Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Spa domineert in Spa bij de historic wagens.

20 wagens aan de start, 10 aan de finish: het bewijst dat de eerste editie van de Spa Rally een zware wedstrijd was voor de deelnemers aan de tweede manche van het Belgian Historic Rally Championship. Na het forfait van Marc Duez, die met de Fina BMW M3 niet van start kon gaan na een motorbreuk tijdens de shakedown, werd het een Ford-onderonsje, uiteindelijk gewonnen door François de Spa, de specialist van de streek, met zijn snelle Escort MK1

Na het afhaken van Didier Vanwijnsberghe, die wegens professionele redenen forfait moest geven, en door de afwezigheid van Wim Decock en Jens Maes, kreeg titelverdediger Dirk Deveux een mooie kans om zijn achterstand na de opgave in Landen meteen goed te maken. Maar, er stonden serieuze kleppers aan de start. Marc Duez ontbrak helaas op het appel. Nadat de motor van de BMW M3 Gr.A brak op de shakedown, moest Duez afhaken.

De Zwitser Florian Gonon nam met zijn Escort MK1 de beste start, maar op de tweede proef nam François de Spa het commando over met een gelijkwaardige Escort. Even later viel de beslissing op de Clémentine, de lievelingsproef van François de Spa, destijds een van de snelle kerels van de Challenge Citroën en vooral in de Legend Boucles telkens indrukwekkend op het beroemdste onverhard van de Belgische rallysport. De Spa reed zijn dichtste achtervolger op... 31" ! Florian Gonon had immers een cruciale misrekening gemaakt: "We gingen voor de eerste ronde van start zonder de lichtbak mee te nemen, maar de wedstrijd liep veel vertraging op, waardoor we in het donker zonder verstralers de Clémentine moesten afwerken. Onbegonnen werk..."

Zaterdag bleef Gonon op 37" hangen van De Spa. Het was een prachtig duel, tot de Zwitser een wiel verloor op de proef in Barisart. François De Spa reed vanaf dat ogenblik onbedreigd naar de zege.
"Het was heel jammer dat Florian moest opgeven, want het duel was tof. Op het einde van de wedstrijd voelde ik mijn armen bijna niet meer, want zonder stuurbekrachtiging is onze Escort heel viriel om te besturen. Het was geweldig om de Clémentine eens op snelheid te kunnen rijden zonder onderweg te moeten stoppen voor een pointage," lachte François, die geen verdere ambitie heeft in het Historic BRC bij gebrek aan tijd.

Dirk Deveux stuurde zijn Escort naar een prima tweede plaats, ondanks zijn gebrek aan ervaring in Spa. In de slotronde moest hij nog flink aanvallen om een sterk rijdende Kurt Vanderspinnen af te houden. De piloot van Blix Motorsport concentreert zich voortaan op buitenlandse wedstrijden.
"We reden Haspengouw als voorbereiding op de Spa Rally. In Landen vielen we in de slotfase uit door een probleem met de delco. Hier konden we tot het einde blijven aanvallen, maar de Escort van Dirk heeft wel wat meer power. Wij rijden met een FIA-Escort, terwijl hij een "Belgische" Mk2 heeft," vertelde Kurt.

De vierde plaats ging naar André Lausberg, die zich amuseerde met zijn Porsche, voor Didier Flohimont, de eerste die dit seizoen een Young Timer, een BMW 325i, aan de start bracht. Journalist Benoît Galand stuurde zijn VW Golf GTi ook naar de finish, al moest hij wel via Rally2 passeren nadat de koppeling vrijdagavond begaf. "Het was super om de Clémentine eens te kunnen rijden met nota's," lachte Galand, 9de achter de Escort van Bernard André en voor de Datsun Violet van Nestor Schwanen. De 10de en laatste wagen aan de finish was de Ford Escort van Rudy Buyse. Dirk Van Rompuy moest na een sortie opgeven.