Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Team Floral Racing : Een Ford Mustang GT in de herfst in België.

In de rallysport is de GT-categorie overal in Europa in opmars. In België zijn de GT's al jaren erg populair. Binnenkort mogen we een nieuwe GT verwachten op de Belgische rallyproeven. En niet zomaar een GT. Nadat hij zijn 50ste verjaardag vierde, maakt de Ford Mustang zich op voor een nieuw avontuur...

Jean-Marc Valckenaere, stichter van Teamfloral, vertelt hoe het project om een Mustang voor de rallysport te ontwikkelen ontstaan is: "We stelden vast dat het gamma producten van Ford voor de rallysport een 'leemte' vertoonde, zowel op het vlak van prestaties als kosten. De leemte zit tussen de Fiesta R2 en de Fiesta R5. Bovendien willen veel rallypiloten zich in de eerste plaats amuseren voor een redelijk budget. Net als de andere merken, heeft Ford een trouw cliënteel dat graag bij hetzelfde merk wil blijven. De komst van de nieuwe Ford Mustang GT versie 2015 heeft ons aan het denken gezet. We hebben bekeken of het haalbaar was een Mustang GT te ontwikkelen voor de rallysport."

De Mustang, een icoon van het merk Ford, vierde in 2015 zijn 50ste verjaardag. De Mustang 2015 is ook verkrijgbaar met een 2.3 EcoBoost, maar de GT-versie wordt aangedreven door een V8 met een inhoud van 5 liter. "Deze versie is perfect voor de ontwikkeling van een RGT-versie," vervolgt Jean-Marc Valckenaere. "En zelfs voor een RGT versie, conform het nieuwe FIA-reglement. De FIA legt immers een verhouding gewicht/vermogen van 3,4 kg/pk op. Met zijn V8 levert de Mustang GT standaard 425 pk voor een gewicht van ongeveer 1480 kg. Daarmee zit hij heel dicht bij de ideale verhouding."

Het studiewerk voor het project is achter de rug. Tijd voor het concrete werk: "We zijn al enige tijd in contact met RACB Sport en zijn technische verantwoordelijke, Jean-Pierre De Backer. In eerste instantie vragen we gewoon een nationale homologatie voor RGT, maar met respect voor het lastenboek van de FIA. We hebben contacten met verschillende gespecialiseerde onderaannemers, bij voorbeeld voor de constructie van de rolkooi en de schokdempers. We kunnen ook putten uit de onderdelen die Ford Racing heeft voor de Mustang. Dat geldt voor het remsysteem, waarvan er een raceversie beschikbaar is voor op circuit."

Op technisch en mechanisch vlak biedt de Ford Mustang RGT een heel interessant pakket. "De V8 is natuurlijk een erg soepele motor, die al 400 Nm levert op 4.250 t/min. Het maximale vermogen wordt al op 6500 t/min geleverd," vervolgt de verantwoordelijke van Teamfloral. "De wagen zal uitgerust worden met een sequentiële zesbak en regelbare drieweg schokdempers. Omdat een te hoge topsnelheid zinloos is, zal de Mustang een korte brug hebben. Het remsysteem zal voorzien worden van schijven van 380 mm vooraan, met een klauw met 6 zuigers. Achteraan heeft hij schijven van 300 mm met klauwen met 4 zuigers."

De planning voor de bouw van deze Ford Mustang RGT in de moderne installaties van Teamfloral, gevestigd op de Zoning in Roeselare, ligt ook al vast. "In juli beginnen we definitief te bouwen, zodat we onze Mustang RGT in september kunnen laten debuteren," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "We hebben gekeken hoe lang het zal duren om een Mustang GT om te bouwen naar een RGT-versie. De prijs voor een rijklare Mustang RGT zal ongeveer 80.000 € excl. BTW bedragen. Dat is heel wat minder dan de andere RGT's die in ons land rijden. En dankzij de grote motor zal de running- en onderhoudskost heel interessant zijn."