MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op minder dan vier maanden van het eerste grote autosportevenement van het Belgisch seizoen 2016, is er leuk nieuws voor de fans, teams en rijders van de Legend Boucles.
Twee jaar geleden kreeg de Legend Boucles er een categorie bij met de categorie Demo. Deze was voorbehouden aan de Groep B en de Groep A van voor 1997. De deelnemers verzorgen de show en als ze dat willen, kunnen ze dit seizoen alle proeven van de wedstrijd afwerken, evenwel nog steeds buiten competitie. Bovendien zien we vanaf deze editie ook de WRC-wagens van de eerste generatie aan de start verschijnen, met andere woorden die bolides die gehomologeerd zijn voor de 1ste januari 2000.

Het gaat de facto om zes wagens: de Ford Escort Cosworth WRC (1997), de Toyota Corolla WRC (1997), de Subaru Impreza WRC (1997), de Skoda Octavia WRC (1999), de Peugeot 206 WRC (1999), Seat Cordoba (1998) en de Hyundai Accent WRC (2000).

Om aanvaard te worden, moeten de wagens in de officiële kleuren staan of in een decoratie die we eerder in de Boucles zagen. Enkele andere wagens kunnen steeds een aanvraagdossier naar de RAC Spa opsturen.

De Legend Boucles vinden plaats op 20 en 21 februari, met start en aankomst in Bastenaken, met voor het eerst sinds de wedstrijd het levenslicht zag, twee effectieve wedstrijddagen. Er wordt dus op zaterdag en zondag gereden en op die laatste dag zal het helemaal op onverhard gaan in de wouden van de provincie Luxemburg. Het is een première in ons land en zelfs zonder sneeuw zal het spektakel op de afspraak zijn.

Omwille van organisatorische redenen, worden er maximaal 300 wagens toegelaten, in de categorieën (Demo, Classic en Legend) samen. Ze leggen dezelfde negentien RT af (waarvan dertien verschillende) voor iets meer dan 200 kilometer tegen de chrono. Inschrijven kan vanaf zondag 1 november via de site www.racspa.be

Er gebeurt heel wat bij de ‘Classic’

Zoals aangekondigd door de organisatie, is de categorie ‘Classic’, in volle beweging. De deelnemers van deze categorie rijden ook het zeer mooie en integrale parcours van Legend Boucles 2016 met een gemiddelde van 60 km/u en krijgen heel wat moois voorgeschoteld. Nog enkele dagen en de inschrijvingen gaan open, vandaar een overzicht wat betreft de nieuwigheden.

Hij was al aanwezig tijdens de Portugal Historico en Ardennes Classic, andere zeer populaire evenementen voor historische wagens en Eric Chapa werkt nu ook met Pierre Delettre en dat met ingang van de editie 2016. Hij voorziet een instroom van onder meer Fransen en Portugezen op 20 en 21 februari. “De nieuwigheden voor de editie 2016 zullen niet onopgemerkt voorbij gaan”, legt Eric Chapa uit. “Op zondag zullen de deelnemers van de Classic voor de andere deelnemers de etappes, honderd procent onverhard in de wouden, afleggen. Op die manier kan er voor heel wat publiek gereden worden. Beeld je in dat het bovendien zou sneeuwen… wat gaan we dan krijgen? Vorig jaar was het overigens een Frans team, Berteloot en Cancel, dat met een Porsche 911 de rally won. Het is het bewijs dat niet alleen de Belgen specialisten in het genre zijn. Ze zullen zich dus ook dit jaar moeten weren, ook op eigen (onverharde) bodem. De buitenlanders weten dat ondertussen ook!”

Jean Caro en Eric Chapa hebben de proeven van de Legend Boucles 2016 ondertussen afgelegd en dat samen met de mensen van het bedrijf Blunik, die de tijdswaarneming voor de ‘Classic’ in goede banen zullen leiden. Het bedrijf deed het al tijdens de Ardennes Classic, waarbij de verantwoordelijken opmerkten dat het Belgische parcours helemaal anders is dan wat ze elders zien en dat geldt volgens hen ook voor de Legend Boucles in Bastogne. Hoe dan ook we verwachten ons aan een mooie editie.

Noteren we ook de goede verstandhouding met de gemeenten die aangedaan worden, maar ook met de vele lokale organisaties, waar heel wat activiteiten op de agenda staan. De Legend Boucles 2016 wordt een super rendez-vous met heel wat goede ambiance.

Het ziet er dus heel goed uit, waarop nog wachten voor de inschrijvingen?

Na overleg met de organisatoren en een aantal piloten van het Belgian Rally Championship, hebben RACB Sport en de promotor van het BRC de krijtlijnen uitgetekend voor het sportreglement van het BRC 2016.
De kalender van het Belgian Rally Championship 2016 bestaat opnieuw uit 9 wedstrijden, maar in de eindstand van het kampioenschap zullen slechts de 7 beste resultaten behaald in 8 manches van het kampioenschap meegeteld worden. Een piloot mag zeker alle 9 wedstrijden rijden, maar hij zal vooraf moeten aangeven, bij de inschrijving voor elke wedstrijd, of hij het resultaat wil laten meetellen, want enkel de 7 beste scores uit 8 wedstrijden tellen mee. Aan het puntenbarema wijzigt niets en wagens van Klasse RC1 (waaronder de WRC's) scoren in het algemeen kampioenschap enkel punten op basis van het algemeen klassement, zonder toevoeging van hun punten in de klasse.
Slechts 1 joker
"Iedereen beseft dat 9 rally's voor het Belgisch kampioenschap in de huidige economische context teveel is. Op vraag van de piloten die het BRC rijden hebben we gezocht naar een oplossing, want zomaar een wedstrijd schrappen leek ons geen goed idee. De organisatoren verdienen ook respect voor het organiseren van een nationale wedstrijd, want dat is niet evident," vertelt Xavier Schene, Directeur van RACB Sport. "Met het systeem "7 resultaten + 1 joker", moet elke piloot één wedstrijd van de 9 manches laten vallen. Elke piloot mag zelf de keuze maken (bij de inschrijving voor de wedstrijd), in functie van de belangen van zijn partners of in functie van vroegere ervaringen. Dit systeem moet de organisatoren ook extra motiveren om kwalitatief een zo aantrekkelijk mogelijk evenement te presenteren, want zij zullen de piloten moeten overtuigen om hun wedstrijd te laten meetellen."
In het Junior BRC en in de kampioenschappen per Klasse, zullen enkel de 6 beste resultaten tellen.
Minder kilometers
Om verder in te spelen op de vraag van piloten en teams tot het beperken van de kosten, hebben alle organisatoren van de 9 BRC-manches ingestemd met het verminderen van het aantal kilometers tegen de chrono.
De regerende Kampioen van België zal beloond worden met het startnummer 1 in alle manches van het BRC, behoudens in Ieper waar het Europees reglement van toepassing is. Indien de kampioen niet aan de start komt, dan is het nummer vrij voor een andere piloot.
Startorde verfijnd
De startorde voor de eerste dag wordt bepaald in functie van de tussenstand van het kampioenschap, waarbij de wagens van categorie R5, S2000 en GT prioritair starten voor de WRC's.
Om de promotie van de Juniors verder te garanderen, zullen de jongeren eveneens een bevoorrechte startpositie krijgen, maar daarover later meer.
De startorde voor de tweede etappe wordt bepaald in functie van het klassement van de eerste etappe. Van prioriteiten is tijdens de tweede etappe geen sprake meer.
Het systeem van de refueling, wat heel positief werd onthaald door de overheden, blijft in 2016 behouden en RACB Sport maakt zich sterk dat de controles op de banden verscherpt zullen worden. In het kader van de veiligheid werkt RACB Sport ook verder aan het project voor een "Safety Tracking" in de manches van het Belgian Rally Championship.

Op 15 oktober opende Autostal Groeninghe de inschrijvingen voor de 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk die dit jaar plaats vindt op 21 en 22 november. Voor de organisatie is dat altijd een spannend moment, want het is altijd een goede indicatie over hoe populair ons jaarlijkse evenement is.

Toen de deelnemerslijst in 2013, bij de doorstart van deze rally na een afwezigheid van een kwarteeuw, snel gevuld raakte, ondervonden we dat de “6 uren” nog niets aan populariteit hadden ingeboet. Dat stelde ons voor een loodzware taak om nog beter te doen en hard te werken richting 2014. Ook voor de 22ste editie stroomden de inschrijvingen snel binnen. De deelnemers konden onze aanpak duidelijk smaken.

De organisatie keek dus met spanning uit hoe snel de inschrijvingen deze keer zouden binnenlopen, en wat bleek: na amper een halve dag hadden we de kaap van de 100 inschrijvingen al overschreden en op dit moment leunen we aan tegen 200 inschrijvingen. Met andere woorden, de “6 uren” blijven populair en iedereen wil er deel van uitmaken. Dat maakt ons nederig, maar ook trots, en het geeft ons de energie als vrijwilliger om op hetzelfde elan verder te werken, en zelfs beter te doen.

Helaas houdt de meer dan enthousiaste interesse ook enkele gevolgen in. Vooraf hebben we besloten om een maximaal aantal deelnemers starttoelating te geven, dit natuurlijk volgens de mogelijkheid van onze beschikbare timing. Op die manier kunnen we de controle behouden en de veiligheid voor iedereen maximaal verzekeren. We zullen dus met grote spijt opnieuw veel deelnemers moeten teleurstellen dit jaar.

Het bestuur Autostal Groeninghe vroeg de deelnemers om zo snel mogelijk het inschrijvingsgeld over te maken en op die manier hun inschrijving te vervolledigen, zoals in het reglement beschreven. De eerste 130 betalende deelnemers, zijn daarom ook verzekerd van hun deelname. De komende dagen krijgen alle teams een bevestiging vanuit de organisatie.

Voor de 23ste editie pakt de organisatie uit met enkele nieuwigheden. Op sportief vlak schotelen we de deelnemers een gloednieuwe proef, ’t Hoge, voor. Die wordt zaterdagavond al afgewerkt. KP Moeskroen, ook op zaterdagavond, bleef behouden, net zoals de vier zondagsproeven, waardoor we voor het eerst uitkomen op meer dan 100 wedstrijdkilometers.

Daarnaast pakken we op vrijdag uit met een pop-up RallyKaffee, van 20 uur tot 23 uur. Openen doen we met een “Happy Hour” waar supporters, fans, Kortrijkzanen samen met rijders en co-rijders kunnen klinken op een mooie editie. Op zaterdagavond pakken we uit met een gratis optreden van “Brussels by Night” met Raf Van Brussel.

En voor het eerst is er ook een rallyradio. Wie afstemt op RPR 96.9FM hoeft niets te missen van het evenement.

Het stadje Hoei begint al wat te beven…Binnen minder dan drie weken zal deze plaats aan de Maas leven op het ritme van de rally van de Condroz. Deze 42ste editie houdt alle hoofdrolspelers van de “Motor Club de Huy” bezig. Ze proberen zich in alle bochten te wringen om ervoor te zorgen dat uiteindelijk alles klaar zal staan voor dit grote autosportfeest. Wat het parcours betreft, dat ligt nu helemaal vast. Er zijn staan 240 kilometers tegen de chrono gepland, verdeeld in 11 klassementsproeven die elk tweemaal moeten verreden worden. Er zijn serieuze kleppers als Marchin-Perwez, liefst 22 kilometer lang, grote klassiekers zoals Ben-Ahin of Wanzoul en enkele nieuwigheden zoals de trajecten over Forseilles of Bodegnée-Amay.

De inschrijvingen blijven binnen stromen. Zoals ieder jaar zijn het de regionale teams die het snelst hun inschrijvingsformulieren hebben afgegeven. En ook zoals ieder jaar zullen zij het grootste deel van het deelnemersveld uitmaken. Wat betreft de tenoren, daar is het nog wat te vroeg om u al een volledige lijst voor te schotelen. Weet wel dat een aantal teams nog in onderhandeling zijn, met het ferme voornemen om deel te nemen. We krijgen zeker al de Peugeot 208 T16 DG Sport van Kris Princen en Peter Kaspers aan de start en zij bevinden zich dan ook onder de favorieten voor de zege. De winnaars van de editie 2014 dienen wel op te letten voor Cédric Cherain, die werd bevestigd in zijn Citroën DS3 R5. Yves Matton en Stéphane Lefèvre, bijgestaan door Pieter Tsjoen, zullen ook van de partij zijn op enkele DS3 R5! En daar zijn er nog zeven WRC wagens die al werden bevestigd voor deelname: een Mitsubishi Lancer voor de snelle en ervaren Chris Van Woensel, een Citroën DS3 voor Jourdan Serderidis, een Mini JWRC voor Dominique Jullien, een Citroën C4 WRC voor Bertrand Grooten en twee Skoda voor Stéphane Lhonnay en Eric Cunin. Noteren we dan nog de aanwezigheid van Fernandes op een Peugeot 207 S2000 en van Francis Lejeune en zijn spectaculaire Porsche 911 RGT. De lijst zal nog aangroeien tussen nu en de sluiting van de inschrijvingsperiode. We verwachten nog de bevestigingen van onder andere Freddy Loix (Skoda), Xavier Bouche (Hyundai?) en nog enkele andere toppers.

Langs de kant van de R3’s zien we Guillaume Dilley, 2de in de kampioenschapsstand, die zich aanmeldt met zijn DS3 R3-Max. Het publiek zal ook de nieuwe Toyota

GT86 R3 ontdekken, een achterwiel aangedreven wagen die de liefhebbers versteld zal doen staan. Hij zal bestuurd worden door de immer spectaculaire Patrick Snijers. En dan zijn er nog de talrijke Renault Clio R3 in handen van de regionale deelnemers. We benadrukken nogmaals dat het winnende team een skivakantie zal krijgen ter waarde van 2000 euro, geschonken door het skistation “Gets”.

We herinneren er u aan dat om redenen die gelinkt zijn aan de financiering van de wedstrijd, er door de organisatie een nieuw controlesysteem werd opgezet voor de toegang tot de klassementsproeven. Wat bepaalde bronnen ook mogen suggereren, het budget dat een organisatie nodig heeft voor het opzetten van een dergelijke wedstrijd kan alleen maar gehaald worden met de steun van een publiek dat inkom betaalt. Dat gebeurt zo bij talloze grote, publiek toegankelijke evenementen zoals festivals, carnaval enz.… Het is vanaf nu een gespecialiseerde firma die zich zal bezig houden met deze materie. Een verhoging van de inkomsten die verbonden zijn met deze toegangsrechten zal de Motor Club de Huy toelaten om aan alle financiële verplichtingen tegemoet te komen. Anders gezegd, in tegenstelling tot andere jaren hebben de toeschouwers een grote kans dat ze zullen gecontroleerd worden voordat ze langs de klassementsproeven kunnen post vatten. Het is dus nuttig om vooruitziend te zijn in deze zaken en de tickets op voorhand aan te kopen tegen een voordeeltarief op de officiële site van de rally: www.condrozrally.be. Het zal voor u gemakkelijker zijn... en beter zijn voor uw portefeuille. Er zijn meerdere verkooppunten voorzien: het benzinestation Houssa in Warnant-Dreye, de Total stations van Hoei en Strée, de Maas brasserie in Hoei en natuurlijk ook in de centrale tent. De prijzen betaald ter plaatse bleven onveranderd tegenover 2014. U betaalt nog steeds 8 euro per klassementsproef en 25 euro voor een weekendpas. De tickets zullen pas beschikbaar zijn vanaf vrijdag 6 november, vanaf 14u!

Het feit dat u een financiële bijdrage levert aan deze wedstrijd laat toe om de rallysport in België als een nationale sport te blijven behouden… zoals ook het voetbal dat is (en waar de prijzen op zijn minst even hoog zijn)

In dezelfde gedachtegang zal de MCH onverzettelijk zijn wat betreft het respecteren van de veiligheidszones en het volgen van de aanwijzingen van de stewards. De organisatie zal niet aarzelen om klassementsproeven te annuleren als het publiek zich niet gedisciplineerd gedraagt. Het eenvoudigste is dat men luistert naar de aanbevelingen van de stewards, die er tenslotte zijn om uw veiligheid te garanderen.

De Motor Club de Huy, de organisator van deze 42ste editie van de Condroz Rally, heeft er alles aan gedaan opdat iedereen het verloop van deze wedstrijd optimaal kan volgen. Alle sociale media zullen van de partij zijn. Hierbij een kort overzicht van alle middelen die door de verantwoordelijken ter beschikking worden gesteld opdat u uw passie ten volle zou kunnen beleven: Facebook via het adres www.facebook.com/condrozrally, Twitter via www.twitter.com/condrozrally, hashtag #RCDZ, de website: www.condrozrally.be of, beter nog www.condrozrally.be/follow om alle laatste nieuwtjes te rapen die op alle sociale media worden verzameld. Dat alles kan u natuurlijk raadplegen via uw smartphone op condrozmobile.be. Tenslotte is er nog een nieuwigheid tegenover 2014: er komt een Web Radio die u zal toelaten het verloop van de wedstrijd van dichtbij te volgen.

Esplanade de L’Europe was het decor voor onze eerste ervaring op Waals grondgebied. Anckaert Christof zorgde voor het nodige spectakel bij onze Waalse vrienden als H0 wagen , maar voor onze andere piloten moest er terug gereden worden tegen de klok. Het was er een frisse zondagmorgen, het was droog en later op de dag kwam zelfs de zon tevoorschijn dus waren dit eigenlijk de ideale condities om Rallye de Tournai te starten. Een rally die zou bepalen wie met de beste uitgangspositie richting Kortrijk zou afreizen.
En het was Catteeuw Rudy die meteen alle registers open trok en met 1 sec voorsprong op Van Wanseele Jeroen de leiding nam, 3de tijd was voor onze nieuwe debutant in de Cup Desmet Robbert die zich redelijk vlug kon aanpassen aan de Ford. Olivier Kurt kon na Kp1 al opnieuw de schade opmeten na het afbreken van een bout
zou hij al meteen 30sec prijs moeten geven op zijn grootste concurrenten Jeroen & Rudy. Maar Kurt kennende geeft nooit op en ook nu zou hij blijven strijden met de middelen die hij heeft.
Verhaeghe Koen wou ook terug het goeie ritme vinden en startte met een mooie 5de tijd. Warnez Sam was ook in Doornik van de partij en wou koste wat kost de eindstreep behalen, hij opende de dag met een 6de tijd net voor Platton Jochen.
Op naar KP2 en het was opnieuw Catteeuw R. die er de snelste tijd voor zijn rekening nam. Van Wanseele J. had zich namelijk een situatie misrekend die hij bijna zeer duur betaalde, maar kon met wat blikschade de wedstrijd toch verder rijden. Warnez S. zette een prachtige 3de tijd neer en toont zo opnieuw dat ook hij progressie maakt. Desmet R. & Verhaeghe K. deelden plaats 4 en 5. Platton J nam plaatsje 6 maar het grootste tijdsverlies was er terug voor Olivier K. na zijn afgebroken bout kon hij niet op koers snelheid KP2 afwerken en gaf meer dan 1m30 toe op de leiders. Nadat de teams de nodige check up konden doen, stond voor de piloten de veelbelovende KP3 van welgeteld 27 km voor de boeg maar helaas was er een voorgaande deelnemer die na een sortie voor een neutralisatie had gezorgd zodat iedereen een normtijd kreeg.
Op naar ronde 2 en na de nodige service kon Olivier K. terug vol aan zijn inhaalbeweging starten en nam er meteen een besttijd. Opvallend was dat Desmet Robbert zijn vorige tijd met 30sec verbeterde en zo steeds beter in het ritme kwam. Ook Warnez S liet een goeie indruk achter en liet er mooie dingen zien samen met Platton J. en Verhaeghe Koen maar voor hun was de strijd vooraan iets te snel en zouden de heren onderling strijden voor plaats 5.
Op Kp5 was het terug Olivier K. die de snelste tijd reed maar Catteeuw gaf het meeste tijd prijs ( kreeg motor niet terug aan de praat ) zodat Van Wanseele J. de leiding overnam met 1 sec. Warnez S. bleef goede tijden draaien en probeerde op die manier in het zoch van Desmet R. te blijven. Olivier K. was mede door zijn besttijd al opgeschoven naar plaats 5 en wou graag terug het podium betreden om als leider Doornik te verlaten.
Hij zette zich schrap om opnieuw tijd goed te maken op de 27km lange Kp, maar door de eerdere neutralisatie werd deze met meer dan ¼ ingekort, toch was hij 21 sec. sneller dan Catteeuw R. en zo was hij terug virtueel 3de.
Catteeuw R. kon zo met z’n 2de tijd terug de leiding van Van Wanseele J. met een kleine 5 sec. overnemen, waardoor er terug een thriller van jewelste zat aan te komen te Doornik.
Maar het was toch Catteeuw Rudy die er opnieuw een besttijd nam voor de verrassende sterke presterende Desmet Robbert die zich echt in z’n sas begon te voelen en zo de 3de plaats terug overnam van Olivier K. die opnieuw problemen kende. Van Wanseele J. zag de bui al hangen en wist als hij niet voor Catteeuw R. zou eindigen hij niet als leider Doornik kon verlaten, mede doordat ook hij 2 schrapresultaten in rekening moet brengen.
Zo stond de piloten er enkel nog de befaamde powerstage te wachten en was het uitkijken of daar nog iets verrassends kon gebeuren? En het mocht opnieuw niet zijn voor Warnez Sam hij viel op 200m van de finish stil en moest definitief de wedstrijd staken met mechanische pech, het zit het team van Coudron echt niet mee dit jaar al zullen ze wel terug present zijn te Kortrijk!!
Platton Jochen kon na een mooie wedstrijd als 6de finish bereiken net achter Olivier K. het ging voor hem terug van kwaad naar erger met problemen aan de versnellingsbak verloor hij op die manier nog zijn 4de plaats aan Verhaeghe Koen.
3de plaats gaat naar Desmet Robbert die een mooi podium resultaat behaalt bij zijn debuut in de Cup.
2de plaats gaat naar Van Wanseele Jeroen die nu op 2 puntjes staat van de nieuwe leider Catteeuw Rudy.
Zo staat de top 3 dicht bij elkaar en zal de ontknoping net zoals vorig jaar vallen tijdens de 6 uren van Kortrijk.
Catteeuw Rudy kan zo naar zijn thuisrally als leider vertrekken maar kan zich geen uitschuiver veroorloven. Van Wanseele Jeroen heeft er namelijk nog een schrapresultaat van 23 punten achter de hand en kan bij een niet finish toch mooie punten scoren iets wat niet kan gezegd worden van de leider Catteeuw Rudy en de nr3 Olivier Kurt.
Hopelijk wordt de titel niet beslist door mechanische pech bij onze piloten en kan er onderling worden uitgemaakt wie er met de fel beheerde titel vandoor mag gaan!

Met de stevige concurrentie van de GTC rally en de Rally van Doornik, eventjes verderop, kan de vijftiende editie van de Hemicuda Rally met 93 teams, gerust spreken van een groot succes. We kregen als kers op de taart nog een unieke winnaar want Bert Coene mocht eindelijk zijn zo gegeerde West-Vlaamse rally winnen.
Vijfvoudig winnaar Andy Lefevere had de krachtigste BMW 130i uit de Schmid stal en ging als topfavoriet er dan ook onmiddellijk tegenaan. Maar een klein uitstapje rechtdoor op KP1 betekende al onmiddellijk dat hij de leiding in handen zag van de Mitsu-bishi Evo X van Bert Coene, die deze keer afstand nam van zijn traditioneel imago van “traag op gang komende diesel”.
Pas op de tweede klassementsproef kon Lefevere de voorsprong uitdiepen voor Coene, terwijl Tobi Vandenberghe, worstelend met de afstellingen van zijn BMW130i, als derde volgde. De tweede lus zorgde voor een ommekeer in het klassement. Andy Lefevere, autoritair leider, ging op Kortemark in de fout en beschadigde een draagarm van de ophanging. De opgave was onvermijdelijk en zo werd Bert Coene de nieuwe leider. Hij kreeg nu wel af te rekenen met een opzittende Vandenberghe, die ondertussen zijn afstellingen had kunnen fijn stellen. De voorsprong was echter te groot en Tobi Vandenberghe moest vrede nemen met de tweede plaats, achter winnaar Bert Coene. “Het werd nog opletten tot de laatste meter”, zei Bert Coene achteraf. De man uit Moorslede aast al jaren op een West-Vlaamse overwinning en zag deze keer zijn droom uitkomen. “Eindelijk”, zuchtte Bert Coene “we zijn er al dikwijls zeer dichtbij geweest maar telkens ontbrak dat tikkeltje geluk. Dit is de bekroning voor de vele inspanningen van gans het team.” Voor Coene betekent het ook in de VAS tussenstand een sprong naar voren. Het podium werd vervolledigd door Steven Bécaert (Mitsubishi Evo X) die hiermee opnieuw aansluit met, de top van het VAS kampioenschap. Maar vergeten we niet dat ook Kevin Vandenbussche (BMW E30) een leuke puntenoogst vergaarde met zijn 20ste plaats algemeen!
Het betekende immers een 3de plaats binnen de klasse 3H.
Bij de Historics ging Robin Maes met de Opel Kadett City, van bij de aanvang autoritair aan de leiding. Achter zich moest hij zich vooral zorgen maken om vader en zoon Calcoen met de Ford Escort MkI. Zij klokten echter te vroeg in en betaalden met één minuut straftijd. De derde plaats was hun deel. Patrick Mylleville met de Porsche 911 leek een belangrijke uitdager te worden maar hij viel ten prooi aan een gebroken aandrijfas. Dat betekende dat het duo Degeytere-Michael, in een ex-Paul Lietaer Escort 1800RS, op de tweede plaats eindigde.
Het duo Gaethofs-Ceyssens (Honda Civic) deden met een overwinning in Divisie 1-2 een goede zaak in de tussenstand van het kampioenschap van deze divisie. Ze finishten met 7 seconden voorsprong op Mitch Vanoplynes en Benny Aeck in de Peugeot 106. De leiders in de tussenstand voor Koekelare, Luc Diet en Marnicq Jodts, plaatsten hun Peugeot 106 dan weer op de derde podiumtrede en bevestigden dat de strijd om de divisie 1-2 titel dit jaar wel eens zeer spannend zou kunnen worden...
“Ik wil nog wel eens benadrukken dat deze rally een samenwerking is tussen Hemicuda en Autostal Atlantic”, zegt Hemicuda voorzitter Jan Verschaeve. “De rijders van beide clubs beschouwen het een beetje als ‘hun’ wedstrijd. Onze focus ligt op de inzet, jaar na jaar, van betrouwbare mensen. We willen de zaken goed doen. Dat wordt gewaardeerd, getuige daarvan is de aanwezigheid van het voltallige schepencollege op onze persvoorstelling! Ik geloof niet dat enige andere organisatie dit kan voorleggen. Het aantal inschrijvingen stemt ons tevreden en we merken dat er een toenemende belangstelling is van buitenlandse teams. Misschien breiden we in de toekomst het aantal buitenlandse inschrijvingen verder uit.”

De GTC Rally van afgelopen weekend was geen gemakkelijk evenement voor het FABORY Rallyteam. Op bijna alle zestien klassementsproeven kampten Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met tegenslagen. Desondanks kon de equipe hun Mitsubishi Lancer Evo IX met een zevende plek algemeen op zak over het finishpodium in Etten-Leur sturen.

Op vrijdagavond 9 oktober vormde de befaamde ‘Nacht van Achtmaal’ de aftrap van de GTC Rally. Die avond stonden zes klassementsproeven op het programma, die allemaal in het donker verreden werden.  Faes blikt terug:  “We begonnen goed,  maar daarna begon de technische malheur. Halverwege de eerste proef voelde de auto opeens erg vreemd aan. Het was alsof de schokbrekers ineens heel erg zacht stonden, of dat ik twee lekke achterbanden had. Het bleek de stuurbekrachtiging te zijn. Ik heb wel vaker een probleem met de stuurbekrachtiging gehad, maar toen werd het sturen heel erg zwaar. Nu was het precies andersom en ging het heel erg licht. Ik voelde totaal geen weerstand meer in het stuur. Als ik er een tikje tegenaan gaf, draaide het stuur vanzelf drie keer rond. Ik had de eerste die proeven dus helemaal geen gevoel met de auto. Toch hebben we nog redelijke tijden kunnen rijden. Aan het eind van de derde proef begon de stuurbekrachtiging het helemaal te begeven. Toen werd het nog gekker: in de rechterbochten had ik een heel licht stuur, in de linkerbochten juist een heel zwaar stuur. Niet te doen en bovendien erg gevaarlijk.” Na die eerste drie proeven kon de equipe gelukkig weer naar de service in Etten-Leur en de auto door het serviceteam laten repareren. Daarna stonden de laatste drie proeven van die avond op het programma. “De eerste boucle vergde veel van mij, dat wreekte zich in de tweede boucle. De stress en inspanning hadden hun tol geëist, waardoor de toch al zware proeven in het donker nog zwaarder werden. Ik was blij dat we de auto ’s nachts heelhuids in het parc ferme konden zetten.”

Na een goede nachtrust gingen Faes en Van der Rijsen de volgende dag vol goede moed op pad voor de resterende tien klassementsproeven. Echter, nu bleek de auto ineens stevig naar rechts te trekken. De monteurs hadden de Evo steeds opnieuw uitgelijnd, maar konden de oorzaak niet vinden. Faes: “Het viel niet mee.  Ook op de proef en tijdens het remmen trok de auto sterk naar rechts. Dit was ook de oorzaak dat ik een rempunt op een klinkerweggetje niet meer kon halen. De auto trok naar rechts en ik zag aankomen dat we de ‘big bags’, die in de bocht stonden, met de zijkant zouden gaan raken. Door aan de handrem te trekken zorgde ik ervoor dat we die zakken niet van opzij, maar met de achterkant raakten. We hadden behoorlijk wat schade, maar konden wel doorrijden. Later bleek dat we een hele snelle tijd op die proef aan het neerzetten waren: de tweede keer dat we die proef reden waren we maar 5 seconden sneller dan de eerste keer met crash. Later op de dag maakte ik ook nog een verkeerde bandenkeuze (veel te hard), waardoor ik eigenlijk de hele wedstrijd niet ontspannen heb gereden. Pas tijdens de laatste boucle begon het ergens op te lijken. Toen hadden we de oorzaak van het naar rechts trekken gevonden en reed ik met de juiste afstelling en banden.” Uiteindelijk reed de equipe als zevende algemeen en vierde groep N over het podium. “Ik was graag voor Jonas Langenakens (eveneens in een Evo IX, groep N) geëindigd, maar dat mocht deze keer niet zo zijn. Van Ballegooijen en Van den Heuvel (Evo X, groep N’s) waren niet bij te houden en ook van Iersel (R4) reed sterk. Gezien alle problemen die we hebben gehad ben ik toch nog wel blij met de 7de plaats algemeen,” besluit Faes.

Het volgende evenement voor het FABORY Rallyteam is de Condroz Rally, van 6 tot en met 8 november rondom het Belgische Huy. Later meer!

Republiek San Marino. " Ik ben content want ik won met een Lancia Stratos. De overwinning van een legende in de rally legende." Eric Comas is een geweldige kampioen op de baan en in de rallysport, maar bovenal is hij volledig verliefd op zijn 1974 Lancia Stratos.
Hij blijft trouw aan zijn originele wagen dat tot in de kleinste details is bewaard. Hij heeft samen met Marco Sormano de overwinning behaald bij de historics tijdens de 13de editie van Rallylegend. Deze rally die bewezen heeft dat het een echte en veeleisende competitie is , extra bemoeilijkt door het slechte weer van de tweede dag van de spektakel. Comas is geslaagd in zijn opzet want de poging van "Pedro", drie keer Europees kampioen bij de historics, werd uiteindelijk tweede met zijn Lancia 037 van 1985, met  als bijrijder Fabio Fedele. De bestuurder uit Brescia was blij en kon beginnen met de viering van de recente titel en dit in een ongelooflijk en uniek kader van passie in San Marino.
Er was tevens een mooie strijd voor de derde plaats, uiteindelijk gedomineerd door San Marino driver David Cesarini, gekoppeld aan Mirco Gabrielli, wederom op het podium met de Ford Escort Rs 1600 uit 1973. Dan is er de uitstekende prestaties van de piloot Riccardo Canzian  met een passie voor historics en weinig ervaring met racen . Hij was lange tijd derde met de Opel Kadett Gte groep 4 van 1977 voordat hij werd ingehaald door Cesarini en 13 seconden te kort kwam
In de 1ste legende Hankook Trophy werd Tony Cairoli de grote blikvanger. Tienvoudig motorcrosskampioen die zich nu voelt als een geweldig rallyrijder. Voor de motocross piloot uit Palermo was dit de eerste echte ervaring in een rally, en was nog moelijker door het slechte weer.
Vele maatregelen werden genomen om de Lancia Delta Hf uit 1992 te besturen. Hij werd bijgestaan door de deskundige Matteo Romano.  Cairoli ging sterk van start en van zodra de leider van dag 1 Juha Kankkunen uitviel en Simone Romagna rondreed met dynamo problemenkon hij een mooi resultaat neerzetten.
Hij koos om terug te keren naar de rally bij Rallylegend na zijn ernstige ongeluk in de Sanremo Rally. "Lucky" Battistolli, keerde volledig fit terug tesamen met Luigi Cazzaro. Hij haalde alles uit zijn Lancia Delta Hf van 1990. Het is dezelfde wagen die hij gebruikt in het Europese kampioenschap en het Italiaanse kampioenschap.
Ter onderstreping bij de vierde plaats van San Marino rijder Marcello Colombini met zijn BMW M3 bijgestaan door Selva Hij staat altijd klaar met de tweewielaangedreven versie van de Beierse coupe. Een stuurbekrachtiging probleem voor Miki Biasion's Lancia Delta Hf, samen met Gigi Pirollo, bleven het publiek vermaken langs alle Kp’s.
Onder de Hankook Rallylegend Wrc/Kit Trophy, kon de San Marino piloot Denis Colombini met Michele Ferrara op de bovenste trede van het podium plaatsnemen na drie dagen intensief racen en waarin hij tevens liet zien dat zijn rijvaardigheden 1 van de beste zijn. Met Michele Ferrara als bijrijder, kon de San Marino rijder met de tweewielaangedreven Peugeot 306 Maxi Kit van 1995 er net in slagen zijn voorsprong op de World Rally Cars te behouden. De eerste WRC die uiteindelijk tweede eindigde was de Belgische Philippe Olczyk en Eric De Bolle met de Peugeot 206 WRC uit 2003.
Het was tenslotte een geweldige show bij de Legend Stars, entertainment zonder grenzen, waar Markku Alen en Kivimaki overal applaus kregen bij de doortochten met de Lancia S4. "Tony" en "Rudy", gaven ook tal van spektakel met de prachtige Lancia Stratos Pirelli, Harri Toivonen en Francesco Buffi acrobatische passages met de Audi Quattro ( door Balletti ) en Marc Duez met Pierre Sibille met de BMW M3. Tevredenheid voor organisatoren Vito Piarulli en Paolo Valli die er weer een geslaagde editie hebben van gemaakt.

Voor het eerst zegevierde een R5 auto in een Nederlandse rally. Die eer viel Hans Weijs jr. ten beurt in de GTC Rally. Weijs won met zijn Fiesta R5 nadat hij op negen van de 16 klassementsproeven de snelste tijd liet noteren. En er was nog een primeur: Bob de Jong stuurde zijn DS3 R5 op de tweede klassementsproef van de rally naar de snelste tijd. Dat was een vroege beloning voor zijn enorme inzet die hij ook in de GTC Rally liet zien en de eerste zege van de DS3 in Nederland. De Jong scoorde verder vrijwel alleen top-3 tijden in zijn thuisrally. De goede resultaten van Weijs en De Jong tonen aan dat de R5 klasse de toekomst heeft en hopelijk volgen andere equipes hun voorbeeld om volgend seizoen ook met een dergelijke auto aan de start te staan, waardoor het Nederlandse Rallykampioenschap nog meer strijd te zien zal geven.

Hoewel Bob de Jong vorig jaar de GTC Rally op zijn naam wist te schrijven ging hij er dit jaar niet van uit dat hij tot de topfavorieten zou behoren: “Wij moeten nog veel kilometers maken met de DS3 voordat we echt competitief zullen zijn,” was de verwachting van De Jong vooraf. Toch begon Bob de Jong met zijn navigator Kees Hagman voortvarend met een derde tijd op de openingsproef; op de daaropvolgende klassementsproef (Wernhout) snelde de DS3 equipe zelfs al naar de snelste tijd: “Dat was ook voor ons zelf een enorme verrassing, maar wel een leuke!” Hoewel het vrijdagavond niet alleen donker maar vooral ook mistig was lag het tempo meteen hoog. Hans Weijs jr., Jasper van den Heuvel en Bob de Jong maakten er een mooie strijd van en na 5 proeven lag dit drietal al ver voor op de concurrentie. Helaas kon Bob de Jong de eerste dag (na 6 proeven) niet goed afsluiten: “Direct na de start van de laatste proef vrijdagnacht in Achtmaal liet ik mij verrassen door een zogenaamde ‘varkensrug’ (stopper voor vrachtauto’s) en reden we lek. En ik wist dat die daar lag, dus dat is gewoon mijn eigen fout.” Omdat de proef 20 km lang is moesten De Jong en Hagman de band wel wisselen: “Tsja, en dat hadden we niet goed genoeg geoefend. En dan in het donker… Dat kostte meteen ruim 5 minuten en weg klassement,” wist ook navigator Kees Hagman.Zaterdag ging Bob de Jong de strijd zeker niet uit de weg en scoorde nog een paar mooie tijden; in totaal was de DS3 coureur een keer 1e, twee keer 2e, elf keer 3e, een keer 4e en een keer 31e (KP6). “We hebben dus echt een fijne en goede wedstrijd gereden. De 8e plaats is niet wat we hadden gehoopt, maar de tijden op de proeven zijn zeer bemoedigend. Er zit ook zeker nog meer in. De DS3 is gewoon een fantastische auto en we leren elke proef weer beter hoe we er mee om moeten gaan.” De basissnelheid is er: “Nu gaan we de puntjes op de i zetten – in Twente zullen we zeker weer meer bij leren en dan hebben we de hele winter om volgend seizoen vol in de aanval te kunnen gaan,” aldus een strijdvaardige De Jong.

De volgende rally voor Bob de Jong is de CONRAD Twente Rally op zondag 1 november; dat is de laatste rally van het Nederlands Rallykampioenschap.

De GTC Rally 2015, de zesde manche van het Nederlands rallykampioenschap, kende een uitermate boeiend verloop. Pas in de slotfase nam topfavoriet Hans Weijs Jr afstand van zijn belangrijkste belager, Jasper van den Heuvel. De troostprijs was echter niet mis, want de piloot uit Barneveld werd voor de eerste keer Nederlands rallykampioen.
Van bij de start werd het een strijd met drie voor de overwinning, tot Bob de Jong een boordsteen raakte op het showrondje in Achtmaal. Het kostte de winnaar van vorig jaar 5'17" en alle hoop op het podium. "Een klein foutje. Dom, want al jaren rijd ik mooi rond die blokken, maar deze keer tikte ik een betonblok aan. Over de wedstrijd zelf ben ik heel tevreden. We hebben hard gereden en de DS 3 R5 deed het perfect, al reden we hier met de "low boost" om te vermijden dat de pop-off open zou gaan."
Jasper van den Heuvel sloot de eerste avond als leider af, maar het was wachten tot Hans Weijs de aanval in zou zetten met zijn Fiesta R5. Dat gebeurde deze namiddag. "Ik heb me nooit zorgen gemaakt, want ik wist dat ik met deze auto het verschil kon maken. Met de jaren heb ik ook wel geleerd dat je niet op elke proef het snelste moet zijn om een rally te winnen. Je moet geen 2 minuten voorsprong hebben," lachte Weijs, die toch flink moest trappen om de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel af te houden. "Op de laatste proef hadden we nog een "narrow escape" in een bocht die we vol namen," bekende copiloot Bjorn Degandt.
Jasper van den Heuvel eindigde op amper 17"5 met zijn Lancer EvoX Gr.N. Voldoende voor zijn eerste Nederlandse rallytitel, maar er zat misschien zelfs meer in: "Ik moest finishen, dus kon ik niet zoveel risico's nemen. Maar, de wedstrijd werd beslist toen ik deze namiddag een foute bandenkeuze maakte. Ik had voor een zachtere compound gekozen, maar die banden werden te heet op de showproef in Etten-Leur, waardoor ze minder efficiënt waren in Rucphen. Daar heeft Hans het verschil gemaakt."
De derde plaats ging, na een spannende eindsprint, naar Antoine van Ballegooijen, die in de slotronde definitief afstand nam van Joachim Wagemans. De 21-jarige Belg was de verrassing van de wedstrijd met de Lancer EvoX R4 van Han Hoendervangers: "Na 2 km had ik al spijt van mijn keuze. Ik schrok van de power, van de snelheid en moest wennen aan het remmen met rechts. Maar, de tijden waren verrassend goed. Toen Antoine op de rondkoers 4" pakte, heb ik het voetje gelicht. Ik wilde de auto aan de finish brengen en ik had vooraf zeker getekend voor een 4de plaats."
Met een motor die op zijn laatste benen liep, eindigde Matthias Boon op de vijfde plaats met de Deltion Mitsubishi, voor Martin van Iersel en Jonas Langenakens, die zijn Lancer Evo9 ontdekte. Johan Faes sloot de wedstrijd af met een flink ingedeukte koffer op zijn Evo9: "Vrijdagavond hadden we problemen met het stuurhuis en zaterdag trok de wagen voortdurend naar rechts. In Rucphen, in een remzone, brak de auto uit en heb ik hem op de handrem rond gegooid, zodat we met de achterkant op de big bag schoven."
Bij de voortrekkers ging de zege naar Timo van der Marel met zijn snelle Opel Adam R2, terwijl de zege in de Nissan 350Z Challenge naar Erwin Klippel ging, nadat Antoine Biesheuvel met technische problemen moest afhaken.
In Historic ging de zege naar Anton Moree, voor de Brit Tim Pearcey en de Zweed Stig Andervang. De Legend Rally werd gewonnen door Götz Pfauder.

Door de verschuiving van de GTC Rally van de zomer naar het weekend van 9 en 10 oktober, is de kans groot dat Etten-Leur zaterdagavond het toneel wordt van het titelfeest van de kersverse Kampioen van Nederland. Indien Jasper Van den Heuvel zijn voorsprong op Timo Van der Marel nog iets verder kan uitbouwen, dan is de eerste algemene Nederlandse titel van Heuvel Jr een feit.
De GTC Rally is de 6de en voorlaatste wedstrijd op de kalender van het Nederlands kampioenschap. De Euregio Rally zal begin november het seizoen afsluiten, maar zonder schrapresultaten is de kans groot dat de titelstrijd al beslist wordt in Etten-Leur. Met 37 punten voorsprong op Timo Van der Marel en maximaal 44 punten te verdienen per wedstrijd, kan Jasper Van den Heuvel de champagne al koud zetten. De Mitsubishi-piloot begon uitstekend aan het kampioenschap met overwinningen in de TankS Rally en de Rally van Putten, waarna hij nog belangrijke punten pakte met een tweede plaats in de Rally van Putten. Timo Van der Marel volgt voorlopig op de tweede plaats met zijn snelle Opel Adam R2, mede dankzij de bijzondere puntentelling in het kampioenschap. Er zijn immers niet enkel punten te verdienen in het algemeen klassement, maar ook in de klasse.

Arjen de Koning staat met 125 punten op de tweede plaats, maar de Paradigit-kopman geeft forfait voor de GTC Rally, zodat Erwin Klippel (122 punten) in zijn thuisrally een gooi kan doen naar de derde plaats in het kampioenschap. Ook Piet Van Hoof (108), de kampioen van 2014, is niet van de partij, wat Kevin Van Deijne (105) kansen biedt om op te klimmen in het klassement.

De GTC Rally telt 184 km tegen de chrono, waarvan 8,7 km op onverhard. Vrijdag 9 oktober staan 6 proeven op het programma (Rijsbergen, Wernhout, De Hel), met de klassieker "De Hel" (20 km) in Achtmaal. De twee lussen zijn al goed voor 80 km op snelheid... in het donker. Zaterdag volgen nog 10 klassementsproeven. 2 keer Wouwse Plantage en Roosendaal, gevolgd door twee lussen met Etten-Leur, de befaamde rondkoers in de stad, Rucphen en Klein-Zundert.

De finish is voorzien om 20h14 in Etten-Leur, met mogelijk de nieuwe Kampioen van Nederland op het podium.

Op een persconferentie, die opnieuw op veel belangstelling kon rekenen, kondigde maandag 5 oktober Autostal Hemicuda, in samenwerking met Autostal Atlantic, de 15de editie aan van hun Hemicuda Rally. Zoals we ondertussen van de organisatie gewoon zijn geworden, verliep dat middels een professioneel zeer afgewerkte informatiesessie, inclusief filmpjes en een rijderspanel waaraan Tobi Vandenberghe, Andy Lefevere, Tom Calcoen en Filip Barbier deelnamen.
Ondanks de concurrentie met twee andere evenementen, kreeg de Hemicuda 95 inschrijvingen binnen. Alle toppers uit de Vlaamse regionale competitie tekenen aanwezig. Een succes dat de organisatoren enkel maar gunstig kan stemmen. “Bovendien wordt de populariteit in het buitenland steeds groter. Twintig buitenlandse teams, van 4 verschillende nationaliteiten, zullen aan de start verschijnen”, liet Hemicuda voorzitter Jan Verschaeve weten. “Het wordt tevens de langste Hemicuda die we ooit hebben georganiseerd: 300 kilometer, 112 kilometer tegen de chrono in slechts vier rondes. Naast de parallelproeven in Koekelare, dat zijn de gekende Hovaeremolen en De Mokker, zullen vooral de lange proef van 14 kilometer in Kortemark en de snelle, herziene proef in Houthulst het verschil maken.”
Dat de Hemicuda Rally een breed draagvlak heeft werd duidelijk met de aanwezigheid van het voltallige schepencollege van de gemeente. “Wij steunen al jaren deze rally in Koekelare”, verklaarde eerste schepen, en schepen van sport, Dirk Ampoorte. “Het is de enige gemotoriseerde sport die is overgebleven, nadat de wetgeving een einde maakte aan de motorcross. Maar deze rally wordt door de wetgeving mogelijk gemaakt. We moeten dit dus levendig houden want het is mijn taak om de sport in zijn totaliteit te ondersteunen. De Hemicuda krijgt telkens onze steun, zeker als ze zo goed bezig zijn!”
Andy Lefevere zal opnieuw aantreden met de krachtigste Schmid BMW, gekend onder de bijnaam “The Beast”, zijn Mitsubishi is immers nog niet hersteld. De keizer van Koekelare zal op zoek gaan naar een 6de winst in deze West-Vlaamse wedstrijd. Hij zal deze keer rekening moeten houden met Tobi Vandenberghe, die zal aantreden met de andere 130i. “Andy heeft een krachtigere wagen, maar dat wil nog niets zeggen!” aldus een zelfverzekerde Tobi. Filip Barbier zal trachten zijn nieuw verworven Evo X op punt te stellen. Als dat lukt, is hij absoluut een podiumkandidaat maar er zijn nog andere kapers op de kust! Vergeten we zeker Jimmy Taveirne niet die steeds meer op zijn gemak lijkt met de Evo 9, of Steve Becaert (Evo X) die het VAS kampioenschap speelt of één van de vele deelnemers uit de “Engelse” FIRC vertegenwoordiging. Bij de Historics wil vooral Patrick Mylleville met de Porsche 911 zijn kans wagen, al kijkt hij argwanend naar Robin Maes en de krachtige Opel Kadett City, die hem in Ieper nog een podiumplaats afsnoepte. Ook vader en zoon Calcoen, met de ex-Lietaer Escort zijn ernstige kandidaten voor de Historics zege.
Als toetje hebben de organisatoren in samenwerking met de Baja Keverclub uit Aartrijke nog het evenement VW’s@hemicuda voorzien. Daarbij houden VW Kever eigenaars met de oudjes een eigen rondrit, met passage over het rallypodium en een eigen fotoshoot. Het rallycentrum is opnieuw gelegen op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert, een trouwe partner van de organisatie die nu al jaren zijn bedrijfsterreinen ter beschikking stelt van het evenement. Zondag 11 oktober rijdt de eerste wagen om 8u20 over het startpodium, de aankomst wordt voorzien omstreeks 17u. Om 18u30 zal overgegaan worden tot de prijsuitreiking. Thuis en onderweg hoeft u niets te missen want er komt een Rally Radio met een eigen frequentie (92.1 FM).

Voor het eerst zal de Cup zijn tenten opslaan bij onze Waalse collega’s in de Rallye de Tournai. Niet alleen de locatie is speciaal ook moet er een KP van 27km tegen de chrono verreden worden. De 3 grootste titel favorieten Van Wanseele Jeroen, Olivier Kurt & Catteeuw Rudy tekenen present voor deze wedstrijd en gaan onderling uitmaken wie er met de beste uitgangspositie de Rallye de Tournai zal verlaten!
Ook terug present is Verhaeghe Koen die na zijn uitstekende wedstrijd in Roeselare terug zal proberen op dit elan verder te doen. Warnez Sam zien we eveneens terug aan de start en hoopt deze keer een rally zonder pech te kunnen voltooien. We kunnen ook Platton Jochen terug verwelkomen alsook een nieuwe naam die in de Cup zal starten Desmet Robbert. We wensen hem dan ook alle succes toe bij zijn debuut in de Cup.
Anckaert Christof zal in Rallye deTournai niet deelnemen aan de Cup maar start als H0.

In zijn eerste rallyseizoen, in 2013, stond Joachim Wagemans meteen aan de start van de GTC Rally. Dat hoeft niet te verbazen, want de 21-jarige rallypiloot woont in Kapellen, net over de grens.
"De GTC Rally is mijn thuiswedstrijd. Ik woon in Kapellen, maar 's avonds run ik Sportza, een sportcafé in Bergen op Zoom, waar mijn vader een vestiging van McDonalds exploiteert. Daarom wil ik heel graag aan de start komen in Etten-Leur.
De eerste keer reed ik met een Ford Fiesta R2, vorig jaar met een Ford Fiesta R5 en dit jaar krijg ik de kans om met de Mitsubishi Lancer EvoX R4 van Han Hoendervangers te rijden. Het is pas mijn tweede rally met een 4x4, dus de verwachtingen zijn bescheiden. We komen aan de start om ons te amuseren. Natuurlijk wil ik Han bedanken voor het vertrouwen!," vertelt Joachim.
Joachim werkt hard aan zijn carrière als rallyrijder. Het doel is een internationale carrière en daarom kiest Wagemans vooral voor wedstrijden in het buitenland. Niet de makkelijkste weg voor een jonge piloot. In de Rally van Ieper bewees Wagemans dat hij snel leert, want vrijdagavond was hij de enige die het tempo van de jonge Opel-fabriekspiloten Bergkvist en Griebel kon volgen. Ook in de Barum Rally reed hij een sterke wedstrijd met zijn Peugeot 208 R2. Maar, de GTC Rally van 2014 zal Joachim ook niet snel vergeten.
"Het was een droom die in vervulling ging. Ik reed vorig jaar met een absolute topwagen, de Ford Fiesta R5. Ik had geen meter gereden met de R5 voor de start, dus moesten we het tempo opbouwen. We kwamen niet aan de start om meteen toptijden te rijden, maar wel om de wagen te leren kennen en de wedstrijd uit te rijden voor onze partners. De R5 was een droom om te besturen. Je moet zuiver rijden en dan de wagen het werk laten doen bij het uitkomen van de bochten. Je hebt geen gevoel van snelheid want de motor huilt niet en het chassis is bijzonder efficiënt. Ik was opgerukt naar de 6de plaats, slechts 20" achter Van Parijs, toen zaterdagmiddag de uitlaatcollector scheurde en we turbodruk verloren. Omdat het risico op een brand te groot was, moesten we opgeven. Ik heb de finish van de GTC Rally nog niet gezien. Hopelijk lukt het dit jaar wel..."