MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het was een "echte" Condroz Rally dit weekend in en om Hoei. De klassementsproeven lagen er bijzonder modderig bij en ondanks het droge weer bleef het nat onder de bomen. Uitermate moeilijke omstandigheden waarin de betere rallyrijders het verschil maken met hun talent. Een van hen was duidelijk Xavier Baugnet, die samen met Filip Cuvelier een schitterende vierde plaats behaalde in de Renties Ford Fiesta R5.

Het Belgisch rallykampioenschap werd afgesloten met een erg sterk bezette Condroz Rally. Xavier Baugnet, man van de streek, werd in de voorbeschouwingen niet meteen getipt voor de top 5 tussen het WRC-geweld. Maar, het is niet omdat je discreet bent, dat je geen zware voet en stuurmanskunst hebt. Dat bewees Baugneet zaterdag, toen hij na een voorzichtige start het tempo verhoogde. De Ford Fiesta R5 van het duo Baugnet-Cuvelier rukte stelselmatig op in het klassement en sloot de eerste etappe af op een onverhoopte vierde plaats algemeen!

"Ik ben voorzichtig begonnen, want de proeven lagen er heel glad bij zaterdagochtend. Ik moest natuurlijk de Fiesta R5 ook weer leren kennen, want het was exact een jaar geleden dat ik nog met de R5 had gereden. Ik had wel meteen vertrouwen. Bij onze eerste doortocht in Marchin verloren we wel wat tijd omdat de motor even wat vermogen verloor.

Zondag bleef Xavier aanvallen, maar het droge weer en het profiel van de proeven, die geschikter waren voor het grotere vermogen van de WRC's, maakte dat een plaatsje werd verloren aan Yves Matton met zijn DS 3 WRC. Maar, op de voorlaatste proef verloor Matton kostbare tijd door een geblokkeerde versnellingsbak, zodat Xavier Baugnet toch op de vierde plaats eindigde in "zijn" Condroz. Een schitterende prestatie, want de Fiesta R5 werd enkel verslagen door twee veel krachtigere WRC's en door de R5 van Stéphane Lefebvre, niet voor niets Junior Wereldkampioen.

"Ik heb dit weekend met Xavier een piloot ontdekt die enorm veel talent heeft. Vergeet niet dat dit pas zijn tweede rally was met een R5, dat hij dit seizoen enkel de Wallonie reed met een R2 en dat het een jaar geleden was dat hij de Fiesta R5 bestuurde. Ik begrijp niet dat hij niet meer kansen heeft gekregen in zijn carrière," vertelde Filip Cuvelier na de wedstrijd. "Xavier is zo rustig aan het stuur en hij rijdt ongelofelijk zuiver. Bovendien is Xavier als mens ook een prima kerel, wat niet onbelangrijk is wanneer je enkele dagen samen in de auto zit om te verkennen en de wedstrijd te rijden."

Voor het Renties Racing Team is het seizoen 2016 nog niet afgelopen. De Ford Fiesta R5 komt ook aan de start van de 6 Uren van Kortrijk. Daarover binnenkort meer.

In het Historic Belgian Rally Championship 2015 bleef de titelstrijd spannend tot de laatste meters van de Condroz Rally, de klassieker in Hoei waarmee elk jaar het nationaal seizoen wordt afgesloten. Het werd een razend spannende en zeker ook druk besproken finale. Stefaan Prinzie mocht de champagne ontkurken in Hoei, maar Pieter-Jan Maeyaert nam de Belgische titel mee naar Roeselare.
Dit seizoen werd een nieuw artikel toegevoegd in het reglement van het Historic BRC, in navolging van het reglement bij de moderne wagens. Art. 5.1.7 bepaalt dat de punten behaald in de klasse gehalveerd worden als deze klasse minder dan drie deelnemers telt. Hierdoor werd het puntentotaal van Stefaan Stouf en Pieter-Jan Maeyaert gecorrigeerd. Stouf verloor 10 punten en Maeyaert 5 punten.

Met 50 punten bleef Stefaan Stouf leider voor de Condroz Rally, maar de Nieuwpoortse vishandelaar bleef aan de kant wegens professionele verplichtingen. Hij moest hopen op pech voor zijn achtervolgers Jens Maes (45 punten) en Pieter-Jan Maeyaert (40 punten). Die pech bleef echter uit, waardoor Stefaan Stouf uiteindelijk 3de wordt in het Historic BRC.

Voor de titel bleef het spannend tot de laatste klassementsproef. Na de opgave van Didier Vanwijnsberghe met zijn nieuwe Toyota Celica 4WD, die van bij de start weer gehinderd werd door een haperende motor, nam Stefaan Prinzie (Opel) het commando over, maar een gebroken gasklep deed de Stesha-piloot naar de 2de plaats zakken. Maeyaert nam de leiding en controleerde de wedstrijd, al liet hij niet na om het publiek het nodige spektakel te bieden. Maar, zondag verloor hij plots 2'40" op Prinzie in Ben-Ahin door een probleem met de alternator. Prinzie nam de leiding over en met Jens Maes op de vierde plaats bleef alles nog mogelijk. Een derde plaats zou voor Maes voldoende zijn om de titel te pakken...

In de slotronde bleven de posities echter ongewijzigd. Stefaan Prinzie bekroonde zijn sterke wedstrijd met een verdiende overwinning, terwijl de 32-jarige Pieter-Jan Maeyaert in zijn eerste volledige seizoen meteen Belgisch kampioen Historic werd.
"Ongelofelijk dat het gelukt is. Pas na de Omloop van Vlaanderen, bij het bekijken van de tussenstand, hebben we gezien dat we nog een gooi konden doen naar de titel. Vandaar dat we de laatste twee wedstrijden hebben gereden. De titel was voor het seizoen zeker geen doelstelling," lachte Pieter-Jan, die vorig jaar in zijn thuisbasis Roeselare voor de eerste keer proefde van de rallysport.

Stefaan Vankemmel werd derde en daar was de Opel-piloot erg blij mee: "Na 2 jaar afwezigheid wegens een hernia, heb ik met volle teugen genoten. Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan. Ik ben klaar om er in 2016 weer tegenaan te gaan."

Jens Maes was natuurlijk enorm ontgoocheld over het missen van de titel met amper 1 puntje verschil, maar anderzijds kon hij zijn knappe progressie weer bevestigen in Hoei: "Pieter-Jan heeft deze week nog gewisseld van klasse, want in Classic zou hij slechts halve punten scoren, terwijl hij in PTN wel de volle pot kon pakken. Zaterdag heb ik rustig gereden in de wetenschap dat finishen voldoende was, maar zaterdagavond viel ons oog op die klassewissel. Jammer dat ik het niet eerder wist. Maar goed, we hebben een mooi seizoen gereden en veel bijgeleerd."

Guino Kenis sloot de Top 5 in Hoei af voor Marijn Hoens. De BMW-dealer trekt dit jaar nog naar Wales voor de RAC Rally: "Afgezien van een gebroken draagarm, deed onze 2002 ti het perfect. Ik heb me weer enorm geamuseerd en de wagen is klaar voor de RAC Rally."

In het Junior Belgian Rally Championship was Andy Dewallef al zeker van de titel, maar een overwinning in de hoog aangeschreven Condroz Rally staat mooi op het visitekaartje van elke jongere. Andy Dewallef maakte trouwens van de gelegenheid gebruik om zijn project voor 2016 aan te kondigen: een seizoen met de ex-Van der Marel Opel Adam R2.
Het was nochtans niet de kersverse kampioen die de wedstrijd bij de jongeren kleurde, maar wel zijn merkgenoot Romain Delhez. De 22-jarige piloot nam op de eerste proef, verreden in erg verraderlijke omstandigheden, meteen de leiding bij de jongeren en hij zou die koppositie niet meer afstaan tot de finish. Een erg knappe prestatie van de Luikenaar in zijn tweede rally met de ex-Bruno Thiry Opel Adam R2. Delhez werd dan ook extra in de spotlights gezet met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Rally van Haspengouw 2016.

"Ik heb het afgelopen seizoen het de Franse Opel Adam Cup gereden. Met 15 deelnemers aan de start, ligt het niveau erg hoog en zo kweek je snelheid. De R2-versie is een stap hogerop. Het ging uitstekend dit weekend, al mis ik nog ervaring om met de referenties in de klasse te strijden. Volgend seizoen wil ik alvast het volledige Junior BRC rijden met deze Adam R2," vertelde Romain Delhez.

Gert-Jan Kobus liet in de openingsronde meteen twee minuten liggen toen hij zich kort voor de finish in Strée liet verrassen met zijn Fiesta R2. Daarna vond de jonge Nederlander wel het goede ritme, tot de koppeling zondag begaf. De tweede plaats bij de jongeren ging toch naar een Ford-rijder, meer bepaald Amaury Molle.

Kampioen Andy Dewallef eindigde op de vierde plaats, achter Sébastien Bedoret, die ook de overstap maakte naar een R2-versie van de Renault Twingo. Voor Dewallef was het een wedstrijd om te leren: "Het was geen cadeau om zaterdag de Adam R2 te ontdekken op het extreem gladde en modderige parcours. Ik had nog niet voldoende vertrouwen om aan te vallen. Zondag begon ik de Adam al een stuk beter aan te voelen en groeide het vertrouwen. Ik voel wel dat deze Opel een topwagen is. Dat belooft voor volgend seizoen."

In R1 was Anthony Dovifat, vijfde bij de Juniors, ongenaakbaar met de DS 3 R1, een wagen die op het eindpodium van het Junior BRC eindigt dankzij Jelle Vermeire, die derde is gebleven achter kampioen Andy Dewallef en vice-kampioen Polle Geusens, afwezig in Hoei.

De Condroz Rally, de slotwedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, is de lievelingswedstrijd van Vincent Verschueren, maar aan deze editie zal de piloot van GoDrive geen goede herinneringen overhouden. Op de vierde klassementsproef brak de centrale aandrijfas wat meteen het einde van de wedstrijd en het seizoen betekende voor Vincent Verschueren en zijn gelegenheidscopiloot Robin Buysmans.
"Erg jammer, want ik was niet helemaal tevreden over de eerste drie proeven. We hadden teveel onderstuur, zodat ik niet overal voluit kon aanvallen. Ik voelde dat er meer in zat en op het eerste deel van de proef in Marchin leek het beter te gaan. Maar, plots hoorde ik het typische kabaal van een gebroken centrale aandrijfas. Ik ken het geluid, want in Spa brak exact hetzelfde onderdeel. Toen was het een fabricagefout en daar lijkt het deze keer ook sterk op, want de lasnaad is gebroken. Twee keer op een seizoen worden we geveld door een onderdeel dat rechtstreeks van de fabriek komt..."

Voor Vincent betekende deze opgave ook het einde van zijn kansen op de titel van vice-kampioen. Maar, er waren dit seizoen ook tal van hoogtepunten en vooral de bevestiging in de East Belgian Rally dat Vincent het tempo van de snelsten in België aan kan.

"Voor het team is het jammer van die tweede plaats in het kampioenschap, maar niemand kan iets doen aan die twee breuken van de centrale cardan en ook de opgave in de Omloop van Vlaanderen was puur mechanisch. Gelukkig was er die fantastische podiumplaats in Ieper en de schitterende strijd met Kris Princen, Hermen Kobus en Freddy Loix voor de zege in de East Belgian Rally. Kleppers als Princen en Loix af en toe het nakijken geven, dat geeft me ongelofelijk veel voldoening. Hopelijk lukt het me volgend seizoen nog vaker. Afspraak in 2016!"

Dit weekend werd met de Condroz Rally in Hoei het Belgisch rallykampioenschap 2015 afgesloten. Een jaargang die Chris Van Woensel en Rik Snaet snel willen vergeten, want na hun vroege opgave in de East Belgian Rally moest Chris zijn Mitsubishi Lancer WRC opnieuw aan de kant zetten na amper 4 klassementsproeven. Halloween is al voorbij, maar het blijft spoken in de Yokohama Mitsubishi.
Chris en zijn team hebben er nochtans alles aan gedaan om in topvorm aan de start te staan in Hoei. "Na de East Belgian Rally is de wagen enkele weken bij MML in Engeland geweest. Ze hebben lang naar de elektronische storing gezocht en ze vonden uiteindelijk een draadje dat een beetje los was gekomen in een fiche. Toen dat verholpen was, deed de wagen het weer uitstekend. In Engeland werkte alles uitstekend," vertelt Chris, die in Hoei kon rekenen op de bijstand van de ingenieurs van MML.

"Om echt niets aan het toeval over te laten, huurden we de bijstand in van MML. We hadden de beschikking over een servicetruck van MML met daarin een volledige Lancer WRC05 in wisselstukken, zodat we quasi alles zouden kunnen herstellen. Ook de ingenieurs van MML waren van de partij in Hoei. Vrijdag heb ik drie keer de shakedown gereden en de wagen deed het fantastisch. Het vertrouwen was terug voor de start. Op de eerste proef liet ik de wagen afslaan, waardoor we 29" verloren, maar op de tweede proef klokte ik meteen een tweede tijd algemeen, achter Cherain en voor Princen en Lefebvre. Helaas, na een paar kilometer op de derde proef begon de motor weer te haperen. Exact hetzelfde probleem als in de East Belgian Rally. Wanneer we stil stonden, gaf de display aan dat we in 1ste versnelling 10 km/h reden..."

In het servicepark werd gezocht naar de oorzaak van het probleem, maar zelfs de techneuten van MML konden het spook niet van onder de motorkap verjagen. "Om moedeloos van te worden. Tegen dergelijke pannes sta je machteloos zo lang je de oorzaak niet gevonden hebt. We gaan de volledige kabelboom vervangen... Het is bijzonder jammer dat we dit seizoen nog geen enkele keer het potentieel van de Lancer konden tonen. Hopelijk hebben we in 2016 meer geluk..."

De 42ste Condroz Rally presenteerde een schitterend startveld, maar toch werd de wedstrijd vanaf de tweede klassementsproef overtuigend gedomineerd door Cédric Cherain. Vooraf werd de Luikenaar getipt als favoriet, maar het was de allereerste keer dat hij met een DS 3 WRC aan de start kwam. Cherain had slechts één klassementsproef nodig om de wagen onder de knie te krijgen en vanaf dat moment controleerde hij de wedstrijd.
"Het was een prachtig cadeau van mijn sponsors en team D-Max om me met de DS 3 WRC te laten rijden en ik wilde zo lang mogelijk van het geschenk genieten," lachte Cédric Cherain, die eerder dit jaar ook de Rally van Wallonië won, maar enkel na een foutje van Freddy Loix bij een tijdscontrole. Deze zege was veel mooier. Onze aanpak was de juiste: eerst de auto leren kennen en dan aanvallen. Na deze wedstrijd kan ik enkel zeggen: wat een machine, die DS 3 WRC!"

Mogelijk had Chris Van Woensel een stevige concurrent kunnen worden, maar de Mitsubishi-piloot viel na een tweede tijd op de tweede proef uit met een elektronisch probleem. Voor de R5-piloten was het onbegonnen werk om de krachtigere WRC van Cherain bij te benen, al hielden Junior-wereldkampioen Stéphane Lefebvre (DS 3 R5) en Kris Princen (Peugeot 208 T16) de spanning er lang in. Lefebvre, genavigeerd door Pieter Tsjoen, was de eerste die moest afhaken door een lekke band in Marchin. De Fransman bleef wel agressief aanvallen en dat werd bekroond met de tweede plaats algemeen, want zaterdagavond moest ook Kris Princen vooraan afhaken. De Peugeot-piloot amuseerde zich en bestuurde zijn Peugeot op de limiet, maar een gedwongen bandenwissel in Marchin kostte 5 minuten, waardoor hij pas 8ste werd. Ondertussen was Vincent Verschueren, ook volop in de running voor het podium, uit de wedstrijd verdwenen door een gebroken centrale aandrijfas.

De strijd voor de derde plaats werd een WRC-duel tussen Yves Matton, de patron van Citroën Racing aan het stuur van een DS 3 WRC, en David Bonjean, die opteerde voor een Citroën C4 WRC. Na een sterke zaterdagavond, leek Bonjean goed op weg naar het podium, maar zondag bleef Yves Matton aandringen. Bonjean ging in de fout in Lavoir, waardoor Matton een plaatsje won, maar door een afgebroken versnellingsbak in zijn DS 3 WRC ging de derde plaats toch naar David Bonjean. Matton tuimelde op de slotproef nog naar de 5de plaats, achter de revelatie van de wedstrijd, Xavier Baugnet met de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team.

Benoît Allart eindigde op een mooie 6de plaats met zijn Fabia WRC, voor Guillaume Dilley, die zijn debuut met een DS 3 R5 bekroonde met de titel van vice-Kampioen van België. De top 10 wordt vervolledigd door  Kris Princen, die zondag het massaal opgekomen publiek verwende met een flinke portie spektakel, Jourdan Serderidis en Olivier Collard. Viervoudig WTCC-wereldkampioen Yvan Muller viel door een lekke band net buiten de Top 10.

Bij de voortrekkers was Kevin Demaerschalk, 14de algemeen tussen het 4x4-geweld, weer outstanding met zijn DS 3 R3T. In R2 ging de zege naar Cédric De Cecco, maar de eindzege in de Peugeot 208 Rally Cup ging naar Victorien Heuninck. In het Junior BRC ging de zege in de slotmanche van het seizoen naar Romain Delhez die een prima wedstrijd reed met zijn Opel Adam R2.

Na prachtige podiumplaatsen in Ieper en Sankt-Vith, wil Vincent Verschueren dit weekend het seizoen in het Belgisch kampioenschap afsluiten met een topprestatie in de Condroz Rally. Op zijn lievelingsparcours wil Vincent, deze keer bijgestaan door Robin Buysmans, zich nog eens meten met de andere R5's en vooral een gooi doen naar de titel van vice-Kampioen van België.
In de East Belgian Rally was onze DS 3 R5 beresterk en ik wil die lijn graag doortrekken in de Condroz, mijn lievelingswedstrijd," vertelt Vincent. "Als het droog blijft, dan zullen de WRC's moeilijk te volgen zijn. Het vermogen speelt een grote rol op dit parcours. Maar, we zitten natuurlijk wel beter in het ritme dan sommige piloten die met een WRC aan de start komen. Sommige stroken onverhard liggen er wel slecht bij. Hopelijk spelen ze geen beslissende rol, want je kan er veel verliezen door een lekke band."

Mogelijk krijgen we wisselvallig weer dit weekend in de regio van Hoei. "Daarom zou ik graag vooraf eens in de regen rijden met de DS 3 R5 in zijn huidige configuratie om te voelen hoe de wagen reageert. In elk geval gaan we de shakedown rijden om goed voorbereid aan de start te komen," vervolgt Vincent, die zal rijden samen met Robin Buysmans.

"Veronique had me vorig jaar, toen de kalender bekend werd gemaakt, al gezegd dat ze de Condroz om professionele redenen niet zou kunnen rijden. Aanvankelijk was het de bedoeling om samen met Stéphane Prévot te rijden, maar de Condroz bleek heel moeilijk in te passen in zijn agenda. Ik zal nu rijden met Robin Buysmans, een copiloot die ook enorm veel ervaring heeft. Ik heb tijdens de verkenningen al gemerkt dat het goed zit."

Vincent Verschueren strijdt dit weekend voor de titel van vice-Kampioen van België. Daarvoor moet hij het duel winnen van Guillaume Dilley, die zijn debuut maakt met een DS 3 R5.

"Ik wil niet teveel denken aan het kampioenschap, maar gewoon mijn eigen wedstrijd rijden, zo hard mogelijk trappen en zien waar we eindigen. Ik verwacht dat Kris Princen de te kloppen man zal zijn in R5, maar het is een lange wedstrijd..."

Veel onbekende factoren, maar het potentieel is zeker !

Het Renties Racing Team staat dit weekend voor een nieuwe uitdaging. Na de schitterende tweede plaats in de Omloop van Vlaanderen, worden de kleuren van Renties niet langer verdedigd door Didier Duquesne. In de Condroz Rally zal Filip Cuvelier de nota's lezen voor Xavier Baugnet, die met ambitie aan de start komt in zijn thuisrally.

"In feite is het zelfs nog anders, want de Renties Fiesta R5 is verhuurd, zoals van bij het begin van het project de bedoeling was, aan Etienne Monfort. Omdat de deelname van Xavier Baugnet en mezelf pas later rond geraakte, hebben we de Fiesta R5 van de Fransman Maurin gehuurd. Een Ford Fiesta R5 met dezelfde specificaties, want de wagen werd een week voor de onze geleverd," vertelt Filip Cuvelier, die in Hoei voor de eerste keer de nota's in het Frans zal lezen.

"Ik kijk wel uit naar deze nieuwe uitdaging met een jonge, talentrijke piloot," vervolgt Filip. "Het is wel een serieuze aanpassing om de nota's in het Frans te lezen, zeker omdat het notasysteem van Xavier ook volledig anders is. Maar, het gaat zeker lukken."

Voor Xavier Baugnet wordt het een tweede optreden met een topwagen van de nieuwe generatie. Precies een jaar geleden reed Xavier de Condroz Rally ook met een Fiesta R5.

"Ik vrees dat ik misschien wel wat ritme zal missen," vertelt Xavier.  "Mijn enige wedstrijd in 2015 was de Rally van Wallonië met een Fiesta R2, maar dat is ook al geleden van eind april. Ik kijk zeker uit mijn tweede kans met een Fiesta R5. We gaan nog even testen voor de wedstrijd om de wagen terug onder de knie te krijgen. Er staan heel wat grote kanonnen aan de start in Hoei.  In principe zijn de WRC's bij droog weer oppermachtig, maar de voorspellingen evolueren naar wisselvallig weer. Hoe moeilijker de omstandigheden, hoe beter voor de R5's, maar zelfs als het droog blijft zijn de proeven erg glad in de Condroz. Ik kijk in de eerste plaats uit naar de strijd met de andere Ford Fiesta's R5."

"Ik denk dat we vooral uit moeten kijken in Marchin, waar het belangrijk zal zijn om lekke banden te vermijden op het onverhard. Er zijn nogal wat onbekende factoren dit weekend: de nota's in het Frans, een ander notasysteem, Xavier die de auto weer moet leren kennen,... Maar, ik ben wel van één zaak zeker: het potentieel is aanwezig om een mooi resultaat te realiseren," besluit Filip Cuvelier.

Na goedkeuring door de FIA heeft Eurosport Events de kalender van het FIA European Rally Championship onthuld. De Kenotek Ypres Rally zal in 2016 verreden worden van 23 tot 25 juni. De 52ste editie van de Kenotek Ypres Rally blijft vanzelfsprekend een van de klassiekers van het Europees kampioenschap.

Eurosport Events heeft een kalender van het FIA European Rally Championship gepresenteerd met 10 wedstrijden. Tussen de wedstrijden zit telkens een pauze van minstens drie weken, zodat de teams logistiek niet in de problemen komen, terwijl er ook geen samenloop is met wedstrijden van het Wereldkampioenschap Rally. De kalender telt twee wedstrijden die er vorig jaar niet bij waren: de Rally Islas Canarias, een oude bekende die zijn comeback maakt op Europees niveau, en de Rajd Rzeszowski, een opwindende asfaltrally in Polen.

De Kenotek Ypres Rally, verreden van 23 tot 25 juni, is de 6de manche op de kalender die 5 asfaltwedstrijden en 5 gravelwedstrijden telt. Ieper is trouwens ook een manche van het populaire FIA ERC Junior Championship.

De kalender van het FIA European Rally Championship 2016

5-7/2                     Rally Liepäja (Letland, gravel, Junior)
11-13/3                Rally Islas Canarias (asfalt)
7-9/4                     Circuit of Ireland Rally (asfalt, Junior)
6-8/5                     Acropolis Rally (gravel)
2-4/6                     SATA Rallye Açores (gravel, Junior)
23-25/6                Kenotek Ypres Rally (asfalt, Junior)
15-17/7                auto24 Rally Estonia (gravel, Junior)
5-7/8                     Rajd Rzeszowski (Polen, asfalt)
26-28/8                Barum Czech Rally Zlin (asfalt, Junior)
24-25/9                Cyprus Rally (gravel)

Het Belgisch rallykampioenschap wordt traditioneel afgesloten in de omgeving van Hoei met de Condroz Rally. Freddy Loix is al zeker van de Belgische rallytitel, Andy Dewallef is de Junior-kampioen van 2015 en het merk DS is Belgisch kampioen bij de Constructeurs, maar in Historic ligt de titelstrijd nog helemaal open. Zondag zullen we weten wie Dirk Deveux opvolgt op het palmares : Stefaan Stouf, Jens Maes of Pieter-Jan Maeyaert. Voor elk van hen zou het de eerste Belgische rallytitel zijn.
Met drie overwinningen op zijn palmares, start Stefaan Stouf als titelfavoriet. Op het snelle parcours lijkt zijn Porsche bovendien een ideaal wapen bij droog weer, maar in wisselvallige weersomstandigheden zijn de pk's moeilijker te temmen.

Pieter-Jan Maeyaert had geen titelaspiraties in zijn eerste seizoen, maar na een tweede plaats in de East Belgian Rally is de Escort-piloot wellicht de gevaarlijkste titelrivaal voor Stouf. Jens Maes, die met zijn Ascona in 4 wedstrijden punten scoorde, terwijl de twee andere titelkandidaten slechts drie scores achter hun naam hebben, behaalde in de Rally van Wallonië zijn beste resultaat met een onverhoopte tweede plaats.

Naast de titelstrijd is het grote debuut van de Toyota Celica 4WD van Didier Vanwijnsberghe de grote attractie in Historic. Nadat de Celica een heel kort optreden maakte op de shakedown voor de Ypres Historic Rally, bleef het lang stil, maar de voorbije dagen werd de Celica 4WD klaargestoomd voor het grote debuut in Hoei. Helaas is speelkameraad Paul Lietaer er niet bij met zijn Subaru Legacy RS.

De affiche voor de slotmanche van het Historic BRC is trouwens goed gevuld. De winnaar van de Rally van Wallonië, Christophe Demortier, is er opnieuw bij, net als Stefaan Prinzie en voormalig Belgisch kampioen Stephen Vankemmel (Opel), Wim Soenens en Marijn Hoens (Ford), Patrick Mylleville en Jehan-Félix Brasseur (Porsche) en Guino Kenis (BMW).
Een gevarieerd startveld voor een grandioze finale!

Na de superspannende finale in de East Belgian Rally, maakt het Belgisch kampioenschap Rally zich op voor de grote apotheose in Hoei. De Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het seizoen, belooft weer een razend boeiende wedstrijd te worden. De tenoren van het Belgisch kampioenschap zullen het uiterste uit hun R5's moeten halen om de talrijke WRC's af te houden, al lijkt dat op een droog parcours en op de snelle proeven rondom Hoei op papier een ongelijke strijd.
Kersvers Belgisch kampioen Freddy Loix komt niet aan de start met zijn Skoda. Kris Princen werkt in de kleuren van Peugeot België-Luxemburg wel het volledige kampioenschap af met zijn Peugeot 208 T16. De Limburger beseft dat het lastig wordt tegen de WRC's, maar Princen heeft dit seizoen zijn snelheid al voldoende bewezen.

De enige Peugeot zal vooral weerwerk krijgen van de rode brigade, want DS kan rekenen op vier exemplaren van zijn DS 3 R5. De strijd voor de titel van vice-kampioen krijgt daardoor extra kleur. Guillaume Dilley start immers voor de eerste keer met een DS 3 R5, als voorbereiding op zijn programma van 2016, maar vooral om zijn kansen op de tweede plaats in het BRC te verdedigen. Rekening houdend met een potentieel schrapresultaat voor  Guillaume Dilley (minst goede score is 8 punten), start de Brusselaar met een bonus van amper 3 punten op Vincent Verschueren, die met de DS 3 R5 van GoDrive vol vertrouwen aan de start komt na zijn knappe prestatie in Sankt-Vith.

De derde DS 3 R5 wordt bestuurd door de viervoudige wereldkampioen WTCC, Yvan Muller, die door Yves Matton werd uitgenodigd om de kleuren van Citroën Racing te verdedigen. Die andere wereldkampioen, Stéphane Lefebvre (Junior wereldkampioen), mikt samen met Pieter Tsjoen op de zege in R5, en als het even kan ook algemeen.  Met vijf Ford Fiesta's R5 is de blauwe ovaal het best vertegenwoordigd in de topklasse van het BRC. Lokale specialist Xavier Baugnet volgt Didier Duquesne op in de Fiesta van Renties. Oud-winnaar Xavier Bouche droomt van een hoofdrol, nadat hij in de Rally van Wallonië al mee kon strijden voor de zege. Tom Van Rompuy en Etienne Monfort willen ervaring opdoen, maar Davy Vanneste heeft voldoende kilometers in de benen om een belangrijke rol te spelen met zijn oranje Fiesta R5.

WRC's op papier favoriet

Maar, natuurlijk wordt ook en vooral gekeken naar de World Rally Cars aan de start in Hoei, waarbij ook de onderlinge generatiestrijd tussen de tweeliters en de 1.6 Turbo's boeiend zal zijn. Cédric Cherain, een van de smaakmakers van het BRC, stapt over van zijn vertrouwde DS 3 R5 naar een WRC-versie om een gooi te doen naar de algemene overwinning. Yves Matton brengt ook een DS 3 WRC aan de start, net als Jourdan Serderidis. Toch blijven de tweeliters in de meerderheid, te beginnen met de Mitsubishi Lancer WRC05 van Chris Van Woensel, die het potentieel van de Mitsubishi wil bekronen met een topresultaat. Benoît Allart bewees in Sankt-Vith dat hij klaar is voor een podiumplaats (of een zege) met de Skoda Fabia WRC, wat Stéphane Lhonnay ongetwijfeld vertrouwen geeft voor zijn 20ste deelname aan zijn thuisrally, eveneens met een Fabia WRC. Bertrand Grooten en David Bonjean hebben gekozen voor een Citroën C4 WRC, op papier de meest gesofisticeerde van alle WRC's, maar daarom niet de makkelijkste wagen om maximaal te exploiteren.
Kortom, het Belgisch kampioenschap wordt aanstaande zaterdag en zondag ongetwijfeld met een spannende strijd afgerond in Hoei, waar 22 uitdagende klassementsproeven op het menu staan. Aan spektakel overigens geen gebrek, want naast de grote kanonnen is het uitkijken naar de première van de Toyota GT86 R3 bestuurd door Patrick Snijers, de passages van de Porsche van Lejeune, de ontknoping van het Historic-kampioenschap en de strijd tussen de snelle voortrekkers in R2.

Een van de mooiste wedstrijden van België wordt komend weekend verreden: de  Condroz Rallye rondom het Belgische Huy. De deelnemers krijgen elf verschillende klassementsproeven voorgeschoteld die het maximale van man en machine vergen. Ook het Nederlandse FABORY Rallyteam is van de partij. Met Johan Faes achter het stuur en Christiaan van der Rijsen die de pacenotes voorleest, is het team klaar om de blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 de sporen te geven.

Dat de Condroz Rallye tot de verbeelding spreekt voor veel rallyrijders blijkt wel uit de inschrijvingslijst: maar liefst 147 equipes kunnen niet wachten om van start te gaan. Ook het FABORY Rallyteam heeft er weer zin. Afgelopen weekend hebben Faes en Van der Rijsen de elf verschillende klassementsproeven al kunnen verkennen. Faes analyseert: “De proeven zijn wederom erg mooi, maar ook heel erg moeilijk. Op sommige stukken ligt de snelheid heel hoog. Er zit bijvoorbeeld een lang recht stuk van ruim een kilometer in, dan tikt onze Mitsubishi Lancer Evo 9 toch al gauw de 220 km per uur aan. Dit jaar zit er relatief veel onverhard in de proeven. Dat onverhard is ook nog eens slecht en slopend voor de auto. We moeten ervoor waken geen lekke band te krijgen. Aan de Condroz Rallye heb je je handen als het droog is al meer dan vol. Als het ook maar een beetje gaat regenen, wordt het spiegelglad.”

Er staan 22 proeven op het programma, verdeeld over zaterdag en zondag en met een totale lengte op snelheid van 240 kilometer. Zaterdag rond 7.00 uur ’s morgens rijdt de eerste deelnemer over het podium op de service in Huy. Die dag begint met een nieuwe proef, Anthisnes. Daarna volgt Ombret-Stree, 17 km lang en omgekeerd ten opzichte van 2014. De derde proef van de eerste boucle, Tinlot-Terwagne, is iets aangepast en voert niet meer door Modave. Na de service volgen Marchin-Perwez, met 22 kilometer de langste proef en omgekeerd ten opzichte van 2014. Vervolgens de nieuwe proef Forseilles en oude bekende Wanzoul. Na de service worden beide boucles opnieuw afgelegd. Op zondag komen Ben-Ahin en Wanze eerst aan bod. Dan volgen Lavoir, Villers-Le-Bouillet en Amay-Bodegnee. Ook de laatste twee zijn iets veranderd. Na opnieuw deze vijf proeven te hebben afgelegd, rijdt de eerste deelnemer die de wedstrijd heelhuids door is gekomen rond 17.00 uur over het finishpodium in Huy.

Faes en Van der Rijsen gaan er weer alles aan doen om een mooi resultaat neer te zetten. “Wij hebben er zin in en hopen dat het weer een heel mooi weekend gaat worden. Aan de entourage zal het zeker niet liggen.” Het team kijkt uit naar een mooie afsluiting van het seizoen. Net als altijd bent u van harte welkom op de service van het FABORY Rallyteam.

Tot in Huy!

De finale van het Junior Belgian Rally Championship 2015 wordt een wedstrijd voor de eer en het prestige, want een zege in de beroemde Condroz Rally staat natuurlijk erg mooi op het palmares van een jonge piloot. Voor Andy Dewallef, de kersverse Junior-kampioen, staat de Condroz Rally in het teken van de kennismaking met zijn nieuwe Opel Adam R2.
Een opgave 4 km voor de finish van de allerlaatste klassementsproef van de East Belgian Rally was een grote teleurstelling voor Andy Dewallef en zijn ervaren copiloot Philippe Rasdolsky. Door die opgave kon Andy immers zijn Belgische Junior-titel niet op gepaste wijze vieren op het podium. Maar, die ontgoocheling heeft plaats gemaakt voor enthousiasme in de aanloop naar de Condroz Rally, want op het einde van zijn eerste rallyseizoen maakt de jonge piloot uit Rocourt zijn overstap naar een Opel Adam R2. Een topper in de categorie, want met deze Opel Adam R2 werd Timo Van der Marel afgelopen weekend vijfde algemeen in de Euregio Rally en tevens vice-kampioen van Nederland.

Vice-kampioen Polle Geusens spaart zijn budget voor volgend seizoen, maar Gert-Jan Kobus is wel van de partij met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2, net als Amaury Molle en Tobias Brüls. Romain Delhez hoopt deze keer meer geluk te hebben met zijn Opel Adam R2, na een vroege opgave in de East Belgian Rally.

Guillaume De Ridder, erg snel in Sankt-Vith, wordt een serieuze zegekandidaat met zijn Peugeot 208 R2.

In R1 wil Sébastien Bedoret zijn knap debuut in de Omloop van Vlaanderen bevestigen, terwijl Anthony Dovifat met zijn DS 3 zijn ervaring van vorig seizoen in Hoei wil benutten. Zij nemen het op tegen een topper... bij de copiloten, want Erwin "Mombynator" Mombaerts neemt in Hoei zelf voor de gelegenheid het stuur eens in handen.

Future Stars 2015 nadert zijn ontknoping. Tijdens de workshop in Oudenaarde, in een vergaderzaal ter beschikking gesteld door Aarova, kwam een van de belangrijkste aspecten van de rallysport aan bod: sponsoring. Rally is een fantastische en spectaculaire sport, maar elke vorm van autosport vergt een budget. Voor jonge talenten die een carrière willen uitbouwen in de rallysport is het overtuigen van zakelijke partners om te investeren in hun rallyproject de moeilijkste hindernis op weg naar de grote doorbraak.
Zoals voor elke workshop, hadden de organisatoren van Future Stars, Evelien Deschuytter en Fred Miclotte, een absolute referentie uitgenodigd om deze workshop te presenteren. "Alain Penasse heeft een enorme ervaring in de rallywereld en dan vooral op het vlak van sponsoring, management en budgetten. Alain heeft in zijn carrière al veel bedrijfsleiders overtuigd om te investeren in de rallysport, zowel als manager van piloten als in zijn functie als organisator van de Kenotek Ypres Rally en in zijn huidige functie als teammanager van Hyundai in het Wereldkampioenschap Rally," vertelt Evelien Deschuytter. "Het tijdperk waarin bedrijven betaalden voor een simpele sticker op de wagen is al lang voorbij. Maar, dat mag jongeren niet afschrikken, want wie creatief en origineel is, kan zeker nog een budget vinden. Alain heeft verschillende concrete voorbeelden van sponsordossiers getoond, wat natuurlijk enorm leerrijk was voor de cursisten."

Nota's nemen
Naast deze workshop over sponsoring, stond aanvankelijk een gezamenlijke sportsessie gepland, maar de deelnemers kwamen zelf met de vraag om een tweede workshop "nota's maken" in te lassen.
"Fred Miclotte had een mooi parcours van 34 km uitgestippeld in de Vlaamse Ardennen en de Future Stars werden op pad gestuurd om nota's te maken. Bij de bespreking van de gemaakte nota's bleek heel duidelijk dat onze rallyjongeren dit jaar hard gewerkt hebben aan hun notasystemen. Iedereen had enorm veel progressie gemaakt, wat bewijst dat ze de tips uit de workshop goed hebben opgepikt," vervolgt Evelien.

De laatste sessie van Future Stars wordt georganiseerd bij de RACB in Brussel en dit op zaterdag 28 november. De workshop zal de jongeren wegwijs maken in de reglementen, waarna ze hun stuurmanskunst eens mogen bewijzen op de befaamde simulator.

De opvolging verzekeren en een nieuwe kweekvijver voor jonge, talentvolle piloten creëren. Dat is de doelstelling van de FordPerformance Academy, een nieuw initiatief  door de organisator van de Fiestasporttrophy met het oog op het seizoen 2016, maar ook al voor 2017. De academie zal actief zijn in rally en op circuit. Daar past een woordje uitleg bij.

“We zijn vertrokken vanaf een redelijk evidente vaststelling: zowel in rally als op circuit hebben jonge piloten steeds meer moeite om op te klimmen en ze laten vaak te snel de moed zakken,” vertelt Roeland Verschaeve, een van de initiatiefnemers van dit buitengewone project. “In de rallysport lanceerden we midden de jaren 2000 de Ford RS Academy. Dat opleidingsprogramma zorgde er verscheidene jaren voor dat jonge talenten zich in de kijker konden rijden. De bekendste van hen is momenteel onze beste vertegenwoordiger op het hoogste niveau, Thierry Neuville. Maar, hij was lang niet de enige die naam maakte in de rallysport. Na die generatie piloten hebben helaas slechts weinig jongeren nog een plaats kunnen veroveren. De Belgische rallysport heeft momenteel een gebrek aan opvolging.”

Het idee om deze FordPerformance Academy op te richten komt ook voort uit een andere vaststelling, een gevolg van de consumptiemaatschappij waarin alles sneller moet gaan. “Jonge piloten hebben vaak niet de tijd of ze gunnen zichzelf niet voldoende tijd om aan een redelijk ritme het vak te leren zonder etappes over te slaan,” vervolgt Jean-Marc Valckenaere. “Daarom zal onze FordPerformance Academy over twee seizoenen gespreid worden en op twee niveaus, met aangepaste programma’s. We willen de piloten de best mogelijke troeven geven om te slagen. Zoals we eerder in de Ford RS Academy deden, willen we hen de knepen van het vak in al zijn facetten leren: het nemen van nota’s, het bepalen van de strategie voor de wedstrijd, goed communiceren, de technische aspecten van de competitie, een goede fysieke en mentale voorbereiding en natuurlijk het verbeteren van de stuurvaardigheid. Op die manier willen we hun prestaties verbeteren en hen nog competitiever maken.”

Het programma van de FordPerformance Academy is toegankelijk voor piloten die minstens 18 jaar zijn voor het rallyprogramma. Voor het circuitprogramma is de leeftijdsgrens 16 jaar. In rally is de gekozen wagen de Ford Fiesta EcoBoost R2, terwijl de nieuwe Ford Mustang EcoBoost de wagen is die gebruikt wordt in het circuitprogramma.

Het programma van de FordPerformance Academy

Rally Niveau 1:

  • 3 testdagen
  • 5 rally’s van 1 dag
  • Workshops: nota’s, stuurtechniek, media, marketing…

Rally Niveau 2:

  • 2 testdagen
  • 5 rally’s van 2 dagen waaronder 1 WRC of ERC
  • Workshops: nota’s en pilotenstage

Circuit Niveau 1:

  • 7 testdagen & Trackdays
  • 2 races op het einde van het jaar
  • Workshops: pilotenstage, media, marketing…

Circuit Niveau 2:

  • 3 testdagen
  • 6 races
  • Workshops: pilotenstage & wedstrijdstrategie

Wat rally betreft, zal de FordPerformance Academy toegankelijk zijn vanaf 18 jaar. “Niveau 1 van de Academy zal afgewerkt worden met een wagen die we perfect kennen, meer bepaald de Ford Fiesta R2 met een atmosferische 1.6,” vervolgt de vertegenwoordiger van de academy. “Deze R2 is perfect voor een eerste jaar, want met die wagen kunnen de piloten zonder druk leren, want ze moeten zich niet meten met de nieuwe referenties in de categorie. Deze Ford Fiesta R2 biedt ook het voordeel van een uiterst interessante prijs/kwaliteit verhouding. We willen twee Ford Fiesta’s R2 inzetten in identieke kleuren. Dankzij steun van verschillende partners, kunnen we de kosten beperkt houden. De gekozen rally’s zijn mooie regionale en/of nationale eendagswedstrijden. Om goed voorbereid aan de start te komen, zullen de jonge leden van de FordPerformance Academy recht hebben op drie testdagen. Die zijn vereist om de wagen te leren kennen en om in optimale omstandigheden aan de start te komen. Voor Niveau 2 en Seizoen 2 willen we de leden van de Academy laten doorgroeien naar een internationaal niveau, in de marge van het ERC of het WRC.”

Voor de eerste keer wordt het concept van de Academy niet alleen in rally, maar ook op circuit toegepast. Met als gemene deler het merk Ford. De FordPerformance Academy staat ook open voor jonge piloten die willen schitteren op circuit. Voor hen is de Academy al toegankelijk vanaf 16 jaar, zoals reglementair toegelaten is. “De nieuwe Ford Mustang maakt volgend jaar zijn competitiedebuut in België. Ook dat is een ideale wagen voor de Academy, want de verhouding prijs/prestaties is erg interessant,” lacht Davie Meert. “In Niveau 1 bieden we verschillende testdagen en Trackdays om jonge piloten ervaring te laten opdoen met de Mustang, waarna ze op het einde van het seizoen twee races zullen rijden in de nieuwe Cup. Ook hier zullen de jonge piloten in een gunstige context kunnen rijden, dankzij de steun van enkele partners. Bovendien kunnen ze leren zonder prestatiedruk.”

Jonge piloten die interesse hebben in de nieuwe FordPerformance Academy kunnen contact opnemen met de promotor via een e-mail aan het volgend adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.