OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Bryan Bouffier en zijn Tsjechische service team zijn reeds in volle voorbereiding voor de komende Kenotek Ypres Rally. De wagen werd ter plaatse reeds volledig klaar gezet voor de deelname in Ieper. “Het team heeft inderdaad al voldoende ervaring in Ieper met deze DS3. Maar om niets aan het toeval over te laten komen ze dinsdag reeds naar de Westhoek afgezakt voor wat extra testwerk ter plaatse.” aldus Stephen Vankemmel die dit project steunt met i-clinic.be.
Bouffier eindigde in 2013 en 2015 tweede in Ieper, maar de drang om het beter te doen is bijzonder groot. Daarom werd door Bouffier beroep gedaan op de ervaren copiloot Dennis Giraudet, die in Ieper al reed samen met Romain Dumas, Bjorn Waldegart, Piere-Cesar Baroni en ene François Duval. Giraudet heeft in het WRC ook ervaring naast Philippe Bugelski, Didier Auriol, Armin Schwarz, Thomas Rädström, Nicolas Vouilloz, Stéphane Sarrazin, Eyvind Brynildsen , Evgeniy Novikov en vele anderen…
Net zoals Bryan Bouffier zelf is ook Stephen Vankemmel uit op een goed resultaat. “Met deze deelname in Ieper ondersteunen we de start van i-clinic.be, een nieuwe zaak in de GSI groep. Met i-clinic.be richten we ons op de reparatie van smartphones en tables. Sinds kort is de website online, en kan je ook terecht in al onze vestigingen van GSI voor de herstelling van uw toestel.
Dagelijks voelen we in onze winkels hoe belangrijk deze wedstrijd is voor de streek, de Westhoek kijkt echt uit naar dit weekend!”

Na het hoopvolle debuut in de ORC Rally kwam Peter Lamahieu in de Rally van Wervik aan de start om de Groep M Ford Escort verder te testen en af te stellen voor de KENOTEK Ypres Rally van volgende week. “Achteraf ben ik heel tevreden, we hebben opnieuw heel veel bijgeleerd in Wervik. Zo ontdekten we dat grote remmen een noodzaak zijn, deze zijn ondertussen reeds besteld en worden eind deze week gemonteerd.” aldus Peter.
De FIA gekeurde Michelin banden werden ook getest in Wervik en van die banden was Peter heel sterk onder de indruk. “Die banden bieden zoveel meer grip dat ik in de toekomst altijd met dit type zal rijden. De wagen is wel iets minder mooi met die smallere banden, maar ze zijn stukken efficiënter!”
Door het gebruik van deze banden zal wel nog een andere verhouding moeten worden gemonteerd onder de Escort. De topsnelheid zal zo opgetrokken worden naar 185 km/uur, in plaats van de 170 km/uur in Wervik.
Na de kennismaking in de ORC en Wervik gaat alle aandacht nu naar Ieper. Met de verschillende kleine aanpassingen die uitgevoerd werden is de wagen helemaal klaar voor de thuisrally van Peter & Didier.
“Het zal een drukke week worden, verkenningen, dinsdag staat onze wagen bij Ford J&O in Poperinge, woensdag bij Ford in Ieper, donderdag shakedown en vrijdag en zaterdag de wedstrijd,” aldus copiloot Didier Bostoen.
“Ondertussen heb ik ook de wagen al wat beter onder de knie. Ik merk dat ik een veel minder de handrem mag gebruiken, de wagen is zo efficiënt dat een meer zuivere rijstijl noodzakelijk is om goede tijden neer te zetten. Het is duidelijk dat de investeringen die we het laatste jaar hebben gedaan resultaat hebben…”

Enkele dagen geleden leek het nog een Belgisch onderonsje te worden in de Kenotek Ypres Rally, maar ondertussen hebben de buitenlanders de handschoen opgenomen en stevent de Belgische manche van het European Rally Championship af op een fantastische editie. Als Freddy Loix dacht een ontspannen weekend te beleven in de Westhoek, dan zal hij zijn plannen moeten herzien. De recordhouder zal de mouwen op moeten stropen om een gooi te doen naar een 11de zege.
De Kenotek Ypres Rally maakt zijn reputatie als topwedstrijd in het Europees kampioenschap weer dubbel en dik waar. Een dertigtal toppers komen aan de start met een competitieve R5. De verrassing op de affiche is Ott Tänak, de Est die in het Wereldkampioenschap de kleuren van Ford en DMack verdedigt. Tänak komt met een Ford Fiesta R5 Evo aan de start om nieuwe banden van DMack te testen, maar zeker ook om zijn snelheid op asfalt aan te scherpen. De 28 jarige Est zal scherp moeten staan, want uit Frankrijk komen ook twee kleppers.

Te beginnen met Stéphane Lefebvre, de jonge Nordist die zijn thuisrally absoluut wil rijden met een DS 3 R5. Vorig jaar had Stéphane de snelheid om mee te spelen voor de zege, maar de auto wilde niet mee en een tijdrovende lekke band deed hem op de 5de plaats eindigen. Bryan Bouffier, vorig jaar nog tweede na Freddy Loix, komt ook terug aan de start met een snelle DS 3 R5. Bouffier is in Ieper altijd een kandidaat voor het podium.

En wat te denken van Alexey Lukyanuk, vorig jaar de ontdekking van het Europees kampioenschap. De 35 jarige Rus staat tweede in de tussenstand van het ERC en hij heeft het lef om de uitdaging op Belgische bodem aan te gaan met zijn Ford Fiesta R5. Een uitdaging voor Alexey, die met een zege in de Rallye du Valais 2015 wel bewees dat hij niet alleen op gravel uit de voeten kan.

Of zou de tegenstand voor Freddy Loix toch uit eigen land komen? Melissa Debackere bewees in de ORC Rally met een 2de plaats dat ze niet veel tijd nodig heeft om haar nieuwe Skoda Fabia R5 onder de knie te krijgen. Afgelopen weekend maakte achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen kennis met zijn gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evo. Tijdens een uitgebreide codriving-dag werkte Tsjoen meer dan 200 km af met zijn Fiesta. "Ik ben onder de indruk. De R5's zijn op korte tijd enorm geëvolueerd. We hebben aan de afstellingen gewerkt met Fabio Lazzerini en ik heb gezocht naar een goed gevoel in de remmen. We gaan ons wel amuseren in Ieper," lachte Pieter.

En, hou zeker de website www.ypresrally.com in de gaten, want er wordt nog druk onderhandeld met enkele andere grote namen...

De Geko Classics Historic Rally en de Las Vegas Ypres Historic Rally brachten in de laatste uren van de inschrijving nog enkele mooie namen op de deelnemerslijst
In de Geko Classics Historic Rally, de wedstrijd voorbehouden voor de wagens met een nationaal paspoort, is de meest opvallende naam toch die van Jonas Langenakens. De Vlaams-Brabander start in Boezinge met de imposante en heerlijk grommende Chevrolet Corvette Sting Ray van Wim Soenens.
Het is wellicht niet echt een wagen waarmee we kunnen winnen maar ons doel is voornamelijk het publiek te plezieren. Opvallen zullen we alleszins wel doen. En wie weet, zit er nog wel een mooie uitslag in.”Het is wellicht niet echt een wagen waarmee we kunnen winnen maar ons doel is voornamelijk het publiek te plezieren. Opvallen zullen we alleszins wel doen. En wie weet, zit er nog wel een mooie uitslag in.””Het wordt een uitdaging om deze krachtpatser te temmen, maar we gaan ervoor.  Het is wellicht niet een wagen waarmee we kunnen winnen,  maar het doel is voornamelijk het publiek plezieren. Opvallen zullen we alleszins doen en wie weet, zit er een mooie uitslag in” reageert Jonas Langenakens.
Wie ook koos voor deze wedstrijd is Peter Bulckaen, de West-Vlaamse acteur, gekend van onder andere tv-series als ‘Familie’ en ‘Wittekerke’. Hij neemt de start met een unieke Audi 80 Quattro, een soort replica van de wagen waarmee Stig Blomqvist wereldkampioen werd in 1984.
Wat niet-Belgen betreft, wordt het vooral uitkijken naar de Fransman Frederic Chambon en zijn Porsche. De Nordist kent het parcours door en door en kan het onze landgenoten zeker knap moeilijk maken.

In de Las Vegas Ypres Historic Rally, voor de wagens met een FIA-paspoort, is de opvallendste naam toch die van Chris Van Woensel. Samen met vaste co-piloot Rik Snaet brengt hij de Ford Sierra Cosworth 4X4 van Mies Racing, de stal van Dirk Vermeirsch, aan de start. De wagen heeft zeker het potentieel om mee te draaien aan de top. Vermeirsch reed in de TAC-rally in Tielt als Historic zelfs als 6de algemeen tot hij door mechanische problemen de handdoek moest gooien.
Ook werden er nog twee opvallende buitenlandse naam toegevoegd. Hongaar Karoly Leitold, een vaste deelnemer aan het Europees kampioenschap, zakt naar de Westhoek af met de mooiogende Fiat 131 Abarth. Met Antonio Parisi (Italië) en zijn Porsche 911S hebben we een extra buitenlander die het de Vlaamse rijders misschien moeilijk kan maken.

Vele jaren reeds geniet de Rally van Wervik de status van oefengalop voor de grote Ieperse afspraak. Traditioneel kan men er dus wat ongewone gasten en dito winnaars noteren, die niet steeds deel uitmaken van het regionale rallygebeuren. Voor deze 42ste editie zal het rallycentrum op zaterdag 11 juni trouwens zijn tenten opslaan in het centrum van Wervik. Sfeer zal er alvast genoeg zijn met een inschrijvingslijst die uit de voegen barst!
Liefst 156 deelnemers staan nu al op de inschrijvingslijst genoteerd en noodgedwongen moest inrichter Scuderia Vervica dan ook voortijdig afsluiten. Het Flanders International Rally Challenge (FIRC) neemt daarvan 31 teams voor zijn rekening, en dat betekent dus dat er ook een ruime inbreng is van regionale en nationale deelnemers!
Wie en wat kunnen we zoal verwachten? De kanshebbers voor de winst zullen we moeten gaan zoeken bij de zeven ingeschreven R5 wagens, met Pieter Tsjoen (die zijn nieuwe M-Sport Ford Fiesta R5 komt inrijden), verdere Ieper-gangers zijn ook Davy Vanneste (Fiesta R5), Melissa Debackere (Skoda Fabia R5), de Nederlander Hermen Kobus (Skoda Fabia R5), Fredericq Delplace (DS3 R5) en Jourdan Serderidis (DS3 R5). Zij worden aangevuld met de Fiesta R5 van de Brit John Indri (Fiesta R5) en de GT3 Porsches van Tim Van Parijs en Jochen Claerhout. Ook bij de Historics lopen de toppers zich voor de voeten. We krijgen Paul Lietaer aan de start maar de “Polle” heeft de keuze van zijn montuur nog open gelaten. Didier Vanwijnsberghe brengt de BMW M3 mee, Dirk Vermeirsch de Subaru Legacy en er zullen ook nog meerdere Ford Cosworths deelnemen.
Het parcours werd onder handen genomen. De klassementsproef van Kruiseke wordt gereden in de versie van 2014. Wervik werd compleet hertekend, maar blijft een rondrit, deze keer in een originele achtvorm! Start en finish liggen er 30 meter uit elkaar... KP Geluwe werd licht gewijzigd, de start wordt nu gegeven waar vroeger de finish lag. In het centrum van Wervik wordt de service opgedeeld in 4 zones ttz. het Stadshuis, de Steenakker, het Station en de Emiel Hellyncklaan, die het verlengde is van de Stationsstraat.
In een overvol en hoogstaand deelnemersveld zal het lastig worden voor de trouwe VAS rijders om op te vallen, maar dat de Rally van Wervik afstevent op een topeditie lijkt nu al een feit. Als het weer nu nog meezit, dan is iedereen tevreden. Zaterdag 11 juni gaat de eerste deelnemer om 08u29 van start op het podium in Wervik en omstreeks 19u zullen we weten wie deze keer de Rally van Wervik won.

De inschrijvingen voor de Kenotek Ypres Rally zijn nog niet afgesloten, maar het is nu al duidelijk dat de R5's weer voor een fantastisch schouwspel zullen zorgen. Alleen blijft de vraag wie Freddy Loix van een 11de overwinning in de Westhoek kan houden, want de regerende Kampioen van België komt met vertrouwen aan de start na 5 opeenvolgende overwinningen in het Belgisch rallykampioenschap.
Voorlopig laten de buitenlanders het een beetje afweten. Naast de Tsjechische Skoda Fabia's R5 van Jaromir Tarabus en Antonin Tlustak, de Ford Fiesta's R5 van Jaroslav Orsak en Tomasz Kasperczyk en de Citroën DS 3 R5 van David Botka, is het vooral uitkijken naar de tijden van de Nederlander Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia R5. Kobus heeft al bewezen dat hij in Ieper een Top 5 kan rijden, maar na zijn forse klapper op de Canarische Eilanden zal de piloot uit Lichtenvoorde wellicht iets voorzichtiger van start gaan.
Freddy Loix heeft na vijf opeenvolgende zeges in het Belgisch kampioenschap al een serieuze optie genomen op de titel. De Skoda-kopman lijkt ongenaakbaar, maar Kris Princen bewees vorig jaar al dat hij in Ieper een gevaarlijke concurrent zal zijn met de Peugeot 208 T16. Verder is het Skoda-kamp sterk vertegenwoordigd met Vincent Verschueren, vorig jaar al op het podium in de Westhoek, Melissa Debackere, die haar comeback viert met een gloednieuwe Fabia R5,  Ghislain de Mevius, schitterend 6de in WRC2 in Portugal en Didier Duquesne, vorig jaar al goed voor een top 10.

Ford rekent op de evolutie van de Fiesta R5 om mee te strijden voor de zege. Bernd Casier en Pieter Tsjoen, de 8-voudige Belgische kampioen die vorig jaar de nota's las voor Kevin Abbring, hebben alvast elk een nieuwe Fiesta R5 Evo ter beschikking. Ook Claudie Tanghe en Davie Vanneste twee snelle streekpiloten, kiezen voor de R5 van de blauwe ovaal, net als Cédric Cherain, die in Ieper zijn talent al showde met een tweede plaats. Bruno Parmentier wil zich in de eerste plaats amuseren met zijn Fiesta R5.

Naast de eenzame 208 T16 van Kris Princen, zijn vooral de Citroën DS 3's in de meerderheid. Kevin Demaerschalk start als officiële vertegenwoordiger van DS Belux met een R5 van J-Motorsport, het team van de Belgische Griek Jourdan Serderidis, zelf ook van de  partij met een DS 3 R5, terwijl ook Guillaume Dilley zijn prestatie van in Spa wil bevestigen. Ook Tom Van Rompuy, Frédéricq Delplace en Yves Bruneel kiezen voor een R5 van de PSA-groep.

25 topwagens van de moderne generatie, waarbij we nog geen rekening hebben gehouden met de snelle Super 2000's, zoals de Skoda Fabia Super 2000 van Martin McCormack. Benieuwd wie er nog bij zal komen? Surf dan regelmatig naar www.ypresrally.com.

Voor de komende Ypres Rally laat Jonas Langenakens de vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo IX even op stal staan en slaat hij een compleet andere richting in. De Landenaar vervoegt met vaste co Kenneth Delvaux opnieuw de rangen van Wim Soenens in het Geko Classics team en komt aan de start met de hoogst originele Corvette Stingray. Als nieuwe naamsponsor van het nationale luik van de Ypres Historic Rally trekt Wim Soenens met zijn Geko Classics team alle registers open en wordt naast de BMW e30 M3’s ook nog deze brutale Amerikaan uit 1964 ingezet.

“Ik ben blij dat we opnieuw met Wim gaan samenwerken voor dit project,” reageert Jonas enthousiast. “In 2012 reden we, toen nog onder NCRS-vlag, ondermeer met de Ford Focus 08 WRC, de Peugeot 207 S2000 en de Subaru S10 WRC. Mijn enige ervaring met achterwiel aangedreven wagens dateert van de Geko Ypres Rally 2013 toen ik met een originele Prodrive e30 M3, ook al van bij Wim, als voorwagen met VIP’s over de proeven ging. Maar dat was natuurlijk niet echt op competitiesnelheid. Nu gaan we effectief aan de rally deelnemen en starten we in de nationale wedstrijd. Het wordt een hele uitdaging om deze krachtpatser te temmen, maar we gaan ervoor. Het is wellicht niet echt een wagen waarmee we kunnen winnen maar ons doel is voornamelijk het publiek te plezieren. Opvallen zullen we alleszins wel doen. En wie weet, zit er nog wel een mooie uitslag in.”
De snelle maar toch vaak listige proeven rond het Ieperse, liggen de voormalige Groep N-kampioen wel. In 2011 won hij er zijn klasse met de Evo X en een jaar later werd hij mooi achtste met de Peugeot 207 S2000. Benieuwd hoe hij het er vanaf brengt bij zijn debuut met deze unieke historic. Antwoord op 24 en 25 juni!

In 2013 keek de rallywereld reikhalzend uit naar de Ypres Rally, want de nieuwe categorie R5 werd er gepresenteerd in de vorm van een testsessie op ware grootte van Thierry Neuville en Kris Meeke met de ontwikkelingswagens van Ford en Peugeot.

Drie jaar later is de categorie R5 uitgegroeid tot een wereldwijd succes. De Kenotek Ypres Rally werd vorig jaar gewonnen door Freddy Loix met de Skoda Fabia R5, de opvolger van de legendarische Fabia Super 2000, en dit jaar verwacht de organisatie een dertigtal topwagens van de R5-categorie. Maar, ook buiten de eigenlijke wedstrijd zal de R5 centraal staan, want Hyundai Motorsport heeft beslist in de Kenotek Ypres Rally een test op ware grootte af te werken. Kevin Abbring zal de New Generation i20 R5 als openingswagen over de Ieperse klassementsproeven sturen.

Het wordt het allereerste publiek optreden van de Hyundai i20 R5 en voor de gelegenheid bouwt Hyundai Motorsport een nieuw chassis, zodat de wagen die in Ieper zal rijden heel nauw aansluit bij de definitieve homologatieversie. Bovendien zal de Hyundai een specifieke decoratie krijgen voor deze wedstrijd, ontworpen door een Nieuw-Zeelandse rallyfan.  Kevin Abbring zal de wagen in Ieper besturen. Voor de jonge Nederlander een mooie gelegenheid om zijn snelheid nog eens te tonen, al blijft hij dit jaar best wat langer op de baan dan vorig jaar, toen hij vrijdagavond als leider al over de kop ging.

Andrea Adamo, de manager van de Customer Racing Department van Hyundai Motorsport, bevestigde dat het een cruciaal weekend wordt voor de New Generation i20 R5: "Ieper is het perfecte decor voor het eerste publieke optreden van de i20 R5. Het is een groot evenement, de proeven zijn heel uitdagend en stellen de wagen grondig op de proef en we zullen onze nieuwe R5 voor duizenden fans kunnen presenteren. Het blijft natuurlijk een testsessie. De proeven in Ieper verschillen grondig van de asfaltproeven die we in de vorige maanden gebruikt hebben om de i20 R5 te testen."

Het nationale luik van de Ypres Historic Rally luistert dit jaar naar de ronkende naam Geko Classics Ypres Rally. Een naam die meteen mooie herinneringen oproept bij alle rallyliefhebbers, want wie herinnert zich niet de indrukwekkende armada rallywagens in Geko-kleuren op de Grote Markt enkele jaren geleden.
In de nationale wedstrijd zou de titelstrijd in het Belgisch kampioenschap wel eens beslist kunnen worden. Dirk Deveux kan een belangrijke stap zetten richting titel, na zijn recente zege in de Sezoensrally. In het beste geval kan de Limburger zelfs zorgen voor een definitieve beslissing. Dat zou natuurlijk heel bijzonder zijn voor zijn copiloot, want Kris D'Alleine woont in Boezinge, het zenuwcentrum van deze Geko Classics Ypres Rally.
Op een blaadje zullen Dirk en Kris het zeker niet geserveerd worden.  Er zijn natuurlijk de vaste kampioenschapsrijders zoals Patrick Mylleville (Porsche), Stefaan Prinzie en Jens Maes (Opel Ascona) die altijd en overal wel puntjes kunnen wegpikken. We verwachten ook Robin Maes (BMW M3) en Pieter-Jan Maeyaert (Ford Escort) nog op de startlijst. Twee spectaculaire piloten die zeker een gooi willen doen naar de zege.
Maar dan zijn er enkele mensen die niet de hele titelrace actief zijn maar het in de Westhoek de eerder vermelde namen knap moeilijk kunnen maken.  Denken we maar aan ex-winnaar Wim Decock en Wouter Lievens, beiden met Porsches, en de BMW M3-piloten Alain Vermeulen, Wim "Geko Classics" Soenens en Christophe Merlevede.  De Ford Pinto-cup kan, met onder andere Jeroen Van Wanseele, ook enkele pionnen naar voor schuiven.  Het wordt zeker uitkijken naar de terugkeer van Tuur Van den Abeele bij de Historics. Voor de gelegenheid rijdt hij een Opel Kadett City voor, waarmee Maes vorig jaar derde finishte. Tuur laat zich weer navigeren door de Kortrijkse burgemeester Vincent ‘Quickie’ Van Quickenborne.

Afgelopen weekend was TeamFloral zowel aan het werk in de Sezoensrally als in de Rally van Antibes, de derde manche van het Kampioenschap van Frankrijk Rally. Het team  kan tevreden terugblikken op het weekend, want elk team behaalde een prima resultaat. In Zuid-Frankrijk behaalde Bernd Casier een 8ste plaats algemeen met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 Evo, terwijl Claudie Tanghe, die de wedstrijd ontdekte, als 13de over het finishpodium reed. In Noord-Limburg, zowat 1200 km van daar, eindigde Jelle Vermeire op de 2de plaats in het Junior BRC, waardoor hij ook oprukt naar de tweede plaats in het kampioenschap.
"Aan twee wedstrijden deelnemen tijdens hetzelfde weekend vormt voor ons geen probleem, want we hebben voldoende materieel en professionele medewerkers," vertelt Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van TeamFloral. "Davie Meert, onze coördinator, was in de Sezoensrally met een aantal mecaniciens aanwezig om zich te ontfermen over de Ford Fiesta R2 van Jelle Vermeire. Wij zijn met de andere vaste mecaniciens en twee vrachtwagens afgereisd naar Antibes. Met twee Fiesta's R5, maar ook met de verkenningsauto's en de Porsche van Tim Van Parijs, met wie we de serviceplaats en de catering deelden."

In Antibes presenteerde Bernd Casier zijn nieuwe aanwinst: een Ford Fiesta R5 Evo. Claudie Tanghe reed met de Fiesta R5 in de kleuren van Renties. Hij maakte tijdens de verkenningen kennis met de moeilijkheidsgraad van het parcours van deze "kleine Monte-Carlo", want de Rally van Antibes gebruikt dezelfde schitterende proeven als de wereldberoemde winterse klassieker. Denk maar aan de Col de Bleine en de Turini. Na een privé-testsessie en de officiële Shakedown, gingen Bernd Casier en Claudie Tanghe van start op de eerste zes proeven van de openingsdag. Bernd en Claudie waren na de eerste etappe respectievelijk 9de en 15de, maar ze zouden de volgende dag als 8ste en 13de finishen.

"De Rally van Antibes is een serieuze uitdaging. Alles moet 100% zijn. En dat was het geval, zowel met mijn copiloot, Pieter Vyncke, want we rijden hier volledig op nota's, als met TeamFloral," bevestigt Bernd Casier. "Deze rally was voor mij de eerste met de Fiesta R5 Evo. Naarmate de proeven vorderden hebben we aan de set-up gewerkt en we zijn goed geëvolueerd. Zaterdag had ik wat problemen met de remmen omdat ik teveel met links remde. Zondag ging het nog beter. We hadden zelfs een podiumplaats in R5 kunnen ambiëren. Hoe dan ook zijn we op onze plaats geëindigd en we hebben een heel tof weekend beleefd. De volgende afspraak is voor ons natuurlijk Ieper, waarna de Barum Rally in Tsjechië volgt. Ik zou dat programma nog graag aanvullen met een mooie rally op onverhard..."

Claudie Tanghe, nog altijd genavigeerd door Filip Cuvelier in de Fiesta R5 van Renties, vervulde een droom door deze wedstrijd in het zuiden van Frankrijk te rijden. "In de loop der jaren heb ik bijna alle wedstrijden van het Frans rallykampioenschap al eens gereden, maar Antibes ontbrak nog op mijn lijstje. Omdat je op dit parcours helemaal geen marge hebt, zijn we voorzichtig gestart. Zelfs te braaf. Maar, wanneer je een helm op je hoofd hebt, dan wil je natuurlijk zo hard mogelijk rijden," lachte Claudie. "Ons ritme werd stelselmatig beter, al moest ik toch nog een seconde per kilometer gaan zoeken om mee te kunnen met Bernd. Maar, het belangrijkste is dat we ons enorm geamuseerd hebben, zowel op de proeven als in het team. Op dit genre parcours moet je het volste vertrouwen in de nota's hebben. We hebben gezien dat het ook met Filip klikte op deze proeven, al was het zijn eerste keer in het buitenland. Dat geeft me vertrouwen voor de Rally van Ieper, waar we logischerwijze met de nieuwe Evo-kit op onze Fiesta R5 zullen rijden."

TeamFloral zal goed vertegenwoordigd zijn in de Rally van Ieper met de Ford Fiesta's R5 Evo van Bernd Casier en Claudie Tanghe, maar ook met de Ford Fiesta R5 van Bruno Parmentier en een meute Ford Fiesta's R2 aangevoerd door Jelle Vermeire, die de West-Vlaamse klassieker zal aanvatten als tweede in het Junior Kampioenschap van België.

Rendez-vous in de Westhoek op 24 en 25 juni.

Na een knappe zege in het Junior BRC in de Rally van Wallonië, was Polle Geusens uitermate gemotiveerd om die prestatie te herhalen in de Sezoensrally. Polle Geusens woont immers in Lommel op een boogscheut van Bocholt. Hij houdt niet alleen van het parcours, maar het is ook de ideale gelegenheid om eens te schitteren voor familie en vrienden. "Ik wil niet rekenen met mijn nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost. Ik wil aanvallen, me amuseren en proberen de categorie te winnen in deze rally waarin ik niet altijd veel geluk heb gehad," lachte Polle bij de start.
Jelle Vermeire, winnaar van het Junior-klassement in de TAC Rally, ging met een iets andere ambitie van start. De jonge piloot uit Meulebeke stond goed geklasseerd in het Junior Kampioenschap van België met zijn Ford Fiesta R2 van de eerste generatie. Hij wist dat een goed resultaat hem een nog betere uitgangspositie zou opleveren. Tussen de twee piloten van de FordPerformance Academy speelde nog een andere concurrentie. Een duel tussen zusjes. Wie van de twee, Justine, copilote van Polle, of Michelle Demeestere, navigatrice van Jelle, zou de strijd tussen de zussen winnen na 15 klassementsproeven?

Polle Geusens was eens te meer en met voorsprong de snelste piloot in de Junior-categorie en in klasse RC4. Maar, op het einde van de dag eindigde hij pas op de derde plaats in het Junior BRC onder de kerktoren van Bocholt: "Een probleem met een injector... Helaas kan je dat probleem niet oplossen tijdens een wedstrijd. Ik heb het maximum gegeven wat ik kon en we hebben toch nog een reeks prima tijden gedraaid. Op het onverhard heb ik me geweldig geamuseerd dankzij het uitzonderlijke chassis van de Fiesta. Afspraak met mijn concurrenten in Ieper!"

Jelle Vermeire zweette ook onder de stralende zon in Bocholt. Door een gescheurde remleiding verloor hij in het begin van de wedstrijd tijd, maar hij rukte al snel op naar de tweede plaats in het Junior BRC. Even moest hij de tweede plaats weer uit handen geven, maar met de twee snelste tijden op de twee laatste proeven, pakte hij de tweede plaats. Een mooie afsluiter van de dag. "Dit is een mooi einde," genoot hij. "Dankzij die twee bonuspunten, samen met de punten die we scoren met onze tweede plaats, rukken we op naar de tweede plaats in het kampioenschap. Het bewijs dat onze Ford Fiesta R2 met de 1.6 atmosferische motor nog perfect competitief is!"

Davie Meert, coördinator van de FordPerformance Academy, was gelukkig met het dubbel podium van "zijn" piloten: "Polle en Jelle hebben karakter getoond in deze rally. Ze lieten het hoofd niet hangen. Met hun tweede en derde plaats, hebben Jelle en Polle de Fiesta R2's van de FordPerformance Academy weer laten schitteren in het Junior BRC. De negen snelste tijden van Polle bewijzen eens te meer hoe competitief de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost wel is. Voor de piloten van de FordPerformance Academy is de volgende afspraak in het Junior BRC een grote afspraak. In Ieper nemen ze het niet alleen op tegen de vaste concurrenten van het BRC, maar ook tegen de snelste Juniors van het Europees kampioenschap. Dat belooft een mooie strijd te worden! Op die manier leer je het snelste..."

Het team van Lemahieu Motorsport heeft deze avond een kleine test afgewerkt met de Ford Escort MKII waarmee Peter Lemahieu en Didier Bostoen komend wekend debuteren in de ORC Rally.

Het is al vijf jaar dat ik er van spreek, en nu kan ik er eindelijk mee rijden... De onderdelen hebben wat lang op zich laten wachten, maar deze Escort met sequentiële versnellingsbak is dan ook uniek in België." aldus een tevreden piloot.

In de Escort MKII werd een sequentiële bak met peddels aan het stuur gemonteerd. Dit maakt natuurlijk dat de wagen niet langer in historic kan worden ingeschreven. “Voor ons is het super dat we dit jaar ook met deze wagen, in groep M, kunnen meerijden in Ieper. Want zowel voor Peter als voor ikzelf is die deelname in Ieper een belangrijke wedstrijd op de kalender.” wist copiloot Didier Bostoen aan te vullen.

Het is duidelijk dat Lemahieu Motorsport met deze Escort op heel wat belangstelling zal kunnen rekenen. In de ORC Rally wil het duo vooral ervaring opdoen in deze unieke Escort, om dan zo snel mogelijk resultaten te kunnen neerzetten.

Traditioneel eind mei staat de Sezoensrally te Bocholt op de kalender voor de vaste deelnemers aan het Belgian Historic Rally Championship. Deze rally was niet zo ideaal voor de Porsche met toch tal van onverharde stroken op het parcours, wat niet in ons voordeel sprak.

Na een goede verkenning op Vrijdag, starten we vol goede moed, onder een stralende zon, op het kerkplein te Bocholt voor onze eerste lus van 3 proeven. Op de 2e proef schoven we direct op de eerste onverhardstrook rechtdoor, verloren tien seconden en waren direct wakker geschud dat het geen evidente opdracht ging worden op die maaskiezel. Na een mooie 2e tijd op KP Veldhoven 1 keerden we terug naar het service.

Vol goede moed trokken we naar de nieuwe KP die dit jaar zijn intrede maakte, KP Steenberg. Ondanks een intercomprobleem draaiden we toch de 3e tijd algemeen bij de Historics. We hadden een goed ritme te pakken.

De rest van de dag werd dan ook probleemloos aangevat en we besloten ook ons eigen tempo aan te houden. Bocholt is immers altijd een uitputtingslag en een foutje is gauw gemaakt. De Porsche draaide als een Zwitsers uurwerk en het team van Philcars deed er dan ook alles aan om de auto, piloot en co-piloot in optimale conditie te houden. Het niveau bij de Historics lag enorm hoog, getuige dan ook de mooie 17e plaats algemeen met nog 2 proeven te gaan.

Op die laatste 2 proeven hebben we dan ook het voetje gelicht, mede door de opgave van Jens Maes. Door het tempo wat te laten zakken, verloren we nog 3 plaatsen in het algemeen klassement, maar dat was in functie van het kampioenschap niet van groot belang. We eindigden 4e historic en daarmee behoudt MAS-Racing de 2e plaats in het kampioenschap, met nu de thuisrally van Patrick (Rally van Ieper) voor de boeg. Proficiat aan Dirk Deveux en Kris D’Alleine met hun mooie en verdiende overwinning te Bocholt.

Nadat hij vorig seizoen een mooi project met een nieuwe R5 presenteerde voor de Kenotek Ypres Rally, maakt Didier Duquesne zich op voor een nieuw avontuur dat eind juni van start zal gaan in de Westhoek. De piloot uit Aalbeke heeft zich ingeschreven met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, bijgestaan door BMA, het team van Bernard Munster, vorig jaar nog winnaars in Ieper.
Na een erg sterk optreden in de 6 Uren van Kortrijk, waar Didier Duquesne het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding reed met een WRC, begint Didier, met steun van Konvert Interim, aan een nieuwe episode in zijn carrière. Didier bestudeerde de verschillende mogelijkheden en hij koos voor een Skoda Fabia R5 van BMA.
"We hebben de verschillende R5's bekeken en onderhandeld met verschillende teams, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de allerbeste R5 van het moment, de Skoda Fabia R5. De betrouwbaarheid van de Skoda is indrukwekkend en BMA heeft als team zijn kwaliteiten al ruimschoots bewezen, onder andere met de zege van Freddy Loix vorig jaar in Ieper," vertelt Didier, die met een fonkelnieuwe Fabia R5 zal kunnen rijden. "En we gaan deze keer geen voorbereidingswedstrijd rijden. We beperken ons tot een goede privé testsessie om de Fabia onder de knie te krijgen. Bernard Munster kent wel een aantal plaatsen met een representatief parcours om de auto af te stellen voor Ieper."

Veel tijd zal Didier niet nodig hebben om de Skoda onder de knie te krijgen. Dat heeft Duquesne vorig jaar al bewezen met 2de plaatsen in Wervik en de Omloop van Vlaanderen, terwijl hij in Ieper op weg was naar een dichte ereplaats.

In Ieper zullen de nota's in de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Konvert Interim gelezen worden door Diederik Pattyn, een oude bekende van de piloot uit Aalbeke. Ze reden in 2009 een volledig seizoen samen in een Toyota Celica GT-Four.

"Ik kijk uit naar de nieuwe samenwerking met Didier," vertelt Diederik, die al drie jaar bijna niet meer gereden heeft na een ongeval in de Rally van Frankrijk. "In mijn thuisbasis nog eens van start gaan met een topwagen, wellicht de beste wagen van het veld, dat is een schitterende uitdaging. We gaan ervan genieten."

De Konvert Skoda Fabia R5 zal ongetwijfeld een opvallende rol spelen in de Kenotek Ypres Rally. Afspraak in Dikkebus op vrijdagavond 24 juni voor de eerste klassementsproef van de Belgische manche van het European Rally Championship.

Voor team BMA van Bernard Munster was de maand mei bijzonder intens. Er stonden twee grote wedstrijden op het programma: een internationale historic wedstrijd en een manche van het Wereldkampioenschap Rally (WRC)! Zowel in Marokko als in Portugal werd sterk gepresteerd. De balans van BMA is dan ook uitermate positief...
Meteen na Marokko reisde BMA af naar Portugal om alles tot in de puntjes te verzorgen voor het grote debuut van Ghislain de Mevius en Johan Jalet met de Skoda Fabia R5 van BMA. Met maar liefst 25 teams in WRC-2, was het een enorme uitdaging voor het Belgische team en het Belgische duo. Zeker omdat de kwantiteit in Portugal ook gepaard ging met veel kwaliteit.
« Het was de bedoeling om voorzichtig van start te gaan en me niet in de fout te laten lokken door overmoed, vertelt Ghislain de Mevius. Om ervaring op te doen in het Wereldkampioenschap moet je zoveel mogelijk kilometers en klassementsproeven afwerken. We zaten op 1"5 per km van de snelste. Dat is, gelet op ons gebrek aan ervaring op dit niveau en het niveau van de toppiloten in WRC-2, een goed begin. Vanaf zaterdagnamiddag ging het nog beter. Het verschil met de besten verkleinde. »
Terwijl sommigen een of ander foutje niet konden vermijden, werkten Ghislain en Johan foutloos en zonder enige groot probleem de Portugese proeven af. Resultaat: een top 6 in WRC-2 bij hun debuut op het hoogste niveau met een R5! En een eerste scratch in WRC-2, een 8ste tijd algemeen, op de Superspecial in de straten van Porto!
« We zijn heel tevreden, vertelt Ghislain de Mevius. Een zesde plaats in een veld van 25 wagens, dat is perfect voor een eerste keer. Pontus Tidemand en Elfyn Evans zijn echt bijzonder snel vooraan. We zaten uiteindelijk op een  halve seconde per kilometer van de piloten die 3de, 4de en 5de werden. Ik wil het ganse team van BMA bedanken voor dit geslaagd debuut met de Fabia R5 in het Wereldkampioenschap Rally. Ze waren heel goed voorbereid, wat essentieel is in het WRC. De mogelijkheden zijn immers beperkt om nog iets recht te zetten tijdens het evenement. We keren met een goed gevoel terug uit Portugal na dit geslaagde debuut. »

Ghislain de Mevius, Johan Jalet en team BMA zetten het programma in WRC-2 verder in de Deutschland Rally en de Rally van Spanje, met daarvoor telkens een wedstrijd op een parcours met een gelijkaardige ondergrond. « En misschien voegen we er nog een Belgische wedstrijd op het einde van het seizoen aan toe... al is het nog veel te vroeg om daarover al iets aan te kondigen, » besluit Ghislain de Mévius.

Rally van Marokko:

De structuur uit Petit-Rechain, in het begin van het seizoen nog algemeen winnaar van de Legend Boucles de Spa, heeft de wind in de zeilen in het wereldje van historic rally's. In de Historic Rally van Marokko, een evenement georganiseerd door Yves Loubet, kwamen maar liefst vier BMA Porsches 911 aan de start. De editie 2016 werd gekenmerkt door slechter weer dan we in België de voorbije weken hadden. Het programma in Marokko bestond uit 19 klassementsproeven, verreden van 9 tot 14 mei. Van Rabat naar Agadir via Ifrane, Bin El Ouidane en Marrakech, het parcours vertegenwoordigde de gekende magie van een rally op Afrikaanse bodem, al werd de hitte deze keer vervangen door regen!
Voor Bernard Munster en Johan Gitsels was het al lastig vanaf de start, want ze kenden een motorprobleem dat later wel werd opgelost door het team... « We hadden geen andere keuze dan de achtervolging in te zetten om de verloren tijd goed te maken, vertelt Bernard. Verder gingen we even van de baan op een top die een serieuze valstrik bleek, waardoor we weer een paar technische problemen hadden, die op hun beurt zorgden voor 2'30" straftijd. Onze kansten op de overwinning waren verkeken. »
Er bleef voor de bemanning van de BMA Porsche 911 #1 niets anders over dan het potentieel te bewijzen van de wagen en van het team door een aantal toptijden te rijden. « We hebben een aantal snelste tijden gereden, maar uiteindelijk bleek dat onvoldoende om terug te komen op dit parcours, vertelt Johan Gitsels. Dat is jammer, maar we rukten wel op tot in de top 10 algemeen, wat bewijst dat het team en de bemanning definitief tot het kransje referenties behoren in het wereldje van de internationale historic rally's...»
Er eindigde nog een tweede BMA Porsche 911, de #12 van Gérard Brianti en Frédéric Delorme, in de top 10. Hun progressie was voorbeeldig, zonder enig serieus technische probleem. Het Franse team was voortdurend in de top 10 te vinden op de proeven. Ze reden zelfs een 4de tijd algemeen. De top 10 was dan ook een terechte beloning voor hun sterke wedstrijd.
Philippe Vandromme en Frédric Vicier kenden evenmin een technisch probleem. Ze vervolledigden het groepje BMA-teams in de top 15 algemeen. Deze formatie trok duidelijk de kaart van de regelmaat en ze werden daar mooi voor beloond. Een veelbelovend resultaat voor de komende wedstrijden.
André Lausberg, voor de eerste keer genavigeerd door Andrée Hansen, reed verschillende uitstekende tijden, meer maals in de top 10. Door een sortie moest hij echter beroep doen op SuperRally om de wedstrijd verder te zetten. Vanaf dat moment was het bereiken van Agadir en het afwerken van het volledige parcours de enige doelstelling en dat doel werd bereikt.
« Samengevat was het een mooie editie, al was het lot de Belgen in Marokko niet goed gezind," besluit Bernard. We zullen terug moeten keren om beter te doen. En hopelijk is er dan wat meer zon... »