Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Deze keer drie promotieformules present. Namelijk de 208 Rally Trophy Belux (reeds aan de derde manche toe) die in Namen echter vergezeld worden door de Ford Fiesta Sport Trophy en de door RACB net geofficialiseerde Renault RSBE Trophy. In de groep van elf Peugeot–deelnemers zijn de referenties zeker David Croes en Cédric De Cecco (vorig jaar de eerste laureaat) zij vergezellen o.a. Dilley, Wright of De Mévius. Verder 3 « R200-versies » (evenwel buiten de Trophy) en 8 Fiesta’s R2 waarmee wellicht Radoux, Fernémont, Demaerschalk en Brown de snelsten zullen zijn. Tot slot ook nog 5 strijdende Twingo’s R1 uit het Renault kamp, die aangevoerd worden door Nigel Casier. Bij de voortrekkers moeten we echter zeker ook een reeks « eenzame » snelle jongens vermelden. Deze groep wordt aangevoerd door Stephan Hermann (Fiat Punto M15, reeds 16de vorig jaar maar verrassend 6de algemeen tijdens de TAC-rally), Frédéric Hébette (Citroën Saxo M14), Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo R2), ex ASAF-kampioen Laurent Mottet (Peugeot 306 M15) of Christophe Verstaen (Opel Astra M2000).

Spektakel met de historics !
Maar de liefhebbers van achtertrekkers zullen ook hun gading vinden bij de 12 ingeschreven historics. Daarbij o.a. de Fords Escort RS1800 Gr.4 van Dirk Deveux (winnaar in Haspengouw), Raphaël de Borman en Pascal Regnier, de Porsche’s 911 van Glenn Janssens (nog steeds met Stéphane Prévot als co-piloot), Patrick Mylleville, François Kicq of Roland de Bargigli en de Opels (Kadett of Ascona) van Tobi Vandenberghe, Tom Van Rompuy, Jens Maes en Dirk Dumon, zonder de originele Volvo 242 van Bram Fonteyne te vergeten.

32 Criterium-deelnemers
Op zondag worden de 121 BRC-deelnemers aangevuld met 32 criterium-teams. In die proef zal er door de verschillende BMW M3-eigenaars wellicht hevig gestreden worden om de zege. Want… aangezien de 4x4 wagens door de federatie uitgesloten werden heeft BMW de dominante rol overgenomen van Mitsubishi. In het bijzonder de E36 van Franky Boulat (winnaar van vorig jaar), Kurt Braeckevelt (winnaar van de TAC rally), Philip Lommers (de laureaat in Haspengouw) of Patrick Diels (de snelste in Haspengouw) Maar misschien zorgt de E30 van Many Bouts wel voor de verrassing. Hij won hier in 2008 maar kende nadien weinig geluk. Kortom… er hangt revanche in de lucht.

Met meer dan 150 inschrijvingen en zo’n 15 tal zegekandidaten, belooft de 31ste editie van de rally van Wallonië tijdens het laatste weekend van april een mooie strijd tussen de generaties te worden. Want hoewel de talrijke WRC’s, aangevoerd door de Subaru van Princen, de winnaar van de TAC-rally, het best scoren op de pronostieklijstjes, zullen Loix (Skoda S2000) en Cherain (Fiesta R5) zich niet beperken om enkel goed te scoren i.f.v. het kampioenschap.

Laat ons niet rond de pot draaien : op een typisch parkoers zoals dat van de rally van Wallonië, met een profiel waarvoor vermogen en snelheid de belangrijkste troeven zijn, is Freddy Loix ondanks zijn talent, zijn zege van vorig jaar (met de Focus WRC) als regerend Belgisch kampioen en actueel leider in de tussenstand van 2014, niet de topfavoriet voor de Naamse klassieker. Hij komt er immers aan de start met een Skoda Fabia S2000, die t.o.v. de WRC’s vermogen en topsnelheid mist.

Nog geen podium voor een S2000 in Namen…
Het parkoers rondom Namen is zelfs zo specifiek, dat er nog nooit een S2000-wagen het eindpodium van deze rally haalde ! Voor het beste resultaat tot dusver tekende Freddy Loix die in 2010 aan het stuur van een Skoda Fabia S2000 vierde werd. Hoewel hij het moet opnemen tegen een tiental WRC’s van uitstekend niveau, zal Fast Freddy, niettegenstaande het nieuwe puntensysteem in zijn voordeel is, toch absoluut de uitdaging aangaan om voor een podiumplaats te strijden.

11 WRC’s ingeschreven !
Een doel dat uiteraard ook tal van andere teams zullen nastreven. Te beginnen met het merendeel van de 11 WRC-piloten, maar ook de overige piloten die aantreden met een S2000 of een R5. Kris Princen, de winnaar van de TAC-rally mikt dit seizoen vooral op overwinningen en het zou tof zijn indien dat in Namen zou lukken, aangezien zijn tuner First Motorsport, waar zijn Subaru S12B geprepareerd wordt, in die regio gevestigd is. Toch is de winnaar van de editie 1999, niet op voorhand gewonnen, want… het Italiaanse D-Max team brengt vier glimmende Citroen WRC aan de start : twee Xsara’s voor Bertrand Grooten en David Bonjean en twee C4’s voor Philippe Stéveny en Xavier Bouche... ten minste als die er in slaagt het budget daarvoor rond te krijgen. Laat het ons hopen, want hoewel hij nog slechts sporadisch actief is maakte zijn tweede plaats in de Condroz duidelijk dat Xavier het nog steeds kan. Idem trouwens voor Chris Van Woensel, niettegenstaande zijn Subaru S5 toch al een zekere ouderdom heeft. Hij zal alvast een goed referentiepunt vormen voor de andere WRC-piloten zoals de Nederlander Edwin Schilt (Subaru S14) en Bob De Jong (die vorig jaar met zijn imposante Mitsubishi Lancer WRC vierde werd) maar ook Benoît Allart en Anthony Martin (elk met een Skoda Fabia, al is dat voor Anthony pas de eerste keer) zonder Sébastien Sturbois met zijn prachtige Toyota Corolla te vergeten, al is die omwille van een verlopen homologatie ingeschreven in NCE.

Kobus en Cherain in het kielzog van Loix?
Het zal ook interessant zijn om te ontdekken waar Melissa Debackere (Peugeot 207 S2000), Hermen Kobus, die andere Nederlander, momenteel de naaste belager van Loix in het BRC en vooral Cedric Cherain zich t.o.v. die piloten situeren. Opnieuw met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport komt Cedric alvast met grote ambities aan de start. De tweede wagen van het team zal bestuurd worden door Jourdan Serderidis. Zij zullen zeker ook moeten uitkijken naar de krachtige Gr.N en R4-wagen, meerbepaald de Mitsubishi’s van Langenakens, Collard, Streel, Cunin, Renkin, Benoît, De Ridder of Van Iersel, net zoals de Subaru Sti van Léonard en… mogelijk nog enkele anderen.

Van Parijs met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 op een ideaal parkoers
Na een moeizame eerste test in Tielt, vindt ook Tim Van Parijs in de Naamse regio een terrein op maat van zijn krachtige achtertrekker waardoor hij - zeker bij goed weer - alles uit zijn nieuwe Porsche 997 GT3 kan halen en… daardoor zou menig 4x4-piloot wel eens groen kunnen lachen. In zijn zog met een identieke wagen alvast Francis Lejeune, maar ook Patrick Snijers, ten minste als de transmissie van zijn BMW 130i dat ritme wil volgen of de Nederlander Wouter Ploeg met zijn prachtige BMW 1M.

Na hun indrukwekkende overwinning in de Rally van Haspengouw enkele weken geleden, kwamen Freddy Loix en Johan Gitsels afgelopen zaterdag in Tielt opnieuw aan de start met de Škoda Fabia S2000 geprepareerd door BMA, het team van Bernard Munster. Dichte mist maakte de eerste ronde bijzonder delicaat. Na een openingsronde die hij zelf omschreef als te voorzichtig, voerde ‘Fast Freddy’ het tempo op en nam hij de leiding in de wedstrijd op de vijfde proef. Ondanks een lekke band, hield hij die koppositie twee proeven lang vast.
De dreiging voor de Fabia S2000 van BMA kwam van de Subaru Impreza WRC bestuurd door een Kris Princen in grootse doen die kon profiteren van de hogere topsnelheid van zijn krachtigere bolide. In de derde ronde moest Loix logischerwijze plooien voor het geweld van Princen en in die volgorde bereikten ze ‘s avonds in Tielt ook de finish.
« Er was niets te beginnen tegen een goed bestuurde tweeliter WRC, vertelt Freddy Loix. Maar, deze tweede plaats is wel prima, want we verstevigen daarmee onze leidersplaats in het kampioenschap. » Na twee wedstrijden heeft de Škoda Fabia S2000 die officieel gesteund wordt door de invoerder al 38 punten gescoord met Freddy aan het stuur. De Nederlander Hermen Kobus heeft 27 punten en Kris Princen 16.
Bij BMA heerste tevredenheid. Net zoals in Landen, draaide de Fabia S2000 als een Zwitsers uurwerk, zonder het minste probleem. « Als team zijn we uitermate trots op dit resultaat, vertelt teammanager Bernard Munster. Men mag vooral niet uit het oog verliezen dat Freddy en Johan niet in dezelfde categorie rijden als Princen. Bovendien is Kris een prima piloot, zodat zijn overwinning logisch is. Dit scenario zou zich wel eens kunnen herhalen binnen twee weken in de Rally van Wallonië… tenzij het regent! Het parcours in de buurt van Namen is immers nog sneller dan de proeven van de TAC. De bedoeling van Loix, Gitsels en team BMA is het verdedigen van de leidersplaats in het kampioenschap. Het is aan de anderen om risico’s te nemen. We zullen zien hoe de wedstrijd evolueert, want de Wallonie is een lange en moeilijke rally, met start op vrijdagavond gevolgd door twee zware wedstrijddagen aan een hoog tempo. Omdat de Škoda Fabia S2000 van BMA zijn betrouwbaarheid al meermaals bewezen heeft, zal de eindafrekening pas gemaakt worden zondagavond op het finishpodium… »

In de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship hebben Hermen Kobus en Erik de Wild opnieuw een prachtige podiumplaats veroverd, waardoor ze hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigen. Hermen en Erik slaagden er bovendien in om Freddy Loix het vuur aan de schenen te leggen. In de mistige openingsronde stond Hermen Kobus vier proeven lang aan de leiding in de wedstrijd.

Bij de start van de wedstrijd hing er dichte mist, maar Hermen Kobus trok meteen in de aanval met zijn Ford Fiesta S2000 op Kumho banden. In Schuifferskapelle zette Hermen een kanontijd op de tabellen, want hij was de snelste met 8" voorsprong op Kris Princen in een Subaru Impreza WRC S12B en 8"4 op Freddy Loix in zijn officiële Skoda Fabia S2000. Na de eerste vier proeven stonden Hermen en Erik aan de leiding met 3"3 voorsprong op Loix.

"Op die eerste proef was het zicht heel beperkt, maar met vertrouwen in de nota's gingen we toch in de aanval. We hebben die eerste proef gewonnen op lef," lachte Hermen. "In de tweede ronde van vier proeven nam Loix de leiding over, terwijl we logischerwijze de WRC van Princen moesten laten passeren. We hebben in de derde lus nog geprobeerd om met een harder bandentype terug te vechten, maar Freddy koos ook voor een harder bandentype. Na de derde ronde hebben we het tempo wat laten zakken om onze derde plaats veilig te stellen, maar we bleven dicht genoeg in de buurt van Princen en Loix om te profiteren als er met hen iets zou gebeuren. Een podiumplaats in de TAC Rally is prachtig, want er stonden toch een zestal WRC's en een R5 aan de start."

Met deze derde plaats achter de Belgische kampioenen Princen en Loix blijft Hermen Kobus op de tweede plaats in het kampioenschap. Het respect van Freddy Loix voor de prestatie van Hermen en Erik was veelzeggend.

"Freddy heeft er deze keer voor moeten knokken om ons te kloppen en daar heeft hij ons voor gefeliciteerd. De sfeer tussen ons is heel goed. Als we onze tijden vergelijken met die van vorig jaar in Tielt, dan hebben we duidelijk weer een flinke stap vooruit gezet. In elk geval reizen we binnen twee weken met vertrouwen af naar de Rally van Wallonië!"

Het was een wedstrijd vol avonturen voor het FABORY Rallyteam, de TAC Rally rondom Tielt afgelopen zaterdag. Mist, met als gevolg een zieke navigator, en een lekke band weerhielden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen echter niet van de winst in de standaardklasse, groep N. Daarnaast eindigde de equipe met de Mitsubishi Lancer Evo IX als tweede Nederlander in het eindklassement.

Afgelopen zaterdag, 12 april, werd de TAC Rally rondom Tielt verreden. Deze wedstrijd telde mee voor zowel het Belgisch kampioenschap als het Nederlands kampioenschap. Het deelnemersveld was dan ook om van te smullen. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen stonden voor het eerst aan de start van dit evenement en genoten met volle teugen. Faes blikt terug: “Wat een leuk evenement! Ik moest wel weer wennen aan het snijden, maar toen ik dat weer in mijn systeem had zitten gingen we erg hard. Prachtig als je de bochten aan kunt snijden zoals ze bedoeld zijn en niet, zoals in Nederland, om de paaltjes, strobalen en pallets heen moet sturen. Ik kon gewoon een versnelling hoger als ik lekker in de bocht kon hangen met de Evo, geweldig.”

De zestien klassementsproeven tellende wedstrijd verliep echter niet probleemloos. “Er hing echt een enorme mist en rondom ons vlogen deelnemers van de weg af. Door het onregelmatige rijden (remmen, gas geven, remmen), werd Christiaan ook nog eens ziek. Hij heeft vier proeven lang over moeten geven, heel erg jammer. Wellicht speelde de mist in dat opzicht in ons voordeel, omdat de rest niet veel harder reed op de mistige proeven dan ik zonder notes. Gelukkig knapte Christiaan daarna weer op. Tijdens de tweede en derde boucle gingen we dan ook steeds harder. Tijdens de laatste boucle van vier proeven waren we in een leuk gevecht met een Porsche en die strijd hebben wij uiteindelijk ook weten te winnen. Helaas kregen we op proef 13 een lekke band en spinde ik op proef 14 op het onverhard. Zonde, anders waren we misschien nog een plaatsje opgeschoven. Desondanks zijn we dik tevreden,” aldus Faes.

Uiteindelijk eindigde de equipe op een knappe eerste plaats in de groep N, ruim vier minuten voor nummer twee. “Wij kijken met veel plezier terug op de TAC Rally en gaan ons nu voorbereiden op de prachtige Rallye de Wallonie,” besluit Van der Rijsen.

Binnenkort meer informatie over de Rallye de Wallonie, die van 25 tot en met 27 april rondom het Belgische Namen verreden wordt

Nieuwe notes, dichte mist en vervolgens een weigerachtige Lancer WRC maakten de TAC Rally voor Bob de Jong en navigator Kees Hagman een wedstrijd om snel te vergeten. Na een moeizame start moest de equipe de Mitsubishi Lancer WRC op klassementsproef negen aan de kant parkeren in verband met problemen met de versnellingsbak.

Na een aantal jaren het Nederlands Kampioenschap te hebben gereden, gaat Bob de Jong dit seizoen een nieuwe uitdaging aan: “Ik heb een paar jaar meegedaan aan het NK. Eerst het sprintkampioenschap, later het rallykampioenschap. Afgelopen winter besloten we om meer in het buitenland te gaan rijden. De wedstrijden zijn in België echt anders dan in Nederland en ik rijd er ook erg graag. Daarom besloot ik mij dit seizoen op de Zuiderburen te gaan focussen. De TAC Rally afgelopen zaterdag was voor ons het eerste echte evenement van het seizoen, na een testsprint op Circuit Park Zandvoort.” De equipe rijdt nu met een totaal ander notessysteem. “Ik miste wat in mijn oude systeem en had het idee dat ik meer uit de notes zou kunnen halen. We zijn nu overgestapt naar een systeem met gradaties van 6 tot 1, ik gebruikte hiervoor Engelse, beschrijvende, notes.”

Zaterdagochtend 12 april stonden De Jong en Hagman vol goede moed aan de start van de wedstrijd rondom Tielt. Er bleek echter een zeer dikke mist te hangen gedurende de eerste proeven. “We hadden er erg veel zin in, maar een nieuw notessysteem uittesten in dikke mist is gewoonweg niet ideaal. Het is veel moeilijker om dan echt op de notes te gaan rijden. Na twee momentjes op de eerste proef ben ik dan ook van het gas gegaan. Op de tweede proef heb ik mijn hoofd leeggemaakt en mij opnieuw gefocust. Toen ging het al een stuk beter, net zoals op proef drie en vier,” blikt De Jong terug.

Ook de tweede boucle van vier proeven begon goed en de equipe noteerde een aantal mooie tijden. Tot op proef zeven het pechduiveltje om de hoek kwam kijken. “We kregen problemen met het schakelen. De koppeling en shift cut werkten nog, maar de versnellingsbak wisselde niet van versnelling. We dachten het euvel op de service na de achtste proef verholpen te hebben. Helaas, op de negende proef kregen we weer problemen en besloten we te stoppen om verdere schade aan de auto te voorkomen. Enorm teleurstellend. We gaan de komende tijd aan de slag om het probleem definitief te verhelpen en kijken reikhalzend uit naar onze volgende wedstrijd, de Rally de Wallonie.”

De Rallye de Wallonie wordt van 25 tot en met 27 april rondom Namen (B) verreden.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels kunnen terugblikken op een geslaagde TAC Rally waarin ze met hun ŠKODA Fabia S2000 by BMA motorsport op een knappe tweede plaats eindigden. In de tussenstand van het kampioenschap blijft Freddy Loix aan de leiding.

Moeilijke omstandigheden zaterdagochtend in Tielt en omstreken dat gehuld was in een laag hangend wolkendek.  “Op de eerste proef was ik niet zo snel maar tijdens de tweede en derde rit ging het een pak beter en draaiden we uitstekende tijden. De eerste rit vond ik het moeilijk maar nadien begon ik me zelfs in de mist te amuseren” aldus Freddy Loix. “Na vijf ritten namen we de leiding over van Hermen Kobus en zelfs na een lekke band tijdens de 7e rit bleven we op kop maar op pure snelheid konden we Kris Princen vandaag niet kloppen. In de derde ronde buigt hij zijn achterstand om in een voorsprong. Dat zegt genoeg. Al bij al ben ik zeer tevreden over mijn wedstrijd en voor het kampioenschap doen we een goede zaak. Uiteraard win ik liever maar we moeten realistisch blijven en durven zeggen dat er vandaag eentje sneller was.”

Afgelopen week brachten Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels veel tijd met elkaar door bij ontwikkelingstesten van de ŠKODA Fabia R5. “We reden daar op een onbekend parcours en dan komt het er op aan om goede nota’s te hebben. Tijdens de testen hebben we ons notasysteem nog verfijnd en dat hebben we vandaag in de praktijk kunnen omzetten. Deze ochtend reden we eigenlijk ook op onbekend terrein want door de mist kon je vaak maar enkele meters zien. Het is dan dat een co-rijder helemaal tot zijn recht komt. Ik gaf de nota’s minutieus aan en Freddy volgde alles tot in de puntjes op. Ik heb me geamuseerd en vond het leuk. Freddy vroeg constant bevestiging en als je hem die kan geven dan geeft dat enorme voldoening. Vandaag heb ik als co-rijder een enorme fijne, boeiende dag gehad en heb ik weer wat progressie gemaakt. We moeten tevreden zijn met onze tweede plaats. Meer zat er echt niet in. Princen is tijdens de twee laatste ronden bijzonder sterk voor de dag gekomen. We konden niet volgen en moesten hem laten gaan.”

Ook al heeft het ŠKODA duo niet gewonnen toch was er tevredenheid. “Voor het kampioenschap doen we een uitstekende zaak en behouden we de leiding want de WRC’s scoren niet voluit” zegt Vincent Struye, PR-verantwoordelijke ŠKODA België. “Een tweede plaats in een rally is altijd mooi en de leidersplaats in het kampioenschap is fantastisch! De ŠKODA Fabia S2000 was heel betrouwbaar en opnieuw heel snel. We reden één keer lek, dat kan altijd gebeuren, maar voor de rest draaide onze ŠKODA als een Zwitsers of beter gezegd een Tsjechisch uurwerk. Het is en blijft een heel betrouwbare wagen. Dat bewijs werd eens te meer geleverd.”

Tot slot ook grote tevredenheid bij Bernard Munster en het BMA motorsport team. “Voor de tweede wedstrijd op rij kennen we een probleemloze wedstrijd en dat maakt van mij een gelukkige en fiere teammanager. Mijn mensen hebben uitstekend gewerkt! Uiteraard is het plezanter om te winnen maar je moet realistisch blijven en durven vaststellen dat het niet om dezelfde categorie van wagens gaat. Kris Princen is een goede rijder en heeft verdiend gewonnen. Zijn Subaru is een totaal andere wagen dan onze ŠKODA Fabia S2000. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit jaar de prestatie van de Haspengouw te herhalen. Regen in de volgende wedstrijd, de rally van Wallonië, is welkom. Daar wordt het nog moeilijker en zijn de WRC’s nog meer in het voordeel.”

De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de TAC Rally in Tielt in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Matthias Boon / Davy Thierie (1e)
Natuurlijk waren in Tielt alle ogen gericht op de 25-jarige Matthias Boon en dus was hij blij dat hij de verwachtingen kon waarmaken: “Er moet toch altijd eerst gereden worden en een klein foutje is zo gemaakt, dus ik ben blij dat we met de zege naar huis zijn gegaan.” Behalve de lekke band op KP7 liep alles op rolletjes voor de Deltion equipe: “De auto was ook weer prima en ik vind het een prachtige cup om aan mee te doen. De sfeer is goed, er wordt goed gereden en de auto’s zijn spectaculair. Jammer dat we niet echt een man-tot-man gevecht met Antoine (Biesheuvel) hebben kunnen leveren door de vroege lekke band van hem, maar ik ben er zeker van dat we dit seizoen nog genoeg strijd zullen hebben om de secondes. Want we zijn echt aan elkaar gewaagd.”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (2e)
Antoine Biesheuvel (Nieuwendijk) kon niet anders dan tevreden zijn aan de finish: “We hadden Matthias Boon hier ook als favoriet getipt en dus was een tweede plaats het doel met de kans om eventueel te profiteren van pech van hem. Maar toen wij al vroeg door een lekke band vier minuten verspeelden en laatste stonden moest er nog heel wat gebeuren om aan onze doelstelling te voldoen.” Door constant en strak te rijden wist Biesheuvel zich naar de tweede plek terug te knokken: “Dat geeft wel voldoening, maar de laatste boucle hadden we nog wel wat spanning doordat de elektronica van de versnellingsbak begon op te spelen. Gelukkig konden we de tweede plaats veilig stellen en kunnen we ons nu richten op de rest van het seizoen en op een spannend gevecht met Boon.”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
Net als in de Tank S Rally snelde KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen (Grosthuizen) naar de 3e plaats in de 350Z Challenge en klimt hij op naar de 2e plaats in de tussenstand: “We hadden nog wel een angstig momentje toen we op KP8 in een snelle bochtencombinatie van de weg vlogen en in een weiland tot stilstand kwamen. Met de hulp van toeschouwers konden we zonder schade onze weg vervolgen, maar het kostte wel ruim 2 minuten. Ik moet nu nog mijn meerdere erkennen in Boon en Biesheuvel, maar als ik nog iets meer durf met de auto hoop ik toch bij hen in de buurt te komen. Dat heeft echter nog wat tijd nodig,” erkent Mike Veldhuisen tevreden, die op het eind van de rally toch al een paar knappe tijden niet al te ver achter Matthias Boon liet noteren.
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Opnieuw wisten Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) beslag te leggen op de vierde plaats: “We hebben een fantastisch leuke dag gehad met een mooi resultaat als bonus. De proeven leken dit jaar nog gladder en lastiger en in het begin met die dichte mist was ook geen pretje.” Daarom besloot Arjan Heijstek zijn eigen tempo te rijden: “We wilden geen onnodige risico’s nemen en letten dan ook niet op onze tijden en die van onze concurrenten. Maar bij het bestuderen van de klassementen nu we thuis zijn valt wel op dat we gewoon op sommige proeven keurige derde tijden draaien achter Boon en Biesheuvel. Daar zijn we natuurlijk helemaal trots op.” Voor de ELE Rally wil Arjan Heijstek nog een rally rijden: “Dat bestuderen we nu, omdat we in het Nederlands Kampioenschap nu een tweede plaats bezetten, dus wellicht willen we in Sullingerland starten.”
Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Na 14 proeven stond Roel van der Zanden (St. Oedenrode) derde in de 350Z Challenge, toen het op de volgende proef Oosthoek misging: “We zaten prima in ons ritme en het vertrouwen was 100%; het ‘snijden’ van de bochten ging ons ook goed af. Maar op KP15 ging het mis: we sneden met zo’n 140 km/uur een bocht aan zoals zovele eerder, maar nu kwam er iets te veel overstuur en raakten we in de berm en in de grasrand van een sloot. Ik kreeg de auto er niet uit en na 50 meter knalden we vol op een betonnen paal, die vervolgens op ons dak viel.” Dank zij de zware auto en de stevige rolkooi kwamen Van der Zanden en Geerts met de schrik vrij. “Een beetje spierpijn, een gedeukt ego en een zwaar beschadigde auto komen we wel weer te boven,” aldus Roel van der Zanden.
Roy Clijnk / Marlous Kion (uitgevallen)
Roy Clijnk viel helaas op de 11e klassementsproef uit (op exact hetzelfde punt als eerder Diter Toprek): “Eigenlijk gebeurde er niets bijzonders en raakten we met de voorwielen net buiten het parcours en in een vrijwel droge sloot. Achteruit kwamen we er niet uit door te weinig grip en toen probeerden we het vooruit, maar de greppel was toch iets te drassig… Echt stom om zo uit te vallen, want de auto heeft helemaal geen schade,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk. “Maar we hebben het verder prima naar ons zin gehad en we hebben mooie strijd kunnen leveren met Mike (Veldhuisen) en Arjan (Heijstek). Marlous had het ook enorm naar haar zin in haar eerste Belgische rally en zeer tot onze eigen verbazing lagen we na 10 proeven 2e in de 350Z Challenge. Dat smaakt naar meer!”
Diter Toprek / Dennis Lippens (uitgevallen)
Voor Diter Toprek uit Etten-Leur viel het doek al op de 7e klassementsproef: “We stuurden een rechterbocht goed in en sneden die af zoals dat in deze rally moet, maar kwamen toen bij het asfalt in overstuur terecht en gleden net met de achterwielen een greppel in en bleven ‘hangen’ op de bodemplaat met de wielen min of meer in de lucht. Er was daar uitgerekend geen publiek, maar alleen 2 marshalls en die konden ons er niet uitduwen. We moesten wachten totdat iedereen voorbij was en dat betekende einde rally,” aldus Toprek, die in de mist rustig was begonnen. “Dat was geen fijn begin, maar gaandeweg kwamen we toch in ons ritme en hebben we toch weer veel geleerd. We kijken al uit naar de ELE.”

Helaas viel het doek voor Timo van der Marel in zijn eerste rally van het nieuwe seizoen al vroeg. De 24-jarige rallyrijder uit Amersfoort kwam uiterst gemotiveerd naar Tielt om de TAC Rally te betwisten op uitnodiging van het Belgische TeamFloral. Maar al op de allereerste klassementsproef vlogen Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart met de prachtige Ford Fiesta R200 in dichte mist van de weg.
Na een lange winterstop was dit een enorme teleurstelling voor Van der Marel: “We hebben ons heel goed voorbereid, woensdag een prima shake doen gedaan en vrijdag de proeven op notes gezet en waren zeer geconcentreerd. De weersomstandigheden waren slecht, met zeer dichte mist, maar dat mag geen excuus zijn.” Al na een paar kilometer op de allereerste proef vloog Van der Marel in een snelle bochtencombinatie van de weg en kwam met vier wielen in het gras: “Eenmaal op het gras was er geen houden meer aan,” vertelt de onfortuinlijke Timo van der Marel. “We gleden door en kwamen met een grote klap tot stilstand tegen een betonnen duiker in een sloot en dat was het einde van onze TAC Rally.”
Voor Van der Marel moest de TAC Rally de opmaat worden van een bijzondere periode, waarin hij een nieuwe sponsor in de rallysport en een nieuw programma op hoog niveau zal gaan bekend maken. “Dit ongeval is enorm spijtig, vooral ook voor Team Floral die mij de nieuwe Ford Fiesta R200 toevertrouwde. Natuurlijk kennen zij de risico’s van de sport, maar ik had ze graag een beter prestatie terug willen geven. Nu moeten wij ons gaan concentreren op de rest van het seizoen.”
De TAC Rally telde naast het Nederlands-Australische duo vele uitvallers; van de 105 equipes aan de start bereikten er slechts 61 de finish. De winst ging naar Kris Princen/Peter Kaspers (Subaru WRC), voor Freddy Loix/Johan Gitsels (Skoda Fabia) en de Nederlanders Hermen Kobus/Erik de Wild (Ford Fiesta).

Na deelname aan twee eerdere edities van de Rallye de Wallonie, zal de Nederlandse rijder Edwin Schilt ook deze 2014 editie ons een plezier doen met zijn deelname. Hoewel de rally niet langer meetelt voor het Nederlands Kampioenschap, zullen er toch vele nederlandse equipes ons vereren met hun aanwezigheid.

« Wij hebben goede herinneringen aan de Rallye de Wallonie, wat onze eerste wedstrijd als equipe was. Het is een prachtig parcours en we zullen ons zeker vermaken », zegt de charmante teamgenoot van Edwin, Lisette Bakker.

Met pech tijdens de laatste deelname in 2012 (radiateur lek), zal de equipe, wederom met de Subaru Impreza WRC S14, proberen hun vijfde plaats van het jaar ervoor te verbeteren.

Terwijl regerend Junior-kampioen Matthias Boon zich amuseerde in de Nederlandse Nissan 350Z Challenge, die hij overigens met overwicht won, streden de jongeren in de categorie R2 voor de punten op elke klassementsproef van deze TAC Rally. Met de start van de merkencup van Peugeot was er heel wat animo in de categorie, maar toch was het de leider in de tussenstand, Guillaume Dilley, die de wedstrijd opnieuw controleerde.

Een van de smaakmakers in R2, Quentin Collignon, ging op de allereerste proef over de kop. Omdat een aantal Juniors daardoor de proef niet konden afwerken, werd het resultaat geschrapt voor de bonuspunten, net als de voorlaatste proef, waar een andere deelnemer een elektriciteitspaal velde.

Van bij de start nam Guillaume Dilley de wedstrijd in handen met vijf opeenvolgende snelste tijden, maar de Brusselaar kreeg vanaf dat moment af te rekenen met remproblemen: “Zonder een precieze oorzaak te vinden, bleken we telkens na een paar km zonder remmen te vallen. Ik moest het slot van de proef dan afwerken op de handrem. Heel moeilijk, want op dit parcours wordt het kleinste foutje afgestraft.”

Guillaume de Mevius rook zijn kans, zette twee snelste tijden op de tabellen, maar liet zich vervolgens verrassen op KP 11 waar hij zijn Peugeot vernielde met een reeks koprollen. Guillaume Dilley kon zo zijn tweede opeenvolgende overwinning veilig stellen, ondanks een sterk oprukkende Jamie Brown. De jonge Brit reed een opmerkelijk knappe wedstrijd met zijn Ford Fiesta R2, bekroond met twee snelste tijden. Door een aanpassing van zijn chrono op de eerste proef, waar hij geblokkeerd werd door de gecrashte wagen van Collignon, werd Brown nog tweede, al was hij daar niet tevreden mee: “We waren op de proef van Schuiferskapelle twee keer ruim sneller dan Dilley. Maar, dat vertaalde zich niet in een betere normtijd op de eerste proef…”

Bij de Juniors in R2 ging de derde plaats naar Stephen Wright, winnaar van de Junior Award, voor Gino Bux, die bij zijn nationaal debuut veel progressie maakte en meteen een snelste tijd op de tabellen zette.

De grote winnaar van deze manche van het Junior-kampioenschap, althans wat de punten betreft, was Stijn Pacolet. Met zijn Renault Twingo R1 reed Pacolet maar liefst 13 snelste tijden in zijn categorie, wat hem in totaal 27 punten opleverde, tegenover 25 voor Guillaume Dilley. Pacolet rukt op naar de 2de plaats in de tussenstand.

Dit weekend wordt in het West-Vlaamse Tielt de tweede manche van het Belgian Rally Championship 2014 afgewerkt. Achter de schermen wordt door de RACB Sport en de promotor van het Belgian Rally Championship echter al gewerkt aan de toekomst. Om de veiligheid tijdens het transport en de bevoorrading van benzine te optimaliseren, zal er in de toekomst samengewerkt worden met een vaste leverancier voor verschillende benzinetypes die niet verkrijgbaar zijn bij een commercieel tankstation.

De levering en bevoorrading van speciale benzine voor rallywagens zal vanaf 2015 verzorgd worden door een enkele leverancier, die via innoverende containers met ingebouwde tanksystemen ideale veiligheidsvoorzieningen biedt voor de tankbeurten. De “normale” commerciële benzine zullen de deelnemers nog steeds kunnen tanken bij de tankstations aangeduid door de organisator van de wedstrijd.

RACB Sport en de promotor van het BRC hebben contact genomen met diverse leveranciers van competitiebrandstoffen en de onderhandelingen met GUTTS zijn in de eindfase. GUTTS heeft ervaring als leverancier van brandstof in de rallysport, want het Nederlands bedrijf leverde in 2013 GEM Fuel in het Junior Wereldkampioenschap en kondigde deze week een samenwerking aan met de Drive DMack Fiesta Trophy in het Wereldkampioenschap.

Er zullen twee competitiebrandstoffen aangeboden worden, die enkel getankt mogen worden bij GUTTS: Careless hiperflo 300 en GEM Fuel, een bio-brandstof die door de FIA werd gekozen voor het Junior Wereldkampioenschap 2013 en die dit jaar in de DMack Fiesta Trophy gebruikt zal worden.

GUTTS zal in de loop van dit seizoen al vrijblijvend aanwezig zijn. Zo kunnen teams en organisatoren al vertrouwd geraken met de nieuwe werkwijze die vanaf 2015 van kracht zal worden.

In de TAC Rally was de strijd bij de Juniors weer erg boeiend om te volgen, zeker omdat voor de eerste keer de Peugeot 208 Rally Trophy aan de start stond. Na een bijzonder ongelukkige Rally van Haspengouw, waar hij door een resem lekke banden zijn kansen niet kon verdedigen, maakte Stephen Wright in West-Vlaanderen kennis met een heel ander parcours.

En opnieuw bewees de Ierse Gr.N-kampioen die dit seizoen samen met zijn zus Susanne het Belgisch kampioenschap komt rijden dat hij zich vlot aanpast aan verschillende types parcours. Na een foutloze wedstrijd behaalde Stephen Wright de tweede plaats in de merkencup van Peugeot. Zonder een straftijd van 1 minuut wegens een foutje bij het inklokken, was de Ier bij zijn debuut in Tielt op enkele tellen geëindigd van Guillaume Dilley en Jamie Brown, die beiden al een flinke portie ervaring hebben in de Belgische rally’s. Daarom werd Stephen Wright beloond met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Rally van Wallonië.

“Ik heb dit weekend in Tielt weer enorm veel bijgeleerd. Men had me gewaarschuwd dat het asfalt in de TAC Rally glad is, maar dat het zo glad zou zijn, dat had ik niet verwacht. Gelukkig maakte ik al kennis met het type ondergrond op de shakedown. Er werd hier trouwens ook veel dieper gesneden in de bochten dan in Haspengouw. We hebben de ganse rally ons eigen tempo gezocht, want ik kon niet teveel risico’s nemen. Volgende week rijden we immers met onze Peugeot 208 R2 het Circuit of Ireland, mijn thuisrally in het Europees kampioenschap. En een week later staan we opnieuw aan de start in de Rally van Wallonië, zeker na het behalen van deze Junior Award. Dat is alvast een heel toffe beloning voor onze deelname aan het Junior BRC,” vertelde Stephen Wright.

Aanstaande zaterdag, 12 april, staat het FABORY Rallyteam voor het eerst aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Uiteraard gaan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen er alles aan doen om een mooi resultaat met hun Mitsubishi Lancer Evo IX te noteren. Het voornaamste doel is echter om ervaring op te doen op de weggetjes die zo typerend zijn voor meerdere Belgische evenementen.

Na een onfortuinlijke Tank S Rally in maart, waar het team uitviel met een defecte turbo, zijn Faes en Van der Rijsen klaar om weer in actie te komen. “Het ging erg goed op de technische dijkproefjes van de Tank S Rally rondom Emmeloord, maar onze turbo gooide roet in het eten. Het euvel lijkt nu verholpen en we kijken uit naar de wedstrijd rondom Tielt,” blikt Faes terug.

Het is voor het eerst dat het team aan de start staat van de TAC Rally. “De proeven schijnen redelijk op die van zowel de Omloop van Vlaanderen als de Rally van Ieper te lijken. Aangezien we meer wedstrijden in België willen gaan rijden, pakken we dit mooie compacte evenement aan om ervaring op de typerende weggetjes op te doen. Ik ben erg benieuwd, het schijnt een listig evenement te zijn en we moeten goed opletten waar het asfalt glad is en waar niet.”

De TAC Rally bestaat uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 22 op de deuren en volgen dan ook een dikke 20 minuten na startnummer 1. Om 20.58 uur finisht vervolgens de eerste deelnemer, waardoor we rond 22.00 uur weten hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 183 kilometer op snelheid opzitten. “We hebben er enorm veel zin in. We gaan behouden te werk, zodat we zoveel mogelijk ervaring op deze Belgische wegen op kunnen doen. Daarnaast gaan we vooral ook plezier maken,” besluit Faes.

Ga jij de TAC Rally bezoeken? Je bent welkom op de service van FABORY. Voor de (hobby)fotografen: denk aan de fotocompetitie. Meer informatie vind je op  www.facebook.com/FaboryRallyteam

Het startsein is gegeven. De inschrijvingen zijn geopend. Wie zich met de Europese rallytop wil meten van 19 tot 21 juni op de smalle, hobbelige baantjes in de Westhoek, twijfelt best niet te lang. De interesse is namelijk groot voor de feestelijke 50ste editie van de Geko Ypres Rally.

Op 7 juni 1965 kwamen 34 teams aan de start van het eerste “Interstallen Criterium” in Ieper, de eerste editie van de Geko Ypres Rally. Dit jaar mogen we een veelvoud van dat aantal aan de start verwachten, want het Europees rallykampioenschap draait op volle toeren. Vooral het aantal bestelde en verkochte R5′s, de nieuwe topwagens in het Europees en Belgisch kampioenschap, stemt de organisatoren van de Geko Ypres Rally optimistisch.

M-Sport heeft meer dan 50 Fiesta’s R5 geleverd terwijl zowel Peugeot als Citroën hun R5′s gehomologeerd hebben. Het Europese debuut van de Peugeot 208 T16 in de Acropolis Rally maakte alvast indruk, want de wedstrijd werd volledig gedomineerd door de twee youngsters van de Peugeot Rally Academy. Op asfalt was Kevin Abbring de snelste en na de opgave van de Nederlander maakte Craig Breen de klus af. De Peugeots worden met hetzelfde duo aan de start verwacht in Ieper, maar ook Bruno Magalhaes heeft een 208 T16 besteld om vooraan mee te draaien in Ieper. De Belgische formatie DG Sport heeft trouwens ook een R5 van Peugeot besteld met het oog op een deelname in Ieper. Er circuleren diverse namen, maar die van 8-voudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen lijkt het meest waarschijnlijk.

De Ford Fiesta R5 heeft zijn kwaliteiten al bewezen en Kajetan Kajetanowicz heeft zijn zinnen gezet op een Europese campagne, waarbij hij wellicht ook naar West-Vlaanderen zal komen. In eigen land heeft Bernd Casier, die vorig jaar nog het stuur van een Super 2000 deelde met Pieter Tsjoen, zijn zinnen gezet op een goed resultaat in Ieper met het nieuwe wapen van Ford, net als Cédric Cherain, de jonge piloot die zich in de voorbije Condroz Rally al mengde tussen de WRC’s met een Fiesta R5. Cherain zal de wagen van J-Motorsport besturen, een wagen die in de Acropolis nog te zien was in handen van teambaas Jourdan Serderidis.

Nog meer R5-geweld verwachten van Citroën, dat zijn DS3 R5 intussen klaargestoomd heeft. Na zijn eerdere optredens in het Europees kampioenschap met een RRC-versie van de Citroën DS3, lijkt de kans groot dat Bryan Bouffier in de Kattenstad aan de start komt met de R5-versie. Van Belgische zijde verwachten we Vincent Verschueren, tweevoudig S2000-kampioen, met een DS3 R5, terwijl ook de Belgische formatie Symtech een exemplaar van de nieuwste Citroën zal klaarstomen.

Kortom, Freddy Loix zal zijn 9de overwinning in Ieper niet cadeau krijgen. De Belgische kampioen en recordhouder in Ieper zal opnieuw de kleuren verdedigen van Skoda, net als de twee fabriekspiloten van Skoda Motorsport, Esapekka Lappi en Sepp Wiegand.

Via de gloednieuwe website van de Geko Ypres Rally, te bereiken via www.ypresrally.com , kan je het laatste nieuws over de inschrijvingen volgen en zien of bovenstaande verwachtingen ingelost worden…