Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally de Wallonie 2015 : Anticlimax voor Freddy Loix na topprestatie.

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) leverden het voorbije weekend een glansprestatie tijdens de rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het BK Rally. Een lekke band en een crash op zaterdag sloegen hen niet uit hun lood. Zondag klampte het duo zich goed vast en konden de krachtigere WRC’s de kloof niet echt uitdiepen.

Met nog 5 ritten te gaan daagden regenwolken op boven Namen en omstreken en niet veel later gingen de hemelsluizen open. Freddy Loix deed wat hij had aangekondigd en viel aan als gek. Samen met Cedric Cherain werd er een fantastische en memorabele strijd uitgevochten met als inzet de zege. Na afloop van de voorlaatste rit had Cherain zich aan kop genesteld, Loix volgde op amper 3.5 seconden. De laatste rit werd tegen een hels tempo afgewerkt en bij aankomst aan de finish werd duidelijk dat Freddy Loix en Johan Gitsels met hun Skoda Fabia S2000 4.8 seconden sneller waren dan Cherain en in de eindafrekening 1.3 seconden bonus hadden op hun eerste achtervolger.

De sfeer bij het team, bij rijder en corijder was uitgelaten. Het was een mix van emoties. Blijheid bij de ene, ontgoocheling bij de andere. Iedereen viel in elkaars armen. Het was een mooi en pakkend moment. Elk van ons was tot het uiterste gegaan om zo’n best mogelijke tijd te realiseren. Er werd tijd gemaakt voor interviews en dan ging het richting Jambes voor de laatste tijdscontrole en podiumceremonie. Het is daar dat het mis ging en het mooie sportieve verhaal voor iedereen een zure bijsmaak kreeg.

Het is bijzonder jammer dat de dag na zo’n glansprestatie van twee rijders niemand nog spreekt over het sportieve” zegt Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import. “Het is jammer voor de sport en wij betreuren dat. Wat er gebeurd is kan je best omschrijven als een samenloop van omstandigheden. Freddy en Johan hadden misschien iets alerter moeten zijn en, gezien het strakke tijdschema, zich eerder naar Jambes hadden moeten begeven. Aldaar aangekomen werden ze geconfronteerd met een hindernis die de toegang naar de tijdscontrole versperde. Er was verwondering en twijfel want Freddy en Johan wisten niet meteen wat te doen. Beiden wilden het roadbook volgen maar er was die ene hindernis en er stond geen steward. Uiteindelijk besloot Freddy om achteruit te rijden maar dat ging niet meteen want ook Cedric Cherain, die achter Freddy’s wagen stond, wou dezelfde weg nemen. Ook hij zag die hindernis, reed achteruit en bood zich aan bij de TK. Freddy en Johan zijn hem gevolgd maar inderdaad, er was toen al kostbare tijd verloren gegaan waardoor Freddy en Johan zich twee minuten te laat aanboden aan de TK en daardoor bedacht werden met 20 seconden straftijd. Dat zijn de feiten en die ontkennen we niet.”

Nadien stak een discussie de kop op, werden Freddy Loix en Cedric Cherain bij de koersdirectie ontboden om hun verhaal te doen. Er volgde een uitspraak waar wij ons niet konden in vinden. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat een hindernis de weg versperde. Vandaar dat we protest indienden dat door de sportieve commissie van de RACB gisterenavond nog behandeld werd. Zij hielden wél rekening met het feit dat een hindernis de weg versperde wat ook bevestigd werd door Cedric Cherain. De leden van de commissie oordeelden dat we daardoor tijd hadden verloren. Zij kwamen tot een besluit waaruit we kunnen interpreteren dat de organisatie op de vingers werd getikt omdat die hindernis de juiste toegang tot het park en de TK blokkeerde. Maar de sportieve commissie was ook van oordeel dat Freddy en Johan ook niet vrijuit gingen en alerter hadden moeten reageren. Ook hier kunnen wij ons in vinden. Wij betreuren dat een mooie sportieve strijd zo’n einde kende maar wij vonden het ook belangrijk dat bepaalde feiten onder ogen werden gezien en dat die feiten uiteindelijk ook gehoor kregen bij de sportieve commissie van de RACB. Met dank aan Cedric Cherain en André Leyh die Freddy Loix steunden in zijn pleidooi en bevestigden dat ook hij niet via de normale toegang naar de TK kon rijden.”