Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally de Wallonie 2015 : Volledig wedstrijdverslag.

Discussie over tijdstraf ontsiert de fantastische finale…
Op de klassementsproeven werd er stevig en om elke seconde gestreden tijdens deze 32ste rally van Wallonië. Toch werd achteraf pas na een lange discussie duidelijk dat Cédric Cherain het uiteindelijk haalde voor Freddy Loix, die een tijdstraf van 10 seconden opliep omdat hij te laat inklokte. Jammer na één van de beste en spannendste wedstrijden in België van de afgelopen jaren…
Tijdens het lange weekend van 1 mei stonden er 93 teams aan de start van 32ste editie van de rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap. Ondanks de alarmerende voorspellingen kwam de regen er uiteindelijk pas op zondagmiddag, na twee zonnige etappes en ondermeer de erg populaire en succesvolle (dubbele) showkp vrijdagavond op de Citadel van Namen. Tijdens de laatste lus volgde dan een thriller en een finale die nooit eerder te zien was
tijdens de rally van Wallonië met als hoofdrolspelers :
Freddy Loix en Cédric Cherain, op twee proeven voor het einde nog derde en vierde, die uiteindelijk na meer dan 250 km of meer dan 2 uur tegen de chrono, gescheiden werden door iets meer dan één seconde ! Enkele minuten later werd die fantastische sportieve prestatie evenwel totaal in de schaduw geplaatst door het te laat inklokken van het snelste team op de kp’s, Loix-Gitsels en de lange vergadering en de discussies die daarop volgden.
Vele uren later werd op voorstel van sportcommissarissen van de RACB uiteindelijk een “Belgisch” compromis gevonden om deze zaak te beslechten. Het duo Cherain-Leyh werd uitgeroepen tot winnaar en de straftijd van Freddy Loix werd gereduceerd van 20 tot 10 seconden, zodat hij op de
tweede plaats eindigde.
Lefebvre, eerste leider, Allart de held van de rally .En zeggen dat de Naamse klassieker ook veel weg had van een afvallingsrace.
Eregast, de Fransman Stéphane Lefebvre was met zijn DS3 R5 en met “luxe” co-piloot Pieter Tsjoen wel de eerste leider, maar zaterdagmorgen ook de eerste favoriet die moest opgeven (differentieel – KP8) Even later ook het geval voor zijn opvolger, want ook de leider in het BRC, Kris Princen die voordien drie besttijden realiseerde, moest na een foutje aan de kant (gebroken stuurinrichting – KP11) Andere tenoren die zaterdag moesten opgeven waren : Patrick Snijers (injectie – maar zondag opnieuw vertrokken via super rally) Philippe Stéveny, Michiel Becx (benzinedruk, en koprol op zondag) en Bertrand Grooten (sortie). Hun opvolger zondag waren ondermeer David Bonjean en Tim Van Parijs (foutje) of Olivier Collard (motor) die zich met zijn Mitsubishi EvoX Gr.A nochtans snel in de top-10 genesteld had. Maar de absolute held van deze manche was toch Benoît Allart, die tijdens de voorlaatste kp met zijn oudere Skoda Fabia WRC nog steeds leider was, maar finaal ook
nog voorbij gestoken werd door Xavier Bouche en uiteindelijk pas vierde werd !
Het gevolg van een slechte bandenkeuze in de regen en enkele foutjes op het einde die zonder twijfel het gevolg waren van de toenemende druk. Toch zal het zeker een troost zijn dat « Fastben » met 9 besttijden de best performer van deze rally werd. Loix reed 7 scratches het duo Bouche en
Cherain (3) en Lefebvre en Princen elk twee.
Geusens en Vermeire doen goede zaken in het Juniorkampioenschap. Hoewel velen uitkeken naar de start van deze rally, stonden er toch maar zeven juniors aan de start.
Bovendien verdween de leider in de tussenstand Andy Dewallef na een schuiver snel uit de wedstrijd. Hoewel hij via super rally terugkeerde om toch nog wat punten te sprokkelen, werd hij zaterdag snel vergezeld door Gert-Jan Kobus (mechanisch probleem) en Lucas Walbrecq, die op het einde van de tweede etappe moest opgeven. Amaury Molle mikte intussen op een plaats in de buurt van de top- 20, maar omdat de versnellingsbak van zijn Ford Fiesta R2 zondagnamiddag begaf kon hij op enkel proeven van het einde dat doel echter niet realiseren. Pech… want op dat moment was hij de eerste achtervolger van de ongenaakbare leider Polle Geusens tegen wie dit weekend niets te beginnen was, al had hij zaterdagnamiddag wel het nodige geluk toen hij stevig een muur raakte, maar gelukkig liep daardoor enkel de linkerflank van zijn Peugeot 208 R2 enige schade op. De enige andere junior die alle klassementsproeven van deze 32ste rally van Wallonië afwerkte was Jelle Vermeire die via winst in RC5 en R1 en diverse besttijden bovendien ook de nodige bonuspunten scoorde en daarvoor beloond werd met de Junior Award. Hij mag daardoor over 14 dagen dus gratis
starten in de Sezoensrally !
Laat het ons tenslotte ook nog even hebben over de talrijke “sorties” de één al spectaculairder dan de andere, want er was één incident waarvoor zondagnamiddag Pierre-Julien Kaufmann en Valérie Lemineur (Renault Clio nr 49) naar het ziekenhuis gebracht werden. Gelukkig mochten ze na een grondige check up reeds in de late namiddag terug naar huis, al zal de piloot (hersenschudding) wel een tijdje moeten rusten.