Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op een zonovergoten Hemelvaartsdag trok het team van Jonas Langenakens Rallying naar het Waalse dorpje Haillot om er deel te nemen aan de gelijknamige rallysprint, en dit als voorbereiding op de Sezoensrally die binnen een tweetal weken op het programma staat. Co-piloot van dienst was Jonas’ vriendin Priscilla Louis, die meteen haar debuut maakte in een snelle Lancer Evo IX.

De lat hoog leggen, zegt men wel eens. Na een snelcursus “rally” van vaste co Kenneth Delvaux vertrok het koppel onder luide aanmoedigingen van zoon Timo, familie en vrienden richting de start van de eerste lus. Een zeer hobbelige en gladde proef van net geen tien kilometer diende viermaal te worden afgelegd. Tijdens de eerste doortocht werd meteen een tweede tijd geklokt op amper drie seconden van Laurent Léonard in de DS3 R5. Hiermee waren Jonas en Priscilla beduidend sneller dan de andere Evo’s en enkele snelle BMW’s. Tijdens rondes twee en drie werd het tempo nog iets verhoogd en werd telkens een seconde sneller gefinisht dan tijdens de eerste ronde. Maar ook wedstrijdleider Léonard had het goede ritme gevonden en kon nog enkele seconden uitlopen op het koppel. Voor de laatste ronde liet Jonas nog hardere banden monteren in de hoop om wat tijd goed te maken maar dit had niet meteen het gewenste resultaat zodat de Landenaars genoegen dienden te nemen met de tweede stek in het eindklassement.
“Ik denk dat we zeker tevreden mogen zijn met dit resultaat,” aldus Jonas. “We rijden hier om mijn favoriete wedstrijd in Bocholt voor te bereiden. Om niet nodeloos extra kosten hoeven te maken, vertrokken we hier met de banden die we nog hadden liggen. Met goede banden denk ik dat we zeker een goede kans maakten om Léonard bij te benen. Aan de co zal het zeker niet gelegen hebben. Het is bijna niet te geloven dat het de eerste keer was dat Priscilla nota’s las. Alsof ze nooit iets anders deed presenteerde ze mij de nota’s duidelijk en op tijd en dit zonder enige fout. Op een parcours als dit is het weinigen gegeven. Chapeau!” Ook Priscilla keerde tevreden huiswaarts: “Een onvergetelijke ervaring. Echt indrukwekkend! Maar ik weet dat Jonas een goede piloot is en de wagen goed onder controle heeft, dus had ik er alle vertrouwen in. Ik ben blij dit meegemaakt te hebben en als de kans zich ooit nog moest aandienen, wil ik dat nog wel eens overdoen.”
Op zaterdag 21 mei treedt het team opnieuw aan in het Belgische rallykampioenschap en dit tijdens de Sezoensrally. Daar zal vertrouwde co Kenneth Delvaux weer het rechterzitje bemannen. Het rijden op maaskiezel heeft Jonas goed onder de knie en daar wil hij zich opnieuw laten gelden. “We willen daar zoals in het verleden weer erg sterk scoren. Voor mij mag het dus gerust regenen over twee weken in Bocholt,” lacht Jonas. Al zullen weinig toeschouwers deze mening toegedaan zijn…

Net zoals Jelle Vermeire in de TAC Rally, werd het Junior-klassement in de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap, ook gewonnen door een piloot van de Ford Performance Academy. Meer nog, Polle Geusens behaalde ook een overtuigende zege in klasse RC4, de categorie voor de bijzonder concurrentiële R2's. Polle droomt er ongetwijfeld van om in de voetsporen te treden van Xavier Baugnet en Adrian Fernémont, die eens te meer hun talent bewezen met een Ford Fiesta R5...

Polle Geusens maakte zijn debuut aan het stuur van zijn nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost in de kleuren van de Ford Performance Academy. De Limburger toonde nog eens zijn snelheid op de proeven van de Rally van Wallonië. De 25-jarige piloot uit Lommel, beste performer bij de Juniors en in R2, eindigde op een schitterende 11de plaats algemeen. En dat met een driecilinder van amper 1 liter onder de motorkap...

"Na zeven maanden inactiviteit had ik niet verwacht zo snel weer in het ritme te zitten," lachte Polle Geusens. "De nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost is verbluffend efficiënt. Ik heb genoten van het duel met Guillaume De Ridder en zijn Peugeot. Dat duel had best mogen duren tot de finish."

De prestatie van Polle stemde ook Davie Meert, coördinator van de Ford Performance Academy, tevreden: "Polle bewees het niveau van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost, die beschouwd kan worden als de nieuwe referentie in R2. Zijn resultaat bevestigt al het goede dat verteld werd over de EcoBoost sinds zijn eerste optreden in competitie in een asfaltrally vorig jaar in Ieper."

Polle Geusens kende een probleemloze wedstrijd. Dat kon niet gezegd worden van alle piloten van de Ford Performance Academy. Jelle Vermeire verloor meermaals tijd en kon zijn kansen in het Junior-klassement niet verdedigen. Deze keer moest de winnaar van het Junior-klassement in de TAC Rally tevreden zijn met een 5de plaats aan het stuur van zijn atmosferische 1.6. Een andere smaakmaker van het Junior BRC, Tobias Brüls, ging van de baan en moest opgeven. Voor Alain litt, de laatste vertegenwoordiger van de Ford Performance Academy en een streekpiloot uit Namen, stond de Rally van Wallonië in het teken van het leerproces. Hij werd uiteindelijk 42ste met zijn Ford Fiesta R2.

Polle Geusens eindigde net buiten de Top 10, maar twee andere Ford Fiesta's eindigden helemaal in de kopgroep. Twee Fiesta's R5 ingezet door TeamFloral en bestuurd door bekende gezichten bij Ford, want ze waren allebei jarenlang smaakmakers van de Ford Fiesta Trophy. Xavier Baugnet, Kampioen van de Fiesta Trophy in 2008 en 2012, reed zijn derde rally met een R5. Met twee snelste tijden kon hij in extremis de vijfde plaats pakken met de Ford Fiesta R5 van team Renties. Ook Adrian Fernémont maakte indruk met zijn aanpassingsvermogen. Adrian was de revelatie van de wedstrijd bij zijn debuut met een R5. De vice-kampioen van de Trophy 2014 kreeg vorig jaar al de eer om de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost te laten debuteren in Ieper. In elk geval bewezen Xavier Baugnet en Adrian Fernémont eens te meer dat de Fiesta R2 en de Trophy een ideale springplank zijn voor jong talent.

Dit soort springplank wil Polle Geusens benutten. De jonge Limburger begint laat aan het seizoen, maar hij koestert wel hoge ambities dit jaar: "Ik zal enkele wedstrijden van het Junior BRC rijden, maar mijn hoofddoel dit seizoen is de Rally van Duitsland in het kader van de Drive DMack Fiesta Trophy. Als alles goed gaat in Trier, dan zal ik ook de Rally van Catalonië rijden. De beste piloot in de Trophy in die twee wedstrijden wint een rally in WRC-2 met een Ford Fiesta R5..."

De 33ste editie van de rally van Wallonië werd onder zeer moeilijke weersomstandigheden gereden tijdens in het weekend van 1 mei. Meer dan 40 van de 109 teams die aan de start kwamen moesten immers opgeven ! Daarbij o.a. twee van de favorieten, Kris Princen en Francois Duval, waardoor Freddy Loix zijn vierde zege van dit seizoen pakte en tevens een grote stap richting… vierde opeenvolgende titel zet !
De rally van Wallonië presenteerde dit weekend, het mooiste deelnemersveld tot dusver van het Belgian Rally Championship (BRC). Naast een twintigtal topwagens (13 R5’s, 4 WRC’s en 4 RGT’s) waren er immers ook nog een dozijn piloten die streden i.f.v. een podiumplaats !
Op de weergoden kon men evenwel niet rekenen en de gevolgen daarvan waren voorspelbaar : een ellenlange lijst met opgaves ! Het begon trouwens al vroeg met die van Kris Princen, tweede algemeen na zijn besttijd in Kp3, die in de volgende proef een koprol maakte. Daardoor verloor deze wedstrijd één van zijn tenoren, maar wellicht is dat ook het geval voor het kampioenschap. Reeds goed op dreef vrijdagavond op de flanken van de Citadel, nam François Duval (na drie jaar nog eens achter het stuur van een topwagen) met zijn DS3 R5 intussen de wedstrijd stevig in handen. Ondermeer via vijf besttijden bouwde hij die voorsprong tijdens de twee eerste ronden op Freddy Loix trouwens
stelselmatig verder uit tot een halve minuut. Hoewel Freddy gevangen zat tussen de wens om voluit voor de zege te strijden of een optie te nemen op een nieuwe titel, werd het vooraan tijdens de slotlus toch opnieuw spannend, aangezien Freddy via drie opeenvolgende besttijden de kloof reduceerde tot 22 seconden. “Dudu” reageerde meteen met zijn zevende scratch (op Wartet) maar ging even later dan tijdens de allerlaatste proef van de baan ! Daardoor had Freddy Loix als nieuwe leider plots een fraaie voorsprong van ongeveer 50 seconden op zijn eerste achtervolger Xavier Bouche, zodat hij nadien als leider van een kwartet Skoda’s de wedstrijd “rustig” kon controleren, onderweg naar een vierde opeenvolgende BRC-zege dit seizoen, een vierde opeenvolgende podiumplaats in de rally van WallonIë en… een vierde opeenvolgende Belgische titel ! “Ja uiteraard controleerde ik vandaag”, lachte de winnaar bij zijn terugkeer in Jambes. “Maar zaterdagavond had ik wel een goede reactie op de snelle chrono’s van mijn concurrenten waarvan ik toch even schrok.”
Nog tal van andere duels Toch was het zondaggedeelte van deze rally verre van saai, aangezien ondermeer de strijd om de tweede plaats nog zeer intens was. Het onderlinge verschil tussen Xavier Bouche, Vincent Verschueren en Guillaume Dilley, die allemaal hetzelfde doel ambieerden, bedroeg zaterdagavond immers slechts een twintigtal seconden. Hoewel hij benadeeld was door de lagere topsnelheid van zijn DS3 (179 km/h t.o.v. 204 voor de twee Skoda’s) kon de jongste toch het contact met zijn merkgenoten behouden tot… de koppeling van zijn Citroën begaf op de tankzone. Mede gesteund door zijn drie besttijden, schoof Benoit Allart daardoor met zijn “oude” Skoda Fabia WRC door naar de vierde
plaats, een evenaring van zijn resultaat van vorig jaar, terwijl voor hem de strijd om de tweede plaats een adembenemende finale kende, maar in tegenstelling tot Spa nu met de Fabia R5 van Xavier Bouche als “winnaar”
Uitgaande van zijn twee besttijden in het begin van de rally en zijn derde plaats op het moment toen zijn Mitsubishi Lancer WRC05 hem opnieuw in de steek liet (transmissie) had zonder twijfel ook Chris Van Woensel in dit gezelschap kunnen meestrijden voor de beste ereplaats.
De fans konden zich echter ook opwarmen aan enkele andere leuke duels. Zo ondermeer dat tussen Xavier Baugnet en Adrian Fernémont, elk met een Ford Fiesta R5. Snel in de top-10 streden ze finaal zelfs voor de vijfde plaats, die uiteindelijk naar de lokale piloot ging. Kortom een knap R5-debuut voor Fernémont die op Yokohama’s nipt zijn meer ervaren tegenstrever klopte. Verder bleef het ook lang spannend tussen Stephan Hermann en Fred Bouvy, 8ste en 9de. Mede omdat de regen zaterdag in het voordeel van "kleine" Fiat Punto HGT (winnaar in NCM) van de talentvolle Hermann was, haalde die het uiteindelijk van de krachtige Porsche 997 GT3 van de veelzijdige Bouvy, die zegevierde in RGT. Olivier Collard en Tom Van Rompuy daarentegen reden een eerder eenzame race. De eerste was immers snel verlost van Michael Albert, waardoor hij vrij eenvoudig de beste was van het Mitsu-piloten, maar toch ook als zevende algemeen finishte. Tom parkeerde mede door de opgaves van Jordan Scaillet (foutje), Laurent Léonard (mechanisch probleem) en Kevin Demaerschalk (benzinepomp) zijn DS3 R5 op zijn eigen ritme eveneens in de Top-10.
Geusens, beste junior en winnaar in R2 Polle Geusens (knap 11de algemeen) die met zijn nieuwe Ford Fiesta Ecoboost zijn eerste rally van dit seizoen reed, zegevierde in R2 en was, mede door de tegenslag van zijn concurrent Guillaume De Ridder die tijdens de 17de proef een minuut verloor door een probleem met de stuurbekrachtiging, ook de beste Junior. Voordien had Guillaume in beide categorieën immers nipt de leiding in handen. Steven Dolfen die aangaf dat hij als
debutant in deze rally (in 2014 gaf hij al snel op) het tempo van deze twee niet aankon tikte als derde R2 aan, terwijl Sébastien Bedoret, die eveneens het parkoers rondom Namen ontdekte, op de laatste podiumplaats bij de juniors mocht plaatsnemen .
De andere juniors reden in R1 en daar was het Anthony Dovifat die domineerde, aangezien hij won met meer dan drie minuten voorsprong op Lucas Walbrecq. “Zondag nam ik geen risico’s meer “ vertelde Anthony “Ik liet zelfs diverse besttijden aan Lucas, ik verkoos immers de zege i.p.v. de bonuspunten van scratches. Tal van andere juniors haalden het einde niet : zo o.a. Delhez (sortie zaterdagmorgen), Molle (mechanisch probleem zaterdagavond), Bruls (sortie), Kobus (cardan) of Grommen (uitgesloten – zaterdag)
Thuiszege voor Bouts bij de Historics
Hoewel het HBRC minder populair is in het zuiden dan in het noorden van ons land, werd deze rally van Wallonië ook mee geannimeerd door de historische wagens. Ten eerste omdat ze vrijdagavond het bal op de Citadel mochten openen, maar ook omdat er nadien verschillende leiders waren. Vrijdagavond veroverde Stefaan Prinzie (Opel Ascona) die positie, al verloor hij ze zaterdagmorgen meteen na een tijdrovende fout . Didier Van Wynsberghe (BMW M3) nam over, maar hij kon op zondag Manu Bouts niet langer afhouden. Die kwam nochtans van ver aangezien hij vrijdagavond meer dan één minuut verloor omdat hij op de Citadel een rondje teveel maakte ! Na diverse tegenslagen in zijn home-event dus eindelijk toch nog eens succes voor de BMW-piloot, die naast de zege in HC4 zijn M3 (Gr.A) ook nog knap binnen de top-20 parkeerde en… dat op straatbanden van Bridgestone en Federal ! “Banden van 80 Euro”, grapte Manu terwijl mijn concurrenten rijden met racingbanden die minsten vier keer duurder zijn ! Kortom in ben erg tevreden.
Het klopt dat ik hier eerder al eens won (2008) in het criterium, maar na mijn tweede plaats in 2012 volgden er dan enkel nog opgaves” Didier Van Wynsberghe verloor bovendien ook nog de tweede plaats, want door een schakelprobleem moest hij in de slotfase nog opgeven. Zo ging de beste ereplaats uiteindelijk naar Dirk Deveux, die voordien en i.f.v. het kampioenschap hoofdzakelijk dacht aan de massa punten verbonden aan zijn derde plaats (en winst in PNT), terwijl Patrick Mylleville (911) doorschoof naar de derde podiumplaats, al volgde zijn Porsche 911 wel op bijna 3 minuten van de winnaar. Jens Maes (mechanisch probleem), Robin Maes (motor), Vincent Prégardien (van de baan) en Guino Kenis (gediskwalificeerd omdat hij de maximuum straftijd overschreed bij het vervangen van de dynamo en batterij) haalden het einde helaas niet.

De vierde manche van het Historic Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië, was een zware dobber. Regenbuien maakten de proeven uitermate verraderlijk voor de achterwielaandrijvers, terwijl het snelle parcours de mechaniek van de auto's ook serieus op de proef stelde. Voor de overwinning zagen we een spannend duel tussen Manu Bouts en Didier Vanwijnsberghe. De streekpiloot stuurde zijn BMW M3 naar de zege, terwijl Didier in extremis moest opgeven, zodat Dirk Deveux de beste zaak deed voor het kampioenschap.
Na de eerste avond met twee showproeven op de Citadel in Namen had Stefaan Prinzie met zijn Opel de leiding in handen, terwijl Guino Kenis erg knap de tweede besttijd op de tabellen zette met zijn oranje BMW 2002. Zaterdagochtend ging Prinzie echter al vroeg van de baan in Bois-de-Villers. Voor het derde jaar op rij liet de Stesha-piloot zich verrassen op die proef, maar deze keer kon hij nog verder, tot zondag de versnellingsbak brak.

Na de opgave van Prinzie nam Didier Vanwijnsberghe het commando over met zijn BMW M3. In de regen was de West-Vlaming de snelste, maar toen het droger werd en Vanwijnsberghe tijd verloor door het wisselen van de achterbrug, reed Manu Bouts de kloof dicht met zijn BMW M3 op conventionele Bridgestone straatbanden. Zondag werd gebikkeld voor elke seconde, maar Didier kon met minder parcourskennis op het droge het ritme van Bouts niet volgen. In de slotronde moest Vanwijnsberghe zelfs nog opgeven met een gebroken versnellingsbak.

De zege was voor een erg gelukkige Manu Bouts: "Ik had deze zege niet verwacht, want we reden hier met banden van 80 euro, gewone straatbanden van Bridgestone. Onze BMW M3 is van hetzelfde niveau als de M3's van Didier en Robin Maes, maar ik heb niet het budget om met racingbanden te rijden."

Van de kampioenschapsrijders deed Dirk Deveux de beste zaak.

"Zowel Pieter-Jan als Robin zijn vroeg uitgevallen. De twee BMW's van Didier en Manu waren te snel. Omdat ik achter me een mooie voorsprong had op Patrick Mylleville, heb ik gekozen om de wedstrijd zonder veel risico's uit te rijden," vertelde Dirk Deveux, die makkelijk afstand nam van Patrick Mylleville, die zijn Porsche naar de derde podiumplaats stuurde.

Robin Maes brak de motor van zijn BMW M3, Pieter-Jan Maeyaert brak een aandrijfas.  Vincent Prégardien ging van de baan. Guino Kenis, voor de eerste keer genavigeerd door Kurt Declerck, die in extremis moest invallen voor Robin Buysmans, verdween uit de wedstrijd omdat hij teveel tijd verloor bij de vervanging van de alternator op zijn BMW.

De vierde plaats ging naar Tobi Vandenberghe, die voor de gelegenheid met een Ford Escort Mk1 van Andes aan de start kwam: "Ik bekijk het dit jaar van wedstrijd tot wedstrijd. Deze keer koos ik voor een Escort Pinto van Andes en vierde worden met een dergelijke motor, daar ben ik blij mee. De auto was achteraan nerveuzer dan ik had verwacht."

Marcel Wirtz werd vijfde, voor de Escort-piloten Eric Duthoit en Jacky Hannon. Jens Maes redde nog een paar puntjes met de 8ste plaats, nadat hij zaterdagochtend al heel vroeg moest opgeven met een kapotte achterbrug.

Ook voor de jongeren van het Junior Belgian Rally Championship waren het drie intense dagen tijdens deze 33ste editie van de Rally van Wallonië. Door de regen waren de snelle klassementsproeven rondom Namen uitermate glad en verraderlijk. Foutloos blijven was de eerste opdracht. Polle Geusens bevestigde zijn sterk seizoen van vorig jaar met een overtuigende zege, na een pittig duel met Guillaume De Ridder, die door een technisch probleem 1 minuut verloor. In het Junior BRC doet Anthony Dovifat eens te meer de beste zaak. De DS-piloot vergroot zijn voorsprong en lijkt op weg naar de titel...
Voor de eerste keer dit seizoen drukten de jongeren hun stempel op de strijd in RC4, de categorie voor de snelle R2's. Referenties als Steven Dolfen, die kampte met een tekort aan parcourskennis, en Manu Canal-Roblès moesten de snelste tijden aan twee jonge kleppers laten: Guillaume De Ridder, die met zijn Peugeot 208 R2 kwam opwarmen voor de volgende manches op asfalt in de Franse Peugeot 208 Rally Cup, en Polle Geusens, die zijn nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost presenteerde.

De twee kemphanen vochten een schitterend duel uit voor elke seconde. De Ridder draaide 9 snelste tijden, maar Geusens deed met 13 besttijden nog iets beter. De beslissing viel zaterdagavond, toen De Ridder in Vedrin meer dan een minuut verloor door een defecte stuurbekrachtiging.
"Dit is bijzonder jammer, want het tempo zat er goed in en het duel met Polle was geweldig," lachte Guillaume. "Zondag zijn we ook blijven aanvallen, wat je wel kan merken aan onze 12de plaats algemeen! Dit was in elk geval een goede training voor de Franse rally's."
Polle Geusens won niet alleen de strijd in RC4, maar ook die bij de Juniors en de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving in de Sezoensrally: "Ik had niet verwacht dat ik na 7 maanden zo snel het goede ritme zou vinden, maar het chassis van de Fiesta EcoBoost bevalt me prima en geeft veel vertrouwen. Ik zat zeker nog niet overal op de limiet, maar we stonden ook niet stil. Op de Citadel heb ik wat tijd laten liggen toen ik een foutje maakte en de motor liet afslaan, maar de rest van de wedstrijd verliep vlekkeloos. Voor mij had het duel met Guillaume tot de finish mogen duren," aldus de 25-jarige uit Lommel.

De derde plaats bij de Juniors ging naar Sébastien Bedoret, die de eerste ronde telkens benutte om het parcours wat beter onder de knie te krijgen, alvorens een tandje bij te steken in de volgende ronde. Andy Dewallef bouwde het tempo ook rustig op, nadat hij door elektrische pannes twee keer aan de kant moest blijven in de vorige manches. Jelle Vermeire verloor veel tijd bij een sortie en de West-Vlaming verspeelde op de Citadel vrijdagavond al kostbare tijd toen de ontwaseming van de voorruit dienst weigerde.

Vooraan in het Junior BRC deden de R1-piloten weer gouden zaken, met name Anthony Dovifat, die met 19 besttijden in totaal 32 punten scoorde, amper 1 minder dan Geusens. De auto probleemloos naar de finish sturen, dat was voor Anthony de enige opdracht. Daarom liet hij zondag een paar snelste tijden aan Lucas Walbrecq, die toch op bijna drie minuten gereden werd.

Bij de pechvogels noteren we Jimmy Grommen (mechanische pech), Amaury Molle (motor opgeblazen) en Romain Delhez, wel aan de finish via SuperRally nadat hij zaterdag de ophanging stuk reed bij een schuiver. Ook Tobias Brüls haalde de finish niet na een sortie.

De volgende afspraak voor de Juniors: de Sezoensrally op 21 mei!

Dicht bij het podium finishen, dat was de ambitie van Vincent Verschueren en Veronique Hostens voor de start van de Rally van Wallonië. Het leek een heel ambitieuze doelstelling, want het startveld in Namen oogde ronduit indrukwekkend met 14 R5's en een paar WRC's, maar bovendien was de matige TAC Rally nog niet helemaal verteerd. Toch slaagde het GoDrive duo met glans in hun opzet. Na een uitermate spannende finale, waarin Vincent enkele snelste tijden reed, eindigde Verschueren op de derde plaats, amper 1"7 achter Xavier Bouche.
Vincent Verschueren en Veronique Hostens namen niet teveel risico's op de Citadel vrijdagavond. Op de showproef was er meer te verliezen dan te winnen. Maar, zaterdag, toen het serieuze werk begon, was Vincent goed bij de les. Na de eerste lus stond de Godrive Skoda op de vijfde plaats op 55" van leider Duval en nipt voor de WRC van Chris Van Woensel. "Het vertrouwen is terug aan het komen. De auto voelt vandaag heel wat beter aan dan in Tielt. We zijn duidelijk op de goede weg," vertelde Vincent.

Dat zou ook blijken toen het in de namiddag droger werd. In de tweede lus naderde Vincent tot op 4" van Xavier Bouche, op de derde plaats met een gelijkaardige Skoda. En nog 5 proeven later, bij het afsluiten van de tweede etappe, waren Vincent en Veronique al opgeklommen naar de derde plaats, nog altijd kort achter Xavier Bouche. Zondag zou nog spannend worden, want het verschil met Bouche bedroeg slechts 14".

"We hebben zondag bewezen dat we veel progressie gemaakt hebben en stilaan bij de grote jongens aansluiten. Met vier snelste tijden op 8 proeven was ik de beste performer op de slotdag. ik had vooraf gezegd dat progressie maken het belangrijkste was. Het is duidelijk dat we progressie gemaakt hebben sinds Tielt en dat we nu tijden vergelijkbaar met Loix en Princen kunnen klokken. Dat was waar ik van droomde. Akkoord, op 1"7 van de tweede plaats finishen, dat is nooit plezant, maar ik verlaat Namen met een heel positief gevoel. Er komen nog mooie tijden aan," lachte Vincent Verschueren.

Met 14 R5's aan de start, oogde de affiche van deze 33ste Rally van Wallonië ronduit indrukwekkend. Xavier Baugnet wilde voor de tweede keer zijn talent showen met een topwagen, meer bepaald de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team. Filip Cuvelier navigeerde de jonge Condruzien naar een erg knappe 5de plaats algemeen, na een intens duel met streekpiloot Adrian Fernémont, eveneens met een Ford Fiesta R5.
De wedstrijd begon met een dubbele passage op de Citadel in Namen. Niet de favoriete proef van Xavier Baugnet en al zeker niet in het donker in de gietende regen. De Renties-piloot maakte er het beste van, maar hij eindigde op de 21ste plaats op 33" van leider Duval.
"Zo een rondkoers is niets voor mij. Bij de start van de tweede passage liet ik me bijna verrassen door de koude banden zoals Jordan Scaillet. Ik zag de muur en de boordsteen heel dicht komen. Dat snijdt je benen af. De rest van de proef heb ik heel braaf afgewerkt, zonder risico's te nemen. Omdat er water in de lichtbak was gekomen, moesten we de afdaling ook zonder verstralers afwerken. Dat was ook af te lezen van onze chrono," bekende Xavier Baugnet.

Zaterdag rukten Xavier Baugnet en Filip Cuvelier stelselmatig op in het klassement, maar die opmars werd even gestopt toen de Renties Fiesta R5 in Malonne met een lekke band vooraan aan de finish kwam.

"We hebben een steen geraakt in een koord en we verloren een halve minuut," vertelde Xavier, die zondag in duel ging met Adrian Fernémont voor de 5de plaats. Een prestigeduel om de eerste Ford-piloot aan de finish te zijn.

"De set-up was niet fantastisch dit weekend, maar ik wilde me aanpassen en dat ging steeds beter. We waren volop in strijd met Adrian Fernémont. Hoewel we geen ouvreurs hadden, ging ik toch voluit en zo reden we de snelste tijd in Crupet en Natoye, twee erg snelle proeven. Dat zijn twee besttijden om trots op te zijn," lachte Xavier, die zijn doel bereikte met een mooie vijfde plaats in zijn tweede rally met de Ford Fiesta R5.

Ook in de Condroz Rally mogen we Xavier Baugnet weer aan de start verwachten met de Renties Fiesta R5.

Freddy Loix (ŠKODA Fabia R5) en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Wallonië gewonnen, dat is de vierde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het BK. Xavier Bouche (ŠKODA Fabia R5) eindigt op de tweede plaats. Vincent Verschueren (ŠKODA Fabia R5) finisht als derde en maakt het ŠKODA podium compleet. Voor de tweede keer in zijn carrière wint Freddy Loix de rally van Wallonië en zet zo zijn indrukwekkende zegereeks gewoon verder. Na de rally’s van Haspengouw, Spa en de TAC zijn Freddy Loix en Johan Gitsels nu ook de beste in de rally van Wallonië. En eens te meer was hun ŠKODA Fabia R5 zowel competitief als uiterst betrouwbaar.

“Ik ben enorm gelukkig met deze zege” glundert Freddy Loix. “Eigenlijk is de analyse snel gemaakt. We hebben een zeer intelligente wedstrijd gereden waarin we vooraf enkele klassementsritten hadden aangestipt waar we zouden aanvallen. Die aanpak heeft geloond. Ik wil het team bedanken voor het geweldige werk en ŠKODA België omdat mijn wagen opnieuw een toonbeeld van betrouwbaarheid was. Tot slot wens ik deze zege op te dragen aan Peter Baert die gisteren overleed. Hij heeft jarenlang mijn carrière van dichtbij gevolgd en heeft via meerdere programma’s en zenders de autosport tot bij de mensen gebracht. Mijn collega rijders, ŠKODA België, mijn corijder en ikzelf zijn hem daar ontzettend dankbaar voor.”

“Het was zeker geen evidente wedstrijd” pikt Johan Gitsels in. “De wisselvallige weersomstandigheden zorgde ervoor dat het geen makkelijke wedstrijd werd en de opgave van Kris Princen zorgde ervoor dat het voor ons een atypische rally werd. Plots was het niet meer voluit aanvallen maar beredeneerd rijden. Na overleg met Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België, werd beslist om in functie van het kampioenschap te rijden en geen risico’s meer te nemen. Tot het onverwachte gebeurde en François Duval crashte waardoor wij aan de leiding kwamen. Vandaag hebben we gewoon gecontroleerd en het resultaat is er. Vier op een rij!”

Vier op een rij krijgt plotseling een dubbele betekenis want niet alleen is het de vierde zege op rij voor Freddy Loix, de eerste vier plaatsen in de eindstand worden allen ingenomen door ŠKODA’s. “Het feit dat we met Freddy en Johan vier wedstrijden op rij winnen is fantastisch maar vier ŠKODA’s die de eerste vier plaatsen voor hun rekening nemen is pas echt ongelofelijk. ŠKODA zet zich al jaren in voor de Belgische autosport. Dit moment is er eentje om te koesteren. We doen daarmee even goed als in Tsjechië waar gisteren de rally Šumava Klatovy eindigde. De zege was voor Jan Kopecky en net als in België werd de top 4 bezet door ŠKODA rijders ” aldus Catherine Van Geel, perswoordvoerster van ŠKODA België.

In de tussenstand van het BK blijft Freddy Loix met het maximaal aantal van de punten ruim aan de leiding. Door de opgave van Kris Princen vergroot Loix zijn voorsprong in de tussenstand van het BK. De volgende wedstrijd is de Sezoensrally. Die wordt op 21 mei in en om Bocholt gereden.

 

Einstand rally van Wallonië

 

1. Freddy Loix                       ŠKODA Fabia R5                                              2:10:20.9

2. Xavier Bouche                  ŠKODA Fabia R5                                              +44.4

3. Vincent Verschueren      ŠKODA Fabia R5                                              +46.1

4. Benoit Allart                     ŠKODA Fabia WRC                                          +2:14.4

 

Tussenstand BK

 

1. Freddy Loix                                      80 punten

2. Kris Princen                                     48 punten

3. Vincent Verschueren                     45 punten

Polle Geusens maakte een opmerkelijke comeback in de Rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het Belgian Rally Championship 2016. Na 7 maanden afwezigheid, had Polle niet veel tijd nodig om zijn draai te vinden in zijn nieuwe Ford Fiesta EcoBoost. Van bij de start was hij in strijd voor de overwinning in de categorie RC4 en uiteindelijk won hij de trippel: RC4, Junior-klassement en de Junior Award.
De Rally van Wallonië startte vrijdagavond, zoals gewoonlijk, met een dubbele passage op de showproef van de Citadel in Namen. Polle klokte tijdens de eerste passage de tweede tijd in RC4, maar de tweede passage leverde een magere 71ste tijd algemeen op. De reden: een klein foutje en een afgeslagen motor.
Zaterdag lagen de proeven er verraderlijk glad en nat bij. Polle en Justine namen geen onnodige risico's, maar het tempo werd stelselmatig verhoogd en op het einde van de dag was de strijd intens met Guillaume De Ridder voor de leidersplaats in RC4.

"Het ging beter dan gedacht, want ik zat redelijk snel terug in het goede ritme. De auto voelt heel goed aan en geeft me vertrouwen. Dan volgen de tijden vanzelf. Naarmate we meer kilometers hadden gemaakt, kon ik Guillaume De Ridder meer onder druk zetten. We naderden tot op 6" van Guillaume op de voorlaatste proef zaterdagavond en op de proef van Vedrin konden we de leiding in RC4 en in het Junior-klassement overnemen toen onze concurrent een probleem had met de stuurbekrachtiging," vertelde Polle.

Zondag bleef de 25-jarige uit Lommel strakke tijden rijden met zijn nieuwe Ford Fiesta EcoBoost.

"Om geconcentreerd te blijven is het beter om strakke tijden te blijven rijden. We hebben dit weekend vlot gereden, maar ook geen overdreven risico's genomen," vertelde Polle, die een prachtige 11de plaats behaalde. Een stunt wanneer je weet dat er 14 R5's aan de start stonden, naast nog een aantal WRC's.

"11de algemeen, dat is natuurlijk onverhoopt. Ik had niet gedacht dat ik zo snel weer het goede ritme zou vinden, maar deze Ford geeft me veel vertrouwen. Het chassis is uitstekend. Ik kijk al uit naar de volgende confrontatie in mijn thuiswedstrijd, de Sezoensrally!"

Zit er een zwarte kat onder de motorkap van de Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel en Rik Snaet? Men zou het denken, want ook deze keer sloeg de pechduivel toe op het moment dat de Yokohama-combinatie nog in strijd was voor de overwinning in de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgian Rally Championship. Een breuk van de hoofdas van de transmissie maakte een einde aan het sterke optreden van Chris en Rik op hun favoriete proeven rond Namen.
Chris Van Woensel was vrijdagavond uitstekend gestart. Op de openingsproef van de wedstrijd, de befaamde showproef op de Citadel in Namen, klokte Van Woensel de allersnelste tijd, 0"4 voor Xavier Bouche en 0"9 voor Freddy Loix. Vlak voor de tweede run op de Citadel gingen de hemelsluizen open. In moeilijke omstandigheden ging de Mitsubishi op de Esplanade even rond, wat resulteerde in een 53ste tijd op 27"3 van François Duval.

Zaterdag zette Chris op de natte proeven meteen de achtervolging in. Na 9 klassementsproeven stond de Yokohama Mitsubishi op de 3de plaats, 55" achter leider François Duval en 20" achter Freddy Loix.
"Alles blijft mogelijk," vertelde Chris. "In de eerste ronde werden we serieus benadeeld door onze startpositie achter de R5's en GT's. Zij hebben gereden op en zuivere proef, terwijl er bij onze doortocht al heel wat modder op de baan lag. Vanaf de tweede ronde is er minder verschil."

Helaas ging de transmissie stuk op de startlijn van de chronorit van Bois-de-Villers. Chris en Rik moesten de handdoek in de ring gooien.
"Tegen dergelijke pech sta je machteloos. Ik heb het al eens meegemaakt hier in de Wallonie toen we met onze Nissan aan de leiding stonden. Deze keer brak de hoofdas van de aandrijflijn. Niemand weet hoeveel starts die aandrijfas al heeft meegemaakt. Gewoon een kwestie van metaalmoeheid... Natuurlijk is het heel zuur om zo te moeten opgeven, want even later ging François Duval van de baan. Gelet op onze achterstand op Freddy Loix, hadden we zeker een goede kans gemaakt op de overwinning...," aldus een ontgoochelde Chris Van Woensel.

Wat de rest van het programma zal brengen is nog onduidelijk. "Ik heb geen idee wat de kostprijs van deze breuk zal zijn. Zoveel pech, dat begint te vreten aan de motivatie. Eerst even afwachten wat de kosten zijn van deze cardanbreuk," besluit Chris Van Woensel.

De affiche van de Rally van Wallonië, de 4de manche van het Belgisch rallykampioenschap, is indrukwekkend. In totaal staan 14 R5's aan de start, maar verder zijn er ook nog een reeks snelle WRC's die vooraan mee willen spelen. Terwijl iedereen de mond vol heeft over Freddy Loix, Kris Princen en François Duval, bereiden Xavier Baugnet en Filip Cuvelier zich goed voor om te schitteren met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties.

Wanneer je geproefd hebt van een R5, de topklasse van het moment in de nationale rallysport, dan wil je natuurlijk niet meer terug. Xavier Baugnet stond vorig jaar in Jambes aan de start van de Rally van Wallonië met een knalgele Ford Fiesta R2, maar na zijn knappe vierde plaats in de Condroz Rally met de Ford Fiesta R5 was de keuze snel gemaakt. Ook in Namen start Xavier tussen de grote jongens met de Fiesta R5 van Renties, opnieuw met Filip Cuvelier als copiloot.

"Ik kijk enorm uit naar de start," lacht Xavier. "Of beter gezegd naar de proeven van zaterdag, want de showproeven vrijdagavond op de Citadel zijn niet meteen mijn favoriete bezigheid. Je kunt er niet veel winnen, maar wel veel verliezen. Zaterdag begint het serieuze werk. Als het regent, dan wordt het een moeilijke wedstrijd, want op veel plaatsen blijven er plassen staan. Tijdens de verkenningen waren bepaalde koorden ook afgezet met paaltjes. Ik ben benieuwd of die blijven staan tijdens de wedstrijd. Hoe dan ook, met de Fiesta R5 denk ik dat we kunnen mikken op een plaats in de top 5 of toch dicht erbij, al blijft het uitkijken voor de WRC's, want die gaan ook hard gaan op de snelle proeven."

Vorige week heeft Xavier al getest met de R5 om terug wat ritme op te doen. Hoewel hij niet veel wedstrijden rijdt, twijfelt niemand aan zijn talent. Zeker Filip Cuvelier niet. "Ik denk dat we ambitieus mogen zijn. Xavier behoort tot het kransje betere piloten in België. Dat bewees hij in het verleden met snelle voortrekkers en dat heeft hij in de Condroz nog eens benadrukt met zijn vierde plaats bij zijn debuut met de Fiesta R5. We mikken op een goed resultaat in de Wallonie," aldus Filip Cuvelier.

De Rally van Wallonië start vrijdagavond vanaf 18h30 met twee passages op de showproef op de Citadel in Namen, waarna zaterdag 15 KP's op het menu staan tussen 8h en 22h40. Zondag volgt nog een slopende finale van twee lussen van 4 KP's. De finish is voorzien omstreeks 16h.

“We gaan ons niet laten doen!” Met die ambitieuze ingesteldheid trekt Tuur Vanden Abeele en zijn gelegenheidsco Marc Vandemoortele naar Jambes, het epicentrum voor de 33ste Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgische Rallykampioenschap. Na een mooie prestatie in Tielt, ondanks wat mechanische problemen, zakt het duo niet zonder ambitie af naar de Wallonie. Het team en de Mitsubishi Lancer Evo VII zijn er klaar voor.

De Rally van Wallonië belooft eens te meer een uitputtingslag te worden. Op het programma staan 25 klassementsproeven, verspreid over drie dagen, goed voor ruim 230 kilometer tegen de klok. Toch wil Vanden Abeele niet te veel afwachten. “Op de citadelle, waar de eerste twee proeven worden gereden op vrijdagavond, willen we ons meteen in de kopgroep van de standaardklasse nestelen”, aldus Vanden Abeele. “De tweede dag gaan we de eerste lus een goed tempo rijden en dan zien wat de mogelijkheden zijn.”

“We zijn enorm gemotiveerd. De mechanische problemen die we hadden in Tielt behoren normaal tot het verleden. We staan op scherp en we willen er echt iets van maken. Het is een beetje het moment van de waarheid”, aldus Vanden Abeele. “We zitten na de Haspengouw en de TAC Rally opnieuw in een goed ritme. Op videobeelden konden we zien dat we soms nog iets te braaf zijn, dus gaan we ons nu eens goed recht zetten. Een goede uitslag zit er zeker in, al zal het niet gemakkelijk zijn tegen die vele streekpiloten. Maar we gaan ons mannetje zeker staan!”

Nochtans heeft de Kortrijkzaan voorlopig geen goed huwelijk met deze manche. “We stonden al zes of zeven keer aan de start van deze wedstrijd maar wisten nog nooit het eindpodium te halen. Het is een lange rally, voor zowel man als machine. Maar toch hou ik ervan. Het is een enorm mooi en snel parcours waarbij je bij momenten mooie circuitlijnen kunt rijden. Dat bevalt me wel.”

Vanden Abeele moet het wel stellen zonder zijn vaste co-rijder Frederick Bekaert. “Ik ga op pad met Marc Vandemoortele. We reden ooit al eens de Condroz samen. Enig nadeel is dat Marc met vreemde nota’s zal moeten rijden, want die zijn vorige week tijdens de verkenningen opgemaakt door Frederick. Maar ik ben er zeker van dat Marc zich heel goed uit de slag zal trekken, dat bewees hij nog in Tielt naast Bert Coene.”

De 33ste Rally van Wallonië start vrijdag dus met twee showproeven op de Citadel van Namen. Zondag, omstreeks 16 uur rijden de eerste wagens over de finish.

Voor Polle Geusens en Justine Demeestere begint het rallyseizoen vrijdag in Namen met de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap. De Belgische kampioen in RC4 is meteen een van de favorieten voor de winst bij de Juniors en in klasse RC4, maar de 26-jarige piloot uit Lommel wil zich dit seizoen vooral eens meten op internationaal niveau.
Voor de gelegenheid werd de voorbije weken hard gewerkt aan de opbouw van een gloednieuwe Ford Fiesta Ecoboost. Eind vorig jaar proefde Polle al van de EcoBoost, maar deze keer is het geen gehuurd exemplaar. De EcoBoost werd door het familiale team gebouwd volgens de regels van de kunst. Voor Tielt was de auto nog niet helemaal klaar.
"We wilden niet aan de start komen zonder eens getest te hebben met de nieuwe Fiesta. Er waren nog een paar kleinigheden die in orde gebracht moesten worden," aldus Polle. "Deze keer zijn we er helemaal klaar voor met een Fiesta in de kleuren van de Ford Performance Academy, maar natuurlijk ook gesteund door ISG, de zaak van mijn broer. Natuurlijk is het de bedoeling om dit weekend mee te strijden voor de overwinning in RC4, maar men mag niet vergeten dat ik al 7 maanden niet meer gereden heb. Ik ben benieuwd hoe lang ik nodig zal hebben om in het juiste ritme te komen."

Polle is meteen een van de favorieten in deze 4de manche van het Junior BRC, maar het Junior BRC is deze keer geen doel op zich, al zal dat afhangen van het verloop van de komende wedstrijden. Dit seizoen wil Polle immers vooral scoren op internationaal niveau.

"We beginnen met de Rally van Wallonië, gevolgd door de Sezoensrally en de Kenotek Ypres Rally," aldus Polle. "Daarna zullen we bekijken hoe we ervoor staan in het Junior BRC, maar het zal dit jaar weer moeilijk worden om de R1's van de titel te houden, gelet op de bonuspunten die ze scoren in hun klasse. Daarna volgt de belangrijkste afspraak van het seizoen: de Rally van Duitsland met de Fiesta EcoBoost in het kader van de DMack Fiesta Trophy. Als het meevalt in Duitsland, dan willen we in het najaar ook de Rally van Catalonië nog rijden, want die twee asfaltwedstrijden worden door de verantwoordelijken van DMack samen beoordeeld om te bepalen wie zijn kans krijgt met een R5. We willen ons in de kijker rijden, zoveel is duidelijk!"

Maar, eerst in het ritme komen en dit weekend knallen in de Rally van Wallonië.

  • Nieuw initiatief van Future Stars Belgium & ERC Junior Championship
  • Verder te bouwen op het succes van het ERC Junior Championship
  • Trainingsprogramma om wedstrijdervaring op te doen met het oog op volgend seizoen
  • Eveneens bestemd voor nationale piloten, maw niet-ERC Junior deelnemers
  • ERC Junior Experience deelnemers krijgen een gratis inschrijving voor het 2017 ERC Junior kampioenschap
In het kader van drie manches van het FIA European Rally Championship zal een nieuw trainingsprogramma georganiseerd worden om de ontwikkeling te promoten van de toppiloten van morgen.

ERC Promotor Eurosport Events lanceert de ERC Junior Experience om verder te bouwen op het succes van het ERC Junior Championship, waarin jonge piloten het tegen elkaar opnemen in wagens van de R2-categorie in zes ERC-wedstrijden.

Het ERC Junior Championship, voor het eerst georganiseerd in 2014, heeft al twee uitzonderlijke piloten afgeleverd, meer bepaald Stéphane Lefebvre, momenteel actief als officieel piloot voor Citroën op het hoogste niveau in het Wereldkampioenschap, en Emil Bergkvist, die dit jaar een campagne in WRC2 afwerkt met een R5. Het derde ERC Junior-seizoen begon in de Circuit of Ireland Rally van 7 tot 9 april, waar Lukasz Pieniazek de wedstrijd won.
De ERC Junior Experience, ontstaan uit een samenwerking tussen Eurosport Events en Future Stars Rally Academy gevestigd in België, zal dit jaar georganiseerd worden in het kader van drie manches van het ERC Junior Championship, waarbij de focus ligt op de belangrijkste kwaliteiten waarover een piloot en copiloot moeten beschikken om uit te groeien tot een professioneel team . Deze drie wedstrijden zijn de Kenotek by Cid Lines Ypres Rally, de auto24 Rally Estonia en de Barum Czech Rally Zlin.

Alle deelnemers aan het ERC Junior Experience programma zijn steeds aanwezig op deze drie rally’s.

De dag voor de verkenning worden specifieke opleidingen georganiseerd  zoals stuurvaardigheid, verkenningen en het maken van nota's, veiligheid, technische kennis, media en sponsoring. Ook car control op asfalt en onverhard behoren tot het programma. Verder zullen ze de 2-daagse verkenningen afwerken, terwijl ze specifieke coaching, begeleiding en feedback krijgen op tal van vlakken. Dankzij het bevoorrechte advies van experten op het terrein, zullen ze een vliegende start kunnen nemen in hun prille rallycarriere.

De ERC Junior Experience is bedoeld voor getalenteerde jonge piloten die momenteel op nationaal niveau actief zijn, maar die ambities koesteren om rally's te rijden op internationaal niveau, zelfs al nemen ze niet deel aan het ERC Junior Championship. In 2016 zijn er 10 plaatsen voor nationale piloten jonger dan 26 jaar, zodat ze nog in aanmerking komen om in 2017 het Junior ERC te kunnen rijden. Het programma staat verder open voor maximaal 10 deelnemers van het huidige ERC Junior om hun kwaliteiten verder aan te scherpen.

ERC Coördinator Jean-Baptiste Ley verklaarde: "We beseffen allemaal dat de rallywereld jonge, getalenteerde piloten verder moet ontwikkelen, zodat zij op internationaal niveau kunnen strijden. Met het ERC Junior Championship hebben we al een paar uitzonderlijke piloten gelanceerd maar we willen meer doen. De ERC Junior Experience is het eerste rallyprogramma dat een volledig en internationaal trainingsprogramma biedt aan jonge piloten. Ze worden gecoacht op het vlak van de belangrijkste kwaliteiten om uit te groeien tot echte professionals. In samenwerking met de lokale ASN's, willen we een opstap bieden aan de beste nationale piloten om door te groeien naar het internationale niveau."

Na hun uitstekende derde plaats in de Rally van Haspengouw in februari, staan Chris Van Woensel en Rik Snaet dit weekend aan de start van de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgian Rally Championship. Met hun krachtige Mitsubishi Lancer WRC behoren Chris en Rik tot de kandidaten voor de overwinning, maar ze zullen wel vanuit de achterhoede moeten terugvechten met de WRC. Een extra motivatie om de 14 R5's het nakijken te geven op de snelle proeven van de wedstrijd in Namen.
Voor Chris zijn het momenteel razend drukke tijden. De tweejaarlijkse bandenwissel, deze keer van winter- naar zomerbanden, vergt heel wat energie van Chris. "Het is een helse periode in de bandenzaak. We draaien dagen van 12 tot 14 uur om alles gereed te krijgen. Daarom waren we na Haspengouw meteen begonnen met het voorbereiden van de wagen, want op dit moment heb ik daar gewoon geen tijd meer voor. Maar, we zullen er staan, vrijdagavond op de Citadel van Namen," vertelt Chris, die plannen had om de Kenotek Ypres Rally te rijden, maar die uiteindelijk tot zijn verrassing vernam dat zijn WRC, nochtans uitgehomologeerd en rijdend in NCE, niet toegelaten is in deze ERC-manche. "Een paar dagen voor het reglement werd gepubliceerd, was iedereen er nog van overtuigd dat we zouden mogen rijden in Ieper. Zelfs bestuursleden van organisator Superstage bevestigden ons dat we zouden mogen starten met de Lancer WRC, maar uiteindelijk werd er toch een stokje voor gestoken. We waren nochtans bereid om de verplaatsing naar de Mont-Blanc te laten vallen om Ieper te rijden, maar nu zullen we zeker naar Frankrijk gaan. Het gebrek aan respect voor onze auto begint zwaar door te wegen. Ik heb alle respect voor de keuze van de RACB en de promotor om de R5's te promoten in het BRC via een gunstige startorde. Ik heb er geen probleem mee om Kris Princen, Freddy Loix en andere snelle piloten met een R5 vooraan te laten starten, maar er zijn toch grenzen. Eender welke gentleman-driver zonder ervaring kan zomaar een plaatsje opeisen in de top 15. Wij hebben 20 jaar geïnvesteerde in de Belgische rallysport, we brengen een topwagen aan de start en ik denk dat ik nog altijd bij het kransje snelle piloten behoor, maar dat telt allemaal niet meer..."

Hoe dan ook zijn Chris Van Woensel en Rik Snaet erg gemotiveerd om vanaf vrijdagavond te knallen op de snelle proeven van de Rally van Wallonië, waar het verschil tussen de jongens en de mannen elk jaar duidelijk is.

"Ik hou van de vloeiende proeven van de Wallonie. Loix en Princen blijven favoriet, maar ik wil toch graag meespelen voor de top 5 en als het kan voor een podiumplaats," blijft Chris Van Woensel redelijk voorzichtig in zijn voorspellingen.