OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Belgian Rally Championship 2017 is op kruissnelheid gekomen. Na de Spa Rally, staat dit weekend de derde manche van het Belgisch kampioenschap op het programma. De TAC Rally, verreden in en om Tielt, is voor Vincent Verschueren bijna een thuisrally. De leider in het kampioenschap wil dan ook goed scoren met de Skoda Fabia R5 van GoDrive.
Aan de leidersplaats in het kampioenschap hecht Vincent Verschueren, die in Tielt natuurlijk weer genavigeerd wordt door Veronique Hostens, niet zoveel belang. "We zijn nog maar twee rally's ver in het kampioenschap, dus het heeft geen zin om in Tielt al te rijden in functie van die leidersplaats. We zullen normaal wel als eerste mogen starten, maar dat is niet meteen een voordeel. In Tielt ligt altijd een laagje stof op de baan, want op de smalle baantjes is veel landbouwverkeer. Daarom liggen de proeven er 's ochtends in de eerste ronde vaak erg glad bij. Wie als eerste start, is in het nadeel. Anderzijds zal er bij onze doortocht iets minder grind in de bochten liggen. Ik denk dat een derde of vierde plaats in de startorde ideaal is, maar we gaan ons vel duur verkopen," vertelt Vincent, die wel meteen de aanval wil openen.

"De TAC Rally is een compacte wedstrijd waarin je meteen mee moet zijn met de kopgroep, want een achterstand krijg je moeilijk nog gedicht. Ik wil mee zijn met Kevin Abbring en Kris Princen, mijn twee belangrijkste concurrenten. Als dat lukt, dan is alles mogelijk," vervolgt Vincent, die in elk geval blij is dat de concurrentie van de partij is. "Natuurlijk ben ik blij dat Abbring aan de start komt en hoop ik dat Princen het licht op groen krijgt van de dokter. Met hen erbij moet ik tot het uiterste gaan en dat geeft een eventueel goed resultaat meer voldoening en glans. Bovendien wordt het niveau in het Belgisch kampioenschap daardoor omhoog getild."

In Tielt kwam Vincent al twee keer dicht bij een podiumplaats. "Voor mij is Tielt de moeilijkste wedstrijd in West-Vlaanderen. De baantjes zijn heel smal en het asfalt is op sommige plaatsen bijzonder glad. Een foutje is snel gemaakt. Ik heb er nog nooit op het podium gestaan. Een keer werd ik in extremis van het podium gehouden door Hermen Kobus en vorig jaar begon het in de slotfase fel te regenen. Onze wagen was niet goed afgesteld, waardoor ik het duel verloor van Kevin Demaerschalk voor de derde plaats. Ondertussen weten we hoe we onze Skoda Fabia R5 af moeten stellen voor regenweer."

Vincent en Veronique zullen woensdagavond als ultieme test de shakedown nog afwerken, waarna de GoDrive-formatie klaar is voor de 16 uitdagende klassementsproeven van de 44ste TAC Rally in Tielt.

Komend weekend, op zaterdag 8 april, is de Ford Pinto Cup aan zijn tweede manche toe. Koen Verhaeghe verdedigt er zijn leidersplaats in het kampioenschap en mag vooral zware tegenstand verwachten seizoensdebutanten Jeroen Van Wanseele en Rik Vannieuwenhuyse.

Niet minder dan vijf teams geven elkaar afspraak op de gladde wegen rond Tielt. Koen Verhaeghe komt als leider in de Pinto Cup aan de start. De Zwevezelenaar won de openingsmanche, de Rallye de Hannut, nadat topfavorieten Sam Warnez en Christof Anckaert hun wagens vroeg op kant moesten zetten. Verhaeghe kan meteen een goede zaak doen in Tielt, net zoals Franklin Temperville -tweede in Hannuit -, want Sam Warnez verschijnt niet aan de start na zijn opgave in Hannut en ook Christof Anckaert laat de TAC aan zich voorbij gaan.

Maar daarom zal de strijd er niet minder om zijn, want Rik Vannieuwenhuyse, Arthur Kerkhove en Jeroen Van Wanseele maken hun seizoensdebuut. Vooral voor Van Wanseele is de rally van Tielt heel speciaal, want de tweevoudige kampioen staat dagelijks op met zicht op de Poelberg. “Ik rij heel graag in Tielt. Ik passeer bijna dagelijks over een deel van de proef rond de Poelberg, dus het is echt wel iets speciaals. Het is de derde keer dat ik aan de start sta, maar ik blijf echt genieten van de proeven”, aldus de “régional de l’étappe”.

Van Wanseele rijdt maar een beperkt programma dus de Tieltenaar heeft maar één doel. “Dat is winnen. Als het droog is, denk ik dat het ontzettend hard zal gaan. Voor mij mag het een beetje nat liggen. Ik vrees vooral Rik Vannieuwenhuyse. Het belooft zeker een mooie wedstrijd te worden. We kijken er naar uit.”

De voorbije weken was er heel wat te doen rond de motoren van de historische wagens. Er zouden controles volgen en wie een te zware motor heeft, moet vrezen voor het verlies van zijn licentie. “Ik heb er op zich geen probleem mee. Wie een te zware motor heeft moet zich maar inschrijven in klasse M, probleem opgelost. Het heeft geen zin om er veel over te palaveren. We rijden binnen de cup allemaal voor ons plezier en willen er met de middelen die we hebben het beste van maken”, besluit Van Wanseele.

De TAC Rally telt veertien proeven, goed voor 160 kilometer tegen de klok, slopend voor man en machine. De eerste proef, Schuiferskapelle, start om 8u13. Rond 21u worden de eerste wagens op het eindpodium verwacht in de Tieltste Europahallen.

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Tal van deelnemers aan de rally van Wallonië drongen er al jaren op aan en op donderdag 27 april wordt het realiteit. Dan zal Haltinne gastheer zijn voor de officiële testkp van de 34ste Rally van Wallonië. “Tijdens de vorige edities waren er vaak privé initiatieven.” Vertelt Etienne Lerson, voorzitter van de Automobielclub van Namen. “ Soms erg goed georganiseerd, soms een beetje minder.

Op het moment dat RACB hieromtrent een wettelijk kader uitwerkt leek het ons dus een goed moment voor de AC van Namen om in een optimale veiligheid ook een testnamiddag te organiseren voor alle deelnemers. Zo zullen we een veiligheidsteam, een ploeg van het Rode kruis en een arts aanwezig zijn. Kortom net hetzelfde als voor een echte klassementsproef ! “ In de beste veiligheidsomstandigheden dus maar tevens ook op een representatief parkoers voor de rally van Wallonië.” vervolgt Etienne Lerson. “ Vaak worden organisatoren gedwongen om die test te organiseren op een traject dat niet vergelijkbaar met hun wedstrijd of dat veel te kort is. Niet uit gemakzucht maar simpelweg omdat ze gewoon geen keuze hebben. Dankzij onze goede contacten met diverse gemeenten in deze regio kunnen wij wel een representatief traject aanbieden, aangezien het gaat om een ex-proef van onze wedstrijd, die tot twee jaar geleden nog gebruikt werd. En wij aanbieden aan de vooravond van onze wedstrijd aan de deelnemers is namelijk niet minder dan 4.250 km van de kp van Haltinne. “ Om de bewoners ’s avonds niet te storen zal dat gebeuren van 13 tot 18u, al kunnen zij zich ook dan (weliswaar enkel in de richting van de proef) verplaatsen. Want in overleg met de gemeente Gesves, die we bedanken voor hun toestemming, zullen we voor hen regelmatig een korte pauze inlassen. “ Het zenuwcentrum van die testkp ligt evenwel in Haut-Bois, daar liggen immers zowel de start en de finish van de proef. Deelnemen is simpel. De teams moeten enkel het formulier (beschikbaar op onze website: www.rallyedewallonie.be/concurrents) invullen en ons terugsturen voor 14 april en verder een bijdrage van 150€ betalen. Het laatste goed nieuws dat velen zal plezieren is dat de toegang tot dat leuk aperitiefje in optimale veiligheid volledig gratis is voor het publiek !

Enkele weken geleden werd Claudie Tanghe mooi 9de in de Rally van Le Touquet met de Ford Fiesta R5 Evo van Renties Racing. Dit weekend is het opnieuw de beurt aan Polle Geusens om zich te tonen met de snelle groene Fiesta. De jonge Limburger start zaterdag samen met navigator Filip Cuvelier in de TAC Rally, de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship.

De openingswedstrijd van het Belgisch kampioenschap, de Rally van Haspengouw, was helaas van korte duur voor Polle Geusens en Filip Cuvelier. Een klein foutje op de tweede proef zorgde voor een vroege opgave...
"Veel te vroeg," vertelt Polle. "Ik ben er weken niet goed van geweest. Elke dag spookte het wel eens door mijn hoofd. Ik remde misschien 5 meter te laat. We schoven even rechtdoor, maar we hadden de pech dat er op die plaats een stuk metaal in de berm stak. Dat heeft de radiator beschadigd. Bijna iedereen ging in Haspengouw wel een keer in de fout, maar voor ons was het afgelopen..."

Het voorval zal de aanpak van Polle Geusens in Tielt zeker beïnvloeden. "Voor mij is het belangrijkste het verwerven van ervaring met de Fiesta R5. Daarom wil ik zoveel mogelijk kilometers maken. Ik zal dan ook met een veiligheidsmarge onder de voet van start gaan in Tielt. Voor mij is het belangrijkste kilometers te maken. Dat zal ook zo zijn in de Rally van Wallonië, want pas in de Sezoensrally wil ik me eens meten met de rest."

De TAC Rally heeft een moeilijk parcours dat vaak onderschat wordt. "Het is zeker een verraderlijk parcours. Het asfalt is heel glad en je hebt helemaal geen foutmarge, want er liggen diepe grachten naast de weg. Ik ga het tempo rustig opbouwen," vertelt Polle, die in Le Touquet mee de service verzorgde voor Claudie Tanghe.

Polle en Filip zullen woensdagavond de shakedown rijden als ultieme voorbereiding op de eigenlijke start zaterdagochtend. Renties heeft nog een tweede team in de wedstrijd, want Laurent Vanneste zal, samen met Justine Demeestere, de kleuren van Renties verdedigen in de Ford Fiesta R2T die Polle vorig jaar nog bestuurde.

Achter de Top R5's, wordt het spektakel onder andere verzekerd door zes huilende Porsches. De fabuleus klinkende zescilinder boxers  kunnen zich bij droog weer zeker meten met een aantal R5's. Fred Bouvy slaagde er zelfs in een 997 GT3 naar een podiumplaats te sturen in Spa!
Tim "Mr Porsche" Van Parijs zal de zege bij de GT's zeker niet cadeau krijgen, want meervoudig GT-kampioen Chris Van Woensel neemt voor de gelegenheid het stuur over van Jochen Claerhout in de Croky Porsche.

Met de tractie van de Porsche, zal Van Woensel ongetwijfeld toptijden rijden, zeker nu hij in de winning mood is na zijn zege in de Franse champagnestreek met zijn Mitsubishi Lancer WRC05.
Ook Claudie Tanghe, die voor de gelegenheid de Degro 997 GT3 zal besturen, heeft in het verleden zijn snelheid al bewezen met een Porsche, terwijl Chris Debyser zijn grijs-rood exemplaar op nationaal niveau zal presenteren.

Deze vier Porsches worden bijgestaan door JT Motors uit Ieper. Zij krijgen weerwerk van Henri Schmelcher met zijn rode 997 GT3 en van de Brit Darren Taylor in een 996 GT3.

Aan dwars spektakel zal er geen gebrek zijn in deze TAC Rally, want de BMW M Cup is toe aan zijn tweede manche van 2017. Met twaalf BMW's aan de start, is deze merkencup voor amateur-piloten opnieuw een voltreffer. Het is uitkijken naar de nieuwe BMW 1M van thuisrijder Kurt Braeckevelt en naar de chrono's van Thierry Cokelaere, de garagehouder uit Oostrozebeke, met zijn 420-pk sterke BMW 1M. Stevige concurrentie voor titelverdediger Franky Boulat en de Nederlander Wim Muilwijk. Maar ook Chris Algoedt, Bert Truyens, Wim Lootens, Brecht Hoorne en Jens Maes mogen we niet vooraf kansloos achten.

Met maar liefst 88 wagens aan de start van het nationale gedeelte, zal er aan spanning en spektakel geen
tekort zijn in deze 44ste TAC Rally. Afspraak zaterdag 8 april in Tielt  voor de tweede manche van het Belgian Rally Championship !

Na de bewogen Spa Rally, die voorlopig, tot de uitspraak van het beroep, gewonnen werd door Benoît Allart, staat dit weekend de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship op het programma. Na de gebeurtenissen in Spa, komen enkele tenoren ongetwijfeld geprikkeld aan de start van deze 44ste TAC Rally. Alle tenoren zijn in elk geval van de partij en ze hebben iets goed te maken, maar ook de West-Vlaamse baantjes rond Tielt straffen het kleinste foutje af.
Gekend concept.
De Tieltse Automobiel Club heeft aan het parcours in elk geval niet veel gesleuteld. Er staan opnieuw vier lussen van vier proeven op het menu. De vier gekende klassementsproeven Schuiferskapelle, de Ondank, de Oosthoek en de Poelberg. Enkel het begin van de "De Oosthoek" is lichtjes gewijzigd.
Driestrijd Princen, Abbring, Verschueren
De affiche oogt in elk geval fantastisch met maar liefst 11 R5's aan de start, aangevoerd door Vincent Verschueren, die als leider in het kampioenschap met de Skoda Fabia R5 #46 de weg zal openen. Kris Princen, momenteel tweede in het kampioenschap, zal de jacht openen op Verschueren met zijn gelijkaardige Fabia R5, als de dokters het licht op groen zetten om met een gebroken rib te rijden. De Skoda die toegetakeld werd in Spa zal voor de gelegenheid vervangen worden door de quasi nieuwe Fabia R5 van BMA die in Spa werd bestuurd door Guillaume Dilley.

Benoît Allart is de derde Skoda-rijder in de kopgroep, maar de Fabia-piloten zullen vooral moeten uitkijken voor de chrono's van Kevin Abbring, die iets recht wil zetten in Tielt. De piloot van Peugeot Belux wil bewijzen dat hij niet alleen snel is, maar ook een zege veilig kan stellen. Deze keer zullen de nota's niet gelezen worden door Pieter Tsjoen, die met vakantie is, maar door Renaud Jamoul.

Enkele West-Vlamingen willen in eigen streek ook schitteren tussen deze kleppers, te beginnen met Bert Cornelis, die in zijn thuisrally wil knallen na zijn mooi debuut in Haspengouw. Bert wil zeker rivaliseren met Melissa Debackere, die in Spa knappe tijden reed met haar Skoda, en zeker met Steve Bécaert, die een gelijkaardige DS 3 R5 van J-Motorsport zal besturen.

Drie kleppers kiezen voor een Ford Fiesta R5 Evo, te beginnen met Polle Geusens, die zich in Haspengouw meteen in de top 5 nestelde tot hij een foutje maakte. In Tielt wil de piloot uit Lommel zijn talent nog eens in de verf zetten met de Fiesta R5 van Renties. Hij wordt een ideale referentie voor Pieter-Jan Maeyaert, die veelbelovende tijden reed bij zijn R5-debuut in Spa, en voor zakenman Philip Cracco, die zijn comeback viert in de rallysport met een gloednieuwe Ford Fiesta R5.  Bruno Parmentier kiest eveneens terug voor een Ford Fiesta R5 in Tielt.

In de klasse RC2 tracht Guino Kenis zich met zijn agressieve Mini RRC alvast staande te houden. We zijn ook benieuwd naar de chrono's van de snelste Mitsubishi's op het snelle, maar erg technische parcours van de TAC Rally. Bert Coene, Tuur Vanden Abeele en zeker Jonas Langenakens zijn ongetwijfeld in staat mee te strijden voor een dichte ereplaats.

Voor de derde manche van het Junior Belgian Rally Championship, reizen de jongeren af naar West-Vlaanderen. De TAC Rally is de eerste van drie afspraken op West-Vlaamse bodem. Bekend terrein voor onder andere Jelle Vermeire, die met zijn Ford Fiesta R2T de strijd aan wil gaan met favoriet Guillaume de Mevius.
De winnaar van de Spa Rally en tevens de laureaat van de Junior Award in Spa, Romain Delhez, is niet van de partij.

Zonder de leider in het Junior BRC aan de start, wordt de favorietenrol doorgeschoven naar Guillaume de Mevius in de Peugeot van het RACB National Team. Guillaume snakt naar een probleemloze wedstrijd na de vroege motorpanne in Spa. Dat geldt zeker ook voor Sébastien Bédoret, die in Haspengouw al op de eerste proef aan de kant moest.
Jelle Vermeire wil in eigen streek meestrijden voor de zege, terwijl Niels Reynvoet vooral het vertrouwen terug wil opbouwen voor eigen publiek, na zijn zware sortie in Spa. Pierre Vauterin zal zich op de West-Vlaamse baantjes ongetwijfeld ook beter voelen dan in Spa.
Tobias Brüls komt vanuit de Oostkantons zijn kansen verdedigen met zijn vertrouwde Fiesta R2, terwijl Romain Degeer beter wil doen dan in Spa met zijn Citroën C2-R2 Max. We verwelkomen ook het debuut in het Junior BRC van Thibaud Mazuin met een Fabia R2.

En tot slot is de TAC Rally het toneel van het grote debuut van Achiel Boxoen in het Belgisch rallykampioenschap. De zoon van Joost werd gekozen door Skoda België om in de voetsporen te treden van Freddy Loix als piloot van de officiële Skoda Fabia R5. In Tielt zal Boxoen, die een intensief leertraject volgt onder leiding van Freddy Loix, aan de start komen met de Opel Adam R2 van J-Motorsport die vorig jaar nog door Amaury Molle werd bestuurd.

Klassement Junior BRC: 1.Delhez 23 punten; 2. de Mevius 22; 3. Vauterin & Dewallef 11; 5. Vermeire 8; 6. Pacolet 6; 7.Degeer 5; 8. Reynvoet 4

In de TAC Rally wordt tevens de derde manche van het Historic Belgian Rally Championship afgewerkt. Een wedstrijd die bijzonder boeiend belooft te worden. Zelfs een glansrol in het algemeen klassement is niet uitgesloten voor de snelste youngtimers...
Denk maar aan de Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die zich als een vis in het water voelt op het gladde asfalt van de TAC Rally. Met zijn grommende boxer kan Lietaer in de top 10 finishen, maar daartoe zien we ook Dirk Vermeirsch in staat met zijn gekende Ford Sierra Cosworth. Ook Frank Baert presenteert zijn nieuwe Sierra Cosworth, maar dan een vierdeurs met enkel achterwielaandrijving.
We mogen ons ook opmaken voor een strijd tussen de top BMW's M3 van Robin Maes en Didier Vanwijnsberghe. Tom Van Rompuy kiest deze keer voor een Opel Ascona 400, net als de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie, en Rainer Hermann, de snelle veteraan uit de Oostkantons.
De krachtige Porsches van Glenn Janssens en Patrick Mylleville, die een nieuwe, betere wagen bouwde deze winter, behoren tot de outsiders, net als de spectaculaire Ford Escorts van kampioen Dirk Deveux en Gunther Monnens, de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw.
Kortom, we tellen een tiental potentiële podiumkandidaten, terwijl er zeker nog evenveel kandidaten zijn voor een dichte ereplaats. Het zal hard gaan in Historic in de TAC Rally !

Een van de mensen die steevast present tekent in de Tieltse TAC-rally is Didier Vanwijnsberghe. Ook dit jaar wil de man uit Sint-Eloois-Vijve zijn kansen gaan met de BMW M3. “We hebben alles goed overwogen en bekeken voor dit seizoen, en besloten dan maar om bij onze huidige BMW M3 te blijven. Onze verwachtingen zullen we niet al te hoog leggen.
We hopen dat we bij de Historics ons mannetje kunnen staan tussen de tweewielaangedreven wagens. Het is intussen ook alweer van november dat ik nog eens zelf het rallystuur in handen nam. En dan zien we wel waar wij uitkomen tegenover de “dikke” auto’s. Al gaan we toch proberen onze huid duur te verkopen. Het is van 2013 geleden dat we nog eens konden zegevieren in Tielt.
Met de BMW M3 willen we naast Tielt, ook nog starten in de rally van Wallonië, een rally met voor mij één van de mooiste parcours uit ons land, en Ieper, waar ik vorig jaar wel mijn meerdere moest erkennen in Paul Lietaer met de onverslaanbare Subaru Legacy, maar wel na een mooie strijd met Stefaan Stouf, toch een mooie tweede plaats wist te behalen. Al konden we ook daar vroegtijdig in het opgeverspark terecht gekomen zijn, maar gelukkig kon collega Robin Maes ons helpen met een andere versnellingsbak. Het was overigens in Ieper ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik nog eens aan de finish kwam (Haspengouw 2015).
Net als in 2016 sluiten we het seizoen terug af met de M3 in de rallye du Var. We hopen ook daar wat op sportieve revanche, gezien we vorig jaar op zaterdag de handdoek moesten gooien. Eerst deed de versnellingsbak ons flink wat minuten verliezen, daarna was het definitief “game-over” na een breuk aan de collector.
Intussentijd gaan we ook de eerder aangekochte Toyota Celica, die ons door de vele problemen toen weghield van Ieper 2015 en nog enkele rally’s, volledig opnieuw opbouwen om er hopelijk mee klaar te zijn tegen de Condroz begin november.”

De tweede manche van de M-Cup belooft een mooie strijd te worden binnen de M-Cup. Maar liefst 12 deelnemers schreven zich in, waarmee de M-Cup opnieuw de grootste cup binnen het RACB rallygebeuren is. Enkele nieuwe piloten maken hun opwachting binnen de M-Cup waaronder Wim Lootens met een E36M3. Vorig seizoen wist Wim nog de criterium manches in de Haspengouw en de Seizoensrally te winnen. Dit jaar maakt hij de overstap naar de M-Cup om zich te meten met 'grotere' jongens. We hopen alvast dat Wim zijn kunnen demonstreerd en de strijd vooraan aangaat!

Een andere nieuwkomer is Jens Maes. Na jaren bij de historics zal hij nu aantreden bij de moderne wagens. In de TBR 2016 mocht hij reeds kennismaken met de 130 als 0-wagen, maar nu rijdt hij mee met de M-Cup. De snelle jongens zullen allicht iets te hoog gegrepen zijn, maar we hopen vooral dat Jens een goede progressie zal maken doorheen de wedstrijd.

Pistoletto zaakvoerder Jan Vandenberghe die dit jaar de overstap maakte naar het nationale gedeelte zal ook in Tielt aan de start verschijnen. In de snelle Haspengouw moest hij wat kostbare seconden toegeven, maar de Tieltse wegen zouden hem beter moeten liggen.

Ook voor Cris Algoedt begint het M-Cup seizoen in Tielt. Hij wordt vergezeld door dakar-piloot Steven Rotsaert. De 1M zal tevens in een nieuwe livery aan de start verschijnen. Tijdens testen de afgelopen heeft de motor de geest gegeven, dus er zal nog mogen gesleuteld worden om de  wagen raceklaar aan de start te hebben. Met reeds een 10-tal deelnames in Tielt op zijn palmares weet Cris allicht alle valstrikken te ontwijken. Een plaatsje dicht bij het podium moet haalbaar zijn voor deze snelle traiteur!

Jean-Louis De Roeck moest in de Haspengouw jammergenoeg opgeven op de eerste proef. Hopelijk horen we de E30M3 langer meedraaien tijdens de TAC rally. Voor De Roeck zijn de weekends alvast goed gevuld, daar hij naast rally ook deelneemt aan autocross en klimkoersen.

Bert Truyens, in de Haspengouw nog goed voor een 2de plaats binnen de M-Cup zal het op de Westvlaamse wegen allicht iets moeillijker hebben. De wegen rond Tielt hebben immers hun specifieke karakter en zijn met momenten zeer glad.
Tom Ceuppens heeft intussen reeds wat ervaring in Tielt, en neemt ook buiten de M-Cup aan vele manches van het BK deel. Een podiumplaats is hem alvast van harte gegund, maar de beschikbare plaatsen zijn schaars en er zal hard moeten gereden worden !

Thierry Cokelaere zal voor het eerst in de eigen regio aantreden met de nieuw aangeschafte 1M. In 2015 bewees hij reeds zijn kunnen met een 3de plaats binnen de M-Cup te Tielt. Met de huidige snellere wagen moet hij zeker opnieuw kunnen meestrijden voor het podium!

Slechts 1 Nederlander aan de start voor deze tweede manche, maar het is een snelle man! Met zijn E46M3 bewijst Wim Muilwijk dat het ook met een 4-deurs hard kan gaan. In de Haspengouw koos hij echter voor een te late remzone met een schuiver tot gevolg. We hopen dat hij in Tielt het vuur aan de schenen kan leggen van onze lokale piloten.

Brecht Hoorne, in de Haspengouw goed voor een onverhoopte 3de plaats zal ook in Tielt aantreden. Mits een foutloos parcours zien we hier een mooie strijd met Cokelaere en Muilwijk voor de derde podiumtrede.

Voor de belangrijkste podiumplek verwachten we een strijd tussen Kurt Braeckevelt en Franky Boulat. Vorig jaar wist Kurt Franky te kloppen met slechts een halve seconde!

Fingers crossed dus dat we dit jaar opnieuw een mooie strijd te zien krijgen.

Op zaterdag 20 mei 2017 is het gezellige Bocholt opnieuw the place to be voor alle rallyliefhebbers. Het team van Racing Team Moustache zet de vernieuwende trend van de voorbije jaren verder en presenteert voor het derde jaar op rij een volledig nieuwe klassementsproef !

In 2015 lanceerde RT Moustache voor het eerst  KP De Hees, een volledig verharde rondkoers die de laatste twee jaar als openingsproef van de wedstrijd fungeerde. Naar aanleiding van het jubileum – in 2016 was het de 40ste editie van de Sezoensrally – kregen de deelnemers voor het eerst KP Steenberg voor de wielen geschoven. Deze voor de Sezoensrally atypische en volledig verharde proef kreeg erg veel lof van de deelnemers. Wie dacht dat de vernieuwing daarmee stopte, heeft het mis want in 2017 komt er wéér een nieuwe KP bij in de Sezoens.

Voorzitter Jeff Steensels:  In 2017 blijft één van onze klassiekers – KP Goolder - even op het schap liggen. Er zijn werken gepland aan de Brogelerweg, die zowel in het begin als in het midden van de KP gebruikt wordt. Omdat je nooit helemaal zeker weet hoe zo’n werken vorderen, besloten we om Goolder dit jaar niet te rijden. Binnen het bestuur waren er nog enkele ideeën voor nieuwe KP’s en één daarvan heeft nu vaste vorm gekregen. Dankzij de samenwerking van het stadsbestuur, de plaatselijke politie en de lokale omwonenden presenteren we de deelnemers in 2017 voor het eerst KP Peer: ongeveer 16 km lang waarvan 30% mooi onverhard, want dat typische ingrediënt van onze wedstrijd willen we toch ook behouden. Trouwens, wie zegt dat de Sezoensrally een zware rally is, moet de finishpercentages van alle wedstrijden in 2016 er maar eens bijnemen. 68 % van onze deelnemers stond toen aan de finish. Dat was samen met de wedstrijden nà ons in het BRC het hoogste percentage in het BRC 2016.

Wedstrijdleider Gerard Vrijens:  Eigenlijk blijft alleen KP De Steenberg hetzelfde in 2017. Naast de nieuwe KP Peer gevolgd door een regroup op het gezellige stadsplein van Peer, zijn er ook wijzigingen bij de andere drie proeven: De Hees, Gerdingen en Veldhoven. We hopen dat een gewijzigd parcours de BRC-deelnemers kan warm maken om bij ons te komen rijden. In plaats van al in het begin van het seizoen te melden dat ze bij ons niet komen rijden, hopen we dat er in 2017 positief vóór de Sezoensrally gekozen zal worden want ook in 2017 zullen de afwezigen ongelijk krijgen… Met de nieuwe KP, de andere wijzigingen en de afwezigheid van de kampioen van 2016 Freddy Loix zal de strijd meer open zijn dan ooit !

De Sezoensrally presenteert 15 KP’s voor het BRC en 10 KP’s voor de Criterium-rijders. De derde nevenwedstrijd – de Sezoens Regularity – zal na het succesvol debuut vorig jaar ook opnieuw georganiseerd worden.

Peugeot België-Luxemburg en DG Sport brengen hun 208 T16 wel degelijk aan de start in de TAC Rally, volgende week in Tielt. Aan het stuur natuurlijk Kevin Abbring, in de rechterstoel voor één keertje geen Pieter Tsjoen, maar wel Renaud Jamoul. Dat verdient een woordje uitleg. De Spa Rally eindigde in mineur voor Kevin Abbring en Pieter Tsjoen. Na dag 1 stonden ze indrukwekkend aan de leiding, en in de aartsmoeilijke omstandigheden op dag 2 lieten ze meermaals indrukwekkende dingen zien. Tot hun weg naar de winst ongelukkig eindigde met een kapotte velg en een opgave.

“Het hele team is in Spa echt op zijn honger naar winst blijven zitten”, vertelt Wim Doms, PR Manager van Peugeot België-Luxemburg. “Meteen wilden we allemaal zo snel mogelijk verder werken op het elan dat we in Spa hebben gevoeld. De auto, het team, het hele plaatje klopte. Dat ritme moeten we vasthouden, en daarom besloten we allemaal samen om in de TAC Rally aan de start te komen. Bovendien is de TAC Rally ook een uitstekende testbasis voor een goeie setup in het koninginnenstuk van het kampioenschap: de rally van Ieper.”

Zonder Pieter Tsjoen dus deze keer, maar wel met Renaud Jamoul naast Kevin Abbring. “Bij de start van het seizoen gaf Pieter al aan dat hij voor de TAC Rally zijn agenda echt niet kon vrijmaken. Kevin reed al wat kilometers met Renaud Jamoul tijdens tests, en die ervaring was zo positief dat hij Renaud graag naast zich wil hebben in Tielt”, legt Wim Doms verder uit. “Maar voor alle duidelijkheid: vanaf de Rallye de Wallonie en voor de rest van het seizoen blijft Pieter onveranderd onze copiloot. Renaud springt even bij ad interim, zeg maar.”

Pieter Tsjoen zelf besluit nuchter: “Van zodra we uitvielen in Spa, zelfs nog voor het einde van de wedstrijd, gaf ik binnen het team al aan dat we beter meteen verder kunnen bouwen op de prestaties die we in Spa hebben neergezet, ondanks mijn agenda. Dat ik er zelf niet bij kan zijn in Tielt, is natuurlijk jammer. Maar zoals alles nu aanvoelt, twijfel ik er niet aan dat we de rest van het seizoen nog rally’s gaan winnen. Die titel blijft onveranderd ons doel, ik mis alleen één klein stukje van de weg ernaartoe, maar zal er bij zijn aan het eind van de rit.”

Dat Achiel Boxoen dit seizoen de steun zal krijgen van Skoda Import is al een tijdje geweten. Sommigen vragen zich echter af wanneer de jonge Skoda-rekruut in actie zal treden. Wanneer start dit effectief ? Dit gebeurt in de Sezoensrally op 20 mei, wanneer de gloednieuwe Skoda Fabia R5 beschikbaar zal zijn. Nadien werkt Boxoen met de Fabia R5 nog alle resterende manches van het Belgian Rally Championship af. Tot dan zal Achiel een privé-programma volgen onder leiding van zijn coach Freddy Loix.

Dat Achiel Boxoen één van de meeste gegeerde zitjes voor het Belgian Rally Championship 2017 wist te veroveren is ondertussen al genoegzaam bekend. Dat Belgische rallykampioenschap is ondertussen echter al twee manches ver en Boxoen is nog niet met een Skoda aan de start verschenen. Dat heeft zo zijn redenen.

“Inderdaad”, glimlacht Catherine Van Geel, PR Manager bij Skoda Import. “De allerbelangrijkste is dat de volledig nieuwe Skoda Fabia R5 die Achiel zal besturen pas eind april zal kunnen geleverd worden. Dat betekent dat het partnership tussen Skoda Import en Achiel Boxoen pas bij de volgende wedstrijd van het BRC, de Sezoensrally op 20 mei, zal ingaan.” “Nadien werkt Achiel alle overblijvende rally’s van het kampioenschap af”, vervolgt Van Geel. “De Kenotek Ypres Rally wordt dus zijn tweede wedstrijd aan het stuur van de Fabia R5, inderdaad. Nadien volgen nog de Omloop Van Vlaanderen, de East Belgian Rally en als afsluiter de Condrozrally.”

Dat betekent echter niet dat de jonge Boxoen ondertussen met zijn vingers moet zitten draaien. “Achiel is door Freddy Loix , Fred Miclotte en Evelien Deschuytter onder de vleugels genomen”, licht Van Geel toe. “Zij bereiden hun pupil in de allerbeste omstandigheden voor op zijn taak. Freddy heeft een volledig gepersonaliseerd privé-programma uitgedokterd en laat hem daarbij veel testen en mogelijk ook “koersen”. Het komt er op aan om kilometers te maken en een maximum aan ervaring met een echte “rallywagen” op te doen. Het is voor ons vooral belangrijk dat er genoeg tijd wordt gespendeerd aan de opleiding van Achiel, zodat hij op 20 mei in alle sereniteit aan ons gemeenschappelijk Skoda-programma kan beginnen.”

Het is ondertussen ook geweten welk team de Skoda Fabia R5 van Achiel Boxoen zal inzetten. Dat wordt SXM Compétition. “Een team met heel wat mensen die ook nog voor Freddy Loix hebben gewerkt”, besluit Van Geel. “Vertrouwde namen, mensen waarvan we weten dat we op ze kunnen bouwen. Alle puzzelstukjes vallen zo op hun plaats, we zullen er bij de start van de Sezoensrally helemaal klaar voor zijn.”

Niet Cédric Cherain, maar Benoît Allart is de winnaar van de Spa Rally. Na de technische keuring, werd het klassement onder voorbehoud geofficialiseerd, want de banden van Cédric Cherain en Armand Fumal werden, op de velg, voor verder onderzoek meegenomen. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat de banden niet conform artikel 60.1.1 van het Sportreglement van het Belgian Rally Championship zijn. De Sportcommissie heeft op 22 maart beslist dat zowel Cédric Cherain als Armand Fumal gediskwalificeerd worden.

De discussie betreft regenbanden van Pirelli, die door de FIA gehomologeerd werden voor het Wereldkampioenschap, maar die niet gehomologeerd zijn door de FIA voor gebruik in regionale kampioenschappen. Die lijst banden die gebruikt mogen worden in regionale kampioenschappen is de basis voor Bijlage V bij het technisch reglement.

De uitgesproken diskwalificatie wegens het rijden met niet-reglementaire banden heeft als gevolg dat Benoît Allart uitgeroepen wordt tot winnaar, voor Vincent Verschueren en Frédéric Bouvy, die met zijn Porsche op het podium eindigt.

Voor alle duidelijkheid: de beslissing van de Sportcommissie heeft niets te maken met de klacht die Vincent Verschueren in de loop van de wedstrijd indiende tegen Cédric Cherain, Armand Fumal en Pieter-Jan Maeyaert, want die klacht werd onontvankelijk verklaard omdat de klacht tegen 3 teams tegelijkertijd was ingediend. De klacht werd dus niet ten gronde behandeld. Op het moment van het indienen van de klacht, waren de technische commissarissen trouwens al bezig met een onderzoek naar de conformiteit van de Pirelli's, wat uiteindelijk geleid heeft tot deze beslissing.

De gediskwalificeerde teams kunnen nog in beroep gaan tegen deze beslissing...

Een zege in de Legend Boucles de Bastogne, winst in de Rally van Haspengouw... Het begin van het seizoen 2017 was ronduit perfect voor BMA, het team van Bernard Munster. De formatie uit Petit-Rechain trok met vertrouwen naar het vlakbij gelegen stadscentrum van Spa om er de overwinning op te halen in de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship en tevens in de Historic-nevenwedstrijd. Maar, het kan verkeren. Deze keer zat het niet mee...
« Het verloop van deze extreem moeilijke Spa Rally had een droom voor ons kunnen zijn, maar uiteindelijk draaide het uit op een nachtmerrie, analyseert Bernard Munster. Ook dat is autosport. Dat maakt de sport zo onvoorspelbaar. Dit weekend zat het niet meer voor BMA in Spa. Een reden te meer om te mikken op een revanche in de volgende wedstrijd. »
Bij de start van de allerlaatste klassementsproef van de rally, de tweede passage op de lange versie van de Clémentine, hadden Kris Princen en Peter Kaspers 21 seconden voorsprong. Helaas kregen ze niet de kans de champagne te laten knallen. « Wat er echt gebeurd is, dat weet ik nog altijd niet, vertelt Kris Princen. We hadden 21 seconden voorsprong en met nog 14 km te gaan, konden we zoveel nooit verliezen. We wisten dat Cherain nog zou aanvallen, maar onze voorsprong was voldoende groot. We werden wel gehinderd door condens op de voorruit. Verloor ik daardoor even de concentratie? Misschien... Ik miste in elk geval de apex in een heel snelle bocht en even verder lagen we op ons dak. Ik liep een gebroken rib op. Peter heeft een gekneusde schouder en de wagen is zwaar beschadigd. Op dit moment is het onmogelijk om te voorspellen wat er de komende weken zal gebeuren. Zullen we aan de start staan van de TAC Rally? Ik hoop het, maar dan moeten de dokters wel het licht op groen zetten, moet mijn copiloot weer genezen zijn en moet de auto compleet hersteld zijn. Wait and see... »

« Wanneer we de data en de onboardbeelden bekijken, dan stellen we vast dat Kris niet overdreven in de aanval was, vervolgt Bernard Munster. Op de plaats van de sortie, reed hij 5 km/h minder snel dan tijdens de eerste ronde. Toen Cherain langs onze gestrande Fabia passeerde, had hij een vijftal seconden goed gemaakt... terwijl enkel de afdaling op onverhard naar de finish nog afgewerkt moest worden. Het is nooit makkelijk om opgejaagd te worden. Dat hebben we dit jaar ook gezien bij Thierry Neuville in het Wereldkampioenschap. Maar, ik denk dat Kris en Peter gewoon brute pech hadden. Ze hebben een zware prijs betaald voor een klein foutje, zoals we er allemaal gemaakt hebben in onze carrière... »

Guillaume Dilley, aan het stuur van de tweede Skoda Fabia R5 van BMA en genavigeerd door Stéphane Prévot, had alles bij elkaar amper... 18 kilometer ervaring met deze wagen voor de start. Het belette hem niet om meteen knappe tijden te rijden. Na een eerste lekke band, raakte hij dezelfde steen die veel andere piloten verraste op KP 6... Het zorgde voor een dubbele lekke band. Met slechts één reservewiel aan boord van de wagen, moest Dilley vanzelfsprekend de strijd staken...
Ook voor Patrick Snijers was er een frustrerend gevoel. Snijers mikte op de zege in RGT met de Porsche 997 GT3 van BMA, maar hij kreeg ettelijke strafminuten aan de broek gesmeerd door fouten bij het inklokken van zijn copiloot. Gelet op de extreem moeilijke weersomstandigheden en de achterstand die een goed resultaat onmogelijk maakten, besliste de piloot om de strijd te staken.
In het Historic Belgian Rally Championship, stonden Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette aanvankelijk in de top 3 met de Porsche 911 van BMA. Het team uit Verviers profiteerde van de weersomstandigheden om vooraan mee te draaien. Maar, vrijdagavond reden ze lek en duurde het wisselen van het wiel langer dan gepland. Bovendien ging een tuimelaar stuk, wat nog eens voor tijdverlies zorgde. Het team besliste om zaterdag niet meer van start te gaan. Jammer, want het beste moest ongetwijfeld nog komen...
Toch was niet alles negatief voor BMA in deze Spa Rally. In dezelfde 'Historic'-categorie, schitterden André Lausberg en zijn zoon Guillaume met hun Porsche 911, die ze naar de 3de plaats stuurden. Terwijl de meeste concurrenten in Historic in de loop van de twee loodzware dagen moesten opgeven, hield de andere Porsche van BMA probleemloos stand om dit prima resultaat te behalen. Petje af!
Ook Vincent Prégardien en Kevin Vandenbussche haalden de finish van deze ongelofelijk verraderlijke Spa Rally. Ze werden 7de algemeen met hun Ford Escort MK2. Prégardien zet zijn leerproces in de rallysport verder. Hij haalde de finish, wat veel rallyrijders met meer ervaring niet konden zeggen. Veelbelovend voor de toekomst.
En dan is er nog de prestatie die Bernard Munster ongetwijfeld de meeste voldoening gaf: die van zijn zoon Grégoire, samen met Johan Jalet. Met een Opel Adam Cup, die niet hetzelfde potentieel heeft als de R2-versie, reed de jonge piloot in zijn tweede rally foutloos naar de finish. Bovendien draaide hij regelmatig tijden in de top 20 algemeen, met als kers op de taart een 11de tijd op de Clémentine! Resultaat: de 16de plaats algemeen, na een bijzonder zware testwedstrijd met het oog op de start van de Duitse Opel Rally Cup. « Wat kan ik anders zeggen dan dat de papa bijzonder trots is op zijn zoon, vertelt Bernard Munster. Het was zo makkelijk om dit weekend verrast te worden door een of andere valstrik, maar Grégoire bleef foutloos. De prestaties van een Cup-versie zijn niet vergelijkbaar met die van een R2. Als je dan dergelijke tijden kunt rijden, dan mag je fier zijn...»
Terug in het hoofdkwartier in Petit-Rechain, draait het team van BMA deze bladzijde om en werken ze aan de voorbereiding van de volgende wedstrijd, de TAC Rally, op zaterdag 8 april in Tielt.