Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally de Wallonie 2015 : Volledige voorbeschouwing van de wedstrijd.

Beter dan vorig jaar, 18 topwagens aan de start van de rally van Wallonië !
Hoewel er 96 teams ingeschreven zijn, wordt de rally van Wallonië voor het eerst in jaren geconfronteerd met een gevoelige daling van het aantal deelnemers. Aan kwaliteit werd er echter niet ingeboet, want net zoals vorig jaar zullen vooraan een twintigtal teams de strijd aanbinden tijdens het lange weekend van 1 mei .

Het goede nieuws is dat tijdens de Rally van Wallonië en voor het eerst dit seizoen, zowel de R5, de S2000, de WRC’s als de RGT-deelnemers die strijd op gelijke voet kunnen aangaan. De organisatoren namen immers hun verantwoordelijkheid door te vermijden dat er stokken in de wielen van sommigen gestoken worden. Goed voor de sport maar uiteraard ook voor het spektakel !
Opnieuw een podium voor Loix en zijn Skoda S2000 ?

Na het behalen van de eerste S2000-podiumplaats in de rally van Wallonië van vorig jaar, rijdt titelverdediger Freddy Loix, voor hij overstapt naar een R5, nu wellicht zijn laatste rally met zijn trouwe Skoda Fabia S2000. Wordt het een afscheid in schoonheid ? Zeker is alvast dat de concurrentie stevig zal zijn. Te beginnen met Kris Princen,de laatste winnaar in
Namen en tevens de actuele leider in de BRC-tussenstand. Zijn Peugeot 208T16 voert alvast de talrijke lijst van R5
concurrenten aan met verder Philippe Stéveny en Michiel Biecx (Ford Fiesta R5) en de DS3 van Vincent Verschueren,
Cédric Cherain, Jourdan Serderidis en vooral de jonge Fransman Stéphane Lefebvre. De wereldkampioen bij de juniors
en de officiële DS-piloot in WRC-2 dit seizoen, moet zeker in staat zijn om reeds bij zijn eerste deelname in de rally van
Wallonië te verrassen, temeer omdat hij kan rekenen op de enorme ervaring van zijn co-driver Pieter Tsjoen, die als piloot
deze rally maar liefst acht keer won ! Vermelden we verder ook nog de Peugeot 207 S2000 (ex-Neuville en Deferm) van
de Luxemburger Steve Fernandes, die evenwel nog in een leerfase zit.
5 WRC’s met revanche gevoelens
De piloten van de oudere maar niet minder krachtige WRC’s zijn van plan om te profiteren van de gelegenheid die hen in
Namen geboden wordt om in goede omstandigheden mee te strijden voor de hoofdprijzen. Te beginnen met Xavier
Bouche, in laatste instantie ingeschreven met een Ford Fiesta WRC 1.6T. Pakt de piloot uit Marche na zijn tweede plaats
vorig jaar (en in 2006) nu eindelijk de zege ? We zijn tevens benieuwd of ook de voormalige WRC 2.0T op het snelle
parkoers van Namen nog een hoofdrol kunnen spelen. Drie piloten gaan alvast de uitdaging aan : Benoît Allart, die vorig
jaar alvast 5 besttijden realiseerde met dezelfde Skoda Fabia waarmee hij dit seizoen actief is; David Bonjean, die zonder
objectif i.f.v. het BRC koos om zijn prachtige Subaru S12 te laten rusten en uiteindelijk en net zoals vorig jaar koos voor
een Italiaanse Citroën Xsara en Bertrand Grooten, die de DS3 R5 ruilt voor diens oudere zus, de Citroën C4 WRC.
Wellicht zal ook Laurent Léonard in de eigen achtertuin snel evolueren met zijn nieuwe Subaru WRC S9. Laurent Mottet
zal wellicht wel enige tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de gehuurde Skoda Fabia WRC. Hoewel ze
reglementair verbannen zijn door de FIA om nog langer een hoofdrol te spelen, kunnen de Mitsubishi’s in RC1 (Gr.A) of
die in RC2 (Gr.N of R4) mogelijk toch verrassen, zeker die met Olivier Collard en Anthony Martin (A8) of Eric Cunin en
Johan Faes (R4) achter het stuur. Verder is er ook nog Michaël Albert (N4) terwijl Laurent Benoît uiteindelijk forfait geeft.
Een ideaal terrein voor Porsche !
Maar als de weergoden hen gunstig gezind zijn – en zo ziet het er momenteel naar uit - kunnen op droge Naamse wegen
ook de GT’s schitteren, zeker als het gaat om een Porsche 997 GT3 in handen van talenten zoals Patrick Snijers of Tim
Van Parijs, die bovendien ook al erg veel ervaring hebben met deze Duitse bolide en Jean-Pierre Vande Wauwer,
waarvan iedereen zich wellicht nog zijn exploot uit de laatste Condroz herinnert . Iets vertelt ons dat de slimste van dit trio
het zal halen en daardoor ongetwijfeld ook algemeen goed zal scoren. Andere spectaculaire en snelle twee-wiel
aangedreven wagens in de klasse NCM die een prominente rol kunnen spelen zijn : de BMW’s van Tobi Vandenberghe
(130i, 9de in Landen, 7de in Tielt), Jordan Scaillet (M3 E90, Gr.M-kampioen in 2010) en Stéphane Boelens (M3 E46).
Tussen voortrekkers en juniors...
In het Junior kampioenschap “JBRC” staan er zeven teams aan de start. Bij de vaste klanten huidig leider Andy Dewallef
(Renault Twingo R1), Jelle Vermeire (DS3 R1) en drie R2-teams, Polle Geusens (een van de deelnemers van de Peugeot
208 Rally Cup), Amaury Molle en Gert-Jan Kobus (Ford Fiesta) verder ook Lucas Walbrecq (Citroën C2 R2 Max) en
streekpiloot Simon Mirguet, die met een Fiesta R2 zijn debuut maakt. Bij de voortrekkers spelen er evenwel nog andere
motieven… Zo mag Geusens in de Peugeot 208 Rally Cup stevig weerwerk verwachten van Cédric De Cecco en
weliswaar (buiten de cup – vanwege zijn banden) ook van Caren Burton. Andere snelle voorstrekkers zijn de DS3’s R3T
Max William Deridder, Guillaume Dilley en Armand Fumal. Te volgen is verder het debuut met de Adam Opel R2 van de
getalenteerde Stephan Hermann, de deelname van Frédéricq Delplace met een Suzuki Swift S1600 en… onder
aanvoering van Adrian Fernémont, het groepje der Fiesta’s R2 met ook Xavier Baugnet, Thibaut Radoux en Jean-Louis
Boesmans. Verder vermelden we ook nog Christophe Verstaen (Opel Astra M2000), Bastien Rouard en P-J Kaufmann
(Renault Clio RS) of Aurélie Dehaye (VW Golf III kit-car).
Ook de historics zorgen voor spektakel
De minder talrijke groep historics (ingeschreven in het HBRS) tenslotte, krijgen vrijdag op de flanken van de Citadelle de
eer de wedstrijd te openen. Met piloten van het kaliber van Christopher Demortier Pascal Regnier, Jacky Hannon (Ford
Escort RS Gr.4), Alexander Derez (BMW 2002), Jens Maes Stefaan Prinzie en Tony Lattaque (Opel Ascona), mogen we
stellen dat show verzekerd is, terwijl de kleine Austin A35 van de Engelsman Kevin Haselden wellicht de rol van mascotte
van het evenement op zich zal nemen !
Tot slot nog even herhalen dat er dit jaar geen Criterium georganiseerd wordt, een keuze die deels de daling van het
aantal deelnemers verklaart, niettegenstaande de rally van Wallonië in samenwerking met de Condrozrally de Challenge
Mosan lanceerde om de regionale teams aan te moedigen de stap naar het BRC te zetten. Hoe dan ook kunnen alle
deelnemers, verdeeld over 3 etappes en 27 klassementsproeven, 251 km tegen de chrono afwerken. De eerste start is
voorzien op vrijdag 1 mei om 18 uur met de show-proef op de Citadelle van Namen. De eindstreep ligt zondagnamiddag
omstreeks 16uur op het podium in de tent in het centrum van Jambes.