Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

UPDATE Legend Boucles @ Bastogne 2020: Laatste nieuws over parcours en piloten. Craig Breen niet aanwezig door WRC verplichtingen.

Een stevig herzien parcours !
Na vijf edities van de Legend Boucles met start en aankomst in Bastogne, wordt het parcours van de editie 2020 grondig veranderd. Amper één RT blijft identiek aan het verleden. Een andere RT wordt dan weer in de omgekeerde richting verreden. Van de wijf proeven op zaterdag en de zes op zondag zullen er tien onuitgegeven zijn. Prachtig dus!
“De voornaamste reden van deze ingreep, is dat we niet meer in de provincie Luik komen”, aldus Eric Chapa, verantwoordelijke van het parcours, “Wat ons toelaat om nieuwe proeven rond Bastogne te verkennen, met spektakelpunten die niet te ver van de provincie Luik liggen. Zo zijn er RT’s in Houffalize en Gouvy, maar ook in de andere richting met Vaux-sur-Sûre en Léglise op zaterdag, zonder de goede gewoonten in en om Bastogne te vergeten, met name Tenneville en Bertogne, en met een Show RT die erg spectaculair zal zijn.”
Op zondag zijn de wijzigingen het gevolg van een groeiend respect voor de natuur en de wouden, die deze proef ontvangen, en dat in samenwerking met DNF, op vraag van de bosbeheerders. Zo wordt er gezorgd voor een rotatie in de proeven, om niet altijd door dezelfde gebieden te rijden en tevens is er de varkenspest die maakt dat sommige zones in onder meer Florenville, Herbeumont, Bertrix niet bereikbaar zijn…
“Maar de samenwerking met DNF is prima en net na de editie 2019 hebben ze ons al nieuwe alternatieven voorgesteld. Zo maakten we kennis, op een zeer aangename manier, met de gemeentebesturen van onder meer Martelange en Libin, plaatsen waar nooit een rally plaatsvond”, aldus nog Eric Chapa. “Het was erg leuk om hen uit te leggen wat een rally is en bijvoorbeeld dat er een verschil is tussen een RT en een verbinding. Zo hadden ze schrik dat we de N4 voor een proef zouden sluiten… Maar kijk, er is door die samenwerking een RT van 7,20 kilometer met amper 500 meter asfalt.”   
Het aantal RT is minder dan in 2019 - 16 tegenover 19 -, maar de totale afstand stijgt tot 220 kilometer, tegen 208 in 2019.
 
Nicolas Ciamin vervangt Craig Breen.
in de BMW M3 Gr.A ‘Tribute to Luigi’!
De rally-actualiteit van deze week, met de nominatie van de Ier Craig Breen in de plaats van Sébastien Loeb bij Hyundai Motorsport voor de Rally van Zweden, heeft de organisatoren van de Legend Boucles @ Bastogne 2020 verplicht om de plannen voor hun evenement dan weer bij te sturen. Hyundai Motorsport verkoos immers om hun rijder te vrijwaren van andere verplichtingen in de aanloop naar de tweede manche van het World Rally Championship…
“Het moet ergens geschreven zijn dat deze editie 2020 geen walk in the park zou worden”, aldus Pierre Delettre, de organisator. “We waren heel erg trots op ons trio Meeke-Breen-Hirvonen, maar als je met sterren van het WK werkt, weet je dat de plannen kunnen bijgestuurd worden. We wensen Craig Breen het allerbeste in Zweden… en zijn zelfs bereid hem wat… sneeuw te sturen.”
 
Exit Breen, maar er moest dus een vervanger gevonden worden voor de schitterende M3 Gr.A uit de ateliers van Mats van den Brand. “Samen met Nicolas Gilsoul, hebben we de afgelopen 36 uur hemel en aarde bewogen”, gaat Pierre Delettre verder. “We hebben heel wat rijders gecontacteerd, maar bij de een stond een exclusiviteitsclausule in het contract en bij de ander waren het vergaderingen of testen die hem of haar verhinderden om te komen. We hebben uiteindelijk besloten om ons vertrouwen te schenken aan de jonge Franse belofte Nicolas Ciamin, die in WRC3 voor het Belgische DG Sport Compétition uitkomt. Samen met Yannick Roche, zijn vaste ‘co’, was Ciamin verheugd met het voorstel en hij komt donderdagnamiddag naar Bastogne. Dit lijkt een beetje op de story van Bryan Bouffier twee jaar geleden en we weten allemaal hoe dat is afgelopen!”
 
Recent werd hij dus tweede in het klassement van de WRC3 in de Rally van Monte-Carlo en Nicolas Ciamin is vandaag actief op het… Circuit van Barcelona-Catalunya, waar hij test met een Ligier JS P3! “Na de testen, ga ik even naar huis, in Nice, om het één en ander op te pikken en dan zetten we koers richting België”, aldus Nicolas. “Dit voorstel is erg leuk en ik ben geflatteerd, zeker gezien de legendarische wagen waarmee ik zal starten. Ik wil me in Bastogne echt amuseren met de M3 Gr.A, want mijn enige ervaring met historische rallywagens … was aan het stuur van een Fiat Uno Turbo Gr.A ! Mijn vader heeft enige tijd een M3 Gr.A gehad en ik ken dus het potentieel van de machine. Zeker als de wagen uit handen komt van een preparateur als Mats van den Brand. Yannick en ik, we gaan ons amuseren!”
 
Als kers op de taart zal de BMW M3 Gr.A van Nicolas Ciamin en Yannick Roche een rijdende hommage zijn aan de preparateur Luigi, die recent overleden is. De auto zal de kleuren dragen van de BMW 3.0 CSI Luigi Racing waarmee Hugues de Fierlant en Jean Xhenceval zegevierden in de 24 Uur van Francorchamps in 1975, toen nog op het oude circuit.
Het publiek van de Legend Boucles @ Bastogne 2020 zal dus kunnen genieten van een prachtige wagen en iedereen kan ook kennismaken met Nicolas Ciamin die goed was voor vier snelste tijden in WRC3 in de voorbije Monte-Carlo. De concurrentie is gewaarschuwd en de wedstrijd kan beginnen!
 
Straf van 600 punten als gevolg van verboden verkenningen voor een team in ‘Challenger’.
De organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne heeft ervoor gewaarschuwd: dit jaar meer dan ooit tevoren, is er nultolerantie voor de verkenningen op het parcours en zeker op de proeven van zondag. Er zijn camera’s op strategische plaatsen gehangen en zelfs als het over het algemeen zeer kalm is, dan nog zijn enkele deelnemers op het parcours gezien, het parcours waar de rally op 2 februari langskomt.
 
Na verder onderzoek heeft men de deelnemer met startnummer #219, uit de categorie ‘Challenger’ met een Porsche 911 SC 3.0 Gr.4, geïdentificeerd op de RT Régularité Eglantine, een proef die bovendien al zes jaar verreden wordt. De deelnemer werd door de organisatie gecontacteerd en heeft zijn inbreuk toegegeven.
Volgens artikel 15 van het sportieve reglement ‘Legend-Challenger’ van de Legend Boucles @ Bastogne 2020, krijgt het betrokken team een straf van 600 punten, de straf ook voor een eerste inbreuk. Bij het begin van de rally zal de Directeur de Course Etienne Massillon deze beslissing aan de deelnemer bekend maken uiteraard met betrekking tot de gepleegde inbreuk.
De camera’s blijven overigens actief, ook in de laatste dagen voor de wedstrijd en de beelden zijn te zien vanaf maandag op de site van de Legend Boucles @ Bastogne 2020, bij ‘deelnemers’, vervolgens bijkomende informatie en dan ‘Video Links Recce’.
 
De proeven van zaterdag mogen vrijdag officieel verkend worden. De politiezone Centre Ardenne waakt over de veiligheid en sereniteit van iedereen, en ook over het eerlijk verloop van de proef.
 
Een zeer gezellige timing.
De winterse weersomstandigheden waren zonder meer één van de opvallende elementen van de editie 2019, niet altijd tot grote vreugde van de betrokkenen. Nadat de proeven op zaterdag vlekkeloos verliepen, duurde het zondagochtend twee uur alvorens de proeven in de wouden op gang konden geschoten worden. Echter die achterstand was niet te wijten aan de organisatie van de rally of een incident tijdens de rally. Maar de achterstand bleef wel wegen op het verloop van die tweede dag en dus volgde een harde beslissing die maakte dat sommige deelnemers in ‘Legend’ en vooral ‘Challenger’ een deel van het parcours niet konden afwerken.
 
Voor de editie 2020 stelt de Royal Automobile Club de Spa een ander verloop van het evenement voor. In het verleden passeerden de deelnemers op zaterdag maar eenmaal in Bastogne, waar de deelnemers van de vier categorieën nu een assistentie hebben in Bastogne en driemaal op het podium langskomen, het bekende podium van de Place McAuliffe, naast de verplichte passages bij de start en aankomst van de dag. We zien de wagens dus maar liefst vijfmaal in Bastogne! Dat betekent ook dat de teams die investeren in een ontvangst van hun klanten en sponsors, waar voor hun geld krijgen.
Nog een ‘Regroup’ op zaterdag waar heel de dag wagens te zien zijn, is de… werkplaats van Garage Lambin in Houffalize! Op die manier kunnen de deelnemers even bijkomen en enkele koude of warme dranken nuttigen, zoals ze verkiezen.
Zaterdag passeren de eerste deelnemers in ‘Legend’ tegen 20u00 op het podium en tegen 20u30 zien we de eerste deelnemers van de categorie ‘Classic’.

Zondag verandert het!
 
Op zondag is het afgelopen met de rally in lijn met in volgorde ‘Classic’-‘Demo’-‘Legend’-‘Challenger’. We kiezen een nieuwe formule met een groep ‘Demo’-‘Legend’-‘Challenger’ die eerst de RT 1-2-3 afwerkt, terwijl de ‘Classic 60’ en ‘Classic 50’ de RT 4-5-6 voor hun rekening nemen. Het is dus niet meer nodig om eerst de officiële wagens te laten voorbijkomen, gevolgd door de ‘Classic’ alvorens de ‘Legend’ aan het werk te zien. De RT 4-5-6 zijn daarna dan logischerwijze voor de ‘Legend’ en 1-2-3 voor de ‘Classic’. De RT waar de ondergrond ‘zwaar’ kan zijn, zijn dus eerst de ‘Classic 60’ en ‘Classic 50’ voorbehouden.
 
Op zondag is er ook meer dan één ‘Regroup’ met één op de Place de Saint-Hubert, één CP aan het station van Gulf in Martelange, een ‘Regroup’ en assistentie in Bastogne (een première op zondag) en een indoor ‘Regroup’ in de markthal van Libramont, met chalets van de regionale handelaars… Ambiance!
De dames worden niet vergeten want op de diverse regoup zal er aangepast sanitair voorhanden zijn.
Door de meerdere ‘Regroup’ zullen eventuele problemen met de timing kunnen aangepakt worden en dat zou moeten betekenen dat de eerste ‘Legend’ terug zijn in Bastogne tegen 15u00 en om 15u40 zien we de eerste ‘Classic’.
 
Een categorie ‘Demo’ op uitnodiging.
Het is een traditie in de Legend Boucles @ Bastogne, en ook de editie 2020 respecteert ze: naast de deelnemers in de categorieën ‘Legend’, ‘Challenger’, ‘Classic 60’ en ‘Classic 50’, heeft het publiek ook recht op mooie rallywagens die mee de geschiedenis van de sport geschreven hebben in een afzonderlijke categorie. Zij doen dat in de categorie ‘Demo’. Zoals de naam het aangeeft, is er geen sprake van competitie in deze categorie, maar enkel van plezier en dat als kers op de taart van een prachtig evenement.
Zoals in het verleden, starten de wagens in Demo net voor de Legend, zowel zaterdag als zondag. Dat doen ze dit jaar met een 15-tal deelnemers. Dat wil concreet zeggen dat de organisatie deze mensen geselecteerd heeft uit de aanvragen, want dit jaar werkt de categorie op uitnodiging.  
Dat betekent dat de kwaliteit van de wagens zeer hoog zal zijn, met uiteraard de Audi Sport Quattro S1 van Marc Van Eecke en de Audi Quattro A2 RR van de Duitser John Thomas, maar ook de uitzonderlijke Audi 90 Quattro Gr.A van Luc Pauwels.

De Subaru Impreza, die kent u ook en de diverse wagens passeren in handen van Kenneth Poels, Philippe Latour, Maxime Fannoy en Julien Elleboudt. Hou vooral de look van de twee laatste in het oog, die kan opvallen…
We zien ook een Toyota Celica GT4 ‘look Carlos Sainz’ met Manu Eggermont, net als de Fransman Christian Klein in een Renault 5 Turbo in de kleuren van DIAC, zoals destijds in handen van François Chatriot.
Voeg daar nog de Ford Escort WRC van Lars Zander aan toe, de BMW M3 Gr.A van Marc Schipper, de Mazda 323 van Stefan Burkart (GTX) en Pascal Gérard (GT-R), en de bekende Renault Clio Williams Gr.A van Julien Marmifero, en u weet dat het publiek weer enkele mooie momenten uit de geschiedenis van de autosport zal herbeleven… Niet te missen!
 
Strijd verwacht in de categorieën van ‘Classic’
Dit jaar zijn er dus de ‘Classic 60’ en de ‘Classic 50’, maar bovenal blijft de categorie ‘Classic’ het jachtterrein van de liefhebbers van regularity. Gezien de continue tijdsmetingen, in RT’s die zeker op zondag ook zeer lang zijn, en het weer dat een grote rol kan spelen, zullen de verrassingen legio zijn, al zullen het naar alle waarschijnlijkheid de favorieten zijn zeker voor de plaatsen vooraan gaan vechten.

Nooit twee zonder drie en dat geldt in het bijzonder voor Marc Van Dalen en Julien Minguet (Ford Escort MK2)! Maar de concurrentie is erg sterk, met onder meer de comeback in ‘Classic’ van Yves Deflandre en Yves Noelanders, die het met een onuitgegeven Porsche 944 Turbo doen. Ook de ex-winnaars Eric Piraux en Catherine Monard veranderen het geweer van schouder en ruilen hun Renault 5 Alpine tegen een Renault 11 Turbo. De wagen staat in de bekende officiële kleuren van weleer. Eric Gengou en Didier Gathy, op het podium van de voorbije twee edities, willen met hun Volvo 142 S, nu een gooi naar de zege doen.

Maar opgepast, bij de favorieten vinden we ook Patrick en Joseph Lambert (BMW 2002 Ti), de jonge Alexandre Delhez en Benoît Deflandre (Ford Escort MK1) – zoon van Johnny Delhez en Yves Deflandre, zilver in 2019 -, Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), nog steeds op zoek naar een eerste zege, Patrice Simon en Vincent Duschene (Porsche 924 S), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), Etienne Baugnée en Benoît Remion (Ford Escort MK1), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Johan en Joppe Gitsels (Porsche 911 SC), zonder de lokale helden Jonathan Georges en Elisabeth Fagnant (Peugeot 205 GTI) te vergeten.

In de geschiedenis van de Legend Boucles @ Bastogne, hebben de Belgen in de categorie ‘Classic’ maar éénmaal het onderspit moeten delven. Het waren de Fransen Berteloot en Cancel (Porsche 911 SC) die daar in 2015 voor zorgden. In 2020 zien we heel wat internationale namen, met voorop de Fransen Ghislain en Guillaume Gaubert (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), vaste waarden van de Rallye de Monte-Carlo Historique, Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme (VW Golf GTI), Jérôme Ambrosini (Audi 80 GT), die het met een Belg naast zich doet in de persoon van Yves Thirionet, de Italianen Alessandro Olivieri en Cesare Rainisio (Ford Anglia 105 E), maar ook Eugenio Rossi en Michelle Perlino (Lancia Flavia Coupé 1800), zonder de landgenoten van Ott Tänak te vergeten, Toomas en Kaspar Kreek (VAZ 21011/2106), of het duo Carlos Pereira en Antonio Caldeira Carvalho (Porsche 944 Turbo).

Een van de charmes van de Regularity aan 60 km/u gemiddeld is dat er ook heel wat outsiders zijn, waar de bookmakers rekening mee moeten houden: Michaël Weiller en Anne Meunier (BMW 1602), Tony Kevers en Baudouin Halleux (VW Golf GTI), Stéphane en Nicolas Blaise (VW Golf GTI), Nick Keller en Pierre Adam (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), José Delporte en Jean-Yves Bozet (Opel Ascona B), Dominique Dufrasne en Isabelle Dogne (VW Golf GTI), Jean-Christophe Henderickx en Isabelle Goeminne (Alfa Romeo Giulia GT 1300 Junior), Gaëtan Monseur en David Hanquet (BMW 325i), de familie Van Rijckevorsel (Fred met Yvan Muller en Hervé met Renaud Colson, allemaal in een Volvo 122 S, uiteraard!), Philippe Sotrez en Jean-Philippe Gulpen (Saab 99), Jean Dewandre (alias de vliegende priester) en Philippe Dewandre (Talbot Sunbeam 1.6 Ti), Lucien Letocart en Baptiste Gengoux (Opel Manta 200 E), zonder de journalist Paul Fraikin te vergeten, die het in een Volvo 142 doet en dat met Filip Deplancke naast zich.
Onze voormalige Premier Guy Verhofstadt, slaat nooit een editie van de Legend Boucles over en doet het ditmaal met een Fiat 124 Sport Spider 1600, met uiteraard Guido Devreker naast zich.

In de categorie ‘Classic 60’ vinden we ook heel veel merken en modellen, met onder meer een Mazda RX-7, een Mercedes 500 SLC, Lada VFTS (Guy Moerenhout en Filip De Munck), Trabant P601, DAF 66, Datsun 240 Z, Rover 2000, de een al verrassender dan de andere…   
Ook mooi volk in ‘Classic 50’

De categorie ‘Classic’ onderging een ingrijpende wijziging voor de editie 2020: de mogelijkheid om te kiezen tussen een gemiddelde van 60 of 50 km/u. "Het gemiddelde was in Classic tot dusver 60 km/u, aangepast aan de ondergrond en/of de weersomstandigheden”, aldus Pierre Delettre. “Dat is met wagens die vaak erg dicht bij seriewagens van toen staan, niet altijd even makkelijk, zeker in meer winterse weersomstandigheden. Sommige deelnemers gaan die uitdaging graag aan, andere vinden het dan weer wat complex. Daarom is er in 2020 een categorie ‘Classic 50’ die de categorie ‘Classic 60’ aanvult, en dat onder meer met het oog op de wagens met een kleinere cilinderinhoud. Het doel is om met een lager gemiddelde ook veel rijplezier in de Legend Boucles @ Bastogne te blijven vinden…"  

Deze nieuwe categorie ‘Classic 50’ heeft niet lang op veel interesse moeten wachten. Een vijftiental deelnemers strijden om de zege, met onder meer twee Porsche 911, een SC voor Joseph en Mireille Charlier, of een oudere S voor de man uit Eupen, Michael Bartholemy en zijn zoon Noah. Michael Bartholemy, meer bekend van de races op twee wielen, is ook een echte liefhebber van de regelmatigheidswedstrijden en is sinds 2019 ook organisator van de Ostbelgien Classic.
Andere kandidaten op een eerste zege zijn Marc Tannier en Noël Panier (Lancia Fulvia 1600 HF Coupé), Georges en Stéphanie Tomsen (BMW 325i), Raymond Collignon en Arnaud Vandermeulen (Volvo 122 S), of Eric D’Hoe en Laurent Leenders (Opel Kadett C). Maar we vinden hier ook een Peugeot 304S Coupé, een Renault 4 L en GTL, een Mini Cooper 1300 en andere Citroën 2CV. De ‘Classic 50’ is er goed aan begonnen en dat belooft voor de toekomst…

Wat een affiche! Eens te meer verleggen de organisatoren van de Legend Boucles @ Bastogne de limieten van wat mogelijk is. Op 31 januari, 1 en 2 februari tonen ze, ook aan die enkele sceptici, dat hun formule met klassieke rallywagens ideaal is om schoon volk aan te trekken en het publiek een onvergetelijk weekend te bezorgen.
“Ik kan u verzekeren dat we echt gevochten hebben, nog meer dan ooit tevoren, om een dergelijk resultaat te bereiken”, vertelt Pierre Delettre, de organisator. “Vanaf de keuze van de datum, tot het tekenen van de overeenkomst met laatste partners om deze of gene ster aan te trekken, werken we non-stop. Uiteraard zal er hier of daar wel iemand zijn die klaagt dat Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul er niet bij zijn, maar goed. De rijders die actief zijn in het WRC hebben contractuele verplichtingen. Thierry en Nico komen zeker langs om ons een fijn weekend te wensen, waarbij we er zeker van zijn dat ze op een dag toch weer op de affiche zullen staan. Oh ja, de affiche, die van 2020 is gewoonweg schitterend, we kunnen zelfs zeggen dat geen enkele ander soortgelijk evenement hetzelfde kan zeggen.” ......

De toppers zullen eens te meer staan dringen aan de poorten van Bastogne. Bovenaan de internationale affiche - we kunnen spreken van een Drievuldigheid – staat de Noor-Ier Kris Meeke en zijn copiloot Seb Marshall, die absoluut de opvolgers willen worden van Thierry Neuville, Bryan Bouffier en Mikko Hirvonen op het palmares van de Legend Boucles. Meeke, die erg gemotiveerd is, start met een Ford Escort MK2 van het team Rallying Solutions van Christophe Jacob. Hij wil zich amuseren en tegelijkertijd hoog in de uitslag eindigen!
De winnaars van de editie 2019 van de Legend Boucles @ Bastogne, Mikko Hirvonen en Jarno Ottman willen hun titel overigens verdedigen. De Finnen zijn dus terug en dat met een Ford Escort MK2 van DB-R van Laurent Berthet en Arnaud Degen. Het doel: het professionalisme van het nieuwe team aantonen. Meeke weet dus wat de tegenstand wil!
Kris Meeke en Mikko Hirvonen zouden echter het spreekwoord van de twee honden en het been aan den lijve kunnen ondervinden. Want er is nog een man uit het WRC die richting de Ardennen komt. De Royal Automobile Club de Spa heeft immers de Ier Craig Breen en zijn corijder Paul Nagle kunnen aantrekken en zij doen het met een spectaculaire BMW M3 Groep A uit de ateliers van Mats van den Brand in Nederland! De coëfficiënt van de BMW is zeker minder goed dan die van de Escort MK2, maar de bolide is recenter en dus efficiënter.
Kris Meeke, Mikko Hirvonen en Craig Breen staan dus aan de start van de Legend Boucles @ Bastogne 2020, een echt cadeau voor de fans van onze rallysport!
De jonge wolven van het BRC om de Belgische kleuren te verdedigen!
Moeten we dan meteen besluiten dat de Belgen enkel voor de ereplaatsen zullen vechten? Neen, zeker niet!
De internationale concurrentie zal toch moeten afrekenen met de jonge wolven van het Belgian Rally Championship. Beginnen doen we met kampioen Adrian Fernémont, met Samuel Maillen naast hem in de Ford Escort MK2 van Christophe Devleeschauwer. Hij stond al op het eindpodium vorig jaar en het duo wil zeker nog een plaatsje opschuiven…
De Ford Escort MK2, dat is ook de auto van Cédric Cherain, de wagen van Christian Delleuse huurt met Damien Withers als eerder onervaren corijder. Maar dat zal de man uit Verviers niet afremmen!
Vorig seizoen nog knap tweede in de Rallye du Condroz en nu is Guillaume de Mévius er met Martijn Wydaeghe, maar dan met de Porsche 911 van de familie.
Sébastien Bedoret, die net de nationale titel miste in 2019, verschijnt voor het eerst aan de start van de Legend Boucles @ Bastogne. De officiële Skoda-rijder doet dat met Thomas Walbrecq in een Skoda 130 Groep B, een kleine wagen die mee de geschiedenis van de Boucles de Spa heeft geschreven, bijna vijftig jaar geleden.
Caprasse, Berlandy en ‘Vande’ als outsiders
De Legend Boucles dat is ook een geval van ervaring. Op dat parcours heeft Fred Caprasse, uit Tenneville, heel wat uren doorgebracht! In het gezelschap van Geoffrey Razzi, verbaast deze circuitrijder de voorbije jaren vriend en vijand. Hij werd derde in 2018 en tweede in 2019, raad dus eens wat Caprasse wil voor 2020, in de tweede Escort MK2 van Rallying Solutions?  
De Duitse expert Georg Berlandy maakte in 2019 al heel wat indruk, miste net het finale podium en amuseerde zich met de schitterende Opel Kadett GT/E Gr.4 enorm en dat ondanks zijn beperkte terreinkennis. Resultaat: hij is er weer bij met Peter Schaaf aan zijn zijde. Let maar op!
Jean-Pierre Van de Wauwer, winnaar van de Legend Boucles de Spa 2012 met Eric Marnette, weet hoe je moet schitteren in Bastogne. Zijn originele Lancia Beta Monte-Carlo Gr.4 is weer op en top voorbereid op dit evenement. Ditmaal doet hij het met Greg Surinx, en ‘Vande’ wil nog eens hard uithalen. Op zaterdag wordt hij trouwens 66!
De outsiders zijn niet met weinig, maar vormen een heel peloton met onder meer Fred Bouvy, die een ‘nieuwe’ Porsche 911 SC Groep 4 van Hansen Vintage Porsche meebrengt, een bolide die volledig beantwoordt aan de sportieve regels van 2020. Gérard Marcy (Porsche 911 BMA), die het goed deed in Roemenië, Yves Matton (Porsche 911 SC 3.0 Gr.3), de Belg van de FIA, Romain Delhez (Opel Kadett GT/E Gr.4), ex-winnaar in Spa in 2011 Stefaan Stouf (Ford Escort MK1), en de regionale man Romuald Thirion (Opel Ascona A) zijn andere sterkhouders die hun beste beentje zullen voorzetten tijdens de Legend in het hartje van de provincie Luxemburg…
Er zijn nog outsiders, die ook hun woordje zullen willen plaatsen. We denken dan aan Harold de Hemptinne (Ford Escort MK2), de revelatie van de editie 2019, die in de wouden een uitgelezen plaats vindt om zijn talent te tonen. Maar we houden ook rekening met Johnny Delhez (Ford Escort MK2), Tom Van Rompuy (BMW M3 Gr.A), Christophe Daco (Ford Escort MK2), Geoffrey Leyon (Ford Escort MK1), John Wartique (Porsche 911 LLM-Mecasport), Gino Bux (Ford Escort MK1), André Lausberg (Porsche 911 BMA) en Patrick Malherbe (Ford Escort MK2).
Renaud Verreydt in laatste instantie!
Er volgde nog heel wat goed nieuws in de laatste uren van de inschrijvingen. En één onder hen gaat over de drievoudige winnaar van de Boucles de Spa Renaud Verreydt, die komt dan weer met zijn schitterende Ford Escort MK1, met bovendien Jean-François Elst in de zetel van de corijder. Het duo is deel van de geschiedenis van de Boucles en de Legend Boucles, en ook dat zal de fans plezieren! Bovendien zal Verreydt beschikken over een Escort die heel wat sneller is geworden! We kijken er naar uit…
Legendarische Opel Manta en Ascona 400!
De liefhebbers van het merk Opel komen ook aan hun trekken in de Legend Boucles @ Bastogne 2020! Het is zelfs een mooi verhaal want de wedstrijd is de eerste reünie van twee Opel Manta 400 Groep B die in 1985 aan de Safari Rally in Kenia hebben deelgenomen! Patrick Henry de Frahan en Emile De Dryver rijden met de ex-Aaltonen, terwijl Jean-André Collard en Thibault de Raikem het doen met de ex-Weber! De Ascona 400 zijn er ook, met de comeback van de Fransman Frédéric Rosati die het in de kleuren van Rothmans doet, terwijl ook Stefaan Prinzie en Dirk Van Rompuy het maximum zullen geven in identieke wagens.
Meeke, Hirvonen, Breen en Berlandy, de internationale delegatie is niet van de poes, want in hun zog zien we nog een sterke (Duitse) delegatie met onder meer Axel Schuett (Ford Escort MK2), Henning Schuett (Ford Escort MK2), Stefan Uhl (Ford Escort MK2), Timo Rumpfkeil (Mercedes 190 2.3 16V), Peter Schumann (Ford Escort MK2), zonder de duivelse Toyota Starlet van Thomas Kleinwächter te vergeten! De Fransen Roland Medici (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), Olivier Breittmayer (Ford Escort MK1), Maxime Vilmot (Ford Escort MK2) en Frédéric Vincent (Audi Quattro, met een zekere Jean Caro rechts) zullen zeker ook willen meestrijden voor de ereplaatsen, net als de Nederlander Armand Adriaans (Datsun 240 Z).
Ook de Italiaan Gabriele Noberasco (BMW M3 Gr.A) komt langs en hij is een showman bij uitstek, net als de Brit Andrew Syddall die het met een performante Fiat 131 Abarth Gr.4 doet! Over mooie wagens gesproken, dat is ook het geval bij Alexandre Leroy, die de schitterend klinkende Mazda RX-7 Groep B uit Belgische ateliers aan de start brengt.
Maxime Martin, ‘Krugger’, Prévot en de Glaude om het af te maken!         
Uiteraard zijn er ook de traditionele binnen en buitenlandse bekende namen, die aan de start van de wedstrijd verschijnen. In deze editie van de Legend Boucles @ Bastogne noteren we onder meer de aanwezigheid van een officiële rijder van Aston Martin Racing en dan gaat het uiteraard over Maxime Martin die het zoals altijd doet met zijn kameraad Kenny Dewolf, in een Opel Kadett GT/E. Fred Bertrand, die wereldwijde bekendheid geniet als ‘Krugger’, doet het met zijn duivelse VW Golf GTI van de eerste generatie. Recent liet hij zijn eerste creatie op vier wielen bewonderen tijdens het Autosalon in Brussel…
Stéphane Prévot heeft de laatste maanden heel wat boeken verkocht, maar gaat nu weer nota’s lezen en dat in compagnie van Guy Lauwers in een Porsche 911 Carrera RS!
De familie Glaude zal eens te meer voor het spektakel zorgen en de eer van Bertogne verdedigen! Christian en Anne (Volvo 144) kruisen de degens met Sébastien (Volvo 144) en Guillaume (Volvo 142)! Bernard Lamy doet het dan weer met een Volvo 242.
U wil nog?
Andere namen zijn er zeker in overvloed met: Philippe Moortgat (Porsche 911), Olivier Cartelle (Opel Corsa Gr.A), Florian Jupsin (Opel Ascona A), Pierre Merche (Ford Escort MK2), Laurent Richard (BMW 2002 Tii), Patrick Van Heurck (Ford Escort MK2), Eric Cunin (VW Golf GTI), Grégoire Destexhe (BMW 325i E30), Frédéric François (Ford Escort MK2), Jean-Pierre Lequeux (Porsche 911), Eric Duthoit (Ford Escort MK1), Francis Listrez (Skoda Favorit)…
Kortom, er is geen reden om er tijdens de Legend Boucles @ Bastogne 2020 niet bij te zijn! Tot dan…