Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na zijn mooie VAS titel in 2015 wil Steve Becaert opnieuw bijleren en nieuwe proeven leren kennen. Daarom besliste de transporteur uit Poperinge om dit seizoen het volledige BK te rijden.
"Onze eerste opdracht was natuurlijk kijken hoever we konden geraken qua budget, na onze VAS titel heb ik de indruk dat ik toch ietsje makkelijker aan budget kon geraken. Laat ons zeggen dat we zonder zware mechanische pech of zonder al te zware schuivers we zo goed als rond zijn qua budget om de 9 wedstrijden van het BK te rijden.

De enige VAS wedstrijd die vaststaat is deze van Moorslede, doordat ik daar 2 jaar geleden mijn allereerste wedstrijd reed en de sfeer er top is kom ik er graag terug. Mede door de steun van nieuwe sponsor CRLS kunnen we dit mooie programma rijden. De enige ambitie zal zijn om deze wedstrijden uit te rijden zonder al teveel kleerscheuren. 7 van de 9 zijn totaal nieuw voor mij. Mss hier en daar eens een top 10 plaats maar tussen dit massale R5 geweld zal dit niet zo simpel zijn."

Voor de service van de Mitsubishi Lancer EVO X doet Steve opnieuw een beroep op Pevatec. "Met vorig seizoen 13 wedstrijden zonder mechanische pech kunnen we wel stellen dat dit team steeds alles op alles zet om de wagen iedere wedstrijd perfect af te leveren.
Voor de rest gaan we ook verder met Nico Beernaert als copiloot, iemand met deze ervaring zal ik goed kunnen gebruiken in deze toch wel zware soms meerdaagse wedstrijden. Enkel in Ieper neemt Gregory Verfaillie terug het rechter zitje voor zijn rekening. We hopen dit seizoen vooral veel plezier te hebben, niks moet en alles mag!"

Na de Condroz rally vorig seizoen leek het zo goed als zeker dat Steven Dolfen opnieuw ging  starten met de Clio R3 MAXI van Philcars. "Ons team was tevreden over de wagen en het team… Maar eerlijk is eerlijk, ons doel dat we vooruit hadden gesteld begin 2015 hebben we niet behaald, desondanks een knallende en veel belovende seizoensstart.” vertelde Steven Dolfen ons.

"Dat we 2de best performer waren afgelopen seizoen in de RC4 klasse (R2) met 24 scratches moge daarvan de stille getuige zijn… En dan hebben we het nog niet over Ypres rally gehad waar we zelfs niet aan de start kwamen door een onnodige salto in een Wervikse weide, toch wel het hoofddoel van 2015! Deze winter lieten we ons dan ook overhalen om dit jaar opnieuw de uitdaging aan te gaan tegenover de jonge R2 garde in het BRC. “

"Het moet gezegd, de mensen van Pevatec hebben echt de moeite gedaan om ons te overtuigen ... en om ons te kunnen doen starten met een 208 R2 uit hun atelier. Met CRLS hebben we trouwens ook een nieuwe sponsor aan boord. We gaan dan ook ons uiterste best doen om CRLS en natuurlijk ook onze andere trouwe sponsors hun vertrouwen niet te beschamen door degelijke resultaten neer te zetten en als het even kan hier en daar een klassewinst te boeken… Wat geen evidentie zal zijn door het (gelukkig) aangekondigde hoge niveau dit seizoen."

Nog voor de start van de eerste KP heeft het team echter al een opdoffer te verwerken… 3 weken voor de start van het BRC zit Steven (opnieuw) zonder copiloot. Door onvoorziene omstandigheden moest de voorzien co zijn engagement voor 2016 afzeggen.

Momenteel is er budget om samen met PEVATEC 5 of 6 wedstrijden van het BRC af te werken. “Alles zal afhangen van de schade onderweg,” lacht Steven. “Maar daarnaast wil ik ook zoals gewoonlijk enkele VAS 'klassiekers' afwerken met de R3 van bij Philcars ."

Om een 7de wedstrijd te kunnen toevoegen aan deze BK campagne heeft het team echter nog hulp nodig… "Daarvoor nodigen we iedereen graag uit op zondag 14 februari voor onze jaarlijkse steak middag, hopelijk tot dan of langs de parcours dit seizoen!"

Het is het verleden van een regio, die van Bastenaken en er stond nog een rekening open met de autosport. In de regio rond Bastenaken is de autosport op circuit ontstaan en dat heeft het publiek te snel vergeten. Maar history repeats…

In het begin van de autosport, gebeurde het vaak dat er tussen steden gereden werd, op open wegen zonder aankondiging van de wedstrijd. Zo brachten de eerste races de eerste zeges met zich mee, maar ook de eerste drama’s. Het was een landgenoot, de Baron Pierre de Crawhez, die het idee lanceerde dat wagens op een soort omloop zouden rijden. Hij is eigenlijk de uitvinder van de notie circuit. Dat circuit was dat van de Ardennen, dat volop gebruikt werd tussen 1902 en 1907. Met start en aankomst in het Bastenaken van de Belle Epoque, zakten duizenden mensen naar het nieuwe spektakel af. Het waren een soort van gekken met razende machines, met namen als Panhard Levassor, Darrack, Lorraine-Dietrich, Mercedes of Minerva, die de races wonnen. Hoewel er nog niet voldoende hotels waren, vond iedereen toch een dak boven zijn of haar hoofd, om niets van het spektakel te missen.

Het Circuit des Ardennes en zijn hoofdstad Bastenaken, waren dus de grondleggers van een genre, dat heel wat navolging zou kennen. Denk maar aan de Coupe Gordon Bennett en de Targa Florio. Het lot kan echter hard zijn en in 1908 werd Luxemburg opgegeven voor een nieuw circuit, wat noordelijker, een circuit dat ook vandaag nog luistert naar de naam… Spa-Francorchamps en dat misschien wel het mooiste van de wereld is!

Meer dan een eeuw later staat Bastenaken er weer als topaffiche, wie had dat kunnen denken? Zoals zoveel proeven is de link met een stad onlosmakelijk, denk maar aan de Boucles de Spa, die de Legend werden en ook legendarisch… De relatie, daar kwam echter sleet op en op een goede morgen werd de grootste rally van ons land, met zijn 300 deelnemers, ergens in februari 2015 wakker op de Place McAuliffe, in het hartje van Bastenaken! Ook het publiek volgde de caravan en genoot van het spektakel waarvan de hoofdacteurs luisteren naar namen als Ford Escort, Porsche 911, Lancia Beta Monte-Carlo, Opel Manta… De wedstrijd is een organisatie van de RAC… Spa en zo eren de Legend Boucles de stad waar de moderne autosport het levenslicht zag. Het kan verkeren in de geschiedenis.

Zo leert men de regio weer kennen, de regio en zijn troeven. Het publiek maakt ook kennis met nieuwe acteurs, acteurs uit de regio waar het gebeuren plaats vindt. De nummer 7 in de einduitslag van de Legend 2015, was Romuald Thirion. Hij maakte meteen een naam in het milieu, terwijl een andere man uit de regio meteen de link legde tussen circuit en rally… De kampioen van de Fun Cup in 2015, Fred Caprasse, is nog zo’n kerel uit de Ardennen en hij kwam een beetje toevallig in de Legend Boucles terecht…

“Inderdaad, als de rally in Spa was gebleven, dan had ik zeker niet deelgenomen”, erkent deze jonge wolf. “Het feit dat we dicht bij huis reden, was een stevig argument. Ik had echter nooit een rally gereden in mijn leven, toch wel een klein probleem… Ik kende er echt niets van en nam pas de donderdag voor de start plaats in de auto, een Ford Escort MK1 Groep 2. Ik deed wel beroep op een ervaren corijder, met name Geoffrey Razzi. Het resultaat was beter dan ik had durven te dromen, met een beste tijd, top 5-noteringen en een einduitslag die nog beter had kunnen zijn als ik geen 4 minuten verloren had met een probleem. Maar voor een eerste kennismaking was het geweldig.”

Fred Caprasse komt twaalf maanden later terug voor een tweede deelname. “Nu is niet alles meer nieuw voor me, ik ben er echt klaar voor. Ik doe het weer met dezelfde corijder, maar ditmaal in een Ford Escort MK2 Groep 4 uit de ateliers van Jean-Louis Gosselin. Objectief: een top 10? Een top 5? Droom? Een podium! Ik ga mijn stijl aanpassen en minder show geven en meer op de resultaten letten. Ik heb echt zin om een goed resultaat in de Legend Boucles in de streek van Bastenaken neer te zetten. De mensen vragen me aldoor of ik deelneem en of ik info over de proef heb. Samen met Romuald Thirion geniet ik echt van de sfeer die er rond de wedstrijd hangt. Samen met mijn kameraden Jean-François Olivier, Fred Bouvy en Jean-Marc Bourdouch, die ook op circuit rijden, gaan we hard gaan. We hebben ook een Hospitality om onze partners te ontvangen, dus ik tel echt naar het weekend af.”

Zo de cirkel is rond. Een circuitrijder, die Francorchamps erg goed kent, rijdt nu in eigen streek, en ja Bastenaken staat weer op de affiche en wil daar nog lang blijven.”

 

Dit seizoen rij ik het volledige Belgisch kampioenschap met uitzondering van 1 wedstrijd. Vervolgens ook enkele VAS wedstrijden met uiteraard 6 uren van Kortrijk in mijn thuisstad. Dit gebeurd met een volledig gerestaureerde bmw M3 E30 prodrive uit Spanje waar Jose Maria Ponce Spaans Kampioen mee werd. Hij zal ook in de volledige originele kleuren en sponsors behouden worden zoals je kan zien op de huidige foto’s van Camel. Co rijder om het seizoen te starten is Bram Maes die enkele jaren co rijder was van Toby Vandenberghe. Service team zal M-car tech zijn uit ingelmunster die tevens in 2015 de wagen vond en volledig restaureerde. Wij mikken op het puntenklassement van BRCH 2016.

Goed nieuws uit Bastenaken, want er zullen herinneringen kunnen opgehaald worden, herinneringen aan de Boucles de Spa en een zekere Tony Pond, tweede in 1983 en 1984 in een fabriekswagen. De drievoudige winnaar van de proef, tweede nog in 2014 na een mooie strijd met François Duval, Grégoire de Mevius is terug en dat voor het eerst met zijn eigen Nissan 240 RS Gr.B. De wagen is én origineel én spectaculair en we kijken er naar uit om de auto in de regio van Bastenaken te zien.

“Ik heb deze wagen goed drie jaar geleden gekocht en ik heb er driemaal de rally van Marokko mee gereden. Ik werd tweede en derde”, legt de ex-wereldkampioen Groep N uit. “Het is een voormalig chassis van de klantenafdeling van Nismo. De wagen heeft op de Filipijnen gereden, alvorens naar Engeland te verhuizen. Ik heb die wagen nog gezien als ik met de Samba debuteerde. Ik heb een zwak voor achterwielaangedreven wagens  en hield een goed contact met Nissan, onder meer dankzij mijn zege in 1993. Ik hou van de originele look van de 240 RS. R-Tec van Fabio Lazzerini maakt de wagen klaar en assisteert me ook tijdens de rally. De auto is nog steeds een Groep B en mag de Legend rijden.”

Met een correctiecoëfficiënt van 0,83 (jaar van homologatie), zal de wagen het moeilijk hebben tegen de oudere Ford Escort of Porsche. Maar Grégoire heeft een duidelijke filosofie…

“Ik ben niet geobsedeerd door een 4de zege in de Boucles, want dan zou ik een Porsche huren bij BMA”, erkent de rijder die het samen met André Leyh zal doen. “Maar ik heb al lang aan de organisatoren beloofd om met de Nissan voor de show te zorgen. Ik ben er om plezier te beleven en te geven. Ik amuseer me meer met een 240 RS dan met een 911. Het publiek zal zeker enthousiast zijn. Ik kijk er naar uit om deel te nemen, zeker met de tweede dag van de rally, volledig op onverhard. Ik hoop alleen dat niemand gaat verkennen. Ik heb een boon voor de RAC en zal dus zeker vallen voor de charmes van Bastenaken.”

En wij, wij zijn er van overtuigd dat het publiek zal genieten van de drievoudige winnaar, specialist van onverhard in een wagen die we dertig jaar lang niet meer in de Boucles gezien hebben.

De tweede dag van de Legend Boucles - een wedstrijd die plaatsvindt tijdens het weekend van 20 en 21 februari – is een echte Belgische première. Nooit eerder werd zoveel rally gereden op onverharde wegen. Na de geslaagde verhuis naar Bastenaken, waar de animatie in de stad nog verbeterd wordt, hebben Pierre Delettre en zijn troepen dus nog ruimte voor innovatie.

“Na een eerste stevige etappe, wordt de tweede dag, in de wouden, een feest voor de liefhebbers van het betere glijwerk”, vertelt de organisator, zelf verrast door de prachtige geheimen van dit stukje van ons land. “Er staan zondag zes verschillende proeven op het menu en 75% van die proeven is onuitgegeven.

Ongezien en onverkend…

“De ervaring leert ons dat het zeer moeilijk is om in België een geheim te bewaren. Veel te veel mensen moeten vooraf de plannen inkijken omwille van de veiligheid. Zeker met de komst van het internet is een geheim bewaren zo goed als onmogelijk geworden”, weet de zoon van Alphonse. “Het zal hier echter niet makkelijk zijn om vals te spelen. Ten eerste liggen deze proeven op privé terreinen, die normaal niet open staan voor het verkeer, maar ook hebben de lokale overheden en de boswachters bomen dwars over het parcours gelegd om de valsspelers te verhinderen om te komen verkennen. Natuurlijk zullen er zijn die denken echt slim te zijn en toch te passeren, maar we gaan heel streng toekijken op dat soort praktijken. We vragen met aandrang om het verbod op verkenningen – op uitzondering van de deelnemers in Legend op vrijdag voor de wedstrijd – dan ook te respecteren.

Echter, voor de proeven van zondag, blijven alle verkenningen verboden en dat om de proeven zo goed mogelijk te houden.

“In tegenstelling tot vorig jaar, zullen de deelnemers, na de proeven op zaterdag, een boek met nota’s ontvangen van een Zweedse professional die dat soort werk kent. Het systeem dat gebruikt wordt, is dat van de hoek van de bochten in graden. Er is een handleiding bij in drie talen, Frans, Nederlands en Engels, die alle uitleg zal verschaffen die nodig is om het systeem te begrijpen. De rijders moeten dus niet blind de baan op. Naast de pijltjes, die we ook kennen uit de RAC, zullen er dus nota’s zijn voor iedereen, nota’s die echt gelijk voor iedereen zijn! Dat maakt dat de rijders zich niet kunnen laten verrassen.”

Dit zou sommige deelnemers moeten geruststellen.

Herinneren we er aan dat we er alles aan doen om de deelnemers die op zaterdag opgeven, zondag weer te laten vertrekken. We laten zelfs toe dat deelnemers zaterdag meteen opgeven om alleen zondag te rijden.

We hebben vragen in beide richtingen gehad”, weet Delettre. “Sommige mensen willen niet op onverhard rijden en andere willen enkel op onverhard rijden. Beide zijn dus mogelijk.”

Het is dan ook niet verwonderlijk dat op negen dagen van de afsluitdatum voor de inschrijvingen, donderdag 4 februari, er nog maar enkele plekken open zijn voor een schitterende uitgave van de Legend.

Van 22 tot 25 juni zal Boezinge weer volledig in het teken staan van de Ypres Historic Rally. Deze wedstrijd voor historische rallywagens is toe aan zijn 24ste editie. Net zoals de moderne wedstrijd is de FIA Ypres Historic Rally uitgegroeid tot een absolute topwedstrijd van het FIA European Historic Sporting Rally Championship.
Maar, al snel groeide de behoefte om naast deze Europese wedstrijd een tweede luik te organiseren voor historische rallywagens die niet beschikken over een FIA-paspoort. Heel wat auto's in het Belgisch rallykampioenschap beschikken over een nationaal technisch paspoort en zijn gebouwd op basis van een technisch reglement met meer vrijheid. Om deze teams te laten genieten van de unieke sfeer van de Ypres Historic in Boezinge, werd een nationale nevenwedstrijd gelanceerd.

Ondertussen zijn we meer dan 10 jaar verder en mogen we spreken van twee aparte wedstrijden onder de benaming van de Ypres Historic Rally. De FIA-deelnemers reden de voorbije jaren zelfs een ander parcours dan de nationale deelnemers.

Om een einde te maken aan de verwarring en om de winnaars van de twee wedstrijden op gepaste wijze en met de nodige uitstraling te kunnen vieren, werd beslist om de nationale Historic-wedstrijd een eigen benaming te geven. Voortaan spreken we dus van de FIA Ypres Historic Rally en de Ypres Classic Rally.

Na een spannende ontknoping in de East Belgian Rally slaagde het team van FBR (Boulat) erin om de eerste RACB M-Cup kampioen te worden met de Champion Lubes M3. Het titelverdedigende team zal dankzij de vaste partner Champion Lubes in 2016 opnieuw alle wedstrijden van de M-Cup kunnen rijden en zal proberen de M-Cup titel te verdedigen! Dit zal niet eenvoudig zijn met wederom een sterke concurrentie van de andere supersnelle M’S zoals deze van de renstal van Schmidt, Braeckevelt, en andere.

De rechterstoel zal in 2016 bemand worden door een nieuwe copiloot, met name Peggy De Busser. Peggy heeft niet alleen als copiloot veel ervaring, maar eveneens jarenlange ervaring als piloot. Deze ervaring is zeer waardevol voor het inschatten van situaties en de juiste nota’s. De co-piloot heeft absoluut evenveel aandeel in succes als de piloot. Enkele jaren geleden hebben beide reeds occasioneel team gevormd (oa in de Astra) en leidde dit telkens tot zeer goede resultaten. Peggy kijkt vol ongeduld en met veel motivatie uit naar de eertste wedstrijd van deze uitdagingn, met name de Haspengouwrally.

Het team blijft trouw aan de Champion lubes M3 die in de wintermaanden enkele nieuwe ontwikkelingen heeft gekregen en hopelijk terug een voorbeeld zal zijn van snelheid en betrouwbaarheid. Met dank aan Erik en Rob voor de programmatie.

De M-Cup zal dit jaar bestaan uit 6 wedstrijden van het Belgisch kampionschap (BRC) : Haspengouwrally, TAC Rally, Sezoensrally, Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en GTC Rally. Het rallycentrum van de GTC Rally is in Ettenleur (NL) en is een nieuwe uitdaging voor het team. Omdat alle teamleden woonachtig zijn in de Kempen en Noorderkempen is dit bijna de thuisrally voor vele teamleden.

De service tijdens de wedstrijden zal net zoals de voorbije jaren geladen worden door de trouwe techniekers  met name Filip, Gunther, Joren, Luc (Poko), Jordy, Jerre en Glenn.

Met veel ongeduld en vol motivatie kijken we uit naar de eerste wedstrijd op zaterdag 27 feb 2016 – de Haspengouwrally.

2015 werd op de best mogelijke wijze afgesloten door Hermen Kobus en Erik de Wild. Met de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon-Oil en Kumho tyre, wonnen ze de East Belgian Rally, waar de voltallige Belgische top moest plooien voor de jonge piloot uit Lichtenvoorde. In 2016 willen Hermen Kobus en Erik de Wild opnieuw schitteren met de door Kobus Tuning geprepareerde Skoda Fabia R5 in sterk bezette internationale wedstrijden. Hermen en Erik zoeken de concurrentie van de andere R5-toppers in het Europees kampioenschap op!

Het accent van het programma van Kobus Tuning Competition ligt in 2016 op het FIA European Rally Championship. "We hebben met onze trouwe partners Kroon-Oil en Kumho tyre een gevarieerd en uitdagend programma uitgewerkt," vertelt Hermen. "Het zwaartepunt ligt in het Europees kampioenschap. We beginnen met de Rally van de Canarische Eilanden, een wedstrijd op technisch en snel asfalt. Op Europees niveau staan we natuurlijk opnieuw aan de start van de Kenotek Ypres Rally en eind augustus willen we onze ervaring van vorig jaar benutten om hoger te mikken in de Barum Rally. Als alles goed verloopt, dan kan het programma eventueel nog uitgebreid worden met de nieuwe Poolse manche in het Europees kampioenschap. Dat is ook een wedstrijd op asfalt."

Naast deze Europese wedstrijden, zullen Hermen Kobus en Erik de Wild nog twee keer de strijd aangaan met de Belgische toppers in R5. "In het Belgisch kampioenschap rijden we de TAC Rally en onder voorbehoud de Rally van Wallonië. Die twee wedstrijden kunnen we gebruiken als voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally. In België is het startveld in R5 bijzonder hoogstaand. Volgend seizoen komt niet alleen Freddy Loix, maar ook Vincent Verschueren aan de start met een Skoda Fabia R5. Mooie referenties. In elk geval hebben we ondertussen toegang tot de mapping van de motor, zodat we de wagen zelf op maat kunnen afstellen. Ik heb al gemerkt dat ik toch een iets andere setting gebruik dan sommige andere piloten. Wanneer ik vertrouwen heb in het chassis en de afstellingen, dan hou ik wel van een agressief reagerende motor..."

Hermen Kobus en Erik de Wild kiezen voor een uitdagend programma in 2016. De basis ligt vast, maar er kan altijd nog wat bij... In elk geval zal de Kobus Fabia R5 van zich doen spreken in het Europees kampioenschap.

Programma 2016

10-12 maart             Rally Islas Canarias El Corte Ingles (ERC)

9 april                       TAC Rally Tielt (BRC)

29-30 april - 1 mei    Rally van Wallonië (BRC)

23-25 juni                 Kenotek Ypres Rally (ERC)

26-28 augustus        Barum Rally Zlin (ERC)

J-Motorsport vierde onlangs zijn tweede jaargang en greep deze gelegenheid aan om een versnelling hoger te schakelen met de aankoop van twee bijkomende DS3 R5’s uit de ateliers van Citroën Racing. Hiermee biedt de structuur uit Deinze als enige Belgische team 4 R5 wagens voor verhuur aan.

Het BRC 2015 gaat straks van start met de Rally Van Haspengouw, waarbij J-Motorsport meteen 3 wagens inzet. Zaakvoerder Jourdan Serderidis gaf eind vorig jaar reeds te kennen dit jaar voor een compleet BRC te opteren en ook Philippe Stéveny doet dit jaar beroep op de diensten van J-Motorsport om een volledig BRC af te werken. De nationale rallykampioen van 1997 die ook op circuit een aardig palmares bijeenreed zal zo als outsider zeker een rol van betekenis spelen. Tot slot is er nog een derde wagen voorzien voor een jonge piloot die dit jaar de officiële kleuren van DS Belux zal verdedigen. Zijn naam wordt binnenkort bekend gemaakt.

Daarnaast zal J-Motorsport zich ook ontfermen over hun nieuwe Opel Adam R2 waarmee Amaury Molle zich straks in de kijker wil rijden in het Junior BRC.

Maar dit is niet alles… J-Motorsport staat immers te popelen om uit te pakken op het hoogste niveau en reist alvast met twee DS3 R5’s af naar de WK Rally van Zweden voor Joakam Roman en regerend ERC Junior kampioen Emil Bergkvist. Hiermee willen ze een rol van betekenis spelen in het WRC-2 tussen de fabriekspiloten en de beste privé-rijders.

Het worden boeiende weken voor het team van Fred Miclotte en Jourdan Serderidis, want volgende week reizen ze reeds af naar de WK Rally van Monte-Carlo waar ze zelf punten hopen te sprokkelen in WRC-2.

Jourdan Serderidis: “Dankzij een intense samenwerking met onze partners zijn we erin geslaagd om meerdere interessante en ambitieuze programma’s uit te werken. Met J-Motorsport willen we de grootste talenten steunen in de ontwikkeling van hun carrière en zoektocht naar diverse overwinningen. Het wordt alvast een spannend jaar voor ons team dat klaar is voor de uitdagingen in het BRC en WRC-2.”

Tuur Vanden Abeele ziet 2016 met een frisse blik tegemoet. De Kortrijkzaan wil komend seizoen zeven BK-manches betwisten, aangevuld met enkele regionale koersen. De Mitsubishi Lancer Evo VII werd deze winter helemaal heropgebouwd in Group N-configuratie.

“Ik verlang al maanden om opnieuw het stuur te nemen en strijd te leveren op de rallywegen”, opent Vanden Abeele volg ongeduld. “Na een reeks problemen stond de wagen eind vorig jaar opnieuw op punt, maar door omstandigheden konden we er niet meer mee rijden. Het begint nu echt te kietelen om opnieuw de helm op mijn hoofd te schuiven.”

Vanden Abeele wil dit jaar zeven BK-manches afwerken. “Alle BK-manches behalve Ieper en Spa. Ieper kunnen we met deze wagen niet betwisten. Ik zal dan voor de gelegenheid nog eens bij de historics rijden met de Opel Kadett van Jochen Claerhout. Normaal zal Vincent Van Quickenborne opnieuw naast me plaatsnemen in Ieper. Het heeft weinig zin een moderne wagen te huren. Dan houden we liever het budget onder controle. Voor Spa passen we, om dezelfde reden.”

Doorheen het jaar gaat het team ook enkele regionale proeven afwerken. Welke dat worden staat nog niet vast, maar de Monteberg zit er zeker tussen. “Ik heb nog een belofte na te komen aan een gelegenheidsnavigator”, aldus Vanden Abeele.

Nieuw is dat Vanden Abeele de wagen volledig zelf zal beheren. “We hebben het nodige materiaal aangekocht en een eigen serviceteam rond ons geschaard. Zo drukken we de kosten een beetje, maar het wordt vooral een hecht team van vrienden. Dat is het hoofddoel. We willen ons opnieuw ontspannen en onze hobby beleven. De resultaten zullen dan vanzelf wel volgen.”

Net omwille van die reden gaat Vanden Abeele dit jaar verder met Frederick Bekaert. “Hij heeft me veel vertrouwen en we zijn goede vrienden. Ik wil dit jaar het plezier in het rallyrijden terugvinden. Dat is vorig jaar wat zoek geraakt door veel technische en administratieve struikelblokken.”

De eerste rally wordt dus de Haspengouw rally, de openingsmanche van het Belgische Rallykampioenschap, op 27 en 28 februari in Landen.

Ze maken deel uit van de lokale rijders in Bastenaken en niet zonder reden! De familie Glaude, dat is bovenal het levende bewijs dat de filosofie van de Legend Boucles van Pierre Delettre wel degelijk een goede is. Voegen we daar aan toe dat Christian Glaude, de oudste, Burgemeester van Bertogne is, een buurgemeente van Bastenaken. Hij kent dus zonder meer de impact van een dergelijke wedstrijd op een regio…

Er is geen twijfel mogelijk, wat betreft gemotoriseerde sporten, is de Legend Boucles, een echt topevenement”, legt de Burgemeester uit. “Ik heb herinneringen tot in de jaren ’80 en moet toegeven dat ik blij ben dat ze hier terug zijn. De impact op de notoriteit van onze gemeenten is zeer belangrijk en ook de economische surplus is niet te onderschatten. We krijgen hier in Bertogne een haast eindeloze stroom aanvragen om gîtes te huren. De hotels in Bastenaken zitten zo goed als vol, waardoor de deelnemers en de fans nu richting de omgevende dorpen kijken, wat voor iedereen heel mooi meegenomen is. Ook de drankstandjes draaien tijdens het rallyweekend op volle toeren, wat ten goede komt aan de lokale verenigingen. Het is dus alleen maar goed nieuws.”

In februari 2015, voor de eerste editie van de Legend Boucles in Bastenaken, was de uitdaging bijzonder groot, ook voor de deelnemende gemeenten. “Ik heb het over een project dat zijn vruchten afwerpt”, aldus nog Christian Glaude. “Er kwamen alles bijeen veel positieve en weinig negatieve commentaren. Dat pleit in het voordeel van de organisatie van Pierre Delettre, zeker als we kijken hoe proper alles erbij lag na afloop. In de Ardennen kijken we naar de leefomgeving. De mensen van de organisatie volgden de regels van de kunst en dat leidde tot een positieve feedback.”

Christian Glaude ruilt daarnaast zijn driekleurige gordel voor een race-overall. De olie stroomt dan ook door de aderen in zijn familie. “Er is voor zover ik me kan herinneren, altijd wel iemand met die sport bezig geweest. In de garage stond altijd een motorfiets, een auto of een quad!” Nog voor de komst van de Legend Boucles naar zijn regio, stond Glaude al aan de start… “De eerste maal dat was tijdens de Legend Boucles de Spa in 2006”, weet Christian zich te herinenren. “Met mijn zoon Sébastien. We lapten onze 25-jaar oude Volvo op en het avontuur was gestart.” 

Opvallend is de trouw van vader en zoon Glaude aan het Zweedse merk. Voor de editie 2016 zien we een Volvo 144 en 142, uit de jaren ’70 die uitkomen in de categorie ‘Legend’… “Eigenlijk, toen ik 18 was, leerde ik met een Volvo 144 van mijn vader rijden”, duikt de burgemeester terug in de tijd. “Ik heb er heel wat avonturen mee beleefd en dat soms zonder medeweten van mijn ouders. Het zijn goede wagens en ik stel vast dat mijn zoon Guillaume in de Legend vorig jaar net buiten de top 20 eindigde. Ik reed naar een plek in de top 40. We doen enkel mee om ons te amuseren, al is de chrono niet onbelangrijk. Rijden op wegen die we kennen, maakt ons trots! Heel wat mensen uit de regio moedigen ons ook aan en dat doet een mens plezier!”

Zaterdag 20 en zondag 21 februari is de familie Glaude weer van de partij in de Legend Boucles, met Christian en zijn dochter Anne in de Volvo 144 GL en zoon Guillaume met diens echtgenote Alisson Henrot in de Volvo 142 GL. De tweede zoon, Sébastien doet het met Laurent Copine in een Volvo 144 S Er gaat hard gereden worden in de regularity…

Freddy Loix, Johan Gitsels en ŠKODA België slaan ook in 2016 de handen in elkaar en gaan samen op zoek naar een nieuwe titel en een zege in de rally van Ieper. Dat zal evenwel zonder BMA-Autosport en Bernard Munster zijn.

“Na een periode van twee jaar waarin ŠKODA België, Freddy Loix, Johan Gitsels samen met Bernard Munster en het BMA-Autosport team het BK rally gedomineerd hebben komt er een einde aan de intense en zeer succesvolle samenwerking” zegt Vincent Struye, marketingmanager ŠKODA België. “De ŠKODA Fabia R5 zal dit jaar geprepareerd worden door 2C Compétition. Bij het samenstellen van het programma voor 2016 hebben we alles herbekeken. Laat ons zeggen dat we op een strenge maar correcte manier als goede huisvader ons budget hebben geëvalueerd. Daaruit bleek dat er toch wel een belangrijk verschil was tussen 2C Compétition en BMA-Autosport. Het was absoluut geen makkelijke beslissing maar wel een noodzakelijke om het programma van 2016 veilig te stellen. We zijn Bernard Munster en iedereen van het team zeer dankbaar voor de twee fantastische jaren en wensen hen nog veel succes in de toekomst. Binnenkort beginnen wij aan de voorbereidingen op het nieuwe seizoen dat eind februari van start gaat. Het doel is net als de voorbije jaren de titel en winst in Ieper.”

And here are the points of the Jury... Voor de leden van Club Superstage is het elk jaar spannend uitkijken naar het rapport van de FIA, die de kwaliteit van elke organisatie in het Europees kampioenschap beoordeelt op de meest uiteenlopende organisatorische aspecten. Ook in 2015 mag de Kenotek Ypres Rally weer trots zijn op dit rapport, want de Belgische manche van het ERC bevestigde zijn status als Europese klassieker met een tweede plaats, nipt achter de Rally Liepäjä in Letland.
Zonder in detail te treden, kunnen we met trots zeggen dat de Kenotek Ypres Rally de beste score behaalde van alle organisaties op onderdeel "Veiligheid". Een score waar Club Superstage veel belang aan hecht, want de organisatie wil zijn bezoekers "the most exciting and safe rally xp" bieden.

"Veiligheid blijft voor elke organisator van een rally primordiaal, dus ook voor Superstage," vertelt Jan Vervisch, Safety Manager van de Kenotek Ypres Rally. "Die prima score van de FIA is natuurlijk ook te verklaren door de strenge Belgische wetgeving terzake. We besteden als organisator ook veel aandacht aan het Spectator Management. Door de publiekspunten met wegwijzers aan te duiden vanaf het rallycentrum en die zones zo comfortabel mogelijk in te richten, met catering en andere voorzieningen, kunnen we de fans zoveel mogelijk naar plaatsen langs het parcours brengen waar we de veiligheid optimaal kunnen garanderen. Natuurlijk is het Tracking Systeem, verplicht in het Europees kampioenschap, ook een essentieel instrument om voortdurend te waken over de veiligheid vanuit het Rally HQ."

Met een score van 1056 punten voor de Kenotek Ypres Rally, en tweede plaatsen op het vlak van "algemene organisatie" en "technische aspecten", is de gouden medaille in zicht, want de beste organisatie kreeg amper 10,5 punt meer. Een mooie beloning voor de inspanningen van alle medewerkers van de Kenotek Ypres Rally, maar tegelijkertijd een bron van motivatie om in 2016 nog hoger te mikken!