
De ConXion Omloop van Vlaanderen liep op de slechtst mogelijk wijze af voor Robin Maes. De BMW M3 kreeg op vrijdagavond af te rekenen met een afgebroken versnellingspook, om dezelfde reden verdwenen Robin en Joke op zaterdag uit de koers.
“Vrijdagavond begon heel goed,” vertelt Robin. “Na de eerste ronde stonden we tweede op amper 12 seconden van Lietaer, maar bij de tweede doortocht op Passendale brak de versnellingspook af… Gelukkig kon ik de wagen in derde krijgen en heb ik zo de 2 resterende proeven afgewerkt.”
Het serviceteam heeft dan proberen de wagen te herstellen, maar dit duurde iets langer dan voorzien. Hierdoor werd te laat ingeklokt en Robin en Joke werden uit koers genomen…
“Het is een mechanische sport en zoiets kan gebeuren… Maar we blijven optimistisch! De volgende wedstrijd is de East Belgian Rally, één van mijn favorieten. We gaan in de East Belgian en de Condroz keihard aanvallen, de titel is en blijft mijn ambitie! In de proeven die we reden waren we bijna dan een seconde per kilometer sneller dan de Ascona van Prinzie, ik blijf er 100% in geloven. Maar als het niet zou lukken zal ik wel de eerste zijn om Stefaan en Sharon proficiat te wensen.”
Paul Lietaer heeft nog maar eens zijn fenomenale stuurmanskunst getoond in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De snelle snor stuurde zijn Subaru Legacy RS naar een 6de plaats algemeen, maar liefst 8 minuten voor de tweede in Historic, de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie.
Nochtans had het anders kunnen verlopen, want op de eerste proef bewees Stefaan Stouf met een tweede tijd op amper 3 tienden dat zijn Ford Sierra Cosworth wel een speelkameraad kon zijn voor de Subaru. Alleen moest Stouf na de tweede proef al opgeven met een losgekomen turbodarm.
"Onze Subaru is dit jaar niet alleen snel, maar ook erg betrouwbaar," vertelde Paul Lietaer, die het jammer vond dat zijn concurrent zo vroeg uitgevallen was. "Ik heb nog geprobeerd om wat te spelen met de R5's, maar die zijn tegenwoordig ook verder geëvolueerd. In de regen was het met deze banden bijna onverantwoord, maar ik hoefde geen risico's meer te nemen."
Achter Lietaer werd een spannende driestrijd verwacht tussen de titelkandidaten. Robin Maes nam de beste start, maar de BMW-rijder moest vrijdag opgeven met een gebroken bediening van de versnellingsbak. Zaterdag werd hij na de eerste ronde, weer na schakelproblemen, uit koers genomen wegens tijdsoverschrijding. Gunther Monnens, die zijn Escort verkocht en de Transeurope nog eens huurde, stevende af op een mooie 2de plaats: "Motorisch is de TE sterker dan de Ford, maar de Opel is veel zwaarder op de neus, hij heeft meer power en minder gewicht op de achtertrein. Het vergde een aanpassing, want de TE is veel moeilijker te temmen op glad asfalt. Maar, als we achter Lietaer finishen, dan doen we een goede zaak..."
Helaas voor de Limburger brak de aandrijflijn, waardoor Stefaan Prinzie onverhoopt zijn leidersplaats kon behouden met een tweede plaats. "Ik was niet tevreden over de nieuwe ophanging, opgebouwd volgens de specificaties van de ontwikkelaars van destijds. En zaterdagmiddag hadden we een probleem met de starter en het vliegwiel, waardoor ik de wagen niet meer stil mocht leggen... We hebben het overleefd," lachte de lokale held uit Houthulst.
Jens Maes werd met zijn Opel Ascona heel mooi derde, voor Arthur Kerkhove, die zaterdag vreesde dag de versnellingsbak aan vervanging toe was. Maar, ook al kraakte de bak, de Ford Escort hield stand tot de finish. De top 5 werd vervolledigd door Christophe Declerck met zijn prachtige BMW M3 E30.
Voor de jongeren van het Junior Belgian Rally Championship bood de afwezigheid van Guillaume de Mevius, die afgetekend aan de leiding staat in het kampioenschap, een ideale kans om in zich in de kijker te rijden. Aanvankelijk leken we een mooie strijd te krijgen, maar al snel bleek Sébastien Bedoret toch te sterk voor de concurrentie.
Met 14 snelste tijden op 18 verreden klassementsproeven, zette Sébastien Bedoret de wedstrijd al snel naar zijn hand. De 21-jarige piloot werd logischerwijze beloond voor zijn sterke prestatie met de Junior Award, goed voor een gratis deelname aan de East Belgian Rally.
"Deze proeven liggen me goed. Hier maakte ik twee jaar geleden mijn rallydebuut," vertelde Sébastien, die slechts één spannend momentje had. "In de regen gleed ik iets te ver naar buiten en een elektriciteitspaal kwam wel heel dicht, maar we hadden nog 5 cm over!"
Voor Bedoret was het alvast een goede opwarming voor het vervolg van zijn campagne in het ERC Junior. "We reden in Polen de motor stuk, waardoor ik niet van de partij was in de Barum. Vandaar dat we deze wedstrijd op ons programma hebben gezet. Zo kan ik nog wat ritme opdoen voor de EK-manche in Rome."
Romain Delhez bleef in het begin goed in de buurt met zijn Opel Adam R2, maar een geblokkeerde versnellingsbak deed hem al vroeg de das om. Ook Niels Reynvoet behoorde bij de vroege uitvallers, net als Stijn Pacolet, die op weg naar de eerste proef zonder remdruk viel. Pacolet zou wel opnieuw starten en nog vierde worden.
Vooraan werd Jelle Vermeire, die tevergeefs bleef vechten om de kloof met Bedoret te dichten, mooi tweede. Maar, de hoofdprijs had hij vrijdag voor de start al gewonnen, want zijn vrouw Michelle Demeestere schonk vrijdagochtend het leven aan Amber, het zusje van Helena.
"Ongelofelijk! We waren aan het verkennen donderdag, maar plots moest ik naar het ziekenhuis. Amber werd om 9h 's ochtends geboren, dus ik had amper geslapen voor de start. Maar, dat vergeet je wanneer je aan het rijden bent," genoot Jelle Vermeire, die zaterdag al even werd aangemoedigd door zijn kersverse dochter.
Pierre Vauterin scoorde de punten van de derde plaats, waardoor hij opgerukt is naar de vierde plaats in de stand van het Junior BRC.
"Het was een lastige wedstrijd, want de proeven zijn verrassend glad hier. Op de Zilverberg zijn we rond gegaan. Maar ik heb me goed geamuseerd. Ik moest er wel even in komen, want in Ieper moest ik al vroeg opgeven met een motorbreuk. Het was in feite al van de Wallonie geleden," vertelde Pierre.
De volgende en voorlaatste manche van het Junior BRC is de East Belgian Rally op 30 september.
Junior BRC na 7/9 manches: 1. de Mevius 92 pin; 2. Bedoret 56; 3. Vermeire 44; 4. Vauterin 41; 5. Delhez 29; 6. Pacolet 22; 7. Reynvoet 15; 8. Dewallef 11; 9. Degeer & Wagemans...
Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf mikten dit weekend in de ConXioN Omloop van Vlaanderen op een plaats in de Top 6. Ze eindigden met hun Ford Fiesta R5 op de vijfde plaats. Opdracht volbracht in de 7de manche van het Belgian Rally Championship, al zat er nog meer in, want het was een bewogen wedstrijd voor het Ford-duo.
De start van Pieter-Jan en Yves mocht gezien worden. Na de eerste twee proeven in het donker klokte de Ford Fiesta R5 als vijfde af, maar op het einde van de eerste avond stond Pieter-Jan op de zevende plaats.
"Ik had voor de tweede lus de side pods van de verstralers, de grote lampen op de hoeken om de koorden bij het insturen van de bocht goed te verlichten, niet laten monteren. Een vergissing, want ik miste twee keer het juiste punt om in te sturen, waardoor ik op het vuil rechtdoor schoof. Het deed mijn vertrouwen ook geen goed. We verloren twee plaatsen," vertelde Maeyaert.
Zaterdag werd de achtervolging ingezet, tot het in de late namiddag begon te regenen.
"In Rumbeke gingen we rond. We kwamen in een zware stortbui terecht en in een remzone blokkeerden de wielen. We schoven van de baan. Voor de start van de Zoning wilde de motor niet starten. Dat heeft ons nog eens twee minuten straftijd gekost. Ik reed ook nog lek in de laatste bocht op die proef en tijdens de service bleek ook de versnellingsbak aan vervanging toe. Het team heeft keihard gewerkt om de wagen binnen de tijd weer klaar te krijgen voor de slotronde. De beoogde top 6 leek ver weg op dat moment, maar we waren er nog bij," vertelt Pieter-Jan.
In de allerlaatste ronde rukte de Ford-rijder toch nog op naar een knappe 5de plaats algemeen. In de gietende regen schoof hij nog eens van de baan in Houthulst, waar meerdere rijders zich lieten verrassen.
"We zijn dit weekend niet van pech en foutjes gespaard gebleven, maar we staan wel in de top 5 aan de finish. Het waren echt moeilijke omstandigheden en ik ben trots op een aantal van onze tijden. In de regen kon ik me nog eens amuseren met de "Escort stijl", lekker dwars door de bochten. Zo reden we op de laatste proef een mooie tweede tijd. De progressie met de Ford gaat verder," besluit Pieter-Jan Maeyaert.
Met de 58ste ConXioN Omloop van Vlaanderen werd dit weekend de finale van het Belgian Rally Championship ingezet. Het was een erg boeiende strijd. Felle regen leek de wedstrijd in de slotfase in het voordeel van Andy Lefevere te doen kantelen, maar toen die zelf in de fout ging, pakte Vincent Verschueren zijn tweede overwinning van het seizoen. De Skoda-rijder uit Zingem neemt een optie op een eerste Belgische titel.
De ganse wedstrijd stond in het teken van de strijd tussen de drie titelkandidaten, Skoda-rijders Kris Princen en Vincent Verschueren en Peugeot-piloot Kevin Abbring, die recent de Ypres Rally won. De vierde die zich in het strijdgewoel mengde was lokale specialist Andy Lefevere, die voor de gelegenheid een Skoda Fabia WRC had gehuurd, een wagen die geen punten scoort in het Belgisch kampioenschap.
Kris Princen opende vrijdagavond het beste, maar zaterdagochtend ging hij aan hoge snelheid van de baan in Passendale, verrast door koude banden. Vincent Verschueren nam het commando over, maar Lefevere bleef aanklampen. Toen het in de slotfase begon te regenen, maakte Verschueren een klein foutje, waardoor de kloof gedicht werd. Lefevere leek in Passendale, in de gietende regen, de beslissing te forceren met een kanontijd: 20 seconden sneller dan de rest. Maar, op de volgende proef, in Houthulst, ging de garagehouder van de baan.
"Ik had vooraan regenbanden gelegd, maar achteraan stond ik nog op banden voor droog weer. Bij het remmen voor een chicane, blokkeerden de wielen achteraan door watergladheid. Ik heb nog aan de handrem getrokken en we zijn zijdelings op de chicane geknald. Helaas was de ophanging stuk en kon ik niet verder. Heel jammer, want ik had de overwinning voor het grijpen," aldus Lefevere.
Vincent Verschueren liet zich in de slotfase niet gek maken. Hij bouwde voldoende zekerheid in om zijn punten voor het kampioenschap niet in gevaar te brengen. Die keuze werd beloond met een knappe overwinning, waardoor hij zijn voorsprong op zijn titelrivalen vergroot tot 16 punten met nog twee rally's te rijden.
"Ik dacht dat het weer niet zou lukken toen het begon te regenen, want ik wilde geen risico's nemen. De Omloop is een van mijn lievelingsrally's, maar ik heb hier zelden geluk. Ik ben strak en geconcentreerd blijven rijden en dat werd beloond. Ik voelde me vandaag heel zeker in de Skoda, maar toen het zo fel regende moest ik geen risico's nemen, want ik deed al een gouden zaak voor het kampioenschap."
De tweede plaats ging naar Kevin Abbring, die met de Peugeot nooit een vuist kon maken. "Ik heb even hard gereden als in Ieper, maar hier volgden de tijden niet. Ik begrijp het niet. Misschien is het de configuratie van de proeven. Ik ben blijven aanvallen, zoals ik altijd doe," vertelde Abbring, die voor de eerste keer de Omloop van Vlaanderen reed.
Voor de derde podiumplaats werd de ganse dag fel gestreden tussen de overige R5-rijders. Polle Geusens ging in Rumbeke in de regen door watergladheid definitief van de baan. Pieter-Jan Maeyaert liet vrijdagavond tijd liggen door twee kleine foutjes, waarna hij in de regen nog eens van de baan ging en de motor even weigerde te starten voor de Zoning. Maeyaert werd nog vijfde. De derde plaats ging naar Didier Duquesne, die vrijdagavond op de eerste plaats aan hoge snelheid in een maïsveld schoof en die vandaag een veld bloemkolen ging bezoeken.
"Ik heb een paar keer serieus geluk gehad. In de laatste ronde reed ik het achterwiel nog eens krom, maar we staan wel op het podium," lachte de piloot van de blauwe Ford Fiesta R5.
Achiel Boxoen, de jonge rekruut van Skoda België die Freddy Loix moet opvolgen, rukte na een verstandige en progressieve wedstrijd op naar een knappe en onverhoopte vierde plaats. "Ik heb deze zomer niet meer met een rallywagen gereden. Blijkbaar heeft de rust me mentaal goed gedaan. Ik was minder nerveus en in de slotfase kon ik het hoofd koel houden. Opdracht volbracht," genoot Boxoen.
De winnaar in Historic, Paul Lietaer, stuurde zijn Subaru Legacy RS naar een erg mooie 6de plaats algemeen, voor de snelste Gr.N-rijder, Bert Coene. Franky Boulat werd voor het derde jaar op rij kampioen in de M Cup met een mooie 9de plaats. De kempenaar was ook de snelste bij de achterwielaandrijvers, want Fredericq Delplace werd na een schuiver in de slotfase 10de met zijn Porsche 997 GT3.
Bij de Juniors stond er geen maat op Sébastien Bedoret, tevens winnaar van de Junior BRC Award, goed voor een gratis deelname aan de East Belgian Rally.
Het RACB Criterium werd gewonnen door Wim De Reu, terwijl Bram Fonteyne de eerste laureaat is van de E-Rally, een regelmatigheidswedstrijd voor elektrische en hybride wagens.
Afgezien van een foutje in de Rally van Haspengouw, werkte Polle Geusens een feilloos seizoen af met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties. De progressie was duidelijk. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen was Polle, genavigeerd door Filip Cuvelier, op weg naar een sterke 4de of 3de plaats, tot hij verrast werd door watergladheid in Rumbeke.
Dankzij een extra inspanning van enkele partners, ging Polle toch van start in de klassieker in Roeselare in plaats van in de East Belgian Rally aan te treden. Daardoor was de voorbereiding kort, want Polle verhuisde vorige week met zijn vriendin naar een nieuwe woonst. Er was geen tijd om vooraf even te testen met de Ford Fiesta R5 van Renties en dat was te merken in de openingsfase. Het was meer dan twee maanden geleden dat ik nog gereden had en dat merkte ik wel in het begin. Ik was niet scherp genoeg. Bovendien moesten we na 2 KP's de benzinepomp wisselen, want die gaf niet voldoende benzinedruk in de hoge toeren. De vervanging kostte wel extra servicetijd," bekent Polle, die vrijdagavond kon afsluiten op de 6de plaats.
Zaterdag ging het een stuk vlotter. Het juiste gevoel kwam terug en Polle klokte een aantal mooie tijden, al was de eerste ronde ook lastig. "Het was deze ochtend nog een beetje nat in Passendale, wat de proef erg verraderlijk maakte. Ik had de afstelling wat zachter gezet voor meer tractie bij nat weer, maar de resterende vier proeven van de eerste ronde waren kurkdroog. We hebben de set-up snel terug harder gezet."
Polle paste zijn rijstijl aan. Minder forceren, minder agressief rijden leverde betere chrono's op. De weg naar een dichte ereplaats lag open, tot de Renties Fiesta van de baan schoof in de regen op de proef van Rumbeke.
"We stonden op banden voor droog weer en plots begon het erg hard te regenen. 2 km na de finish, in een remzone na een snel recht stuk, begon de Ford te schuiven door watergladheid. Er was geen houden aan. We schoven rechtdoor in een tuin en stopten vlak voor het huis, maar onderweg hadden we wel een boomstronk geraakt, waardoor een wiel afgebroken was. Een klein foutje met grote gevolgen, want voor de rest was de wagen niet beschadigd."
Wat de volgende wedstrijd wordt van Polle Geusens en Filip Cuvelier is nog niet zeker. Hopelijk zien we Polle en Filip snel terug in actie.
Na zes manches blijft de titelstrijd in het Historic Belgian Rally Championship bijzonder spannend. Na twee maanden pauze, staan de titelkandidaten allemaal aan de start van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Toch zijn de titelkandidaten niet de favorieten in Roeselare.
Iedereen kijkt immers uit naar het duel tussen Paul Lietaer met zijn Subaru Impreza Legacy, de winnaar van de Ypres Rally, en Stefaan Stouf met zijn prachtige en vooral krachtige Ford Sierra 4x4 Cosworth. Een Top 10, zelfs een dichte ereplaats is niet uitgesloten voor deze twee kleppers.
Voor de titelstrijd kijken we eerder naar de strijd tussen kampioenschapsleider Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona 400, uitdager Robin Maes met zijn gillende BMW M3 en Gunther Monnens, die met zijn Ford Escort meesterlijk naar de overwinning reed in de Sezoensrally. Het verschil tussen deze drie kemphanen in het kampioenschap bedraagt amper 6 punten!
Er zijn nog meer kanshebbers in deze ConXioN Omloop van Vlaanderen, zoals Guino Kenis met zijn BMW M3 E30, die in Bocholt meteen mee kon strijden voor de overwinning. Frank Baert start met zijn Ford Sierra Cosworth, terwijl Jens en Steven Maes elk mikken op een dichte ereplaats met een Opel, net als Chistophe De Leeuw. Arthur Kerkhove, nog altijd erg mooi vijfde in de tussenstand van het kampioenschap in zijn debuutjaar, verdedigt zijn kansen met zijn vertrouwde Escort. Met routinier Geert Vandoorne en de Brit Graham Samuel heeft hij twee interessante referenties. Dirk Vermeersch blijft voor een originele noot zorgen met zijn Fiat 124 Abarth, een wagen die perfect beantwoord aan de spirit van de Historic rallysport.
Na zijn dominante overwinning in de Ypres Rally, heeft Guillaume de Mevius de titel in het Junior BRC al bijna op zak. De piloot van het RACB National Team heeft al 92 punten gescoord, ondanks twee opgaves, terwijl Romain Delhez, de tweede in de tussenstand, 28 punten heeft. De leider in het kampioenschap kijkt in Roeselare vanaf de zijlijn toe hoe zijn rivalen de kloof trachten te verkleinen.
Voor de dichtste ereplaats blijft de strijd wel boeiend, want Romain Delhez, die een prachtige Rally van Duitsland achter de rug heeft, verdedigt zijn tweede plaats. De Opel Adam-rijder heeft één puntje voorsprong op Pierre Vauterin en Jelle Vermeire, die in eigen streek willen schitteren. Ze moeten beiden uitkijken voor Sébastien Bedoret, die met 22 punten op de 5de plaats volgt met zijn Peugeot 208 R2.
Niels Reynvoet (Ford) en Thibaud Mazuin (Skoda) willen in de eerste plaats de finish halen om zoveel mogelijk ervaring op te doen.
Junior BRC na 6/9 manches: 1. de Mevius 92 pin; 2. Delhez 28; 3. Vauterin & Vermeire; 5. Bedoret 22; 6. Reynvoet 15; 7. Pacolet 12; 8. Dewallef 11; 9. Degeer & Wagemans...
De 58ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen presenteert op sportief vlak een innovatie met de eerste editie van de E-Rally voor elektrische en hybride wagens, maar, natuurlijk kijkt iedereen uit naar het vervolg van de titelstrijd in het Belgisch rallykampioenschap. Twee maanden na de Ypres Rally maken de rallyfans zich op voor een bloedstollende finale van het kampioenschap.
In Ieper verspeelde Vincent Verschueren zijn leidersplaats aan Kris Princen, gewoon omdat de GoDrive-piloot besliste om geen punten te scoren in Ieper. In Roeselare moet Vincent Verschueren bewijzen dat het inzetten van zijn joker in Ieper geen vergissing was. De Skoda-rijder was vorig jaar ook op weg naar de tweede plaats in Roeselare, tot hij uitgesloten werd na motorproblemen…
Kris Princen, die vier puntjes voorsprong heeft, reed eveneens een beresterke Ypres Rally, maar de piloot van de Skoda Fabia R5 van BMA verloor in de Westhoek kostbare punten door een lekke band. Een dergelijk voorval kan Princen missen in Roeselare.
Kevin Abbring komt zeker met vertrouwen naar Roeselare, nadat hij in Ieper zijn Peugeot 208 T16 naar de overwinning stuurde. Een zege die voor een vertrouwensboost zal zorgen.
Lefevere voluit voor winst
De drie titelkandidaten starten als favorieten, maar vorig jaar bewees Chris Van Woensel op de West-Vlaamse proeven dat een WRC zeker niet kansloos is tegen de R5's op het gladde asfalt. Voor Van Woensel had zijn schitterende zege in de ConXioN Omloop van Vlaanderen nare en onvoorziene gevolgen, want hij mag zijn Mitsubishi Lancer WRC05 dit seizoen niet inzetten in het Belgisch kampioenschap. Het zal Andy Lefevere niet beletten om voluit voor de aanval te kiezen met de Skoda Fabia WRC.
"Ik ga voluit voor de zege met de WRC, die goedkoper is om te huren dan een R5. Mijn situatie is niet te vergelijken met die van Van Woensel. Als ik win, dan huur ik volgend jaar wel een andere auto," vertelde Lefevere, die in 2007 al eens tweede was in zijn thuisrally. "Ik wil gewoon nog eens genieten aan het stuur van een WRC. De Skoda is me prima bevallen in Staden. Hij is toch agressiever dan een R5, al is de ophanging van een R5 wellicht nog efficiënter."
Het startveld bij de R5's oogt nog indrukwekkender, want ook Melissa Debackere en Achiel Boxoen zullen de kleuren van Skoda verdedigen met hun R5's. Kevin Demaerschalk zal de kleuren van Citroën verdedigen in de DS 3 R5 van J-Motorsport en Polle Geusens wil zijn sterke prestaties van Ieper en Bocholt bevestigen in de Renties Ford Fiesta R5, terwijl Pieter-Jan Maeyaert zijn progressie verder wil zetten. Didier Duquesne is ook vertrouwd met de proeven in Roeselare.
Met drie Porsches, zien we opnieuw een sterke delegatie GT's, met onder andere de 997 van hoofdsponsor Chris Debyser, die het op zal nemen tegen Fredericq Delplace en Henri Schmelcher. Johan Dekens moet na Kasterlee forfait geven omdat hij zijn wagen niet tijdig hersteld krijgt.
Outsiders voor een dichte ereplaats zijn de Mitsubishi-rijders die de streek uitstekend kennen, zoals Bert Coene, Hans Depla, Philip Barbier en Dennis Degroote.
De Pinto Cup start het najaar op 3 september in de Rallye de la Semois, in de provincie Namen. Vijf teams trekken ten strijde tegen elkaar op het wondermooie parcours rond Bièvre. Opvallende afwezige is Koen Verhaeghe die de voorkeur geeft aan de Omloop van Vlaanderen, datzelfde weekend.
Komend weekend geven Christof Anckaert, Franklin Temperville, Jeroen Van Wanseele, Rik Vannieuwenhuyse en Sam Warnez elkaar partij in de Rallye de la Semois, een van de meest aantrekkelijke wedstrijden van België en voor de tweede keer op de kalender van de Cup.
“Rik Vannieuwenhuyse en Rudy Catteeuw hebben me warm gemaakt voor deze wedstrijd. Ze waren vol lof over de proeven en de organisatie. Alles wat ze zeiden bleek te kloppen”, aldus regerend kampioen Jeroen Van Wanseele die vorig jaar voor het eerst deelnam. “Prachtige proeven, een fantastische sfeer en een geweldig weekend onder vrienden in een mooie streek.” Van Wanseele zag dit jaar de finish nog niet. “We zijn al twee keer uitgevallen, dus we hebben er echt wel zin in. We zijn allemaal aan elkaar gewaagd op een parcours dat toch heel wat lef vraagt”, aldus Van Wanseele die nog goed nieuws had, want hij zal ook de resterende manches van de Pinto Cup afwerken.
Er wordt uiteraard ook uitgekeken naar de prestaties van Rik Vannieuwenhuyse die de jongste twee manches, de Rally van Wervik en de Ypres Rally, won. “Het is een uniek parcours, we worden er hartelijk ontvangen, er hangt een toffe sfeer en er is veel belangstelling”, opent co-rijder Kenny Deroo. Het duo heeft de titel met twee overwinningen nog niet opgegeven. “Alles is nog mogelijk. We gaan altijd voor de overwinning, maar uitrijden is een must, zeker in functie van het kampioenschap. Uitrijden is al een redelijke opgave daar.” Vorig jaar werd het duo tweede, achter een ongenaakbare Van Wanseele die zelfs op het algemene podium stond bij de historics.
Ook Christof Anckaert staat terug aan de start. Ook hij moest al twee keer de wagen vroegtijdig op kant zetten dit jaar en is dus gebrand op een mooie prestatie, maar in tegenstelling tot Van Wanseele en Van Nieuwenhuyse heeft Anckaert geen terreinkennis, net zoals Sam Warnez. De Moorselenaar kan wel rekenen op de nota’s van de ervaren Kurt Declerck. Ook voor Franklin Temperville wordt het een vuurdoop. Grote afwezige is de leider in de Pinto Cup, Koen Verhaeghe. Hij gaf de voorkeur aan de Omloop van Vlaanderen. Verhaeghe kan wel al twee overwinningen en twee podiumplaatsen inbrengen in zijn eindresultaat en kan dus zonder veel gevolgen de Semois links laten liggen.
Het rallycentrum ligt in Bièvre. Eerste proef is om 08u12. (info: www.promoracing.be)
Tussenstand: Verhaeghe: 102; Vannieuwenhuyse: 58, Temperville: 48, Warnez: 22
Twee maanden na de Ypres Rally, gewonnen door Kevin Abbring en Pieter Tsjoen, herneemt het Belgian Rally Championship volgend weekend in Roeselare. De 58ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen pakt uit met een aantal verrassende vernieuwingen. Zo verhuist het rallycentrum voor het tweede jaar op rij.
Vorig jaar leek de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 7de manche van het Belgisch kampioenschap, een nieuwe locatie gevonden te hebben in de buurt van het station, maar dit jaar verhuist de wedstrijd opnieuw. Deze keer wordt het hoofdkwartier van de wedstrijd ondergebracht in de gebouwen van Team Floral op de Zoning van Roeselare. Een locatie die elke rallyfan kent.
"Dit jaar wordt alles opnieuw gecentraliseerd, wat de sfeer ten goede zal komen," vertelt voorzitter Joost Demeestere. "Het grote ronde punt op de Zoning, bekend van de showproef die er jarenlang verreden werd, zal het centrum worden van het servicepark. Het podium komt midden op het rond punt. De straten ernaast zijn voorzien voor het servicepark en parkeren wordt bijzonder makkelijk voor de toeschouwers die via afrit 7 van de E403 komen. Zij kunnen parkeren in de Maislaan, een weg die vroeger ook gebruikt werd voor de Zoningproef."
Bij het rallycentrum zal de kayakclub, die vroeger de deuren moest sluiten tijdens de wedstrijd, volgend weekend geopend zijn en gebruikt worden als cafetaria voor de toeschouwers.
Voor de liefhebbers van het spektakel van een rondkoers, is er goed nieuws. De showproef op de Zoning krijgt een opvolger. Er is een nieuwe rondkoers voorzien van 6,71 km lang, op wandelafstand van het servicepark. Een proef die op smallere baantjes drie keer verreden wordt op zaterdag.
Naast de nieuwe Zoningproef, werd ook de proef van Passendale gewijzigd. Ook deze proef heeft voortaan een "rondje", waardoor de proef 17 km lang wordt. Meteen de langste proef van de wedstrijd die opnieuw gespreid is over twee dagen. Vrijdagavond om 18h15 rijdt de eerste wagen over het startpodium om vervolgens twee keer de proeven van De Ruiter en Beveren af te werken, goed voor een afstand van 33,06 km tegen de chrono. Op zaterdag 2 september volgen nog eens drie lussen van 5 proeven: Passendale, Houthulst, Zilverberg, Rumbeke en Zoning. Omstreeks 20h15 weten we wie Chris Van Woensel zal opvolgen op de erelijst van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, na een boeiende wedstrijd van 198 km tegen de chrono.
Meer informatie op www.omloopvanvlaanderen.be.