Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De jonge Antwerpenaar Tom Van Rompuy zal in de Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgische Rallykampioenschap, zijn eerste wedstrijdkilometers van het seizoen afmalen. Hij pakt daarvoor uit met een grote verrassing, namelijk een Ford Fiesta R5. Van Rompuy krijgt in Roeselare thuisrijder Bert Feys naast zich.

Dat de ambitie er bij Van Rompuy van af druipt is geen geheim. Na een seizoen in de Ford Fiesta R2 in 2013 en een jaar in de Opel Kadett in 2014, kiest hij in Roeselare voor de Ford Fiesta R5, een absolute topwagen.

Het worden de eerste wedstrijdkilometers met een vierwielaangedreven rallywagen. “We hebben vorig weekend de wagen voor het eerst aan de tand gevoeld tijdens een testsessie in streek van Erquelinnes. We voelden ons meteen thuis in Team Floral, en kregen heel wat goede tips mee. We werkten uiteindelijk zo’n 120 kilometer af. We hebben de wagen wat naar onze hand kunnen zetten, en het ging steeds beter”, aldus Van Rompuy. Ambities durft de Antwerpenaar niet uitspreken. “We willen vooral ervaring opdoen met deze prachtige wagen en hopen finaal op een mooie ereplaats te eindigen.”

Van Rompuy krijgt straks Bert Feys naast zich. De Izegemnaar deed de jongste jaren enorm veel ervaring op naast Tobi Vandenberghe en kent de wegen rond Roeselare goed. Hij komt uiterst gemotiveerd aan de start. “Het is een unieke kans in mijn jonge carrière. Tom is een uitstekende piloot met een duidelijke toekomstvisie. Maar het belangrijkste is dat er een goede klik is in de wagen. Vorig jaar reden we al eens samen in de Rally van Sint-Truiden, en we wonnen meteen bij de historics. In Roeselare willen we onze band versterken. Ik wil dat Tom me blindelings kan vertrouwen.”

Beide heren waren enorm onder de indruk van de wagen. “De acceleratie, het remvermogen, de stabiliteit. Het is een topwagen. Tom kreeg de wagen snel onder de knie. Ik ben nu al benieuwd naar onze tijden in de Omloop van Vlaanderen”, besluit Feys.

Of dit verhaal een vervolg krijgt, wil het duo nog niet kwijt. “We willen vooral genieten van dit moment. Ik wil dan ook mijn vader Dirk Van Rompuy ongelooflijk hard bedanken om mij deze kans te geven en mij te laten proeven van deze topwagen.”

De 56ste Omloop van Vlaanderen vindt plaats op 4 en 5 september. Er moeten, gespreid over twee dagen achttien klassementsproeven worden afgewerkt, goed voor bijna 187 kilometer tegen de klok. De rally eindigt zaterdagavond, rond 21 uur.

"We zullen tevreden zijn als het op 15 augustus niet stortregent en als we een paar kleppers aan de start krijgen", zei voorzitter Freddy Trio van de Automobielclub van Staden voor de aanvang van de rally. Aan zijn wensen werd grotendeels tegemoet gekomen. Met Hermen Kobus, maar toch ook met Tobi Vandenberghe kreeg hij twee rijders met zekere naam en faam. En de aangekondigde "hevige regenbuien" bleven beperkt tot wat lokale lichte regen.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, en daarmee was dan meteen ook de winnaar van de wedstrijd gekend. De compacte wedstrijd met korte rondes over identieke proeven en voldoende servicetijd was voor het Nederlandse team een ideale testsessie. De toon werd meteen gezet met een reeks aan besttijden en de overwinning zou tenslotte uitmonden in een demonstratierit met 12 scratchtijden op 12 proeven.

"De afstelling was zeker nog niet optimaal", vertelde Hermen na de finish. "We reden zeker nog niet op de limiet. De afstellingen werden nog aangepast om onderstuur tegen te gaan." Het meeste onder de indruk was de Nederlandse rijder nog van de snelheid die in deze regionale rally werd aangehouden. "Je hebt als rijder niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd hoog in de toeren en met 170 km/u tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/u. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot." De overwinning in Staden was voor copiloot Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator vierde op 16 augustus zijn 40ste verjaardag.

Achter de oppermachtige Fabia R5 zagen we een spannende strijd om de ereplaatsen. Tobi Vandenberghe, Paul Lietaer, Steve Bécaert, Bert Coene en Lorenzo Bossu streden tot de allerlaatste klassementsproef voor hun plaats. Een straftijd voor een verkeerde aanmelding en motorproblemen in de namiddag remden de opmars van Bossu en zijn Lancer Evo af. Steve Bécaert stond met zijn Evo op de 2de plaats maar verloor tijd door een lekke band, waarna hij opgaf. Paul Lietaer (Subaru Legacy) en Tobi Vandenberghe (BMW 130i) startten de laatste proef met 1 seconde verschil in het voordeel van Tobi, en beide rijders draaiden dezelfde tijd! De fel bestreden tweede plaats ging dus naar Tobi Vandenberghe.

Bij de historics ging de strijd tussen Wim Decock ( Porsche 911) en Bert Cornelis ( Opel Monza ). Een defecte benzinepomp dwong Decock tot opgave, Cornelis nam de winst. Maar de beste zaak was voor de tweede geplaatste Danny Kerkhof (BMW E21) die geen enkele van zijn tegenstanders in het kampioenschap op zijn weg vond. De Brit Martin Jones, op zijn Escort RS1800 bijgestaan door Juha Bos, vervolledigde het podium.

Nico Denys en Frank Gillebert haalden met de Renault Clio, en na een mooie strijd met de BMW van Brecht Hoorne, de winst binnen in Divisie 1-2. Het probleem van de sputterende motor, waarmee ze in de slotfase te maken kregen, loste gelukkig zichzelf op. Besluiten we met deze uitsmijters: Wim Dereu was met de BMW op de 12de plaats de eerste "Stadenaar" en AMCS voorzitter Freddy Trio beloofde nu al de organisatie van een editie 2016!

Hermen Kobus en Erik de Wild hebben hun debuut met de Skoda Fabia R5 niet gemist. In de Rally van Staden toonde Hermen meteen het potentieel van zijn nieuwe R5 door op de twaalf klassementsproeven telkens de snelste tijd op de tabellen te zetten. De eerste testsessie werd bekroond met een klinkende overwinning met ruim 2 minuten voorsprong op dichtste achtervolgers Tobi Vandenberghe en Paul Lietaer.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, een compacte wedstrijd in West-Vlaanderen, verreden op proeven die vergelijkbaar zijn met die van de Omloop van Vlaanderen en de TAC Rally. Op het menu: 120 km tegen de chrono, verdeeld over vier ronden van 3 verschillende klassementsproeven en voldoende servicetijd om de afstellingen aan te passen. Ideaal voor een testsessie.

De toon werd meteen gezet. Hoewel het de eerste meters waren met de nieuwe Skoda Fabia R5, opende Hermen meteen met drie snelste tijden. Een demonstratie die de ganse dag bleef duren. 12 op 12 en meteen de eerste overwinning met de Skoda, de tweede algemene zege van Hermen en Erik na hun triomf in de Tank S Short-Rally in 2013.

"Winnen is altijd leuk, maar ik heb vandaag zeker nog niet maximaal aangevallen," vertelde Hermen na de finish. "We wisten dat de set-up nog niet optimaal was. Het differentieel vooraan is te strak, waardoor we in de korte situaties teveel onderstuur hebben. Daar konden we vandaag niets aan veranderen, want het differentieel zal pas veranderd worden tijdens de testsessie die we voor de Barum afwerken samen met Skoda Motorsport. We hebben een klein beetje veranderd aan de settings van de schokdempers. Om het onderstuur tegen te gaan, heb ik mijn rijstijl wat aangepast. Door agressiever te rijden en de handrem wat meer te gebruiken, kon ik het onderstuur wel opvangen in de korte situaties."

Het ging in elk geval hard op de West-Vlaamse baantjes...

"Je hebt als piloot niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd heel hoog in de toeren en zaten we aan 170 km/h tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/h. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot."

De overwinning in Staden was voor Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator viert vandaag zijn 40ste verjaardag. Ook Erik was in de wolken na de eerste zege met de Skoda.

"Je voelt gewoon dat dit een topauto is. Zelfs met de basisafstelling ging het al heel hard. Hermen heeft vandaag weer indruk op me gemaakt door de manier waarop hij het onderstuur heeft opgevangen door zijn rijstijl een klein beetje aan te passen. Klasse," vertelde Erik.

Hermen Kobus en Erik de Wild trekken met vertrouwen naar hun eerste afspraak in het Europees kampioenschap met de Skoda: de Barum Rally in het Tsjechische Zlin van 28 tot 30 augustus.

Gert-Jan tankt vertrouwen.

Ook Gert-Jan Kobus kwam aan de start van de Rally van Staden met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2. De jongere broer van Hermen wilde opnieuw vertrouwen opdoen na een schuiver aan hoge snelheid in Duitsland. Na een voorzichtige openingsronde, werd het tempo verhoogd in de tweede lus. Met Marius Aasen, een jonge Noor die in het Wereldkampioenschap actief is met zijn Fiesta R2 EcoBoost, had Gert-Jan alvast een mooi mikpunt. Halfweg de wedstrijd volgde Kobus op amper 3" van de Noor.

"In de tweede helft van de wedstrijd werden we twee keer opgehouden door een andere deelnemer, waardoor we uiteindelijk op 35" van Aasen zijn gestrand," vertelde Gert-Jan, die voor de gelegenheid genavigeerd werd door Cindy Verbaeten. "Maar, het belangrijkste was terug het vertrouwen vinden en het tempo in de loop van de wedstrijd verhogen. Dat is goed gelukt en ik kijk al uit naar mijn volgende wedstrijd met de Fiesta R2: de East Belgian Rally."

De Stadense rally zag zijn ontstaan in een ver verleden met kart-races in de buurgemeentes Houthulst en Oostnieuwkerke omdat geen toelating werd verkregen…in Staden. In 1985 mocht men voor het eerst rond de kerk in Staden karten en dat was de start van een decennium aan kartraces voordat in 1994 de Rallysprint van Staden het licht zag. Daarna volgde de Short Rally van Staden en al vrij snel schakelde men over naar de “Rally” van Staden.
Ook de editie 2015 wordt traditioneel verreden op 15 augustus, deze keer is dat dus een zaterdag. Het “open” statuut zorgt er voor dat ook nationale en internationale rijders kunnen deelnemen. Iets wat in het verleden al kleppers als... Freddy Loix aantrok! De rally flirt nu met de 100 inschrijvingen en een pronostiek maken op basis van een voorlopige deelnemerslijst is steeds moeilijk. Bovendien weet je nooit wie er nog opdaagt… Zo ook in deze editie 2015 want nog maar net liep het bericht binnen dat de Nederlander Hermen Kobus zal deelnemen met zijn nieuwe Skoda Fabia R5. Een primeur dus voor de rally van Staden!
Het team van Gerrit Kobus is nu eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten. Kobus: “We presenteren de wagen in Staden, een kleine rally en omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren.”
Behoudens problemen mogen we stellen dat daarmee de winnaar van deze rally van Staden al gekend is. Maar opgelet! Want het Stadens parcours toonde zich al meer dan eens zeer verraderlijk. Bij het minste probleem zal Paul Lietaer met de Subaru Legacy er als de kippen bij zijn om zijn graantje mee te pikken. Op de West-Vlaamse rally’s moeten we met hem steeds rekening houden, en zeker als hij met de 400 pk sterke Legacy op racebanden aantreedt... Denk maar even terug aan vorig jaar toen hij hier met de (historic) Escort vanop de tweede plaats ambitie toonde voor de overwinning!
Andere podiumpretendenten worden de Nederlanders Martin Van Iersel (Evo X R4) en Sander Van Hoof (op pad met de Evo 9 van Jimmy Taveirne) terwijl Bert Coene, met de toch wel krachtige en goed onderhouden Mitsubishi Lancer Evo X, zeker even goed zal willen doen dan zijn podiumplek van verleden jaar. Steve Bécaert (Mitsubishi Lancer Evo X) tenslotte zal ook uit zijn op een goed resultaat. We moeten uiteraard ook nog Tobi Vandenberghe vermelden. We weten dat hij van geen kleintje vervaard is en deze keer treedt hij aan met BMW 130i van Schmid Racing, op dit parcours dat hem in het verleden al goed gezind was. Bij de Historics moet Danny Kerckhof (BMW E21) de favorietenrol opnemen, en hij zal het moeilijk gemaakt worden door de Porschisten Patrick Mylleville en Wim De Cock, terwijl ook Wim Soenens opnieuw met de Escort aan de slag gaat en we zeker vader en zoon Calcoen, die ook een Escort met BDA motor ter beschikking hebben, en spektakelman Bert Cornelis (in de eigen Opel Monza) bij voorbaat niet mogen wegdenken.
De wedstrijd wordt verreden over 179 kilometer, waarvan 119 wedstrijdkilometers en 59 km verbindingswegen. Voorzien zijn 4 ronden over de drie klassementsproeven van Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke. Eén stukje van 2.76 km is onverhard. Voor de rijders wordt het vooraf nog opletten want omdat er in het verleden al eens problemen waren met de verkenningen, zal de organisatie dan ook streng optreden op het illegaal verkennen
van het parcours. Bij een overtreding zal worden overgegaan tot startweigering met inbeslagname van het inschrijvingsrecht.
Om 7u44 op zaterdagmorgen staat de eerste wagen aan de start van de openingsproef in Staden. Als alles goed gaat kennen we tegen 18u de winnaar van deze Rally van Staden.

Na enkele zenuwslopende maanden waarin het geduld flink op de proef werd gesteld, is het nieuwe wapen van Kobus Tuning gearriveerd in Lichtenvoorde. Het team van Gerrit Kobus is de trotse eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus op zijn 28ste goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten: aansluiten bij de Europese top!

Eindelijk is het zo ver. De Skoda Fabia R5, het nieuwe wapen van Kobus Tuning, is gearriveerd in Lichtenvoorde. Hermen Kobus popelt van ongeduld om te knallen over de klassementsproeven met deze topwagen.

"Het is fantastisch dat we vandaag deze nieuwe Skoda Fabia R5 kunnen voorstellen, maar het waren inderdaad zenuwslopende maanden," lacht de 28-jarige piloot uit Lichtenvoorde. "Ik had mijn zinnen gezet op een debuut met de Skoda in Ieper, waar ik eindelijk eens met gelijke wapens wilde strijden tegen Freddy Loix, maar ons geduld werd nog een beetje langer op de proef gesteld. Een half seizoen aan de kant staan is heel vervelend, maar anderzijds bewijst het wel dat Skoda Motorsport niets aan het toeval overlaat. Enkel wanneer alles tot in de puntjes perfect is, wordt een wagen geleverd. Kwaliteit komt op de eerste plaats bij het Tsjechische fabrieksteam dat zijn kwaliteiten de voorbije jaren al voldoende heeft bewezen, want de Fabia Super 2000 groeide uit tot de meest betrouwbare en succesvolle Super 2000 in de geschiedenis."

De limiet bereikt

Het was voor Hermen Kobus eind vorig seizoen al duidelijk dat het tijd was om over te stappen naar een R5, want de wagens van de nieuwe generatie hebben met hun turbomotor meer mogelijkheden.

"Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Onze Fiesta was een Evo2 uit 2010, terwijl Freddy Loix met de recentste evolutie van de Skoda Fabia Super 2000 aan de start kwam. Verder stapten Cédric Cherain, Vincent Verschueren en Pieter Tsjoen vorig jaar al over naar een R5, een wagen met een hogere topsnelheid en meer koppel dankzij de turbomotor. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Wanneer we de onboardbeelden bekeken, dan bleek duidelijk dat ik meer risico's moest nemen. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren."

"Ik zag ook aan de mechaniek dat Hermen de Fiesta S2000 moest forceren om vooraan mee te strijden," bevestigt Gerrit Kobus. "Hermen werd nog derde in het Belgisch kampioenschap, achter Loix en Cherain, nadat hij de slotwedstrijd van het kampioenschap, de Condroz Rally, met de Ford Fiesta R2 van broer Gert-Jan reed. De S2000 was op dat moment immers al verkocht. Voor mij is het duidelijk dat Hermen klaar is voor de volgende stap in zijn carrière. Om op Europees niveau te tonen wat hij kan, is hij met deze Skoda goed gewapend!

Chassis nr. 15, een voorrecht

Kobus Tuning, in tegenstelling tot eerdere geruchten zelf eigenaar van de Fabia R5, besliste om te kiezen voor een Skoda.

"De Fabia Super 2000 was de voorbije jaren de absolute referentie in het Europees kampioenschap en in België met Freddy Loix," vertelt Gerrit. "En, de betrouwbaarheid van de Fabia was fenomenaal. Skoda Motorsport is die wagen blijven ontwikkelen en verbeteren, om ook hun fabriekspiloten de beste titelkansen te geven. Bij M-Sport stopte de ontwikkeling van de Fiesta S2000 na de Evo2. Ik reken erop dat Skoda Motorsport dezelfde succesvolle werkwijze zal volgen voor de Fabia R5, waarmee hun fabriekspiloten nu in WRC-2 rijden."

Heel wat topteams in Europa zijn overtuigd van de kwaliteiten van de Fabia R5. De bestellingen stromen binnen bij Skoda Motorsport. Kobus Tuning heeft het voorrecht om nu al zijn Fabia R5 te kunnen presenteren.

"We hebben chassis 15 en zijn daarmee een van de eerste privé-teams die een Fabia R5 geleverd hebben gekregen. We hebben onze wagen besteld samen met Erik Wevers, die ook een exemplaar heeft gekocht," legt Gerrit Kobus de oorzaak van de geruchten uit.

Overstap naar een turbomotor

Voor Hermen Kobus is de Skoda Fabia R5 een logisch vervolg na de Mitsubishi Colt, de F2-titel met de Renault Clio R3 en drie succesvolle jaren met de Ford Fiesta Super 2000.

"Ik heb de Fabia R5 even kunnen testen toen we de wagen gingen afhalen bij Skoda Motorsport en het voelde meteen goed aan," lacht Hermen. "Misschien heeft hij niet de snelste motor van de R5's, maar het chassis en de remmen zijn fenomenaal.

Na de Mitsubishi Colt heb ik altijd met atmosferische motoren gereden die hoog in de toeren gehouden moesten worden. Met de R5 zal ik weer het koppel van de turbomotor moeten benutten. Omdat de motor minder toeren maakt en met de vijfbak heb je als piloot in eerste instantie niet het gevoel dat het hard gaat, maar dat is een valse indruk, want het ging meteen heel hard."

Aan het potentieel van de Fabia R5 moet niet getwijfeld worden.

"Het potentieel van de Fabia R5 werd al voldoende bewezen. Loix won Ieper bij zijn debuut met de nieuwe Skoda en in Finland domineerde Lappi de strijd in WRC-2, waarbij hij fantastische tijden klokte. De topsnelheid ligt ruim 20 km/h hoger dan die van de Fiesta. Ik zal als piloot wel wat kilometers nodig hebben om het potentieel van de Skoda helemaal te benutten, maar dat komt wel goed. Ik ben er klaar voor!"

Barum Rally, Hellendoorn en East Belgian Rally

Het seizoen 2015 is ondertussen al ruim halfweg. Daarom zullen Hermen Kobus en Erik de Wild, de vaste navigator van Hermen die al even ambitieus en ongeduldig is om er eindelijk nog eens in te vliegen, in het najaar enkele internationale wedstrijden rijden om de Skoda Fabia R5 onder de knie te krijgen.

"We presenteren de wagen volgende week in Staden, een kleine rally in West-Vlaanderen. Daar zal ik voor de eerste keer met de Skoda rijden. Omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Daarna volgt eind augustus de Barum Rally in het Tsjechische Zlin, meteen een belangrijke wedstrijd in het Europees kampioenschap. Voor de start van de Barum gaan we in Tsjechië een dag testen samen met Skoda Motorsport. Daar zullen we een aantal afstellingen helemaal trachten te verfijnen, want ik start in de Barum wel met ambitie. Het is een heel snelle, maar toch technische wedstrijd. Het parcours zou me moeten liggen en het is alvast een mooie voorbereiding met het oog op 2016… Na de Barum Rally presenteren we de Fabia R5 op Nederlandse bodem in onze thuiswedstrijd, de Hellendoorn Rally. Voor onze trouwe partners Kroon-Oil en Kumho tyre is het een belangrijke afspraak en bovendien willen we ook Skoda Nederland overtuigen om mee in ons project te stappen in 2016. Als alles goed verloopt, starten we een week later in de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap.

Het parcours van de rally in Sankt-Vith is fantastisch en de slotfase wordt er in het donker afgewerkt. Ik stond al twee keer op het podium in Sankt-Vith en deze keer zal ik het met gelijke wapens kunnen opnemen tegen Freddy Loix, maar ook tegen Kris Princen, Vincent Verschueren en de andere Belgische kleppers. Hopelijk is Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre er dan ook bij als extra referentie…"

Europese ambities in 2016

De deelname aan de Barum Rally in Zlin is alvast een voorteken van de ambitie van Hermen Kobus en Erik de Wild.

"Natuurlijk hangt alles samen met het budget, maar het is onze doelstelling om in 2016 een aantal wedstrijden van het European Rally Championship te betwisten. Ieper en de Barum zijn alvast twee manches waarin we willen schitteren…"

Mogelijk zal de Skoda Fabia R5 van Kobus Tuning nog vaker in actie komen. Gelet op de enorme vraag naar de Fabia R5 is het niet uitgesloten dat de wagen ook verhuurd zal worden.

"Kobus Tuning heeft in het verleden al rallywagens verhuurd, zoals de Subaru Impreza WRC en eerder Gr.A's. Als we vertrouwen hebben in de piloot en als het financiële plaatje klopt, dan zijn we zeker bereid om de Fabia R5 te verhuren. Maar, we zullen het programma van Hermen natuurlijk wel voorrang geven," besluit Gerrit Kobus.

Afspraak zaterdag in Staden voor het competitiedebuut van Hermen Kobus en Erik de Wild met de Skoda Fabia R5 !

Renstal R.T. Titanic presenteert in het weekend van 29 en 30 augustus 2015 de elfde editie van zijn Short Rally in Kasterlee. De organisatie houdt vast aan haar beproefd recept van twee klassementsproeven en schotelt de deelnemers de proeven De Hese en Goor voor. KP De Hese werd verlengd tegenover verleden jaar en wordt vier keer verreden.

KP Goor wordt wederom gekenmerkt door enkele leuke onverharde stroken en staat drie keer op het menu. Een primeur voor de enige overgebleven Antwerpse rally, is dat de service vanaf nu plaatsvindt op een verharde ondergrond, wat het comfort voor de deelnemende teams moet verhogen. Zowel de servicezone als het wedstrijdcentrum verhuizen naar De Hese en zijn zeer vlot bereikbaar via de N19 Turnhout – Kasterlee. Nog steeds een unicum voor Vlaanderen is het wedstrijdcentrum en servicezone die op wandelafstand van het parcours gelegen zijn.

Daar de inschrijvingen op dit ogenblik nog volop binnenstromen, is het nog te vroeg om een blik te werpen op de deelnemerslijst. Feit is dat, zoals de traditie het wil, weer een ruime Nederlandse delegatie de grens zal oversteken om er zich te komen meten met de Vlaamse piloten. En het moet gezegd, tot op heden was het steeds een Noorderbuur die het laken naar zich toe wist te trekken. We dagen de Vlamingen natuurlijk uit om hier verandering in te brengen!

Niet enkel de snelste tijd telt. Tijdens de 8ste Regularity van Kasterlee moeten de deelnemers met hun oldtimer een bepaalde opgelegde gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk trachten te benaderen. De nauwkeurigste in deze discipline neemt ’s avonds de grootste beker mee naar huis. Al leert de ervaring ons dat vele deelnemers het spektakel niet schuwen en hun veelal achterwielaangedreven bolides aardig de sporen geven! De regularityrijders gaan de eigenlijke rallywedstrijd vooraf.

Meer info over deze beide wedstrijden vind je op www.rallykasterlee.be. Deelnemers vinden er ook de reglementen en kunnen er online inschrijven

Met een nieuwe datum, een mooi gevulde inschrijvingslijst en een boeiende rally kwam de Team Bassin Roeselare, alias, de TBR Rally, er als winnaar uit op zondag 12 juli. De Nederlanders domineerden de debatten in hun krachtige Mitsubishi Lancer Evo’s met Jasper Van den Heuvel als eindwinnaar. Maar ook op regionaal vlak konden er goede zaken worden gedaan in deze typische lokale rally. Het VAS rallykampioenschap zit met de TBR, de vijfde wedstrijd van elf, immers nog niet aan de helft van het seizoen. Alle wegen liggen dus nog open!

"Dit was zo goed als het kon worden. Ja, ik ben zeer tevreden", sprak Hans Degryse van de organiserende TBR. De wedstrijd, die de laatste jaren enorm geplaagd werd door allerlei omstandigheden, lijkt eindelijk zijn nieuwe plaats op de kalender te hebben gevonden. "We zijn nu tevreden met deze datum. Je kan blijven zoeken naar een ideale datum, maar er zal altijd wel iets zijn... Deze keer blijven we hier. Noteer alvast 10 juli op de kalender voor volgend jaar." aldus Hans Degryse. De lijst gaf 98 equipes aan, waarvan er 94 naar de start mochten.

De wedstrijd zelf zag een groot contingent aan buitenlanders doordat de wedstrijd op het programma stond van de FIRC (Flanders International Rally Challenge) en dat trekt steeds wat Engelsen aan. Anderzijds omdat een groot aantal Nederlanders de weg naar de West-Vlaamse rally’s lijken te hebben gevonden. De strijd in de TBR werd dus een waar Lancer Evo festival. Eerst duelleerden Jasper Van den Heuvel (Evo X) en Piet Van Hoof (R4). Jasper opende sterk met drie besttijden maar Van Hoof volgde vlot en nam met een scratch op KP4 voor het eerst de leiding over in de TBR rally. De "Euroshop" proef lijkt Van Hoof goed te liggen want al neemt Van den Heuvel daarna weer over met een trio aan besttijden, op KP8 haalt Piet Van Hoof een nieuwe scratch om tot op 5 seconden te komen aansluiten. Maar op de 9de proef is het definitief gedaan met het spelletje haasje-over als de Evo van Piet Van Hoof de geest geeft. Achter Van den Heuvel komt nu Arjen De Koning, ook op een Evo X R4, sterk opzetten. De Koning, bijgestaan door Cindy Verbaeten, sluit telkens aan op de tweede plaats na de scratchtijden van Van den Heuvel en noteert op de laatste twee klassementsproeven zelf de besttijden. Dat laat hem toe om vanaf KP13 de derde plaats van Jimmy Taveirne (Evo 9) over te nemen en op de voorlaatste proef zelfs de regionale rijder Geert Beauprez met zijn Subaru Impreza WRC te ontzetten van de tweede plaats. Een Nederlands succes dus in Roeselare. "Het ging heel snel", zei Van den Heuvel achteraf, die graag West-Vlaanderen blijft opzoeken. "Ik kijk ernaar uit om van start te kunnen gaan in de Omloop", aldus de Nederlander. De regionale rijders moeten wel verder rekening houden met Arjen De Koning want die is, naar jaarlijkse gewoonte, van plan om Kasterlee nog te rijden. "Het is mijn thuisrally", licht Arjen toe. "Zelf woon ik immers in Turnhout."

Roeselarenaar Jimmy Taveirne besloot achter "De Buze" Beauprez op een uitstekende 4de plaats. De lokale rijder had dan ook veel geïnvesteerd in "zijn" rally met gesponsorde helikoptervluchten en live onboardbeelden op het internet. Het resultaat, dat hem vooruit helpt in het regionale kampioenschap, stelde hem dan ook uitermate tevreden. Vincent Vermeeren en Sabine Bruyneel stuurden hun Lancer Evo 9 naar een 5de plaats. "Meer zat er echt niet in", verklaarde Vermeeren. De overwinning in de Divisie 1-2 ging naar de wederoptredende Kevin De Stoop. Na meer dan twee jaar afwezigheid loodste De Stoop zijn eigen Lancer Evo 8 naar de winst in de klasse. We zien hem naar eigen zeggen zeker nog terug...

Paul Lietaer kwam met de Escort en domineerde, in zijn eigen spectaculaire stijl, het Historic-gebeuren. Wim Decock plaatste de Porsche 911 op de tweede plaats, zij het dan wel op 2 minuten 21 seconden, terwijl Mayaert en de Escort, opnieuw in zeer goede doen, de derde podiumplek veroverde bij de oudjes. Lietaer schrijft zijn eerste resultaat in de Divisie 4 (aangezien hij in zijn vorige deelnames regionaal stond ingeschreven in klasse 3H) en dus doet wellicht Danny Kerckhof, mister "Euroshop", met zijn vierde plaats de betere zaak in de tussenstand van het regionale Historic kampioenschap.

Zoals gezegd zit het regionale rallykampioenschap met deze geslaagde TBR nog niet halfweg van het seizoen. Een duidelijk beeld schetsen van de krachtsverhoudingen in het kampioenschap is dus wat academisch. Het volstaat om te onthouden dat nog ongeveer alles mogelijk is voor iedereen die zich de regionale rallytitel in de divisie 3, divisie 1-2 of de Historics tot doel wil stellen. Het helpt dan om op de volgende afspraak te zijn en dat wordt de Rally van Staden, traditioneel verreden op "Halfoogst", 15 augustus.

Op zondag 12 juli is het in Roeselare weer tijd voor de TBR rally. De organisatie gaat in deze, ondertussen toch al 35ste editie, aan de slag op deze nieuwe datum en met een vernieuwd parcours. De rally wordt gezien als het kleine broertje van de Omloop van Vlaanderen en zal ook dit jaar een trekpleister zijn voor een keur aan regionale rijders. Het servicepark zal zoals vanouds te vinden zijn op de parking van de Expohallen.

De klassementsproeven liggen in Passendale, Moorslede, Ledegem en Roeselare.
De “bassin” in Roeselare is een overblijfsel uit de tijd dat de textielindustrie heerste in West-Vlaanderen. Om de fabrieken in Roeselare te voorzien van water werden er twee bekkens uitgegraven: ééntje in de Mandelbeek en ééntje in de St-Amandsbeek. Het is van deze “bassins” dat de gekende regionale rally zijn naam haalt. Autoclub Team Bassin Roeselare werd in 1976 opgericht door enkele autosportfanaten om bijstand te verlenen aan de eigen leden tijdens de wedstrijden. Het hoofdkwartier ligt in het nog steeds bestaande Café Bassin, op de hoek van de Weststraat en de Kattenstraat in Roeselare. Al snel gaat men over tot het inrichten van eigen wedstrijden. Eerst een rallysprint in het naburige Hooglede in 1978, en vanaf 1979 de eigen “Team Bassin” Rally, TBR dus.
In hun 35 jarig bestaan hebben de leden en het bestuur van de TBR alles al meegemaakt: succesedities, spijtige ongevallen, overstromingen,
afgelastingen, een dodelijk ongeval, winst en verlies... De afgelopen jaren liepen de deelnemersaantallen terug en er werd vooral gezocht naar een geschikte datum. Men wilde weg uit het vaarwater van de Omloop van Vlaanderen, van oktober verhuisde men naar het voorjaar, en vanaf dit jaar dus naar de zomer. Vettige wegen en wisselende weersomstandigheden waren in het najaar en het voorjaar dikwijls op de afspraak en dat leidde al eens tot een verrassende winnaar. Benieuwd hoe de zaken nu in deze zomereditie zullen verlopen.
Een favoriet aanduiden blijft een moeilijke zaak. Misschien moeten we uitkijken voor Geert Beauprez? “De Buze” haalt nog eens de Subaru WRC uit de garage en dat maakt hem meteen tot een ernstige kanshebber op de zege. Al moeten we deze keer zeker Dirk Vermeirsch
en de Ford Sierra Cosworth vermelden, wat de weersomstandigheden ook zullen zijn! Maar met de komst van de Nederlanders Arjen De Konick en Piet Van Hoof tellen we uiteraard twee krachtige Mitsubishi Lancer Evo wagens, die absoluut in staat zijn een overwinning na te streven. Dat bewees Piet Van Hoof eerder al in Kasterlee, en met ook Jasper Van den Heuvel aan de start zit de kans op een Nederlands podium er wel degelijk in! Reken daarbij ook nog Bert Coene en zijn prachtige G&V Lancer Evo X. Bert is een trage starter maar hij kent de wagen en de streek rond Roeselare zeer goed, en dus is hij een vaste podiumkandidaat. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust. Outsiders als lokale held Jimmy Taveirne,de Nederlander Hein Jonkers. Podiumkandidaten zijn er ook in Hans Depla bijvoorbeeld, met zijn krachtige Renault Clio R3, Alex Taylor en zijn Subaru Forester (ingeschreven in de FIRC), Chris Dobbelaere
en de bedrieglijk snelle Opel Kadett... En als het weer droog blijft dan moeten we voor de ereplaatsen nog rekening houden met een aantal snelle BMW’s, zoals die van Brecht Hoorne (nooit te onderschatten), Thierry Cokelaere en Marc Maertens. Of misschien wordt het een onuitgegeven podium en hebben we de winnaar zelfs niet in dit lijstje staan!
Hoe dan ook, zondag 12 juli vertrekken de eerste deelnemers om 8u stipt op het podium in de Hallen, aan de Diksmuidsesteenweg in Roeselare, om dan tegen 8u27 de eerste proef op Passendale aan te vangen. Deze 35° Rally T.B.R. wordt verreden over 236 kilometer,
waarvan 130 km tegen de tijd worden gereden in 4 ronden van telkens 4 proeven. Omstreeks 18u zullen we dan weten wie deze editie van de TBR op zijn palmares mag schrijven.

Ondanks eerdere opgaves dit seizoen, kijkt Climawest Racing vol goede moed uit naar de tweede seizoenshelft. Tuur Vanden Abeele en zijn nieuwe vast co-rijder Frederick Bekaert willen straks nog mooie resultaten neerzetten met de Mitsubishi Lancer Evo VII. Het najaar wordt op 11 juli afgetrapt met een feestelijk BBQ-eetfestijn.

“Laat ons eerlijk zijn. Na de opgaves in de eerste seizoenshelft kunnen we niet spreken van een goed begin. Het kwaad blijft ons achtervolgen, maar onze prestatie in de ORC Canal Rally in Oostrozebeke wekte veel vertrouwen op”, opent Vanden Abeele. Zonder te forceren stond Tuur na vijf proeven op de vierde plaats op enkele tellen van het Franse talent Victorien Heuninck. “We keken pas na de eerste ronde naar de tijden. Frederick en ik schrokken er zelf van. Nochtans waren tijden ondergeschikt, aankomen was de boodschap.” Maar het noodlot sloeg opnieuw toe. “We kregen af te rekenen met motorproblemen door de benzine. Een gekend euvel bij enkele collega’s zoals Jonas Langenakens.”

Inmiddels is Tuur begonnen met de Lancer terug in standaardversie te zetten. “We gaan ook weer met gewone racebenzine in plaats van biobrandstof rijden om de nieuw aangekochte motor te sparen. We blijven geloven in de wagen. Alles is vernieuwd, alle kwaaltjes zijn eruit. De motorproblemen staan los van eerdere problemen. We willen nu snel rijden, uitrijden en ervaring opdoen.”

Het vertrouwen komt dus terug en dat wil het team graag laten zien in het najaar. “Ik ga opnieuw een vast duo vormen met Frederick Bekaert. We willen samen iets moois opbouwen en een vertrouwensband kweken. Het resterende programma dit seizoen bestaat uit nog zeker drie wedstrijden: de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally, beide meetellend voor het Belgisch Rallykampioenschap, en de Hemicuda Rally in Koekelare. En als het wat meezit voegen we daar graag nog Oudenaarde en de Condroz aan toe. Doel is om klaar te zijn om in 2016 het Belgische Kampioenschap te rijden met de Group N-versie van de wagen. We willen de wagen nog een mooi palmares meegeven voor we uitkijken naar iets anders”, licht Tuur een tipje van de sluier. “We danken uiteraard de sponsors die ons trouw zijn gebleven doorheen deze moeilijke periode, en uiteraard ook de nieuwe partners.”

Het Renties Racing Team heeft zijn potentieel getoond in de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap. Na een paar foutjes knokten Didier Duquesne en Filip Cuvelier zich naar een prachtige 8ste plaats, maar rond 1h30 zaterdagochtend volgde een koude douche. Het team werd uit de uitslag geschrapt wegens een misverstand bij een tijdscontrole. We onthouden vooral de knappe prestatie van Didier en Filip op de klassementsproeven...

Op de Qualifying Stage bleek meteen hoe hoog het niveau dit jaar lag in de Kenotek Ypres Rally. De Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team klokte de 17de tijd.

"We waren heel goed onderweg. De proef was perfect verlopen, maar op het marktplein in Nieuwkerke liet ik misschien twee tellen liggen. De wagen schoof iets teveel en dat kostte tijd," vertelde Didier.

Vrijdagavond verloren Didier en Filip meteen een halve minuut op de proef van Langemark, waarna een hele reeks top 10 tijden volgden, waarmee ze de eerste etappe afsloten op de 12de plaats.

"Heel jammer van onze schuiver in Langemark. We gingen door een misverstand aan hoge snelheid rechtdoor. Gelukkig was er ruimte en hebben we niets geraakt, maar het voorval kostte ons wel een halve minuut en in dit startveld maak je dat niet meer goed. We draaien constant tijden in de top 10 en zonder die schuiver hadden we bij Vincent Verschueren rond de 7de plaats gestaan, maar zaterdag is nog een lange dag," vertelde Didier vrijdagavond.

Zaterdag was het team vastbesloten te knokken om terug in de top 10 te geraken, maar een probleem met de remmen zorgde voor een paar schuivers.

"Blijkbaar een combinatie van twee factoren. De remmen achteraan reageerden iets sneller dan de remmen vooraan en ik trapte te agressief op het rempedaal. Daardoor brak de wagen bij het remmen twee keer heel bruusk uit, waarbij we een keer achterstevoren tegen een paal schoven. Toen we bij de service de data analyseerden, heb ik daarna mijn rijstijl wat aangepast. Gewoon vijf meter vroeger remmen en meer progressief omgaan met het rempedaal. Vanaf dat moment kwam het vertrouwen terug en kon ik weer goede chrono's rijden."

Didier zette zich nog eens schrap voor de laatste proef in Hollebeke. In één klap werden drie plaatsen gewonnen en sprong de Renties Racing Ford Fiesta R5 van de 11de naar de 8ste plaats! De beoogde top 10 was binnen.
"Er zat zelfs een top 5 in, want bij die schuiver deze ochtend verloren we een minuut. Maar, met de achtste plaats kan ik wel tevreden zijn," verklaarde Didier.

De feestvreugde sloeg helaas enkele uren later om, toen het team vernam dat ze uitgesloten werden wegens het missen van een tijdscontrole op weg naar het finishpodium. Een beslissing die het team met verstomming sloeg, want er was verzekerd dat alles in orde was...

"Op weg naar het finishpodium misten we een tijdscontrole, maar toen we onze fout opmerkten, noteerde een official bij de tijdscontrole aan het podium onze ideale tijd in voor de gemiste TK en werd ons duidelijk verzekerd dat alles hiermee in orde was. We moesten niet terug naar die TK rijden. Als een official je ideale tijd noteert, dan is het logisch dat je erop vertrouwt dat het in orde is. We hebben dus absoluut niets zelf ingevuld op het boekje, zoals men zou kunnen denken bij het lezen van de officiële beslissing van de koersdirectie. We zijn zwaar aangedaan door deze beslissing en we bekijken welke stappen we nog kunnen ondernemen om de uitsluiting ongedaan te maken, maar uiteindelijk moeten we vooral het positieve onthouden. Op de klassementsproeven hebben we ons getoond en werden we 8ste algemeen in een bijzonder sterk bezette Europese wedstrijd," besluit Filip Cuvelier.

3 Rally’s in 4 weken het waren zeer drukke tijden voor iedereen om alles voor te bereiden. 7 Piloten zouden er uiteindelijk in de legendarische Ypres Historic Rally starten. Woensdag werd er al eens getest op de shakedown in Boezinge om de laatste check up te doen voor de officiële start op vrijdagavond op KP Boezinge . En het was Kurt Olivier die op zijn elan van de laatste wedstrijden verder deed en zo de 1ste scratch beet had.

Rik Vannieuwenhuyse bleef in het spoor en gaf 2,5 sec toe. Bij Christof Anckaert & Jeroen Van Wanseele was het verschil al respectievelijk 15 & 20 sec en werd er verteld dat er niet op de limiet werd gereden mede doordat op zaterdag nog een lange wedstrijd voor de boeg stond gepland. Platton Jochen reed een mooie 5de tijd gevolgd door Warnez Sam en Verhaeghe Koen. De laatste Kp op vrijdag stond KP Langemark ingepland en Olivier K. wou de kloof nog wat groter maken op de concurrenten en deed dit ook. Alleen Vannieuwenhuyse R. kon terug de schade beperken , maar voor de rest waren de verschillen toch al boven de 45 sec. en wisten ze wel dat zaterdag nog lang was , maar zonder pech of uitschuivers zou de 2 koplopers inhalen een zware opdracht zijn.
Zaterdagmorgen kon iedereen rustig ontwaken en werden de motoren kort na de middag terug op gang gebracht. Alleen had de wagen van Anckaert Christof net iets te lang op vrijdagnacht van zijn batterij gebruikt en weigerde die dienst bij het uitrijden van het wagenpark . Ook Verhaeghe Koen had problemen, een breuk van de koppelingskabel kon maar net op tijd hersteld worden en haalde hij het nog net om voor de laatste bezemwagen de start te halen. Met later een toegekende straftijd van 1min40 . Zo kon toch iedereen starten en was Olivier K de 1ste die zijn tijd kon neerzetten. Maar die was niet aan het tempo van de dag voordien , reden daarvoor was een gebroken achter ophanging. Daardoor was het 3 kp’s lang rijden met een zwaar gehavende wagen en een verlies van om en bij de 6 min. Het was hopen op een terugkeer naar het service!! Hij zag zijn opgebouwde voorsprong van vrijdag zo zeer vlug wegslinken. Weg winst en was de schade beperken de enige mogelijkheid. Ook voor het team van Coudron was de start op zaterdag niet zoals ze hadden verwacht. Vannieuwenhuyse R. ging van de baan met opgave tot gevolg. Alsook Warnez Sam mocht met een afgebroken linker achterwiel een kruis maken over de rest van de rally. Spijtig voor de spanning en de onderlinge duels maar ook dit hoort er jammer genoeg bij . Zo zag Anckaert C. zijn kans en greep die met beide handen, hij reed KP per KP weg van Van Wanseele J en kon op de langste KP Hollebeke een 6de tijd algemeen rijden. Van Wanseele had ook weet van de problemen van zijn dichtste concurrenten en kon met een 2de plaats een uitstekende zaak doen in het kampioenschap. Zo kwam Platton J. door de opgaves van Vannieuwenhuyse R. en Warnez S. op een mooie 3de plaats. Maar op dat moment waren ze daar nog niet zeker van want Verhaeghe Koen kwam nog opzetten tot op 7 sec van Platton J. Maar uiteindelijk moest hij nog zijn werkelijke straftijd verkrijgen van 1m40s. Dit zou uiteindelijk geen spelbreker zijn, want op KP Hollebeke valt hij uit met een gebroken steekas. Op die manier kon Platton Jochen het zwarte beest ( Uitvallen bij 1ste deelname aan de cup ) doorbreken en bij zijn debuut meteen een Podiumplaats voor zijn rekening nemen. Nog 1 ronde te gaan en het was Anckaert C. die comfortabel aan de leiding reed. Maar er ging hem nog iets boven het hoofd door eerder op de dag een verkeerde pointering te doen. Bij het ingaan van de laatste KP was nog altijd niet duidelijk hoeveel straftijd het zou worden. Maar het werden uiteindelijk 4 volle minuten die hij kreeg. En zo zag hij een 1ste
zege door zijn vingers wegglippen en moest de overwinning laten aan Van Wanseele Jeroen.
Jeroen was hier in de Ypres Rally misschien niet de snelste , maar ze hebben wel een rally gereden zonder enige fouten en hij wist alle valkuilen te omzeilen en dit zullen er als Rookie hem weinig nadoen hier in Ypres. Olivier K. perste op de Powerstage nog eens alles uit zijn escort en kon met een scratch op de laatste Kp toch in de cup eindigen op een 4de plaats . Kortom het was terug een rally met alle ingrediënten erin met uiteindelijk een mooi podium als resultaat .
1ste plaats: Team Van Wanseele Jeroen – Durie Kris
2de plaats: Team Anckaert Christof – Dierick Frederik
3de plaats: Team Platton Jochen – Vanden Plas Vincent
4de plaats: Team Olivier Kurt – Vermeulen Jasper

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Ieper gewonnen. Voor de Limburger is het in 20 deelnames zijn 10e zege. Voor de Tsjechische constructeur ŠKODA is het de zesde opeenvolgende zege in de Kattenstad, de derde op rij met Freddy Loix.

De openingsdag verliep niet naar wens voor Freddy, Johan en met hun het volledige BMA-Autosportteam. De Limburger sloot de dag af op de vijfde plaats op 25.8 seconden van de leider. Na een debriefing vrijdagavond werd zaterdagochtend de afstelling volledig aangepast. Rit per rit ging het beter en kreeg Freddy Loix vertrouwen in de nagelnieuwe ŠKODA Fabia R5. Freddy reed enkele snelste tijden en zette daardoor de concurrentie onder druk. Breen mistte een remzone, reed lek en ging in de daaropvolgende rit van de baan. De Fransen Lefebvre en Bouffier reden eveneens lek op het moment dat ze de hete adem van de Limburger voelden. Freddy Loix en Johan Gitsels kwamen op twee ritten van het einde aan de leiding en werden door een uitzinnige massa als winnaars onthaald op de Grote Markt van Ieper.

Vrijdagavond verliep niet zoals ik verwacht had” zegt Freddy Loix. “Het was een moeilijke avond en ik was verrast dat we zoveel onderstuur hadden. De ŠKODA Fabia R5 is een nieuwe wagen en we wisten dat we met enkele verrassingen zouden geconfronteerd worden. Dat onderstuur was één van die verrassingen. Aan de finish van de eerste rit wist ik dat het niet goed zat. Zaterdagochtend heeft het BMA-Autosportteam de wagen onder handen genomen en vanaf de eerste meters voelde ik beterschap en wist ik dat ik kon rijden voor de overwinning. We zijn altijd rustig gebleven en hebben geen fouten hebben gemaakt. Deze wedstrijd heb ik niet alleen gewonnen. Dit is een zege van het collectief, van het team. We zijn blijven geloven, blijven werken. Deze tiende zege is fantastisch.”

Het was een speciale wedstrijd want het was de eerste keer met de ŠKODA Fabia R5” begint Johan Gitsels zijn analyse. “Na de testen van vorig weekend hadden we een afstelling waarvan we dachten dat die zou voldoen maar al snel bleek het tegendeel. Vanaf de eerste service op vrijdag zijn we beginnen werken om de wagen te verbeteren en dat heeft geloond. Elke keer we de assistentiezone verlieten voelde dat aan alsof we een andere, verbeterde wagen hadden. Dat heeft ervoor gezorgd dat het vertrouwen snel groeide. Het plan was om de concurrentie onder druk te zetten. We hadden geen andere keuze. En je hebt gezien wat er gebeurde. Voor mij is dit de tweede zege, voor Freddy de tiende. Wij zijn zeer gelukkig.”

Een tiende zege in Ieper voor Freddy. Een zesde opeenvolgende voor Skoda en een derde keer op rij en een vijfde in totaal voor Freddy Loix met een ŠKODA” zegt Vincent Struye, marketingmanager ŠKODA België. “Wat kan je als merk nog meer wensen dan dit! De ŠKODA Fabia R5 is een nieuwe wagen en die toonde meteen zijn competitiviteit alsook zijn betrouwbaarheid, twee kenmerken waarover de ŠKODA Fabia S2000 ook over beschikte. Ik heb het heel sereen beleefd. Gisterenavond was niet iedereen even blij. We zijn blijven zoeken naar een oplossing en eens die gevonden heb ik groen licht gegeven om niet in functie van het kampioenschap te rijden maar voluit voor de zege te gaan. En kijk, het is allemaal goed gekomen.”

Dit was een vergelijkbaar scenario met vorig jaar” zegt Bernard Munster, teammanager BMA-Autosport. “Vorig jaar hadden we een vergelijkbare achterstand als dit jaar. Freddy wil altijd een perfect afgestelde auto en vrijdag hadden we het moeilijk om de juiste afstelling te vinden. Daardoor had Freddy niet het vertrouwen. We hebben vorige week getest maar testen op een parcours van 4 kilometer kan je niet vergelijken met een wedstrijd. Tijdens de kwalificatierit op donderdag was het me al opgevallen dat de wagen met onderstuur sukkelde. Na de eerste rit op vrijdag zag ik dat Freddy niet tevreden was. Wij wisten wat ons te doen stond. Je moet ook weten dat Freddy, zeker hier in Ieper, onder een enorme druk start. Iedereen verwacht dat hij wint maar dat is niet zo eenvoudig. Vorig jaar hadden we het ook moeilijk op vrijdag. Dit jaar was hetzelfde scenario. Vandaag hebben we Freddy en Johan een andere wagen gegeven waardoor hij meer vertrouwen had en dan komt alles vanzelf. Dat is gebleken. We hebben ook veel te danken aan Yannick Willockx. Hij heeft zoveel ervaring en Freddy heeft veel vertrouwen in hem. Vrijdag was hij er niet en hebben we telefonisch overlegd. Vrijdagnacht is hij ingevlogen en zaterdagochtend hebben we alles radicaal omgegooid. De aanpak heeft gewerkt.”

In de Belgische manche van het Europees kampioenschap, de Kenotek Ypres Rally, kregen onze nationale jongeren de kans om zich te meten met de snelste jonge talenten van Europa. Een vergelijking die niet altijd op gaat, want de ERC Juniors rijden met topmateriaal, om niet te zeggen fabrieksmateriaal, en de leider bij de ERC Juniors, Emil Bergkvist, werkt dit seizoen maar liefst 27 rally's af.
De leider in het Junior BRC, Andy Dewallef, besliste deze afspraak over te slaan om budget te sparen voor de rest van het seizoen. Een begrijpelijke keuze van de Twingo-piloot die in de eerste vijf manches van het kampioenschap een mooie voorsprong kon uitbouwen.

In Ieper was Joachim Wagemans, die dit seizoen vooral in Frankrijk actief is, de enige Belgische jongere die zich effectief kon meten met de toppers. Wagemans draaide vrijdagavond een snelste tijd, maar door een sortie op de eerste proef in Langemark verspeelde de Peugeot-piloot meteen 1'35". Zondagochtend ging Wagemans een tweede keer van de baan, deze keer definitief.

Gino Büx, de vertegenwoordiger van het RACB National Team, kwam voor de tweede keer aan de start in Ieper, niet meteen een thuisrally voor de piloot uit Malmedy. De piloot in de nationale kleuren eindigde op een mooie 4de plaats: "Er zat zelfs een beetje meer in, want we zijn in Dikkebus vrijdagavond even rond gegaan. Maar, we hebben ons tempo gereden en ons geamuseerd, al had ik niet het volste vertrouwen in de afstellingen om in de snelle waaiers voluit aan te vallen."

Gino Büx scoorde het maximum van de punten, terwijl Polle Geusens met 16 punten voor de tweede plaats zijn achterstand op Dewallef aanzienlijk verkleinde, ondanks een enorm tijdverlies vrijdagavond: "Op de derde proef brak onze versnellingspook af en de bak was geblokkeerd in eerste versnelling. We verloren er meer dan vier minuten. Met een tang kon ik de derde versnelling inschakelen voor de vierde proef, maar dat kostte ons nog eens een minuut. Uiteindelijk zijn we nog opgerukt naar de 8ste plaats in RC4. En we eindigden op de eerste plaats bij de atmosferische Ford Fiesta's R2."

Voor die opmerkelijke comeback en rekening houdend met het programma van Gino Büx in het ERC, werd de Junior Award ook toegekend aan Polle Geusens, die zijn jarige copilote Justine Demeestere een mooie verjaardag bezorgde.

De derde plaats in het Junior BRC ging naar Amaury Molle, die zijn Fiesta naar de 11de plaats in RC4 stuurde. Amaury is daardoor opgerukt naar de 5de plaats in het Junior BRC.

Tussenstand Junior BRC na 6 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 132; 2. Geusens 119; 3. Vermeire 65; 4. Büx 51; 5. Molle 34; 6. Kobus 30; 7. Pacolet 22; 8. Wagemans