Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BRC 2019 / Herock Spa Rally : Cédric Cherain wint voor het eerste deze Waalse klassieker en mikt nu op de Belgische titel.

Van start tot finish aan de leiding

De Herock Spa Rally 2019, de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, werd overtuigend gewonnen door Cédric Cherain, die daarmee zijn titelambities benadrukte. Met een Skoda Fabia R5 reed Cherain van start tot finish aan de leiding, hoewel hij uiteindelijk, na 2 dagen en 24 klassementsproeven tegen de klok, amper 13" voorsprong had op Adrian Fernémont met een identieke Skoda. Ondanks de erg natte weersomstandigheden bleef de wedstrijd erg boeiend tot de laatste meters. 

De 5de editie van de Herock Spa Rally werd door regenweer geteisterd. Vrijdag, tijdens de laatste officiële testsessie, viel al één slachtoffer te noteren. Guillaume de Mevius liet zich verrassen door watergladheid en ging van de baan met zijn Citroën C3 R5. De wagen was te zwaar toegetakeld om te kunnen starten. 

Cédric Cherain, tweede in Haspengouw met een VW Polo R5, stapte voor zijn thuisrally terug over naar een Skoda Fabia R5, omdat er geen VW Polo R5 beschikbaar was. Het speelde in de openingsronde ongetwijfeld in zijn kaart, want Cherain had veel ervaring met een Fabia R5, terwijl Kris Princen, de winnaar van Haspengouw, op zoek moest naar de ideale afstellingen voor de VW Polo R5.  "Tijdens de shakedown en in de openingsronde was de VW nog te nerveus. Ik weet niet goed hoe de wagen zal reageren wanneer hij begint te schuiven. Ik heb nog wat meer kilometers nodig om het onderste uit te kan te halen," vertelde de titelverdediger na de eerste lus, waarin hij twee snelste tijden klokte. Veel verder zou hij niet geraken, want op de 7de proef brak de transmissie en de ophanging van de Polo R5 op een strook met veel putten en sporen in de weg.  .....

Skoda podium

Toch had Cédric Cherain nog geen vrij spel. De Skoda-rijder reed zaterdag 10 snelste tijden, maar zijn bonus bleef beperkt tot 19"4. "Het gaat prima. Zelfs beter dan verwacht. We staan vanaf de eerste proef aan de leiding. Ik moet gewoon blijven aanvallen en niet teveel nadenken, want dan is de kans op foutjes groter," lachte Cherain, die als bij wonder geen tijd verloor ondanks twee lekke banden.

Adrian Fernémont kon zaterdag geen snelste tijd rijden, maar zondag stak de winnaar van vorig jaar nog een tandje bij. Hij naderde tot op 13", maar moest toch vrede nemen met de tweede plaats: "Een goed resultaat voor het kampioenschap na onze opgave in Haspengouw, maar er zat misschien meer in, want ik was zondag sneller dan Cherain. Ik heb zaterdag een paar tellen te veel laten liggen door te voorzichtig te zijn. Cédric heeft op bepaalde proeven wat meer risico's genomen bij het snijden in de bochten," aldus Fernémont.

"Dit doet ongelofelijk deugd," genoot de 35-jarige winnaar. "Ik ben blijven aanvallen en ik heb inderdaad bewust diep gecoupeerd in de bochten om wat modder op de baan te gooien voor mijn achtervolgers. Dat hoort erbij. Ik ben vooral blij dat ik op een volwassen manier de wedstrijd gecontroleerd heb, van start tot finish. Nadat ze mijn zege in 2017 afgenomen hebben wegens een bandenkwestie, heb ik nu toch de Spa Rally op mijn naam gezet. Ik heb de grote Waalse wedstrijden allemaal gewonnen. Nu moet ik nog winnen in Vlaanderen, want dit jaar mik ik op de Belgische titel," verklaarde de nieuwe leider in het Belgisch kampioenschap.

Ook de derde plaats ging naar een Skoda-rijder. Aanvankelijk leek Cédric De Cecco op weg naar de derde podiumplaats, maar de transmissie van de Fabia R5 liet hem zaterdagmiddag in de steek. Ghislain de Mevius eindigde zo op de derde plaats. "Het werd tijd dat ik nog eens op het podium stond, want dat was al geleden van de Wallonie in 2017," vertelde de oudste zoon van Grégoire de Mevius. "Vorig jaar kon ik met de twee koplopers rivaliseren. Deze keer was ik blijkbaar te voorzichtig. Het seizoen is wel goed begonnen met een 4de en een 3de plaats."

Patrick Snijers ging in Spa op zoek naar vertrouwen in zijn nieuwe VW Polo R5. Nadat hij zaterdag verschillende afstellingen probeerde, kreeg hij zondag meer vertrouwen, wat resulteerde in een eerste snelste tijd met de VW. Snijers werd vierde. Voor de vijfde plaats werd een duel uitgevochten tussen twee jongeren. Pieter-Jan Michiel Cracco leek zijn vijfde plaats van vorig jaar te bevestigen, maar de motor van zijn Ford Fiesta liet hem zondag in Francorchamps in de steek. Zo schoof Joachim Wagemans bij zijn Belgisch debuut met de zelf geprepareerde Peugeot 208 T16 op naar een knappe vijfde plaats. Een resultaat dat vertrouwen moet geven voor zijn campagne in de Tour European Rally.

Munster maakt indruk

Pascal Gaban maakte een opmerkelijke comeback door zijn Porsche 996 GT3 naar een onverhoopte 6de plaats te sturen. Daarmee deed hij beter dan Fred Bouvy, die zijn 997 GT3 als 9de aan de finish bracht. 

Grégoire Munster, de regerende Junior-kampioen, maakte eens te meer indruk door op de allerlaatste proef met een kanontijd op te rukken naar de 7de plaats. De fabrieksrijder van Opel won met ruim overwicht het Junior-klassement, maar hij klopte in de slotmeters ook merkgenoot Timo Van der Marel, die 8ste werd. 

De Top 10 werd afgesloten door Philip Cracco met zijn Ford Fiesta R5. Twee andere R5-rijders haalden de finish niet: Armand Fumal (koppeling) en Vincent Prégardien (rijbewijs ingetrokken). 

In Historic leek Gino Bux op weg naar een klinkende overwinning, maar zijn Escort Mk1 liet hem in de steek. Omdat Guino Kenis eveneens moest afhaken met technische problemen (transmissie), ging de overwinning naar Dirk Deveux, die succesvol debuteerde met zijn nieuwe Ford Sierra Cosworth.