Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Sommige beslissingen zijn moeilijk om te nemen. Maar in deze woelige tijden moet de rede altijd de bovenhand halen. Nadat ze hemel en aarde bewogen om een zo interessant mogelijk programma te bieden op zondag 1 augustus, ziet de Royal Automobile Club van Spa zich nu verplicht om de organisatie van de 1ste Legend Boucles Rallyshow & Rallycross, die zou gehouden worden op de rallycross piste van het Circuit Jules Tacheny in Mettet, te annuleren. 

“Het zijn geen gemakkelijke tijden. Nadat de weersomstandigheden ons een slechte verrassing bezorgden die de afgelasting meebracht van het grootste deel van de Spa Euro Race, moeten we nu meer slecht nieuws brengen. We gaan dus uiteindelijk toch niet naar Mettet op zondag 1 augustus”, bevestigt Pierre Delettre in naam van de R.A.C. Spa. “We wisten dat de datum die door het management van het Circuit Jules Tacheny naar voren werd geschoven, gevaarlijk was. Op hetzelfde tijdstip was er immers de 24 Uur van Spa.
 
Toegegeven, het publiek van het circuit en dat van rally is niet noodzakelijk hetzelfde, hoewel, maar mediatiek was het ook moeilijk om de aandacht te trekken als je tegen zulke concurrentie met internationale status moet opboksen. Enkele weken geleden was er de bevestiging van de Boucles Chevrotines op deze zelfde datum, een regionale proef op een veertigtal kilometer van Mettet met heel wat teams die al veel te lang hadden stilgezeten, en dat boorde onze laatste hoop de grond in. We hebben ervoor gevochten tot op het einde, verstuurden honderden mails en pleegden tientallen telefoontjes maar het verdict staat er: het is onmogelijk om deze Rallyshow te organiseren en te hopen op een positieve financiële balans, want laten we een kat een kat noemen, in de huidige tijden moeten we dubbel zo voorzichtig zijn...” .....

De Stad Ieper en de Ieperlingen kijken uit naar de komst van het FIA World Rally Championship. Ook de 22-jarige Corneel Clarys, bekend als finalist in het VTM-programma LEGO Masters, kijkt uit naar het topevenement in zijn geboortestad.

Nadat hij eerder een deel van de Lakenhallen met Lego-blokjes bouwde, zal hij vanaf vandaag zijn kunnen tonen in de Pop-up Store van de Renties Ypres Rally Belgium op de Markt in Ieper, waar hij drie rallywagens zal bouwen die in augustus aan de start komen.

De 22-jarige Corneel Clarys bereikte, samen met zijn hobby-kameraad Björn Ramant, de finale van het VTM-programma LEGO Masters. Met de bekende blokjes bouwden ze indrukwekkende werken, zoals een brug die maar liefst 160 kg kon dragen. In zijn thuisbasis Ieper bouwde Corneel Clarys al een deel van de Lakenhallen in het klein. Deze keer zal hij zich toeleggen op de Renties Ypres Rally Belgium. .....

De TBR Rallysprint kon in laatste instantie nog rekenen op de inschrijvingen van Sébastien Bédoret en Patrick Snijers en daarmee hebben ze de verwachte toppers beet voor de wedstrijd van zondag.

Dat is atypisch voor de TBR want de wedstrijd in de buurt van Roeselare is bij uitstek het prototype van een regionale rallysprint, kleinschalig, met de lokale helden en de regionale rijders in de hoofdrol. Voor de eindzege kunnen we uiteraard niet voorbij aan de concurrenten die R5 machinerie aan de start brengen. Sébastien Bédoret op de Skoda Fabia R5 is op papier onklopbaar. Maar... in een recent verleden zagen we de snelle Waal al eens het decor opzoeken.

Dat de prijzen pas aan de meet uitgedeeld worden zal Steve Bécaert ook wel beseffen. De voormalige meervoudige VAS kampioen start met zijn Ford Fiesta R5 Evo en zal vooral de krachtige Porsche 997 GT3 van Gunther Monnens en de BMW 1M van Patrick Snijers in het oog moeten houden. Met deze ervaren klanten ben je natuurlijk nooit klaar. Ook is er nog Nicolas Stampaert, die een andere Ford Fiesta R5 meebrengt. ......

Onlangs waren er twee grote evenementen, uitsluitend voor Historic auto's. Zowel bij de Aléria Historic Rally in Corsica als bij de Gravel Romania Historic Rally speelde Alain Deveza (Porsche 911) de hoofdrol. Maar ook Francis Heyse (Porsche 911 Carrera), in Corsica en Jos Dejongh (Porsche 914/6 GT), in Roemenië, tekenden veelbelovende resultaten.

Vintage Porsches en BMA hebben een lange geschiedenis van solide resultaten. Het team onder leiding van Bernard Munster bewees dit onlangs opnieuw in twee bijzonder selectieve endurance rally’s.

Bij de Aléria Historic Rally konden de deelnemers kiezen tussen de drie etappes op het kronkelende asfalt van het prachtig eiland, twee dagen op de mooie onverharde wegen of... de twee soorten oppervlakken combineren na een revisie van de auto's.
Alain Deveza en Francis Heyse aarzelden geen moment: ze kozen voor de lange versie van dit evenement getekend door Yves Loubet. .....

In dit jaar waarin de autosportactiviteiten opnieuw worden opgepikt moet elke organisator alles behandelen met voorzichtigheid en moet hij dubbel vooruitziend zijn. Dat is niet anders voor de Royal Automobile Club van Spa, die heeft beslist de 1ste editie van de Legend Boucles Rallyshow & Rallycross Mettet te houden op één enkele dag, zondag 1 augustus, in plaats van de twee dagen die oorspronkelijk werden voorzien. 
“Het is duidelijk dat een nieuw evenement lanceren in 2021 een gedurfde onderneming is”, verduidelijkt Pierre Delettre. “De Legend Boucles Rallyshow & Rallycross Mettet zou voor het eerst werden gehouden vorig jaar, maar om de redenen die we kennen kon dat niet doorgaan. We hebben dan beslist het project door te zetten in 2021. We waren er ons zeer van bewust dat het verzetten van heel wat evenementen naar het tweede gedeelte van de kalender onze zaak niet zou vooruit helpen. Het is zo dat in datzelfde weekend ook de Boucles Chevrotines plaatsvinden, een proef op amper een veertigtal kilometers van Mettet. .....

Na twee succesvolle edities van de Ypres Historic Regulatie, moest Club Superstage de editie van 2020 noodgedwongen annuleren. Ondertussen wordt volop gewerkt aan de derde editie die van 26 tot 28 november verreden zal worden. De inschrijvingen gaan op 1 juli open. 

De organisatie heeft op sportief vlak een aantal aanpassingen in petto. De uitdaging voor de deelnemers zal nog groter zijn, want het aandeel RT's wordt opgevoerd. De voorlopige timing voorziet maar liefst 40 regelmatigheidsritten. Op vrijdagavond en zondagochtend trekt de wedstrijd naar regio's die nog niet eerder bezocht werden en waar erg mooie ritten werden uitgestippeld. 

Elke wedstrijddag bevat telkens 1 regelmatigheidsproef op afgesloten wegen. Geen eenvoudige slalom, maar 3 volwaardige "closed road stages" in lijn. 

Op 1 juli om 20u exact gaan de inschrijvingen open. Wegens de annulering van vorig jaar, staan er al 70 teams die zich toen hadden ingeschreven op de inschrijvingslijst van dit jaar. Zij hebben hun inschrijving overgedragen naar dit seizoen. Dat betekent dat wie zich nog wil inschrijven er snel bij moet zijn, want er resten nog slechts 20 beschikbare startplaatsen! ......

Nog een kleine 5 weken zijn we verwijderd van de Rally van Staden en stilaan begint de rallykoorts te stijgen. Voor onze 10de editie kunnen we intussen al vooruit kijken op een deelnemersveld om U tegen te zeggen.

We kunnen jullie reeds de deelname garanderen van: Chris Vanwoensel (Mitsubishi Lancer WRC 05) Kris Princen (Citröen C3 R5) Nicolas Ciamin (Citröen C3 R5) Pieter Tsjoen (Skoda Fabia Evo R5) Niels Reynvoet (Skoda Fabia Rally2 EVO)Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia  R5) Vincent Verschueren (VW Polo R5) Lerminez Jeoffrey (Ford Fiesta R5) Stampaert Nicolas (Ford Fiesta R5 EVO2) Verbeke Etienne (Skoda Fabia R5) Andy Lefevere (Porsche 997 GT3) Tom Ceuppens (BMW 130I)Maar laten we ook onze lokale streekrijders niet vergeten:Philip Barbier (Mitsubishi Lancer EVO X) Thierry Deconinck (Mitsubischi Lancer EVOX) Algoedt Chris (BMW Danneels M1) Glenn Snaet (Peugeot 208 R2) Vandamme Chris (Renault Alpine A110) Ook Bij de Historics beloofd het interessant te worden met onder meer Paul Lietaer (Opel Manta 400) Stefaan Stouf (Porsche 911 RSR) Cedriek Merlevede (BMW E30 M3) Nick Toorre (Ford Sierra RS Cosworth).
De inschrijvijngen lopen dus vlot binnen,inschrijven kan nog tot en met 25juli.
Ook dit jaar kiezen we terug voor onze gekende klassementsproeven zijnde, KP Staden,piloot en publiekslieveling KP Westrozebeke en KP Oostnieuwkerke.We blijven ook trouw aan ons concept van 4 ronden wat goed is voor een goeie 120km tegen de chrono. ......

De 49ste Station Le Seau Monteberg Rally was het startsein voor de herneming van de rallysport in Vlaanderen. Zowel fans als rijders genoten opnieuw van hun geliefde sport, georganiseerd in covid-veilige omstandigheden. Davy Vanneste en Kris D'Alleine beslisten de wedstrijd in hun voordeel toen het begon te regenen. Vincent Verschueren en Jim van den Heuvel eindigden op het podium. 

Het was een razend spannend duel tussen Davy Vanneste met zijn Citroën C3 Rally2 en Vincent Verschueren met zijn VW Polo GTI Rally2. Davy Vanneste bouwde een kleine voorsprong uit en de marge werd verdubbeld toen het plots begon te regenen.
"We hadden buienradar goed gevolgd en we rekenden op regen. Daarom hadden we twee regenbanden meegenomen en we hebben die gekruist gemonteerd voor de proef Busseboom. In de regen kon ik Vincent op afstand rijden, maar het parcours was de ganse dag heel delicaat. Dit was zeker een mooie voorbereidingswedstrijd op de Renties Ypres Rally," aldus winnaar Davy Vanneste. 

Ook Vincent Verschueren reed de Monteberg als voorbereiding op de WK-afspraak in augustus. "Ik had dit jaar nog niet gereden met de Polo, maar op de shakedown hebben we vanaf de eerste proef wel voluit aangevallen om zo snel mogelijk het ritme terug te vinden. Na een paar runs was dat in orde," vertelde Vincent Verschueren, die in de regen op harde slicks het tempo wat moest laten zakken. "Ik moest iets proberen en we hebben gegokt dat het droog zou blijven. Dus we stonden op harde slicks. Helaas begon het te regenen. Toen ik zag dat Davy twee regenbanden had gemonteerd, wist ik dat aandringen geen zin had. Ik wilde geen overdreven risico's nemen." ......

Er is geen twijfel meer mogelijk, Ghislain de Mévius en zijn trouwe copiloot Johan Jalet (Skoda) zijn in het begin van het seizoen onklopbaar. Na de Rally van Haspengouw in 2020 hebben ze deze zaterdag de eerste editie van de South Belgian Rally op hun naam geschreven, een organisatie van DG Sport in Vresse-sur-Semois. Na een voortdurende strijd tegen Adrian Fernémont had de zoon van Grégoire het laatste woord. Hij twijfelde geen moment en stapelde de besttijden op, om uiteindelijk te zegevieren met een bonus van 29”9! Het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2021 is zo op een geweldige manier van start gegaan…
 
“Dit is absoluut een leuke wedstrijd betwist op de mooiste proeven van België en ik ben in de wolken met mijn zege, vooral de manier waarop”, reageerde Ghislain aan het einde van de laatste proef, de derde doortocht in de 17 kilometer van Bellefontaine. “We beginnen op de best mogelijke manier aan de competitie van 2021, net als in 2020, en ik hoop van harte dat alle wedstrijden dit jaar kunnen doorgaan…”
 
Adrian Fernémont en Samuel Maillen (Skoda) bleven tijdens elke proef in de buurt van de Mévius en scoren de punten van de tweede plaats. De Belgische kampioen van 2019 erkende de superioriteit van zijn tegenstander in de loop van een intense dag. Het lijdt geen twijfel dat die twee hun duel van afgelopen zaterdag binnenkort zullen voortzetten…

Voor Kris Princen (Citroën) bleek het onmogelijk om het ritme van de leiders te volgen op een parcours dat hij had bestempeld als ‘erg ingewikkeld’. Hij nam daarom genoegen met de punten van de derde plek, niet zonder ondertussen ook het weggedrag van zijn C3 Rally2 DG Sport Compétition te verfijnen. Dat belooft voor het vervolg…

Het was lang, héél lang wachten, maar op donderdag 24 juni kon er in de streek rond Vresse-sur-Semois opnieuw van ronkende motoren worden genoten! Het teken dat de eerste editie van de South Belgian Rally van start was gegaan.

Een zestigtal teams, waarbij de tenoren van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2021 en de Franse WRC-rijder Nicolas Ciamin, namen deel aan de Shakedown. De generale repetitie werd afgewerkt op een proef van zowat vier kilometer, uitgetekend in Gros-Fays, en hyperrepresentatief voor wat de deelnemers zaterdagochtend te wachten staat. Tussen 12 uur ’s middags en 7 uur ’s avonds konden de bolides naar hartenlust over het parcours scheuren, en de meeste rijders probeerden dan ook zoveel mogelijk passages af te werken, om zich zo goed mogelijk op de start van het nationale rallykampioenschap voor te bereiden.

“Na zo een lange onderbreking waren er inderdaad nogal wat rijders die vanaf donderdag opnieuw in actie wilden komen, kwestie van toch wat ritme op te doen”, stelde Florian Jupsin in naam van DG Sport. “Voor iedereen van de organisatie was het geluid van ronkende motoren en het zicht van wagens op het parcours een hele grote voldoening. Deze keer is de South Belgian Rally écht van start gegaan, en deze test op ware grootte is slechts een voorsmaakje op wat er ons tijdens een bijzonder intense zaterdag te wachten staat.” ......

Sedert de lente van 2020 wisselt het in de autosport af tussen complexe situaties en nieuwe hoop. De "nationale" competities op circuit zijn alweer aan de gang en vanaf volgend weekend ook in de rally. De Franstalige autosportbond, de "Association Sportive Automobile Francophone" (ASAF) en de Vlaamse Autosportfederatie (VAS) kregen van de autoriteiten nog steeds geen groen licht. En dat betekent dat nogal wat rijders en tuners nog steeds op de rem staan. 

De Royal Automobile Club de Spa nam ondertussen het initiatief om hun eerste editie van de Legend Boucles Rallyshow & Rallycross van Mettet te laten doorgaan. Het wordt een evenement dat voor het grootste gedeelte thematisch zal worden opgebouwd met een spectaculaire showproef en met "Duels" die wages van hetzelfde type tegen elkaar zal laten uitkomen: Escort, Porsche, Zweedse wagens, Japanse wagens en ook meer recente wagens  (de ‘Youngtimers’ uit de rally), waarbij het reglement open staat voor wagens tot het jaar 2000, twee- of vierwielaangedreven. De onderscheiden categorieën zullen officieel worden bekend gemaakt eens de inschrijvingslijst correct afgehandeld is. In het weekend van 31 juli en 1 augustus komt er dus niet slechts één grote winnaar maar wel een winnaar per categorie, die zich voor een jaar de koning van de Escort of de koning van de Porsche enz. mag noemen. .....

Na vele maanden wachten, gaat het Kroon-Oil Belgian Rally Championship zaterdag 26 juni definitief van start met de eerste editie van de South Belgian Rally in Vresse-sur-Semois. De deelnemers krijgen meteen een nieuw, gevarieerd en bijzonder uitdagend parcours voorgeschoteld. 

16 Rally2's in de topklasse

De titelkandidaten zullen meteen voluit moeten gaan, want met 16 Rally2's in de topcategorie zal er niet getwijfeld worden. Adrian Fernémont start met het nr. 1 als kampioen van... 2019. Hij wordt gevolgd door Ghislain de Mevius, met zijn Skoda Fabia vorig jaar winnaar van de openingswedstrijd van het BRC in Haspengouw. Bij Citroën krijgt Kris Princen de Fransman Nicolas Ciamin als teamgenoot. Nog twee kanshebbers zijn Vincent Verschueren, met zijn Volkswagen Polo GTI Rally2, en Grégoire Munster, die opnieuw de kleuren verdedigt van Hyundai met zijn i20 Rally2. De tweevoudige Belgische Junior-kampioen heeft vorig jaar in elk geval de meeste wedstrijdkilometers gemaakt met zijn Rally2. 

De Skoda-armada is de sterkste in aantal, want naast Fernémont en de Mevius, komen ook Bastien Rouard, Pieter-Jan Michiel Cracco, Eric Cunin en Tobias Brüls met een Fabia Rally2 aan de start. De tweede VW Polo GTI is in handen van Henri Schmelcher. Ook de Ford-brigade is sterk vertegenwoordigd met vijf Fiesta's Rally2 ingezet door Maxime Potty, Harry Bouillon, Nicola Stampaert, Jimmy D'hondt en Christophe Verstaen. .....

Voor de deelnemers aan het Historic Belgian Rally Championship wordt het een erg intens weekend. Enkele titelkandidaten combineren immers de South Belgian Rally op zaterdag met de Bernard Degroote Ypres Historic Rally op zondag. Wie in topvorm is, kan meteen een kloof slaan. 

In Vresse-sur-Semois start Geoffrey Leyon met zijn BMW M3 als zegekandidaat, samen met Patrick Deblauwe in zijn Ford Escort. Frédéric François zal als eerste Historia-rijder van start gaan. De jongeren Arthur Kerkhove (Ford Escort) en Christophe De Leeuw (Opel Ascona) willen ook scoren, net als regerend kampioen Dirk Deveux met zijn krachtige Ford Sierra Cosworth. Danny Kerckhof zal met zijn BMW M3 zeker een te duchten tegenstander zijn. 
Sébastien Incardonia, Etienne-Philippe Courtin, Paul Vereecken en Pierre Jamin met zijn trouwe DAF vervolledigen het peloton. .....

De deelnemers aan de Bernard Degroote Ypres Historic Rally verzamelen zaterdagavond 26 juni op de Grote Markt in Ieper, waarna de wagens in het gesloten wagenpark worden gezet. Op zondag 27 juni vertrekken de wagens richting Poperinge, waar dezelfde 11 klassementsproeven worden afgewerkt als in de Monteberg Rally.

De wedstrijd die ook meetelt voor het Belgisch kampioenschap, is de ideale gelegenheid voor de Historic-rijders om zich in de kijker te rijden. De meeste Belgische toppers komen aan de start. Paul Lietaer, recordhouder in Historic in Ieper, verschijnt met zijn Opel Manta 400 aan de start. Net zoals vorig jaar in Oudenaarde, wordt het een prestigestrijd tussen de Snor en het jonge talent uit Poperinge, Bjorn Syx, de recentste winnaar van de Ypres Historic Rally met zijn snelle BMW M3.

Er zijn nog kapers op de kust, zoals Stefaan Stouf met zijn indrukwekkend krachtige Ford Sierra Cosworth. Didier Vanwijnsberghe met zijn Toyota Celica en Dirk Deveux, die met zijn Ford Sierra Cosworth jaagt op punten voor het Historic BRC. Deveux start op zaterdag ook in de South Belgian Rally, waardoor de Limburger na een korte nacht in Ieper zal arriveren. .....

Een 100 procent natuurlijk hoekje van ons Belgenland: de ideale omgeving om de rallysport op hoog niveau te beoefenen! 

Op zaterdag 26 juni kunnen de deelnemers aan het Kroon-Oil Belgian Rally Championship met de eerste editie van de South Belgian Rally eindelijk aan hun seizoen 2021 beginnen, op een parcours voor grote jongens. Het belooft een heel intens menu te worden die dag: drie lussen van vier proeven, de één al mooier en selectiever dan de ander.

De klassementsproef van Gedinne is de eerste die de deelnemers voor de wielen geschoven krijgen, om 8u48. Een breed en glooiend tracé, 13 kilometer lang, dat begint met een tamelijk bochtig stuk tussen Patignies en Sart-Custinne. Nadien gaat het zo goed als rechtdoor richting Vencimont, om dan in het zicht van de streep opnieuw wat smaller te worden. Kortom, voor elk wat wils, en meteen een goede samenvatting van de hele rally.
 
De tweede proef, Bohan, is 9 kilometer lang. De KP begint met een snelle klim richting Bagimont, waarna er een lastige strook van anderhalve kilometer volgt, richting Pussemange, vlak bij de Franse grens. Het finale gedeelte van de proef lijkt sterk op een klimkoers… maar dan naar beneden! Voer voor lefgozers dus. ....