Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Short Rally van Kasterlee mag in het weekend van 30 en 31 augustus reeds 10 kaarsjes op de verjaardagstaart uitblazen. Tien jaar is het inmiddels geleden dat organisatie R.T. Titanic haar gekende Rallysprint omvormde tot een Short Rally bestaande uit twee verschillende klassementsproeven. Ook voor de editie van dit jaar houdt de organisatie vast aan het beproefde concept met twee verschillende proeven. Het parcours wordt echter opnieuw sterk gewijzigd waarbij de deelnemers heel wat meer wedstrijdkilometers te verwerken zullen krijgen. Nu de werken aan de Kempische Noord-Zuidverbinding zijn beëindigd, keren de rallywagens terug naar Goor om daar drie maal de kortste van twee proeven af te werken. KP Goor wordt voor maar liefst 30% op een onverharde ondergrond verreden. Ongetwijfeld zal dit het nodige spektakel opleveren! De langste proef is deze van De Hese. De piloten werken eerst twee lokale rondjes af in het gelijknamige gehucht om dan in lijn richting het Retiesheike te trekken waar de finish gelegen is. Deze 12km lange proef wordt vier keer verreden. Het wedstrijdcentrum met servicepark bevindt zich wederom in Straaleind waarbij de proef van De Hese op wandelafstand is gelegen.

Het is duidelijk dat de deelnemers “trek” hebben in een nieuwe en verlengde wedstrijd want bij het afsluiten van de inschrijvingen, is de deelnemerslijst voor de Short Rally nagenoeg volledig volzet! 88 deelnemers zullen zich op zaterdagmiddag aanmelden aan de inschrijvingstafel. Ook de Regularity van Kasterlee, een regelmatigheidswedstrijd voor historische wagens, die de eigenlijke rally voorafgaat, kent met 24 deelnemers een volle deelnemerslijst.

Als we de deelnemers bekijken, kunnen we uiteraard niet om de Nederlandse Mitsubishi Lancer-armada heen. Veelvoudig winnaar Piet Van Hoof zal naar gewoonte weer een aanval doen op de algemene overwinning. Hij zal wel moeten opletten voor neef Sander en Paradigit-patron Arjen De Koning die de voorgaande jaren bewezen zeer snel te zijn op de Kastelse veldwegen. Nog uit Nederland zullen Hein Jonkers, Ronald Leemans en Martin Van Iersel een podiumpositie trachten te bemachtigen. De strijd voor snelste Belg zal ook dit jaar in het BMW-kamp moeten worden gezocht. Gelenaar Franky Boulat zal dit jaar als veiligheidswagen de wedstrijd openen en zal dus alvast niet met de prijzen kunnen gaan lopen. Dit is misschien wel weggelegd voor de piloten van het M3-onderonsje: Johny Louis, Erik Vleminckx of Wim Lootens. Bij regenweer zullen ze in ieder geval moeten oppassen voor Stefaan Tjoens in zijn vierwielaangedreven Subaru Impreza. Bij de historics is het uitkijken naar een strijd tussen Patrick Mylleville en zijn imposante Escort MKII BDA en Geert Glorieux met de BMW E21. Op zaterdagnamiddag worden de rallybolides technisch gekeurd en mogen de deelnemers de vrije verkenningen afwerken. Op zondagmorgen om 9u02 verlaat de eerste Historic rallywagen het wagenpark op de voet gevolgd door de moderne rallywagens. De deelnemers aan de Regularity van Kasterlee die een vooraf opgelegde gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk dienen te benaderen, gaan de eigenlijke rallywagens vooraf. Rond 16u30 weten we wie de tiende editie van deze Short Rally van Kasterlee op zijn naam schrijft!

De inkom bedraagt nog steeds 10 euro, waarvan ook dit jaar een gedeelte geschonken wordt aan een Kastels goed doel. De organisatie hoopt op droog weer zodat we u allen weer massaal langs het parcours mogen verwelkomen!

Organisatiecomité R.T. Titanic wenst alvast alle medewerkers, deelnemers, buurtbewoners en het gemeentebestuur van Kasterlee te bedanken voor hun medewerking en inzet om er opnieuw een succesvolle editie van te maken.

Meer info: www.titanic.be

Net als vorig gaan Hans Depla en Rob Swann weer samen team vormen gedurende de Omloop van Vlaanderen.

Peter Verpoort, zaakvoerder van MAGIC CLEAN, heeft beslist om dit jaar opnieuw een extra inspanning te doen. “ Vorig jaar hebben mijn beide piloten de bijna perfecte rally gereden. Zowel Hans als Rob verloren op één klassementsproef een tiental minuten en moesten alle hoop op een goed klassement opbergen. De rest van de rally verliep echter feilloos voor beiden en Hans was constant de snelste in zijn klasse terwijl Rob voortdurend in de top 5 meedraaide. Zaterdagavond haalden beiden het podium met het besef dat het goed was geweest maar dat er uiteraard veel meer in zat. Ik kan dan ook niet anders dan mijn vertrouwen in beiden bevestigen. Indien Hans en Rob van die kleine tegenslag gespaard blijven dan zullen beiden heel hoog eindigen.”

Hans Depla is ondertussen al aan zijn achttiende deelname toe. “Vorig jaar hebben we op de voorlaatste proef een tiental minuten verloren toen we weggleden op een laag grind en zachtjes in de gracht belandden. Een bijna zekere klasse-zege ging zo verloren. Dit jaar willen we opnieuw een gooi doen naar de zege in de klasse R3C5. In de periode 1995-2005 behaalden we met onze Nissan Sunny tal van klasse-zeges tegen de veel snellere Renault Clio’s en de fabrieks-Peugeots zodat onze doelstelling nog niet veranderd is. We hebben dit seizoen opnieuw geopteerd voor de Renault Clio van Pevatec. De recent behaalde top-10 plaats in de Rally van Staden zorgt voor de nodige boost bij gans het team. We komen met vertrouwen aan de start en hopen nu alleen nog op droog weer. Dit is zowel voor mij als mijn sponsor een thuiswedstrijd en dus een zeer belangrijke afspraak.”

Rob Swann is dit jaar aan zijn vijfde deelname toe. De 45-jarige ondernemer kwam vorig jaar voor het eerst aan de start met een prachtige Subaru WRC S11. “Dit was mijn vuurdoop met deze wagen en ik moet bekennen dat de Subaru goed past op dit erg snelle parkoers. Een kapotte aandrijfas rechts achter op de KP Zilverberg ontnam ons alle hoop op een goed klassement maar we beslisten om verder te doen voor de sponsor en de sympathieke organisator. Sindsdien is de Subaru grondig vernieuwd en kreeg hij een nieuw kleurtje. We wonnen de Tempest Rally op onverhard en de Premier Rally, behaalden een vierde plaats in de Tour of Epynt waar we een heleboel nieuwe onderdelen kwamen testen en enkele maanden terug werden we tweede in de Barbados Rally waar toch tien WRC’s aan de start stonden. Ik hoor dat er verschillende piloten geïnvesteerd hebben in wagens van de nieuwe R5 categorie en dat er een paar nieuwe klassementsproeven zijn. Dat maakt de wedstrijd zeker aantrekkelijker.”

 

Afgelopen zaterdag is rallyrijder Jos Hermans op 51-jarige leeftijd plots overleden. De piloot uit Zutendaal begon zijn carriere in de autosport op het nabijgelegen Rallycross-circuit in Maasmechelen. De laatste 8 jaar legde Hermans zich toe op de rallysport met een Mitsubishi Lancer.

Bij deze wensen wij zijn familie en vrienden veel sterkte toe in deze zwarte periode van rouw .

Het werd nu officieel bevestigd door Boudewijn Baertsoen op de fandag van Thierry Neuville in Sankt-Vith . Vicewereldkampioen WRC van 2013 zal op 27 sept deelnemen aan de East Belgian Rally met de officiële Hyundai i 20 WRC.

“Ik ben blij met mijn deelname aan de East Belgian Rally aan te kondigen. Het is de eerste keer dat de Hyundai i20WRC op Belgisch grondgebied zal te zien zijn. Een emotioneel moment voor de fans en mezelf! De WK Rally Van Duitsland beschouw ik als mijn thuisrally, maar rijden in mijn geboortestreek betekent natuurlijk veel meer voor mij. Deze rally biedt mij de kans om nog eens op asfalt te rijden na mijn terugkeer uit Australië. Extra kilometers met de Hyundai i20WRC die me moeten helpen in voorbereiding op de WK Rally Van Frankrijk, want de klassementsproeven vertonen een aantal gelijkenissen,” aldus Thierry Neuville.

Na de vakantie-stop hervat het regionale VAS kampioenschap op vrijdag 15 augustus met de Rally van Staden . De organisatie kan weer rekenen op grote namen doordat dit de ideale voorbereiding is op de Omloop Van Vlaanderen van begin september . De AMC organisatie moet dit jaar niet werken met een wachtlijst maar heeft wel een indrukwekkend deelnemersveld .
We krijgen net zoals vorig jaar 4 WRC’s aan de start ; nl. Paul Lietaer , Bert Cornelis en Chris Van Woensel brengen hun Subaru WRC’s aan de start , terwijl Bart Maes zijn vertrouwde Skoda Octavia WRC meebrengt naar Staden . Vincent Verschueren komt voor de derde keer dit jaar aan de start met zijn Citroën DS3 R5 van GoDrive . Hij zal ongetwijfeld proberen om de 4 WRC’s te volgen en wie weet zelfs voor te blijven ...
Claude Bal en Bert Coene zullen ongetwijfeld ook klaar staan om de eventuele fouten van de WR'C af te straffen en hoger te klimmen in het klassement .
Er zijn nog andere piloten waar rekening moet worden gehouden met o.a. Dirk Vermeirsch ( Ford Sierra Cosworth ) , Lorenzo Bossu ( Mitsu ) , Jimmy Taveirne ( Mitsu ) en Philip Cracco ( Ford Fiesta R5 ) , Bart Pyck ( Clio V6 ) .
Bij het achterwielaangedreven geweld zal Patrick Snijers de BMW 130i van Schmid Racing rijden . Andere blikvangers bij de achtertrekkers zijn Timothy Van Parijs met zijn Porsche 997 GT3 , Christophe Merlevede ( BMW E30 M3 ) , Thierry Cokelaere ( M3 ) , Brecht Hoorne ( E30 ) , Didier Spillebeen ( BMW 327i ) , Chris Dobbelaere ( Opel Kadett ) en Philip Eggermont ( BMW M1 ).
Bij de voortrekkers zal het zeker ook de moeite zijn met Parn Sandern die komt testrijden met de Fiesta R2 . Vervolgens zullen streekpiloten Hans Depla en Jeoffrey Lerminez waarschijnlijk met hun clio R3 onderling een mooi duel leveren .
De regionale piloten zoals Nico Denys ( Renault clio ) , Michael Lynneel ( Renault Megane ) , PJM Cracco ( Ford Fiesta ) , Marc Deblieck ( Ford Fiesta ) en Bjorn Deruyter ( Citroen Saxo ) zullen hun vel proberen duur te verkopen en zullen zeker vooraan terug te vinden zijn in hun klasses .

De historics zijn opnieuw goed vertegenwoordigd in Staden met meer dan 30 auto's . De lijst is mooi en de mogelijke winnaar kan van overal komen hoor want ze zijn echt elkaar waard . Enkele smaakmakers : Stefaan Stouf ( Ford Escort ) , Delplace Fredericq ( Porsche 911 ) , Wim Decock ( Porsche 911 ) , Wouter Lievens ( Porsche 911SC ) , Patrick Lievens ( Manta B ) , Geert Glorieux ( BMW E21 ) , Tobi Vandenberghe ( Kadett GTE ) , Christof Anckaert ( Escort MK2 ) , Thomas Vauterin ( Escort MK2 ) , Tom Nemegheer ( Escort MK2 ) , Geert Rogiers ( Kadett C ) en Ronny Declerck ( Ascona B ) . Deze spektakelmannen zullen we dus zien na de Moderne wagens .

Timing en parcours :

De Rally Van Staden blijft de 4 x 3 kp’s hanteren , maar het parcours werd grondig gewijzigd . De deelnemers beginnen vrijdagmorgen om 7.44 . De finish van de rally is voorzien om 16 u op het podium . Onboardbeelden van de Kp's zijn te bekijken op de facebook pagina van AMC Staden.

Het rallycentrum is zoals gewoonlijk in zaal ‘t Blommenhof nabij de kerk in Staden. De technische keuring is op donderdag 14 augustus vanaf 15u bij Carrosserie Hoirelbeke te Staden .

LH Historic Team komt in de rally van Staden terug met beide wagens aan de start.

Wegens zijn recente vaderschap en drukke professionele bezigheden komt Wouter voor de eerste keer dit jaar terug in actie. Met vast co Nico en de vertrouwde 911 worden ze door menigen reeds als te duchten podiumkandidaten gezien (waarvoor onze dank), maar een gebrek aan wedstrijdritme zal dit zeker niet bespoedigen. Zelf zien we het eerder als een goede voorbereiding op de OVV waar we deze maal wel bij het Criterium zullen plaatsnemen, dit met de Manta B.

Patrick heeft het ritme daarentegen wel na deelnames in Tielt, TBR, Wervik en Ieper, maar ook voor hem is de voorbereiding op de OVV belangrijker dan het resultaat. Deze maal start hij met de Opel Manta, dit met co Benny.

Nu maar hopen dat de weergoden de druppels bij zich houden.

Wat al enige tijd de ronde deed is nu een feit: Na 15 jaar wordt het rallyteam Coene – Maveau komende vrijdag herboren in de rally van Staden.

“We blikken terug op het jaar 2000 waar Bert Coene zijn eerste meters op de Vlaamse rallywegen reed en dit met mezelf als copiloot,” blikt gewezen corijder Freddy Maveau terug. “Met mijn ervaring probeerde ik Bert wegwijs te maken in het rallywereldje ( want alles was nieuw voor hem ) en ook in het notasysteem en alles wat erbij hoort. We reden 2 jaar lang samen met veel ups en ook één grote down: de zware sortie in de Omloop van Vlaanderen anno het jaar 2000. We hadden een prachtige tijd samen en na die 2 jaar achtte ik het tijd om plaats te maken voor een andere copiloot. In de jaren die volgden reed Bert heel wat titels, ereplaatsen en zelfs enkele overwinningen (oa Rally van Komen , winnaar Ford Fiesta Trophy ….. ) bij elkaar.

Nu in 2014 gaat mijn zoon Kjell Maveau plaatsnemen in de rechterstoel. Dit wordt zijn competitiedebuut na zijn deelname als copiloot van de nulwagen in de rallysprint van Moorslede 2013 aan de zijde van Kevin Abbring. Ze gaan er van start met het nummer 8 en hopen alvast op een mooie ereplaats.”

In Roeselare, in het kader van de Omloop van Vlaanderen, vieren Ford en TeamFloral de 15-jarige ononderbroken aanwezigheid van het merk van de blauwe ovaal met zijn promotieformule in het Kampioenschap van België Rally. Om dit jubileum te vieren, wordt een van de Ford Fiesta's van de Trophy toevertrouwd aan Joke van de Velde, Miss België in 2000 en een bekende mediafiguur.

Toen Ford in 1999 de allereerste editie van de Ka Cup, een erg betaalbare promotiecup waarin heel wat jonge talenten werden ontdekt, lanceerde, koesterde Joke van de Velde de droom die heel wat jonge meisjes hebben: ooit Miss België worden. Enkele maanden later ging die droom in vervulling. "Wat had ik te verliezen? Wie niet waagt, niet wint...," lacht de mooie Gentse, die verkozen werd tot Miss België 2000. Dankzij die titel kreeg ze als Miss België de kans ons land te vertegenwoordigen op de verkiezing van Miss World en Miss Universe.

Toen Ford en TeamFloral haar voorstelden om de uitdaging aan te gaan deel te nemen aan de Omloop van Vlaanderen met een Ford Fiesta in het kader van de FFST, aarzelde Joke geen moment: "Ik hou van avontuur en uitdagingen. Dat is trouwens ook de reden waarom ik heb deelgenomen aan het programma 'Expeditie Robinson'. Ik zal natuurlijk alles moeten ontdekken, want ik heb nog nooit met een rallywagen gereden!"

In haar professionele carrière heeft Joke van de Velde heel wat verschillende ervaringen opgedaan als mannequin, styliste, comédienne en presentatrice. Ze prijkte vaak op de covers van magazines als Ché, Menzo, Maxim en P-Magazine, maar werkte ook mee bij Flair, Story en Maxim. Joke van de Velde is natuurlijk ook bekend van diverse televisieprogramma's en haar stem is bekend van de radio, want elke woensdag van 14 tot 18h presenteert ze samen met Wim Oosterlinck een programma op Q Music.

Voor ze op 5 en 6 september het beste van zichzelf zal geven op de proeven van de Omloop van Vlaanderen, waar ze genavigeerd zal worden door Nele Demeyer, zal Joke van de Velde een dag testen met haar Ford Fiesta R1 op het terrein van de Lommel Proving Ground van Ford. Naast haar passie voor yoga en jogging zal ze vanaf dat moment ook rallyrijden bij op dat lijstje kunnen zetten...

Rallysport is me met de paplepel ingegeven, daar mijn vader vroeger ook rally gereden heeft.De spreekwoordelijke appel valt dus niet ver van de boom.

Na een seizoen als co-piloot het rechter zitje bekleed te hebben, is de tijd rijp om zelf het stuur in handen te nemen. Hiervoor zijn we in zee gegaan met XLT uit Pittem. Zij zullen de Citroën C2 waar Jelle Vermeire mee aantreedt in het BK Criterium, klaarstomen voor de Shortrally van Kasterlee en tevens de service ve rzorgen.

Jelle Vermeire zal trouwens het rechter zitje bemannen, deze combinatie zorgt voor een perfect team.

Wat we mogen verwachten in Kasterlee is nog even een vraagteken.

Voor het 10-jarig bestaan van deze shortrally heeft R.T. Titanic extra inspanningen geleverd en schotelen ze ons niet minder dan 64km klassementsproef voor, verspreid over 4 x 3 proeven. De organisatie gaf al te melden dat er 30% onverhard zal aanwezig zijn.

Hopelijk kunnen we onze ervaring op onverhard uitspelen en een mooi resultaat neerzetten.

Al is het resultaat minder belangrijk. Finishen, een hoop ervaring opdoen en er de nodige fun aan beleven des te meer.

Op naar 30 en 31 augustus in Kasterlee.

Het West‐Vlaamse Koekelare wordt op 11 en 12 oktober opnieuw het centrum van de Hemicuda Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Vlaams Rallykampioenschap 2014. "De veertiende editie dient zich in elk geval veelbelovend aan," vertelt Jan Verschaeve, wedstrijdleider. "De rally wordt de langste die we ooit georganiseerd hebben, met niet minder dan 118 kilometer klassementsproef. Nochtans doen we dit in slechts drie ronden, van telkens vier klassementsproeven. Naast de twee proeven in Koekelare, waar opnieuw zij‐aan‐zij gestart wordt voor de KP's De Mokker en Hovaeremolen, zijn het vooral de vernieuwde KP's in Kortemark (14,2 km) en Houthulst (14,3 km) die de doorslag geven.

Het feit dat we vier proeven kunnen rijden, laat ons toe om wat meer ademruimte in de wedstrijd te brengen. Zo starten we pas om 8 uur 's ochtends, en wordt de eerste wagen toch alweer op het podium verwacht tegen 17 uur. Bovendien zijn we van plan om net als in de internationale rally's de prijsuitreiking meteen na aankomst op het podium te houden, dat naar traditie staat opgesteld in het Servicepark bij Bouwmaterialen Willaert."

Na de bijzonder snelle klassementsproef te Houthulst is er een Regroup‐controle aan Taverne De Kippe in Merkem. Dit staminee zal bij heel wat rallyliefhebbers mooie herinneringen oproepen, gezien haar rijke geschiedenis in de provinciale rallysport. In de aanloop naar de rally zullen piloten en copiloten trouwens een administratieve pre‐controle kunnen doen in Taverne De Kippe, waar ze ook al hun roadbook zullen kunnen afhalen.

Naast het VAS rallykampioenschap voor moderne en historic wagens, telt de Hemicuda Rally ook mee voor de Ford Pinto Cup, de Opel Historic Cup en de Flanders Rally Challenge. Die laatste brengt met zich mee dat ook piloten met een nationale licentie kunnen starten in de Hemicuda Rally.

De Hemicuda Rally is een organisatie van Autostal Hemicuda uit Lauwe en Autostal Atlantic uit Koekelare. Het reglement van de 14e Hemicuda Rally wordt op 1 augustus gepubliceerd op www.hemicuda.be .

Als aanvulling op de wedstrijden tellende voor het BRC, koos het team van Jonas ervoor om bijkomende ervaring en wedstrijdritme op te gaan doen tijdens de Rallye Luxembourg. In een bloedheet Clervaux stuurde Jonas Langenakens zijn Evo VIII Gr A afgelopen weekend naar een podiumpositie. Op vrijdagavond bekleedde hij zelfs een tweede plaats na de Fabia S2000 van Gilles Schammel. Op zaterdagmorgen kreeg Jonas echter een betwistbare tijdstraf van 10 seconden aangesmeerd wegens een jumpstart. De combinatie van deze tijdstraf en de sterk presterende Jourdan Serderidis, onderweg met nieuwe evoluties op zijn Fiesta R5, zorgde ervoor dat Jonas zijn tweede stek moest prijsgeven. De Landenaar klampte goed aan maar meer dan een plaats op de laagste trede van het podium zat er helaas niet meer in.

Toch kijkt hij tevreden terug op deze ervaring: “Het was pas de tweede keer dat we in het buitenland van start gingen, ook al was dit net over de Belgische grens. Ongetwijfeld was dit de moeilijkste rally die ik ooit reed. Luxemburg heeft een prachtig parcours met gevarieerde stroken afwisselend snel en supertechnisch. De ene blinde waaier en top na de andere. Je mocht echt geen fractie van een seconde de concentratie verliezen. De warmte in de wagen maakte het nog moeilijker. We hebben getracht een hoog ritme aan te houden. We verloren over de ganse wedstrijd gemiddeld 0.52 seconden per kilometer op de Fabia van Gilles Schammel, toch een wagen die duidelijk beter geschikt is voor dergelijke proeven. Ik had toch graag de tweede positie van de eerste wedstrijddag behouden. Deze waren we jammer genoeg snel weer kwijt toen we die 10 seconden tijdstraf kregen. Volgens de starter op de tweede proef van de dag zijn we bij het aftellen net iets te vroeg vertrokken wat volgens ons niet het geval was. Jammer genoeg hadden we geen camera aan boord om ons gelijk te halen. We zijn nog verhaal gaan halen bij de organisatie maar er was niets meer aan te doen. Jourdan Serderidis boekt blijkbaar veel vooruitgang in zijn snelle Fiesta R5 en we konden niet anders dan hem voorlaten. Naar het einde van de wedstrijd toe moesten we de rol lossen en genoegen nemen met de derde plaats. Toch zijn we zeker tevreden met deze prestatie.”

Ook copiloot Kenneth Delvaux keert met een goed gevoel terug naar Landen: “We kwamen om ervaring op te doen en geloof me, dit is het soort rally’s waar je iets bijleert! Omdat het onze eerste deelname was in Luxemburg met zulk moeilijk parcours en de beperkte verkenningsmogelijkheden, werd de samenwerking tussen Jonas en mezelf nog belangrijker dan in de Belgische wedstrijden die we ondertussen beter kennen. Het is nu wel duidelijk dat ons notasysteem op punt staat. We hebben het ganse weekend alles gegeven wat binnen onze mogelijkheden lag. De wagen draaide dankzij de goede zorgen van Colsoul Rallysport en Motoren Smets wederom als een klok. Het vele werk levert duidelijk zijn vruchten af: de betrouwbaarheid is er! Helaas is zo’n Evo in zulk bochtig parcours nu eenmaal te zwaar en iets te log om de strijd aan te gaan tegen volbloed racewagens zoals de R5 en S2000 bolides. We hebben de afgelopen weken getracht onze wagen iets lichter te maken waar we ook zeker zijn in geslaagd. Maar we moeten ons natuurlijk houden aan een streng technisch reglement waardoor de mogelijkheden toch eerder beperkt zijn. We zijn dus zeker blij om nog eens op een podium te staan! Wie weet keren we hier nog wel eens terug om beter te doen…”

Na een welverdiende zomervakantie zien we de Lancer Evo VIII Gr. A terug aan het werk tijdens de Omloop van Vlaanderen in en rond Roeselare.

Tijdens de Omloop van Vlaanderen vieren Ford en Teamfloral het 15 jarig bestaan van de Ford Trophy in België.
Naar aanleiding hiervan zal een BV een Ford Fiesta rallywagen besturen.
Bekijk hieronder de tips en raad wie zij is en win een co-drive in een Ford Fiesta R2.

Mail je antwoord voor 3 augustus naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Winnaars zullen bekend gemaakt worden op www.fordracing.be .

Dit weekend wordt in het groothertogdom Luxemburg de gelijknamige rally verreden. Ideaal testterrein voor Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux om enkele nieuwe afstellingen uit te proberen op de Lancer Evo VIII en om internationaal wat bijkomende ervaring op te doen. “We gaan deze zomer nog niet op het strand liggen,” zegt de Landenaar. “Mijn laatste wedstrijd was de Sezoensrally waar we overigens een mooi resultaat wisten te behalen. De volgende manche van het BRC is pas met de Omloop van Vlaanderen in september. We zochten dus naar een gepaste gelegenheid om wat in het ritme te blijven. We hebben ook weer enkele aanpassingen gedaan aan de wagen en dat kunnen we natuurlijk het beste in echte wedstrijdomstandigheden uittesten. Graag hadden we gestart in de Nederlandse GTC Rally, waar ik ooit eerder deelnam, maar ik kon me door het werk hiervoor niet vrijmaken. Daarom trekken we nu iets zuidelijker en gaan we, kort over de grens, van start in Luxemburg. De Belgische rally’s kennen we ondertussen vrij goed. In het buitenland hebben we nagenoeg geen enkele ervaring, buiten dat ene korte optreden in de GTC Rally. We starten dus nu vooral om bij te leren. De organisatie heeft de onboards van de proeven op Youtube geplaatst. Het lijken me vrij moeilijke en technische proeven met veel blinde toppen en waaiers. De samenwerking tussen piloot en co is hier van groot belang, nog meer dan in andere, meer vertrouwde, wedstrijden. Uiteraard gaan we een beetje kijken naar de wagens rondom ons want we zouden natuurlijk ook graag een goede uitslag behalen!”

Op donderdagavond kunnen de laatste afstellingen worden gezocht tijdens een shakedown. Na enkele magere edities, wint deze moeilijke rally jaar na jaar aan populariteit. 71 deelnemers stuurden hun inschrijving door en nemen op vrijdagnamiddag de start om er twee maal twee proeven af te werken. Op zaterdag staat de hoofdmoot op het programma met vier verschillende proeven die ook elk twee keer worden verreden. Zaterdag omstreeks 18u rijdt de winnaar over het finishpodium in Clervaux. Jonas en Kenneth kregen van de organisatie het startnummer 4 toebedeeld. Kunnen zij deze startpositie in de eindstand evenaren of behoort een podiumplaats tot de mogelijkheden? Antwoord zaterdagavond!

Na twee jaar achtereen er dicht bij te hebben gezeten, sleepte Bob de Jong afgelopen weekend samen met navigator Kees Hagman eindelijk de winst van de GTC Rally binnen. De equipe reed een gecontroleerde wedstrijd met de Mitsubishi Lancer WRC en finishte uiteindelijk met een voorsprong van bijna 5 minuten op nummer twee in het eindklassement, Arjen de Koning.

Zestien uitdagende klassementsproeven telde de GTC Rally dit jaar. De eerste acht werden op vrijdag 4 juli gedurende de avond en nacht verreden, de overige acht op zaterdag 5 juli. Met startnummer 1 op de deuren gingen De Jong en Hagman vrijdagavond van start met maar een doel voor ogen: de algemene overwinning. “We besloten gelijk vol gas van start te gaan. Het begon met de proef Rijsbergen, waar we vorig jaar ook al erg snel waren. Het liep voor mijn gevoel niet zo lekker. Ik had weinig grip en door het klamme weer leek de motor van de Lancer WRC niet zo hard te lopen als anders. Toch hadden we een scratch. Achteraf hoorden we van de andere teams dat zij ook last hadden van weinig grip. Ook op de tweede proef, tevens de laatste die in daglicht werd verreden, gingen we er goed voor zitten. We wilden een kleine voorsprong opbouwen, om gedurende de nacht geen overbodige risico’s te hoeven nemen. Die strategie werkte. Helaas kreeg de enige andere deelnemer met een WRC, Edwin Schilt, na zes proeven problemen met de dynamo van zijn Subaru S14 WRC. Hierdoor hadden wij al snel een ruime voorsprong en hebben we de vrijdag behouden uitgereden.” Na acht proeven parkeerden de mannen hun Lancer rond 03.00 uur ’s morgens in het wachtpark met een voorsprong van 3m11s op de nummer twee van dat moment, Piet van Hoof (Lancer Evo X).

Op zaterdag stonden de resterende acht klassementsproeven op het programma. Een rondkoers en drie mooie buitenproeven, die allemaal tweemaal verreden werden. “De zaterdag begon nat en we zijn dan ook voorzichtig gestart. Toen het later opdroogde zijn we nog even gaan zitten voor de prachtige buitenproeven, om het af te maken op de laatste proef: de rondkoers in Etten-Leur. We zijn echt superblij met onze eerste – echte – overwinning in mijn thuisrally. Deze stond echt heel hoog op mijn verlanglijstje.”

De mannen finishten uiteindelijk met een voorsprong van bijna 5 minuten op nummer 2 in het klassement, Arjen de Koning (Evo X R4). “Bedankt aan het complete team en de sponsors voor hun inspanningen en het vlekkeloze verloop van de rally. De auto was perfect. Ook veel dank aan de organisatie en vrijwilligers voor het neerzetten van een prachtig evenement, inclusief een ouderwets lange ‘Nacht van Achtmaal’,” besluit een tevreden Bob de Jong.

Einduitslag GTC Rally 2014

  1. Bob de Jong/Kees Hagman – Mitsubishi Lancer WRC

  2. Arjen de Koning/Sander van Barschot – Mitsubishi Lancer Evo X R4 - +4:56.1

  3. Piet van Hoof/Max Jacobs – Mitsubishi Lancer Evo X - +5:32.9

  4. Timothy van Parijs/Kurt Heyndrickx – Porsche 997 GT3 +6:52.3

  5. Antoine van Ballegooien/Johan Findhammer – Mitsubishi Lancer Evo X - +6:56.3

  6. Johan Faes/Christiaan van der Rijsen – Mitsubishi Lancer Evo IX - +7:45.7

  7. Edwin Schilt/Lisette Bakker – Subaru S14 WRC - +10:45.7

  8. Adwin Hoondert/Ruud Koole – Mitsubishi Lancer Evo X - +11:20.0