Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Claudie Tanghe is al jaren een smaakmaker van de rally's in Noord-Frankrijk. Zeker de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais heeft geen geheimen voor de drukker uit Komen. Sinds 1996 staat Claudie bijna elk jaar aan de start van de openingswedstrijd van het Frans rallykampioenschap. Dit jaar voor de eerste keer met een moderne topwagen, de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team.

Afgelopen vrijdag hebben Claudie Tanghe en Filip Cuvelier de Ford Fiesta R5 gedurende een halve dag getest. "Een erg nuttige testsessie, want de 6 Uren van Kortrijk, verreden in kletsnatte omstandigheden, waren niet optimaal om een nieuwe wagen te leren kennen. Ik ben onder de indruk van de Fiesta R5. Het chassis is uitstekend, net als de remmen, waardoor je de indruk hebt dat de motor wat punch mist omdat de wagen meer vermogen zou kunnen verwerken. Tijdens de testsessie heb ik de limiet van de auto nog niet gevonden. Het is afwachten hoe ver die ligt," vertelt Claudie, die zich bij droog weer kansloos acht tegen de WRC's op de 18 klassementsproeven van de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.

"De drie snelste WRC's van Pierre Roché, David Salanon en Eric Brunson zullen te sterk zijn bij droog weer, maar de Mini van Gilles Stiévenart moet een haalbare kaart zijn. Achter deze drie WRC's moeten we kunnen strijden voor de eerste plaats bij de R5's met Eric Mauffrey en Sylvain Michel, die de Skoda Fabia R5 van 2C Compétition zal besturen. Het zal in elk geval een bijzondere ervaring zijn, want sinds mijn eerste deelname heb ik in feite altijd gereden met auto's die op dat moment al verouderd waren, behalve misschien destijds met de Ford Escort Cosworth Gr.N. De Renties Ford Fiesta R5 is deze keer wel een eigentijdse topauto."

Het scherpt de ambitie van Claudie Tanghe en Filip Cuvelier nog aan. Vrijdag en zaterdag willen ze schitteren in de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.

Gemotiveerde medewerkers voor de inkom meer dan welkom ! Om de Kenotek Ypres Rally, een wedstrijd die tot de absolute top behoort van het European Rally Championship, te organiseren zijn honderden gemotiveerde en gepassioneerde medewerkers nodig. In de organisatie van Club Superstage zijn er diverse verantwoordelijkheden die ingevuld moeten worden en die een mooie uitdaging zijn voor elk van de vrijwillige medewerkers.

Organiseren is een passie e, wie verantwoordelijkheid wil opnemen krijgt het vertrouwen om zich verder te ontplooien en zijn dromen waar te maken.

Maar, de leden van Club Superstage kunnen het niet alleen. Tijdens de rallyweek en zeker tijdens het weekend van 23 tot 25 juni zijn er honderden vrijwilligers aan het werk om alles in goede banen te leiden. Een van de cruciale functies in de organisatie is het bemannen van de inkomposten op de diverse invalswegen.
Om die inkomposten te bemannen, doet Club Superstage een oproep aan lokale verenigingen om tijdens de Kenotek Ypres Rally de handen uit de mouwen te steken om hun clubkas te spijzen.

"We doen graag een beroep op lokale verenigingen om de controle van de inkomkaarten, badges en Car Passes te verzekeren op de invalswegen naar de klassementsproeven," vertelt Ilse Devos, Ticketing Manager van de Kenotek Ypres Rally. "Wie niet over de juiste badge beschikt, kan bij de inkompost een kaart kopen. Kortom, de inkomposten staan in voor de verkoop van toegangskaarten op een plaats bepaald door de organisatie. Het is een belangrijke functie, want deze medewerkers bepalen mee de uitstraling van onze organisatie bij onze klanten, de bezoekers. Vriendelijkheid en professionaliteit zijn basisvereisten. We doen een warme oproep naar verenigingen om ons te helpen bij het bemannen van de inkomposten. Natuurlijk willen we de verenigingen graag vergoeden voor het vervullen van deze taken tijdens de wedstrijd."

Wie zijn steentje bij wil dragen tot het welslagen van de Kenotek Ypres Rally van 23 tot 25 juni, maar ook wie vragen heeft over de functie, de uren, de verdienste... kan contact opnemen met Ilse Devos via volgend e-mailadres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Het verdict van de Spa Rally 2015 was amper gevallen of het team van DG Sport was al druk bezig met de  voorbereiding op de editie 2016, die eind deze week (18-19 maart) zal plaatsvinden. Toen al uitten Christian Jupsin en Robert Vandevorst, de drijvende krachten van de organisatie, de wens dat ze in 2016 nog meer teams uit de regionale wedstrijden aan de start wilden hebben.

In die optiek werden heel wat maatregelen getroffen (korting op de inschrijving, 'technische' dag met de controleurs van RACB Sport, enz.), om zo de interesse te wekken van de deelnemers zonder wie deze discipline eenvoudigweg niet zou bestaan. Het resultaat lost de verwachtingen in en als kers op de taart kan er worden vastgesteld dat heel wat rallyrijders (m/v) uit de regio rond Spa op de deelnemerslijst van de tweede manche van het Belgisch kampioenschap prijken.

Heel wat onder hen kozen voor de klasse NCM (wagens die op nationaal niveau zijn gehomologeerd) en NCE (modellen die niet langer over de FIA A of N-homologatie beschikken). In dat peloton nemen de Renaults Clio het leeuwendeel van de koek voor hun rekening. Ze zouden ook een belangrijke rol kunnen spelen, dankzij onder andere Jonathan Georges-Geoffrey André, Michael Henrard-Kevin Dejonge, Fabrice Jehenson-Charles Rousseau, Olivier Leroy-Nicolas Delvaux, Kevin Lepaily-Hélène Habotte en andere Arnaud Beaupain-Laurent Richard.

De concurrentie van de Clio's wordt aangevoerd door de Honda Civic van David Schmetz-Kevin Vandenbussche, de Ford Fiesta R200 van Harry Bouillon-Bernard De Preter, de VW Golf kitcar van Aurélie Dehaye-Eddy Gully, de Citroëns Saxo van Cédric Blaise-Jean-Marc Henrard en Laurent Joassin-Pierre Bourguignon, de Peugeots 306 van Patrick Bourgeois-Stéphane Kairis, 205  van Antoine Luxen-Sergio Pezzetti en 106 van Bruno Beulen-Bruno Simonis, maar ook de Opel Corsa GSi, Nissan Micra, VW Polo 16V, enz.

Voor het spektakel kunnen we rekenen op Dominique Genten – met Charly Rosen aan zijn zijde – want hij is vast van plan om met zijn BMW E30 325 het publiek te entertainen. Er wordt ook vrouwelijke charme verwacht, van onder andere Donatienne en Romy Servais (Citroën Saxo), Elisabeth Fagnant met Kevin Petitfrère (Renault Clio) aan haar zijde, en de enkele juffrouwen die in het rechterzitje de nota's zullen dicteren.

De blikvangers van de regionale delegatie zijn ongetwijfeld Stephan Hermann en Achim Maraite, samen in hun duivelse Fiat Punto, die hen een mooie plaats in de algemene rangschikking zou moeten kunnen bezorgen.

Aanstaande vrijdag en zaterdag wordt de Spa rally georganiseerd, dat is de tweede van in totaal negen wedstrijden van het BK Rally 2016. Na hun zege in de rally van Haspengouw willen Freddy Loix en Johan Gitsels bevestigen en ook de tweede wedstrijd van het seizoen naar hun hand zetten.

Vorig jaar werd de rally van Spa van onder het stof gehaald met als gevolg een geweldige sportieve strijd op een inspirerend en tot de verbeelding sprekend parcours. ‘Het voorbije weekend hebben we de meeste klassementsritten verkend’ zegt Freddy Loix. ‘In tegenstelling tot vorig jaar is de wedstrijd compacter geworden. Er zijn minder verbindingskilometers en dat kan ik alleen maar toejuichen. Op vlak van het parcours heeft de organisator zijn best gedaan. Ik draai toch al een hele tijd mee maar toch heb ik wegen ontdekt waar ik nooit eerder geweest ben. Het resultaat is dat we een verduiveld snelle en technische rally voor de wielen geschoven zullen krijgen. Het is ook leuk te zien dat er enkele klassiekers opnieuw in het parcours zitten. Ritten die ik in de jaren ’90 ontdekte. Dat is fantastisch.’

‘Net als vorig jaar doen we ook dit jaar de Clémentine opnieuw aan’ zegt corijder Johan Gitsels. ‘In tegenstelling tot vorig jaar is deze klassementsrit in het begin met enkele kilometers verlengd. De verkenning van de Clémentine is voor vrijdag net als de kennismaking met de superspecial. De klassementsritten lagen er afgelopen weekend droog en goed bij maar we weten allemaal hoe grillig het weer in België kan zijn. Tijdens het weekend kunnen de ritten er totaal anders bij liggen maar ook dat heeft zijn charmes. Met 12 R5 wagens is de concurrentie komend weekend zo mogelijk nog groter dan in de rally van Haspengouw. Als we deze rally willen winnen gaan we vanaf de eerste meter moeten bikkelen voor elke seconde. Ik kijk er naar uit.’

In de Haspengouw rally blies Freddy Loix de samenwerking met 2C Compétition nieuw leven in. ‘Voor wat betreft België toch’ zegt Freddy Loix. ‘In Frankrijk werk ik al een tijdje samen met 2C Compétition. Zij zijn betrokken met het testwerk dat ik voor Michelin doe. In België werkte ik drie jaar geleden als samen met dit Franse team. Het is een zeer ervaren team waarmee ik al jaren perfect samenwerk. Zij hebben destijds de Ford Focus WRC ingezet waarmee ik in 2013 mijn eerste titel won. Dit jaar willen ze dat overdoen met de ŠKODA Fabia R5.’

‘Het was fijn om opnieuw de draad met het BK rally op te pikken’ zegt Gael Le Clainche, teammanager van 2C Compétition. ‘Het niveau van de openingswedstrijd van het BK was bijzonder hoog en ik denk dat dit het ganse seizoen het geval zal zijn. Dat is uitstekend nieuws voor de enthousiaste rallyfans en voor ons. Want als je na een intense strijd dan met de zege naar huis kan geeft dat een zeer voldaan gevoel. De Belgische klassementsritten zijn totaal niet te vergelijken met de Franse, op die van de rally van Le Touquet na misschien. Wat ook niet te vergelijken is is de sfeer, niet alleen langs het parcours maar ook in de assistentiezone. Zoveel volk, zoveel aanmoedigingen zorgt voor een goed gevoel en geef ons echt een boost. Ik kijk nu al uit naar de rally van Spa. Afgaande op de deelnemerslijst zal het ook daar een zeer harde en intense strijd worden. 2C Compétition is er klaar voor!’

Naast de fantastische affiche in de topklasse met een dozijn R5's aan de start, kijken we in de Spa Rally ook uit naar de chrono's van de jonge talenten van het Junior BRC. De winnaar van de eerste wedstrijd, Joachim Wagemans, is er alvast niet bij, net zomin als de winnaar van Spa Rally bij de juniors vorig jaar. Toen reed Gino Büx indrukwekkend  naar de vijfde plaats algemeen... In afwachting van de komst van Polle Geusens, die zijn nieuwe wagen nog aan het prepareren is, mogen we een heel open wedstrijd verwachten.
Arnaud Dedouaire en vooral de Let Nikolay Gryazin worden de referenties voor de jongeren Sébastien Bedoret, aan de start met zijn Twingo R2, en Amaury Molle, Romain Delhez en titelverdediger Andy Dewallef, drie jongeren met een Opel Adam R2. Die laatste zal trouwens luisteren naar de stem van een andere navigator, nadat de samenwerking met Philippe Rasdolsky werd gestopt.

Tobias Brüls wil zijn score voor 2016 openen met een Ford Fiesta R2, terwijl Jimmy Grommen kiest voor de beproefde Citroën C2-R2.

Lucas Walbrecq, Anthony Dovifat en Kjell Vandenberghe kiezen voor een R1 om hun kansen in het Junior BRC te verdedigen.

Stand Junior BRC: 1. J. Wagemans 22 punten; 2. L. Walbrecq 21 p.; 3. S. Bedoret 16 p.; 4. J. Vermeire 12; 5. R. Delhez 10 p.; 6. K. Vandenberghe 9 p.; 7. S. Pacolet 8 p.; 8. A. Dewallef 6 p.; 9. A. Dovifat 1

In het West-Vlaamse Moorslede zagen we op zondag 13 maart volop zon, veel volk en een vol startveld voor de 15de editie van de Rallysprint van Moorslede. Het rallycentrum en het servicepark liggen al jaar en dag in de schaduw van de mooie basiliek van Dadizele, en dat zorgt voor een zeer gezellig kader. De openingswedstrijd van het regionale rallykampioenschap kreeg een ietwat rare wending aangezien twee Nederlanders de hoogste treden van het podium innamen!
In de voormiddag, en vooral de vroege ochtend, was het nog koud.
De velden lagen vol rijm- en ijsplekken en de temperatuur kroop gestaag weg van het nulpunt. Verraderlijke omstandigheden dus en dat was te merken tijdens de eerste passage toen wagen na wagen de boorden van de aanpalende velden ging ploegen, met vooral het drieletterige Duitse merk voorop. Uiteindelijk waren het Eric Louies, Thomas Vauterin, Sander Bossuyt en Nico Vanherzeele die de brokken moesten betalen. “Op het gemak, eigen tempo rijden, het heeft geen zin om door te duwen”, filosofeerde Ward Vergote, de burgemeester van Moorslede, die zelf met een Ford Escort aan de start stond en er jaarlijks voor zorgt dat de organisatie alle steun kan genieten van zijn gemeente. Het leek de juiste tactiek.
Timothy Van Parijs (ingeschreven als De Bock) nam de plaats in van de verhinderde Bernd Casier op diens Fies-ta R5 en hij zou de gangmaker van het geheel worden. “Maar als de R5 problemen kent...” was een veelgehoorde stelling die vooraf verspreid werd. Onmiddellijk werd deze bewaarheid want Van Parijs, bijgestaan door gelegenheidsco Nick Degryse, bleek op de machtige Fiesta R5 slechts te beschikken over voorwielaandrijving. Op de gladde, modderige, bolle veldwegen rondom Dadizele was dit uiteraard niet de goede optie. Het was dus de beurt aan de goed voorbereide 4x4 Evo wagens zoals die van Piet Van Hoof, één van de bezoekende Nederlanders. Hij zette zijn Lancer Evo 4 aan de kop van de wedstrijd en werd de rest van de dag op de hielen gezeten door zijn neefje Sander Van Hoof, die de beschikking had over de Lancer Evo X van het Nederlandse team. In de namiddag was het euvel op de wagen van Van Parijs hersteld en kon Timothy loos gaan. Maar de Van Hoofs hadden toen al een onoverbrugbare kloof gediept op het korte parcours van Moorslede. Van Parijs kon alsnog voorbij VAS regionaal kampioen Divisie 3, Steven Bécaert (Evo X). Bécaert, die zijn wagen op punt kwam stellen voor de komende Rally van Spa, werd vierde en lokale matador Bert Coene (Evo X) uiteindelijk vijfde. Het was voor Van Parijs een magere troost.
En even mager was de troost van de tweede plaats voor Piet Van Hoof, die na een foutje tijdens de derde passage Sander Van Hoof aan de leiding zag gaan. De “jonge” Van Hoof liet zich deze uitnodiging welgevallen en kaapte voor net geen 3 seconden de winst weg in de Rallysprint van Moorslede. Hij wordt daarbij de allereerste buitenlandse rijder die dit exploot realiseert. “Tja, voor de wedstrijd kan je op zulk resultaat misschien wel hopen, maar het kwam onverwacht. Piet zit op een Groep A, en die is altijd snel en er stond hier ook nog een R5 aan de start. Maar we maakten van de geboden gelegenheid gebruik”, aldus Sander Van Hoof.
Ieder jaar looft de organisatie een prijs uit voor de meest spectaculaire rijder. Die ging dit jaar naar Paul Lietaer. “The Best of the West” aan het werk zien op zijn eigen terrein blijft een spektakel. De loeiende Escort, snel accelererend, leunend op de achtertrein, zwiepend door de bochtenwaaiers... Het is het teken dat Lietaer voluit gaat. Maar de hele dag moest hij bij de Historics de Porsche 911 van Fredericq Delplace voor zich dulden. Ook vorig jaar domineerde Delplace al de klasse van de Oldtimers maar net als vorig jaar liep het mis met de aandrijving van de Porsche en diende hij de handschoen te werpen. “Het gevecht met Fredericq was leuk en het was zeer jammer dat hij door de mechaniek in de steek werd gelaten”, loofde de uiteindelijke Historics-winnaar Lietaer.
Vermelden we dan nog even Stefaan T’Joens, die met de Subaru Impreza STi weinig tegenstand ondervond in de Divisie 1-2 en het seizoen mocht beginnen met een overwinning in de categorie. Tenslotte zagen we ook voor het eerst een klassering voor de Divisie 5, de nieuwe categorie voor de “Youngtimer Historics”. Daar mocht Jochen Lippinois met de Peugeot 205 Rally, zijn naam op het palmares schrijven.
Daarmee is het startschot gegeven voor een lang regionaal rallyseizoen. De volgende afspraak is op 24 april, voor de Rallysprint van de Monteberg.

De Rally Islas Canarias El Corte Inglés, de openingswedstrijd van het Europees rallykampioenschap, begon mooi voor Hermen Kobus en Erik de Wild met een 6de plaats na de eerste etappe. Helaas eindigde de tweede etappe vroegtijdig met een forse klapper tegen een boom. De plannen zullen hierdoor herzien moeten worden...

De 40ste editie van de Rally Islas Canarias op Gran Canaria was een serieuze uitdaging voor Hermen Kobus en Erik de Wild, die voor de eerste keer aan de start kwamen met hun Skoda Fabia R5. Door het wisselvallige weer op vrijdag, was de bandenkeuze een loterij, zeker omdat er op dezelfde proef verschillende omstandigheden konden zijn.

"De eerste proef lag er nat bij, maar de volgende twee proeven, verreden op dezelfde banden, lagen er kurkdroog en onder een stralende zon van 20 graden bij. Bovendien was het asfalt redelijk ruw, wat een aanslag vormde op de banden. Op de derde proef maakte ik een klein foutje in een remzone, waardoor ik even voor- en achteruit moest steken. Maar, met een zesde plaats na de eerste dag was ik best tevreden, want de doelstelling, een plaats in de Top 5, bleef mogelijk," vertelt Hermen. "Zaterdag hadden we de intentie om het tempo in de tweede ronde te verhogen. Omdat het onze eerste keer was, moesten we tijdens de eerste passage niet te hard aanvallen maar gewoon een strak tempo rijden."

Zaterdagochtend ging het echter meteen fout op de tweede proef van de dag. De Skoda Fabia R5 knalde frontaal op een boom...

"Een van de nota's kwam een fractie te laat. Na een snelle rechtse volgde een scherpe linkse. In onze nota's geven we zoiets aan met een "Q". Dat betekent dat ik moet opletten. Deze keer kwam de Q10 na de snelle rechtse, vlak voor de scherpe links 3. Ik had geen tijd meer om de linkse te kunnen nemen. We zijn aan 74 km/h frontaal op een boom geknald. Een sortie die te verklaren is door het gebrek aan parcourskennis, maar het is natuurlijk wel erg zuur, want deze wedstrijd op Gran Canaria had echt een mooi visitekaartje kunnen zijn voor de rest van het seizoen. Ik denk dat we Monzon, die 3de werd, nog hadden kunnen bedreigen..."

De Skoda Fabia R5 werd aanzienlijk beschadigd. Het team bekijkt hoe groot de schade is, maar in elk geval is dit een forse streep door de rekening. "We rijden... zonder verzekering, dus dit is een drama en het zal zeker invloed hebben op de rest van ons programma. Voor we aan een volgende wedstrijd denken, zullen we eerst de Fabia R5 moeten herstellen. Onze deelnames aan de TAC Rally en de Rally van Wallonië mogen we al schrappen, vrees ik..."

Hopelijk zal de schade uiteindelijk nog meevallen wanneer de Skoda grondig geïnspecteerd kan worden in de ateliers van Kobus Tuning in Lichtenvoorde.

Een deelname aan de Rallye de Hannut, meetellende voor het ASAF kampioenschap en verreden op een boogscheut van Landen, stond al lang op het verlanglijstje van Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux. Nooit eerder stonden zij hier aan de start en uiteraard waren de heren erop gebrand om hier kortbij huis een topprestatie neer te zetten.

Op de eerste proef werd nog wat afwachtend gestart om na te gaan of de problemen met het middendifferentieel tijdens de slotfase van de Rally van Haspengouw van de baan waren maar vanaf de tweede proef namen Jonas en Kenneth definitief het voortouw. Terwijl andere snelle piloten hun tanden -en soms ook hun wagens- stukbeten op de tijden van het Landense duo, volgden de scratches elkaar in sneltreinvaart op. Jonas bleef er rustig bij: “Toen we zagen dat we aan de leiding stonden, zijn we vrijwel onmiddellijk onze tijden gaan afstemmen op deze van onze collega’s zodat we onze voorsprong gestaag konden vergroten. Spijtig dat ook makkers Jan Jacobs en Lennert Salmon de strijd dienden te staken die zeker in eigen streek altijd aardig wat weerwerk kunnen bieden. Van stress of druk was deze keer geen sprake en dat mag ook wel al eens. Ik ben tevreden van de wagen, niets op aan te merken. Een overwinning die ik dan ook graag opdraag aan Philip Smets van Smets Motoren en zijn crew die er telkens voor zorgen dat onze Lancer picobello in orde is. Het is nu al uitkijken naar de TAC Rally in Tielt begin april. Daar willen we er nog eens goed voor gaan zitten!”

Jonas en Kenneth kregen niet alleen de beker voor de algemene overwinning mee naar huis, ze werden ook gehuldigd in de Challenge Hesbaye, een trofee voor zij die erin slagen om zowel de Rallye de Hannut als de Rallye Jean-Louis Dumont op hun palmares bij te schrijven.

De TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt vindt plaats in het weekend van 8 en 9 april. In een traditioneel sterk deelnemersveld willen de Landenaars hun uitstekende tijden van de voorgaande editie nog eens graag herhalen…

Voor Hermen Kobus en Erik de Wild staat de eerste afspraak van 2016 vandaag op het programma. In Gran Canaria opent het European Rally Championship met de Rally Islas Canarias El Corte Inglés, een topwedstrijd van het Spaans kampioenschap die dit seizoen zijn 40ste editie viert. Hermen en Erik brengen hun Skoda Fabia R5 aan de start met nummer 14, nadat ze een erg knappe 6de tijd reden op de Qualifying Stage. Een chrono die past bij de ambities van Hermen, want de Skoda-piloot mikt op een plaats in de top 5.

Voor Gerrit Kobus begon het avontuur meer dan een week geleden al. Op woensdag werd de Skoda Fabia R5 ingeladen en vertrok de servicetruck vanuit Lichtenvoorde naar Zuid-Spanje, waar de vrachtwagen en de rallywagen zaterdag in Cadiz werden ingescheept richting Canarische Eilanden. De bemanning arriveerde zondag in Las Palmas. Hermen en Erik konden aan de voorbereiding beginnen van hun eerste grote afspraak van het seizoen in het Europees kampioenschap.

De kennismaking met het parcours op de Canarische Eilanden was verrassend voor Hermen. "Ik had het asfalt vlakker verwacht. Het asfalt is best ruw. Het parcours is bovendien ongelofelijk bochtig. Het langste rechte stuk is hooguit 200 meter. De meeste bochten volgen elkaar heel snel op. En, het weer op de Canarische Eilanden zal ook een heel bijzondere rol spelen, want je kan op een proef van 10 km heel uiteenlopende omstandigheden hebben. Je start beneden aan de kust in de zon met 20 graden, terwijl je na een paar kilometer in de bergen geconfronteerd wordt met mist, met een temperatuur die gezakt is naar 3 tot 4 graden. We hebben zelfs sneeuw gezien tijdens onze verkenningen. Kortom, het weer zal een factor zijn om rekening mee te houden," vertelt Hermen, die de 6de tijd klokte op de Qualifying Stage van 3,57 km.

"Met die 6de tijd ben ik heel tevreden, want er staan toch een 15-tal snelle R5's aan de start. Mads Ostberg klokte met zijn Fiesta R5 een geweldige scratch. Dan heeft natuurlijk ook een stuk te maken met het ritme. Ostberg zit al volop in het WRC-ritme, terwijl het voor ons de eerste wedstrijd van het jaar is. Ik maakte een klein foutje op de QS en bovendien waren onze banden ook niet op temperatuur voor die korte proef. Door een probleem met de toelevering bij Kumho, reden we met banden van een ander merk en die hebben duidelijk meer tijd nodig voor ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik had nog een paar tienden sneller gekund, zeker omdat we ook een probleem hadden met de intercom, maar met een 6de tijd zijn we goed geplaatst."

Want, de piloot van de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon-Oil en Kumho start in Gran Canaria met ambitie. "Erik is al tevreden met een plaats in de top 10 en hij zal helemaal blij zijn met een plaats in de top 5. Zelf mik ik voluit op een plaats in de top 5. Ik ben klaar om er weer tegenaan te gaan!"

De Rally Islas Canarias El Corte Inglés telt 12 klassementsproeven, allemaal op asfalt. De Skoda Fabia R5 van Hermen Kobus en Erik de Wild neemt het op tegen 6 Ford Fiesta's R5, waaronder de exemplaren van Mads Ostberg, de fabriekspiloot van Ford in het WRC, en titelverdediger Kajetan Kajetanowicz, 4 DS 3 R5's, 2 Peugeot 208 T16's en twee andere Skoda Fabia's R5. Na 215 km tegen de chrono zullen we zondag het verdict kennen van de eerste wedstrijd van het FIA European Rally Championship.

Op zaterdag 12 maart heeft Autoclub Dadizele met de Rallysprint van Moorslede opnieuw de eer om het regionale rallykampioenschap te openen. Het is het openingsweekend van een lang kampioenschap dat pas eind november de deuren zal sluiten. Traditioneel is deze rallysprint een testgrond voor de diverse deelnemers en dus verzamelen niet zelden nationale en regionale toppers zich rond de basiliek in Dadizele.
Met 137 inschrijvingen (92 moderne en 45 historics) stevent deze editie af op een vol huis met het nodige spektakel. De organisatie koos voor het behoud van de gekende waarden met een identiek parcours en timing aan de voorgaande jaren. Het rallycentrum bevindt zich zoals steeds op de Markt van Dadizele, net onder de gekende basiliek. Rondom het parcours heeft de organisatie twee parkeerterreinen voorzien.
Bernd Casier zou starten met de Fiesta R5 maar had een afspraak over het hoofd gezien. Hij kan dus niet aanwezig zijn in Moorslede maar heeft een deal gesloten met Timothy Van Parijs, die het stuur van de Fiesta R5 zou overnemen, nog steeds met Nick Degryse in de co-stoel. Van Parijs wordt dus de nieuwe topfavoriet voor de eindzege...
Maar als Van Parijs steken laat vallen of in de fout gaat, dan staat er een hele vloot aan Mitsubishi Evo’s klaar om zijn plaats over te nemen: de specialisten Piet en Sander Van Hoof, lokale held Bert Coene en regerend divisie 3 kampioen Steve Bécaert. Daarnaast staan eveneens enkele outsiders op het programma zoals de Fransman Mathieu Lantoine (Subaru WRC), Bert Cornelis (Polo Super 2000) en Jochen Claerhout (Porsche 997). “En als Andy Lefevere beslist om zich in te schrijven, dan zijn we absoluut niet zeker van de winst”, aldus Nick Degryse…
Bij de historics is Paul Lietaer dan toch van de partij, op zijn vertrouwde Escort RS1800, en iedereen weet dan dat hij bij de absolute toppers moet worden gerekend. Maar er zijn kapers op de kust zoals vader en zoon Calcoen, Geert Vandoorne en Edwin Degeytere, allen op Ford Escort BDA’s. Maar herinner u de vorige editie en dan weten we dat ook Porscherijder Frederique Delplace niet mag worden vergeten, evenmin als Chris Debyser (Opel Transeurope) en de BMW’s van Geert Glorieux en regerend Historics kampioen Danny Kerkhof. De onbekende factor in het geheel wordt Dirk Vermeirsch, die zijn nieuwe Subaru Legacy komt testen.
Autoclub Dadizele kan weer volop rekenen op de steun van de gemeente Moorslede en burgemeester Ward Vergote is opnieuw van de partij als deelnemer met zijn Ford Escort. Voor pers en publiek is er ook de spektakelprijs: een trofee en bijhorende prijs voor wie als “meest spectaculaire rijder” wordt betiteld.
Vanaf zaterdag 12 maart leeft Dadizele op het ritme van de rally, met de technische controle, de inschrijvingen aan het gekende bastion, café de Pompeschitter, en op zondag de wedstrijd met vier passages over het parcours om 8u30, 11u, 13u30 en 16 uur. Tickets kosten 10€.

Na het succes van het opleidingsprogramma Future Stars de voorbije 4 jaren hebben Evelien Deschuytter en Fred Miclotte logischerwijze beslist deze Rally Academy dit jaar opnieuw te organiseren. Future Stars biedt een professionele en complete opleiding voor piloten en copiloten in de rallysport via verschillende workshops.
In de loop van de drie voorbije seizoenen profiteerden tal van jonge piloten en copiloten van de raad van professionele coaches, waaronder Freddy Loix, Alain Penasse, Berd Casier, Vincent Verschueren, Kevin Demaerschalk, Yannick Willocx en Vincent Struye, om hun kennis en competenties uit te breiden, niet alleen op het vlak van het rijden, maar ook inzake de techniek en de afstelling van de wagen.
"De voorbije jaren van Future Stars was een succes. Het merendeel van onze vroegere Future Stars rijden zich nog steeds in de kijker. Ze waren uitstekende ambassadeurs van het programma, want ze hebben wat ze geleerd hadden omgezet in de praktijk," verheugt Evelien Deschuytter zich. “Als je ziet welke progressie de Future Stars reeds gemaakt hebben dan mogen we wel terecht trots zijn.
De workshops
Het programma Future Stars bestaat uit 10 workshops : notasysteem, de technische kennis van een rallywagen, creatief zoeken naar sponsors, de ideale lijn, het technische en sportreglement van rally's, het trainen van de rijvaardigheid op een simulator, communicatie met de media, het beheersen van een rallywagen, en er komt een nieuwe opleiding bij!
Getalenteerde coaches

Om de Future Stars van de rallysport te vormen, moet je natuurlijk kunnen rekenen op talentvolle coaches die een referentie zijn in hun vakgebied. De opleiding blijft heel toegankelijk op financieel vlak. "Hoewel we het programma opnieuw uitbreiden, zal de prijs min of meer hetzelfde zijn als in 2015," preciseert Evelien. "We hebben bovendien een aanzienlijke korting voorzien voor teams die zich samen inschrijven. En als kers op de taart, krijgt niet enkel de meest verdienstelijke piloot op het einde van het jaar een bijzonder interessante prijs, ook de anderen zullen opnieuw beloond worden!

Op woensdag 23 maart 2016 organiseren we een info avond waarbij we het programma uitleggen en je kennis kan maken met de teams van de voorbije 2 jaren. Deze info avond vindt plaats in Eat@Doorn - Doorn 12 – 9700 Oudenaarde. Iedereen is welkom om 19h30. De voorstelling begint om 20h00 stipt. Nadien krijgt elke aanwezige nog een hapje en een drankje aangeboden door Aarova Oudenaarde!

Inschrijven kan voor zaterdag 19 maart via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. met vermelding van uw naam, gsm en aantal aanwezigen. Indien u er niet bij kan zijn, maar toch interesse hebt in Future Stars 2016, gelieve dan uw gegevens door te sturen via e-mail.

Voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker stond de Rally van Haspengouw als test op ware grootte gepland. De jonge piloot uit Kapellen bewees klaar te zijn voor zijn tweede seizoen in de Franse Peugeot 208 Rally Cup, want hij domineerde van start tot finish de strijd in het Junior BRC met de pas aangekochte Peugeot 208 R2.
Het eerste weekend van april staat in het rood aangeduid in de agenda van Joachim en Andy. Dat weekend start de Terre des Causses, de eerste manche van de Franse Peugeot 208 Rally Cup. In hun tweede seizoen willen Joachim en Andy zich tonen tussen de Fransen. Het belooft alvast een spannende strijd te worden, want er zijn al 18 inschrijvingen.
Om beter te doen dan vorig jaar, moet vooral gezorgd worden voor een grotere betrouwbaarheid, want die liet het vorig jaar wel eens afweten. Daarom werd een eigen team opgericht.
"Het was in Haspengouw niet alleen een test voor onze nieuwe wagen, maar ook voor het team. De papa van Andy, Marc, is al 30 jaar de vaste mecanicien van Paul Lietaer. Hij weet wat er moet gebeuren om een auto perfect aan de start te brengen. We hebben een eigen team gecreëerd dat gerund zal worden door Marc. In Landen werkte het prima, want de wagen presteerde de ganse dag feilloos," vertelde Joachim.

Vooraan in RC4 domineerde Steven Dolfen de strijd, maar in het Junior BRC was Joachim veruit de snelste. Wagemans won met ruime voorsprong de strijd bij de Juniors en stuurde zijn wagen naar een knappe 2de plaats in RC4.
"Met 12 juniors aan de start, was er dit jaar voldoende concurrentie. Ik had al snel een mooie voorsprong opgebouwd en ik heb daarna geen zotte risico's meer genomen. Voor mij telde enkel de overwinning in het Junior BRC. Het team heeft vertrouwen opgedaan, de auto is perfect en we kunnen met vertrouwen toewerken naar de Terre des Causses. De motor gaat nu naar Frankrijk, waar hij verzegeld zal worden voor de Cup."
Afspraak begin april voor de eerste manche van de Franse 208 Rally Cup met Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker.

Kalender 2016:
1/ Rallye Terre des Causses (1/3 April – Gravel)
2/ Rallye d’Antibes Côte d’Azur (19/22 May – Asphalt)
3/ Rallye Terre de Langres (24/26 June – Gravel)
4/ Rallye Terre de Lozère (26/28 August – Gravel)
5/ Rallye du Vosgien (15/17 September – Asphalt)
6/ Rallye Terre des Cardabelles (7/9 October – Gravel)
7/ Rallye du Var (24/27 November – Asphalt)

Vincent Verschueren en Gert Broekaert hebben hun debuut met de gifgroene GoDrive Skoda Fabia R5 niet gemist. Door een forse griepaanval moest Vincent heel diep in zijn reserves tasten, maar uiteindelijk heeft hij de schade prima kunnen beperken met een vierde plaats.
Toen Vincent Verschueren, Veronique Hostens en Gert Broekaert, samen met het voltallige GoDrive-team van Gaby Goudezeune, afgelopen woensdag de nieuwe Skoda Fabia R5 voorstelden, had Vincent al last van een griepaanval. En de griepaanval was zaterdag nog niet voorbij. Helaas.
"Op de eerste klassementsproef ging ik even rond en op de tweede proef miste ik een rempunt. Ik heb gewoon geen energie om te vechten en het is heel moeilijk om geconcentreerd te blijven, want ik ben nog goed ziek," vertelde Vincent, die bij de hergroeperingen warm in de wagen bleef zitten. "Ik probeer mijn energie te sparen. Ik had echt niet gedacht dat we nog zo dicht in de buurt van Freddy en Kris zouden blijven. Het bevestigt mijn indruk dat deze Fabia R5 een geweldige wagen is. Hij voelt supergoed aan. Het koppel is machtig!"

Vincent Verschueren was mee met de kopgroep, maar de tweede doortocht in Walshoutem maakte een einde aan de hoop op een podiumplaats. De Skoda bereikte de finish met een wapperend linker achterwiel en 56" tijdverlies.
"En we hebben ongelofelijk veel geluk dat we hier nog staan, want het wiel brak af op een heel snelle strook. Ik denk dat we toen aan 190 km/h reden...," vertelde Vincent, die met een onderdeel geleend van 2C Compétition, het team van Freddy Loix, de schade beperkte met een vierde plaats. Op de allerlaatste proef passeerde Vincent nog Bob de Jong. Wat een vechtlust!

"Ik ben vooral heel blij met het gevoel na deze wedstrijd," lachte Vincent. "Ik ben helemaal leeg, maar de Skoda heeft me nu helemaal overtuigd. We gaan dit jaar nog plezier beleven, want ik heb al een paar ideeën om de afstellingen nog te verbeteren. Daar ga ik met Rudy Leblon werk van maken tegen de Spa Rally."

Het Belgian Rally Championship is dit weekend van start gegaan in het Vlaams-Brabantse Landen. Op de 12 klassementsproeven van de Rally van Haspengouw was de strijd razend spannend en deze keer speelde de Mitsubishi Lancer WRC05 van Chris Van Woensel en Rik Snaet een hoofdrol. Chris en Rik waren de beste performers in de wedstrijd. Ze hadden kunnen winnen, maar de derde podiumplaats deed ook erg veel deugd.
Na een moeilijk seizoen in 2015, werd deze winter niets aan het toeval overgelaten om de Mitsubishi Lancer WRC05 in topvorm aan de start te krijgen.
"De wagen is heel lang bij MML in Engeland geweest, waar een andere kabelboom werd ingebouwd. Maar, uiteindelijk vond men bij MML geen aanwijsbaar probleem voor de kortsluitingen die motorstoringen veroorzaakten. In Zolder heb ik een duurzaamheidstest gedaan. Ik reed 25 ronden, goed voor een 100-tal kilometer op snelheid, zodat de mechaniek goed warm zou worden. Precies op die momenten begon de motor te haperen vorig jaar. En, in de loop van de test roken we weer een brandlucht en... ging mijn zijruit niet meer elektrisch dicht... Een van mijn monteurs heeft toen alles nog eens nagekeken en vond achter het dashboard een draadje van de voorruitverwarming dat gesmolten was. Dit kan wel eens de oorzaak geweest zijn van alle ellende vorig jaar, want bij MML had men daar niet gezocht."

Na een eerste proef om even zijn draai te vinden, trapte Chris in de openingsronde drie snelste tijden op de tabellen. De Yokohama-piloot kwam als leider terug binnen, voor de R5's van Kris Princen en Freddy Loix.
"Het gaat heel goed, maar ik blijf voorzichtig," lachte Chris.

Nadat de vijfde proef niet gereden werd, klokte Chris een 2de tijd in Heers, maar bij de finish ging het koppelingspedaal zonder weerstand tegen de bodem. "We hebben even gezocht en zagen dat de koppelingsolie weg was," doet Chris zijn verhaal. "We waren 2 minuten te laat aan de start van KP 7 en gingen van start op de startmotor. Op de verbinding naar Walshoutem, heel lastig zonder koppeling, hebben we de kapotte leiding hersteld."

Enkel door de 20" straftijd verloren Chris en Rik de koppositie. Met 5 snelste tijden waren ze de beste performers in de wedstrijd, maar ze eindigden op de derde plaats. "Natuurlijk hadden we kunnen winnen, maar het is al een enorme opluchting dat we verlost zijn van de elektrische storingen. We hebben getoond dat er dit jaar nog rekening met ons gehouden moet worden!"

Zeker op de snelle proeven van de Rally van Wallonië eind april, het decor van de volgende afspraak van Chris Van Woensel en Rik Snaet.

De Rally Van Haspengouw mocht zaterdag het Belgisch rallykampioenschap openen onder een fris lentezonnetje. Het kampioenschap kondigt zich voor 2016 veelbelovend aan en die verwachtingen werden in Landen meteen ingelost met een spannende strijd tot in de slotmeters op alle niveaus. Zowel voor de algemene overwinning als in de M-Cup konden de massaal aanwezige toeschouwers genieten van een intense strijd en mooie spectaculaire passages.

Voor ons begon de wedstrijd nochtans niet goed met meteen reeds een 30-tal seconden tijdverlies op de KP2 (Heers) waar we bijna onmiddellijk de wagen voor ons inhaalde (wagen 34- DS3) die door problemen veel tijd had verloren. Helaas heeft deze zijn achteruitkijkspiegel niet in het oog gehouden zodat we we bijna de ganse proef achter deze deelnemer hebben vastgezeten en 30 seconden verliezen op deze proef. Ondanks het feit dat de baancommissarissen dit onsportief voorval konden bevestigen werd onze tijd niet gecorrigeerd. We waren onmiddellijk op achtervolgen aangewezen in de M-Cup. Aanvallen was de boodschap. Op bijna alle proeven hebben we nadien top 10 tijden gedraaid en zodoende konden we van de 29ste plaats na KP2 terugklimmen naar de 11de plaats algemeen na KP8. Ondertussen had Toby Vandenberghe de strijd reeds moeten staken wegens motorproblemen. Vooral Patrick Diels was nu de voornaamste concurrent voor de overwinning in de M-Cup. De strijd met Diels was er éénte op seconden. Bij het ingaan van de laatste ronde stond Diels één plaats voor ons met 34 seconde voorsprong (herinner de 30 seconde verlies door oponthoud). Voor de laatste lus van 4 proeven moesten we alle registers opentrekken en de eindsprint inzeten in de nachtelijke proeven. Deze opzet was aan het lukken en bij het ingaan van de laatste proef was het verschil nog slechts 13 seconden. Helaas kregen we op deze laatste proef rode vlag (betekent onmiddellijk stoppen) en werd deze proef geneutraliseerd voor ons omdat Han Hoendervangers de weg volledig blokkeerde door een technisch probleem. We kregen opnieuw een normtijd toegewezen die wederom niet in ons voordeel is en die finaal een einde maakte aan onze inhaalrace … .

We zijn uiteidelijk geëïndigd op een schitterende 8ste plaats algemeen net na de moderne R5-wagens en 2de in de M-Cup. De M-Cup werd dus gewonnen door Diels die net voor ons staat op een 7de plaats algemeen met een uiteindelijke voorsprong van 17.6 seconden op ons. Proficiat aan Diels met de sterke wedstrijd en spannende strijd.

De Champion Lubes M3 heeft super gedraaid afgelopen weekend, de nota’s waren perfect voorgelezen door Peggy en de Service schitterend gedaan door het team (Filip, Gunther, Jerre, Jordy, Joren & Poko).  Bedankt allen !

Laat ons hopen dat dit voor het M-Cup kampioenschap het begin is van een spannende strijd het ganse jaar.

De volgende wedstrijd is de 43ste TAC Rally op zaterdag 9 april. Hier zullen de Westvlamingen zeker de voornaamste concurrenten zijn en zal de titelstrijd volledig open getrokken worden.