ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Afgelopen weekend maakte Freddy Loix bekend dat hij niet aan de start zal komen van de Condroz Rally. Net als vele andere teams ontbreekt het de Belgische kampioen aan budget om met een opwagen te kunnen strijden in Hoei. Bij een viertal lokale rallyfans was de ontgoocheling dusdanig groot dat het topduel Loix-Loeb er niet kwam in hun thuisrally dat ze prompt een actie starten op facebook.

Via ‘Groupe de soutien pour que Freddy Loix puisse rouler au Condroz‘ roepen ze alle rallyfans op om bij te dragen en zo het benodigde budget te verzamelen. U kan steunen door 5 euro (meer mag natuurlijk ook) te storten op BE34 0639 0553 9390 BIC GKCCBEBB . Deze rekening is eigendom van Jérôme Dosogne. Vergeet niet om de gegevens te preciseren (Soutien Freddy Loix – Naam en voornaam – Overgeschreven bedrag).

Fast Freddy is alvast erg onder de indruk van de actie van zijn fans en hij belooft er alles aan te doen om toch aan de start te staan. Daarvoor wordt gerekend op 6000 à 7000 kleine bijdragen (tenzij er grote sponsors op de kar springen). Om het initiatief tot een goed eind te brengen kregen Loix en zijn fans enkele dagen respijt van de organisatie om hun inschrijving te voltooien.

We merken ook op dat indien het initiatief niet succesvol is, het geld volledig terugbetaald of gedoneerd wordt aan een goed doel waar Freddy de peter van is.

Op zaterdag 19 oktober ging de 2 de hoppeland rally van start . Voor ons begon het allemaal niet zo goed , bij het verlaten van het wagenpark wilde de escort niet starten . Zo moesten we onze mooie startplaats met nr 3 afstaan en starten op nr 11 . Een heleboel tijd verloren maar niet getreurd we kwamen voor het spektakel , klassement was ondergeschikt .

Na een beetje aanpassen verliep alles vlot en konden we de toerschouwers verwennen met dwarse passages . Halfweg de wedstrijd begon het te regenen en werd het spekglad met talrijke sortie’s tot gevolg maar niks ergs .

Op dat moment begaf de koppeling terug van de escort die nog maar pas vernieuwd was . Jammer want we amuseerden ons en konden dit keer rijden zonder de stress, want tijden interesseerden ons niet .

Alvast bedankt aan Jochen voor de goede samenwerking dit jaar , misschien kunnen we volgend jaar terug enkele wedstrijden samen rijden . Nu op naar de Condroz die voor ons wel belangrijk is ifv het Belgisch kampioenschap .

Jochen :Al een tijdje geleden werd afgesproken samen met Patrick dat we dit jaar nog de Hoppeland Rally zouden rijden in de Ford Escort MK II. Patrick werd vorig jaar 3e en daarmee kregen we dan ook startnummer 3 toegewezen.

Tijdens de verkenningen werd duidelijk dat het een snel en zeer tof parcours was. Misschien waren de kp’s meer geschikt voor de Porsche, maar er werd geopteerd om met de Escort het publiek te vermaken. Patrick wou immers geen risico nemen door met de Porsche te starten in functie van de Condroz.

Zaterdagmorgen werden we opgeschrikt toen de wagen niet wilde starten in het wagenpark. Het bleek een defecte bougiekabel te zijn. Met de nodige hulp van Servicteam Vermeulen konden we vertrekken naar de eerste kp, na een lange verbinding.

De eerste kp werd rustig afgewerkt en het was terug wennen aan de Escort voor Patrick. Toen we aan de stop kwamen bleek dat we dezelfde tijd geklokt hadden als Cailliau (Audi), dus waren we tevreden. De 2e ronde werd dan ook aangevat en er werd een tandje hoger geschakeld, maar het spektakel bleef prioritair. Ondertussen gingen de hemelsluizen open wat resulteerde in vette wegen. Alles verliep vlekkeloos tot we plots op de 4e kp zonder koppeling vielen.

We haspelden nog de kp af tot aan de finish, maar met nog een lange verbinding en een kp van een 12tal km te gaan, werd geopteerd de handdoek te gooien.

Graag wil ik nogmaals Patrick bedanken voor de mooie kans die hij me dit jaar gegeven heeft om een paar BK manches af te werken in de Porsche en de Hoppeland met de Escort. Serviceteam Vermeulen verdient zeker ook een pluim voor al het vlekkeloze werk dat men geleverd heeft. Bedankt ook aan de supporters die alle verplaatsingen maakten om MAS-Racing te komen aanmoedigen.

Zelf hoop ik van harte dat Patrick de titel kan behalen in de Condroz Rally. Geen gemakkelijke opdracht maar met veel steun en opgekomen supporters moet dit zeker lukken. Wees er dus zeker bij in de Condroz rally om MAS-Racing naar de titel te helpen!”

Op de volgende website namelijk op ;

http://www.bekaertlouage.be/pages/rouwregister.php?id=115 ) ;

kan u uw rouwbetuiging overmaken aan de familie van de overledene.
De mails worden daar dan ook verzameld, afgedrukt en toegevoegd aan het rouwregister.

De afscheidsplechtigheid gaat door in de aula van het crematorium‘Uitzicht’, Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk op zaterdag 19 oktober 2013 om 14 uur.

Ik wens mijn oprechte medeleven over te maken aan Bianca , familie en vrienden . R.I.P. Carl Lagae.

Passie voor de rallysport kent geen grenzen. Letterlijk en figuurlijk. Jourdan Serderidis, de zakenman van Griekse afkomst die vanuit België zijn Luxemburgs bedrijf runt, heeft beslist een belangrijke stap te zetten in 2014. Hij zal immers met zijn Ford Fiesta R5 11 wedstrijden van het Wereldkampioenschap Rally rijden in het kader van WRC-2.

Jourdan Serderidis is sinds zijn debuut in 2012 een vertrouwd gezicht in de Ford Fiesta Sport Trophy, nadat hij op latere leeftijd in de ban geraakte van de rallysport. “Ik ben een ‘jonge’ piloot met amper anderhalf seizoen ervaring in de rallysport,” lacht Jourdan.“Mijn eerste meters aan het stuur van een rallywagen waren een openbaring. Natuurlijk is mijn eerste doelstelling progressie maken. Maar, ik maak progressie zoals iemand met zin voor verantwoordelijkheid. Ik ben 49 jaar en ik was nooit een losbol in het leven. Ik heb eerst ervaring opgedaan met een kleine Honda Civic en daarna met een Ford Fiesta R2. Nu wil ik mijn leerproces verder zetten met een Ford Fiesta R5.”

Recent maakte Jourdan kennis met onverhard in de Rally van Polen in het Europees kampioenschap. Dit seizoen komt hij nog aan de start van de Condroz Rally en de Wales Rally GB, waar hij zijn debuut zal maken in het Wereldkampioenschap. Stuk voor stuk deelnames als voorbereiding op een goed gevuld seizoen 2014: “Ik ga voluit voor het beleven van mijn passie. Ik heb mijn professionele agenda afgestemd op het programma dat we samen met Team Floral hebben uitgestippeld. Het programma bestaat uit de tien Europese wedstrijden van het Wereldkampioenschap, aangevuld met de Rally van Australië in WRC-2. We zullen ook een aantal wedstrijden ‘bij ons’ rijden, zoals de Rallye des Ardennes, de Rally van Wallonië, de Rally van Famenne en de Rally van Luxemburg.”

Wat de sportieve ambities betreft, is Jourdan natuurlijk realistisch: “Het niveau in WRC-2 zal in 2014 nog hoger liggen, want er zullen veel jonge talenten deelnemen aan dit kampioenschap dat de opstap vormt naar het grote werk in het Wereldkampioenschap. Ik ga als amateur proberen elke wedstrijd vooruitgang te maken. Dat is mijn aanpak sinds mijn debuut. Mijn progressiemarge is nog enorm. Ik neem dit programma heel serieus, want door de snelle opeenvolging van wedstrijden wordt het zeker geen gezondheidswandeling. Ik ga werken aan mijn fysieke conditie om helemaal klaar te zijn voor de Rally van Monte-Carlo. In de maand december gaan we het logistiek programma uitwerken samen met de gekozen copiloot en Team Floral. Deze rally’s worden een levenservaring. We willen samen met Team Floral progressie maken. In mijn ogen is het belangrijk om in vertrouwen samen te werken. Dat vertrouwen is wederzijds tussen Team Floral en mezelf.”

De 33ste TBR rally werd stopgezet nadat Carl Lagae overleed na een sortie op KP Beselare . Carl die op dat moment aan de leiding reed in de Historic klasse maakte met zijn zelfopgebouwde Ford Escort een schuiver met fatale afloop . Carl was ook eigenaar van XRST en bouwde wagens voor o.a. Daniel Verschaeve , Kurt Olivier , Frank Caby , Ferdi Perneel .

Gisteren vertelde Carl mij nog dat hij zo graag de TBR wou winnen nadat hij er dit jaar al een paar keer bijna in geslaagd was ... het mocht niet zijn ... R.I.P. Carl Lagae .

Mijn diepste medeleven en oprechte deelneming en veel sterkte voor Bianca , de familie en vrienden .

Hij mag dan wel negenvoudig wereldkampioen rally zijn en haast alle wereldrecords rally op zijn naam hebben staan, Sébastien Loeb blijft eerst en vooral een gepassioneerd rijder. Die passie voor de autosport komt hij delen met het Belgische publiek en wellicht talrijke liefhebbers uit andere landen: begin november verschijnt hij immers aan de start van de 40ste Rallye du Condroz aan het stuur van een Citroën DS3 WRC!

Hoewel hij met de Rally van de Elzas zijn laatste WRC-wedstrijd reed, heeft Sébastien Loeb geenszins de intentie om de rally voor bekeken te houden, ook al ligt zijn prioriteit vanaf 2014 bij het wereldkampioenschap voor toerismewagens (WTCC), uiteraard aan het stuur van een Citroën.

Hij ging dan ook graag in op de uitnodiging om deel te nemen aan de populairste rallywedstrijd van België aan het stuur van een Citroën DS3 WRC, een operatie die op touw werd gezet met verschillende partners, zoals Citroën Belux, Gordon Finest Beers, Michelin en de Motor Club de Huy. “De baas wil me nu al weer achter het stuur zetten van een rallywagen”, glimlacht Sébastien Loeb. “Natuurlijk heb ik al heel wat horen zeggen over de Condroz binnen het Citroën Racing-team. Zowel Yves Matton als ‘Centurion’ (alias Marc Germain, de osteopaat van het team) hadden het er geregeld over. Deze rally zal ongetwijfeld iets weghebben van Le Touquet, met heel wat veranderende gripomstandigheden, smalle wegen en vooral heel wat geglij! Ik heb nog nooit een rally gereden in België, en kijk ernaar uit om deze rally te ontdekken.” (Loeb heeft op circuit Zolder wel al een wedstrijd in de FIA GT gereden)

Sébastien Loeb zal vergezeld worden van echtgenote Séverine, die naast hem plaatsneemt aan boord van een Citroën DS3 WRC: “Séverine was meteen enthousiast over dit project, want ze vindt het geweldig om een à twee keer per jaar een rally mee te rijden aan mijn zijde. We weten dat er ons enkele mooie momenten te wachten staan. Voor ons is het vooral de bedoeling om er plezier aan te beleven, maar natuurlijk wil ik ook een mooi resultaat neerzetten…”.

Naast Loeb ook Matton en Elena

Sébastien Loeb zal in elk geval kunnen rekenen op de waardevolle tips van zijn baas, Yves Matton. Als hij niet in Satory verblijft bij Citroën Racing of op locatie is voor het Wereldkampioenschap Rally, verblijft de teamdirecteur immers in Hoei. Sterker nog: Matton kruist zelf de degens met Loeb aan het stuur van een Citroën Xsara WRC, in het gezelschap van nog een andere negenvoudig wereldkampioen, Daniel Elena. “Er rust dus behoorlijk wat druk op mijn schouders”, zegt Sébastien al lachend. “Als ik voor Yves finish, ben ik misschien mijn plaats in het WTCC kwijt… Het voordeel dat ik met Séverine zal hebben, is dat wij een pak minder ballast moeten meesleuren dan hen (gelach).

Met de aanwezigheid van Sébastien en Séverine Loeb in een Citroën DS3 WRC en van Yves Matton en Daniel Elena aan boord van een Citroën Xsara WRC pakt het Citroën Racing-team dan ook groots uit aan de oevers van de Maas om het Belgische publiek te trakteren op onversneden rallyplezier van topniveau. Afspraak in Hoei op 1, 2 en 3 november voor een uniek evenement!

Voor deze 33ste TBR Rally pakt hoofdsponsor Carrosserie Muylle uit met zwaar geschut. Met vier Mitsubishi's Lancer Evo aan de start brengt dit team wel de grootste Japanse invasie naar Roeselare .

Piet van Hoof (Mister Kasterlee voor de Belgen) ,drijvende kracht achter Van Hoof Sport en 9-voudig winnaar van de short-rally van Kasterlee evenals voormalig Nederlands Kampioen , start komende zondag met het nummer 1 in zijn Evo 4 en is tevens van dit team de grootste kanshebber op de algemene overwinning in deze TBR Rally 2013 .

Arjen de Koning , ceo van Paradigit, Paradigit Rally-Team, en kersvers Nederlands Kampioen 2013 krijgt het nummer 3 toegewezen in zijn Evo 7 en zien we de strijd aangaan met andere gevestigde Mitsubishi Evo waarden in deze wedstrijd , waarom ook niet de overwinning ?

Als derde wagen krijgen we de Evo 9 van Jimmy Taveirne , meervoudig Vas en Pak-w-vl kampioen , met het nummer 7 aan de start . Hij wil zijn goeie tijden van Staden en de Hemicuda bevestigen .Hij wordt voor de gelegenheid genavigeerd door Steve Brown ,zaakvoerder van Ftc Tyrecenter uit Roeselare (www.flanderstradingcenter.be ) . De wagen kreeg nog maar eens een update door Van Hoof Sport uit Wintelre bij Eindhoven en krijgt tevens service door Van Hoof Sport voor deze TBR Rally .

Als laatste in de rij maar eerste over de proeven krijgen we Wouter Muylle , zaakvoerder van het gelijknamig Carrosseriebedrijf Muylle , die zoals gewoonlijk met zijn zwarte Evo 6 de weg opent voor de wedstrijd en erop toeziet of alle punten en zones gerespecteerd worden volgens het boekje .

Niets wordt aan het toeval overgelaten en zonder al teveel tegenslag zien we deze teams in de top van het klassement op zondagavond.

Hou het veilig en sportief , wij doen dat ook !!

www.muylleautobedrijf.be

 

Amper een maand na de Omloop Van Vlaanderen is het Blue Racing / Carrosserie Muylle Rallyteam komend weekend opnieuw te gast in Roeselare voor de TBR Rally. Meteen ook de tweede thuiswedstrijd van het team dat ditmaal met drie wagens uitpakt.

Didier Spillebeen pakt net als tijdens de Omloop Van Vlaanderen uit met de BMW E30 327i en krijgt voor de gelegenheid Kristof Martens,de webmaster van www.flyingfinish.eu, naast zich. Het is echter niet de eerste samenwerking tussen beide Izegemnaren, zodat de aanpassing vlot zal verlopen. Piloot Didier heeft er alvast zin in: "Net als in de Omloop Van Vlaanderen willen we in de eerste plaats aankomen en ons amuseren. Dit hing toen even aan een zijden draadje door een probleem met de achterbrug. De wagen is inmiddels geïnspecteerd en we zijn er klaar voor. De vooruitzichten zijn alvast gunstig voor een vettige rally en dat is spek naar onze bek. We zullen ons best doen om iedereen op een stevige dosis spektakel te trakteren. Op een resultaat laten we ons op voorhand niet vastpinnen, we zien wel hoe de wedstrijd verloopt."

Didier en Kristof willen alvast hun sponsors bedanken die deze deelname mogelijk maakten en in het bijzonder Carrosserie Muylle, ConXion IT is our domain, Esso Degryse, Radio IRO en Trappen RVW voor de extra steun.

Naast de BMW van Didier Spillebeen opereert er nog een tweede beemer onder de vlag van het Blue Racing / Carrosserie Muylle Rallyteam. Na een rol als voorwagen tijdens de Omloop zullen Xavier Alliet en co Guy Cnudde ditmaal met de BMW M3 E30 voor de chrono gaan ... Al liet hij ook al optekenen om Didier wat concurrentie te geven door voor dwarse passages te zorgen. Benieuwd wie komende zondag het hoogste scoort op de applausmeter.

De derde wagen onder de servicetent is de Ford Sierra van Geert Huyghebaert die als 000 wagen het parcours op de veiligheid zal inspecteren. De startnummers van Didier Spillebeen en Xavier Alliet worden woensdagavond pas bekendgemaakt na het toekennen van de startnummers.

Op zondag 13 oktober organiseert Team Bassin Roeselare opnieuw de TBR Rally. Deze klassieker op de VAS kalender stevent in zijn 33ste editie terug op een vol huis af, waarbij kwaliteit en kwantiteit gewaarborgd zijn.

Lietaer als topfavoriet.

Vorig jaar moest hij nog in extremis verstek geven door mechanische problemen, maar dit jaar tekent hij terug present: Paul Lietaer, met twaalf overwinningen de onbetwiste recordhouder van deze wedstrijd. De 'vliegende snor' verschijnt op het toneel met zijn heropgefriste Subaru Impreza WRC S6. Hoewel hij voorlopig de enige WRC in het gezelschap is, zal het geen walk-over worden voor Lietaer. Met de komst van het snelle Nederlandse Paradigit duo Piet van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4) en Arjen De Koning (Mitsubishi Lancer Evo 7) zal hij zich geen foutje kunnen veroorloven.

Uit eigen land moet Lietaer vooral de Mitsubishi Lancer Evo X R4 van Claude Bal, recent nog winnaar van de Hemicuda Rally, vrezen. Een gelijkaardige Mitsubishi Lancer Evo X R4 wordt bestuurd door streekrijder Bert Coene. De G&V piloot is net als Lorenzo Bossu (Mitsubishi Lancer Evo 6) op sportieve revanche uit nadat ze hun winstkansen in 2012 door foutjes de nek omwrongen, terwijl Filip Barbier van plan is om zijn winst van 2012 te bevestigen met een nieuw topresultaat. Of zorgt thuisrijder Jimmy Taveirne (Mitsubishi Lancer Evo 9) voor de verrassing?

In 2012 waren de weergoden minder gunstig gestemd en dat bracht een pak modder en glijpartijen met zich mee. Dit jaar zijn de voorspellingen iets beter en dat kan wel eens spek voor de bek zijn van het legioen BMW M3's dat aan de start komt. Kurt Braeckevelt, Stefaan Prinzie, Wim Soenens, Cris Algoedt, Thierry Cokelaere, Xavier Alliet, ... allen hebben ze een vinnige zescilinder onder de bips. Marnic Van Lancker (Schmid Racing BMW 130i) en Dirk Vermeirsch (Ford Sierra RS Cosworth) brengen op hun beurt wat diversiteit in het rijtje outsiders.

In de officieuze F2-categorie is Koen Lauwaert (Renault Clio R3) de grote referentie. Voor thuisrijder Hans Depla (Clio R3) en Grégoire Coulembier (Ford Puma S1600) wordt het een serieuze uitdaging om de chrono's van de Ichtegemnaar te benaderen.

In Div 1-2 gaat Stijn Vandaele (Mitsubishi Lancer Evo 6,5) op zoek naar zijn derde zege van het seizoen, maar de streekrijder zal een vette kluif hebben aan Stefaan Tjoens (Subaru Impreza) en Brecht Hoorne (BMW 325i E30), de twee grote titelkandidaten. Xavier Lannoo (Subaru Impreza), Bjorn Renier en Nico Denys (beide Clio) zijn hier de outsiders.

In de West-Vlaamse wedstrijden zijn de Historics traditioneel goed vertegenwoordigd en met een veertigtal inschrijvingen is dit ook in de Rodenbachstad het geval. Het belooft alvast een interessante wedstrijd te worden met meerdere kandidaat winnaars. Daarbij denken we oa. aan de snelle Ford Escorts van Chris Debyser (MK2 BDA), Geert Vandoorne (MK1 BDA), Carl Lagae (MK2 BDG), de Opels van Tobi Vandenberghe (Kadett GTE), Bert Cornelis (Monza), de BMW's van Danny Kerckhof (E21) en Wim De Reu (E21) of de Porsche 911 van Fredericq Delplace, ... Kortom de podiumplaatsen zullen duur verdiend zijn. Een volledige deelnemerslijst wordt woensdagavond bekend gemaakt na het toekennen van de startnummers.

Een licht gewijzigd parcours met nieuwkomer Beselare

Door wegenwerken kon de klassementsproef De Zilten dit jaar niet verreden worden. Team Bassin Roeselare kwam echter met een gepaste oplossing in de vorm van de klassementsproef Beselare. Deze nieuwe proef is meteen de opener van de rally en bevat voor iedereen wils: snelle en technische stukken wisselen elkaar af met het betere bochtenwerk. Het grote spektakelpunt bevindt zich aan de dubbele chicane ter hoogte van de baan Beselare - Moorslede. Daarna gaat het richting Kp Moorslede, die licht gewijzigd werd aan de start. De proeven Euroshop (Rumbeke) en de Zoning worden in dezelfde configuratie gereden als vorig jaar. Alle klassementsproeven staan viermaal op het menu. Samen goed voor 157 km tegen de klok, het hoogste aantal in het VAS kampioenschap.

Baanposten, een knelpunt in de rallysport

Om al deze klassementsproeven in goede banen te leiden zijn voldoende baanposten nodig en dat is tegenwoordig een pijnpunt in de rallysport. Ook de TBR Rally heeft hiermee te kampen, maar de organisatie maakt zich sterk om een gepaste oplossing te vinden. Toch is men nog steeds op zoek naar zoveel mogelijk veiligheidsmensen. Wie zich geroepen voelt om komende zondag dienst te doen als baancommissaris mag altijd contact opnemen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Expohallen als zenuwcentrum

Het rallycentrum bevindt zich net als voorgaande jaren in de Expohallen van Roeselare, Diksmuidsesteenweg 400. De servicezone en regroup zijn op de nabijgelegen parking gevestigd. De eerste wagen vertrekt hier zondagmorgen om 7u 45, terwijl de winnaars op het podium zullen gehuldigd worden omstreeks 17u30. Wie zo lang niet wil wachten, kan zaterdag reeds de sfeer komen opsnuiven tijdens de technische keuring. Deze gaat door in de Expohallen van 13u 30 tot 19u.

Op zondag 13 oktober zou normaal de TBR Rally doorgaan, maar zoals het er nu voor staat qua aantal veiligheidsposten komt deze organisatie in het gedrang.

“Voor het ogenblik heeft men nog maar 20 van de 75 veiligheidsposten die nodig zijn om de parkoers minimaal te beveiligen. Daarom vraag ik als veiligheidsverantwoordelijke van de TBR rally of iedereen nog eens zou willen navragen of er toch nog mensen zijn die de autosport een warm hart toedragen en zich zouden willen aanmelden om zijn medewerking te verlenen aan deze wedstrijd.

Het zou jammer zijn dat deze wedstrijd door gebrek aan veiligheidsmensen niet zou kunnen doorgaan of voor een groot gedeelte zou moeten geannuleerd worden.

De organisatie heeft zich zeer veel inspanningen moeten doen om er toch te kunnen voor zorgen dat er terug een vervangproef kwam voor de Zilten die door wegenwerken niet meer kon gereden worden. Het zou jammer zijn dat al dit werk voor niets zou geweest zijn.” aldus Franky Schutz.

Mensen die zich geroepen voelen kunnen contact opnemen met de veiligheidsverantwoordelijke Schutz Franky via mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

De mensen die dienst doen krijgen op het einde van de dag hun vergoeding uitbetaald. De organisatie en de Vlaamse Auto Sportfederatie rekenen op jullie medewerking.

Het was al terug geleden van in Moorslede dat Chris nog achter het stuur van de GT3 zat, en het was terug wennen aan deze snelle bolide. KP-tijden speelden voor ons dit keer geen enkele rol. Zelfvertrouwen opbouwen, uitrijden en genieten, zowel van de wagen als van het parcours, dat waren onze doelen.
De eerste ronde was aftasten.
De tweede ronde ging dan ook merkelijk beter, ook al werkte de handrem niet zoals het hoorde, wat frustratie gaf in de scherpere bochten, met één keer een kleine sortie zonder schade als gevolg. Het was opmerkelijk dat op het kurkdroge EBR parcours ontzettend hard gereden werd.
De derde ronde werd volledig in het donker gereden. Geen van ons beiden houdt van rijden in het donker, maar er kwam nog meer : In de verbindingsrit sprong de zekering van beide leeslampen. Gelukkig had in nog een zaklamp bij, die ik met kleefband aan de rolkooi vastmaakte.
Hier bovenop verloor Chris nog voor we aan de start kwamen z'n nachtbril : die was per ongeluk op het dak van de Porsche blijven liggen toen we terug vertrokken waren na het bevestigen van de zaklamp.
Maar we moesten en zouden de eindmeet halen. En dat deden we ook. We konden met een positief gevoel de auto terug afleveren zonder een schrammetje, en we hadden ons goed geamuseerd.

Van der Marel bevestigt, Junior Neuville verrast
Het talrijk opgekomen publiek genoot in de Oostkantons van de passages van Thierry Neuville, die aan de start kwam op initiatief van de organisatoren van de East Belgian Rally, met steun van verschillende lokale partners, Ford Belux en TeamFloral. Bovendien was Thierry Neuville de ideale referentie voor de smaakmakers van de Ford Fiesta SportTrophy. Door in het spoor te blijven van de beste piloot van Ford in het Wereldkampioenschap Rally, bewees Timo Van der Marel dat zijn vijf opeenvolgende overwinningen in de FST in 2013 zeker geen toeval waren.
Met een twintigtal Ford Fiesta's R2 aan de start van deze zevende manche van het BFO Belgian Rally Championship, het toneel van de vijfde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2013, maar tevens een manche van de Zwitserse Ford Racing Trophy, namen de snelle bommetjes van Ford een groot deel van het peloton in Sankt-Vith voor hun rekening. De piloten keken in elk geval uit naar de prachtige proeven van deze East Belgian Rally in de gemeenten Büllingen, Bütgenbach, Amel, Sankt-Vith en Burg-Reuland.
Na zijn deelname in 2012 kwam Pontus Tidemand opnieuw aan de start in Sankt-Vith om zich voor te bereiden op de Rally van de Elzas, waar hij op zoek gaat naar de Junior Wereldtitel. Net zoals Thierry Neuville reed de Zweed buiten de Trophy. De Zweed en de piloot van M-Sport waren duidelijk gemotiveerd om zich te meten met de referenties in categorie R2 en met de kersverse kampioen van de Belgische Ford Fiesta SportTrophy, Timo Van der Marel.
De jonge Nederlander kwam deze keer niet alleen naar Oost-België, want hij werd vergezeld door twee andere landgenoten, Kevin Van Deijne en Mats Van den Brand, lid van het KNAF Talent First programma. Voor Van Deijne was de wedstrijd van korte duur, want hij moest de strijd al staken op de eerste proef. Twee proeven voor het einde viel ook Van den Brand, op dat moment op weg naar een top 5 in de FST, uit.
De ganse dag werd fel gestreden voor de positie van "eerste Fiesta-piloot in R2". Nadat hij de maat had genomen van Tidemand, die later moest opgeven, eindigde Thierry Neuville met een kleine voorsprong op Van der Marel. Neuville behaalde een podiumplaats in Klasse 6: "Ik heb me de ganse dag enorm geamuseerd met deze Fiesta R2, een ideale wagen voor jongeren die het vak willen leren. Ik ben ook heel blij met de prestatie van mijn broertje en mijn vader, die hun eerste rally reden in de Trophy."
Achter Timo Van der Marel, die zijn vijfde opeenvolgende overwinning in de Trophy behaalde en in strijd blijft voor de titel in het Junior BRC, ging de tweede plaats in de Trophy naar een piloot die debuteerde op nationaal niveau. Op zijn 22ste en genavigeerd door Alain Neuville, de vader van de twee jonge rallyrijders, toonde Yannick Neuville dat hij heel wat potentieel heeft als rallypiloot: "Ik wil zeker mijn broer Thierry bedanken. Zonder hem had ik hier niet kunnen rijden met de Fiesta R2 van Wengler. Bovendien gaf hij me heel nuttige tips voor en tijdens de rally."
Deze prestatie van de jongere broer van Thierry werd trouwens beloond met de BFO Award. In het algemeen klassement eindigde Yannick voor een vaste deelnemer van de Belgische FST, die deze keer enkel in het kader van de Zwitserse Trophy reed: Thibault Radoux. De jonge piloot uit Houffalize behaalde daarin een belangrijke overwinning waarmee hij de Zwitserse titel veroverde na een indrukwekkende 5 op 5.
Guillaume De Ridder straalde bij de finish, want hij veroverde een podiumplaats in zijn eerste wedstrijd met de ervaren Kurt Deklerck aan zijn zijde: "Ik denk dat ik vandaag de beste rally sinds mijn debuut heb gereden. Ik besef dat ik mijn prestaties niet moet vergelijken met die van piloten zoals Van der Marel, die veel meer ervaring heeft, maar dat ik gewoon moet leren zonder te forceren. Dat werkt! We zaten in het goede ritme. Pas in het donker kon Yannick Neuville een beetje afstand nemen. Er komt nu een andere uitdaging aan, want volgende week zal ik in de Elzas met de Fiesta R2 debuteren in het Wereldkampioenschap."
Arnaud Dedouaire werd in het begin van de rally opgeschrikt door een gebroken steun van de versnellingsbak, nadat hij iets te fel het onverhard in dook. Hij werd uiteindelijk vierde. Een belangrijk resultaat in de Trophy: "We willen absoluut vice-kampioen worden in de Ford Fiesta SportTrophy 2013, een resultaat dat nu zeker haalbaar is."
Tom Van Rompuy, vijfde, deed zeker geen slechte zaak. Hij klopte Jamie Brown, Sylvain Droxler en Wim Carton, die zijn vijfde resultaat behaalde op evenveel rally's. Daarmee behoudt hij zijn kansen op de zilveren medaille in de Condroz Rally, waar de Ford Fiesta SportTrophy 2013 afgesloten wordt.

Zaterdag wordt in Sankt-Vith de East Belgian Rally verreden, volgens de meeste kenners de wedstrijd met het mooiste en uitdagendste parcours van België. De achtste en voorlaatste manche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship belooft spektakel en spanning in alle gelederen.

In het Yokohama Belgian Historic Rally Championship bereikt de titelstrijd stilaan zijn kookpunt. Christophe Kerkhove (Porsche 911) kan komend weekend reeds kampioen worden, maar dan moet hij zijn voorsprong in de puntenstand met 8 punten verder uitdiepen op Patrick Mylleville (Porsche 911). Bij winst is zeven punten ook voldoende, want bij een ex aequo is het aantal overwinningen doorslaggevend. Voor Mylleville zit er dus weinig anders op dan aanvallen, want in tegenstelling tot Kerkhove die volle buit pakte in Jambes, wacht hij nog op zijn eerste succes.

Winnen wordt voor de titelpretendenten niet eenvoudig, want de concurrentie is sterk met in de eerste plaats de snelle Ford Escort MK2′s van het trio Didier Vanwijnsberghe, Yannick Bodson en Raphaël de Borman. De eerste twee zijn reeds gevestigde waarden, maar de Borman was tot voor kort voor velen een nobele onbekende. De zaakvoerder van Eventattitude maakte echter snel faam door eerst in de Rally Van Wallonië het duel aan te gaan met Vanwijnsberghe en enkele maanden later te zegevieren in de Bianchi.

Rainer Hermann is met zijn Opel Ascona 400 de vreemde eend in het lijstje topfavorieten. De lokale matador zal bovendien dubbel gemotiveerd aan de start komen, want vorig jaar zag hij de overwinning aan zijn neus voorbijgaan door mechanische pech op 5 km van het einde. Met Hermann zijn we in het Opelkamp beland dat met oa. Tobi Vandenberghe en Andre Lausberg (beide op Kadett GTE) nog twee leuke outsiders voor een dichte ereplaats huisvest. De West-Vlaming gaat op zoek naar een derde opeenvolgende podium nadat hij in Ieper en Roeselare telkens derde werd en met de ervaren Lausberg heeft alvast een interessant referentiepunt.

Een andere Opel, de Transeurope van Chris Debyser, krijgen we komend weekend niet te zien. De vierde in de tussenstand van het Yokohama BRC Historic verkiest een deelname bij de moderne met de Porsche GT3.

Het grote vraagteken van deze editie wordt Gérard de Ville de Goyet (Porsche 911 Carrera). De Porsche tuner uit Oteppe profileerde zich door de jaren heen in klimkoers en in de circuitracerij, maar in 1986 reed hij ook 3 rally’s met een niet onaardig resultaat (6de in de Rally Van Wallonië, 3de Boucles de Liege en 2de in de Condroz Rally). Met Stéphane Prévot in het cozitje beschikt hij alvast over de ideale raadgever.

Tom Nemegheer, Jochen Platton (Escort MK2), Marijn Hoens (Escort MK1), Luc Caprasse (Ascona B) en Jozef Lapeire (Celica) brengen het aantal historics finaal op veertien.

Het beste bewijs dat de Citroën DS3 een extreem wendbare en vooral efficiënte wagen is op bochtige en gladde proeven is het feit dat de deelnemers aan de Citroën Racing Trophy Belux blijkbaar houden van rally’s met een moeilijk en selectief parcours. De Rally van Luxemburg kreeg tijdens de zomervakantie de meeste deelnemers over de vloer. De East Belgian Rally wordt dit weekend de tweede “populairste” wedstrijd voor de vertegenwoordigers van de dubbele chevron.

Zaterdagochtend komen vijf DS3′s aan de start van de wedstrijd met proeven die de piloten unaniem omschrijven als de mooiste van het Kampioenschap van België Rally. Julie Devalet is de enige die van start gaat met een DS3 R1, maar ze krijgt stevig weerwerk van andere piloten met een R1 van een ander merk. Na haar overwinningen in Ieper en Luxemburg gelooft de vriendin van Caren Burton in haar winstkansen. “Ik wil het gezegde “geen twee zonder drie” bevestigen,” vertelt ze complexloos.

Vier DS3-piloten treden aan in de categorie R3. Armand Fumal heeft de eindzege in de Trophy al op zak na zijn zege in de Omloop van Vlaanderen, maar de kampioen wil niet op zijn lauweren rusten.

“Ik ben blij dat ik voor de eer voluit ben gegaan in Roeselare om er de categorie R3 te winnen,” vertelt de piloot uit Spa. “Ik wil mijn progressie sinds mijn rallydebuut twee jaar geleden bevestigen. Ik pretendeer niet dat ik zal kunnen rivaliseren met Caren Burton, maar ik wil wel voor de twee Luxemburgers eindigen. Een andere doelstelling is het verdedigen van mijn leidersplaats in Klasse 5 in het Kampioenschap van België Rally.”

De drie tegenstanders van Armand zijn natuurlijk ook gemotiveerd om punten te scoren in de Citroën Racing Trophy Belux. Met nog 50 punten te verdelen in de laatste twee wedstrijden en met Burton op de tweede plaats met 43 punten, blijft alles nog mogelijk. Zelfs Marco Christen, die dit weekend zijn debuut maakt in de Citroën Racing Trophy, kan mathematisch nog aanspraak maken op de tweede plaats achter Armand Fumal. De piloten van Citroën zullen eens te meer voor spektakel zorgen in de buurt van Sankt-Vith.