Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Grote menigte, veel mensen met vlaggen uit heel Europa, feestelijke sfeer, show zonder grenzen. Rallylegend beleefde vandaag been 2, omarmd door fantastische fans.
 
STEFANO ROSATI EN DAVIDE CESARINI DEZELFDE TOTALE TIJD AAN HET EINDE VAN DEEL 2
Dezelfde keer, op de tiende van een seconde, bovenaan de ranglijst, na twee benen en tien speciale etappes, tussen de twee San Marino-bemanningen gemaakt door Stefano Rosati en Sergio Toccaceli (Talbot Lotus) en Davide Cesarini, met Mirco Gabrielli ( Ford Escort Rs 2000): de strijd om de overwinning wordt beslist in het laatste en beslissende deel.
 
TOTO 'RIOLO (SUBARU LEGACY) EERSTE ONDER DE "MYTHE" NA DE TWEEDE FRACTIE
De Siciliaanse Totò Riolo, met Rappa, plaatste de Subaru Legacy voor iedereen en sluit de tweede etappe af met een voordeel van bijna 19 seconden op de Uruguayaanse Gustavo Trelles, met "Bicho" Del Buono en de Toyota Celica St 205. Een fout in de speciale laatste fase zorgt ervoor dat de Sammarinese Marcello Colombini zich met Selva en de BMW M3 E30 terugtrekt van de derde plaats die hij tot dat moment had bezet.
 
CRAIG BREEN (CITROEN C4 WRC) AAN DE LEIDING BIJ "WRC" AAN HET EINDE VAN DAG 2
Bij zijn eerste nadering met de 2004 Citroën C4 WRC toonde Craig Breen, officiële coureur in het World Rally Championship van het Citroën WRT-team, onmiddellijk een groot vertrouwen, met de bekende Scott Martin op aantekeningen, die de leiding nam van de WRC-classificatie. Op de tweede plaats, aan het einde van fase 2, vinden we Luca Pedersoli, met Anna Tomasi naast hem, met een dubbele auto van die van de leider, terwijl de Finse Mikko Hirvonen, met Jarmo Lehtinen en de Ford Focus WRC, na behaalde de tweede plaats de eerste fase, verhuisde terug naar de derde plaats, hoewel dicht bij Pedersoli. Het aangaan van nauwe gevechten voor de vierde plaats tussen de Deense Kristian Poulsen, met Iversen (Toyota Corolla WRC) en "Dedo", met Ventoso, wat problemen met de Subaru Impreza WRC. .....

Republiek San Marino. De motoren zijn ingeschakeld op Rallylegend 2018 en een groot feestpubliek dat getuige is geweest van de shakedown van vandaag, de eerste kans om de prachtige vloot van auto's van het San Marino-evenement met motoren te zien.
Vanaf vanavond, vrijdag 12 oktober om 19.00 uur, vanaf de late avond dan, begint het serieus te worden, met de start van de eerste rally, het meest verwachte moment, voor de charmante nachtfractie.
De herhaling van de etappes "I Laghi" en "San Marino" wordt afgewisseld met de spectaculaire hergroepering in het historische centrum van San Marino om 20.26 uur, waar ook de kampioenen van de 50e Martini Racing Biasion, Alen en Kankkkunen zullen zijn.
 
GEBEURTENISSEN IN DE RALLYLEGEND ARENA 
Voorafgegaan door de drukke handtekeningsessie met Miki Biasion op de Eberhard & Co-stand, begonnen de verwachte ontmoetingen met de grote kampioenen.
Veel mensen in de Rallylegend Arena, in het dorp, voor de presentatie van Gigi Pirollo's boek "Una curva lunga una vita" ("Een levenslange bocht"), bijgewoond door, naast de auteur, Miki Biasion, Markku Alen en Franco Cunico. Geïnspireerd door het recente boek van een van de belangrijkste Italiaanse bijrijders, waren er fascinerende verhalen, momenten van lachen met de grappen uitgewisseld door de grote kampioenen op het podium, aandachtige deelname van het publiek, vóór de laatste feestelijke "aanval" voor Wat gebeurde er onmiddellijk daarna nog in de Rallylegend Arena, voor de 'Legend Company'-bijeenkomst, met enkele geweldige Rallylegend 2018-protagonisten zoals Kris Meeke, Mikko Hirvonen, Craig Breen, Gustavo Trelles, Miki Biasion. .....

Alvorens het over de deelnemers te hebben, zijn het parcours en het definitieve tijdschema alvast goedgekeurd. De voorbereidingen voor deze 45ste editie van de Rally van de Condroz (2-3-4 november 2018) lopen met andere woorden als gesmeerd.
Het is dus nog wat vroeg om het sportieve aspect van de wedstrijd, die nog altijd over de loop van twee dagen –zaterdag en zondag – wordt betwist, uit de doeken te doen.Het parcours leunt erg dicht aan bij dat van de editie 2017, weliswaar met de terugkeer van een etappe tegen de chrono in Engis en een totaal van tien verschillende proeven, in plaats van negen vorig jaar (222 gechronometreerde kilometers).

Naar de animaties dan, waar we kunnen melden dat de rally opnieuw verslagen wordt op een FM- en webradio (met DAB) en dat de handtekeningensessie wordt georganiseerd op vrijdag, na de formaliteiten van de technische controle en de ‘testproef’. De technische controle vindt plaats in de Peugeot-garage Schyns in Hoei. .....

Na de Belgische titel die ze vorig jaar veroverde als copilote van Vincent Verschueren, werd Veronique Hostens dit seizoen opnieuw vice-kampioen bij de navagatoren. Maar, vandaag heeft ze een beslissing genomen die de rallywereld verrast, al hing de beslissing al langer in de lucht. Veronique Hostens stopt als copilote om heel persoonlijke en begrijpelijke redenen, zoals ze verklaarde in onderstaande mededeling op Facebook: 

"Met spijt in het hart heb ik de beslissing genomen om een punt te zetten achter mijn carrière als copilote. Ik heb vijf jaar lang een geweldige kans gekregen als navigatrice van Vincent Verschueren. In 2013 maakte ik voor de fun mijn rallydebuut aan de zijde van Pieter Tsjoen en de daaropvolgende seizoenen kreeg ik een geweldige kans van GoDrive om Vincent Verschueren te navigeren in het Belgisch kampioenschap. Met als bekroning die fantastische Belgische titel vorig jaar. .....

Mikko Hirvonen en Craig Breen als spektakelmakers, Kris Meeke bij de Legend Stars, Miki Biasion, Juha Kankkunen, Markku Alen, Andrea Aghini, Franco Cunico, Riccardo Patrese en Emanuele Pirro nemen deel aan de Martini Racing Celebration ; alle grote kampioenen die de onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben van Rallylegend.
Toch bevat de lange en prestigieuze introductielijst van het San Marino-evenement ; met honderdvijftig droomauto's en net zo veel gepassioneerde teams uit heel Europa en de rest van de wereld ; ook veel chauffeurs en navigators met belangrijke titels, waarvan ook veel gescoord in hun eigen land en voor wie Rallylegend een kans is om achter het stuur plezier te hebben.

DE HISTORISCHE KONINGINNEN VAN RALLYLEGEND.

De echte koninginnen van Rallylegend zijn natuurlijk de historische voertuigen. Stand-outs zijn de 'oudste', de Steyr Puch van de Oostenrijkse Moessler en de Ford Lotus Cortina van Nothdurfter, beide uit 1965. Toen kwam de Renault 4GTL, waarmee de Portugese coureur Pinto Dos Santos jaren geleden aan de start kwam in World Rally. San Marino-coureurs Davide Cesarini (Ford Escort Rs) en Stefano Rosati (Talbot Lotus) behoren tot de favorieten, maar ook klaar om bewonderd te worden zijn Lancia 037 van Claudio Covini, de Audi Quattro die behoort tot Letland Velars Velme, de absolute ster van historische rally's in zijn eigen land, maar ook Bazzocchi en Bertelli's Fiat 124 Abarths, ongewone Ladas en de altijd aantrekkelijke Ford Escort RS. ......

Stilstaan is achteruitgaan en dat weten ook de mensen achter de Legend Boucles @ Bastogne, een organisatie van de Royal Automobile Club de Spa. Op dinsdag 2 oktober, hebben de organisatoren voor hun partners in Bertrix en de pers hun project 2019 Legend Boucles, van 1, 2 en 3 februari voorgesteld.

Een nieuw team

De harde kern van de organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne is behoorlijk veranderd. Jean Caro laat, zoals aangekondigd, zijn plaats als verantwoordelijke voor het  parcours over aan Eric Chapa. Hij is een bekende naam in het milieu van de proeven voor oudere wagen en combineert enthousiasme met sereniteit.

De zoon van Pierre Delettre, Pierre-Louis Delettre - ‘Pilou’ voor de vrienden – werkt nu ook in de burelen van de Royal Automobile Club de Spa en dat voltijds sinds augustus. Hij is verantwoordelijk voor de dagdagelijkse organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne en voor de marketing. De familie Delettre is dus aan een derde generatie toe en hoe…

De communicatie is nu volledig in handen van Vincent Franssen, die de berichtgeving over elke categorie op dezelfde, uniforme manier zal doen. In een tijdperk van sociale media en snel nieuws, passen ook wij ons ritme aan. Alleen de echt hele grote items zullen pas tijdens de persconferentie in Bastogne, goed tien dagen voor de start, meegegeven worden. Maar daar krijgt u nog eens alles in een oogopslag ......

Toen hij naar de buurt van Sankt-Vith vertrok om er deel te nemen aan de East Belgian Rally, wist Kris Princen dat hij alle spanning uit de strijd voor de titel van Kampioen van België Rally 2018 kon halen. Om kampioen te worden moest de piloot van de BMA Skoda Fabia R5 de wedstrijd winnen. Daarvoor moest hij wel zijn laatste concurrent voor de titel, Vincent Verschueren, kloppen. Die was heel snel in de eerste lus, maar na een derde van de wedstrijd nam het duo Princen-Eelbode de wedstrijd in handen. Ze domineerden de zwarte Fabia R5… zonder ook maar een seconde het tempo te laten zakken. Adrian Fernémont, voortaan met Michelins op zijn Skoda, bleek immers een heel taaie concurrent die bleef aanklampen tot de finish…
 
"Op de voorlaatste proef reed Fernémont nog een uitstekende chrono," vertelt Kris Princen. "Op de proef van Sankt-Vith was hij 4"5 sneller, waardoor hij kon naderen tot op 6"4. Maar, ik was niet ongerust. Ik had op die proef een beetje het voetje gelicht. Ik wist dat ik met 5 seconden voorsprong voldoende voorsprong had voor de laatste proef. Het was toch een erg spannende wedstrijd. Net als de andere wedstrijden dit seizoen. En dan te weten dat ik in het begin van het seizoen zelfs niet dacht aan de Belgische titel. Ik had gewoon niet het budget om mee te strijden voor de titel. Maar, in de loop van het seizoen hebben onze partners bijkomende inspanningen gedaan, zodat we vandaag toch kampioen konden worden. Ik zal trouwens ook de Condroz Rally nog rijden om het seizoen in schoonheid af te sluiten." ......

Voor de 16de keer wordt de Rallylegend San Marino georganiseerd. Met zijn unieke formule is dit evenement intussen een traditie geworden op de jaarlijkse rallykalender. De vele initiatieven en de speciale gasten die uitgenodigd worden door de de Republiek van San Marino zullen tussen 11 en 14 oktober centraal staan. 150 wagens en teams zijn geregistreerd uit 22 verschillende landen, zij brengen de mooiste wagens mee en komen voor de gelegenheid alleen hier in actie. 

Rallylegend wordt erkend en gewaardeerd, niet alleen om zijn 'historische' rallykampioenen, maar ook door veel piloten die op dit moment nog een hoofdrol spelen in het wereldkampioenschap rally. Zij kiezen ervoor om aan dit evenement deel te nemen om de simpele reden dat kampioenen en dito wagens samenbrengt, zonder barrieres, in de Rallylegend Village, de thuisbasis voor de rallyrijder gedurende 4 dagen lang. 

Kris Meeke en Brannigan bevestigden reeds hun deelname met een Ford Fiesta WRC net zoals het duo Mikko Hiroven en Lehtinen. Graig Breen en Scott Martin gaan dan weer van start met een Citroën C4 WRC, zij worden vergezeld van de Uruguyaan Gustavo Trelles (Toyota Celica ST205). Hij werd 4x Spaans kampioen in het gravel kampioenschap. .....

Het zijn niet alleen de kleine kinderen die begin december in de watten zullen gelegd worden. SuperStage vzw zal namelijk 100 bezielers uit de regularitywereld trakteren op een eerste editie van de Ypres Rally® Regularity. Het evenement zal de boeken ingaan als een sportieve uitdaging in een perfecte combinatie van sfeer en ontspanning. Jan Huyghe, Marketing Director van SuperStage vzw: “We stevenen inderdaad af richting de kaap van 100 wagens die we mogen verwelkomen in het Ypres Rally® regularity parc fermé.

Dat gaan we, net als in de gloriejaren van de rallysport,  organiseren middenin in de centrum van rallystad Ieper, in de schaduw van de Lakenhallen. Met nog ruim twee maanden voor de wedstrijd en nog een maand tot het afsluiten van de inschrijvingen, resten er nog slechts 15 beschikbare plaatsen. Enige haast om in te schrijven is dus op zijn plaats wil men het opnemen tegen de absolute Belgische top aangevuld met enkele gerenommeerde buitenlandse teams en enkele recente Ypres Rally® winnaars…”  ......

Na vier opeenvolgende opgaves, kon Mats Van den Brand eindelijk de pechduivel verslaan in de East Belgian Rally. De Nederlander amuseerde zich op de prachtige proeven in de Oostkantons en stuurde zijn BMW M3 naar de 12de plaats algemeen. Een knappe prestatie van de Nederlander die vice-kampioen werd in zijn eerste seizoen in de M Cup.

"Wat een waanzinnig mooie proeven!," lachte Mats. "Het is mijn derde deelname en elke proef is een uitdaging. Echt, ik heb enorm genoten van de proeven op hoge snelheid en deze keer was de motor van Bosch Tuning in onze BMW subliem. We hadden trouwens iets meer vermogen dan vroeger. Deze overwinning is een mooie afsluiter van de M Cup. Volgend jaar wil ik opnieuw de M Cup rijden, maar dan om de titel te veroveren!"  .....

East Belgian Rally 2018 Hermen Kobus en Erik de Wild hebben hun opdracht in de East Belgian Rally met glans volbracht. Het Skoda-duo kwam aan de start om hun Nederlandse rallytitel te verlengen en dat hebben ze gedaan. Toch was het een zenuwslopende wedstrijd voor de titelverdedigers. 

Na zijn overwinningen in de ELE Rally, de GTC Rally en vooral de Hellendoorn Rally, was het vertrouwen groot bij Hermen Kobus. De set-up die zo goed werkte in Hellendoorn zou ook in de Belgische Oostkantons voldoende vertrouwen moeten geven om mee te strijden met de snelste Belgen... "Maar, ik had in Ieper al gemerkt dat het niveau in België niet te vergelijken is met het tempo dat we in Nederland rijden. Het is heel moeilijk uit te leggen. In Hellendoorn had ik een fantastisch gevoel in de auto, maar in het Belgisch kampioenschap ligt het niveau veel hoger, waardoor je grenzen moet verleggen. Toen ik hier in 2015 won, had ik al twee jaar in het Belgisch kampioenschap gereden. .....

In de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, hebben Vincent Verschueren en Veronique Hostens opnieuw het beste van zichzelf gegeven. Helaas bleek het niet voldoende om hun Belgische titel te verlengen. Na een felle strijd voor elke seconde, eindigde het GoDrive-duo op de vierde plaats. 

De wedstrijd in Sankt-Vith begon nochtans goed voor Vincent Verschueren. Na de eerste lus van vier klassementsproeven stond hij aan de leiding, maar met amper 4 tienden van een seconde voorsprong op zijn titelconcurrent Kris Princen. Op dat moment hadden ook Sébastien Bedoret en Adrian Fernémont al een snelste tijd gereden.  "Het niveau ligt verschrikkelijk hoog. We rijden allemaal op de limiet. In Burg-Reuland heb ik een klein foutje gemaakt. Ik ging iets te dwars in een bocht, maar dat zijn details," vertelde Verschueren. "Enkele jaren geleden hebben we zelf ons niveau opgekrikt omdat we moesten rivaliseren met Freddy Loix, die de lat erg hoog legde. ......

In de voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap kwam de tegenstand voor leider Paul Lietaer uit onverwachte hoek. De "snor" stelde de Belgische titel veilig, maar op de technische en snelle proeven van de East Belgian Rally ging de overwinning naar Gino Bux, die na drie jaar inactiviteit een opgemerkte comeback maakte.

Al vroeg in de wedstrijd was Paul Lietaer verlost van een aantal stevige concurrenten. Tom Van Rompuy gaf forfait en zijn collega BMW-rijder Guino Kenis ging van de baan op de allereerste proef. Michaël Küches, de neef van Rainer Hermann die de voorbije jaren schitterde met zijn Opel, ging eveneens van de baan met zijn Ascona 400. Nog een vroeg uitvaller was Christophe De Leeuw. .....

In de East Belgian Rally heeft Tobias Brüls zijn kans gegrepen om een eerste overwinning te scoren in het Pirelli Junior Belgian Rally Championship. De 23-jarige piloot uit Weywertz stuurde zijn Peugeot 208 R2 met panache naar de overwinning, met als kers op de taart nog 8 bonuspunten voor evenveel snelste tijden. In het kampioenschap wipt hij over Reynvoet naar de derde plaats.

De afwezigheid van Grégoire Munster, de leider in het Pirelli Junior BRC, kon Jean Dilley niet inspireren om aan de start te komen in Sankt-Vith. Jean was wel aanwezig, samen met zijn broer Guillaume, maar enkel als toeschouwer: "Ik ben gestopt als rallyrijder. Het was te moeilijk om een budget te vinden en ik moest teveel risico's nemen om het tempo van Grégoire te volgen, die meer testkilometers maakte," vertelde Jean Dilley, die nog altijd in de running is voor de titel tot de allerlaatste wedstrijd, de Condroz Rally, waar maximaal 30 punten verdiend kunnen worden. .....

De ene rally volgt op de andere, en de leerschool voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq gaat verder. Tijdens de East Belgian Rally, voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap, wisten de rijders van Skoda België een stevige indruk te maken. Niet alleen was de Skoda Fabia R5 van het Pevatec-team goed voor drie snelste tijden, neergezet op het moment dat de titelpretendenten op het scherp van de snee aan het strijden waren, maar bovendien wisten Thomas en Sébastien de hele tijd in de kopgroep te blijven... tot ze een klein foutje maakten.

“In een relatief trage bocht raakte ik de berm, waardoor ik tegen een kleine watergoot schoof”, legt de rijder uit. “Het was geen zware klap, maar toch voelde ik wat trillingen... Twee kilometer verder begaf de ophangingsdriehoek. Meteen einde verhaal.” .....