagen lopen.

“In het verlengde daarvan kwam de opmerking dat een deelname in de categorie Legend veel voorbereiding vraagt en relatief duur is, voor één dag plezier”, analyseert de promotor verder. “Zelfs het publiek dat niet altijd vrij is op zaterdag vroeg meer. Daarom wordt de proloog op vrijdag geschrapt en wordt vrijdag weer de dag van de technische en administratieve controles en de verkenningen. Ook de populaire handtekeningensessie blijft behouden. Na een goede nachtrust start de rally dan ’s morgens op zaterdag om rond half negen ’s avonds de eerste dag af te sluiten. De volgende dag vertrekken de drie categorieën Legend, Classic en Demo dan weer, waarbij ook de Demo 100% van het parcours rijdt. Overigens zal de tweede dag volledig in de wouden gereden worden, waarbij de verplichte sneeuwbanden blijven, om de kosten te drukken. Het wordt een dag zoals in de historische Wales Rally GB, wat een première voor de Belgische historische wedstrijden betekent. Het wordt een dag die zowel de fans als de rijders echt moet bijblijven. Om alles nog een beetje extra pigment te geven, zullen de laatste zes proeven als Power Stage dienst doen, dus met dubbele bestraffingen. Zaterdagavond is er dus nog niets beslist. De Classic vertrekken zondagochtend als eerste om te eindigen rond 12u30 ’s middags. De rally eindigt rond 14u30 voor de eerste Legend en de prijsuitreiking is er om 17u00 onder de tent van de Place McAuliffe.”

Er zullen ook wijzigingen zijn op vlak van het tracé met een totale afstand van 210 km Regularity Test.

“Dankzij de mooie omgeving en het succes dat de proef kent bij de lokale burgemeesters van de regio, is het makkelijk om te vernieuwen”, legt de man achter de Boucles uit. “We zullen vijf nieuwe gemeenten aandoen, op een totaal van 13 verschillende proeven.”

Bij de andere nieuwigheden zien we de terugkeer van de echte CP (met verplichte stop) tijdens de RT, de versterking van ons team op vlak van organisatie en communicatie voor de Classic. Het team van de RAC Spa wordt uitgebreid met de bekende corijder Eric Chapa en de journalist Vincent Franssen die Olivier de Wilde zal bijstaan. Franssen zal de promotie en de communicatie voor de deelnemers van de Classic verzorgen.

De inschrijvingen zijn open vanaf 1 november op de site www.racspa.be en de inschrijfgelden blijven ongewijzigd.

We hoeven niet rond de pot te draaien. Ze zijn ieder jaar met meer dan de deelnemers in de Legend Boucles maar de deelnemers aan de categorie ‘Classic’ zijn niet diegene waarover de media het meeste praten. Niet geheel onlogisch, want de wagens zijn anders en de gemiddelde snelheid bedraagt 80 km/u in Legend en minder in ‘Classic’. Maar dat weerhield Pierre Delettre en de ploeg van de RAC Spa er niet van om na de eerste editie van hun evenement in Bastenaken er over na te denken hoe meer uitstraling aan de categorie Classic te geven. Want ook deze deelnemers verdienen het om in de schijnwerpers te staan.

“Meerdere oplossingen dienden zich aan”, legt de promotor van de Legend Boucles uit. “We hebben ons team met mensen versterkt die we goed kennen, en die het wereldje van de regularity proeven voor historische wagens ook goed kennen of zelfs heel goed kennen. Onze doelstelling is om de categorie ‘Classic’ in de goede richting te laten evolueren en zo ging de gemiddelde snelheid al naar 60 km/u gemiddeld. De meeste deelnemers waren daar gelukkig mee.”

Voor de volgende editie zijn er heel wat vernieuwingen… terwijl de inschrijvingsprijs ongewijzigd blijft. Zaterdag 20 en zondag 21 februari 2016, leggen de wagens in de categorie ‘Classic’ dezelfde RT’s af en rijden ze evenveel kilometers (RT) als de ‘Legend’, of 152 kilometer op de eerste dag en 57 km op zondag. Zo komen we uit op 19 RT, waarvan 13 verschillende, met een start om de minuut zoals de ‘Legend’. Een stevig programma dus…

En dat is niet alles! De grootste nieuwigheid van de 11de editie van de Legend Boucles, is uiteraard de tweede dag, op zondag, waar niet minder dan 6 verschillende proeven in de wouden van Bastenaken verreden worden. De deelnemers aan de ‘Classic’ zullen als eerste voorbij het publiek komen, voor de ‘Demo’ en de ‘Legend’ ! “Naast het feit dat deze deelnemers ook behoorlijk hun best zullen moeten doen om de gemiddelde snelheid te halen en dus het publiek zeker zullen vermaken, betekent dat ook dat het peloton van de ‘Classic’ sneller weer in Bastenaken zal zijn eens de zes proeven zijn afgelegd en dat rond 12u30 op zondagmiddag”, vervolgt Pierre Delettre. “Voor ons is de doelstelling helder: zo krijgen we een tijdsbuffer die maakt dat we de tijden, de straffen en de resultaten kunnen controleren, alvorens het officiële klassement te publiceren en een goede eindceremonie te organiseren. Dat zou rond 17u00 moeten zijn, onder de tent in het centrum van Bastenaken. Iedereen heeft tegen die tijd ook de kans om zijn auto proper te maken, alles op te ruimen en met het team naar de prijsuitreiking te komen. De media kunnen dan ook met hen praten en dat is voor veel lokale media en rijders niet onbelangrijk.”

Wat ook behoorlijk evolueert is de promotie met persberichten voor de gespecialiseerde pers, met informatie enkel over deze categorie. Dat zal zijn voor, tijdens en na de proef. Meerdere media, vooral op het wereldwijde web, volgen deze proeven en onze proef uiteraard, en zullen zeker niet nalaten om over de Legend Boucles te berichten, en dat op een heldere manier.

Last but not least, zal de categorie ‘Classic’ een eigen tijdswaarneming krijgen. “Met Jean Caro en Eric Chapa, waren de gesprekken lang, en we hebben samen alle bekende systemen geanalyseerd met hun goede en minder goede punten”, gaat Pierre Delettre verder. “Resultaat: RIS Timing zal verder de categorie ‘Legend’ voor zijn rekening nemen en het systeem Blunik wordt de partner van de ‘Classic’. Deze mensen hebben heel wat ervaring met proeven in Frankrijk, Spanje en Portugal, waarbij heel wat tijdspunten worden genomen om de exactheid te garanderen. Dat betekent dat in de RT de teams heel wat werk zullen hebben om het juiste gemiddelde aan te houden. Degene die hard willen gaan in de aanvangsfase om dan te milderen, zijn er dus aan voor de moeite.”

U hebt het begrepen, de 11de editie van de Legend Boucles, de tweede in Bastenaken, is die van de ‘Classic’. Een categorie waar we de komende maanden nog veel over zullen praten…


De afspraak voor het begin van de wedstrijd is natuurlijk het rallydorp dat zal gebouwd worden aan de voorkant van het Multieventi Sport Domus in San Marino.  Er zal rallypassie te zien zijn van de hoogste plank. De organisatie doet er alles aan om de rallyliefhebbers te trakteren op een echte show met tal van activiteiten tijdens dit vierdaags topevenement.
In het olympisch stadium di Serravalle zal er donderdagavond een Legend parade zijn met de presentatie van de toppiloten. De bekendste piloten zullen er immers te zien zijn op het podium zodat de toeschouwers een eerste glimp kunnen krijgen van hun helden.
Vrijdagmorgen zullen de wagens voor de eerste keer in actie te zien tijdens de Shakedown die zal opgedeeld zijn in 2 verschillende sessies .
In de namiddag zijn er constant activiteiten gepland in het olympisch stadium met oa de handtekeningsessie met Miki Biasion die er de presentatie zal verzorgen van de Lancia Delta Hf in de Eberhard & Co. kleuren.
Vervolgenis er een boekpresentatie van “The B side of my rallies” door Rudy Dal Pozzo.
In de vooravond is er een meet and greet met toppiloten van nu en uit het verleden ; nl. met Markku Alen, Ilkka Kivimaki, Miki Biasion, Juha Kankkunen, François Delecour, François Duval, Gustavo Trelles, Jorge Del Buono, Harri Toivonen.
S’avonds om 19u is er dan op het podium de officiele parade en start van de wedstrijd.
De hergroepering zal plaats vinden op de fabelachtige Freedom Square van San Marino in het historische centrum . Toeschouwers krijgen de kans om deze ongelooflijke auto's van dichtbij te bewonderen gedurende ongeveer twee uur.
Het spektakel van deze legendarische wagens op de Kp's zal te zien zijn gedurende 3 dagen .
De aankomst van de winnaar op het podium is voorzien op zondag namiddag omstreeks 14.30.


De republiek van San Marino zal wederom het hart zijn van de Rallylegend. Het evenement waar het ganse jaar wordt naar uitgekeken zal 3 dagen lang weer de grote kampioenen van de rally ontvangen met de belangrijkste auto’s uit de rally geschiedenis .
De organisatoren van Zeromille en Motorproject hebben met de steun van de Fams Automobiel Federatie uit San Marino en de kostbare medewerking van de staatssecretaris van Sport en Toerisme de maximale inspanning geleverd om er een ​​onvergetelijke editie van RallyLegend van te maken.
Om het grote succes van dit evenement te vieren zal er een speciale editie van het programmaboekje te verkrijgen zijn met een overzicht van de 12 voorafgaande edities van de Rallylegend ( uitgegeven door Andrea Cordovani ) . Alle informatie over de 2015 editie met talrijke foto’s , exclusieve interviews en een overzicht van alle aanwezige kampioenen in San Marino.
Er zal tevens een poster van de Lancia Delta S4 inzitten van Henri Toivonen die de overwinning behaalde in de RAC Rally in 1985.
Extra te vermelden is dat er een eerbetoon is voor de 30ste verjaardag van de mythische Lancia Delta S4.
Verschillende piloten ; nl. Markku Alen , Ilkka Kivimäki , Miki Biasion , Juha Kankkunen , Dario Cerrato , Fabrizio Tabaton , Mikael Ericsson , Kalle Grundel , Gustavo Trelles , Harri Toivonen , Cesare Fiorio Claudio Lombardi hebben hun aanwezigheid bevestigd om er te vertellen over de geschiedenis en de legendarische prestaties van deze ongelooflijke groep B wagen. Er zullen ongetwijfeld tal van anekdotes verteld worden door deze grote kampioenen.
Tijdens deze viering zullen maar liefst 15 Lancia Delta S4 te bewonderen zijn in het rallycentrum.
Top of the bill is er ook nog de eenmalige gelegenheid om de de Lancia ECV2 te bewonderen.
Dit is het enigste bestaande voorbeeld van wat zou moeten zijn geweest van de evolutie van de S4,
Na de afschaffing van de Groep B door de FIA ( na de fatale gebeurtenissen van 1986 ) is dit Gr B monster nooit te zien geweest in het WK rally.
Dit exclusieve en ongekende kader zal worden aangevuld met de Lancia Delta ECV1 Evo 87. Deze wagen heeft zelfs een gepatenteerde motor genaamd Triflux.