Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Omdat veiligheid primordiaal is in de rallysport, is het essentieel dat de wedstrijdleiding op elk moment kan zien waar de deelnemers zich op het parcours bevinden en of ze al dan niet assistentie nodig hebben. De moderne technologie maakt het mogelijk om in real time de bewegingen van de auto's te volgen via een Safety Tracking System, een instrument dat al jaren gebruikt wordt in de Geko Ypres Rally. RACB Sport wenst dit systeem te veralgemenen in het Belgian Rally Championship. Omdat er verschillende leveranciers zijn die een STS hebben ontwikkeld, werd door de Homologatie- en veiligheidscommissie Rally van RACB Sport, geleid door Jan Vervisch, een lastenboek opgemaakt waar elk systeem aan moet voldoen.
Leveranciers die een Safety Tracking System hebben ontwikkeld, krijgen de kans op hun kosten de kwaliteiten van hun systeem te bewijzen tijdens een manche van het BRC 2015. Tijdens de test moet het systeem 25 auto's volgen op de klassementsproeven en op de verbindingen, terwijl de geïntegreerde "gele vlag" gebruikt zal worden voor de veiligheidsauto's die het parcours openen. De Tracking Systemen moeten trouwens tegelijkertijd 8 klassementsproeven en 3 rally's kunnen verwerken.

De 32ste editie van de Naamse klassieker die zal doorgaan van 1 tot 3 mei, biedt de deelnemers van het Belgisch rally kampioenschap 250 km tegen de chrono aan, of zo’n 20% meer dan tijdens de vijf vorige edities!

Met 250 kilometer tegen de chrono, 11 verschillende klassementsproeven, waaronder twee passages (vrijdagavond) op de Citadel en nog steeds drie etappes in totaal, biedt de Rally Van Wallonië de deelnemers tijdens het lange weekend van 1 mei maximaal rendement voor hun inschrijvingsgeld. Een opportuniteit die de Automobielclub van Namen niet wou missen: “Omdat de feestdag van 1 mei deze keer op een vrijdag valt, kunnen we opnieuw 2 klassementsproeven op de Citadel organiseren” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de organiserende club. “Een goede zaak voor zowel de toeschouwers maar zeker voor de deelnemers want nu is er ook een iets langere onderbreking na de TAC Rally die de vorige jaren telkens slechts 15 dagen voor onze wedstrijd gereden werd. Voor wat betreft onze concurrentie met WEC in Spa verrast het ons dat we niets gelezen of gehoord hebben over vergelijkbare situaties zoals de rallycross van Mettet die tegelijk met de Sezoensrally geprogrammeerd staat of de Duitse WRC-manche die in hetzelfde weekend als de F1 in Francorchamps zal doorgaan… Toegegeven, eigenlijk is het maar “halvelings” een probleem, want omdat WEC doorgaat op zaterdag, kunnen wij tevreden zijn dat we de media en de toeschouwers alvast op zondag in Namen kunnen begroeten.”

Op dat moment staan er trouwens nog 10 kp’s en meer dan 100 km tegen de chrono op het programma. “Ons streefdoel was immers om in Namen steeds het vaste schema en het parkoers van onze proef te behouden en te verzorgen. Trouwens Daniel Roquet, die vorig jaar vlak na de vorige editie overleed en erg gehecht was aan die traditie, verdiende dit eerbetoon. Voor het eerst sedert 2009 bieden we meer dan 250 km aan, of 20% meer dan vorig jaar (211 km) en zelfs 30% meer dan in 2011 (196 km). Om terug te komen op het zondagsgedeelte (2 ronden), staan er net zoals op zaterdag (3 ronden) 5 kp’s op het programma. Daarbij ook de proef van Naninne die haar comeback maakt en die van Crupet, weliswaar in omgekeerde richting, Malonne, Arbre en Bois-de-Villers daarentegen wijzigen niet.” Zaterdag maakt de mythische proef van Haltinne haar terugkeer, bovendien in een onuitgegeven versie, terwijl Natoye een stuk langer zal zijn. Voor Mohiville, Wartet en Vedrin verandert er niets.

Een andere wijziging is er op gebied van het Criterium, waarvoor de Rally Van Wallonië sedert 2006 en de oprichting van dat nevenkampioenschap telkens een manche organiseerde. Dit jaar krijgt dat verhaal echter geen vervolg. “Tot in 2008 hadden we tot 67 teams en in 2012 kwamen er ook nog altijd meer dan 50. Maar omdat de gevoelige daling in 2013 zich vorig jaar verder zette en er toen slechts 27 teams aan de start kwamen, volgde over dit gedeelte van de rally een lange bezinning. Enerzijds was er de reglementaire onmogelijkheid om de deelnemers het parkoers aan te beiden wat wij wilden. Verder waren er ook het plaatsgebrek in het centrum van Jambes en het totale gebrek aan promotie voor deze competitie die tot deze beslissing geleid hebben. Toch zullen we de regionale piloten niet vergeten, want het was dankzij hun dat ons evenement in de jaren ’90 kon overleven. Als ze investeren in een Nationale licentie dan kunnen ze trouwens ook o.a. de Condroz rijden en… krijgen alle plaatselijke piloten een korting voor hun deelname aan de rally van Wallonië. Kortom zeker met het programma van dit jaar, de kans om eindelijk deze rally eens in zijn totaliteit te rijden.”

Een ander leuk nieuwsje is tot slot dat de tarieven ongewijzigd blijven ! Een algemene inkomkaart kost 25 €, verder betaal je 15 € voor de toegang tot de Citadel op vrijdagavond, terwijl je per kp slechts 5 € betaalt (8 € voor de showkp) Ook de prijs voor het programmaboekje blijft behouden op 5€.

De eerste buitenlandse inschrijving in het BRC brengt een dikke Ford Fiesta R5 aan de start in de Rally van Haspengouw. Na een eerste optreden in de Rally van Mettet eind 2014 zullen Michiel Becx en Eddy Smeets ook in 2015 veel in België vertoeven. De Haspengouw Rally op 28 februari in en rond Landen is de voorbode voor nog méér optredens in het Belgian Rally Championship (BRC 2015).
Michiel Becx: "In mijn debuutjaar 2014 met een Citroën DS3 kreeg ik samen met het hele team de smaak van de rallysport aardig te pakken. Daarom kozen we voor 2015 voor een totaal nieuwe auto: de Ford Fiesta R5, nummer 88 uit de ateliers van M sport. Na het geslaagde R5-debuut in Mettet eind november kiezen we voor 2015 ook een Belgisch getint programma. Ik heb me ingeschreven voor het BRC maar heb helemaal geen titelambities. Daar zijn we letterlijk en figuurlijk nog wat te groen voor. Aan referenties met gelijkwaardig materiaal zal ik in België geen gebrek hebben voor mijn eerste leerjaar in de R5. Want zo beschouwen we de komende rally’s: leren rijden met - voor mij compleet nieuw - vierwielaandrijving. In Mettet was duidelijk dat de R5 een potente rallybolide is en we zullen nog wat wedstrijdkilometers nodig hebben voordat we alle mogelijkheden kunnen benutten. Ook inzake nota’s maken, is er nog werk aan de winkel. Daarvoor reken ik op de ervaring van mijn navigator Eddy Smeets."
Eddy Smeets: "Ik had eerst verwacht dat we grotendeels in Nederland actief zouden zijn dit seizoen. Qua ereplaatsen zouden onze kansen daar zeker hoger liggen maar Michiel en Edwin, de vorige navi die nu instaat voor het onderhoud en runnen van de Fiesta R5, kiezen niet de gemakkelijkste weg! Ik kijk er naar uit om terug meer actief te zijn in de Belgische rally’s met Becx TDS Racing!"
Het duo Becx-Smeets zal het seizoen openen met de eerste drie manches van het BRC: Haspengouw, Spa en Tielt. Halfweg dit seizoen wil Michiel in zijn thuiswedstrijd - de ELE Rally - nagaan hoe hij het doet ten opzichte van de Nederlandse rallytoppers.

Het is uitkijken naar de nieuwkomer in het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, verreden op 13 en 14 maart in Spa. De timing werd ondertussen gepubliceerd en daaruit valt al een en ander af te leiden. Na de shakedown op donderdag 12 maart van 12 tot 17h in Pepinster/Theux, begint het serieuze werk vrijdagavond om 16h met twee lussen van drie klassementsproeven. De deelnemers trekken eerst naar Ster-Rivage (9,14 km – 100% asfalt). Nadien gaat het richting showetappe van Fays (10,0 km – 1140 m onverhard) om uiteindelijk een ware legende van de Belgische autosport aan te doen, de Clémentine (12,42 km – 3330 m onverhard). De editie 2015 van de befaamde chronorit is 12 km lang, waarvan 41% onverhard. Kortom, een pittige openingsavond in het donker!
Zaterdag volgen vanaf 8h nog 15 KP's die de totale afstand tegen de chrono op 202 km brengt. De eerste afspraak is een klassieker: Barisart-Creppe-Winamplanche (11,41 km – 840 m onverhard). Dat moet de deelnemers toelaten in het ritme te geraken, alvorens vier onuitgegeven proeven aan te pakken: Ferrières-My (9,34 km – 100% asfalt), Ouffet-Bende-Warzée (7,93 km – 600 m onverhard), Sparmont-Fairon (7,31 km – 2070 m onverhard) en Hodbomont-La Reid (10,20 km – 1140 m onverhard). Om hulde te brengen aan het rijke verleden van de wedstrijd in Spa, staat er een TK gepland bij de Gué des Artistes. Verder is er een 'remote service' in Hamoir en bevat de proef van Sparmont-Fairon 28% onverhard. Na een intense tweedaagse zal de winnaar om 22h gehuldigd worden op het podium.

Enkele weken voor de start van het Belgian Rally Championship 2015 is het aftellen begonnen. De teams maken de laatste afspraken en stelselmatig onthullen ze hun plannen voor het komende seizoen. Een van de innovaties in het BRC 2015 is het invoeren van een bevoorrechte startorde voor deelnemers van Klasse RC2 en RGT, maar ook de mogelijkheid om een vast startnummer te kiezen voor het volledige seizoen.
Voor alle duidelijkheid: dit vast startnummer geeft geen recht op een bepaalde startpositie, want voortaan wordt de startorde van de eerste 15 wagens bepaald door de tussenstand in het Belgisch kampioenschap. Maar, als trouwe smaakmakers van het Belgian Rally Championship, zullen de teams met een vast startnummer wel promotioneel extra in de kijker gezet worden door de promotor van het BRC, met inbegrip van een gunstige startpositie en verzekerde aandacht in de televisieproductie. Een vast nummer biedt natuurlijk de mogelijkheid om het nummer te gebruiken op kleding, petjes en andere merchandising.
Ondertussen hebben al vijf piloten een nummer gereserveerd in de Top 10. Reglementair heeft Freddy Loix, als regerend Belgisch kampioen, recht op startnummer #1 voor het volledige seizoen. Patrick Snijers heeft ervoor gekozen om met #3 van start te gaan. Commercieel een mooie keuze voor de piloot van energiedrank "Thirteen" met zijn gloednieuwe Porsche 997 GT3.
Vincent Verschueren kiest voor #4 op zijn DS 3 R5, terwijl de twee piloten van J-Motorsport, Cédric Cherain en Jourdan Serderidis, geopteerde hebben voor #6 en #7 op de flanken van hun DS 3 R5's.
De vaste nummers zijn trouwens voor iedereen beschikbaar, ook voor piloten buiten de eerste 20 nummers (vb. deelnemers in Gr.M, Historic,...).

Het formulier om een vast nummer aan te vragen is terug te vinden op
www.bfo-brc.be/deelnemers/inschrijvingsformulier
www.bfo-brc.be/participants/engagement

De voorlopig gereserveerde nummers:
#1 Freddy Loix Skoda Fabia S2000/R5
#3 Patrick Snijers Porsche 997 GT3
#4 Vincent Verschueren DS 3 R5
#6 Cédric Cherain DS 3 R5
#7 Jourdan Serderidis DS 3 R5

De Rally van Haspengouw heeft de eerste inschrijvingen gepubliceerd voor de openingswedstrijd van het Belgisch kampioenschap 2015. Van de titelkandidaten is Vincent Verschueren voorlopig de enige die zich al heeft ingeschreven, maar met Benoît Allart in zijn Skoda Fabia WRC is er alvast een serieuze outsider gekend.
Junior Kampioen Guillaume Dilley gaat dit seizoen zijn kans met een Citroën DS3 R3T. In de klasse RC3 krijgt hij alvast concurrentie van Wim Carton, die de overstap maakt naar een Renault Clio R3T. Lucas Walbrecq zal in Landen aan de start komen met een Renault Twingo R2.
Ook de titelhouder in Historic, Dirk Deveux, verschijnt aan de start met zijn Ford Escort. De affiche in Historic is nu al erg knap, want Glenn Janssens komt naar Landen met zijn Porsche, terwijl referentie Didier Vanwijnsberghe zich ook al heeft ingeschreven. Criterium-kampioen Kurt Braeckevelt brengt zijn BMW M3 deze keer aan de start in de nationale hoofdwedstrijd, tevens de openingsmanche van de M Cup.
Ook in het Criterium staat mooi volk aan de start, zoals Chris Dobbelaere, Stefan Van Craenenbroeck (met een Lexus), Erik Deveux en Bjorn Renier.

De timing en de ‘stopplaatsen’ van de Spa Rally zijn voortaan ook op de officiële website van het evenement te bekijken. Er wordt dus alweer een tipje van de sluier over de tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap gelicht, een wedstrijd waarvoor zich reeds bijna vijftig teams (BHR, VHC en VHRS) hebben ingeschreven.

Zoals geweten beginnen de feestelijkheden op vrijdag 13 maart, met een lus van drie chronoritten, die twee keer wordt afgewerkt. De deelnemers passeren vanaf 16 uur op het startpodium en trekken eerst naar Ster-Rivage (9,14 km – 100% asfalt). Nadien gaat het richting showetappe van Fays (10,0 km – 1140 m onverhard) om uiteindelijk een ware legende van de Belgische autosport aan te doen, de Clémentine (12,42 km – 3330 m onverhard). Bij iedere lus wordt tussen de eerste twee chronoritten in Theux een regroup georganiseerd, de wagens worden vanaf 22u25 opnieuw in Spa verwacht.

Op zaterdag 14 maart rijden de tenoren van 8u10 over het podium, waarna ze een lus van vijf KP’s aanpakken. De eerste afspraak is een klassieker: Barisart-Creppe-Winamplanche (11,41 km – 840 m onverhard). Dat moet de deelnemers toelaten in het ritme te geraken, alvorens vier onuitgegeven proeven aan te pakken: Ferrières-My (9,34 km – 100% asfalt), Ouffet-Bende-Warzée (7,93 km – 600 m onverhard), Sparmont-Fairon (7,31 km – 2070 m onverhard) en Hodbomont-La Reid (10,20 km – 1140 m onverhard). Deze lus wordt drie keer afgewerkt, waarbij na iedere doortocht op Ferrières-My is Hamoir een ‘remote service’ wordt voorzien.

Na 21 chronoritten – of Regularity Tests in het geval van de VHRS-deelnemers – zullen de winnaars van deze eerste Spa Rally bekend zijn en zullen ze op het podium in Spa vanaf 21u55 passend gehuldigd worden.

Nadat hij de voorbije twee seizoenen occasioneel aan de start kwam met Citroën WRC's, gooit Bertrand Grooten het dit seizoen over een andere boeg. Bertrand wil het Belgian Rally Championship rijden met een R5, meer bepaald een DS 3 R5 van het Italiaanse team D-Max.
"Ik heb een goede band met D-Max en ik heb hen gecontacteerd voor een DS 3 R5, al zal ik niet op steun van de invoerder kunne rekenen. D-Max heeft twee R5's, waaronder de wagen waar Kris Meeke mee aan de start stond in Hoei. Het is de bedoeling om aan het seizoen te beginnen in Haspengouw om de wagen al te kennen voor de start in Spa. Daarna volgen nog de Wallonie, East Belgian en de Condroz, maar ik tracht het programma verder uit te breiden om mee te spelen in de titelstrijd," aldus Bertrand Grooten, die zeker voor een verrassing kan zorgen.

Omdat er concrete interesse was voor de ex-Kankkunen Subaru Impreza WRC S5 waarmee Chris Van Woensel vorig jaar reed, werd Subaru afgelopen winter verkocht aan een Britse verzamelaar. Binnen enkele weken gaan Chris Van Woensel en Rik Snaet van start in de Rally van Haspengouw met een Mitsubishi Lancer WRC05. Meer bepaald chassis #8 waarmee Gilles Panizzi in 2004 debuteerde in de WK Rally van Cyprus en die later bestuurd werd door Gigi Galli. Vorig jaar werd de Mitsubishi in ons land bestuurd door Bob de Jong.

“Nu iedereen de mond vol heeft over R5’s, is het misschien een verrassende keuze,” vertelt Chris. “Maar, met ons budget is een R5 niet betaalbaar. Zelfs een top Super 2000 was niet haalbaar, terwijl je dan ook met een wagen zit die niet kan rivaliseren met de moderne R5’s. Een GT was voor mij en Rik geen optie meer, dus kom je uit bij een competitieve WRC. De Subaru was ongelofelijk om mee te rijden en de Mitsubishi zal nog beter zijn. Uiteindelijk rijden we puur als privé-team en betalen we zelf de rekening. Dan is het logisch dat je kiest voor de wagen waar je graag mee wil rijden.”

Vorig jaar namen Chris en Rik het nog op tegen de Mitsubishi Lancer WRC die ze dit jaar zelf zullen besturen. Chris kan het potentieel van de wagen dus goed inschatten.

“Ik moet toegeven dat ik al jaren een voorliefde heb voor de Mitsubishi Lancer WRC, een heel markante en agressief ogende rallywagen met een apart geluid. En, Bob heeft vorig jaar duidelijk bewezen dat de Mitsubishi nog sneller is dan de Subaru. In de Rally van Wallonië kon ik hem enkel in de eerste ronde volgen, omdat Bob toen niet zoveel parcourskennis had, en in de Omloop van Vlaanderen was hij duidelijk sneller.”

Potentieel is de Mitsubishi een winnaar in het BRC…

“Daar ga ik me nog niet over uitspreken. Dat zal immers afhangen van de evolutie van de R5’s. We zullen normaal ook later moeten starten, achter de R5’s en GT’s, wat altijd een nadeel is, want de proeven liggen er wat vuiler bij en we zullen meer kilometers in het donker rijden.”

De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC komt aan de start van de Rally van Haspengouw, de Spa Rally, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.

De eerste rally van het Belgian Rally Championship staat voor de deur. Het lange wachten is bijna voorbij.

De Rally van Haspengouw bijt de spits af, maar het lange wachten zal beloond worden, al is het voor de opener van het seizoen niet altijd makkelijk.
Alle reglementen dienen klaar te zijn voor het nieuwe jaar, nieuwe afspraken dienen gemaakt te worden, en nog zoveel andere dingen.
Vandaar dat het even geduurd heeft, maar het voorlopig reglement staat op de website, en ook de inschrijvingen zijn geopend…..
dit alles terug te vinden op deze website onder de sectie deelnemers.

Wat gaan we jullie voorschotelen op 27 en 28 februari?
150 km tegen de klok verdeeld over 4 verschillende proeven, Halle-Booienhoven, Gelmen, Zepperen en Walshoutem.
Deze laatste 2 zijn aangepast tegenover 2014…met zelfs een dubbele passage aan het befaamde kapelletje in Walshoutem…

Daarnaast weer volop live actie en animatie in het servicecentrum op domein ’t park in Landen.
De wagens gaan er van start om 8 uur en passeren er dan nog een paar keren gedurende de dag voor de service.
Om 19 uur zal de winnaar terug arriveren en gehuldigd worden op het finishpodium...

De Criterium rijders krijgen een 100 tal km voor de wielen geschoven, en starten ook dadelijk vanaf proef 1 tot en met proef 9.
Afgaande op het aantal uitvallers verleden jaar in de eerste ronde, gaan ze nu ook met de condities van de wegen 's ochtends moeten rekening houden.

De afgelopen weken was er heel wat te doen over de kalender van het Belgian Rally Championship.
Of je voor of tegen 9 wedstrijden bent, de kaarten zijn geschud: 9 manches, de 8 beste resultaten tellen en wie 9 manches rijdt, krijgt een bonus van 9 punten.
Wie een gooi wil doen naar de Belgische titel, kan maar beter aan de start komen van de Rally van Haspengouw.
Gokken en, tegen beter weten in, hopen dat de volgende 8 wedstrijden vlekkeloos en zonder opgave zullen verlopen, lijkt niet aangewezen.
Met een achterstand aan het kampioenschap beginnen is ongetwijfeld een nadeel.

Een maand voor de start van het Belgian Rally Championship 2015 kan het Junior BRC al rekenen op een referentie van formaat aan de start. Na een jaar afwezigheid maakt Polle Geusens zijn comeback met een Peugeot 208 R2. De 24-jarige piloot uit Lommel zal de kleuren verdedigen van Tegelcenter CRLS uit Ieper, het bedrijf van John Eggerickx die overtuigd is van het potentieel van Polle Geusens.
Dat potentieel toonde Polle Geusens in 2013, toen hij in de Rally van Haspengouw de allereerste manche van het Junior Belgian Rally Championship won. In zijn debuutjaar op nationaal niveau won Polle, genavigeerd door zijn broer Sil, ook de Junior-strijd in de Rally van Wallonië. Uiteindelijk werd hij knap 3de in het Junior BRC, maar toen werd het stil...
"Voor 2014 vonden we niet het vereiste budget om het Junior BRC te rijden met een competitieve wagen. Ik heb me vorig jaar volledig geconcentreerd op mijn job als mecanicien bij RBM in de DTM," vertelt Polle. "Sinds eind november ben ik als zelfstandig mecanicien begonnen en kan ik makkelijker tijd vrijmaken voor het Belgisch rallykampioenschap. Maar, ik had nooit gedacht dat ik zo een mooi voorstel zou krijgen als dat van John Eggerickx en CRLS. Dankzij die steun zal ik het volledige Belgian Rally Championship rijden met een Peugeot 208 R2 en kan ik mikken op de titel in het Junior BRC en in de Peugeot 208 Rally Trophy Belux."
De Peugeot 208 R2 zal geprepareerd worden door Polle en zijn broers in Lommel, terwijl voor de service tijdens de wedstrijden samengewerkt zal worden met het serviceteam van Tim Van Parijs. De naam van de copiloot die Polle zal navigeren is nog niet gekend, maar daar maakt Polle zich geen zorgen over.
"Dat kunnen we in de familie oplossen," lacht Polle, verwijzend naar zijn broer Sil die hem navigeerde in 2013. "Ik kijk ernaar uit om weer met de Peugeot 208 R2 te rijden. In de laatste wedstrijd van 2013, de Condroz Rally, heb ik geproefd van de 208 R2, een wagen die duidelijk stabieler was dan onze vertrouwde Citroën. We hebben onze 208 R2 voor 2015 nog niet in het atelier staan, maar dat mag geen probleem zijn om aan de start te komen van de Rally van Haspengouw."
Sportief kijkt Polle uit naar de start van het seizoen.
"Het is wel de bedoeling om voor de start in Haspengouw nog eens te testen met de wagen, want het is al van de TAC Rally geleden dat ik nog met een rallywagen heb gereden. In Tielt reed ik vorig jaar met een VW Golf I in Historic. Het was mijn enige rally vorig seizoen. Ik zal mezelf eerst wat tijd moeten geven om weer in het ritme te komen, maar reken maar dat ik deze kans met beide handen wil grijpen!"

Na een eerste leerjaar in het RACB Rally Criterium, stapt Jelle Vermeire in 2015 over naar het Belgian Rally Championship. Met de Citroën C2-R2 behaalde de jonge piloot uit Meulebeke afgelopen seizoen de 2de plaats in de RC4, achter de meer ervaren Bjorn Renier.
In 2015 zal Jelle Vermeire een gooi doen naar de titel in het Junior BRC met een Citroën DS3 R1. "We gaan het volledige kampioenschap rijden met een Citroën DS3 R1. De wagen is zo goed als nieuw en behaalde een 3de plaats in de Zwitserse DS3 R1 Cup. Voor ons is dit budgettair de beste keuze, zeker omdat we met de puntentelling in het Junior BRC met een R1 een gooi kunnen doen naar de titel," vertelt Jelle Vermeire, die in de Citroën DS3 R1 genavigeerd worden door Michelle Demeestere, de zus van Justine.

Een jaar geleden had Gino Bux welgeteld twee provinciale rally’s op zijn actief staan. Als laureaat van het Rallystuurwiel van het RACB National Team mocht de student architectuur in 2014 echter een goed gevuld Europees seizoen afwerken, met hoogstaande en aartsmoeilijke wedstrijden. Bux maakte heel snel progressie, leerde de knepen van het vak, bouwde zijn snelheid op en is klaar om in 2015 de lat een stuk hoger te leggen. Gino Bux en Eric Borguet mikken in 2015 op de titel in het FIA ERC Junior Championship. Ieper staat met stip genoteerd in het programma van de piloot met de Peugeot 208 R2.
“Vorig jaar moest ik vooral leren. Tussen de TAC Rally, waar ik drie seconden per kilometer moest toegeven op mijn tegenstanders, en de laatste dag van de Tour de Corse, waar mijn chrono’s in de buurt kwamen van die van Stéphane Lefebvre, is er dan ook heel wat gebeurd. In 2015 wil ik die kennis nuttig aanwenden, hoewel ik ook twee nieuwe wedstrijden moet leren kennen. Ik ga voluit de strijd aan voor Junior-titel. Ik wil bewijzen waarom ik deel uit maak van het RACB National Team.”
Een uitdaging die Gino opnieuw samen met Eric Borguet aan zal gaan: “De progressie van Gino is opmerkelijk te noemen. Ook op menselijk vlak, niet onbelangrijk als je zoveel tijd samen doorbrengt, klikt het prima. In 2015 willen we enkele schitterende resultaten neerzetten, ons laten opmerken en voordeel halen uit de ervaring die we gedurende het hele vorige seizoen hebben opgedaan.”

Hun programma: 6/8 februari Rallye Liepäja (Letland, onverhard/sneeuw), 2/4 april Circuit of Ireland (Noord-Ierland, asfalt), 4/6 juni Rally van de Azoren (onverhard), 25/27 juni Geko Ypres Rally (asfalt), 17/19 juli Rallye Estonia (Estland, onverhard), 28/30 augustus Barum Rally (Tsjechische Republiek, asfalt).

Het succes van de Legend Boucles in Bastogne wordt iedere dag duidelijker. Een goede week voor het afsluiten van de inschrijvingen en vijf weken voor het evenement, komen de aanvragen nog steeds vlot binnen. De kaap van de 200 wagens is gerond, en heel wat grote namen moeten nog bevestigen, zowel Belgen als buitenlanders. Daarom lijkt het raadzaam niet meer te lang te aarzelen, alvorens in te schrijven, temeer dat niet meer dan 250 deelnemers toegelaten zullen worden voor deze tiende verjaardagseditie.

“Het parcours ligt vast, onze vriend Jean Caro heeft ook de timing uitgewerkt. Om te vermijden dat we vrijdagavond te laat zouden eindigen, zowel voor de deelnemers, de medewerkers als de organisatie, zal het aantal deelnemers tot 250 beperkt blijven”, aldus organisator Pierre Delettre. “Dat is al meer dan in 2014 en het lijkt ons een ideaal cijfer. We werken wel met een wachtlijst, die rekening houdt met de datum en uur van inschrijving.”

Na het winnen van de Billy Coleman Award in 2013, ging de jonge Ierse rallybelofte Stephen Wright met steun van de Ierse Federatie afgelopen seizoen de uitdaging van het Belgian Rally Championship aan. De ontdekking van de Belgische rally's en de stevige concurrentie in zowel de Peugeot 208 Rally Trophy als het Junior BRC, versnelde de progressie van de jonge Ier.
"Het was erg jammer om de Condroz Rally te moeten missen door een late levering van een onderdeel voor de versnellingsbak, maar het seizoen in het BRC 2014 was voor ons erg leerrijk. De progressie was ook duidelijk zichtbaar op het einde van het seizoen. In de Omloop van Vlaanderen waren we in gevecht met Guillaume Dilley, de Junior-kampioen en de winnaar van de 208 Trophy."
In 2015 wil Stephen graag terug aantreden in het Belgian Rally Championship, maar dan met een... R5.
"We zijn hard aan het werken om over te stappen naar een R5 en het ziet er veelbelovend uit. Het is de bedoeling om enkele wedstrijden in Ierland, waaronder zeker het Circuit of Ireland in het ERC, te combineren met het Belgisch kampioenschap, waar we nu kunnen rekenen op onze ervaring van 2014. Als er partners zijn in België die ons een steuntje in de rug kunnen geven, dan zijn die meer dan welkom," vertelt Stephen Wright (www.wrightrally.com).