Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Kenotek Ypres Rally 2015 : Loix wil 10de zege in Ieper na geslaagde testsessie.

Freddy Loix en Johan Gitsels nemen dit weekend deel aan de rally van Ieper. Voor de Limburger wordt zijn 20e deelname een speciale want hij laat de ŠKODA Fabia R5 debuteren in België.

Freddy Loix nam in 1991 voor het eerst deel aan de rally van Ieper. Het werd een debuut in mineur want met de Mitsubishi Galant botste hij op een Ieperse duiker, einde wedstrijd. Het is één van de twee opgaves van Loix in de Kattenstad. Twee uitzonderlijke valse noten want voor het overige zijn de statistieken van de Limburger in de Kattenstad ongezien: 19 deelnames, 9 zeges, 2 opgaves.

Vanaf vrijdag gaat hij samen met corijder Johan Gitsels en met de ŠKODA Fabia R5 by BMA-Autosport op zoek naar een tiende zege. “9 zeges in 19 wedstrijden is een aardig gemiddelde” glimlacht Freddy Loix. “Wat ik het strafste vind is dat ik bij mijn 20e deelname nog steeds tot de favorieten hoor. Dat vind ik toch wel speciaal. Mijn kansen voor dit weekend schat ik hoog in al weet ik dat ik alles uit de kast zal moeten halen om te winnen. Abbring, Lefebvre en Princen hebben ongeveer dezelfde speed als ik. Dat wordt knokken tot de laatste klassementsrit maar dat is mooi voor ons en voor het steeds enthousiaste publiek. De rally van Ieper is een buitenbeentje in het kampioenschap omdat de organisatie er steeds in slaagt om een sterk deelnemersveld bij elkaar te krijgen. Dat was vroeger het geval en nu is dat nog steeds zo. De sfeer op de Grote Markt voor, tijdens en na de rally is uitzonderlijk.”

Uiteraard behoren we tot de favorieten voor de eindzege maar je hoort me duidelijk zeggen favorieten” zegt Johan Gitsels. “Er zijn meerdere snelle rijders die met de ambitie om te winnen naar Ieper afzakken. Maar vooraleer we aan de wedstrijd toe zijn wacht ons nog een pak werk.”

Dat werk begon met een uitgebreide testsessie op zondag. “Van 09.00u ’s morgens tot 17.00u ’s avonds hebben we ruim de tijd genomen om te zoeken naar een goede afstelling” weet Freddy Loix. “Het was een vruchtbare dag waarbij we vooral oog hadden voor de ophanging.”

Het testwerk dat we op zondag deden kan je niet vergelijken met de testen die we de voorbije weken en maanden in Tsjechië en Italië deden” vult Johan Gitsels aan. “De Ieperse wegen zijn zo uniek, met niets te vergelijken. Nergens ter wereld snij je een bocht zo fel af als in Ieper. We hebben hard gewerkt en de crew van BMA-Autosport heeft alles wat we vroegen tot in de details uitgevoerd. Ik denk te mogen stellen dat we, wat betreft de wagen, min of meer klaar zijn voor de wedstrijd. Het komt er nu op aan om de nota’s te verbeteren. Dat zal een eerste keer gebeuren tijdens de verkenningen, een tweede keer tijdens de wedstrijd. Met de ŠKODA Fabia R5 zullen we bochten helemaal anders nemen dan met de ŠKODA Fabia S2000. De rempunten zullen anders zijn net als de topsnelheid of een situatie die we tegen een topsnelheid zullen nemen. Een ‘à fond’ met de ŠKODA Fabia S2000 zal wellicht geen ‘à fond’ zijn met de ŠKODA Fabia R5. Dat wordt wennen, dat wordt aftasten en dat wordt pennen. Veel pennen. Maar dat doen we met plezier.”